«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گقت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی محصولات و برنامه‌های جالب هر زمینه به هم‌دیگر و پیش نهادن دیدگاه و آثار خود برای دیگران. برای نوشتن و فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید


نمایشگاهی از عکس‌های آزیتا مشایخی با عنوان «واشنگتن - تهران» از جمعه ۲۲ اسفندماه ۹۳ در کافه گالری گشایش می‌یابد.

طبق اعلام برگزارکنندگان، این نمایشگاه شامل عکس‌هایی مستند است که با موضوعات شهری، طبیعت و انتزاعی در مناطق مختلف آمریکا عکاسی شده‌اند. در صورت فروش این آثار قرار است بخشی از درآمد ان به کودکان کار اهدا شود.

آزیتا مشایخی پس از انقلاب و با پایان دبیرستان به واشنگتن مهاجرت کرده و دانش‌آموختهٔ مقطع کارشناسی ارشد رشتهٔ «بهداشت و ایمنی محیط کار» است. وی از مدت‌ها پیش به طور تجربی به نقاشی و عکاسی می‌پردازد. او معتقد است رشتهٔ تخصصیش، فراز و نشیب‌های زندگیش و روحیهٔ کنجکاو و پرسشگرش سبب شده از آزمون و خطا نهراسد و دست به تجربه در زمینه‌های مختلف هنری بزند. او پاییز ۲۰۱۴ در یک نمایشگاه گروهی عکس در گالری Exhibit 9 واقع در حومهٔ ... دیدن ادامه » واشنگتن حضور داشته است. وی برای چاپ عکس‌هایش غالبا از تکنیک کاغذ، فلز و اکرلیک استفاده می‌کند.

گشایش: جمعه ۲۲ اسفندماه ۹۳ – ساعت ۱۶ تا ۲۲
نمایشگاه تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴ هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۳ دایر است.
تهران، خیابان پاسداران، روبروی پارک نیاوران، خیابان فرهنگسرای نیاوران، کافه گالری
ماتریشکا این را خواند
ــــُـهیلـا این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امروز متاسفانه متوجه شدم در تاریخ های 93/12/13 و 93/12/11 سایت تئاتر نیوز https://www.facebook.com/theaternews.ir?ref=stream در اقدامی غیر حرفه ای و اخلاقی اقدام به استفاده از عکس های من در صفحه خبری خود نموده است.
لذا اعلام می کنم که صاحب معنوی عکس های فوق سایت تیوال و صاحب عکس ها من هستم و در صورت عدم پاسخگویی به موقع و جبران خسارت به جرم استفاده غیر قانونی و رعایت نکردن حق کپی رایت از این سایت و مسئولین آن شکایت می کنم.

- کورش برزی
جشنواره تصویر سال هم کم کم داره به روزای آخر خودش نزدیک می شه.
پیشنهاد می کنم به اونایی که هنوز فرصت نکردن حتماً تو برنامه هاشون قرار بدن رفتن به خانه هنرمندان و بازدید از این چشنواره کوچک و جمع و جور رو. مخصوصاً علاقه مندان "عـــکـــاســـی"

نگارخانه ممیز میزبان نمایشگاه پوستر و کاریکاتور، نگارخانه زمستان میزبان عکس های مستند اجتماعی، نگارخانه پاییز میزبان عکس‌های هنر و هنرمندان، نگارخانه میرمیران میزبان عکس های ورزشی، نگارخانه تابستان میزبان عکس های خبری، نگارخانه بهار میزبان عکس های نگاهی دیگر، گارخانه نامی میزبان بخش مالتی مدیا در کنار عکس های بخش ایران ما و عکس های موبایلی بخش های مختلف و متنوع جشن تصویر سال هستن که تا بیستم اسفند برپاست.
محمد شجاعی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نخستین نمایشگاه انفرادی عکس‌ فرزاد میرحسینی با عنوان «پنجره» عصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۳ به میزبانی گالری «هنر ایران» در تهران گشایش می‌یابد.
طبق اعلام دست‌اندرکاران، موضوع آثار این نمایشگاه طبیعت و معماری است و نمایشگاه شامل ۵۴ عکس است که به صورت مجموعه‌های مختلف به نمایش درمی‌آیند. همچنین در صورت فروش آثار، درآمد حاصل از آن به موسسهٔ خیریهٔ «زنجیرهٔ امید» تعلق خواهد گرفت.
فرزاد میرحسینی متولد ۱۳۵۴ در کرمان و دانش‌آموختهٔ مقطع کارشناسی رشتهٔ کشاورزی است. وی عکاسی را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرده و در کارهایش اغلب به عکاسی طبیعت، معماری و گرایش‌های فرم‌گرا می‌پردازد. شرکت در ۱۱ نمایشگاه گروهی، عکاسی پروژهٔ کتاب «سیمای صنعت و معادن استان کرمان»، برگزیده شدن در یازدهمین دوسالانهٔ عکس ایران از جملهٔ دیگر فعالیت‌های وی در زمینهٔ عکاسی است.
گشایش: ... دیدن ادامه » جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۳ - ساعت ۱۶
نمایشگاه تا ۲۱ اسفندماه ۹۳ هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۸ ادامه دارد.
گالری روزهای شنبه تعطیل است.
تهران، خیابان انقلاب، خیابان خارک، ضلع غربی پارک دانشجو، شمارهٔ ۱۹، گالری هنر ایران
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشگاه هنری خلاقه‌ی یک روزه‌ای با عنوان «بساط عکس /۱» توسط داریوش راد جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۳ در گالری مهروا برپا می‌شود.
طبق اعلام دست‌اندرکاران، داریوش راد قصد دارد در نمایشی یک روزه با ارائهٔ بیش از ۱۰۰ عکس در ابعاد ۱۵×۱۵ سانتیمتر، که به صورت کارت پستال چاپ و ارائه می‌شود، کنجکاوی‌های سال‌های نخستین عکاسیش را به معرض دید عموم درآورد.
این آثار برای فروش هم عرضه می‌شوند و قیمت هر اثر ۱۵ هزار تومان است و در صورت فروش، بخشی از سود حاصل از فروش به مرکز توانمندسازی مادران و دختران «دروازه غار» تعلق خواهد گرفت.
داریوش راد در توضیحی پیرامون این برنامه نوشته است: «به ظن منِ عکاس، بارزترین تعریف عکس در فیزیک آن است که در قابی نقش می‌بندد. باری در سالیان اخیر دنیای دیجیتال این نقش را کم‌رنگ کرده و حال ما با حجمی از داده‌ها احاطه شده‌ایم. عکس‌هایی ... دیدن ادامه » که انبار می‌شوند ولی دیگر حتی خاک هم نمی‌خورند. بساط عکس/۱، مجالی‌ست برای چاپ‌شدن این داده‌ها و هویدا‌ شدنشان روی کاغذ؛ مروری‌ست بر کنجکاوی‌های سال‌های نخستین عکاسی دیجیتالم، سال‌های ۱۳۸۴-۸۵...»
زمان برگزاری: جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۳ - ساعت ۱۷ تا ۲۱
تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شمارهٔ ۳۸، گالری مهروا
محمود ثابت نیا این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «زندگی در پیش رو» با گردآوری حامد دهقان از جمعه ۸ اسفندماه ۹۳ در گالری شماره شش گشایش می‌یابد.
طبق اعلام برگزارکنندگان، در این نمایشگاه گروهی عکس‌هایی از کوروش ادیم، صمد قربانزاده، میرصفی اندیکلایی، آرش اشکر، سمیرا اسکندرفر، حسین زارع، میرلا پینجک، محمدرضا اصفهانی، نریمان چای‌چی و مبین حکمت‌شعار به نمایش درخواهد آمد. این نمایشگاه پیش از این در ساری و بابل هم به نمایش درآمده است.
در یادداشت معرفی آثار این نمایشگاه آمده است: «زندگی در پیش رو، تصویری است که انسان معاصر از آینده خود می‌بیند و در تلاش است به آنچه که می‌خواهد دست یابد، او به دنبال جایگاه آرمانی خویش می‌گردد و با کمک امیدها و آرزوهایش در پی گسستن تارو پود یکنواخت زندگی است و تصویری از آینده خویش می‌سازد، این تصویر گاه فردی است و گاه جهان او را در ... دیدن ادامه » برمی‌گیرد، تصویری که می‌تواند ذهنی و یا عینی باشد.
او گذشته را تمام شده و تکرارناپذیر می‌داند اما هنوز فرصت شناخت و تجربه کردن از زندگی در پیش رویش را دارد. تجربه‌ای که هر لحظه زیست می‌شود و نابود می‌شود تا گذشتهٔ انسان را شکل دهد و آینده همچنان باقی می‌ماند. این مجموعه تلاشی است که هنرمندان معاصر در پی شناخت و تجربه از زندگی پیش رو و آینده انسان به تصویر کشیده‌اند.»
گشایش: جمعه ۸ اسفند ۹۳ - ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایش آثار تا ۱۵ اسفندماه ۹۳ هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ادامه دارد.
تهران، خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، پلاک ۲، طبقهٔ همکف، گالری شمارهٔ شش
مجیدجان این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوشنبه ۴ اسفندماه ۹۳ دویست و یازدهمین نمایشگاه موزهٔ عکسخانهٔ ‌شهر با عنوان «کودکان شهر باران» شامل عکس‌های تاریخی عکاسخانه‌های استان گیلان گشایش می‌یابد.
این نمایشگاه شامل ۷۵ قطعه عکس سیاه و سفید در اندازه‌های مختلف از مجموعهٔ شخصی کبری علی‌پور است. عکس‌های عکاسخانه‌های گیلان در دهه‌های ۱۰ تا ۴۰ خورشیدی در این نمایشگاه حاصل زحمات و جمع‌آوری عکس‌های عکاسخانه‌های رافائل، آرسن، کارلو، رویا، جمشید و زیبا در رشت و چند عکاسخانهٔ دیگر شهرستان‌های استان گیلان است.
به عقیدهٔ برگزارکنندگان، این عکس‌ها مروری هر چند اجمالی بر عکس‌های کودکان خانواده‌های گیلانی در عکاسخانه‌های گیلان در دهه‌های ۱۰ تا ۴۰ خورشیدی هستند.
کبری علی‌پور متولد ۱۳۴۲ در رشت و دانش‌آموختهٔ مقطع کاردانی علوم هنری در تهران، کارشناسی عکاسی در تهران و کارشناسی ... دیدن ادامه » ارشد مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی در تهران و همچنین دانشجوی کارشناسی ارشد عکاسی است.
از کبری علی‌پور دو کتاب به نام‌های «عکاسان و عکاسخانه‌های رشت»، «تاریخ عکاسی گیلان» و همچینن مقالاتی در زمینهٔ تاریخ عکاسی در ماهنامهٔ پادنگ (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) به چاپ رسیده است. وی سابقهٔ تدریس در سازمان آموزش و پرورش و مراکز آموزش و عالی استان گیلان و برگزاری چندین نمایشگاه عکس گروهی و انفرادی را نیز در کارنامه دارد.
نمایشگاه تا ۲۵ اسفندماه ۹۳ روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنجشنبه‌ها ۹ تا ۱۳ دایر است.
موزه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی دایر نیست.
تهران، میدان هفت‌ تیر، خیابان بهار‌ شیراز، بوستان بهار‌شیراز، موزهٔ عکسخانهٔ شهر
محمد شجاعی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

نوشته ای برای عکس های بهروز اسراری
به پاس زنده نگهداشتن ومعرفی سبک های عکاسی با استفاده از طبیعت بکر در کوردستان

عکاسی ناتورالیسم در کوردستان

استاد بهروز اسراری با بیش از 30 سال سابقه هنری در تلویزیون وسینمای مستند و عکاسی و هنرهای نمایشی به خوبی دریافته است که شبنم رو برگ های درخت حیاط خانه مان بزرگترین شاهکار خلقت عالم است .

بهر وز اسراری دریافته است که طبیعت بکر کوردستان وزندگی ساده مردمانش برای همه دوست داشتنی ترین شاهکار های خالق هستی است .
وی با استفاده از شیوه وسبک طبیعت گرایی قدمی نو تر در تاریخ هنر ونقد هنری برای توصیف سنخی از هنر عکاسی برداشته است و با سفر به دل زندگی مردمانش ، طبیعت آنها را همان گونه که هست و به نظر می آید برای قضاوت مخاطبانش باز نمایی می نماید .

جدا از اینکه جنبه های هنری عکاسی را برای مخاطبین هنرمند نش و متخصصین عکاسی ارایه می کند احساسات همگان را نیز بر می انگیزد و به شور وشعف و یا غم واندوه وا می دارد ودر فضای که هست شریک می کند .
با انکه در عکس های او چکیده ای از زندگی را می بینیم اما در پس آن فضای نامحدود ی از زندگی جاری است .

عکس های بی جان اسراری با تکنیک وهنرمندی خاص این استاد تجدید حیات می شوند و آیینه زیبای از طبیعت نمایان هستند .

آرمانی ... دیدن ادامه » مدرن در دل طبیعت بر روی کاغذ وشیشه های عکس .

اسراری با انکه بی طرفانه به ثبت آنها اقدام می کند اما با دیدنشان مخاطبین نمی توانند بی تفاوت باشند و واکنش های در حد توان شان خواهند داشت .

اسراری با زیبا شناسی در عکاسی آشنا است و خصیصه در عکس های او به روش علمی مشاهده می شود وواقعیت های سوژه هایش برجسته تر می شود .

جهان وزندگی پیرامونش را با رویاهای واقعیت وحقیقت وذهنیت ماحصل از فکر واندیشه فلسفی و تکنیک و فن وهنرعکاسی است ترکیب کرده و به مخاطبانش ارایه می دهد.
ومعنا ومفهومی خاص را برای همه سلیقه ها و باورها به ارمغان می آورد وتحسین همه بیننده گان را همیشه به همراه دارد .

اسراری با کند وکاو در زندگی و سوژه وشکار لحظه های خاص خصوصا" در ناب ترین لحظه ها و بکر ترین مناطق وزندگی سنتی و محلی از جنبه های تکراری و ناخوشایند وپیش افتاده وخشن زندگی دوری می کند و در همه آثار اسراری انسان وانسانیت وزندگی جاری از مهم ترین عناصر حیات وزندگی است واز همه خلقت وهستی مهم تروبرجسته تر است .
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشگاه انفرادی عکس حمید شمس با عنوان «شب‌نهه» از روز جمعه یکم اسفندماه ۹۳ در گالری راه ابریشم برگزار می‌شود.

طبق اعلام دست‌اندرکاران، در این نمایشگاه ۲۱ عکس در ابعاد مختلف ۳۰×۴۵، ۵۰×۷۵ و ۶۰×۹۰ سانتیمتر به نمایش درخواهد آمد. «شب‌نهه» به معنی چیزی است که شبانه در زیر زمین پنهان کنند.

در متن استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «در میانهٔ تاریکی، هر نوری خودنمایی میکند. نوری که می‌تواند مشتاقانه و معتمدانه ما را به سمت خود بکشاند و یا با هیبتی آرام وجودمان را تهدید کند. تجربهٔ مواجهه با انوار و ظلمات در گوشه کنار شهر تجسد می‌یابد. آن قدری زیبا که توجه ما را به خود معطوف کند و آنقدری فهم‌ناشدنی که ما را به آشوب دچار سازد.»

افتتاحیه: جمعه یکم اسفندماه ۹۳ - ساعت ۱۶ تا ۲۰
نمایشگاه تا ۱۱ اسفندماه سال جاری یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ و ... دیدن ادامه » پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دایر است.
گالری شنبه‌ها تعطیل است.
تهران، فرماینه، خیابان لواسانی غربی، بین خیابان آبکوه و آقایی، پلاک ۱۰۳، واحد ۲
baharinbahar این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشگاه آثار آریا تابنده‌پور از عصر جمعه یکم اسفندماه ۹۳ در گالری محسن برپا می‌شود.

طبق اعلام گالری محسن، این نمایشگاه شامل سه مجموعه از آثار اوست که می‌توان آنها را در قالب رسانهٔ عکاسی دسته‌بندی کرد. بیش از ۱۰۰ اثر در قالب مجموعه‌های «پرتره‌ها»، «اسلایدها» و «خواب‌ها» در این نمایشگاه به نمایش در می‌آیند.

آریا تابنده‌پور متولد ۱۳۶۴ است و تاکنون یک نمایشگاه انفرادی برپا کرده و در چهار نمایشگاه گروهی شرکت داشته است. زانیار بلوری در بخشی از کاتالوگ آثار نمایشگاه می‌نویسد:

«... آریا تابنده‌پور به عنوان یک هنرمند و عکاس جوان، همچون معدودی از هم‌نسلان خود، در هر سه مجموعهٔ ارائه شده از چهارچوب ارائهٔ اثر عکاسی شده‌یِ صریح و کلاسیک توسط عکاس و ارائه‌ای قالب‌بندی شده و مرسوم تخطی می‌کند. این تخطی اگر چه سبب شده تا آثار او از ... دیدن ادامه » مرز رسانه‌ویژگیِ مدرنیستی و وفاداری صرف به عکاسی عبور کنند، اما همچنان حول ویژگی‌های عکاسانه در آمد و شد هستند. تخطی‌ای که در دست بسیاری از هم نسلان تابنده‌پور راه میان‌بری (با یا بدون دلیل) است برای رسیدن به مقتضیات هنر (عکاسی) معاصر. نوعی از عکاسی که وارد بحران‌های دههٔ ۷۰ میلادی به بعد شده و در بافت وسیع‌تری به نام هنر قابل ردیابی است.

شاید این شکل از عکاسی در نوع پذیرفته‌شدهٔ نخبه‌گرایانه‌اش عکاسی و عکاسانه نباشد، اما کاملا قابل بازیابی در ساختارهای هنری است که به قول دیوید کمپنی از دههٔ ۶۰ میلادی به این سو، به شکل فزاینده‌ای روز به روز عکاسانه شده است. عکاسانه شدنی که هرچند پیش‌تر از این، از امپرسیونیست‌ها گرفته تا سورئالیست‌ها را تحت تاثیر قرار داده، اما در استفادهٔ پاپ آرتیست‌ها و هنرمندان مفهومی از عکاسی به روشنی مشهود است...»

گشایش: جمعه یکم اسفندماه ۹۳ – ساعت ۱۶ تا ۲۱
نمایشگاه تا ۱۳ اسفندماه جاری هر روز از ساعت ۱۴ تا ۲۱ دایر است.
گالری محسن پنجشنبه‌ها تعطیل است.
تهران، بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچهٔ ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شمارهٔ ۴۲، گالری محسن
بابک حقی و baharinbahar این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
http://dw.de/p/1EbnS
لطفا چنانچه خوب بود به نظرتون تو fb حمایت کنید
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جهان، شاهراه مدرنیته را عبور کرده و اکنون در کوچه پس کوچه های ویرانه های گذشتگان، ناله ی آرشه ی ویالن ِ بشر ِ فرتوت از حجم نبودن ها را به وضوح می شنود. نبود شرافت، انسانیت، عشق، حیات و حسرت یک گل سرخ در دستان چون تو لطیفی که بر مزارت توان گریستن هم نیست.
سرآغاز آفرینش، دنیا با زمین و آسمان خلق شد، خیر و شر، سیاه و سپید و این همه، به دو انسان هدیه داده شد
و این انسان
انبوهی درختان را، کوه را، زمین را، به تک درخت تنهایی بدل کرد که آغوشش را برای کلاغان خسته از حصار سیم های شهر می گشاید
این انسان
آلونک های کوچک خود را در کنار دیگری بنا می کند و هیچ فردی را فردیتی نیست، تکثیر مجسمه های بی روح بشر، هر یک آینه ی دیگری، این خانه ها و این شهرها را به هر سوی بچرخانی ، فرقی نیست، بازخورد بی هویتی صاحبانشان اند
این انسان
تصور می کرد عشق از زیر چتر و باران می روید، ... دیدن ادامه » غافل از اینکه زمین ِ زیر ِ پایش دیگر خاک نیست، و بر آسفالت صلب، هیچ گلی نمی روید...عاقبت همان سایبان تنهایی است
این انسان
که حداقل آرامشی داشت درخانه ی ابدی، با دستبرد به همان یک تکه خاک برای ساختن و ساختن، اکنون، خاکستری است ناچیز در کنج یک دیوار، بی مزاری که بتوان بر آن گریست و اشکی که خاک سردش را گرم کند.
جهان از این انسان خسته است و زمین را جز کویر و تشنگی، جز کوه های تنهای غم زده، چیزی نمانده!
این انسان
تصور می کرد عشق از زیر چتر و باران می روید، غافل از اینکه زمین ِ زیر ِ پایش دیگر خاک نیست، و بر آسفالت صلب، هیچ گلی نمی روید...عاقبت همان سایبان تنهایی است ...

به امید دیدارتان
۱۴ بهمن
دوستان گالریها تهران اش سر نمیزنند ، چه برسه به کرج :))
۲۶ بهمن
مونای عزیز میدونم استقبال از گالری ها در کل کمرنگ هست اما این مسءله هم هست که عده ای از تیوالی ها ساکن کرج هستن و بسیار هم از این برنامه استقبال کردن، گروهی از دوستان تیوال هم از تهران اومدن و از این نمایشگاه دیدن کردن، به امید رونق بیشتر نمایشگاه ها
۲۶ بهمن
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیزدهمین دو سالانهٔ عکس ایران
تهران- موزهٔ هنرهای معاصر
پنجم تا بیستم بهمن ماه ۱۳۹۳

http://13.nips.org.ir/

http://www.tmoca.com/post/detail.aspx?mc=2&sc=1&pc=1&ctg=1&c=495&lang=Fa
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

نمایشگاه نقاشی مشروطه، آثار محمدمحمدزاده تیتکانلو(داگرین معاصر ایران) در گالری آرتین برگزار خواهد شد.
زمان افتتاحیه: جمعه ساعت 4 تا 8 - 93/11/17 زمان اختتامیه: چهارشنبه ساعت 4 تا 8 - 93/11/22 مکان : مشهد، گالری آرتین
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوستان عزیز شمارو به بازدید از نمایشگاه عکس روزبه اسدی با نام "دو به دو" در کافه گالری دی دعوت میکنم
زمان: 8 تا 24 بهمن
آدرس: کافه گالری دی- کرج،جهانشهر،بلوار جمهوری شمالی، جنب شیرینی دی- 02634483550
ساعت بازدید 10:30 الی 22

پوستر نمایشگاه: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153029674159253&set=a.10150682030649253.416898.604894252&type=1&theater

توضیح نمایشگاه: دو به 2 نمایش عکسهایی ست که در تلاش است تا گوشه هایی از زندگی انسان معاصر را در قالب فریم هایی دوتایی به تصویر بکشد.
انسانی که در حرکت پرشتابش به سوی مدرنیته، حسرتها و سرگشتکی هایش را نیز در چمدان تنهایی اش با خود به این طرف و آن طرف می کشاند و این تنهایی را در سردی و سنگینی نگاهش می توان خواند.
سرد و سنگین همچون خطوط کمرنگ و بی روح خیابان که شاید باهم بودنهایش، قدری از سرمایش بکاهد.
انسان امروزین دیگر اما کمتر پیاده است و با سرعت مسیرها را یکی پس از دیگری می پیماید تا شاید در بهترین حالت از تنگنای خانه لانه زنبوری اش به کوهی، دریاچه یا حتی تک درختی برسد که دیگر در اطراف آن از سیمهای برق خبری نباشد. از برق برای سوزاندن و در کشو گذاشتن مردگان هم . . . . خبری باشد یا نباشد را دیگر نمی دانم.
شاید انسان معاصر دیگر نتواند یا نخواهد که در افسون گل سرخ شناور باشد.
این را باید از خودش پرسید.

روزبه اسدی 93/11/8


چه عالی ... سعی میکنیم فردا بیایم دیدنتون :)))
۰۹ بهمن
خیلی هم خوب مارال جان پس به امید دیدار :)
۱۰ بهمن
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوماهنامه کلاغ (شماره چهارم. آذر و دی ماه 1393) منتشر شد.

www.nashr-kalagh.blogfa.com
facebook.com/nashr.kalagh

معصومه جعفری و پریا فروزنده این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید



هنرمند معاصر کشورم را بهتر بشناسید ...........مایه افتخار مشهد وایران


Articles of mohammad mohammadzadeh titkanloo



محمدزاده تیتکانلو

محمّد محمّدزاده تیتکانلو متولد 1343 بجنورد، عکاس، داگریّن، نقاش، محقق تاریخ عکاسی و هنر می باشد و مهمترین فعالیتهای هنری و علمی وی در باب عکاسی به قرار ذیل می باشد:
احیای شیوة عکاسی داگرئوتیپ در ایران، برگزاری نمایشگاهها و گارگاه با شیوة داگرئوتیپ برای نخستین بار در کشور، تألیف و نشر کتاب و مقالات دربارة داگرئوتیپ و ارتقاء این فرایند با ابداعات و اختراعات نو از جمله ابداع شیوه عکاسی "میم داگ" که دارای چهار گام و فرایند مستقل با عنوان "دیجیتال داگرئوتیپ"، "آنالوگ داگرئوتیپ"، " تری دی داگ 3D dag" و "پولاریزه یا قطبش داگرئوتیپ" می باشد.
اولین نمایشگاه داگرئوتیپ ایران در موزة عکسخانه شهر تهران، بهار 1392 برگزار گردید و داگهایی از معماری باستانی ایران در نمایشگاهی با عنوان "داگرئوتیپ های شرقی" پاییز 1392 در نگارخانة "آذر نور" مشهد به نمایش عموم درآمد. نخستین کارگاه داگرئوتیپ نیز در بهار 1392 در موزة عکسخانة شهر تهران برگزار شد و داگرئوتیپی از روی تصویر ستارخان، با شیوة ابداعی "میم داگ" در جمع حاضران به ثبت رسید. هم اکنون نیز عکس "سعدیة شیراز" از مجموعة داگهای "معماری باستانی" از محمدزاده در موزة ملی عکس ایران موجود است که با شیوة میم داگ در گام قطبی برداشته شده است. تالیفات محمدزاده عبارتند از: کتاب «کُهن پرتره های تاریخ عکاسی ایران» 1388 ، کتاب عکس «رستاخیز درارمنستان» 1388 ، کتاب «نخستین داگرئوتیپ های معاصر ایران» 1389 ، کتاب «سیاحان عکاس در خراسان» 1393 ، کتاب تاریخ داگرئوتیپ ایران 1393 همچنین تألیف بیش از 60 مقاله با موضوع "تاریخ عکاسی"، "هنر" و چاپ آنان در نشریات معتبر مختصری از فعالیتهای ایشان می باشد.
ابداعات ... دیدن ادامه » نو در حیطة عکاسی داگرئوتیپ و ادغام تکنولوژی باستانی عکاسی با عکاسی مدرن یکی از مهمترین فعالیتهای استاد محمدزاده در کشور و حتی در جهان می باشد این ابداعات اگر در کشور بین اصحاب هنر عکاسی و حتی متصدیان عکاسخانه ها باب شود، عکاسی فاخر خاص کشورایران می تواند بصورتی بی نظیر جهانی شود. در اینجا این ابدعات و اختراعات را مجموعأ نام می بریم:
1- ابداع روش عکاسی «میم داگ» (دیجیتال داگرئوتیپ، آنالوگ داگرئوتیپ، قطبش داگرئوتیپ) 1390
2- اختراع دستگاه “ داگ ساز Dag maker apparatus " جهت استفادة متصدیان عکاسخانه ها برای ساخت عکس فاخر داگرئوتیپ مثبت.
3- ابداع "دستگاه پوزدهی(Exposer unit) " جهت استفاده در شیوة میم داگ گام دیجیتال داگرئوتیپ و آنالوگ داگرئوتیپ
4- ابداع "مایع ارتقاء" جهت تشکیل فیلم محافظ و افزایش کنتراست درعکس "میم داگ داگرئوتیپ" بجای «کلرطلا»
5- ابداع داگرئوتیپ سه بعدی ( تری دی داگ 3D dag )
6- اختراع دستگاه " تری دی داگ 3D dag " 1392 جهت تولید داگرئوتیپ سه بعدی.


برخی از پروژه های مهم عکاسی محمدزاده از آغاز کار ایشان در دنیای عکاسی عبارتنداز:
- پروژه عکاسی از معماری محله های قدیم مشهد 1381 تا1385 به طریق آنالوگ
- پروژه ده ساله عکاسی از "تحولات نوین کوهسنگی مشهد" 1382 تا 1392 به طریق آنالوگ و دیجیتال
- پروژه عکاسی از معماری کشور ارمنستان به طریق آنالوگ و دیجیتال 1388
- پروژه عکاسی از معماری 120سینمای قدیم تهران به طریق آنالوگ و دیجیتال 1388
- پروژه عکاسی "کوهسنگی مشهد از منظر زیبایی شناختی در زمستان" به شیوه دیجیتال 1389
- پروژه داگرئوتیپ معماری باستانی به روش داگرئوتیپ 1391 (از این مجموعه، داگرئوتیپ "سعدیه" در موزة عکسخانه شهر تهران نگهداری می شود)
- پروژه داگرئوتیپ پرترة مفاخر ایران به روش داگرئوتیپ 1392 تا 1393
- پروژه داگرئوتیپ هنرمندان ایران 1392 تا ...
- پروژه "بازتولید نخستین عکس جهان" به شیوه "هیلوگرافی" ژوزف نیپس. مرداد 1393(این عکس در موزة کتابخانه انجمن صنفی عکاسان مشهد نگهداری می شود)
- پروژه داگرئوتیپ کاخهای ایرانی 1392 تا 1393

معرفی فرایند ابداعی در عرصة داگرئوتیپ معاصر ایران؛ "میم داگ" (گام دیجیتال، گام آنالوگ، گام قطبی)
هر شیوه و فرمتی از عکاسی دارای محسنات و دنیای جذاب مخصوص به خود می باشد و با توجه به پتانسیل تغییرپذیری آنان، می شود آن شیوه ها را از نظر فنی با دانش روز بروز و هماهنگ نمود و از آنان استفاده بهینه کرد. در همین راستا، نگارنده معتقد است قالب های پیشین عکاسی در ایران، پس از انقلاب دیجیتال و گذار از دوران هیجانی این پدیدة مدرن، نیاز به توجه و تعمق دوباره دارند. شیوه هایی که هرکدام به تنهایی، هنوز قادرند جهانی از عواطف بشر امروزی را تحت تأثیر قرار دهند و احساس شگفت انگیزی را همراه با عواطف مفقود شده، بار دیگر برای مردمان زنده کنند. دور ریختن زبان های بصری گذشته و بی توجهی به آنان باعث ایجاد فاصلة عمیق تجربیات تصویری دیروز و امروز است و دوری ارتباط "درون فرهنگی" مردمان را از منظر عواطف جمعی، ممکن می سازد. پروسة "میم داگ"، که می توان آن را "داگرئوتیپ کنترل شده" جهت تولید عکس های هنری و گران (فاخر) با نتیجه ای عالی در قطع بزرگ و کوچک بر لوح نقره نامید، با توجه به علایق و دیدگاه نگارنده به اصول مذکوره در 1391 ابداع گردید؛هدف اصلی، احیای دوباره داگرئوتیپ و هدف فنی آن، تحقق ساخت داگ کم خطر در فرمت های بزرگ با امکانات امروزین عکاسی جهت برگزاری نمایشگاهها با استانداردهای نمایشگاهی و ارایة عکس حتی در آتلیه ها و تبدیل هر نوع عکس و تصویر آرشیوی یا فایل های دیجیتالی به عکس داگرئوتیپ است. در این روش می توان از تصاویر تصحیح و روتوش شده که قبلأ تهیه گردیده است استفاده نمود و در نتیجه، تصویر داگرئوتیپ از نظر کیفی کاملأ در تسلط و کنترل عکاس و یا متصدی بوده و بارها می تواند آن را پاک و دوباره بازسازی کند تا تصویر ایده آل به دست آید. شیوة میم داگ، خصوصأ برای عکس های بزرگ داگ، بهترین کاربرد را دارد و امید است با استفاده از این پروسه، نمایشگاههای داگرئوتیپ در ایران بوسیلة هنرمندان عکاس برگزار گردد و در عکاسخانه ها نیز این روش گسترش یافته و با بکارگیری آن، متصدیان بتوانند عکس گران و رؤیایی روی صفحه های نقره تولید نمایند.در واقع تصویر سازی با روش میم داگ، یک نوع مهندسی انرژی ها ی بی شمار است که مهم ترین آنان از قرار ذیل می باشد؛ انرژی شیمیایی، انرژی الکتریکی، انرژی حرارتی، انرژی نور، انرژی پیوند، انرژی تابشی، انرژی مکانیکی، انرژی یونیزاسیون، انرژی تبخیر، انرژی چسبندگی، انرژی الکتروستاتیکی، انرژی الکترونی، انرژی هیدرولیکی،انرژی فوتون، انرژی عمل متقابل، انرژی تحریک، انرژی کالوریفیک. در عکاسی "میم داگ"، سهروش برای تولید داگ بکار می رود؛ا- گام قطبی 2- گام دیجیتال 3- گام آنالوگ. هرکدام از این گام ها، ابزار و امکانات خاصی را می طلبد و هر یک کار آیی متفاوتی دارند و اما فقط در پایان، عملیاتی مشترک دارند و یک نوع تصویر "میم داگ داگرئوتیپ بدست می آید. نخست، از عکسبرداری به روش میم داگ در گام قطبی می گوییم که پیچیده تر از گام دیجیتال و گام آنالوگ می باشد.
1 – گام قطبی (قطبش داگرئوتیپ یا داگرئوتیپ پولاریزه): در این شیوه، از دوربین قطع بزرگ جهت ایجاد داگ پزتیو، بدون جیوه ای کردن تصویر منفی استفاده می شود؛ نخست لوحة براق و پولیش خورده از جنس خالص نقره با بیس مسین در معرض بخار "برومید یُد" قرارگرفته، دارای آیسو شده و به نور حساس می شود سپس لوحه قبل از پوز دادن، تحت فشار الکتریکی قرار می گیرد که به آن قطبی کردن می گوییم. این عمل باعث ایجاد فیلتری خواهد شد که پزدهی منفی را ممکن می سازد و ته نشین کردن انوار مثبت را روی قطب منفی لوحه با استفاده از نوعی منشور نیکول سبب می گردد؛ (چپ گردی سطح پولاریزاسیون، خاصیت اجسامی که نور قطبی شده را به طرف چپ ناظر که در مقابل جهت نور ایستاده است می گرداند) و اما واحد شدت روشنایی موضوع مقابل دوربین می بایست حداقل بیش از 50 "لوکس" باشد.در روش میم داگ برای تصویر نیاز به ملقمه سازی با جیوه نیست و محلول هیپو سولفیت سدیم و آمونیاک، عمل ثبوت و ظهور را در یک زمان به عهده دارد که به آن "بی آمید" می گوییم. بی آمید کردن لوحه، ثبوت تصویر و سپس ظهور آن را ممکن می سازد یعنی لوحه پس از عکاسی شدن درون محلول هیپو قرار گرفته تا مواد حساسه غیر فعال گردد. با شستشوی یدور سوخته و عمل فرسایشی محلول آمونیاک بر سطح تصویر، به مرور تا دو دقیقه ظهور کامل انجام می یابد. تأخیر در انجام بی آمید کردن لوحه پس از پوز دهی، در کیفیت تصویر موثر می باشد و بایستی فورأ اقدام گردد. بحث ایزومتریک (هم دمایی) لوحه و محلول هیپو و آمونیاک هنگام عمل بی آمید بسیار مهم است؛ می بایستی دمای محلول با دمای سطح لوحه ایزوترم باشد و اگر هم دمایی اتفاق نیافتد، ملکولها و ذرات بخار، شبنمی را هنگام ورود لوحه درون محلول ایجاد می کند که این حبابهای ریز، کاملأ مخرب تصویر می باشند. فلز نگاری نقره و بازبیبی فنی لوحه، مطالعة ساختمان و بلورهای آن بوسیلة میکروسکوپ و همچنین تحقیق میکروسکوپی یدور نقره یا برومید نقرهو در نهایت مطالعة جهان ملکولها و اتمهای سطح تصویر داگ، نحوة انعقاد تصویر و اتفاقات آن بر ما روشن تر و آگاهی ما بر نظم ریز ساختارهای تصویر فزونی می یابد و این به ما کمک میکند تا کنترل خود را بر ذرات داگ اعمال نموده و تصویری پایدارتر از داگرئوتیپ های موجود در دنیا تولید نماییم و حتی می توان بوسیلة میکروفوتوگرافی تصویر داگ را آسیب شناسی نموده و از ضریب انبساط و انقباض ملکولی آن خبردار شد و سپس می توان از انبساط و از هم گسیختگی ملکولی آن کاست و موزاییک ذرات داگ را کاملأ به یکدیگر نزدیک ساخت و یا می توان از التهاب ملکولی در سطح تصویر جلوگیری کرد. در شیوة میم داگ از علم الکترو مغناطیس برای ایجاد نظم الکترونی و از بین رفتن حفره ها و التهاب ملکولی استفاده می شودکه به آن "عمل القایی" می گوییم؛ لوحة سفید پس از انعقاد تصویر و قبل از شستشو و ظهور در زیر نور زرد، در معرض امواج الکترو مغناطیس قرار می گیرد و پس از الکترومغناطیس دادن به لوحه(عمل القایی)، عمل بی آمید انجام می یابد. استرلیزه نمودن سطح لوحه بوسیلة "اتانول" خالص قبل از استفاده از "مایع ارتقاء" ضروری می باشد؛ مایع ارتقاء از نظر علمی نوعی "آزئوتروپ" می باشد که از چندین مایع با نقطه جوش ثابت بدست آمده است و اتانول باعث تمیزی سطح لوحه و نشست یکنواخت مایع ارتقاء بر روی تصویر است. اتفاقی که پس از برخورد مایع مزبور با تصویر داگ می افتد، این است که تصویر حالتی کریستالی یافته 40 درصد کنتراست آن را بالا برده و فیلم محافظی روی تصویر تشکیل می گردد؛ این کریستالیزاسیون باعث می شود تصویر در زیر این پوشش کهربایی، عمری بیش از هزار سال بیابد و با لمس و حتی شستن داگ خراب نشود.
2- گام دیجیتال: لازم است یاد آورشویم که این شیوه با "دیجیتال داگرئوتیپ" که در غرب مورد استفاده قرار می گیرد پروسه ای متفاوت و مزیت بیشتری نسبت به آن شیوه دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. اساس کلی دیجیتال داگرئوتیپ مبتنی بر استفاده از امکانات و تجهیزات دیجیتال برای تولید داگرئوتیپ است. فرایند این پروسه در غرب به این صورت می باشد: عکس بوسیلة دوربین دیجیتال تهیه می شود، در فتوشاپ ارتقاء یافته و پوزتیو آن بوسیلة پرینتر روی کاغذی نازک چاپ می گردد. این عکس روی لوحی از جنس نقرة خالص که تنها با کریستال یُد به نور حساس شده است قرار گرفته و به آن نور می دهند سپس در ادامه، راهداگرئوتیپ کلاسیک ادامه می یابد؛ یعنی با جیوهیا آمبرلیت ظهور می یابد، با هیپو به ثبوت می رسد و در پایان گلدینگ می شود. عکس بدست آمده، جلوه های همان داگرئوتیپ کلاسیک را دارد یعنی دارای دو بُعد نگاتیو و پزتیو می باشد. در روش گام دیجیتال به شیوة میم داگ، عملیات متفاوت و مترقی تر از روش غربی می باشدو تصویر حاصله، دارای تنها وجهة پزتیو بدون مزاحمت نگاتیو با کیفیت و کنتراستی برتر است. همچنین عملیات این شیوه کم خطر و ارزان تر می باشد. این گام، تنها بر استفاده از نگاتیو کاغذی یا تلقی برگرفته از پرینتر دیجیتالی استوار است وعامل انعقاد تصویر نیز دو نوع منبع نور می باشد: 1- انتقال بوسیلة نور آفتاب 2- انتقال بوسیلة نور مصنوعی از جنس حرارتی. در این پروسه مواد شیمیایی سمی همچمون جیوه، برومین، کلر که معمولأ در داگرئوتیپ سنتی استفاده می شد، کاربرد ندارد و تنها مادة سمی که از آن استفاده می شود یُد است که کنترل آن از دیگر موادی که نام بردیم ساده تر می باشد. عمل ظهور نیز در اینجا متفاوت است و نیاز به بخار جیوه ندارد، ظهور و ثبوت همچون گام قطبی، پس از عمل القایی (الکترومغناتیس دادن به لوحه) با استفاده از محلول هیپو سولفیت سدیم و ئیدرو سولفات آمونیاک عمل بی آمید انجام می یابد و پس از شستشوی لوحه با آب مقطر خالص (بدون سدیم) و خشک کردن آن، برای شستشوی کامل سدیم از سطح داگ،حماماتانول انجام می گیرد و در پایان بوسیلة مایع ارتقاء کریستالیزاسیون شدهو سپسدر مکانی عاری از گرد و غبار نگهداری می شود تا خشک گردد.
3- گام آنالوگ: این گام، بر اساس استفاده از نگاتیوهای آنالوگ که بر سه نوع نگاتیو استوار است، تشکیل یافته: 1- نگاتیو فیلم تخت 2- نگاتیو شیشه (کلودیون خشک) 3- نگاتیو کاغذی. و عملیاتی همچون گام دیجیتال دارد با این تفاوت که نگاتیو ها به صورت آماده از آرشیو هستند یا پس از عکسبرداری بصورت آنالوگ، با شیوة "آنالوگ داگرئوتیپ" که عملیاتی همچون گام دیجیتال دارد، تبدیل به داگ می شود.
4- گام سه بُعدی (گام تری دی 3D) : " تری دی داگ "، پروسه ای از زیرمجموعة " میم داگ " می باشد. در این شیوه از دو زیر مجموعة میم داگ (گام دیجیتال و گام آنالوگ) جهت ساخت نگاتیو و عملیات ثبوت استفاده می شود. اما تنها نحوة پوزدهی آن متفاوت از دو شیوة دیگر می باشد و آن بهره گیری از دستگاه " تری دی داگ " می باشد. این وسیله در این گام باعث ایجاد داگرئوتیپ سه بعدی خواهد شد. بازی جریان متناوب برق با یک تنگستن 300 واتی و فاصلة طلایی منبع نور با سطح لوحة داگ، همراه با فیلترهای مختلف، اساس ساختار دستگاه " تری دی داگ " می باشد. این دستگاه سال 1392ش/2013 م توسط محمد محمدزاده تیتکانلو اختراع شد.
چون داگرئوتیپ تولید شده در گام دیجیتال، گام آنالوگ و گام سه بعدی، تصویر دوم یک نگاتیو است، وجهة مثبت آن بر حالت کم جان منفی که سطح براق لوحه ایجاد می کند مسلط است و به همین دلیل نیاز به تأثیرات بخار جیوه جهت ظهور بُعد دیگر تصویر نمی باشد. وجهة دیگر داگرئوتیپ که منفی می باشد، به سختی در یک داگرئوتیپ میم داک قابل رؤیت است در حالیکه در داگرئوتیپ سنتی هر لحظه وجهة منفی تصویر همزمان با مثبت آن به چشم می آید. و همین نقطة مثبت پروسة میم داگ می باشد و عکس بدون ابهام نگاتیو به بیننده عرضه می شود و همین نکته در برگزاری نمایشگاه داگرئوتیپ حائز اهمیت است زیرا در نمایشگاه می بایستی تصویر ساکن و ثابت باشد و بخوبی روی دیوار ثابت دیده شود. در حالیکه به دلیل آمد و شد تصویر منفی و مثبت در یک داگرئوتیپ سنتی که از منظر دیداری یک عکس متحرک محسوب می گردد، باعث مشکلاتی برای برگزاری نمایشگاه می گردد و تماشاگر هنگام تماشای داگ، می بایستی مواضع خود را عوض نماید تا بتواند زاویة مناسب را برای دین تصویر بیابد. برای رسیدن به اکسپوز صحیح تصویر در ایجاد عکس میم داگ، چهار عنصر بسیار اهمیت دارد؛ 1- کادر بندی 2- ترکیب بندی 3- توجه به رنگ های موضوعی که قرار است تبدیل به سیاه و سفید گردد 4- توجه عمیق و جدی به نور؛ دیدن، بررسی، نورخوانی و مدیریت صحیح مشخصه های نوری. لازم به ذکر است چون طلاکاری تأثیری بر تصویر میم داگ ندارد، از مایع ارتقاء جهت محافظت از تصویر و کنتراست دهی استفاده می گردد.
ابداعات مکمل درعرصة میم داگ
برای تکمیل روش گام های "میم داگ" داگرئوتیپ، نیاز به ابداعات تکمیلی در این پروسه بود و در اینجا از مهمترین آنها نام می برم: 1- ابداع مایع ارتقاء و فیلم محافظ داگرئوتیپ به‌ جای کلراید طلا و گلدینگ، قابل استفاده در هر چهار گام میم داگ؛ (استفاده از عمل طلا کاری (گلدینگ) بر تصویر میم داگ تأثیری معکوس دارد و کنتراست تصویر را کم جان می نماید. همچنان که جیوه ای نمودن تصویر میم داگ، وجهة منفی عکس را برملا، نقاط مثبت را کم جان و عکس را ضایع می کند) 2- ابداع " دستگاه داگ‌ساز Dag maker apparatus " برای استفاده در روش میم داگ، گام دیجیتال و گام آنالوگ توسط اپراتور و متصدیان عکاسخانه ها برای ساخت عکس داگرئوتیپ 3- ابداع (لایة حساس کننده) جهت استفاده در دستگاه داگ ساز در گام دیجیتال و گام آنالوگ 4- ابداع " دستگاه پوزدهی Exposure Unit " جهت پوزدهی و انتقال نگاتیو دیجیتالی بر روی داگ 5- اختراع دستگاه " تری دی داگ 3D Dag " برای ساختن داگ سه بُعدی.
تاکنون در عرصة داگرئوتیپ با فرایند میم داگ، دو نمایشگاه برگزار گردیده است. نخستین نمایشگاه با عنوان "داگرئوتیپ" در موزة عکسخانة شهر تهران با عنایت و یاری بانو "مژگان طریقی" در بهار 1392اتفاق افتاد و سپس در مشهد، نگارخانة "آذر نور" میزبان دومین نمایشگاه با عنوان "داگرئوتیپ های شرقی" در پاییز همان سال بود. همچنین تاکنون سه پروژة داگرئوتیپ با عناوین "معماری باستانی"، "داگرئوتیپ مفاخر ایران" و "داگرئوتیپ هنرمندان معاصر" تولید شده است. نمایشگاهها و پروژه های داگرئوتیپ مذکور با مدیریت، و تهیه کننده گی "علیرضا محمدزاده"انجام یافته استو بدون کمک فکری و همه جانبة این هنرمند فرهیخته، امکان برگزاری نمایشگاه داگرئوتیپ در کشور ممکن نبود؛ پروژة بزرگ "داگرئوتیپ مفاخر ایران" که با تلاش، عشق و علاقة وافر وی به هنر و فرهنگ تولید گردید، خدمت بزرگی بود برای جاودانه نمودن تصویر مشاهیر کشور با پروسة داگرئوتیپ. ویژگی ها و خصوصیات بصری این پروژه ها، شمایل نگارانه همراه با نشانه ها و عناصر فرهنگی می باشد.
حمید غیور این را پاسخ داده‌است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گالری عکاسان جوان
» نمایشگاه گروهی عکس «فرم و محتوا» درخانه عکاسان جوان
... دیدن متن »
نمایشگاه گروهی عکس هنرجویان رسول اولیازاده در گالری عکاسان جوان برگزار می‌شود.
در این نمایشگاه که با موضوع فرم و محتوا برپا شده، آثار هنرجویان دوره‌های عکاسی خانه عکاسان جوان را به نمایش گذاشته می‌شود.
بر این اساس، فرشته موسوی تبار، بهمن نجفی، عزیز مهدی، پارسا صابرنیا، یاسمن ابوالصدق، مینا حسن پور، علی خاکسار، پریسا رهبری، سعید رضوانی، هما سروش و‌ هانیه مهرافزاد عکس‌های خود را به دیوار این گالری می‌آویزند.
نمایشگاه عکس گروهی «فرم و محتوا» پنج‌شنبه 25 دی ماه جاری ساعت 17 افتتاح می‌شود و بازدید از این نمایشگاه از 26 دی تا اول بهمن همه روزه از ساعت 11 تا 19 امکان پذیر است.
گالری عکاسان جوان در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی (یوسف آباد)، خیابان چهارم، شماره 3، واحد 3 واقع شده است.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عکس و عکاسی:

عکس یا فرتور نوعی تصویر است که بر اثر تابش نور بر یک سطح حساس به نور (معمولا فیلم عکاسی یا یک تصویرساز الکترونیکی مانند دستگاه جفت‌کننده بار یا تراشه‌ی سیموس (به انگلیسی: CMOS) به دست می‌آید. بیشتر فرتورها با استفاده از دوربین آنالوگ گرفته می‌شوند. دوربین آنالوگ از لنز برای واضح‌سازی طول موجهای مرئی نور در بازتولیدی که برای چشمان انسان رویت‌پذیر باشد استفاده می‌کند. فرآیند ساخت فرتور را عکاسی می‌گویند.
نخستین فرتور در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ میلادی به‌دست ژوزف نیسه‌فور نیپس ثبت شد
به هر کسی که عکاسی می‌کند و عکس می‌اندازد، عکاس گفته می‌شود. عکاس حرفه‎ای شغلش عکاسی است در حالی که عکاس غیر حرفه ای جهت علاقه و لذت‌بردن عکاسی می‌کند.
عکاسان حرفه‌ای ممکن است برای روزنامه‌ها و مجلات عکسبرداری کنند یا عکس‌های خود را جهت مصارف تبلیغاتی ... دیدن ادامه » بفروش برسانند. عکاسان برپایهٔ نوع عکس‌هایشان به دسته‌های گوناگونی همچون، عکاس پرتره، عکاس طبیعت، عکاس خبری، عکاس عروسی، عکاس ورزشی و... تقسیم می‌شوند.
وظیفهٔ عکاس در امر عکاسی استفاده از قدرت خلاقیت خود و چیره‌دستی در افزارمند شدن و استفاده از امکانات دوربین عکاسی است و یک عکاس موفق، باید هردو این وظایف را به خوبی انجام دهد.
عکاسی در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود.
این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است. عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، بدست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن.

در این فرآیند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیا بر روی سطح حساس به نور (نقره کلرید یا گیرنده) تأثیر گذارد و باعث ثبت تصاویر گردد.
عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجهٔ تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است و سال‌ها قبل از اختراع عکاسی، اساس کار دوربین عکاسی وجود داشته‌است اما اولین تصویر لیتوگرافی نوری در سال ۱۸۲۲ میلادی توسط مخترع فرانسوی، ژوزف نیسه فور نیپس تولید شد و پس از آن توانست عکسی دائمی از طبیعت به نام اصطبل و کبوترخانه را خلق کند. او با همکاری لوئی داگر، آزمایش‌هایی را بر ترکیبات نقره براساس یافته‌های یوهان هاینریش شولتز انجام دادند و داگر در سال ۱۸۳۷ توانست روش داگرئوتایپ را اختراع کند.
تئوری عکس رنگی سه‌رنگ، توسط جیمز کلرک ماکسول در سال ۱۸۵۵ پیشنهاد شده بود. برپایهٔ نظریهٔ او، نور مرئی از سه رنگ اساسی قرمز، سبز و آبی، تشکیل شده‌است. پس فیلمی از سه لایه ساخت که هر لایهٔ آن نسبت به یکی از سه رنگ‌های اولیه حساس بود و توانست نخستین عکس‌رنگی را در سال ۱۸۶۱ به ثبت برساند.
جورج ایستمن در سال ۱۸۸۴ میلادی فیلم رول را که فیلمی از جنس پلاستیک آغشته به امولسیون ژلاتینی است را ابداع کرد و با ساخت دوربین جعبه‌ای در سال ۱۸۸۸، عکاسی را برای مردم عادی مقرون به صرفه نمود و تحول مهمی در عکاسی ایجاد کرد. ادوین لند نوعی دوربین آنالوگ ظهور فیلم فوری موسوم به دوربین پولاروید را اختراع کرد که بلافاصله پس از عکسبرداری، نسخهٔ چاپ‌شدهٔ عکس را پرینت می‌کردند و عکس گرفته‌شده یک دقیقه بعد و در مدل‌های جدیدتر تا چند ثانیه بعد، قابل رویت بود.
در عکاسی آنالوگ، باید تمامی تدبیرات اعمّ از: اصلاح رنگ، نور و کنتراست را قبل از نوردهی انجام داد. چون تقریباً بعد از نوردهی و ظهور فیلم، در این خصوص کار زیادی نمی‌شود انجام داد. ظهور در عکاسی به معنای مواجهه دادن فیلم عکاسی یا کاغذ عکاسی با مواد شیمیایی است که باعث تبدیل شدن فیلم به یک تصویر منفی (نگاتیو) یا مثبت (اسلاید)، و یا کاغذ به تصویر عکس می‌شود در حالی که عکاسی دیجیتال به فرآیند ثبت تصاویر به وسیلهٔ دریافت و ثبت نور برروی سطح حساس به نور سنسور الکترونیکی گفته می‌شود. الگوهای نوری بازتابیده شده یا ساطع شده از اشیاء بر روی سطح حساس به نور سنسور تأثیر می‌گذارد و باعث ثبت تصاویر می‌گردد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چند جمله زیبا در مورد عکاسی از پل مارتین لستر هدف واقعی، آموختن عکاسی نیست. هدف این است که چگونه زندگی را زندگی کنیم.
هدف این نیست که سوژه ها را طور دیگری نشان دهی. بلکه این سوژه ها هستند که عکاس را تغییر می دهند.
آن گاه با موضوع یکی خواهی شد که از روزن دلت به آن نگاه کنی، نه فقط از پشت دوربین به عنوان یک ابزار.
نوع عکس هایی که می گیری، موضوعاتی را که انتخاب می کنی، شخص درون ات را آشکار می کنند. اینکه چه قدر به موضوعات نزدیک می شوی، فاش می کند که چه قدر قصد نزدیک شدن به خودت را داری.
هرگز از یاد مبر که چه حس بیگانه ای است وقتی دستگاهی بر صورت یک شخص ظاهر می شود. آگاه و حساس باش که پیوند بین روح عکاس و موضوع مقدم است بر عمل مکانیکی ثبت تصاویر.
تو آن چیزی هستی که احساس می کنی. تو آن چیزی هستی که می بینی. از عکاسی برای جدا کردن خود از آنچه که احساس می کنی استفاده ... دیدن ادامه » نکن. نترس، ببین آنچه را که حس می کنی.
کار عکاس تنها با گرفتن عکس پایان نمی یابد. او وظیفه دارد تا تجربه بصری خویش را به هر بیان ممکن با دیگران در میان نهد. و این بسیار عالی است.
معصومه جعفری این را پاسخ داده‌است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
باسلام معرفی کتاب عکس رستاخیز در ارمنستان مولف محمد محمد زاده تیتکانلو.(داگرین محبوب ایران)بیشتر درزمینه سفر ایشان درسال 1388وعکاسی ازروستاها وشهر ایروان و....شرح در کتاب هست.
امیر صابرنعیمی و معصومه جعفری این را پاسخ داده‌اند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید