تیوال سینما
S3 : 08:58:51
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

مردی بدون سایه: ایده‌ای که اجرایش به خوبی خودش نبود

علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم «مردی بدون سایه» ایده‌ای ارزشمند را برای روایت انتخاب کرده است، اما به نظر می‌رسد، اجرای این ایده به خوبی خودِ ایده نبوده است. از زمانی که پایانِ باز در فیلم‌های ایرانی رواج یافت، برخی از کارگردانان سینما ترجیح ‌دادند از این شیوه برای پایان‌بندی فیلم‌ خود بهره گیرند، هر چند این شیوه گاهی به زیان فیلم تمام می‌شود و شاید بتوان گفت فیلم «مردی بدون سایه» نیز از همین ناحیه آسیبی جدی خورده است.
داستان فیلم‌، روایتگر زندگی ماهان کوشیار (با بازی علی مصفا) و همسرش سایه (با بازی لیلا حاتمی) است. ماهان مستندسازی است که فیلمی درباره‌ی زنی ساخته که به دست همسر بدگمانش به قتل رسیده است. پخش شدن فیلم در فضای مجازی، باعث می‌شود ماهان از کار فیلمسازی خود در سازمانی که در ... دیدن ادامه » آن کار می‌کرد، بیکار شود. در چنین شرایطی سایه همسر ماهان که دانشجوی دکتری و مترجم است، شغلی را در شرکتی به مدیرعاملی فواد دشت‌آرا (با بازی امیر آقایی) می‌یابد. سفر کاری فواد دشت‌آرا و سایه به اسپانیا و شیطنت‌های فردی که فیلمی از این سفر را برای ماهان می‌فرستند، آغازگر سوء‌تفاهم‌ها برای ماهان می‌شود و او به اشتباه تصور می‌کند همسرش با فواد دشت‌آرا رابطه پنهانی دارد. درگیری ماهان با سایه، منجر به قهر سایه از خانه و ناپدید شدن او می‌شود. در پایان فیلم مشخص نمی‌شود آیا سایه زنده است و به خانه برمی‌گردد یا نه.
موتیف یا بن‌مایه‌ی فیلم مردی بدون سایه، بدگمانی است. این بدگمانی را می‌توان در روابط مختلف بین آدم‌های داستان دید. مردی همسرش را به دلیل بدگمانی به قتل رسانده و داستان این قتل، به موضوع فیلمی تبدیل شده است که ماهان به خاطر پخش شدن آن در فضای مجازی، از کار بیکار می‌شود. بدگمانی ماهان به سایه و سایه به ماهان، بدگمانی همسر فواد دشت‌آرا (با بازی نسیم ادبی)‌ به او و بدگمانی فواد دشت‌آرا به شریک و برادر همسرش (نادر فلاح) از جمله دیگر مصادیق بدگمانی در فیلم است.
بدگمانی در افراطی‌ترین شکلش به نوعی اختلال روانی به نام پارانویا (Paranoia) تبدیل می‌شود و فردی را که به آن مبتلاست پارانویید (Paranoid) می‌نامند. فرد پارانویید شخصی است که فکر می‌کند دیگر دائماً در پی آزار و اذیت او هستند یا دارند علیه او توطئه می‌کنند. این نوع افراطی از بدگمانی در زندگی زناشویی، اغلب به صورت شک مرد به زن یا زن به مرد در خصوص داشتن رابطه‌ی پنهانی شریک زندگی با فردی دیگر بروز می‌یابد و همان‌طور که در فیلم نیز می‌بینیم، ممکن است زمینه‌ساز بروز رفتارهای خشونت‌آمیز مانند ضرب‌وجرح یا قتل شود.
در منابع روان‌پزشکی، علتی قطعی برای اختلال روانی پارانویا ذکر نشده و برخی از عوامل ژنتیکی یا تاریخچه تربیتی به عنوان علل محتمل دچار شدن فرد به این اختلال ذکر شده است. هر چند از شواهدی که فیلم در اختیارمان می‌گذارد نمی‌توانیم بفهمیم آیا ماهان به این اختلال دچار است یا خیر؟ اما فیلم سرنخ‌هایی را ارائه می‌کند که براساس آن می‌توان فهمید چطور فردی به ظاهر موجه و آرام مانند ماهان، دچار بدگمانی به همسرش می‌شود.
جمله‌ای از فریدریش نیچه فیلسوف آلمانی با این مضمون نقل شده است: « اگر دیری در مغاکی (گودالی) چشم بدوزی، آن مغاک نیز در تو چشم می دوزد». به نظر می‌رسد منظور نیچه از این جمله این بوده است که وقتی انسان به کاری بیش از حد اشتغال می‌یابد و درگیرش می‌شود، روح و روان فرد تحت‌تأثیر آن کار قرار می‌گیرد. این موضوع در مورد افرادی که با آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارند، نمود بیشتری دارد. ماهان فیلمی در مورد بدگمانی ساخته است و در نهایت در زندگی زناشویی خودش دچار‌ بدگمانی می‌شود و دست به خشونت می‌زند. برای درک چرایی این موضوع باید با مفهومی به نام سایه (Shadow) آشنا شویم.
کارل گوستاو یونگ روانپزشک و روان‌درمانگر سوئیسی پس از جدایی از زیگموند فروید و جریان روانکاوی، نظریه‌ی خودش به نام روان‌شناسی تحلیلی را پایه‌ریزی کرد. یونگ در نظریه خود مدلی را برای ساختار روانی انسان ارائه داد که براساس آن روان فرد به سه حوزه خودآگاه، ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی تقسیم می‌شود. از دیدگاه یونگ، ناخودآگاه فردی هر آن چیزی است که از دسترسی بخش خودآگاه خارج است. یکی از محتویات مهم ناخودآگاه فردی، سایه است. سایه به زبان ساده، عبارت است از هر نوع کیفیت روانی که فرد آن را در طول زندگی‌اش ابراز نکرده و در خود سرکوب نموده است. این سرکوب اغلب به دلیل هنجارهای اجتماعی، قوانین مذهبی، الزامات خانوادگی و بایدها و نبایدهایی است که فرد برای خودش تعیین کرده است. یونگ معتقد بود انسان موجودی است که به طور فطری تمایل به دستیابی به وضعیت یکپارچگی و تمامیت روانی دارد، اما تمدن و الزامات آن که عمدتاً از جنس خوب یا بد، درست یا نادرست، اخلاقی یا غیراخلاقی‌اند، باعث می‌شود تا فرد این یکپارچگی را از دست بدهد. به دلیل محدودیت‌هایی که اخلاق و قانون برای فرد تعیین می‌کنند او نمی‌تواند برخی از خصیصه‌های فردی از قبیل تجاوزگری، خشونت، بزهکاری و... را بروز بدهد اما این خصایص هیچگاه از بین نمی‌روند بلکه در فرد به طور بالقوه باقی می‌مانند و امکان بروز آن‌ها در موقعیت‌های مختلف وجود دارد. از دیدگاه یونگ، یکی از تکالیف رشدی دشوار و در عین حال مهم انسانی که می‌خواهد تفرد یابد (یعنی فرد شود)، مواجهه با سایه و یکپارچه ساختن آن در ساختار کلی روان است. از این منظر جنایتکاران و بزهکاران افرادی‌اند که در انجام این تکلیف نه تنها شکست خورده‌اند بلکه سایه‌های خود را زندگی می‌کنند. در مورد سایر افراد، سایه ممکن است در موقعیت‌هایی خاص همچون توپ بسکتبالی که مدتی زیر آب نگه داشته شده است و با رهاسازی به بیرون می‌جهد، در زندگی روزمره ما فرصت بروز یابد و به خودمان و دیگران آسیب بزند. مانند اتفاقی که برای ماهان قهرمان داستان فیلم رخ می‌دهد و او در دام بدگمانی می‌افتد.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند، هیچگاه دست به جنایت یا جرایم سنگین نمی‌زنند اما واقعیت اینجاست که آن‌ها ماهیت سایه را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که سایه برای فعال شدن و آسیب‌زدن صرفاً نیاز به محیط مناسب دارد. نیما جاویدی کارگردان فیلم ملبورن (با بازی پیمان معادی و نگار جواهریان) به خوبی این موضوع را در فیلمش نشان داده است. در فیلم ملبورن زن و شوهری را می‌بینیم که آخرین روزشان را در ایران می‌گذرانند و قرار است برای مسافرت به شهر ملبورن در استرالیا تا ساعاتی دیگر به فرودگاه بروند. از قضا همسایه‌ی آن‌ها نوزادش را موقتاً به آن‌ها می‌سپارد اما بر اثر اعمالکاری این زن و شوهر، نوزاد فوت می‌کند. این زن و شوهر که در وضعیت دشوار اخلاقی گرفتار شده‌اند، در نهایت حاضر نمی‌شوند مسئولیت کوتاهی خود را به عهده بگیرند و با سپردن جسد نوزاد به همسایه‌شان، خود رهسپار سفر به استرالیا می‌شوند. نکته‌ای که کارگردان قصد داشت در فیلم ملبورن به آن بپردازد این بود که مهم نیست ما چقدر خودمان را آدم‌های درست و موجه و اخلاقی‌ای می‌دانیم، وقتی در شرایطش قرار بگیریم احتمال اینکه ما هم دست به عمل قساوت‌مندانه‌ای بزنیم، وجود دارد. فریدون مشیری شاعر نام‌آشنای ایرانی در شعر خود به نام گرگ درون به خوبی و با زبان تمثیل به مفهوم سایه در روان انسان اشاره می‌کند. «گفت دانایى که گرگى خیره سر/هست پنهان در نهاد هر بشر». ما اغلب توانایی ذهن خودآگاه را بسیار دست بالا و قدرت ناخودآگاه را دست پایین می‌گیریم. در حالی که اغلب از همان چیزی ضربه می‌خوریم که به آن آگاه نیستیم. از این منظر، نام فیلم در واقع تعریضی به قهرمان فیلم است که فکر می‌کند سایه‌ای ندارد.
فیلم به نکات پنهان و پیدایی اشاره می‌کند که زمینه‌ساز بروز بدگمانی در قهرمان داستان و ضربه خوردن او از بدگمانی یا همان سایه‌اش (سایه به مفهوم روانی) است. اولین نکته این است که بین ماهان و همسرش فضای گفت‌وگوی صمیمانه چندان مهیا نیست. برای مثال سایه ماجرای بیکار شدن ماهان را نه مستقیم از زبان او، بلکه از پشت آیفون خانه و در حین گفت‌وگوی او با پسرعمه‌اش می‌شنود. نکته دیگر اینجاست که علی مصفا و لیلا حاتمی در زندگی واقعی با یکدیگر زن و شوهرند و این امکان از نظر شرعی برای فیلمساز وجود داشت که صمیمیتی بیشتر از حد متعارف (مثلاً گرفتن دست یا حتی نوازش کلامی) بین آن‌ها نشان داده شود اما در طول فیلم می‌بینیم که فاصله‌ای عاطفی بین این دو وجود دارد که به نظر می‌رسد تعمدی ایجاد شده است. نکته دوم اینجاست که به نظر می‌رسد، ماهان و سایه هر دو هوش عاطفی چندان بالایی ندارند. هوش عاطفی یعنی بفهمیم خودمان چه احساساتی داریم، طرف مقابلمان دارد چه نوع احساساتی را تجربه می‌کند و چطور این احساسات را به گونه‌ای سازنده مدیریت کنیم. ماهان از درک این موضوع عاجز است که سایه از اینکه می‌تواند در شرایط فعلی با شغلش کمکی به خانواده کند خوشحال است و نیاز به حمایت همسرش دارد. در نقطه‌ی مقابل، سایه نیز از درک این موضوع عاجز است که همسرش به دلیل بیکار شدن احساس عجز و حقارت می‌کند و جایگاه مردانه‌اش را در معرض خطر می‌بیند. مصداق این ناتوانی در درک متقابل را در سکانس شام دونفره و شام در رستوران می‌بینیم. در سکانس شام دونفره، ماهان به جای اینکه روز زن را به همسرش تبریک بگوید و برای موفقیت در شغل جدیدش به او انگیزه بدهد، با تلخی شروع به طعنه زدن و متلک انداختن می‌کند. در سکانس شام در رستوران، سایه موقع پرداخت صورتحساب بلافاصله کارتش را به پیشخدمت می‌دهد و متوجه نمی‌شود که این کار ماهان را می‌آزارد. نکته سوم اینجاست که دو طرف مهارت‌های ارتباطی خوبی نیز ندارند. یعنی به جای اینکه بالغانه با یکدیگر گفت‌وگو کنند و هنگام ارزیابی‌ها به شواهد و واقعیات توجه کنند، به حدسیات و احساسات گذرای خود و حرف دیگران توجه می‌کنند. مصداق این موضوع را در سکانسی می‌بینیم که ماهان، سایه را به خاطر دیر جواب دادن تلفنش بازخواست می‌کند و سایه نیز مقابله مثل می‌کند و می‌گوید خود ماهان هم تلفنش را جواب نداده است.
فیلم تا زمان ناپدید شدن سایه ضرباهنگ خوبی دارد و حول بن‌مایه‌ی اصلی پیش می‌رود، اما به نظر می‌رسد از آن به بعد فیلم دچار تشتت و پراکندگی در روایت می‌شود و در مسیری قرار می‌گیرد که زحمت بخش اول را به باد می‌دهد. دلیل این موضوع این است که بدون اینکه بیننده فرصت آشنا شدن با شخصیت‌های فیلم و انگیزه‌هایشان را داشته باشد، داستان در مورد آن‌ها نتیجه‌گیری می‌کند. شخصیت پلیس (با بازی فرهاد اصلانی) فردی است که ابتدا با هدف پیدا کردن سایه همسر ماهان وارد ماجرا می‌شود اما بعداً می‌بینیم که فواد و برادر همسرش را به اتهام پولشویی و فساد مالی دستگیر می‌کند. از طرفی در فیلم می‌بینیم که شک همسر فواد به او درست است اما او این رابطه پنهانی را نه با سایه بلکه با همسری صیغه‌ای داشته است. شخصیت برادر زن مقتول که ماهان از روی داستان زندگی‌ خواهرش فیلم ساخته است مزاحمت‌هایی را برای ماهان ایجاد می‌کند، اما در نهایت متوجه نمی‌شویم تأثیر و نقش او در اتفاقات فیلم چه بوده است. شخصیت مادر سایه (با بازی گوهر خیراندیش) نیز که در طول فیلم او را فردی دلسوز و همراه می‌بینیم اما در پایان متوجه نمی‌شویم آیا او سایه را پنهان کرده است یا خیر. از همه مهم‌تر خود سایه که فیلم او را به ما فردی معقول نشان می‌دهد که به فکر فرزندش است اما انگیزه او از ناپدید شدن برایمان مشخص نمی‌شود. آیا سایه می‌خواهد همسرش را ادب کند که بدون هیچ رد و اثری از خانه رفته است؟ آیا چنین رفتاری را می‌توان از چنین شخصیتی باور کرد؟ کارگردان کلاف‌های فیلم را در انتها باز نمی‌کند و در عوض با محتمل باقی گذاشتن همه‌ی گزینه‌ها از جمله زنده بودن یا نبودن سایه، مسئولیت نتیجه‌گیری پایانی را به بیننده واگذار می‌کند. به نظر می‌رسد این همان چیزی است که بخشی از بینندگان فیلم را دچار سرخوردگی کرده و این سؤال را پدید آورده است که در نهایت، حرف اصلی کارگردان چیست.
علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم مردی بدون سایه سعی کرده است با نشان دادن برخی از رفتارها و طرز فکرهای متداول در میان زن و شوهرهای ایرانی، نشان دهد چگونه نبود مهارت‌های درون‌فردی و بین‌فردی و شناخت کم از خود و طرف مقابل، منجر به شکل‌گیری بدگمانی و به تبع آن بروز رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود. از این منظر می‌توان، عملکرد کارگردان در انتقال پیام فیلم را قابل قبول دانست. اما این انتقال پیام می‌توانست با پرداخت داستانی بهتر و فرصت دادن بیشتر به بیننده برای شناخت شخصیت‌های داستان همراه شود تا در نهایت بیننده نیز از فرم کار رضایت بیشتری داشته باشد.
امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوستان تیوالی کمکم کنید نمیدونم به دیدن فیلم خانه پدری برم یا نه ؟ موضوع فیلم رو میدونم اما نگرانم حالم بد بشه از دیدنش شنیدم سکانس های ناجوری داره
اما مدتهاس دنباله فیلم عالی هستم بعد فروشنده دگ ندیدم تو سینما
به نظرم فروشنده فیلم تلخ تری بود.. البته بستگی به روحیتون داره،ولی فکر نکنم حالتون بد بشه..
۱۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نیلوفر
درباره فیلم خانه پدری i
کلا داستان این جوری بود که چند سال پشت سر هم،وقتی.توو صف جشنواره حرف از فیلمای مختلف میشد،یکی اون وسط میپرسید "خانه پدری" رو دیدی؟ منم غصه همه عالم میریخت روم..دیدنش کم کم واسم عقده شده بود..
واسه همین،امروز اولین سانس اومدم دیدنش، مبادا دوباره برش دارن..


چه شروع معرکه ای..چقدددد عاااالی..
چه فیلم درستی..چه فیلمنامه خوبی..حتی بعد از این همه سانسور هنوز سر و ته داره..چه بازی خوبی داشت دخترِ فیلم..
دیدنش حس عجیبی داشت..سنسورِ لذت بردن و غصه خوردن توامان درگیر بودن..

قسمت خوب و تسکین دهنده تماشای فیلم، حضور آقای کنار دستی بود..که با هر قسمت تکان دهنده و رو مخی،یه عکس العمل نشون میداد و سری به نشونه تاسف ..و من همش فکر میکردم کی میشه انقدددد این تفکرات ناموسی برچیده بشه (نه که از شکلی به شکل دیگر تغییر پیدا کنه) که همه اقایون همچین ری اکشنی داشته ... دیدن ادامه » باشن..انگار که دارن یه فیلم تخیلی میبینن.. کاش اون روز بیاد..



عیاری لعنتیبیییی.. خدا حفظت کنه..بعد مدتها سینما بهم کیف داد❤❤❤
چقدر غیرِ هم نظر :)
۱۳ ساعت پیش
هیچکس جان
21 بار در سیییینما؟؟؟؟؟ یا خدا!!!عجب رکوردی... دمت گرم
۴۴ دقیقه پیش
فکر کردم تازه یک عالمه دیگه فیلم یادم اومد که دنبال همترازشون میگردم مثه بیلیار باز ، دوازده مرد خشمگین ، گربه ای روی شیروانی داغ ، همشهری کین ، نیش ، لورنس عربستان ، اودیسه فضایی ، دکتر استرنج لاو ، چه کسی از ویرجیانا ولف می ترسد ، راکی ۱ ، پاپیون و..‌.
نیلوفر ... دیدن ادامه » خانم اگر اجازه میدید بعد اینکه گفتگومون تموم شد اون دوسه تا کامنت اخیرو پاک کنم شما هم پاسخاتونو پاک کنید فیلمی به نظرتون رسید تو مایه های سلیقه کج و کوله ی منه حتما بگید
۸ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«زنانی با گوشواره‌های باروتی» دومین فیلم گروه هنر و تجربه شد | عکس
با گذشت ۲۰ روز از اکران؛
» «زنانی با گوشواره‌های باروتی» دومین فیلم گروه هنر و تجربه شد
... دیدن متن »

مستند بلند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» پس از گذشت ۲۰ روز از اکران، توانسته به عنوان دومین فیلم مستند، در جدول فروش گروه هنر و تجربه قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی فیلم، مستند بلند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند، پس از حضور موفق در جشنواره‌های بین‌المللی، مهرماه امسال، در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمد.
این فیلم، تنها پس از گذشت ۲۰ روز توانسته در جدول فروش فیلم‌ها، دومین فیلم مستند پرفروش هنر و تجربه شود و مورد استقبال مخاطبان سینمای مستند قرار گیرد؛ این در شرایطی است که سایر فیلم‌های این گروه، چند ماهی است که در چرخه اکران قرار دارند.
همچنین «زنانی با گوشواره‌های باروتی» در اکران‌های مهرماه خود در مشهد، مورد استقبال قرار گرفته و به سانس‌های فوق‌العاده رسیده است.
رویکرد این مستند پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند. از همین رو برای اولین‌بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که تا به حال در هیچ مستند یا رسانه‌ای نمایش داده نشده است.

 

زهره مقدم و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
لوگوی فیلم سینمایی «لیلاج» رونمایی شد | عکس
» لوگوی فیلم سینمایی «لیلاج» رونمایی شد
... دیدن متن »

لوگوی رسمی فیلم سینمایی «لیلاج» به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی علیرضا ابوالقاسمی نژاد رونمایی شد.
به گزارش مشاور رسانه ای فیلم، «لیلاج» سومین فیلم سینمایی داریوش یاری است که نگارش آن به صورت مشترک توسط سارا خسروآبادی و داریوش یاری انجام شده است و طراحی لوگوی این اثر بر عهده بهزاد طهماسبی است.
مهران احمدی، حامد کمیلی، محیا دهقانی، رضا اخلاقی راد، نسرین بابایی، مجید پتکی و کیمیا مرادیان از بازیگران فیلم هستند.
در خلاصه داستان فیلم آمده است: رعنا نوازنده ساز در شرف برگزاری کنسرتی در اروپاست که باخبر می‌شود دخترش برای نجات پدرش به زادگاه رعنا رفته‌است. جایی که رعنا شانزده سال پیش درست در سن دخترش از آنجا فرار کرده‌است. رعنا کنسرت را رها می‌کند...
سایر عوامل این فیلم عبارتند از: مدیرفیلمبرداری: حمید مهرافروز، تدوین: عماد خدابخش، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج ، صدابردار: مجید هاشمی پور، صداگذار: آرش قاسمی، موسیقی: فردین خلعتبری، طراح صحنه و لباس: حمید شهیری، عکاس: محمدرضا اصفهانی، مدیر تبلیغات و رسانه: سپیده آماده، سرمایه‌گذاران: علیرضا ابولقاسمی نژاد، داریوش یاری، بنیاد سینمایی فارابی، پخش: موسسه سینمایی راه عرفان.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
حضور مردی بدون سایه در جشنواره فیلم های ایرانی لندن | عکس
همزمان با استقبال بینندگان در ایران
» حضور مردی بدون سایه در جشنواره فیلم های ایرانی لندن
... دیدن متن »

فیلم سینمایی مردی بدون سایه به کارگردانی علیرضا رئیسیان که این روزها در سینماها روی پرده رفته و مورد استقبال قرار گرفته است در دهمین دوره از جشنواره فیلم های ایرانی لندن حضور خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، در این جشنواره که با تمرکز روی سینمای خاورمیانه از ۲۵ تا ۳۰ اکتبر در پایتخت انگلستان برگزار خواهد شد ۱۰ فیلم بلند و منتخبی از فیلمهای مستند و کوتاه از کشورهای مختلفی همچون ایران، افغانستان، مصر، عراق و ترکیه حضور دارند.
علاوه بر عاشقانه رمزآلود علیرضا رئیسیان آثاری همچون شکستن همزمان بیست استخوان (جمشید محمودی)، سه رخ (جعفر پناهی) لرد (محمد رسول‌اف)، بی وزنی (مهدی قادری فرد)، آوا (صدف فروغی)، رادیو آرزوها (بابک جلالی)، بستنی ترکی (کن اوکلی)، آخرین روزهای شهر (تامر السعید) و زاگرس (سهیم عمر خلیفه) در این جشنواره به نمایش در می‌آیند.
سینماهای Cine Lumiere و Everyman نمایش دهنده آثار این رویداد سینمایی خواهند بود که با هدف نمایش فرهنگ و هویت ایرانی از طریق سینما و به دبیری پژمان دانایی برگزار می شود.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
برام یه اجرا از "دافت پانک" و " پاول ویلیامز" رو فرستاد
دلم رو ریش ریش کرده این آهنگ
با اون سبک عجیب
با اون موسیقی و اجرا
بعد از تقریبا یکماه سنگین ترین فشارهای کاری چند وقته زندگیم, بعد از چهار هفته چی بیشتر از این می تونست حالم رو جا بیاره...بهترین هدیه ای که گرفتم.... بهترین چیزی که روحم بهش احتیاج داشت.... یک موسیقی ناب....که کاری کنه چشمهام رو ببندم و به تخیل فرصت پرواز بدم....
در حال خوبم شریک باشید.... در این پرواز
امیرمسعود فدائی این را خواند
نیلوفر ثانی، نیلوفر و بامداد این را دوست دارند
از دل سریال Mr.Robot برام کشفش کرده بود
این کشفهای از دل تصویر خودش یه آهنگ رو جاودانه تر هم میکنه لامصب
۱۹ ساعت پیش
هدیه های اینجوری ، شگفت انگیزترینن . اینکه طرف هدیه رو برمیداره ، به هر تقلا و زحمتی که هست از پوست و استخون و گوشتت رد میشه و میاره شخصن خودش میرسونه به دستِ روحت
این هدیه ها خودِ معجزه ن .
۱۳ ساعت پیش
و تازه بامداد نکته اینه که همون اول که نمیدونی قرارِ چه تاثیری روت بذاره
اصرار میکنه و تو هدفون رو میذاری رو گوشت...بعد یکهو شروع آهنگ مثل اینکه هیپنوتیزم شده باشی میبردت تو یه دنیای دیگه...مثل فیلمها...دنیای ملودیها و ریتمها و خلاقیت و ساز ...تهش...وقتی موسیقی ... دیدن ادامه » قطع شد، انگار اون بشکن معروف رو زدن....وقت اومدن به دنیای عادیه پسر....
اما خب اون ۸ دقیقه، لبخند رو رو لبت نشونده دیگه...حتی اگر بعدش دوباره مجبور باشی کار معدن کنی از سختی
۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
برعکس بقیه ، من ماجرایِ نمیروز 2 بیشتر از ماجرایِ نیمروز 1 دوست داشتم.
و تو فیلم هایی که در حال حاضر درحال اکرانِ فکر میکنم بهترین گزینه برای دیدن باشه.

4 ستاره از 5 ستاره
امیرمسعود فدائی و مرتضی سوری این را خواندند
و معیارتون برای بهترین گزینه چیه؟
۱۷ ساعت پیش
من نظر شخصیمو گفتم، در مجموع ( داستان، کارگردانی، بازی و..) .
۱۶ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۲ روز پیش، سه‌شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
absurdity
درباره فیلم مسخره‌باز i
من این فیلم رو هم در جشنواره دیدم هم در سینما و باید بگم در این سینمای داغون ایران چنین کار با کیفیتی واقعاً غنیمته! مسخره باز نیازمند دقت کامل مغز شما از اولین سکانس تا آخرین سکانسه و در تمام مدت باید قوه تخیلتون با قدرت روشن باشه تا هم داستان و صحنه ها رو درک کنید هم ازشون لذت ببرید. این فیلم کاملاً متفاوت با اکثر کارهای رایج سینمای ایرانه، یه داستان خطی از A به B خاص نداره که آدم بد و خوب داشته باشه و فلان بشه و فولون. فکر کنم اغلب افرادی که از این فیلم خوششون نیومده یا از ثانیه اول تا آخر حواسشون به فیلم نبوده و کامل ندیدنش، یا خوابشون میومده، یا قوه تخیل قوی ندارن، یا عادت کردن به فیلمای غالب سینمای ایران که داستان خطی و درام های الکی و چرندیات دیگه ای که میرن روی پرده سینما. قوه تخیل و تحلیل پیچیدگی داستان و درک شخصیتا مهمترین بخش تماشای چنین ... دیدن ادامه » آثاریه.
حالا داداش لازم نیست انقدر برای توجیه فیلم مورد علاقه‌ات به مردم توهین کنی و برچسب بزنی!!!
۲ روز پیش، سه‌شنبه
منم دوستش داشتم اما صرفا جهت فانتزی بامزه ای که داشت و رفرنسی که به فیلمهای دوست داشتنی سینما میداد. اما خیلی می تونست خیلی بهتر باشه
۱۹ ساعت پیش
@امیرمسعود فدائی
والا من به کسی توهین نکردم گفتم برای درک فیلم نیازمند دقت 100% تمام تایم، خواب نبودن، و داشتن قوه تخیل و علاقمندی به استفاده از این توانایی مغزی دارید. خب خیلیا اهل تخیل نیستن و نتیجتاً از فیلمایی که نیازمند تخیل باشن لذت نمیبرن.

@نیلوفر
انتخاب ... دیدن ادامه » جملاتی که بازیگران میگن، صحنه ها و رفتارها بسیار هوشمندانه بوده و باید حداقل دو بار فیلم رو ببینید تا تمام کنایه ها، استعارات، تشبیهات، و معانی نهفته رو درک کنید. در تماشای اول اصولاً فکر نکنم اکثر افراد دقت کافی رو بکنن و شاید از دید یه فیلم بی محتوای دیگه نگاهش کنن و نتیجتاً وسطش یا مشغول موبایل و خوردنن یا خواب و خسته، ولی بار دوم با دقت کامل همه ثانیه ها رو ببینید لذتش دو چندان میشه.
۱۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
salar milani
درباره فیلم مسخره‌باز i
tale رو یعنی واقعا اشتباها روی پوستر tail به معنی دم نوشتن؟ اگه اینطور باشه که خیلی بده یعنی حاضر نبودن یه بار چک کنن ببینن درست نوشتن یا نه ؟
ولی انصافاً چه حوصله و دقتی داری سالار!
۲ روز پیش، سه‌شنبه
چقدر خوب که درستش کردن نگران بودم با این پوستر در حال شرکت در جشنواره های خارجی باشن :)))
۹ ساعت پیش
من البته قبل جشنواره یا در طول جشنواره همچین پوستری به یاد ندارم فکر میکنم اخیرا منتشر شده ولی به اشتباهشون پی بردن
۹ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۳ روز پیش، دوشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در کل فیلم شریفی بود. نشون دادن قسمتی از تاریخ زنده ایران و این که چطور افرار مذهبی هم جذب این گروهک ها می شدن جالبه. اما قصه به جذابیت قسمت اول نبود. شخصیت پردازی بعضی از کاراکترها درست انجام نشده بود و مخاطب نمی تونست باهاشون همراه بشه. شروع فیلم هم خیلی گنگ بود. این که فیلم حول و حوش یک شخصیت (زن) می گشت به نظرم از جذابیت فیلم کم کرده بود. قسمت اول جهان شمول تر بود.
celine، امیرمسعود فدائی و حسین این را خواندند
Samira و سید حامد حسینیان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمبرداری فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به نیمه رسید. | عکس
«سلفی با دموکراسی» به نیمه رسید + اولین تصاویر پشت صحنه
» فیلمبرداری فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به نیمه رسید.
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی بیتا فیلم، فیلمبرداری دهمین ساخته علی عطشانی با عنوان «سلفی با دموکراسی» که با حجم زیادی از جلوه‌های ویژه ساخته می‌شود و در نوع خود در سینمای ایران کم نظیر است، به نیمه راه رسید.
فیلمبرداری «سلفی با دموکراسی» از دهم مهرماه آغاز شده و تاکنون پولاد کیمیایی، پژمان بازغی، آتیلا پسیانی، امیرعباس گلاب، سیما تیرانداز، کورش تهامی و دنیا مدنی از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین رفته‌اند.
«سلفی با دموکراسی» داستانی ماورائی دارد  و روایت متفاوتی است از کسانی که در جنگ ایران و عراق حضور داشته اند و داستان آن تقریبا در ادامه داستان فیلم «دموکراسی تو روز روشن» اتفاق می‌افتد.
عوامل فنی این پروژه عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: علی عطشانی، نویسنده: مسعود و امیرعلی احمدیان، تهیه‌کننده اجرایی: سید محمد احمدی، مدیر فیلمبرداری: محمود عطشانی، دستیار یک و برنامه‌ریز: امیر رونقی، مدیرتولید: سعید دلاوری، مشاور تهیه‌کننده: سید محمدتقی هاشمیان، صدابردار: محمد شاهوردی، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، طراح صحنه و لباس: آبتین برقی، سرپرست جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: فرید ناظر فصیحی، صداگذار: سید محمود موسوی‌نژاد، چهره‌پرداز: فرزانه زردشت، دکوراتور: سید هانی زکی‌زاده، مدیر امور بین‌الملل: امیدعلی چوگانی، تهیه لباس: گروه صنعتی تولیدی پوشاک پی اچ، پیام حمزه‌زاده، منشی صحنه: مهتاب شهرابی، مدیر تدارکات: علیرضا یارمحمدی، جانشین تولید: پوریا ناصربخت، دستیار تهیه‌کننده: عرفان حسینی، هماهنگی تولید: سامان صادقی‌مهر، مجری طرح: بیتا فیلم تهران، عکاس: مجید محبوبی‌راد، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی بیتا فیلم: مریم قربانی‌نیا، پخش جهانی: امریکن برایتلایت فیلم پروداکشنز American Brightlight Film Productions  .

 

۴ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره سریال هیولا i
سوینا «هیولا» را برای نابینایان صوتی کرد | عکس
همراه با ویدئو پیام مدیری و نحوه صوتی کردن سریال توسط نیما رئیسی
» سوینا «هیولا» را برای نابینایان صوتی کرد
... دیدن متن »

گروه «سوینا» به سرپرستی گلاره عباسی در ششمین اکران ویژه نابینایان، این بار سریال پرطرفدار «هیولا» ساخته مهران مدیری را با حضور بازیگران آن برای مخاطبان خود نمایش داد و همچنین از دسترس پذیر شدن سایت طاقچه برای آنها خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سوینا، پس از اکران فیلمهای «اجاره نشین ها»، «سرخپوست»، «آشغالهای دوست داشتنی» اجرای ویژه نمایش «اشکها و لبخندها» و فیلم سینمایی «قصر شیرین»، گروه سوینا با مدیریت گلاره عباسی، این بار شگفتانه ویژه ای برای مخاطبان خود داشت و نابینایان عضو این گروه که هر روز بر تعداد اعضای آن افزوده می شود، پنجشنبه ۲۵ مهر در پردیس سینمایی چارسو مخاطب نسخه توضیح‌دار قسمت اول مجموعه «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری شدند.
این سریال توسط نیما رئیسی صوتی شده و در مراسم اکران شبنم مقدمی و محمد بحرانی بازیگران و سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده «هیولا» حضور داشتند.
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات، حبیب رضایی، فرزانه ابراهیم زاده، کیوان کثیریان و حمید نجفی نیز از دیگر چهره های حاضر بودند.
همچنین مهران مدیری پیامی صوتی برای این مراسم فرستاده بود که در سالن پخش شد: خیلی خوشحالم که توانستم کار بسیار کوچکی در کنار سوینا انجام بدهم و شما بتوانید هیولا را ببینید، دوست داشته باشید و لذت ببرید.
وی در ادامه این پیام تاکید کرده بود: سوینا فوق العاده است و زحمتی که خانم عباسی و دیگر دوستانشان در این زمینه انجام دادند بسیار قابل تقدیر و ستایش است. خیلی دوست داشتم در جمع شما باشم اما سر فیلمبرداری هستم و هرکاری کردم برنامه ام هماهنگ نشد. امیدوارم بتوانم در یک جلسه کنار شما باشم و با هم گپ بزنیم.
در ادامه این مراسم اولین تندیس مجموعه «هیولا» به گلاره عباسی اهدا شد و وی اعلام کرد که علاوه بر برگزاری جلسات نقد کتاب صوتی با همکاری نشر چشمه، از این پس با همکاری نشر «نیماژ» نیز کتاب‌های مطرح در قالب کتاب‌های صوتی و از طریق برنامه رادیویی «قصه شب» که از رادیو سوینا پخش می‌شود، در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد.
خبر مهم دیگر موسس «سوینا» در حالی که پیش از این نابینایان امکان  ورود به سایتهای مرتبط برای خرید کتاب صوتی را نداشتند این بود که از این پس ورود به سایت فروشگاه اینترنتی «طاقچه» نیز برای نابینایان دسترس پذیر می‌شود.
بریل شدن منوی بیش از ۳۰ رستوران در سطح شهر تهران برای استفاده نابینایان دیگر اقدام اجتماعی بود که به سرانجام رسیدن آن در مراسم اعلام شد.
از این پس هر هفته یک قسمت از سریال «هیولا» ویژه نابینایان در سایت سوینا بارگذاری می شود.

۴ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «مسخره‌باز» به کارگردانی همایون غنی‌زاده جایزه ویژه هیات داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم ورشو را به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم ورشو، فیلم سینمایی مسخره باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده که در بخش رقابت بین الملل سی و پنجمین جشنواره فیلم ورشو حضور داشت توانست سه جایزه بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و همچنین جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد.

این فیلم سینمایی که اولین کارگردانی سینمایی غنی‌زاده به عنوان یک هنرمند فعال در حوزه تئاتر محسوب می شود در نخستین تجربه حضور بین المللی خود جشنواره ورشو به عنوان رویدادی در سطح الف جهانی همراه با ١٥ فیلم سینمایی دیگر رقابت کرد.

مسخره باز در بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر سال گذشته حضور داشت و توانست سیمرغ ... دیدن ادامه » های بهترین فیلم سینمایی، بخش نگاه نو و سیمرغ بلورین فیلم‌های هنر و تجربه را کسب کند. علی نصیریان، صابر ابر، بابک حمیدیان و هدیه تهرانی در این فیلم ایفای نقش می کنند.

این جشنواره که از ۱۱ تا ۲۰ اکتبر (۱۹ تا ۲۸ مهر) در ورشو میزبان علاقه‌مندان بود، شامل بخش های مختلفی از جمله بخش های رقابتی بین الملل، فیلم های اول و دوم، فیلم های مستند و کوتاه، فیلم و فیلم های آزاد می شود. در بخش غیررقابتی این جشنواره میزبان انواع مختلفی از فیلم ها شامل نمایش های ویژه، فیلم های کلاسیک، بهترین فیلم های کوتاه لهستان می شود. همچنین جوایز نتپک (جایزه منتقدان جهانی) وجایزه ای از سوی بینندگان نیز برای بهترین فیلم ها در این جشنواره در نظر گرفته می شود.
celine و فهیمه این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمی را دیدم که واقعا برایم غیرمنتظره بود | عکس
علیرضا رئیسیان از فیلم «صدای آهسته» به نویسندگی محمد رضایی‌راد و کارگردانی افشین هاشمی می‌گوید:
» فیلمی را دیدم که واقعا برایم غیرمنتظره بود
... دیدن متن »

اصلا توقع چنین فیلمی را نداشتم و حیرت کردم به این دلیل که فیلم راجع به موضوعی است که هم از اول فیلم می‌شود آن را حدس زد هم تا آخر فیلم نمی‌شود حدس زد که واقعا هست یا نه؟
یک فیلم داستانیِ سر راستِ متعارف نیست. به تعبیر من این فیلم مثل یک فرش ایرانی اصیل هست، هم کلیتش جذاب است و اجزای آن پر از راز و رمز، و هم رنگِ این فرش که تصاویر و پلان‌ها باشند در عین موضوعِ قدیمیِ جذابی که می‌تواند داشته باشد خیلی ساختارش امروزی‌ست. نه فیلم زیرزمینی است نه فیلم مرسومِ گیشه و استاندارد سینما و همین حیرت آورش می‌کند. پر از جزئیات واقعا زیبا. نامه‌هایی که نامه‌رسان می‌آورد و در آخر می‌بینیم خود آن کسی که نامه‌ها را تحویل نمی‌گرفت دارد نامه‌ی دیگری برای خودش می‌فرستد. فیلم از این ریزه‌کاری‌ها خیلی دارد. خصوصا یک نمای فوق‌العاده موجز، سینمایی و حیرت‌آور که تمام بار فیلم به لحاظ مفهومی در همین یک پلان آیینه‌ای که دست کاراکتر اصلی در آخر فیلم هست وجود دارد.
این فیلم‌ها سرمایه‌های جدی سینمای ایران هستند. به نظر من این نسل نگهبان سینمای اصلی ایران هستند، هم در سطح جهانی و هم در داخل، نه دسته‌ای که با هیاهو و غوغا و پول زیاد و اجراهای نسبتا خوب چیزهایی را می‌گویند که اصالت ندارد.
این فیلم اصالت‌دار است و به خاطر همین باید تبریک گفت.

۴ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یه فیلم با ظاهری ملایم به لطافتِ خانم یزدانبخش ولی سناریویی خشن و تلخ و پر از نگرانی
بعضی لحظه های فیلم یه جوری تاریخ هرچندسال یکبار تکرار میشه که ساعتها میتونه ذهنمونو درگیر کنه.
چقدر خوب میشد اگه آدمهای تووی قاب عکس ها حداقل بعداز گذشت سالها حرفاشونو میزدن و رازهای خودشونو میگفتن.
این فیلم پر از درد، اعتقاد، ایده، ترس، دلهره، تلخی، تنهایی و ضربدَرِه.
خیلی زندگی و ترس و نگرانی های این مادر به ما نزدیکه
تا حالا شده از خودمون بپرسیم که چقدر آشغالِ دوست داشتنی داشتیم و از ترس مجبور شدیم بریزیم دور؟
قطعا همه مون یه آشغال دوست داشتنی داشتیم که الان نداریمش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پونه
درباره مستند اسرار دریاچه i
یک مستند بینظیر و فوق العاده .حیف که ااطلاع رسانی در خصوص گروه هنر و تجربه صورت نمیگیره.واقعا از دیدن این مستند لذت برم.بینهایت سپاس از اقای ایثاریان و تیمشون
انقدر خوب بود که من هفتهٔ بعد از دیدن فیلم راه افتادم رفتم تخت سلیمان!!
۴ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آقایان و خانمها
عشاق سینمای کلاسیک
مدرن
پست مدرن
ابسورد
گروتسگ
فرمال
اکسپرسیون
و...
ببینید این فیلمو!
ببینید...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دلم لک زده برای دیدن یه فیلم تازه از تقوایی یه فیلم از بیضایی
دلم لک زده یه فیلم قوی مثل علی سنتوری از مهدجویی ببینم
دلم لک زده یه فیلم اجتماعی قوی مثل سربازهای جمعه از کیمیایی ببینم
یه فیلم خوب از فرمان آرا
چی داره بر ما میگذره چرا اینطوری شده انگار سینما دچار سرماخوردگی شدید شده و نمیتونه از جاش بلند شه انگار بی حس شده و تماشاگران سینما رو هم ، دچار بدسلیقگی شدن اصلا دگ نمیدونن و نمیفهمن فیلم خوب چیه سینمای درست و حسابی چیه
تا کی باید فیلمسازان درجه ۵ جولان بدهند تا کی باید فیلم فیلمسازان حاکمیتی مثل هادی اطیابی کیایی وووو تحمل کنیم‌‌‌‌....
فقط یاد فیلم وقتی همه خوابیم میفتم و درود میگم به فیلمسازش که درد سرزمین ما رو گفت و رفت
"وقتی همه خوابیم" 10 ساله شده و ای کاش تیزر سگ کشی تکرار بشه: سگ کشی فیلمی از بهرام بیضایی پس از 10 سال.
۴ روز پیش، یکشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امروز موفق به تماشای فیلم آشغال های دوست داشتنی شدم یه فیلم متفاوت و گرم و دلنشین ایده ایی جسورانه و مرور تاریخ صد سال اخیر ایران با همه نگاه هها و تشکل های سیاسی و حوادثی که بر این سرزمین
گذشته در قاب خانه منیر در ۸۵ دقیقه
فیلم ۸۵ دقیقه که حتی یک لحظه از ریتم نمیفته و مخاطب رو با خودش همراه میکنه هیچ قضاوت و جانبداری نمیکنه فقط شرح وقایع میکنه از آنچه بر این سرزمین در صد سال اخیر گذشت و چقدر زیبا میشه تو ۸۵ دقیقه همه چیز رو گفت
ممکنه فیلم کالت یا درجه یک و شاهکار نباشه
اما یه فیلم خوب و ارزشه یک بار دیدن و بیشتر داره
امیر مسعود این را خواند
نورا احمدی، نرگس، سپهر و مسعود سعادتی راد این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سبیل ابوالفتح در کازابلانکا تراشیده شد.نشد؟!!
این که فیلمی در ژانر و یا در سبک و سیاق پست مدرن،ابسورد،گروتسک و ... ساخته شود به خودی خود با فضیلت و دارای ارزش نیست بلکه چطور و چگونه ساختن آن اهمیت پیدا می کند.غنی زاده در فیلمش به این مهم دست یافته و توانسته فضای پست مدرنی چون «نه این و نه آن،هم این و هم آن»، موتیف تکرار در ابسورد ( شستن های مکرر سر مشتریان در سلمانی، تراشیدن ناگهانی سبیل ها، برخورد پرنده دریایی به چراغ سقف،پیدا کردن مو در تُن ماهی و ...)، کنش ها و واکنش های شخصیت ها در کمدی سیاه، ارجاع های تاریخ سینما و خاصه هزاردستان زنده یاد علی حاتمی (با بازسازی سکانس مشهور بازجویی و حاضر کردن شخصیت ابوالفتح صحاف بر سر چاه سلمانی) به نمایش درآورد. روایت جذاب مسخره باز که به ظاهر معناگریز است اما راه را برای هرگونی تأویل و تحلیلی باز می گذارد در کنار ... دیدن ادامه » فرم اجرایی چشمگیر کار با جلوه های بصری با کیفیت بالا،پیشنهاد تازه ای به سینمای بی رمق این روزها است پس باید هم چنان به بهترین پیشنهادها فکر کرد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
محمد رحمانیان از «صدای آهسته» به نویسندگی محمد رضایی‌راد و کارگردانیِ افشین هاشمی می‌گوید | عکس
» محمد رحمانیان از «صدای آهسته» به نویسندگی محمد رضایی‌راد و کارگردانیِ افشین هاشمی می‌گوید
... دیدن متن »

وقتی راجع به سینما صحبت می‌کنیم راجع به یک ذات پدیدارگرایانه صحبت می‌کنیم که همه‌چیز را نشان می‌دهد، اعلام می‌کند و تصویر می‌کند. داستان‌هایی مثل همین «صدای آهسته» یا مثلا نمونه‌ی کلاسیکش، «گذرگاهِ تاریک»ِ دلمر دیوز، یا قصه‌ای از سلینجر به نام «دهانم زیبا چشمانم سبز» اساسا با نمایش و نمایش دادن، با دیده شدن مشکل دارند. وقتی کارگردانی همچین موضوعی را انتخاب می‌کند دارد به جنگ یک زبان سینمایی می‌رود و سعی می‌کند یک زبان سینمایی دیگر که کمتر به آن پرداخته شده را با تجربه‌ی خود غنی و پر بار کند.
تبریک می‌گویم بابت جسارتی که در دومین فیلم خود نشان می‌دهد و جهانی را تصویر می‌کند که الزاما نباید تصویرش کرد و باید آن را حدس زد، ندید، و از طریق ندیدن، ما به آن ادراک کامل از شخصیت و فضا می‌رسیم.

 

امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 قاسم قلی پور رئیس دوره جدید هیات داوری خانه سینما شد | عکس
» قاسم قلی پور رئیس دوره جدید هیات داوری خانه سینما شد
... دیدن متن »

نخستین جلسه هیأت داوری خانه سینما با ترکیب جدید در روز دوشنبه ۲۲ مهرماه جاری با حضور خانم رویا تیموریان و آقایان حسن آقا کریمی، مهدی خادم، پدرام اکبری و قاسم قلی پور - نماینده هیأت مدیره خانه سینما در هیأت داوری – و نیز آقای ابراهیم حاج علیرضا - نماینده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در هیأت داوری- برگذار گردید. در این جلسه، با مذاکره و موافقت جمعیِ حاضران، آقایان قاسم قلی‌پور، پدرام اکبری و مهدی خادم به ترتیب به عنوان رئیس، نایب رئیس و دبیرِ هیأت داوری خانه سینما انتخاب شدند . در ادامه با رسیدگی و بررسی چند پرونده، هیأت داوری پس از یک جلسه وقفه (به ضرورت انجام انتخابات) فعالیت خود را دیگر بار رسماً آغاز نمود.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«پارازیت» برنده جایزه نخل طلای «کن» در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت | عکس
» «پارازیت» برنده جایزه نخل طلای «کن» در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت
... دیدن متن »

منصور جهانی ـ فیلم‌ سینمایی «پارازیت» برنده نخل طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت و جایزه صنوبر نقره‌ای بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. 
فیلم سینمایی «پارازیت» (انگل) PARASITE به کارگردانی «بونگ جون ـ هو» از کشور کره جنوبی برنده نخل طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کن» فرانسه، در بخش رقابتی اصلی «سینمای جهان» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه در سالن سینما سالم در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق روی پرده رفت و جایزه صنوبر نقره‌ای این بخش از جشنواره به «بونگ جون ـ هو» Bong Joon-ho و «هان جین ـ وون» Han Jin-Won برای نوشتن فیلمنامه این اثر سینمایی اهدا شد.  
فیلم سینمایی «پارازیت» که امسال پرفروش‌ترین فیلم در میان همه برندگان نخل طلا در گیشه جهانی را به خود اختصاص داد؛ از طرف کشور کره جنوبی در شاخه بهترین فیلم خارجی زبان به نود و دومین دوره جوایز آکادمی اسکار در سال 2020 معرفی شد.  
اعضای داوران بخش رقابتی اصلی فیلم‌های سینمایی «سینمای جهان»، شامل آثار بین‌الملل و ملی چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه عبارت بودند از: «هینز هرمانس» Heinz Hermanns دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم CEO و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه برلین ـ رئیس هیئت داوران از کشور آلمان، خانم پوران درخشنده فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده از کشور ایران، «آدریان بیلچ» Adrian Belic ـ کارگردان، مدیرفیلمبرداری و تهیه‌کننده از کشور آمریکا، «یوهانی آلنن» Juhani Alanen ـ مدیر اجرایی جشنواره بین‌المللی فیلم «تمپره» Tampere از کشور فنلاند و خانم «زلفیه آکولاک» Zülfiye Akkulak ـ مدیر فیلم و رسانه از کشور آلمان.
چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با مدیریت «فؤاد جلال»، با ریاست «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی این جشنواره و از شخصیتهای برجسته سیاسی اقلیم کُردستان، با مدیریت هنری «دانر عمر فارس»، با مدیر برنامه‌ریزی خانم «لینا رضا» و با نمایش ۱۳۴ فیلم‌ از کارگردانان ۷۹ کشور جهان؛ در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بین‌الملل) و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) و همچنین برپایی کارگاه‌های تخصصی سینمایی و نشست تولید مشترک؛ با شعار «سرطان زمین»؛ در ۵ سالن سیتی سینما، سینما سالم، سالن «ئه‌من سوور» و همچنین تالار هنر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار شد.
عکس‌ها: منصور جهانی 
مدیریت روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه. 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اکران «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه  | عکس
» اکران «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی در جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه
... دیدن متن »

منصور جهانی ـ فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» به کارگردانی بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی در بخش «نمایش ویژه» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه روی پرده رفت. 
فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» Chauka, Please Tell Us the Time به کارگردانی بهروز بوچانی روزنامه‌نگار و نویسنده کُرد ایرانی و آرش کمالی سروستانی فیلمساز ایرانی ساکن کشور هلند با تصاویر واقعی از جزیره مانوس در کشور استرالیا با فیلمبرداری مخفیانه بهروز بوچانی با موبایلش به دور از چشم مأموران این جزیره که درآن بیش از هزار پناهجو زندگی می‌کنند، با حضور آرش کمالی سروستانی در بخش غیررقابتی «نمایش ویژه» در چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه در سالن سیتی سینما در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق به نمایش درآمد.
جزیره مانوس محلی است که دولت استرالیا از این مکان جنجالی برای نگهداری دائمی بیش  از هزار پناهجو استفاده می‌کند. این محل همچنین محل زندگی بهروز بوچانی است که برنده جایزه ملی زندگی‌نامه استرالیا، برنده جایزه مهم روزنامه‌نگاری تحلیلی «آنا پولیتکوفسکایا»، جایزه «ویکتورین پرمیر» مهمترین جایزه ادبی استرالیا، جایزه ادبی «نیو سات ویلز پرمیر»، جایزه صنعت کتاب استرالیا و نیز برنده جایزه سالانه ایندکس برای گزارشگران ضد سانسور شد.
خبرنگاران اجازه ورود به جزیره مانوس را ندارند و بوچانی که خود تجربه زندگی واقعی در این جزیره را دارد، در بهروز بوچانی امیدوار است که در فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» شرایط وحشتناک و طاقت‌فرسای این مرکز نگهداری پناهجویان را به دنیا نشان بدهد.
فیلم‌ مستند «چوکا الان ساعت چنده؟» پس از حضور در جشنواره بین‌المللی فیلم سیدنی در کشور استرالیا، در جدیدترین اکران جهانی خود در شصت و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن در کشور انگلستان روی پرده رفت. 
نام این فیلم که از نام پرنده‌ای بومی در جزیره «پاپوآ گینه نو» به نام «چوکا» گرفته شده است، در واقع نام زندانی انفرادی هم هست که در داخل اردوگاه برای پناهجویان برپا شده ‌است. پرنده چوکا به اعتقاد محلی‌ها، نماد هویت مردم بومی این منطقه است که با آواز بلند و عجیب خود، زمان را اعلام می‌کند. پناهجویان تصویر شده در این فیلم، از روزهایی که در چوکا سپری کرده‌اند، به عنوان بدترین روزهای زندگی خود نام برده‌اند.
چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» توسط کمپانی سینمایی «مستی فیلم» با مدیریت «فؤاد جلال»، با ریاست «ملا بختیار» مسئول بخش حمایتی جشنواره، با مدیریت هنری «دانر عمر فارس»، با مدیر برنامه‌ریزی خانم «لینا رضا» و با نمایش 134 فیلم‌ از کارگردانان 79 کشور جهان؛ در دو بخش رقابتی «سینمای جهان» (بین‌الملل) و بخش رقابتی «سینمای کُردی» (ملی) و برپایی کارگاه‌های تخصصی سینمایی و نشست تولید مشترک؛ با شعار «سرطان زمین»؛ در 5 سالن سیتی سینما، سینما سالم، سالن «ئه‌من سوور» و تالار هنر در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان برگزار شد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قطعه «تنهام نذار رفیق» با صدای رضا یزدانی منتشر شد/«ارث اجدادی»  با «ترور خاموش» به حق خودش رسید | عکس
با مرگ کاراکتری که سعید راد ایفای آن را برعهده داشت؛
» قطعه «تنهام نذار رفیق» با صدای رضا یزدانی منتشر شد/«ارث اجدادی» با «ترور خاموش» به حق خودش رسید
... دیدن متن »

شب گذشته در یکی مانده به آخرین قسمت این سریال شاهد ترور نقش اصلی سریال با بازی سعید راد بودیم و به بهانه مرگ کاراکتر دکتر صفایی دومین قطعه ای که رضا یزدانی خواننده سریال برای «ترور خاموش» خوانده بود روی آنتن رفت.
به گزارش روابط عمومی «ترور خاموش»، رضا یزدانی درباره همکاری با این پروژه توضیح داد: من قبلا با آقای احمد معظمی در سریال «جاده چالوس» همکاری داشتم و تیتراژ این سریال را خوانده بودم. بر مبنای همین امکان یافتم تا در سریال «ترور خاموش» نیز افتخار همکاری با آن‌ها را داشته باشم.
وی درباره معیارهایش برای پذیرفتن خواندن یک قطعه برای فیلم یا سریال اظهار کرد: مجموعه ای از عوامل متعدد از شهرت سازندگان، سابقه همکاری، محتوای فیلم‌نامه و... در انتخاب من برای پذیرفتن خواندن یک قطعه برای فیلم یا سریال نقش دارد. خب، اگرسابقه همکاری مطلوبی با یک گروه داشته باشم موجب می‌شود تا در کار بعدی نیز حضور یابم. همچنین تیم سازندگان سریال یا محتوای فیلم‌نامه بر انتخاب من تاثیرگذار است. درباره «ترور خاموش» هم مجموعه ‌ای از همه این عوامل نقش داشتند.
این خواننده در پاسخ به اینکه چرا قطعه «ارث اجدادی» که ۶ سال از تولید آن می‌گذرد برای تیتراژ این سریال انتخاب شده، گفت: این قطعه را خود سازندگان سریال انتخاب کردند. آنها یک کار ملی- میهنی می خواستند. این کار نیز ۶ سال پیش خیلی محدود منتشر شد اما به آن صورتی که انتظار می رفت همه گیر و به اصطلاح «وایرال» نشد چون آن زمان کانال های تلگرامی و اینستاگرامی و امثال اینها وجود نداشت.
یزدانی ادامه داد: ما کلیپ این اثر را برای شب عید در ناو جماران فیلمبرداری کردیم که در سال تحویل پخش شد. بنابراین، به نظر من ترانه «ارث اجدادی» آن چنان که باید به حق خودش نرسیده بود. اما پس از پخش به عنوان تیتراژ پایانی سریال «ترور خاموش» اتفاق خوبی برایش افتاد و شنیده شد.
وی در خصوص تولید قطعات «سایه نشو هرگز» و «تنهام نذار رفیق» بیان کرد: اینها بر اساس محتوای فیلمنامه سریال نوشته شدند. سایه نشو بر اساس دو شخصیت سریال و تنهام نذار رفیق نیز بر اساس مرگ شخصیت اصلی سریال با بازی آقای سعید راد تولید شده است.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رضا کیانیان از «صدای آهسته» می گوید. | عکس
» رضا کیانیان از «صدای آهسته» می گوید.
... دیدن متن »

رضا کیانیان که روز شنبه بیستم مهرماه به تماشای صدای آهسته به نویسندگی محمدرضایی راد و کارگردانی افشین هاشمی نشسته بود، پس از تماشای فیلم گفت: شخصیت افشین هاشمی را دوست دارم. علاوه بر آن حضور او باعث دلگرمی نسل من است چرا که او نشان می‌دهد سینما و گفتار و نوشتار زنده است. تجربه دیدن فیلم او برای من شوک‌آور بود. این فیلم بسیار ساده و خوب ساخته شده و بازی‌ها آنقدر روان هستند که گویی با گروهی از بازیگران حرفه‌ای طرف هستیم.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خوشگل مرلین مونرو بود ، تو کازابلانکا!
- مرلین مونرو که تو کازابلانکا نبود!

- تو فیلم رو خوب ندیدی... دوباره ببین...
۵ روز پیش، شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نرگس
درباره فیلم مسخره‌باز i
عجیب از اول تا پایان منو یاد سوئینی تاد انداخت،نویسنده علاقه ی شدیدی به این فیلم داشت و ترکیبی از این فیلم ساخته بود با چاشنی فیلمهای نوستالژی و زیبا‌
چون فانتزی ساختن خیلی تو ایران کار نشده پس همین که جرات به خرج داده شد و چنین کاری ساخته شده عالیه اما ای کاش خلاقیت بیشتری داشت نویسنده،این که از ابتدا فیلم سوئینی تاد تو ذهن من بیننده که حداقل سه بار اونو دیدم نقش بست،رفته رفته ضعیف بودن کار بیشتر به چشمم خورد.بازیها خوب بود،فیلمبرداری قشنگ،موسیقی عالی اما من دلم میخواست یه کار نو میدیدم.
چقدر خوشحالم که این برگه ساخته شد :)
آلبوم
از فیلم شاه کش i
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از فیلم درخونگاه i
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مو از ماست،مو از خود ماست شاهپور
تو زشتی.........اون خوشگله........
اینجا آرایشگاه نیست،اینجا سلمونیه
کالیگولا و در انتظار گودو همایون غنی زاده رو خیلی دوست داشتم،مسخره باز هم دوست داشتنی بود

celine
درباره فیلم مسخره‌باز i
تعریف های تیوالو خوندم تصمیم گرفتم برم نظرهای سایت سینما تیکتو خوندم مردد شدم.
به نظر بیشتر تیاتری ها از این سبک فیلم خوششون میاد،
یک ساعت اولو دوست نداشتم اما نیم ساعت اخر خوب بود، از همه بیشتر موسیقی کارو دوست داشتم بعد کارگردانی و بعد بازی صابر ابر.



هم خوب بود هم خوب نبود...به نظرم متوسط رو به بالا بود
۲۴ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید