تیوال فیلم چهارشنبه‌ سوری (هنر و تجربه)
S3 : 14:41:00
: اصغر فرهادی
: اصغر فرهادی، مانی حقیقی
: ترانه علیدوستی، حمید فرخ‌نژاد، هدیه تهرانی، پانته آ بهرام، هومن سیدی، سحر دولتشاهی
: سید جمال ساداتیان
: حسین جعفریان
: هایده صفی یاری
: منوچهر هادی
: حسین مجد
: مهرداد میرکیانی
: حسن زاهدی
: پیمان یزدانیان
: امیر عابدی

خلاصه داستان: نزدیک عید است و همه مردم مشغول خانه تکانی و استقبال از سال نو هستند. دختر جوانی به نام روح‌انگیز(ترانه علیدوستی) که خود را آماده ازدواج می‌کند، روز چهارشنبه سوری برای کار به خانه خانواده‌ای متوسط وارد می‌شود. فضای پر تنش و غم‌انگیز خانه، به همراه غوغای انفجار ترقه‌های چهارشنبه سوری فضایی بی‌ثبات و ناآرام به وجود آورده‌است، مژده (هدیه تهرانی)، خانم خانه، در هییتی سراپا سیاه و با حرکاتی عصبی، حالتی غریب دارد. مژده به رابطه همسر خود (حمید فرخ‌نژاد) و زن همسایه (پانته آ بهرام) مشکوک شده و زندگی خانواده در آستانه نابودی است. دست آخر مرد، به ظاهر در نظر همسرش تبریه می‌شود و پیش از عید آشتی می‌کنند؛ هرچند تنهایی و دوری آدم‌های قصه ادامه خواهد داشت.

__________________________________


__________________________________ 


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
اگرچه فرهادی در "شهر زیبا" که بیشتر به گرفتاری های روحی و مادی قشر محروم جامعه می پردازد، لایه ای از دغدغه ی قضاوت و پیچیدگی آن از لحاظ اخلاقی را به گونه ای در مورد شخصیت پدر متعصب مورد بررسی قرار میدهد، اما "چهارشنبه سوری" را میتوان آغازگر اساسی چنین دغدغه ای در آثار فرهادی دانست. که با فیلم "درباره الی" گسترش می یاید و با "جدایی" به کمال می رسد. در این سه فیلم آنچه که محرک درام می شود؛ ورود غریبه ای به زندگی و داستان آدمهای قصه است که به گونه ای ناهنجاری های اخلاقی در پستو مانده ی این زندگی ها را غبارزدایی میکند. اما این غریبه در چهارشنبه سوری (با بازی حساب شده ترانه علیدوستی) دیدگاه مشاهده گر مخاطب را هم نمایندگی میکند و به نوعی مخاطب عمدتا همراه با او دست به قضاوت های اخلاقی میزند. اما در "الی و جدایی" فرهادی این غریبه را ... دیدن ادامه » هم در جایگاه یکی از بحران آفرینان اصلی می نشاند و او را هم وارد چرخه چالش برانگیر قضاوت شدن در برابر مخاطب قرار میدهد. تا اینگونه با حذف زاویه دید مشخص، کار مخاطب در هنگام قضاوت از منظر اخلاقی پیچیده تر هم شود. همچنین "چهارشنبه سوری" از آن فیلمهایی است که به طور ظریف؛ عدم درک متقابل، یکنواختی در رابطه و سرانجام خیانت و لاپوشونی را در زندگی زناشویی ریشه یابی میکند تا در پایان فیلم ما هم همانند دختر ساده دل خدمتکار به درک عمیق تری از چنین روابط ناهنجاری برسیم. اگرچه بعدها فیلمهای زیادتری در رابطه با خیانت در سینمای ایران ساخته شده اما هیچکدام در حد و اندازه های چهارشنبه سوری نبوده اند.
محمد لهاک این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید