تیوال سینما
S2 : 09:27:13
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

۱۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
absurdity
درباره فیلم مسخره‌باز i
من این فیلم رو هم در جشنواره دیدم هم در سینما و باید بگم در این سینمای داغون ایران چنین کار با کیفیتی واقعاً غنیمته! مسخره باز نیازمند دقت کامل مغز شما از اولین سکانس تا آخرین سکانسه و در تمام مدت باید قوه تخیلتون با قدرت روشن باشه تا هم داستان و صحنه ها رو درک کنید هم ازشون لذت ببرید. این فیلم کاملاً متفاوت با اکثر کارهای رایج سینمای ایرانه، یه داستان خطی از A به B خاص نداره که آدم بد و خوب داشته باشه و فلان بشه و فولون. فکر کنم اغلب افرادی که از این فیلم خوششون نیومده یا از ثانیه اول تا آخر حواسشون به فیلم نبوده و کامل ندیدنش، یا خوابشون میومده، یا قوه تخیل قوی ندارن، یا عادت کردن به فیلمای غالب سینمای ایران که داستان خطی و درام های الکی و چرندیات دیگه ای که میرن روی پرده سینما. قوه تخیل و تحلیل پیچیدگی داستان و درک شخصیتا مهمترین بخش تماشای چنین ... دیدن ادامه » آثاریه.
امیرمسعود فدائی، معین و Leon S. Kennedy این را خواندند
زهره مقدم و امیر مسعود این را دوست دارند
حالا داداش لازم نیست انقدر برای توجیه فیلم مورد علاقه‌ات به مردم توهین کنی و برچسب بزنی!!!
۱۷ ساعت پیش
تحلیل پیچیدگی داستان؟؟؟؟!!
کجای این داستان پیچیده بود؟؟؟
۱۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
salar milani
درباره فیلم مسخره‌باز i
tale رو یعنی واقعا اشتباها روی پوستر tail به معنی دم نوشتن؟ اگه اینطور باشه که خیلی بده یعنی حاضر نبودن یه بار چک کنن ببینن درست نوشتن یا نه ؟
ولی انصافاً چه حوصله و دقتی داری سالار!
دیروز
شک دارم اتفاقی باشه چون مشخصاً برای پوستر زحمت کشیده شده. tail به معنای دم و دنباله هست و معنای hairy tail میشه گفت بی ربط به موضوع فیلم نیست.
۱۸ ساعت پیش
اونور نوشته داستانی پر از مو آخه!!
۱۷ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۲ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در کل فیلم شریفی بود. نشون دادن قسمتی از تاریخ زنده ایران و این که چطور افرار مذهبی هم جذب این گروهک ها می شدن جالبه. اما قصه به جذابیت قسمت اول نبود. شخصیت پردازی بعضی از کاراکترها درست انجام نشده بود و مخاطب نمی تونست باهاشون همراه بشه. شروع فیلم هم خیلی گنگ بود. این که فیلم حول و حوش یک شخصیت (زن) می گشت به نظرم از جذابیت فیلم کم کرده بود. قسمت اول جهان شمول تر بود.
celine، امیرمسعود فدائی و حسین این را خواندند
Samira و سید حامد حسینیان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمبرداری فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به نیمه رسید. | عکس
«سلفی با دموکراسی» به نیمه رسید + اولین تصاویر پشت صحنه
» فیلمبرداری فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به نیمه رسید.
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی بیتا فیلم، فیلمبرداری دهمین ساخته علی عطشانی با عنوان «سلفی با دموکراسی» که با حجم زیادی از جلوه‌های ویژه ساخته می‌شود و در نوع خود در سینمای ایران کم نظیر است، به نیمه راه رسید.
فیلمبرداری «سلفی با دموکراسی» از دهم مهرماه آغاز شده و تاکنون پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، امیرعباس گلاب، سیما تیرانداز، کورش تهامی و دنیا مدنی از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین رفته‌اند.
«سلفی با دموکراسی» داستانی ماورائی دارد  و روایت متفاوتی است از کسانی که در جنگ ایران و عراق حضور داشته اند و داستان آن تقریبا در ادامه داستان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» اتفاق می‌افتد.
عوامل فنی این پروژه عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: علی عطشانی، نویسنده: مسعود و امیرعلی احمدیان، تهیه‌کننده اجرایی: سید محمد احمدی، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، دستیار یک و برنامه‌ریز: امیر رونقی، مدیرتولید: سعید دلاوری، مشاور تهیه‌کننده: سید محمدتقی هاشمیان، صدابردار: محمد شاهوردی، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، سرپرست جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: فرید ناظر فصیحی، صداگذار: سید محمود موسوی‌نژاد، چهره‌پرداز: فرزانه زردشت، دکوراتور: سید هانی زکی‌زاده، مدیر امور بین‌الملل: امیدعلی چوگانی، تهیه لباس: گروه صنعتی تولیدی پوشاک پی اچ، پیام حمزه‌زاده، منشی صحنه: مهتاب شهرابی، مدیر تدارکات: علیرضا یارمحمدی، جانشین تولید: پوریا ناصربخت، دستیار تهیه‌کننده: عرفان حسینی، هماهنگی تولید: سامان صادقی‌مهر، مجری طرح: بیتا فیلم تهران، عکاس: مجید محبوبی‌راد، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی بیتا فیلم: مریم قربانی‌نیا، پخش جهانی: امریکن برایتلایت فیلم پروداکشنز American Brightlight Film Productions  .

 

۳ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره سریال هیولا i
سوینا «هیولا» را برای نابینایان صوتی کرد | عکس
همراه با ویدئو پیام مدیری و نحوه صوتی کردن سریال توسط نیما رئیسی
» سوینا «هیولا» را برای نابینایان صوتی کرد
... دیدن متن »

گروه «سوینا» به سرپرستی گلاره عباسی در ششمین اکران ویژه نابینایان، این بار سریال پرطرفدار «هیولا» ساخته مهران مدیری را با حضور بازیگران آن برای مخاطبان خود نمایش داد و همچنین از دسترس پذیر شدن سایت طاقچه برای آنها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سوینا، پس از اکران فیلمهای «اجاره نشین ها»، «سرخپوست»، «آشغالهای دوست داشتنی» اجرای ویژه نمایش «اشکها و لبخندها» و فیلم سینمایی «قصر شیرین»، گروه سوینا با مدیریت گلاره عباسی، این بار شگفتانه ویژه ای برای مخاطبان خود داشت و نابینایان عضو این گروه که هر روز بر تعداد اعضای آن افزوده می شود، پنجشنبه ۲۵ مهر در پردیس سینمایی چارسو مخاطب نسخه توضیح‌دار قسمت اول مجموعه «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری شدند.
این سریال توسط نیما رئیسی صوتی شده و در مراسم اکران شبنم مقدمی و محمد بحرانی بازیگران و سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده «هیولا» حضور داشتند.
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، حبیب رضایی، فرزانه ابراهیم زاده، کیوان کثیریان و حمید نجفی نیز از دیگر چهره های حاضر بودند.
همچنین مهران مدیری پیامی صوتی برای این مراسم فرستاده بود که در سالن پخش شد: خیلی خوشحالم که توانستم کار بسیار کوچکی در کنار سوینا انجام بدهم و شما بتوانید هیولا را ببینید، دوست داشته باشید و لذت ببرید.
وی در ادامه این پیام تاکید کرده بود: سوینا فوق العاده است و زحمتی که خانم عباسی و دیگر دوستانشان در این زمینه انجام دادند بسیار قابل تقدیر و ستایش است. خیلی دوست داشتم در جمع شما باشم اما سر فیلمبرداری هستم و هرکاری کردم برنامه ام هماهنگ نشد. امیدوارم بتوانم در یک جلسه کنار شما باشم و با هم گپ بزنیم.
در ادامه این مراسم اولین تندیس مجموعه «هیولا» به گلاره عباسی اهدا شد و وی اعلام کرد که علاوه بر برگزاری جلسات نقد کتاب صوتی با همکاری نشر چشمه، از این پس با همکاری نشر «نیماژ» نیز کتاب‌های مطرح در قالب کتاب‌های صوتی و از طریق برنامه رادیویی «قصه شب» که از رادیو سوینا پخش می‌شود، در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.
خبر مهم دیگر موسس «سوینا» در حالی که پیش از این نابینایان امکان  ورود به سایتهای مرتبط برای خرید کتاب صوتی را نداشتند این بود که از این پس ورود به سایت فروشگاه اینترنتی «طاقچه» نیز برای نابینایان دسترس پذیر می‌شود.
بریل شدن منوی بیش از ۳۰ رستوران در سطح شهر تهران برای استفاده نابینایان دیگر اقدام اجتماعی بود که به سرانجام رسیدن آن در مراسم اعلام شد.
از این پس هر هفته یک قسمت از سریال «هیولا» ویژه نابینایان در سایت سوینا بارگذاری می شود.

۳ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده جایزه ویژه هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم ورشو را به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو، فیلم سینمایی مسخره باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده که در بخش رقابت بین الملل سی و پنجمین جشنواره فیلم ورشو حضور داشت توانست سه جایزه بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و همچنین جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد.

این فیلم سینمایی که اولین کارگردانی سینمایی غنی‌زاده به عنوان یک هنرمند فعال در حوزه تئاتر محسوب می شود در نخستین تجربه حضور بین المللی خود جشنواره ورشو به عنوان رویدادی در سطح الف جهانی همراه با ١٥ فیلم سینمایی دیگر رقابت کرد.

مسخره باز در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشت و توانست سیمرغ ... دیدن ادامه » های بهترین فیلم سینمایی، بخش نگاه نو و سیمرغ بلورین فیلم‌های هنر و تجربه را کسب کند. علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان و هدیه تهرانی در این فیلم ایفای نقش می کنند.

این جشنواره که از ۱۱ تا ۲۰ اکتبر (۱۹ تا ۲۸ مهر) در ورشو میزبان علاقه‌مندان بود، شامل بخش های مختلفی از جمله بخش های رقابتی بین الملل، فیلم های اول و دوم، فیلم های مستند و کوتاه، فیلم و فیلم های آزاد می شود. در بخش غیررقابتی این جشنواره میزبان انواع مختلفی از فیلم ها شامل نمایش های ویژه، فیلم های کلاسیک، بهترین فیلم های کوتاه لهستان می شود. همچنین جوایز نتپک (جایزه منتقدان جهانی) وجایزه ای از سوی بینندگان نیز برای بهترین فیلم ها در این جشنواره در نظر گرفته می شود.
celine و فهیمه این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمی را دیدم که واقعا برایم غیرمنتظره بود | عکس
علیرضا رئیسیان از فیلم «صدای آهسته» به نویسندگی محمد رضایی‌راد و کارگردانی افشین هاشمی می‌گوید:
» فیلمی را دیدم که واقعا برایم غیرمنتظره بود
... دیدن متن »

اصلا توقع چنین فیلمی را نداشتم و حیرت کردم به این دلیل که فیلم راجع به موضوعی است که هم از اول فیلم می‌شود آن را حدس زد هم تا آخر فیلم نمی‌شود حدس زد که واقعا هست یا نه؟
یک فیلم داستانیِ سر راستِ متعارف نیست. به تعبیر من این فیلم مثل یک فرش ایرانی اصیل هست، هم کلیتش جذاب است و اجزای آن پر از راز و رمز، و هم رنگِ این فرش که تصاویر و پلان‌ها باشند در عین موضوعِ قدیمیِ جذابی که می‌تواند داشته باشد خیلی ساختارش امروزی‌ست. نه فیلم زیرزمینی است نه فیلم مرسومِ گیشه و استاندارد سینما و همین حیرت آورش می‌کند. پر از جزئیات واقعا زیبا. نامه‌هایی که نامه‌رسان می‌آورد و در آخر می‌بینیم خود آن کسی که نامه‌ها را تحویل نمی‌گرفت دارد نامه‌ی دیگری برای خودش می‌فرستد. فیلم از این ریزه‌کاری‌ها خیلی دارد. خصوصا یک نمای فوق‌العاده موجز، سینمایی و حیرت‌آور که تمام بار فیلم به لحاظ مفهومی در همین یک پلان آیینه‌ای که دست کاراکتر اصلی در آخر فیلم هست وجود دارد.
این فیلم‌ها سرمایه‌های جدی سینمای ایران هستند. به نظر من این نسل نگهبان سینمای اصلی ایران هستند، هم در سطح جهانی و هم در داخل، نه دسته‌ای که با هیاهو و غوغا و پول زیاد و اجراهای نسبتا خوب چیزهایی را می‌گویند که اصالت ندارد.
این فیلم اصالت‌دار است و به خاطر همین باید تبریک گفت.

۳ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یه فیلم با ظاهری ملایم به لطافتِ خانم یزدانبخش ولی سناریویی خشن و تلخ و پر از نگرانی
بعضی لحظه های فیلم یه جوری تاریخ هرچندسال یکبار تکرار میشه که ساعتها میتونه ذهنمونو درگیر کنه.
چقدر خوب میشد اگه آدمهای تووی قاب عکس ها حداقل بعداز گذشت سالها حرفاشونو میزدن و رازهای خودشونو میگفتن.
این فیلم پر از درد، اعتقاد، ایده، ترس، دلهره، تلخی، تنهایی و ضربدَرِه.
خیلی زندگی و ترس و نگرانی های این مادر به ما نزدیکه
تا حالا شده از خودمون بپرسیم که چقدر آشغالِ دوست داشتنی داشتیم و از ترس مجبور شدیم بریزیم دور؟
قطعا همه مون یه آشغال دوست داشتنی داشتیم که الان نداریمش
امیر مسعود این را خواند
محمدرضا دانش، نورا احمدی، سپهر، mohsen miladi و شاهین این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پونه
درباره مستند اسرار دریاچه i
یک مستند بینظیر و فوق العاده .حیف که ااطلاع رسانی در خصوص گروه هنر و تجربه صورت نمیگیره.واقعا از دیدن این مستند لذت برم.بینهایت سپاس از اقای ایثاریان و تیمشون
انقدر خوب بود که من هفتهٔ بعد از دیدن فیلم راه افتادم رفتم تخت سلیمان!!
۳ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آقایان و خانمها
عشاق سینمای کلاسیک
مدرن
پست مدرن
ابسورد
گروتسگ
فرمال
اکسپرسیون
و...
ببینید این فیلمو!
ببینید...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دلم لک زده برای دیدن یه فیلم تازه از تقوایی یه فیلم از بیضایی
دلم لک زده یه فیلم قوی مثل علی سنتوری از مهدجویی ببینم
دلم لک زده یه فیلم اجتماعی قوی مثل سربازهای جمعه از کیمیایی ببینم
یه فیلم خوب از فرمان آرا
چی داره بر ما میگذره چرا اینطوری شده انگار سینما دچار سرماخوردگی شدید شده و نمیتونه از جاش بلند شه انگار بی حس شده و تماشاگران سینما رو هم ، دچار بدسلیقگی شدن اصلا دگ نمیدونن و نمیفهمن فیلم خوب چیه سینمای درست و حسابی چیه
تا کی باید فیلمسازان درجه ۵ جولان بدهند تا کی باید فیلم فیلمسازان حاکمیتی مثل هادی اطیابی کیایی وووو تحمل کنیم‌‌‌‌....
فقط یاد فیلم وقتی همه خوابیم میفتم و درود میگم به فیلمسازش که درد سرزمین ما رو گفت و رفت
پویا فلاح این را خواند
محمد کارآمد، نورا احمدی، نرگس، نیلوفر پیری و سپهر این را دوست دارند
"وقتی همه خوابیم" 10 ساله شده و ای کاش تیزر سگ کشی تکرار بشه: سگ کشی فیلمی از بهرام بیضایی پس از 10 سال.
۳ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امروز موفق به تماشای فیلم آشغال های دوست داشتنی شدم یه فیلم متفاوت و گرم و دلنشین ایده ایی جسورانه و مرور تاریخ صد سال اخیر ایران با همه نگاه هها و تشکل های سیاسی و حوادثی که بر این سرزمین
گذشته در قاب خانه منیر در ۸۵ دقیقه
فیلم ۸۵ دقیقه که حتی یک لحظه از ریتم نمیفته و مخاطب رو با خودش همراه میکنه هیچ قضاوت و جانبداری نمیکنه فقط شرح وقایع میکنه از آنچه بر این سرزمین در صد سال اخیر گذشت و چقدر زیبا میشه تو ۸۵ دقیقه همه چیز رو گفت
ممکنه فیلم کالت یا درجه یک و شاهکار نباشه
اما یه فیلم خوب و ارزشه یک بار دیدن و بیشتر داره
امیر مسعود این را خواند
نورا احمدی، نرگس و سپهر این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سبیل ابوالفتح در کازابلانکا تراشیده شد.نشد؟!!
این که فیلمی در ژانر و یا در سبک و سیاق پست مدرن،ابسورد،گروتسک و ... ساخته شود به خودی خود با فضیلت و دارای ارزش نیست بلکه چطور و چگونه ساختن آن اهمیت پیدا می کند.غنی زاده در فیلمش به این مهم دست یافته و توانسته فضای پست مدرنی چون «نه این و نه آن،هم این و هم آن»، موتیف تکرار در ابسورد ( شستن های مکرر سر مشتریان در سلمانی، تراشیدن ناگهانی سبیل ها، برخورد پرنده دریایی به چراغ سقف،پیدا کردن مو در تُن ماهی و ...)، کنش ها و واکنش های شخصیت ها در کمدی سیاه، ارجاع های تاریخ سینما و خاصه هزاردستان زنده یاد علی حاتمی (با بازسازی سکانس مشهور بازجویی و حاضر کردن شخصیت ابوالفتح صحاف بر سر چاه سلمانی) به نمایش درآورد. روایت جذاب مسخره باز که به ظاهر معناگریز است اما راه را برای هرگونی تأویل و تحلیلی باز می گذارد در کنار ... دیدن ادامه » فرم اجرایی چشمگیر کار با جلوه های بصری با کیفیت بالا،پیشنهاد تازه ای به سینمای بی رمق این روزها است پس باید هم چنان به بهترین پیشنهادها فکر کرد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
محمد رحمانیان از «صدای آهسته» به نویسندگی محمد رضایی‌راد و کارگردانیِ افشین هاشمی می‌گوید | عکس
» محمد رحمانیان از «صدای آهسته» به نویسندگی محمد رضایی‌راد و کارگردانیِ افشین هاشمی می‌گوید
... دیدن متن »

وقتی راجع به سینما صحبت می‌کنیم راجع به یک ذات پدیدارگرایانه صحبت می‌کنیم که همه‌چیز را نشان می‌دهد، اعلام می‌کند و تصویر می‌کند. داستان‌هایی مثل همین «صدای آهسته» یا مثلا نمونه‌ی کلاسیکش، «گذرگاهِ تاریک»ِ دلمر دیوز، یا قصه‌ای از سلینجر به نام «دهانم زیبا چشمانم سبز» اساسا با نمایش و نمایش دادن، با دیده شدن مشکل دارند. وقتی کارگردانی همچین موضوعی را انتخاب می‌کند دارد به جنگ یک زبان سینمایی می‌رود و سعی می‌کند یک زبان سینمایی دیگر که کمتر به آن پرداخته شده را با تجربه‌ی خود غنی و پر بار کند.
تبریک می‌گویم بابت جسارتی که در دومین فیلم خود نشان می‌دهد و جهانی را تصویر می‌کند که الزاما نباید تصویرش کرد و باید آن را حدس زد، ندید، و از طریق ندیدن، ما به آن ادراک کامل از شخصیت و فضا می‌رسیم.

 

۶ روز پیش، پنجشنبه
امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 قاسم قلی پور رئیس دوره جدید هیات داوری خانه سینما شد | عکس
» قاسم قلی پور رئیس دوره جدید هیات داوری خانه سینما شد
... دیدن متن »

نخستین جلسه هیأت داوری خانه سینما با ترکیب جدید در روز دوشنبه ۲۲ مهرماه جاری با حضور خانم رویا تیموریان و آقایان حسن آقا کریمی، مهدی خادم، پدرام اکبری و قاسم قلی پور - نماینده هیأت مدیره خانه سینما در هیأت داوری – و نیز آقای ابراهیم حاج علیرضا - نماینده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در هیأت داوری- برگذار گردید. در این جلسه، با مذاکره و موافقت جمعیِ حاضران، آقایان قاسم قلی‌پور، پدرام اکبری و مهدی خادم به ترتیب به عنوان رئیس، نایب رئیس و دبیرِ هیأت داوری خانه سینما انتخاب شدند . در ادامه با رسیدگی و بررسی چند پرونده، هیأت داوری پس از یک جلسه وقفه (به ضرورت انجام انتخابات) فعالیت خود را دیگر بار رسماً آغاز نمود.

۶ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«پارازیت» برنده جایزه نخل طلای «کن» در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت | عکس
» «پارازیت» برنده جایزه نخل طلای «کن» در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت
... دیدن متن »

منصور جهانی ـ فیلم‌ سینمایی «پارازیت» برنده نخل طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت و جایزه صنوبر نقره‌ای بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. 
فیلم سینمایی «پارازیت» (انگل) PARASITE به کارگردانی «بونگ جون ـ هو» از کشور کره جنوبی برنده نخل طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه، در بخش رقابتی اصلی «سینمای جهان» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه در سالن سینما سالم در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق روی پرده رفت و جایزه صنوبر نقره‌ای این بخش از جشنواره به «بونگ جون ـ هو» Bong Joon-ho و «هان جین ـ وون» Han Jin-Won برای نوشتن فیلمنامه این اثر سینمایی اهدا شد.  
فیلم سینمایی «پارازیت» که امسال پرفروش‌ترین فیلم در میان همه برندگان نخل طلا در گیشه جهانی را به خود اختصاص داد؛ از طرف کشور کره جنوبی در شاخه بهترین فیلم خارجی زبان به نود و دومین دوره جوایز آکادمی اسکار در سال 2020 معرفی شد.  
اعضای داوران بخش رقابتی اصلی فیلم‌های سینمایی «سینمای جهان»، شامل آثار بین‌الملل و ملی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه عبارت بودند از: «هینز هرمانس» Heinz Hermanns دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم CEO و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه برلین ـ رئیس هیئت داوران از کشور آلمان، خانم پوران درخشنده فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده از کشور ایران، «آدریان بیلچ» Adrian Belic ـ کارگردان، مدیرفیلمبرداری و تهیه‌کننده از کشور آمریکا، «یوهانی آلنن» Juhani Alanen ـ مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم «تمپره» Tampere از کشور فنلاند و خانم «زلفیه آکولاک» Zülfiye Akkulak ـ مدیر فیلم و رسانه از کشور آلمان.
چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با مدیریت «فؤاد جلال»، با ریاست «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی این جشنواره و از شخصیتهای برجسته سیاسی اقلیم کُردستان، با مدیریت هنری «دانر عمر فارس»، با مدیر برنامه‌ریزی خانم «لینا رضا» و با نمایش ۱۳۴ فیلم‌ از کارگردانان ۷۹ کشور جهان؛ در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بین‌الملل) و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) و همچنین برپایی کارگاه‌های تخصصی سینمایی و نشست تولید مشترک؛ با شعار «سرطان زمین»؛ در ۵ سالن سیتی سینما، سینما سالم، سالن «ئه‌من سوور» و همچنین تالار هنر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
عکس‌ها: منصور جهانی 
مدیریت روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه. 

۶ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اکران «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه  | عکس
» اکران «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه
... دیدن متن »

منصور جهانی ـ فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی در بخش «نمایش ویژه» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت. 
فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» Chauka, Please Tell Us the Time به کارگردانی بهروز بوچانی روزنامه‌نگار و نویسنده کُرد ایرانی و آرش کمالی سروستانی فیلمساز ایرانی ساکن کشور هلند با تصاویر واقعی از جزیره مانوس در کشور استرالیا با فیلمبرداری مخفیانه بهروز بوچانی با موبایلش به دور از چشم مأموران این جزیره که درآن بیش از هزار پناهجو زندگی می‌کنند، با حضور آرش کمالی سروستانی در بخش غیررقابتی «نمایش ویژه» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه در سالن سیتی سینما در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق به نمایش درآمد.
جزیره مانوس محلی است که دولت استرالیا از این مکان جنجالی برای نگهداری دائمی بیش  از هزار پناهجو استفاده می‌کند. این محل همچنین محل زندگی بهروز بوچانی است که برنده جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا، برنده جایزه مهم روزنامه‌نگاری تحلیلی «آنا پولیتکوفسکایا»، جایزه «ویکتورین پرمیر» مهمترین جایزه ادبی استرالیا، جایزه ادبی «نیو سات ویلز پرمیر»، جایزه صنعت کتاب استرالیا و نیز برنده جایزه سالانه ایندکس برای گزارشگران ضد سانسور شد.
خبرنگاران اجازه ورود به جزیره مانوس را ندارند و بوچانی که خود تجربه زندگی واقعی در این جزیره را دارد، در بهروز بوچانی امیدوار است که در فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» شرایط وحشتناک و طاقت‌فرسای این مرکز نگهداری پناهجویان را به دنیا نشان بدهد.
فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» پس از حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی در کشور استرالیا، در جدیدترین اکران جهانی خود در شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن در کشور انگلستان روی پرده رفت. 
نام این فیلم که از نام پرنده‌ای بومی در جزیره «پاپوآ گینه نو» به نام «چوکا» گرفته شده است، در واقع نام زندانی انفرادی هم هست که در داخل اردوگاه برای پناهجویان برپا شده ‌است. پرنده چوکا به اعتقاد محلی‌ها، نماد هویت مردم بومی این منطقه است که با آواز بلند و عجیب خود، زمان را اعلام می‌کند. پناهجویان تصویر شده در این فیلم، از روزهایی که در چوکا سپری کرده‌اند، به عنوان بدترین روزهای زندگی خود نام برده‌اند.
چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با مدیریت «فؤاد جلال»، با ریاست «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی جشنواره، با مدیریت هنری «دانر عمر فارس»، با مدیر برنامه‌ریزی خانم «لینا رضا» و با نمایش 134 فیلم‌ از کارگردانان 79 کشور جهان؛ در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بین‌الملل) و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) و برپایی کارگاه‌های تخصصی سینمایی و نشست تولید مشترک؛ با شعار «سرطان زمین»؛ در 5 سالن سیتی سینما، سینما سالم، سالن «ئه‌من سوور» و تالار هنر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار شد.

۶ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قطعه «تنهام نذار رفیق» با صدای رضا یزدانی منتشر شد/«ارث اجدادی»  با «ترور خاموش» به حق خودش رسید | عکس
با مرگ کاراکتری که سعید راد ایفای آن را برعهده داشت؛
» قطعه «تنهام نذار رفیق» با صدای رضا یزدانی منتشر شد/«ارث اجدادی» با «ترور خاموش» به حق خودش رسید
... دیدن متن »

شب گذشته در یکی مانده به آخرین قسمت این سریال شاهد ترور نقش اصلی سریال با بازی سعید راد بودیم و به بهانه مرگ کاراکتر دکتر صفایی دومین قطعه ای که رضا یزدانی خواننده سریال برای «ترور خاموش» خوانده بود روی آنتن رفت.
به گزارش روابط عمومی «ترور خاموش»، رضا یزدانی درباره همکاری با این پروژه توضیح داد: من قبلا با آقای احمد معظمی در سریال «جاده چالوس» همکاری داشتم و تیتراژ این سریال را خوانده بودم. بر مبنای همین امکان یافتم تا در سریال «ترور خاموش» نیز افتخار همکاری با آن‌ها را داشته باشم.
وی درباره معیارهایش برای پذیرفتن خواندن یک قطعه برای فیلم یا سریال اظهار کرد: مجموعه ای از عوامل متعدد از شهرت سازندگان، سابقه همکاری، محتوای فیلم‌نامه و... در انتخاب من برای پذیرفتن خواندن یک قطعه برای فیلم یا سریال نقش دارد. خب، اگرسابقه همکاری مطلوبی با یک گروه داشته باشم موجب می‌شود تا در کار بعدی نیز حضور یابم. همچنین تیم سازندگان سریال یا محتوای فیلم‌نامه بر انتخاب من تاثیرگذار است. درباره «ترور خاموش» هم مجموعه ‌ای از همه این عوامل نقش داشتند.
این خواننده در پاسخ به اینکه چرا قطعه «ارث اجدادی» که ۶ سال از تولید آن می‌گذرد برای تیتراژ این سریال انتخاب شده، گفت: این قطعه را خود سازندگان سریال انتخاب کردند. آنها یک کار ملی- میهنی می خواستند. این کار نیز ۶ سال پیش خیلی محدود منتشر شد اما به آن صورتی که انتظار می رفت همه گیر و به اصطلاح «وایرال» نشد چون آن زمان کانال های تلگرامی و اینستاگرامی و امثال اینها وجود نداشت.
یزدانی ادامه داد: ما کلیپ این اثر را برای شب عید در ناو جماران فیلمبرداری کردیم که در سال تحویل پخش شد. بنابراین، به نظر من ترانه «ارث اجدادی» آن چنان که باید به حق خودش نرسیده بود. اما پس از پخش به عنوان تیتراژ پایانی سریال «ترور خاموش» اتفاق خوبی برایش افتاد و شنیده شد.
وی در خصوص تولید قطعات «سایه نشو هرگز» و «تنهام نذار رفیق» بیان کرد: اینها بر اساس محتوای فیلمنامه سریال نوشته شدند. سایه نشو بر اساس دو شخصیت سریال و تنهام نذار رفیق نیز بر اساس مرگ شخصیت اصلی سریال با بازی آقای سعید راد تولید شده است.

 

۶ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رضا کیانیان از «صدای آهسته» می گوید. | عکس
» رضا کیانیان از «صدای آهسته» می گوید.
... دیدن متن »

رضا کیانیان که روز شنبه بیستم مهرماه به تماشای صدای آهسته به نویسندگی محمدرضایی راد و کارگردانی افشین هاشمی نشسته بود، پس از تماشای فیلم گفت: شخصیت افشین هاشمی را دوست دارم. علاوه بر آن حضور او باعث دلگرمی نسل من است چرا که او نشان می‌دهد سینما و گفتار و نوشتار زنده است. تجربه دیدن فیلم او برای من شوک‌آور بود. این فیلم بسیار ساده و خوب ساخته شده و بازی‌ها آنقدر روان هستند که گویی با گروهی از بازیگران حرفه‌ای طرف هستیم.

 

۶ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خوشگل مرلین مونرو بود ، تو کازابلانکا!
- مرلین مونرو که تو کازابلانکا نبود!

- تو فیلم رو خوب ندیدی... دوباره ببین...
۴ روز پیش، شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نرگس
درباره فیلم مسخره‌باز i
عجیب از اول تا پایان منو یاد سوئینی تاد انداخت،نویسنده علاقه ی شدیدی به این فیلم داشت و ترکیبی از این فیلم ساخته بود با چاشنی فیلمهای نوستالژی و زیبا‌
چون فانتزی ساختن خیلی تو ایران کار نشده پس همین که جرات به خرج داده شد و چنین کاری ساخته شده عالیه اما ای کاش خلاقیت بیشتری داشت نویسنده،این که از ابتدا فیلم سوئینی تاد تو ذهن من بیننده که حداقل سه بار اونو دیدم نقش بست،رفته رفته ضعیف بودن کار بیشتر به چشمم خورد.بازیها خوب بود،فیلمبرداری قشنگ،موسیقی عالی اما من دلم میخواست یه کار نو میدیدم.
چقدر خوشحالم که این برگه ساخته شد :)
آلبوم
از فیلم شاه کش i
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از فیلم درخونگاه i
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مو از ماست،مو از خود ماست شاهپور
تو زشتی.........اون خوشگله........
اینجا آرایشگاه نیست،اینجا سلمونیه
کالیگولا و در انتظار گودو همایون غنی زاده رو خیلی دوست داشتم،مسخره باز هم دوست داشتنی بود

celine
درباره فیلم مسخره‌باز i
تعریف های تیوالو خوندم تصمیم گرفتم برم نظرهای سایت سینما تیکتو خوندم مردد شدم.
به نظر بیشتر تیاتری ها از این سبک فیلم خوششون میاد،
یک ساعت اولو دوست نداشتم اما نیم ساعت اخر خوب بود، از همه بیشتر موسیقی کارو دوست داشتم بعد کارگردانی و بعد بازی صابر ابر.



هم خوب بود هم خوب نبود...به نظرم متوسط رو به بالا بود
۲۴ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جماعت خواب،اجتماع خواب زده،جامعه چرتی
مسخره باز یه جوری با بقیه فیلمها متفاوته که حتی با وجود عناصر تکرار شونده باز هم تو ذوق نمی زنه.عناصر تکرار شونده ای که یادآور روزمرگی های ماست.
تمام شخصیت های فیلم رو میشه تو جامعه دید.فیلم مثل همون جمله اول این متن و کلی از دیالوگ های دیگه نقدهای سیاسی زیادی داره.
اینها به کنار،به نظرم تک لوکیشن بودن کار،انتخاب همزمان سخت ولی جذابیه برای کارگردان اما نهایتا به نفع فیلم تموم شده.
بازی ها جذاب و متناسب با فرم فیلمه و بازیگرای فیلم درک درستی از شخصیت ها دارند.
فیلم ادای دینی هم داره به چند فیلم بزرگ هالیوود و همچنین فیلم های خاطره انگیز سینمای خودمون.
فیلم به درستی نشون میده که خیلی ها فقط تو رویاشون به هدفشون میرسند اونم هدف مرده و واقعا فقط زلزله میتونه معجزه کنه
جناب فلاح اون دیالوگ زلزله رو کامل خاطرتون هست؟؟؟
زلزله همیشه ام بد نیست زلزله ....
۲۴ مهر
منم همینطور
ممنووون
۲۴ مهر
خواهش می کنم
۲۴ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
الهه الف
درباره سریال مانکن i
من به خاطر دیدن بازی خانم زارعی و اقای فروتن تماشای این سریال را شروع کردم. بازی این عزیزان در حد متوسط است. مقدار معتنابهی امیرحسین آرمان خوش تیپ و عاشق پیشه دارد. یک نازنین بیاتی خشک و خنک و یک فرزاد فرزین نیمه لات. داستانش هم که مشخص است. تا حدودی تین ایجری است و مقدار زیادی فضایی و غیرقابل باور. برای سرگرمی بدک نیست.
celine و سپیده این را خواندند
رویا این را دوست دارد
فقط فرزاد فرزینش خوبه بقیه ول معطل
۲۴ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فهیمه
درباره فیلم مسخره‌باز i
فیلم جذاب مسخره باز
بسیار بسیار از دیدنش لذت بردم
بازیهای درجه یک
استاااد نصیریان که تکلیفشون روشنه صابر ابر انگار سالها تووو سلموووووونی کار میکرده و ....بعضی از کله هارو هر چی میشورم تمیز نمیشه
و چقدر این فیلم حرف داشت برای گفتن
آخه یک فیلم تک لوکیشن چطور میتونه اینقدر قوی و جذاب باشه
داستان، موسیقی، تصویربرداری، دیالوگ، بازی .... همه چیز عالی
به نظرم اونایی که خیلی فیلم بینن (خارجی و ایرانی و جدید و قدیم) قطعا از تماشای این فیلم لذت میبرن
از این ایموجی‌های تعجب!!! :)))
۲۳ مهر
جناب جوانی عزیز
اول از همه عذرخواهی میکنم که این همه دیر پیغام شمارو دیدم
به نظرم ما دو دیدگاه کاملا متفاوت ازین فیلم داریم و برداشت ها و عشق کردانا مثل زمین و آسمونه
کاش فرصتی بود که بشینیم راجب این فیلم با هم گفتگو کنیم چون شما ظاهرا با خیلی از بخشای ... دیدن ادامه » این فیلم به مشکل برخوردین
و ازونجایی که من به شدت توی نوشتن ضعیف هستم واقعا سخته که راجب تک به تکش اینطور توضیح بدم ولی برعکس عاشق گپ و گفتگو درباره فیلمم.
میتونم به طور کلی خیلی شو به شرایط اجتماعی برای فیلمساز توی این جامعه و بخش مهمیشو به علاقه کارگردان و یا شاید ادای دین ایشون به آثار فاخر سینمای ایرانی و غیر ایرانی ربط بدم، و به نظرم چقدر دقیق و جذاب و دلبرانه موفق به انجام این کار شده ،تیکه هایی که به نظر شما با حذفش هیچ لطمه ای به فیلم وارد نمیشد برای من سراسر عشق و جذابیت بود ، بخدا نمیخوام بگم من آدم متفاوت و خاصی ام نه، اینا فقط تفاوت دیدگاه و سلایق هست.
من با این فیلم کیف کردم و تمام مواردی که از نظر شما ایرادات فیلم بوده برای من چیزهایی بوده که تفاوت فیلم رو با خیلی از فیلم های دیگه ساخته و اونو ارجح تر کرده
و امیدوارم منظورمو درست بیان کرده باشم
و توضیح ریز جزئیاتش واقعا درین مقال نمیگنجه
و سپاس فراوان دارم از تبادل نظرتون با بنده
۳ روز پیش، یکشنبه
ارادتمندم خانم فهیمه
به نظرم تفاوت دیدگاه در قرار گرفتن در نقطه منطق (بخوانید فرم) به جای حسه: اون موزیک واقعاً جذاب و گیرا بود انتهای فیلم، ولی برای شنیدین توی هدفون؛ نه روی اون تصاویر بسیار بی‌ربط (که باز خودشون جدا از متن فیلم بسیار جذاب بودن): قرار ... دیدن ادامه » نیست اگه تو کالکشنت به یه موزیک ناب رسیدی (یا با فیلم‌بردارت به یه قابِ ناب) حتماً توفیلت مصرفش کنی. همه‌چیز باید از دل اثر باشه و هر چیزی خارج اثر برای خارج اثر مهمه و هرچیزی توی فیلم هست هست و هرچیزی نیست، نیست. اینکه شرایط اجتماعی و اینها چیه اصلاً نباید به عنوان پیش‌فرض من رو وارد فیلم کنه و این قصه سر دراز دارد.....
منم لذت بردم از این تبادل نظر و چه حیف که عهد کردم دیگه تو تیوال نظر مستقل راجع به هیچ کاری نذارم تا بشه این تداوم شکل بگیره.
موفق و شاد باشید.
۳ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
موفقیتی دیگر برای «روزهای نارنجی» / جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد | عکس
» موفقیتی دیگر برای «روزهای نارنجی» / جایزه بهترین فیلم از جشنواره یاری سوئد
... دیدن متن »

فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی در جشنواره نوزدهمین جشنواره یاری سوئد موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم شد.
به گزارش مشاور رسانه‌ای پروژه، در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره یاری کشور سوئد که شب گذشته برگزار شد، فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد.
نوزدهمین جشنواره یاری سوئد قدیمی‌ترین جشنواره فیلم‌های ایرانی در خارج از ایران و بزرگ‌ترین جشنواره فیلم ایرانی در اروپا است که همه ساله در ماه سپتامبر برگزار می‌شود و درآمد حاصل از فروش بلیت فیلم‌های منتخب را برای حمایت از کودکان بی‌سرپرست ایرانی صرف می‌کند.
اولین فیلم بلند سینمایی آرش لاهوتی تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی حضور داشته و جوایز زیادی کسب کرده است که یکی از جدیدترین آنها جایزه بزرگ بهترین فیلم  از هفدهمین دوره جشنواره فیلم پیونگ یانگ کره شمالی بود.
«روزهای نارنجی» درباره آبان، زنی ۴۵ ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.
هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، رویا حسینی، صدف عسگری، لیلی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم هستند.
تهیه کننده فیلم «روزهای نارنجی» علیرضا قاسم‌خان، مشاور تهیه‌کننده و مجری طرح شهنام شهباززاده و عرضه و پخش بین‌المللی این فیلم به عهده محمد اطبایی (مستقل‌های ایرانی) است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گزارش نمایش «طوفان در شهر ما» در کانون فیلم خانه سینما | عکس
سندی از یک دوران
» گزارش نمایش «طوفان در شهر ما» در کانون فیلم خانه سینما
... دیدن متن »

سالن سیف‌الله داد خانه سینما، شامگاه یک‌شنبه بیست و یکم مهرماه شاهد نمایش نسخه‌ی ترمیم شده‌ی «طوفان در شهر ما» (ساخته‌ی زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان) و سپس نقد و بررسی این فیلم با حضور جواد طوسی و تهماسب صلح‌جو بود.
در ابتدای این جلسه جواد طوسی در پاسخ به نکته‌ی مطرح شده از سوی امید نجوان (مجری برنامه) که به استقبال تاریخی مردم تهران از این فیلم و در اواخر دهه‌ی ۱۳۳۰ اشاره کرده بود گفت: «نمایش این فیلم،‌ محمل مناسبی برای اشاره به این نکته است که فیلم‌های شاخص هر دوره را باید بر اساس شرایط فرهنگی، اجتماعی و نوع مخاطب‌شناسی زمانه‌ی خود مورد ارزیابی قرار داد.»
وی سپس سینمای دهه‌ی ۱۳۳۰ را سینمایی توام با آزمون و خطا توصیف کرد و افزود: «وجه غالب فیلم‌هایی که در این دوره ساخته شدند مبتنی بر مضمون‌ها و دستمایه‌هایی بود که عمدتاً ملودرام‌های خانوادگی را با فضاهای اغراق شده به نمایش می‌گذاشتند.»
طوسی هم‌چنین زنده‌یاد خاچیکیان را یک نمونه‌ی استثنایی از شمار فیلم‌سازانی دانست که به تعبیر او بر اساس نگاه غالب و عامه‌پسند، تغییراتی را در فضای عمومی سینمای ایران پایه‌ریزی کند. وی گفت: «خاچیکیان در حوزه‌ی سینمای عامه‌پسند، اهمیت ویژه‌ای برای فرم قائل بود؛ بی آن که بخواهد از این نکته به صورت تصنعی و تقلیدی بهره ببرد.»
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت: «علی‌رغم تلقی منتقدان آن زمان که معتقد بودند این کارگردان از نگاه فرم‌گرایانه‌ی آلفرد هیچکاک تاثیر گرفته و از کارهای او تقلید می‌کند،‌ خود او به صراحت این نکته را رد و اعلام می‌کرد از کارهای هیچکاک دو سه فیلم بیش‌تر ندیده است.»
طوسی افزود: «اگر بخواهیم با نگاهی سلبی این فیلم را مورد قضاوت تاریخی قرار دهیم، در یک نگاه نقادانه‌ی بی‌رحم می‌توان پرسید چه‌‌گونه امکان دارد فیلمی که سکانس افتتاحیه‌‌اش را با مؤلفه‌های سینمای وحشت برگزار می‌کند، در ادامه، لحن دیگری پیدا کرده و در بعضی لحظه‌ها با شکل کاریکاتورگونه‌ای ادامه پیدا کند.»
وی اما «چنین انتقادهایی» را «جفا بر فیلم‌سازی» دانست که به گفته‌ی او «موفق شد به اندازه‌ی کافی در فضا و مناسبات سینمای ایران تغییر ایجاد کند.» طوسی افزود: «در یک مقایسه‌ی تطبیقی و تاریخی میان این فیلم و مثلاً فیلم‌هایی که در دهه‌ی ۱۳۹۰ ساخته شده‌اند درمی‌یابیم که متاسفانه اغلب تولیدات عامه‌پسند سال‌های اخیر به اخلاق‌گرایی پشت کرده‌اند. این در حالی است که خاچیکیان در «طوفان در شهر ما» بی آن که بخواهد خودنمایی کند، به تضاد طبقاتی در جامعه‌ی آن دوران اشاره می‌کند؛ و جالب این که چنین تجربه‌ای حتی جلوتر از ساخته‌ شدن فیلم معروف «گنج قارون» در اواسط دهه‌ی ۱۳۴۰ انجام شده است.» 
این منتقد سینما هم‌چنین گفت: «ممکن است پایان خوش این فیلم در حال حاضر کمی غلوآمیز جلوه کند اما این نکته در دورانی که این فیلم ساخته شده،‌ بر اساس نگاه کنایه‌آمیز و منطق حاکم بر فیلم منطقی جلوه می‌کرده است.»
وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود «تصویری که از تهران دهه‌ی ۱۳۳۰ در این فیلم ثبت شده» را «سندی از یک دوران سپری شده» توصیف کرد و افزود: «در بخشی از «طوفان در شهر ما» گوشه‌هایی از مراسم چهارشنبه‌سوری و حال و هوای شب عید به ثبت رسیده که با وجود کوتاه و شتاب‌زده بودن، نمایش‌گر بخشی از مناسبات و آیین‌های فردی و اجتماعی ماست.»
در ادامه‌ی جلسه، دیگر منتقد مهمان برنامه، فلسفه‌ی نقد و بررسی فیلم مورد بحث را «اشاره به موجودیت تاریخ» دانست و افزود: «اگر قرار باشد ترازوی ارزیابی را متناسب با زمان حال به دست بگیریم و به عنوان مثال «طوفان در شهر ما» را با ارزش‌های سینمایی این روزگار بسنجیم، چندان نتیجه‌بخش نخواهد بود.»
تهماسب صلح‌جو سپس «اهمیت ساموئل خاچیکیان در تاریخ سینمای ایران» را «در تلاش برای ثبیت کردن تکنیک به عنوان یک عنصر بسیار جذاب» دانست و افزود: «جالب این‌جاست که او در این عرصه، از کم‌ترین رقیب برخوردار بوده و به همین خاطر در آن دوران موفق شده موجی به وجود بیاورد که خیلی از فیلم‌سازان از او تبعیت کرده و مثلاً فیلم‌های ترسناک و جنایی بسازند.»
صلح‌جو گفت: «یکی از ابتکارات زنده‌یاد خاچیکیان، ساخت آنونس برای تبلیغ یکی از اولین فیلم‌های خود (دختری از شیراز) و هم‌چنین تبلیغ سایر ساخته‌های خود به شیوه‌ای بی‌سابقه است. چنان که در آنونس «طوفان در شهر ما» یکی از بازیگران اصلی این فیلم (آرمان) رو به دوربین، از نقش خود در این فیلم صحبت می‌کند؛ و این نکته نه تنها در سینمای دهه‌ی ۱۳۳۰ که حتی پس از آن نیز بی‌سابقه است.»
وی افزود: «فیلم «طوفان در شهر ما» داستان جذابی ندارد اما آن‌چه که باعث شده در آن سال‌ها تماشاگران از این فیلم استقبال کنند، تکنیک و قابلیت‌های سینمای ایران، فراتر از چیزی است که در آن دوران وجود داشته است. در حقیقت، خاچیکیان تمام نیروی خود را صرف این کرده تا در این فیلم، تکنیک سینما را به رخ تماشاگران زمان خود بکشد؛ و این در حالی است که امکانات و ابزار سینمای ایران در دورانی که این فیلم ساخته شده بسیار محقر و فقیرانه بوده است.»
صلح‌جو گفت: «به نظر می‌رسد تمام تلاش زنده‌یاد خاچیکیان، برتری دادن تکنیک نسبت به محتوا و مجذوب کردن تماشاگر از این طریق بوده است.»
این منتقد سپس گفت: «احتمالاً این فیلم در سال‌های پس از نمایش خود دوباره دوبله شده و به نمایش درآمده؛ چنان که برخی دوبلورهای این فیلم، در زمان ساخته شدن این فیلم (در ۱۳۳۶) دوران طفولیت را سپری می‌کرده‌اند.»
صلح‌جو هم‌چنین «فیلمِ فارسی» را «نماینده‌ی خلق و خوی مردم ایران» توصیف کرد و افزود: «عجیب است که تماشاگران ایرانی این نوع فیلم‌ها را می‌دیده و لذت می‌برده‌اند؛ و زنده ماندن تولیدات ایرانی در رقابت با بهترین و با ابهت‌ترین فیلم‌های روز سینمای جهان که در ایران اکران می‌شده نیز این نکته را ثابت می‌کند.»
در بخش بعدی جلسه، جواد طوسی گفت: «ساموئل خاچیکیان،‌ علی‌رغم تمام استعدادها و قابلیت‌هایی که داشت، از سوی استودیوهای مهم و قدرتمند آن دوران (نظیر استودیو میثاقیه) مورد استفاده‌ی‌ ابزاری قرار گرفت؛ و متاسفانه این یک واقعیت عینی و تاریخی است.»
وی افزود: «خاچیکیان قصد داشته جاه‌طلبی هنرمندانه‌ی خود را به رخ بکشد و به همین دلیل از طریق تکنیک اعلام کرده که نسبت به زمان و زمانه‌ی خود، آدم متفاوت‌تری بوده است.»
بخش پایانی این جلسه‌ی نقد و بررسی به جمع‌بندی صحبت‌های منتقدان مهمان برنامه اختصاص داشت. تهماسب صلح‌جو در این بخش با اشاره به ویژگی مدرن بودن طبقه‌ای که شخصیت‌های فیلم «طوفان در شهر ما» به آن تعلق داشته‌اند گفت: «آدم‌های دنیای ساموئل خاچیکیان نمونه‌های خوبی از طبقه‌ی متوسط و مدرن‌زده‌ای هستند که دچار کابوس، دلهره و آشفتگی شده‌اند.»
وی گفت: «در حقیقت، دنیای پریشان آدم‌های او از طبقه‌ی خود آن‌ها برخواسته است. طبقه‌ای که می‌خواسته سنت‌ها و اعتقادات سنتی را زیر پا بگذارد اما در وجه ظاهری مدرن باشد و مدرن جلوه کند.»
جواد طوسی نیز با اشاره به تصنع به گفته‌ی او کنایه‌آمیزِ خاچیکیان در فیلم «طوفان در شهر ما» گفت: «او از این طریق می‌خواسته نسبت به دوران، زمانه‌ و شرایط خود واکنش نشان داده و اعلام کند که این گذار چه‌قدر باسمه‌ای و جعلی بوده است. به تعبیری می‌توان گفت عملکرد او واکنشی نسبت به مدرنیسم بوده است. مدرنیسمی که در آن دوران به جامعه‌ی آن روزگار حُقنه شده بود.»
وی افزود: «خاچیکیان به لحاظ خواستگاه و پایگاه اجتماعی که از آن برخوردار بوده، چتر حمایت و نگاه خود را همواره متوجه اقشار فرودست جامعه می‌کرده؛ و این نکته در فیلم «طوفان در شهر ما» از نمودی عینی برخوردار است.»

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلم کوتاه مَگرالِن در جشنواره بین المللی کودک شارجه | عکس
» فیلم کوتاه مَگرالِن در جشنواره بین المللی کودک شارجه
... دیدن متن »

فیلم کوتاه «مگرالن» در هفتمین جشنواره بین‌المللی کودک شارجه در کشور امارات به ‌نمایش در می‌آید.
به گزارش روابط عمومی؛ فیلم کوتاه «مَگرالِن» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی در بخش رقابتی جشنواره بین المللی فیلم کودک شارجه به روی پرده خواهد رفت.
مریم زارعی که با اولین تجربه فیلم سازی اش در این دوره از جشنواره حضور دارد، دانش آموخته تئاتر از دانشگاه سوره و دانشگاه آلبرتا کانادا است و تجربه کارگردانی و طراحی تئاتر در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی را در کارنامه دارد.
این جشنواره که در دوره های گذشته با حضور پررنگ هنرمندان ایرانی همراه بوده است؛ تنها جشنواره با محوریت فیلم کودک در کشورهای عربی خاورمیانه است.
فیلم کوتاه «مَگرالِن» که اولین حضور بین المللی اش در جشنواره برلین با استقبال مواجهه شد داستان خانواده ای را روایت می‌کند که در یک قبرستان ماشین زندگی می‌کنند. دختر کوچک خانواده که نابیناست به همراه برادر بزرگترش در قبرستان ماشین ها ماشینی برای خود ساخته اند که در آن روزهایشان را می گذرانند. اتفاقی باعث برهم خوردن نظم متزلزل خانواده می شود. کودکان برای کنار آمدن با این اتفاق در تلاش برای پیدا کردن راه خود هستند. برادر بزرگ‌تر تلاش می کند تا دنیای تلخ پیرامون را جور دیگری برای خواهرش تصویر کند و …
عوامل فیلم عبارتند از : بازیگران: آتنا سلیمانی، رزمریم کاظمی، طاها نجف پور و منصور نصیری،  دستیار کارگردان: حامد عزیزی، طراح صحنه و لباس: آرام موسوی، فیلمبردار: آریو متوقع، تدوینگر : پویان شعله ور، منشی صحنه: مهرآفرین محمدبیگی، مدیر تولید: امیر مرسلی، صدا گذاری: حسن شبانکاره، اصلاح رنگ و نور: نیما دبیرزاده، سیجی آرتیست: محمد جمشیدی، طراح گریم: سینا کلانی، مدیر رسانه ای: باران بن یاسین، صدابردار: احمد صابری، دستیار صحنه: محمد باباخانلو، دستیاران فیلمبردار: اردلان معتمدی، مصطفی ساجدی معین، بهنام مرسلی و علی مرجوعی، دستیار لباس: مهدیه مطهری، عکاس: پرهام آشوری، فیلمبردار پشت صحنه: محمد نعمتی، اهنگساز: فرهاد خسروی، اپراتور دوربین: سهیل ملکی، مهدی نوروزی، سینه موبیل: الهیار حیدری، مسئول فنی: محمد فرقدانی و مدیر ترابری: عباس نوردی.
گفتنی است، هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک شارجه ۱۳ الی ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ ( ۲۱ الی ۲۷ مهرماه سالجاری) در شهر شارجه امارات متحده عربی برگزار می‌شود.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
لیونل نیومن، از آهنگسازی فیلم تا مدیریت موسیقی در هالیوود | عکس
» لیونل نیومن، از آهنگسازی فیلم تا مدیریت موسیقی در هالیوود
... دیدن متن »

نشست بررسی موسیقی فیلم‎های لیونِل نیومن ۲۵ مهر با حضور نصرالله داوودی در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در این نشست نصرا... داوودی به بررسی زندگی و آثار «لیونل نیومن» آهنگساز، پیانیست، رهبر ارکستر و پرافتخارترین مدیران موسیقی تاریخ هالیوود خواهد پرداخت. گفتنی است که این نشست دومین نشست از یک مجموعه نشست پیاپی است که در آن به خدمات «خانواده نیومن» در تاریخ هالیوود پرداخته می‎شود.
لیونِل نیومن، در ۴ ژانویه ۱۹۱۶ در شهر نیوهاون ایالت کانِتیکت آمریکا چشم به جهان گشود. او یکی از برادران کوچک‎تر آلفرد نیومن، یکی از بزرگ‎ترین آهنگسازان تاریخ هالیوود، بود. وی تعالیم موسیقی را از برادرانش آلفرد و اِمیل آموخت و در شانزده سالگی پس از مهاجرت به هالیوود برای نخستین بار برای «اِرل کارول» مدیر برنامه مشهور، به رهبری ارکستر پرداخت و در همانجا با بِوِرلی کارول، برادرزاده وی ازدواج کرد. وی چندین سال بعد در نیویورک مجددا به طور رسمی به فراگیری موسیقی از «جُزف آرکون» و «ماریو تِدِسکو» پرداخت. در دهه ۱۹۳۰ به عنوان پیانیست تمرین‎ها و رهبر ارکستر با «مای وِست» مشغول به کار شد و به موفقیت چشمگیر رسید. در هجده سالگی در خط کشتیرانی هلند-آمریکا به نام «اس اس روتردام» به عنوان نوازنده پیانو مشغول شد و «ارکستر انجمن نیومن» را تشکیل داد. این سفرها چنان تاثیری بر زندگی او گذاشت که همیشه تا پایان عمر از آنها به نیکی یاد می‎کرد.
پس از آن به کمپانی «فاکس قرن بیستم» رفت و پس از مدت‎ها کارآموزی نزد برادر بزرگترش آلفرد نیومن و همچنین سال‎ها کار کردن به عنوان پیانیست تمرینات، سرانجام ترفیع گرفت و تا سال ۱۹۵۹ به سمت مدیر بخش موسیقی تلویزیون در این کمپانی منصوب شد. پس از آن به سرعت به مدیریت موسیقی بخش تلویزیون و سینما و در نهایت مدیریت ارشد موسیقی بخش موسیقی فیلم رسید. وی به مدت ۴۶ سال در این سمت ماند و در این مدت برای بیش از دویست فیلم موسیقی فیلم ساخت و صدها اثر از آهنگسازان دیگر را رهبری و مدیریت کرد. در زمان مدیریت او ارکستر استودیوی فاکس قرن بیستم به یکی از بهترین ارکسترهای کل آمریکا تبدیل شد و علاوه بر موسیقی فیلم کنسرت‎های بسیاری از آثار آهنگسازان کلاسیک را نیز به رهبری خود او در سراسر آمریکا و کاندا، نیوزیلند و بریتانیا اجرا کردند.   
سرانجام لیونِل نیومن در سال ۱۹۸۵ خود را بازنشسته کرد و در ۳ فوریه ۱۹۸۹ بر اثر سکته قلبی در سن ۷۳ سالگی در هالیوود درگذشت. او در طول حیات پربار هنری‎اش یازده بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و سرانجام برای فیلم «سلام دالی» موفق به دریافت این جایزه شد. از آثار او می‎توان به «کابوی و خانم»، «دختر طلایی»، «از پَسِش بر میام»، «بهترین چیزهای زندگی رایگانند»، «طالبان لذت»، «دکتر دُلیتِل»، «عشق آوریل»، «سلام دالی»، «برنده تمام جوایز»، «بوسه قبل از مرگ»، «شلاق نقره‎ای»، «محاصره در رودخانه سرخ»، «قاتل آزاد است»، «بخوان پسر، بخوان»، «لطفا مزاحم نشوید»، «شمال به سمت آلاسکا» و ده‎ها اثر ارزشمند دیگر اشاره کرد. 
نشست بررسی موسیقی فیلم‎های لیونل نیومن ۲۵ مهر ساعت ۱۷ با حضور نصرالله داوودی در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
از دید من این فیلم دل نشین ترین سکانس پایانی سینمای ایران رو داره :)
فرزاد جان بابت نوتیفیکیشن ها ببخشید :))))
خواستم تلافی کنم :)))))))
۲۲ مهر
آقای جعفریان احتمال افشا رو نزدید که:)
۲۲ مهر
نه ممنان :))) جالب بود، آخه بعضی هاش رو توش کامنت هم داده بودی قبلن :)))
عه! جدی تیک بزنم رویا خانم :)) چش چش :)
۲۲ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر عسگرزاده
درباره مستند مهین i
«مستند دراماتیک، لزوما مستند بازسازی شده نیست، اما ظرفیت های بازسازی دراماتیک را در خود گسترش می دهد و مشروعیت می دهد...
این نوع سینما، به نحوی نیز، در مقابله با سینمای داستانی برخاسته، و سینمای مستند را از کوتاه بودن، مهجور بودن و خانگی بودن، و محفلی بودن، به پرده های سینما کشانده است...
او (کارگردان) داستان تخیلی نمی سازد، اما حوادث منقضی شده ی اجتماعی - سیاسی را به تخیل دراماتیک بدل می کند. و به این ترتیب سندهای او دیگر ابژه های خاموش نیستند. یا متخصصان مدعی مطلب. بل خود حادثه ها هستند که با نابازیگران یا بازیگران ناسینمایی، اکنون جان گرفته اند. هم چون اجرای تمثیلی حوادث جنایی، که متهم معترف، خود آن را در صحنه ی واقعی بازسازی تشریحی می کند...»
صفحات ۳۴ و ۳۵ از کتاب حقیقت سینما و سینما حقیقت، به اهتمام زاون قوکاسیان، مرکز گسترش سینمای مستند و ... دیدن ادامه » تجربی، چاپ اول، ۱۳۸۶
مقاله سوم کتاب با عنوان «سخنی به تکرار» نوشته ی محمدرضا اصلانی
امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید