تیوال فیلم ماجرای نیمروز (هنر و تجربه)
S2 : 18:41:33
: محمدحسین مهدویان
: محمدحسین مهدویان، ابراهیم امینی
: مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، حسین مهری، محیا دهقانی، لیندا کیانی، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی، جواد عزتی، مهدی پاکدل
: سید محمود رضوی - محصول موسسه سیمای مهر
: هادی بهروز
: محسن دارسنج
: بهزاد جعفری
: هادی ساعد محکم
: سعید شرفی کیا
: محسن روزبهانی
: وحید کاشی
: عبدالرحیم صاحب الفصول
: سحاب زری باف
: بیتا موسوی
: کامران حجازی

 

 __________________________________

 

__________________________________

 

در محله های پر آشوب تهران، در پیچاپیچ خیایان ها و کوچه ها و در پستوی خانه ها سرگردان و حیران. آیا این جستجو را فرجامی هست.
شهر:
تهران

گزارش تصویری تیوال از نشست فیلم ماجرای نیمروز / عکاس: رضا جاویدی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» نسخه نمایش خانگی «ماجرای نیمروز» به زودی توزیع می شود

» بهترین فیلم مردمی جشنواره اکران نوروزی می شود

» یادداشتی بر فیلم ماجرای نیمروزبه کارگردانی  محمدحسین مهدویان

» تمجید وزیر بهداشت از «ماجرای نیمروز»

» روز ششم جشنواره / مهدویان در آغوش حاتمی‌کیا

» نشست «ماجرای نیمروز» در برج میلاد / روایتی از تاریخ ملتهب معاصر ایران

» پوستر دومین فیلم بلند سینمایی محمد حسین مهدویان «ماجرای نیمروز» رونمایی شد. 


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
طرفداران و مخاطبان فیلم "ماجرای نیمروز" حتما این ویدیو ببینند . (گفتگو جنجالی محمد حسین مهدویان با فریدون جیرانی راجب فیلم )

http://filmnet.ir/film/1955/برنامه-35-(سی-و-پنج)--محمدحسین-مهدویان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این فیلم شاهکار بود و این حقیتی هست . اصلا کاری به موضوع ندارم از لحاظ فنی میگم شاهکار تمام عیار بود و نمیشه هیچ جوره این قضیه رو کتمان کرد . دوربین یک دست ، کارگردانی فوق الاده ، بازی های تماما شاهکار ، تدوین درجه یک ، فیلنمامه روان و بدون اشکال و و و این فیلم باید تمام جایزه ها رو دونه به دونه درو میکرد که حقشو خوردن. تنها فیلم 10 سال اخیر سینمای ایران که به شعور مخاطب احترام گزاشت حتی خیلی بهتر از ابد و یک روز
جناب محمدی عزیز
بخدا قبول داریم "ماجرای نیمروز" شاهکار بود.
این فک کنم ششمین یا هفتمین پستیه که راجع به شاهکار بودنش گذاشتی :)
۲۸ بهمن ۱۳۹۵
به هیچ وجه قابل مقایسه باهم نیستند،هردو خوبن.اما قابل مقایسه نیستند.
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
شاهکار تاریخ سنیمای ایران بدون کوچک ترین شک ..!
تنها فیلم 10 سال اخیر سینمای ایران که به شعور مخاطب احترام گزاشت.
بانو یکتا شما درست عرض میکنید..قابل مقایسه نیستند ولی بحث من رو نظرات جناب محمدی به خصوص دو مورد بالاست که به نظر من کمی اغراق شده برای این ... دیدن ادامه » فیلم..همانطور که جناب محمدی نظرشونو گفتند منم جسارت کردم و نظرمو گفتم که فیلم های دیگری چون ماهی و گربه ، پرویز ، خواب تلخ ،کپی برابر اصل،والدرما و ... هم در این 10 سال ساخته شده اند که به شعور مخاطب توهین نکردند..! و یا لقب شاهکار رو به دوش بکشند.. من فقط دلیل اون حجم از تبلیغات و ده ها پست برای نشان دادن اینکه این فیلم شاهکار است رو نمیفهمم..درحالیکه خیلی از فیلم ها مهجور مانده اند و خواهند ماند. فیلم هایی چون: هجوم _(مکری)، دلم میخواهد(فرمان ارا) اشغال های دوست داشتنی (امیر یوسفی)..کاناپه (عیاری)..سینما نیمکت (رحمانیان) و خیلی دیگر از فیلم های هنریِ دیگر.
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقشه کثیف ایوبی و دولت چیست ؟!

درست مثل پارسال که فقط جایزه بهترین فیلم به ایستاده در غبار دادند و بقیه جایزه ها رو به بقیه فیلمها امثال هم همین بلا رو سر ماجرای نیمروز اوردند . که مخاطب القا کنند این فیلم سفارشی هست چون اگر نبود بقیه جایزه ها رو هم می اورد !! مخاطب عام هم که نمیدونه حق این فیلم خوردند فکر میکنه به زور بهش جایزه دادن . واقا متاسفم برای چنین جشواره سیاسی . جشنواره ای که ازش بهره سیاسی میبرند و وزیر امور خارجه و محیط زیست و ... میان جایزه بدن برای رای جمع کردن
قابل توجه شما! پارسال جایزه بهترین فیلم به فیلم "ایستاده در غبار" اهدا شد! جایزه کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر زن، بازیگر مکمل مرد، تدوین و چهره پردازی + بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به ابد و یک روز رسید!
از نوشتار شما کاملاً مشخص است که شما هیچ اطلاعاتی ... دیدن ادامه » در مورد سینما ندارید و از یه جاهایی یه چیزایی شنیدید و اومدید اینجا شلوغ کنید! اونیکه داره سیاسی رفتار می کنه شما هستید نه مسئولین جشنواره!
۲۴ بهمن ۱۳۹۵
نقشه ای در کار نیست....بیش از حقش و حدش هم بهش جایزه دادن ....شما فقط فیلمهای سفارشی و سیاسی رو میبینی و گر نه ابد و یک روز و اژدها و وارونگی و.. و....و.....کجا و ایستاده در غبار کجا.....ایستاده حتی یک پنجم اونها از لحاظ سینمایی ارزش نداره......ثواب کارهای خوبش رو شهید ... دیدن ادامه » متوسلیان(ان شالا که هنوز زنده باشن) میبره....اما هیچ بخشی از ارزش دلاوریها و خدمات ایشون به فیلم و مهدویان نمیرسه....سینما قواعد خودش رو داره ....مهم نیست راجع به چی فیلم ساخته میشه مهم درست ساختنش هست....اگر نه شما یه دوربین بذار و سرگذشت همت و باکری رو بخون......ایا میشه بهترین فیلم؟ نیمروز هم اگر چه از ایستاده بهتر بود اما جذابیت وقایع انقلاب و منفور بودن منافقین، باعث عالی شدن فیلم نمیشه....نیمروز یه فیلم سفارشی هست که یکی دو بار هم بیشتر نمیشه دیدش....فیلم عالی یعنی هامون کاغذ بیخط. درباره الی جدایی و تا حدی ابدویک روز که میشه ده ها بار دیدشون و باز هم لذت برد ....زیبایی اون فیلمها بخاطر خوب یا بد بودن کارکترهاش نیست ...بلکه لذت خالص سینماست
۲۴ بهمن ۱۳۹۵
نه عزیزم . متاسفانه شما خیلی ساده هستی یا تفکر سنتی داری. نقشه در کار خوبم در کار . این که بگی دو سیمرغ گرفت (یکیش از مردم) پس دیگه نباید بگیره یه تفکر پوسیده و سنتی هست که دیگه تو هیچ کجای دنیا قابل پذیرش نیست . این که به هر فیلم با موضوع سیاسی انگ سفارشی ... دیدن ادامه » بزنی اینم یه تفکر پوسیده و نخ نما هست . این فیلم یگ شاهکار هست فارغ از موضوع . اصلا بحث من موضوع نیست . بخث کیفیت فنی بالای فیلم هست که از سطح سینمای ایران خیلی بالاتره و اینو تمام منتقدان و حتی کارگردانان و بازیگران مطرح اعتراف کردند . بازم میگم این فیلم باید سیمرغ ها رو دونه به دونه درو میکرد ولی با حق خوری واضخ این کار صورت نگرفت
۲۸ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
حق این فیلم بود مثل ابد و یک روز تمام جوایز درو کنه حتی بیشتر ولی چه کنیم که دولت تدبیر و امید این دست فیلمها رو دوست نداره و جشنواره ای هم که دولت داور هاش انتخواب کنه همین میشه . حاظرم سر تک تک جایزه ها بحث کنم که حق این فیلم بود . فیلمنامه و گریم که جزء جایزه های صد در صدی این فیلم بود حالا از کارگردانی و تدوین و فضا سازی و موسیقی و و و بگزریم
آیدا طاهرزاده این را خواند
وحید عمرانی و محسن این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شاهکار تاریخ سنیمای ایران بدون کوچک ترین شک .اونم از یگ کارگردان جوان و دومین فیلم بلندش . خیلی خیلی بهتر از فروشنده و ابد و یک روز زیرا سبک فیلم اجتماعی (عامه پسند) نیست ولی با این حال مخاطبان عاشقش شدند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
حسین کوهی این را خواند
احمد آبائی، سارا س و تورانداز این را دوست دارند
خخخ صادق دماغ ؟ یعنی هنوزم کسی هست برای حرف های زیبا کلام تره خورد کنه ... این مردک ضد انقلاب و دست بوس پهلوی ها هست . حتی اگر ماست سفید باشد میگوید سیاه هست زیرا ضد انقلابی هست . متاسفم برای کسانی که حرف های این مردک گوش میدن
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
جناب محمدی عزیز به حال خود و خانواده ای که شما را طوری تربیت کرده اند که اینگونه با مخالف خود صحبت می کنید متأسف باشید.
۲۴ بهمن ۱۳۹۵
ببخشید مگه دروغ میگم ؟ مگه این زیبا کلام نوکر اسرائیل و پهلوی نیست ؟ کلا این ادم بخاطر منافعش حتی شده میگه ماست سیاه هست
۲۴ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درباره فیلمهایی چون ماجرای نیم روز و رسالتِ اندکِ ما:
درسته که تکنیک در سینما اهمیت داره ولی قطعا محتوا هم بسیار مهمه. مثلا یک فیلم کاملا قوی از نظر تکنیکی رو در نظر بگیرید که پیامش تایید قتل، یا دروغ یا محتواش تایید بی عدالتی اجتماعی یا نژادپرستی باشه. در واقع برای خوب بودن یک فیلم، فرم و محتوا هر دو شرط لازم هستند ولی هیچکدوم به تنهایی شرط کافی نیستند. مضاف بر اینکه فیلمی که هر دو شرط رو هم داشته باشه بازهم کافی نیست. ممکنه فیلمی باشه که از مسیر درستی ساخته نشده باشه یا از رانت دولتی برای تبلیغ استفاده کنه. مثلا از بودجه مردم ساخته شده باشه یا حمایت دولتی یا نهاد وابسته غیرخصوصی رو داشته باشه که نمونه هاش در کشور ما کم نیستند.
با این اوصاف و با وجود اینکه همه ما دیدگاه فیلم در مورد مجاهدین رو قبول داریم اما فیلم ماجرای نیمروز (که کارگردان سابقه ... دیدن ادامه » قبلی در دریافت سفارش برای فیلمسازی و حمایت دولتی داره) با حمایتهای بی دریغ نهادهایی که بودجه اشون رو از جیب مردم خرج می کنند و با حمایتهای مستقیم فعلی (و در آینده) صدا و سیما در تبلیغ فیلم برای دریافت جایزه (و حمایت برای فروش در آینده)، بیشترین کاندیداتوری رو داشته و بیشترین سیمرغ رو برده و دوستان کماکان اعتراض دارند و میفرمایند فیلم به حق خود نرسیده و بیشترین توهینها رو به داوران می کنند. بهتره کمی بیشتر تعمق کنیم تا با عدم حمایت از سینمای نفتی و فیلمهای با بودجه یا موضوع سفارشی، هم مسئولان و هم فیلمسازان رو به سمت ساخت فیلم مستقل و داشتن دیدگاه مستقل و شرافتمندانه در سینما سوق بدیم. همون کاری که ده ها سال پیش در سینمای خیلی کشورهای دیگه رخ داده. فیلمسازان رو مواجب بگیر دولت بار نیاریم. کمی هم به فیلمهایی فکر کنیم که هر ساله ساخته میشن و موضوعشون سفارش شده یا به خوشایند دولت نیست و بودجه هاشون خصوصی هست و فیلمسازانشون نیاز به حمایت دارند.
فرمایش شما در باره فیلمهای سفارشی و ماهیت داستان و ... متین
ولی نمیشه چشم پوشی جشنواره روی بازی هادی حجازی فر ( با همه علاقم به محمد زاده) و یا گریم این فیلم رو فراموش کرد
چه بسا ممکنه که سیمرغ بهترین فیلم هم بر اثر فشارهای دو سه روز به سمت این فیلم تغییر ... دیدن ادامه » مسیر داده باشه
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
نگران نباشید..سینما مخاطبین واقعی خود را دارد..و زمان گویای همه چیز هست..این فیلم و امثال این فیلم ها تاریخ انقضای کمی دارند..چند سال دیگه و حتی چند ماه دیگه نامی از این فیلم برده نخواهد شد..هنر واقعی زمان و مکان ندارد و در هر شرایطی قابل ستایش خواهد بود.اینکه ... دیدن ادامه » گاو هنوز بعد از 50 سال هنوز گاوِ..اینکه ماهی و گربه اندازه ی فیلم های تجاری فروش میکنه..اینکه این همه جوایز در سال تعلق به فیلم هایی میگیره که خارج از جشنواره ی فجر اند..اینکه مکری ها، امیر یوسفی ها..فرمان ارا ها..نادری ها..پناهی ها..برزگر ها..راه خود را با تمام سختی ها اراده میدن..اینکه دنیا ما رو با عباس کیارستمی میشناسه نه این نام های گذرا..نشون میده که هنر سینمای واقعیِ ایران راه خودشو بلدِ و ادامه میده..
۲۳ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اینکه بتوان چنین فیلم پر کاراکتر و پر رویدادی را طوری صیقل داد که فیلمساز مسیر اصلی روایت را در دل رویدادهای متعدد به انحراف نکشاند و اندازه خطوط مکمل روایی فیلم را گم یا کم و زیاد نکند و تا جایی هم که امکان دارد از شخصیت شناسی و تنوع خصوصیات رفتاری و اخلاقی این تعداد آدم برای مخاطب غافل نشود در ورای همه این ها لحن مستندگون، خویشتن دار و در عین حال مشوش و بی قرار اثر را یکدست نگه دارد، دستاورد قابل توجه ای است.
مهدویان را میتوان بزرگترین استعداد سینمایی دهه نود دانست. جدا از اینکه استاد فضاسازی زنده و واقع گرایانه از سالهای دهه 60 هست و همواراه مخاطب را از روی صندلی اش میکند و چنان درون این فضا میبرد که بعد تاز پایان فیلم باید کمی بگذرد تا مخاطب باور کند که در دهه 90 هست، در ماجرای نیمروز فراتر از فیمسازی نوظهور، کارکشته و پخته نشان میدهد. از آن ... دیدن ادامه » جهت که با هوشمندی میداند برای عمق بخشیدن به چنین تریلر سیاسی و جناحی فقط دراماتیزه کردن صرف رویداها و جنایات با ریتمی تند و مرعوب سازی مخاطب از این طریق کافی نیست، شناساندن کاراکترها و وقت گذاشتن برای ترسیم خصوصیات و چالشهای فردی و همچنین سیر تغییرات رفتاری آنها در کنار چالش های کلی گرایانه حائز اهمیت است و انکار نشدنی.( به طور نمونه شخصیت مسعود را به عنوان بازجوی مصلحت اندیش از ابتدا تا انتهای فیلم دنبال کنید)
همچنین مهدویان خوب میداند که باید در چنین روایت ملتهب و خفقان آوری، بزنگاه های دراماتیکی را نشانه گذاری کرد که به دور از سانتی مانتالیسم رایج و کش دادن زیادی چنین موقعیتهایی، بتوان بیشترین تاثیر دراماتیک را در ذهن بیننده گذاشت. (به طور نمونه آن نمای بغل کردن همدیگر دو خواهر برای خودکشی انتحاری را به یاد آورید.) همچنین مضمون عشق که عنصری جدا نشدنی از ذات زندگی و سینما است و بار دراماتیک قربانی شدننش همواره اثرگذار است در رابطه با کاراکتر حامد به درستی به عنوان یک از شاخه های مکمل روایت کلی در طول فیلم بسط می یابد و در انتها تاثیر مخرب تندروی های سیاسی و جناحی را برای اکثر مخاطبان ملموس تر جلوه میدهد.
مصطفی رفیعی، شکوه حدادی و سپهر امیدوار این را خواندند
taghaodi، آزاده و محمد لهاک این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امتیاز: 9
فیلم را دوست نداشتم با اینکه همراهش شدم.
مهدویان روایتی مستندگونه از حوادث سال 60 را نشان می دهد تا سبک فیلمبرداری و عدم نزدیکی به شخصیت ها برایمان کاملا توجیه پذیر باشد.
آنقدر حوادث سال 60 درونمایه عجیب و غریب و میخکوب کننده دارد که نیازی نیست بخواهیم آنها را باورپذیر جلوه دهیم و فیلم از همین جا لطمه می خورد. وقایع 7 تیر و فرار بنی صدر و 8 شهریور و ترورهای منافقین و نفوذی هایشان در همه جا (و خیلی های دیگر که برای لو نرفتن داستان به آنها اشاره نمی کنم) برای همه مان آشناست که گیر نمی دهیم به خط سیر نداشته ی فیلم، به داستانک های رها شده، به روابط در نیامده و به اعتراف یکباره ی کسی که اتمام فیلم در گرو تصمیم او بود.
یک مشت آدم منفعل که بیشتر واکنش نشان می دهند تا کنش. هنر اصلی شان گریه کردن و دعوا با هم است و نمی توانند داستان را پیش ببرند. اینها ... دیدن ادامه » قهرمان نیستند، حتی اگر کاملا واقعی و مستند باشند. احمد متوسلیان ایستاده در غبار قهرمانی واقع پذیر بود، اما اینجا این مجاهدین خلق هستند که اگرچه در ظاهر فیلم نیستند، اما قهرمان فیلم شده اند.
سپهر امیدوار و taghaodi این را خواندند
حمید یاری و پ.ر این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در بین همه فیلم هایی که تاکنون دیده ام «ماجرای نیمروز» را اثری بسیار متفاوت دیدم. روایت سال های نزدیکی که فقط در موردش خوانده ام و گاه در تلویزیون دیده ام، اما در سینما نه! انگار پیش از این، چنین سوژه هایی خط قرمز بودند و «سیانور» خط شکن شد و حالا این وقایع نگاری ها و شکستن خطوط قرمز ادامه دارد.

ماجراهای سال شصت و ترورهای منافقین کوردل و مسئولانی که یک به یک به شهادت رسیدند و مردم بی گناهی که مظلومانه جان باختند.

چقدر پیچ و خم پست سر گذاشته این انقلاب تا بدینجا رسیده؛ از جنگ تحمیلی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب تا ترورهای سال ٦٠ و بعد از آن! فقط شکل مبارزه عوض می شود، گاهی مبارزه مسلحانه است و گاهی جنگ نرم! مهم این است که این انقلاب خاری در چشمشان است و برای زدنش فروگذار نمی کنند و حالا چقدر کشورمان امن است الحمدالله، آن هم در منطقه ناامن غرب آسیا ... دیدن ادامه » به لطف همان سپاهی هایی ک هنوز هم حافظ امنیتند، چه در داخل کشور و چه در خارج!

همیشه فعالیت های اطلاعاتی و کارهای سرّی از یک سو برایم جذاب بوده و از سویی دیگر مخوف! از سرنوشت ماموران اطلاعاتی که گاه خودشان طعمه می شوند و می سوزند و گاه سوزانده می شوند! از اتفاقاتی که برایشان می افتد و شاید هیچ کس هیچ گاه واقعیتش را نفهمد! اما همیشه از منافقین ترسیده ام. اسم پادگان اشرف برایم ترس آور و نفرت انگیز بوده، به حال فریب خورده هایش تاسف خورده ام و برای توابینش دعا کرده ام.

در کل از آنجایی که آدم خاطره بازی هستم، حالم با فیلم های قدیمی، بخصوص زمانه نه چندان دور، عجیب خوب می شود. مطالعه تاریخ وقتی به سن نوجوانی رسیدم، برایم دلچسب شد، بخصوص تاریخ معاصر که احساس قرابت بیشتری با آن دارم و جالب است که تاریخ دائما در حال تکرار است. فیلم «ماجرای نیمروز» با شعار مرگ بر بهشتی و آغاز فعالیت های مسلحانه منافقین آغاز می شود و گوشه ای از جنایت هایشان را به تصویر می کشد، در واقع یک برش تاریخی است.

بازی ها و گریم های بسیار واقعی و اثرگذار، صحنه هایی که به خوبی طراحی شده است کشش تصویری را بالا می برد. داستان آنقدر واقعی و ملموس است که مخاطب را با همه ترس ها و استرس هایش همراه و او را پرت می کند به ٣٥ سال قبل. شخصیت های داستان که اغلب واقعی و بعضا به دلایلی با اسامی دیگری هستند، هر کدام پیچیدگی های خودشان را دارند و دستشان براحتی برای مخاطب باز نمی شود، از رحیم که یک مامور اطلاعات سپاه کاربلد و آرام است تا حامد عاشق پیشه و باهوش تا بازی جذاب کمال که یک آدم عملیاتی است و فقط در فکر زدن و یکی از نقاط اساسی فیلم، بازی فوق العاده اوست ک پیشتر در نقش حاج احمد متوسلیان بازی کرده است. صدای گوینده های خبر سابق بخصوص استاد حسن سلطانی هم بسیار انتخاب نابی است.

در کل، کارگردانی جناب محمدحسین مهدویان در «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» وقتی با تهیه کنندگی جناب سیدمحمود رضوی و تحقیقات آقای حسن روزی طلب توام می شود، قطعا حاصلی جز کار فاخر ماجرای نیمروز ندارد. من که با تمام وجود لذت بردم و به جشنواره فیلم فجر بالاخره امیدوار شدم. امیدوارم که این فیلم به آنچه شایسته اش است برسد و جایزه های امسال را درو کند.»
امیر محمدی و عطیه عابدین این را پاسخ داده‌اند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ماجرای نیمروز فیلم تحسین برانگیز و تماشایی از محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی جناب سید محمود رضوی ،که دوره ی مهم تاریخ معاصر کشورمون رو به تصویر کشیده.
به نظرم مهدویان متخصص بازسازی درست تاریخ و البته دراماتیزه کردن وقایع تاریخی به شکلی است که نه از مسیر دقیق و حقیقی آن، منحرف میشود و نه آن را غیر جذاب روایت میکند و این را در آخرین روزهای زمستان و ایستاده در غبار به ما نشان داده بود و در ماجرای نیمروز،به اثبات رسانده است.
همکاری محمدحسین مهدویان و سیدمحمود رضوی،فیلم درخشانی را رقم زده است که بدون تردید از بهترین فیلم های جشنواره ی امسال است.
هادی حجازی فر که پیش تر ، او را در نقش حاج احمد متوسلیان دیده بودیم،در این فیلم بی نظیر است و اگر دچار بی مهری نشود بدون تردید از شانس های سیمرغ امسال است.
با همه ی قلبم تبریک میگم به تمام عوامل این فیلم خصوصا ... دیدن ادامه » محمود رضوی (تهیه کننده) و محمدحسین مهدویان.
پیشنهاد میکنم ماجرای نیمروز را ببینید و دوره کنید روزهای پر التهاب دهه ی شصت را، همان روزهایی که از یک سو جوانان ما درگیر دفاع از مرزها بودند و در جبهه ها با دشمن خارجی میجنگیدند و همزمان هم،گروهک نفرین شده ی منافقین،تهران و مردمش را به آتش و خون میکشیدند و کشور را درگیر جنگ داخلی هم کرده بودند
ماجرای نیمروز را ببینیم و فراموش نکنیم خیانت منافقین به این مملکت را...ببینیم و فراموش نکنیم روزهای پر التهاب دهه ی شصت و ترور های ناجوانمردانه را...

تکمله: و چه خوب گفت پیر و مراد ما،حضرت امام که:منافقین،از کفار هم بدترند!»

یاسمن پورمهران این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اگه کسی 2 تا بلیط داره ممنون میشم خبر بده
09122876779
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در مورد نیمروز نوشتن یکم سخته !
۳۰-۴۰ دقیقه اول فیلم واقعا بده بخصوص دوربین و قاب بندیا فاجعه ست ! نصف کادر دیوار یا میله یا کنار پنجره ست ! یا واقعا نمی فهمم چرا سکانس های جلسه تو اتاق ی مقداریش دوربین تو اتاقه بقیه ش میره بیرون و از پشت شیشه فیلم میگیره !
حقیقتش بنظر من فیلم از جایی شروع میشه ک تیم اطلاعات تصمیم میگیرن برای عمل کردن رو خونه زعفرانیه ، از اونجا لحن فیلم ثابت میشه و چقدر خوش ساخت و درگیرکننده .
قبل از اون بد نیست اما تکرار پی در پی حوادثی ک ناشی از وجود نفوذیای های مجاهدین تو جای جای مملکت هست کاملا حوصله سربر میشه واقعا من دیگه خسته شده بودم اما از جایی ک دیگه مقدمه چینی برای شناسایی سه تا خونه امن شروع میشه کاملا حس و ریتم ب فیلم برمیگرده
فضاسازیا خیلی خوبه ، بازی ها از اون بهتر و واقعا هادی حجازی فر درخشانه
در مجموع کار قبلی مهدویان ... دیدن ادامه » بیشتر دوست داشتم اونجا تکلیف فیلم مشخصه البته نمیشه خیلی ایراد گرفت بهرحال اولین تجربه سینمایی ش هست ک می خواد قصه بگه
امیدوارم فیلم ب فیلم بهتر شه
۶ از ده
من چیزی که خوندم یه جایی، نظر این بود به عمد کادرجوری بسته شده که قسمتی معلومه نباشه، جوری ابهام و پنهان کاری روتلقین کنه
۱۸ بهمن ۱۳۹۵
اعتباردهی مستندگونه به وقایع و گفتگوها احتمالا مقصود فیلمساز بوده
۰۱ اسفند ۱۳۹۵
بیتای عزیز اگر هم مقصود این بوده بنظرم ناشیانه اجرا شده اینکه تقریبا نصف کادر ماسکه بشه برای من زیاد خوشایند نبود
۰۸ اسفند ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مهدویان به فرمی تکامل می‌بخشد که خود، آغازگر آن در سینما بوده است. فرمی بدیع که زمینه مناسبی برای روایات تاریخی را فراهم می‌آورد، اگرچه که تا پیش از ماجرای نیم‌روز، مستند-داستانی بودن آثار مهدویان کار او را در پرداخت فیلمنامه آسان می‌کرد، زیرا شخصیت‌ها جان نداشتند و بدون نیاز به هیچ دیالوگی، دوربین از دور فضا را رصد می‌کرد اما داستانی شدن این سبک از فیلم‌سازی ریسک بالایی می‌طلبید، از سویی می‌توانست پایان زودهنگامی برای فرم مهدویان باشد و از سوی دیگر پرداخت به این برهه حساس و تاریک تاریخ انقلاب، راه رفتن بر لبه تیغ بود، زیرا هرگونه اشتباهی ولو کوچک می‌توانست وداع زودهنگام او با سینما در موضوعات تاریخی باشد. اما روند داستان‌سازی این فرم و پرداخت تاریخی آن کم‌نظیر بود. داستان‌های فرعی برای پر کردن فیلم و صیقل دادن داستان اصلی نبود، ... دیدن ادامه » روایت‌های عاطفی کاملا ذیل هسته مرکزی داستان قرار می‌گرفتند. اگرچه صحنه‌های دراماتیک می‌توانست مانند بسیاری از فیلم‌های دیگر «ضدجنگ» تعبیه شود اما در این داستان باید پذیرفت که اگر «نزنی میزننت»؛ حتی اگر معشوقه‌ات، خواهرت و حتی دوستت باشد. خوشبین بودن به دشمن، مثله کردن برادرت را در پی دارد و می‌تواند نفوذی‌ترین عوامل را در مهم‌ترین نقطه امنیتی بگنجاند. شخصیت‌ها تیپ‌سازی شده‌اند، هرکدام نماد تفکری خاص و رفتاری منحصربه‌فرد‌ند که البته در عالم واقع انسان‌ها نمی‌توانند تا به این حد تک‌بعدی باشند اما به نظر می‌رسد در روایت‌های تاریخی که مخاطب نسبت به کلیت آن جهل دارد، نیاز است تا هرکدام از شخصیت‌ها معرف بخشی از عقاید موجود در آن دوره باشند، چیزی که در آژانس شیشه‌ای نیز بخوبی گنجانده شده بود. در میان این شخصیت‌ها، شخصیت هادی حجازی‌فر از برجستگی خاصی برخوردار است؛ چریکی که به سختی راضی می‌شود فتح قله‌ها در جنگ را کنار گذاشته و به نبرد شهری در تهران روی آورد. طبیعتا بدون شخصیت حجازی‌فر فیلم هیچ رگه‌ای از طنز نداشت و با تلخی‌مزاج مخاطب را رها می‌کرد اما وی بخوبی از عهده طنازی در کار بر آمده است و بدون شک سیمرغ بهترین بازیگر مکمل تاکنون برازنده او است. او شخصیتی عملیاتی است که مدام به نبرد و کشتار تمایل دارد و هیچ رگه‌ای از تفکر و عقلانیت در وی دیده نمی‌شود، این تیپ «نابخرد دوست داشتنی» اگرچه مخاطب را می‌خنداند ولی در ذیل آن، بیننده به این نتیجه می‌رسد که این تیپ از آدم‌ها (اهالی جنگ) هیچ‌گاه نباید در مصدر تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرند، زیرا روحیه عملیاتی‌شان پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. مهدویان با خلق تیپ‌هایی دوگانه و متضاد بیان می‌کند جنگ شهری با ستون پنجم فرق بسیاری با نبردهای آزادسازی در قله و بیابان دارد و حرف‌های خودش را تا حدی از زبان شخصیت مسعود بروز می‌دهد؛ گفتمانی که پیش از این در فیلم «چ» و داستان آزادسازی پاوه مشهود بود. به هر ترتیب مهدویان با خلق این اثر کم‌نظیر انتظارات را از خودش بالا برده و حال بی‌رقیب او، آینده‌ای درخشان می‌طلبد که گوشه‌های تاریک تاریخ را با نور سینما روشن کند، اگرچه این فرم ناب اما محدود او همواره می‌تواند نقطه قوتی در آثارش باشد اما ممکن است روزی بیاید که نگاتیو و دوربین‌های دوره‌های پیشین به اتمام برسند و از همین الان باید فکری به حال آینده کرد. آینده‌ای که نشان می‌دهد مخالف‌ترین انسان‌ها نیز به پای فیلم خوب ایستاده‌اند و ممتد‌ترین تشویق طول جشنواره را به نامش رقم می‌زنند.


یاسمن پورمهران این را خواند
مهرزاد نادرپور و مصطفی رفیعی این را دوست دارند
البته در تکمیل نقدتان باید به فیلم برداری و صحنه پردازی بسیار خوب فیلم اشاره کنم که از نکات قوت فیلم در فضاسازی داستان است
۱۷ بهمن ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ماجرای نیمروز؛ فقدان نگاه و ایده
ایستاده در غبار، در نخستین نمایشهایش در جشنوارۀ گذشته، نوید دهندۀ ظهور فیلمساز جوان و خلاقی بود که با استفاده از داکیودرام پرداخته نشده در سینمای ایران، به یکی از شخصیت های تاثیر گذار دوران جنگ نزدیک و اثری درخشان تولید کرده بود و تحسین منتقدان و عامۀ مردم را جلب نمود.
همۀ اینها باعث میشود انتظارها از مهدویان در ابتدای کار بشدت بالا رفته و همگان منتظر کارهای بعدی او باشند.
کار بعدی او یعنی ماجرای نیمروز محصول موسسۀ سیمای مهر است که از سال گذشته با سیانور علاقه خود را برای تصویر کشیدن سازمان مجاهدین خلق نشان داده است؛ این بار در فیلم تازه خود به سراغ پر مناقشه ترین دوران دهه شصت؛دوران ترور و وحشت رفته اند.
ماجرا نمیروز فاقد نگاه و جهان بینی است، فرمی که کارگردان از آن در ایستاده در غبار بهره می¬جست و رویه ... دیدن ادامه » ها رادیکال و نو آورانه داشت این بار تنها برای پر کردن خلا های فیلمنامه و فقدان درام بکار گرفته می¬شود. درامی که از ابتدا شکل نمیگیرد و خط باریک رومانتیک داستان هم دردی از آن دوا نمی¬کند. و مخاطب با انبوهی از تصاویر زیبایی رو به رو است که خوب قاب شده و زیبا است ( همچون کالایی که خوب بسته بندی شده).
دوربین هم سرگردان است نمی¬توان گفت که دقیقا مسئله آن چیست و در کجا ایستاده در واقعی میتوان ادعا کرد که فاقد شخصیت است و باعث می¬شود روایت ابتر و ناقص جلوه کند و حس تعلیقی را که در آثار اکشن گویی لازم و ضروری است را از بین می¬برد یا بهتر بگوییم اجازه شکل گیری به آن را نمی¬دهد و لحن مستندگونه آن شاید ترفندی برای جذب مخاطبی است که دلش کالای خاص می¬خواهد و این حس که بهترین را انتخاب کرده است.
فیلم خود را دغدغه مند برای تاریخ نشان می¬دهد اما تاریخ زدایی می¬کنند از رخداد تاریخی برای رصد پذیری آن به گونه ای خاص. حقانیت بهشتی ، رجایی را نمی¬ دانیم از کجاست و این سوال که چرا ماموران اطلاعاتی سپاه نیروی خیر اند چون به کودکان کار ندارند و با آنها مهربان اند ؟ این کفایت می¬کند؟ فضای ملتهب با تصاویر منقطع شکل نمی¬گیرد. موسی خیابانی کیست ؟ رجوی کیست و چرا مخالف است ؟ چرا نیروی اطلاعاتی باهوش و خبره از آنها یک قدم عقب است و از مخاطب عقب تر ؟ انبوهی ابهام که فیلم هیچ پاسخی برای آن ندارد.
همه اینها فارغ از این نکته است که چرا هادی حجازی فر ( لایق دریافت سیمرغ) جذاب است ! کارکتری که صرفا برای زدن آمده است و مهدی زمین پرداز را متهم به لاس زدن میکند. که با متهم ها با نرمی سخن می¬گوید و چرا زمین پرداز مغلوب نگاه او می¬شود.
شاید باید برای جواب انبوهی سوال بی پاسخ، فیمساز و نویسنده می بایست به سراغ افق های دیگری بروند( بنظرم افق نظری) بروند و از دریچه آنها به جهان عمیق بنگرند.
ماجرای نیمروز از مهم ترین آثار سی پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر است و شاید از درخشان ترین آنها در نزدیک شدن به مدیوم سینما. اما راه بسیاری در پیش دارد .

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تبریک به آقای مهدویان برای این فیلم خوش ساخت... فضاسازی، چهره پردازی ، طراحی لباس و صحنه عالی... انتخاب بازیگران هم بسیار مناسب بود و البته آقای حجازی فر یه سر و گردن از همه بالاتر... اگر چه موضوع فیلم تو سلیقه من نبود اما از حق نگذریم فیلم کم ایراد و خلاقانه ای بود.
بالاخره از سینما اومدیم بیرون و حس و خال خوب بعد از دیدن یه فیلم خوب بهم دست داد
کاری به هدف ، یا روایت مورد نظر فیلم هم اگر نداشته باشیم فارغ از هر چیزی ساخت فیلم عالیه
بازی بازیگرا به شدت خوبه مخصوصا هادی حجازی فر
طراحی صحنه و لباس هیچ ایرادی نداره
موسیقی خوبه
حتی اگه با داستان فیلم هم مشکل دارین از دستش ندین
من 2 تا بلیط برای امشب میخوام
اگه کسی داره لطفا تماس بگیره
09122876779
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قطعا و با فاصله بهترین فیلم جشنواره تا امروز
یک هادی حجازی فر معرکه به علاوه کارگردانی درجه یک و موضوع جذاب
امتیاز 9.5 از 10
علیرضا، سپهر امیدوار و روح اله این را خواندند
navidjahan، آیدا طاهرزاده، ع.ع.سامانی و شیرین این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمی که اگر نبینید به خودتان و سینما ظلم کرده اید . "شاهکار محمد حسین مهدویان "
شکوه حدادی، پ.ر و taghaodi این را خواندند
ع.ع.سامانی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید