تیوال فیلم گذشته - le passé (هنر و تجربه)
S3 : 13:11:19
: اصغر فرهادی
: الکساندر موله گای
:  بره‌نیس بژو، علی مصفا، طاهر رحیم، پولین بارله و بابک کریمی

: محمود کلاری

: الکسا ریورو
: کلود لنوا
: ژان دنیل ویلرمو
: ژولیت ولفلینگ
: اوگیونی گالپرین و یولی گالپرین
: «ممنتو فیلم پروداکشن»، «فرنس 3 سینما» و «بی آی ام»

خلاصه داستان: داستان زوجی است که بعد از سال‌ها فراز و نشیب، زندگی آرامی ندارند. مرد (علی مصفا) بعد از سال‌ها اختلاف همسرش (بره‌نیس بژو) را رها کرده و به ایران برمی‌گردد. همسر او با مردی فرانسوی (طاهر رحیم) آشنا شده و آن مرد وارد زندگی‌اش می‌شود. در همین حال است که او به شوهرش در ایران نامه می‌نویسد و از او تقاضای طلاق می‌کند. مرد به فرانسه برمی‌گردد و یک تازه‌وارد را در خانه‌اش می‌بیند و ... 

 
گذشته یک ملودرام مدرن شهری در حال و هوای «جدایی نادر از سیمین» است. 

__________________________________

__________________________________
شهر:
تهران

اخبار وابسته

» دیدار سیدمحمدخاتمی با اصغر فرهادی در حضور جمعی از سینماگران

» سینماهای نمایش دهنده «گذشته» مشخص شد


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
لوسی : فکر میکنی وقتی یک زن می ره تو خشکشویی شوهرش جلوی چشم بچه ش یه قوطی مایع رختشویی رو تا ته سر میکشه تا همون جا بیفته بمیره فقط قصدش مردنه ؟؟
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مثل همیشه فیلمنامه ی فرهادی بیشتر از کارگردانی جلب توجه می کنه.
ماه های آخری که من باهاتون زندگی می کردمو یادته ؟
اون موقع نه سر کار می رفتم ، نه دوس داشتم هیچ کس رو ببینم ، فقط نقاشی می کردم
نه زندگی نه کار ، فقط نقاشی می کردم ... پس آره ، نگو نمی شه ، آدمی که افسردگی داره براش فرقی نمی کنه ، حتی اگه بچه ی کوچیک هم داشته باشه ممکنه نخواد به زندگیش ادامه بده
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلم خیلی خوبی بود
مخصوصا بازیا و تیتراژ ابتدایی که خیلی دوست داشتم
ولی من کارای قبلی فرهادی رو ترجیح میدم،اون هم به خاطر ریتم کند این فیلم که گمونم تحت تاثیر سینمای فرانسه بود
نیمه اول فیلم خیلی کش دار بود و نبود موسیقی کسالت بارترش میکرد
مثل باقی فیلمهای فرهادی همه رو مقصر جلوه داد نه یک یا دو فرد خاص رو
manimoon، ali mohebi، کیمیا توکل نیا و ریحان این را خواندند
شایدم هیچ کس مقصر نیست!
هر کس همان کاری را می کند که فکر می کند صحیح است؛
به گمان من موارد زیر مهمترین پیام فیلمها و جهان بینی فرهادی است:
1) "اهمیت انتخاب و حق انتخاب"
2) "پذیرش مسئولیت انتخاب"
3) "زندگی در جریان است و متوقف نمی شود، چه ما مسئولیت انتخابهایمان را بپذیریم، چه نپذیریم" (اگر بپذیریم شاید بتوانیم در انتخابهای بعدی با تکیه بر تجربه انتخابهای قبلی پخته تر عمل کنیم.)

چقدر کلمه "انتخاب" را در این پست تکرار کردم! :)

پاینده ... دیدن ادامه » باشید
۱۲ دی ۱۳۹۲
همین است که فیلم ها را از کلیشه نجات می دهد:((عدم وجود فردی به نام مقصر اصلی))
متاسفانه این فرهنگ در بین مردم جای گرفته که فرد خاصی باید مقصر شناخته شود و ما همیشه به دنبال مقصریم درحالی که اینکه او مقصر است مهم نیست اینکه چرا مقصر است مهم است که در یک فیلم ... دیدن ادامه » می تواند گره های زیادی ایجاد کند.
۱۵ دی ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اولین مطلبم رو در تیوال در مورد این فیلم میذارم . اصغر فرهادی رو دوست دارم ، ولی از بین کارهاش "درباره الی" رو از همه بیشتر می پسندم . البته کار درستی نیست که "گذشته" رو بزاریم کنار فیلم های ایرانی آقای فرهادی ، چون این فیلم یک تجربه جدید محسوب میشه . و اصلا قابل مقایسه با کارهای قبلی نیست .
صحبت درباره فیلم زیاد دارم اما مجالش نیست . دوست دارم در مورد عنصر "دست" توی فیلم چیزی نوشته باشم . به عنوان یک نکته شاید .
به تاکیدی که کارگردان روی دست های افراد می کنه توجه کنید . تا سکانس پایانی ...
سلام .
بسیار با قسمت اول صحبت هایتان موافق بودم...
اگر دوباره دیدم حتما دقت خواهم کرد
تشکر :)
۰۶ دی ۱۳۹۲
خواهش می کنم :)
۱۳ فروردین ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اصغر فرهادی فقط با اصغر فرهادی قابل مقایسه است. کارگردانی که واقعا می شود گفت که کار خود رابخوبی خوب بلد است و کاملا باهوش و زیرک.
اما این فیلم به نظرم از دو فیلم قبل آقای فرهادی "درباره الی" که واقعا من را هیجان زده کرد و "جدایی نادر از سیمین" به نظرم ضعیف تر است. البته به راحتی می توان گفت فرهادی ذهنی منسجم و یک برنامه مشخص و پیوستگی جالبی در ساخته های خود دارد که از شهر زیبا به خوبی مشخص است و روز به روز متجلی تر می شود.
طبق معمول کارهای آقای فرهادی فوق العاده بود
manimoon و کیارش این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«گذشته»‌ فرهادی نامزد جایزه گلدن گلوب شد

«12 سال بردگی» و «حقه‌بازی آمریکایی» پیشتاز هستند
تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی یکی از پنج نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی‌‌زبان هفتاد و یکمین دوره جوایز سالانه گلدن گلوب است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) بانی جوایز گلدن گلوب، پنجشنبه عصر به وقت ایران اسامی نامزدهای این دوره جوایز خود را در دو بخش سینما و تلویزیون اعلام کرد.

در بخش بهترین فیلم خارجی‌‌زبان، فیلم‌های «آبی گرم‌ترین رنگ است» از فرانسه، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا، «شکار» از دانمارک، «گذشته» از ایران و انیمیشن «باد، شدید می‌وزد» از ژاپن نامزد شده‌اند.


حسین کوهی، زهرا غیاثیان، sanaz m.barin، مارکس و علی سیمایی این را خواندند
پریسا شکوهی و مینا این را دوست دارند
شکار من شنیدم خیلی فیلم خوبی هست ولی پیداش نکردم میگن احتمال اسکارش زیاد هست
۲۱ آذر ۱۳۹۲
زهرا جان فیلم شکار رو حتما ببین واقعا قابل تامل و فوق العادست.کلا به نظر من یکی از بهترین فیلمهاییه که در این مدت دیدم.اصلا داغون شدم بعد از دیدنش.(البته فقط یه توصیه بودها،ممکنه اصلا سلیقه هامون فرق داشته باشه ولی خود من بسیار درگیر فیلم شدم و همینطور ... دیدن ادامه » درگیر بازی زیبای مدس میکلسن.)
الان وسوسه شدم برم دوباره این فیلمو ببینم...من رفتم!
پ.ن:با این که گذشته از طرف ایران نامزد اسکار شده ولی من به شدت دوست دارم این فیلم جایزه رو بگیره...(نظر شخصی از طرف یک fan)
۲۱ آذر ۱۳۹۲
مرسی مهسا جان حتما
۲۲ آذر ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
از یه چیز اصغر فرهادی خوشم میاد اونم اینه که اگه تو فیلم های قبلی اش موضوعی باشه که از نظر خودش برای بیننده مثل یه علامت سوال کوچیک باقی مونده باشه حداکثر تلاشش رو میکنه که ذهن بیننده رو ازاد کنه مثلا تیتراژ "جدایی نادر از سیمین " و عاقبت فیلم " چهارشنبه سوری " ....برای من پیشینه " احمدِ درباره ی الی " یه جورایی سوال بود احساسم اینه که احمد ِ "گذشته " همون احمد ِ ....فقط حس من اینه ...نظر تون ؟؟؟؟؟؟؟
عاطفه این را دوست دارد
سرکار خانم رضایی
با احترام

خیلی متوجه منظورتون نشدم. ولی من این حس رو نداشتم و به نظرم آدمها(کاراکترها)ی فرهادی کاملا از همدیگه مستقلن.
۰۱ آبان ۱۳۹۲
یه نظریه ست که میگه هر هنرمندی از چند نوع احساس پایه همه آثارش رو شکل میده (مثل سه رنگ قرمز و سبز و آبی که کلیه تصاویر رو روی تلویزیون میسازن) بعضی از هنرمندان اصرار به نشان دادن بعضی از رنگهای پالتشون دارن (مثل جیرانی و خانم مشرقیش، دیوید لینچ و شخصیت دیگریش ... دیدن ادامه » یا ...) اینکه این داستان عاقبت همون شخصیت باشه هم اتفاق بعیدی نیست و البته برای این فیلم هوشمندی و «در خود و برای خود کردن» میخواد.
لذت بردم از چند جمله آخر گفت و گوی شما.
۰۲ آبان ۱۳۹۲
;) ممنون و تشکر توامان جناب "کاوه تـــــــــــــ "
۱۱ آبان ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقطه قوت بسیار پررنگ فیلم گره های داستانیه ( قضاوت کردن در مورد دیگران: یکی از دغدغه اصلی آقای فرهادی) که دقیقا مطابق توصیف ایشون همچون عروسکهای ماتریوشکا از دل هم بیرون می آن و ضرباهنگ سریع فیلمنامه رو شکل میدن. وسواس در میزانسنها و فیلمبرداری آقای کلاری در چنین میزانسنهای پیچیده ای قابل ستایشه. استعاره های رنگ زدن- رنگی شدن- لکه لباس به جا مانده از " گذشته" تیتراژ ابتدایی و نقش بستن عنوان "گذشته" هنگام دنده عقب اومدن و برخورد ماشین دردناک بودن واکاوی گذشته از همون ابتدا رو پیش بینی می کنه و سکانس پرتعلیق انتهایی بسیار هوشمندانه نوشته شده. اینها لذت کافی و فراتر از اون به من می ده. اما نکات منفی فیلم یکی بازی بازیگرانه( به خصوص علی مصفای دوست داشتنی و به استثنای پسربچه فواد!). تمام بازیگران در حالتی خواب آلود و با لحنی مونوتون در اکثر سکانسهای پرتنش ... دیدن ادامه » حضور دارند. "بشین! می خوای به مارین بگی یا می خوای تمام عمر عذاب بکشی؟" همانطور ادا می شه که" بشین! میلک شیک می زنی یا اسپرسو؟" بازی احمد مقابل هیچ کدام از بازیگران در نیومده. من اگه رازی داشته باشم حتی در حد " فلانی دیروز دکمه های پیرهنشو جابجا بسته بود" آخرین نفری که این راز رو باهاش در میون می ذارم "احمد"ه! به علاوه چرا خانم بژو اینقدر کثیر الازدواج بودن؟ در واکاوی گذشته نقش شوهر مرموز اول که در بروکسل اقامت می فرمایند مشخص نیست.از 4 سال زندگی با احمد هم ما عملا چیزی نمی دونیم. در حد یک شهریاری که بوده و لئا و لوسی رو اشتباه می گرفته (حدودا 7 سال اختلاف سن دارن!شهریار دقت کن!). ظاهرا نقش شوهر محترم و مرموز اول صرفا در همکاری در به دنبا اومدن "لوسی"-دختر نوجوان که مرکز تمام گره های داستانه- بوده و از این شوهر استفاده ابزاری شده.! چون به گفته آقای فرهادی عذرخواهی از موتیفهای اصلی فیلمه من به شخصه از شوهر اول عذرخواهی می کنم!
وسواس در میزانسن ها .... رو نفهمیدم. به نظرم اینهمه آشفتگی لازم نبود. از جمله تون درخصوص رازداری احمد خیلی خوشم اومد.
۱۳ آبان ۱۳۹۲
ممنون خانم محسنی از اینکه رازتون رو به احمد نمی گید!(-:
۱۳ آبان ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلم رو دوست داشتم هم به دلیل سوژه جدید و غیر تکراری که مختص کارهای فرهادی است هم به خاطر بازی های خوبی که از هنرپیشه گرفته بود ، فیلم در هر سکانس برگه جدیدی رو رو میکرد و نقطه قوت فیلم عشق بود که هر چند این عشق ها مربوط به گذشته بودند ولی هنوز از طپش نیفتاده اند.
آقا گذشته رو از رو پرده برداشتن! ما که هی تنبلی کردیم و آخرین روزهاشم انقدر گرفتاری پیش اومد که نشد تو سینما ببینیمش! شما هم از لیست در حال اکران برش دارید که داغ ما تازه نشه!
سی دی نمایش خانگی اش اومده بخرید و ببینید
۰۴ مهر ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
واقعا عالی بود. خیلی بحث نمیکنم چون در رابطه با این فیلم نقدهای خیلی قوی وجود دارد فقط همین را بگویم صحنه سازی های غیرحرفه ای تعمدی کارگردان واقعا فیلم را برای بیننده زیبا ساخته بود. مسلما همه خوب میدانیم آقا فرهادی چگونه به ابزار حرفه ای سینما و نحوه حرفه ای تصویر برداری و غیرا تسلط دارند، اما اینکه از این حرفه ای گری دوری کردند تا فیلم یا بیننده رابطه بهتری برقرار کند، نوعی اندیشه والای کارگردان را نشان می دهد. طاهر رحیم واقعا زیبا بازی کرده بودند. به تمامی عوامل و بازیگران فیلم واقعا خسته نباشید میگم
به نظرم آقای فرهادی به شدت در تمام فیلمهاش دنبال دو چیزه : 1- صداقت 2- عدم قضاوت
۰۲ مهر ۱۳۹۲
به موضوع واقعا جالبی اشاره کردید جناب آقای عمرانی. بله. به واقع به همین صورتی هست که فرمودید
۰۵ مهر ۱۳۹۲
سپاسگزارم سرکار خانم اکبری.
۰۵ مهر ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

هنرمند موفق معمولا بازتاب دهنده دغدغه های اجتماع خویش است. برخی از هنرمندانی که در عرصه موسیقی نوآور و تک ستاره بودند پس از مهاجرت کم سو شدند و در سینما هیچ یک از ساخته های خارج از ایران امیر نادری، به گرد پای "دونده" هم نرسید. اصغر فرهادی که با "درباره الی" سینمای دهه هشتاد ایران را به اوج رساند و با "جدایی" اش اسکار را به این سینما هدیه کرد، لوکیشن آخرین فیلمش را به فرانسه برده، فرانسه ای که خیلی هم با تهران "جدایی" تفاوت آشکاری ندارد. احمد-که شخصیت همنامش در فیلم درباره الی هم از خارج آمده بود- پس از 4 سال به فرانسه برگشته تا در عین یادآوری ریشه واقعیات بیرونی به همسر سابقش و اطرافیان او نقش مصلح اجتماعی را هم ایفا کند. البته مختصاتی که از مرد ایرانی صبور و تاثیرگذار در فیلم ارایه می شود از نقاط قوت آن است. کاهش محدودیت فیلمساز در به تصویر کشیدن روابط ... دیدن ادامه » هم به نفع فیلم تمام شده است اما انگار آدمها و فضاها را کمتر می شناسد و نمی تواند شخصیتهای باورپذیر و ملموس فیلمهای قبلی را دوباره برای تماشاگر تداعی کند. اهمیت دادن به جزییات به عنوان ممد حیات سینمای فرهادی اینجا هم حضور دارد. مثلا روی کمدی در آشپزخانه برچسب نام دختر کوچک خانه هست، خانه ای که "گذشته" در گوشه گوشه اش ساکنین را احاطه کرده. دریغ اینجاست که اجتماع در فیلم غایب است و ایده مرکزی فیلم-که حالا برای تماشاگر پیگیر آثار سازنده اش مکرر شده- با چنان ریتم کندی گسترش پیدا می کند که سکوت ها و تردیدها، در غالب صحنه ها تا بی نهایت در فضای روایت غوطه ورند و این سکوت کمتر جایی مانند اولین ملاقات احمد و سمیر به یاد ماندنی می شود. برای پیشبرد داستان، شخصیتها یکی یکی زیر ذره بین قرار می گیرند و متهم می شوند، تا جایی که مانند فیلمهای قبلی فرهادی پی ببریم قضاوت اولیه ما- به عنوان ناظر بیرونی- و احمد- به عنوان شاهد نزدیک وقایع- در ابتدا اشتباه بوده و باید به اتفاقات از منظر دیگری هم نگاه کرد. شاید اگر فرهادی، که عیار کارگردانی اش اثبات شده است، برای فیلم بعدی اش- در هر کجای دنیا که ساخته میشود- مضمونی تازه بیابد و از حصار قضاوت و دروغ رهایی یابد، بار دیگر با ولع به تماشای فیلم تازه اش بنشینیم. بهرحال حتی خوشمزه ترین غذاها هم تکراری می شوند، هرچند هربار به یک رستوران جدید برویم
مازیار مجد، Fahimeh Moussavi و ارش اختر این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خیلی خیلی خوبه....واقعا عالیه که فرهادی صاحب سبک خودش تو سینما شده و این مایه اقتخاره....در تاتر رحمانیان هم یاد گذشته فرهادی شد که خیلی خوب بود...علی عمرانی یاد گذشته رو کرد

بهناز فوائدی، نیلوفر ثانی و ترانه این را خواندند
بیتا نجاتی، مریم، الهام حصاری و پرنیان ح این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درود

نیمه آغازین فیلم کشدار و کسل کننده جلو میره ولی در نیمه دوم فیلم پیچیدگی های داستانی فیلم رو سرپا نگه می داره.معمولا کاراکترهای فیلم های آقای فرهادی خاکستری (هم بد و هم خوب) هستند ولی تو این فیلم شخصیت احمد خیلی خوب بود و این توی ذوق می زد.
به نظرم مضامین مطرح شده در این فیلم بیشتر در سطح باقی می مونن و لایه های عمیق تری تو فیلمنامه براشون در نظر گرفته نشده.کمی هم این مضامین و پرداخت به اونها توی فیلم های آقای فرهادی داره خیلی تکراری و کلیشه میشه.امیدوارم آقای فرهادی مثل آقای کیمیایی نشه.
منتظر کارهای زیباتر و بهتر از آقای فرهادی می مانیم . . .

بدرود
به نظرم احمد خیلی خوب نبود! اگه اون 4 سال پیش زندگی شو رها نمیکرد،هیــــچ اتفاقی هم رخ نمیداد.شاید البته دلیل داشته.ولی به هر دلیلی زن و زندگی رو اینجوری ول کردن،عاقبتش همین میشه ...
۰۵ مهر ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بچه ها سینما آفریقا گذشته رو نداشت کسی از شما اطلاع داره کدوم سینما اکرانش میکنه؟
ممنون میشم بگید
amator amatiri و نفیسه نوری این را خواندند
دوست عزیز از این سایت هر اطلاعی در مورد فیلم‌های در حال اکران بخوای پیدا میکنی...

http://www.cinematicket.org
۰۶ شهریور ۱۳۹۲
پردیس ملت تا امروز هم داشت اینو
۰۶ شهریور ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بی نظیر
شادی بهرامی و شادی امامی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
زخم گذشته از بین نمی رود
----------------------------------
گفتگوی گروهی فرهادی با محمد بهشتی، احمد پورنجاتی، علی اصغر سیدآبادی و عباس عبدی



از این لینک بخوانید

http://baharnewspaper.com/News/92/05/29/17402.html
حامد حسینیان برزی این را دوست دارد
ممنون از مطلبت صابر خان. فقط ظاهرا اینجا مطلب بصورت ناقص امده. یه نکته دیگه هم اینه فکر میکنم با توجه به اینکه خوانش این مطلب با این حجم زیاد در تیوال کمی سخت باشه (ضمن اینکه عدم استفاده از فونت بولد و متفاوت توی این مطلب برای پرسش‌ها کمی خواندن رو دشوار ... دیدن ادامه » میکنه)، شاید بهتر باشه این لینک رو هم بدی تا راحت‌تر خونده بشه:

http://www.parsine.com/fa/news/142181/زخم‌های-گذشته-از-بین-نمی‌رود

(ظاهرا به خاطر وجود کاراکترهای فارسی در لینک بالا، امکان باز شدنش با کلیک کردن بر اون وجود نداره، بهتره که کل خط بالا در صفحه مرورگر کپی بشه)

با عرض پوزش بابت دخالتم
۲۹ مرداد ۱۳۹۲
نه آقا خیلی هم خوب
راستش من کل مطلب رو پیست کردم تهشم لینک رو گذاشتم که گویا برنامه نویسی سایت برای مطلب بلند تعریف نشده

ممنونتونم به هر حال جناب اژدری
۲۹ مرداد ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید