تیوال تئاتر | اخبار | کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر مشهود است
S3 : 06:08:18
کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر مشهود است | عکس

کارشناس، نویسنده و منتقد تئاتر مازندرانی  به مناسبت فرار رسیدن روز آزادی خرمشهر این حماسه ملی با اشاره به این مطلب که  کم کاری نمایش نامه نویسان در رابطه با آزاد سازی خرمشهر مشهود است گفت:  اگر رمان‌های خوبی در رابطه با آزادی خرمشهر به رشته تحریر در آید نمایش‌نامه‌نویسان بالاخص فعالان نسل جوان می‌توانند با فراغ بال بیشتری دراین حیطه به نمایش‌نامه‌نویسی بپردازند .

حمیدرضا گل‌محمدی تواندشتی کارشناس، نویسنده و منتقد تئاتر مازندرانی به مناسبت فرا رسید سالرزوز آزادی خرمشهر در گفت و گو با  خبرگزاری ایکنا از مازندران گفت: دشمن بعثی با حمایت استکبار جهانی و حامیانش بر ایران اسلامی یورش برده  و با مقاومت مردمی روبرو گشت، اما با وجود مقاومت جانانه مردمی و ارتش و سپاه توانست بخشی از کشورما را اشغال کند، خرمشهر نیز یکی از مناطقی بود که تحت اشغال دشمن مهاجم در آمد .

وی افزود: خرمشهر این شهر مقاوم عاقبت با همت دلیر مردان ارتش و سپاه پاسداران در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ از چنگال دشمن بعثی آزاد شد، این آزاد سازی انعکاس جهانی را در پیش داشت و این واقعه از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود که حایز اهمیت است.

گل‌محمدی ادامه داد: به همین دلیل از این روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.

کارشناس تئاتر مازندرانی با تاکید بر این نکته که با توجه به اهمیت این موضوع آیا حرکت قابل توجهی در جهت انتقال این افتخار آفرینی ایثارگران و فرزندان غیور جمهوری اسلامی در حیطه هنرهای نمایشی کشور صورت پذیرفته است ادامه داد: می توان گفت که فعالیت هایی صورت پذیرفته اما اندک و قلیل بوده است.

وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در رابطه با سینما خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در یکی از سخنانش در سال 93 در رابطه با سینما می فرمایند که عدّه‌اى با ورود سینما به مسائل مربوط به دفاع مقدّس، علناً مخالفت می‌کنند! من نمی‌دانم چه فکر می‌کنند؛ به اسم این‌که جنگ است، به اسم این‌که خشونت است! صد سال از شروع جنگ جهانى می‌گذرد، امسال صدمین سال است، هنوز در آمریکا و در خیلى جاهاى دیگر دارند فیلم می‌سازند آن هم در چه گستره‌ى وسیعى!

  داور چند دوره تئاتر بسیج استان مازندران ادامه داد: با این تفاسیر می‌توان گفت که در عرصه دفاع‌مقدس به خصوص آزاد سازی خرمشهر در عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی کشور کمتر کاری صورت پذیرفته است .

وی با ارایه این مطلب که نقش پژوهش و تحریر رمان در این حیطه بسیار موثر است افزود: ما شاهد این هستیم که کمتر رمانی در حیطه جنگ تحمیلی به خصوص در رابطه با حماسه آزاد سازی خرمشهر به رشته تحریر در آمده است و این خود یک آسیب جدی است. :  اگر رمان‌های خوبی در رابطه با آزادی خرمشهر به رشته تحریر در آید نمایش‌نامه‌نویسان بالاخص فعالان نسل جوان می‌توانند با فراغ بال بیشتری دراین حیطه به نمایش‌نامه‌نویسی بپردازند.

گل محمدی در رابطه با خاطرات دوران دفاع مقدس افزود: چه کسانی که در جبهه حضور داشتند و چه کسانی که در شهرها به پشتیبانی از جبهه و جنگ می‌پرداختند می‌توانند با ارایه خاطرات خود تاثیر بسیاری در خلق آثار دفاع مقدسی داشته باشند چرا که مردم آن زمان چه با حضور در جبهه و چه با پشتیبانی در پشت جبهه دست به خلق این حماسه‌ها زدند. به طور مثال می‌توانم به پیرزن تنهایی در یکی از روستاهای کشور اشاره کنم که با وجود خانه‌ کوچکش به کمک اهالی و یکی از سردارن شهید جنگ تحمیلی در زمان حیاتش بنا شده بود، به محل جمع آوری مراجعه کرده و تمام موجودی آن روزش که 15 ریال بود را به رزمندگان اسلام تقدیم  کرد.

وی ادامه داد : همه ما می دانیم  تئاتر رسانه‌ای است که ارتباط مستقیم با مخاطب دارد و تاثیر گذاری‌اش نسبت به رسانه‌های تصویری از قبیل سینما و تلویزیون بیشتر است و می‌تواند در انتقال حماسه تاریخی ایران که برای پیران یک نوستالوژی و برای نسل جوان که آن زمان را لمس نکرده‌اند افختاری ملی را انتقال دهد.

این هنرمند تئاتر مازندران اظهارکرد: در زمان جنگ نمایش‌ها و فیلم‌هایی که به روی صحنه می‌رفت که به قهرمان پروری می‌پرداخت که پس از گذشت زمانی از سوی برخی از نمایش‌نامه نویسان، نمایش‌نامه‌های واقعی در باره جنگ به رشته تحریر در آمد و در جشنواره‌ها به اجرا گذاشته شد.

وی  با ارایه این مطلب که هنرمندان وظیفه‌ای بزرگ و خطیری در رابطه پیام هشت سال دفاع مقدس دارند گفت:  اما پس از پایان جنگ تحمیلی در ایران عده‌ای نمایش‌نامه‌نویس، نمایش نامه‌هایی را در رابطه با آسیب‌های جنگ و ضد جنگ به رشته تحربر در آوردند که این نمایش‌نامه‌ها با توجه به اینکه جنگ بر ما تحمیل شده بود نتوانستند حق مطلب را ادا کنند، لذا نمایش نامه نویسان ما باید از زاویه دید دیگری به نمایش‌نامه‌نویسی نگاه می‌کردند که روحیه امید و زندگی و سازندگی را به مخاطب القا می‌کرد، لذا مطالبی می بایست نوشته می‌شد که تاثیرات مثبت جنگ را که بر اثر مقاومت و عدم وابستگی به ابر قدرت‌ها، رشد و توسعه کشور را فراهم آورده بود، مطرح می‌ساخت،که  متاسفانه در این رابطه کار بسیاری  صورت نپذیرفت.

مسئول کانون تئاتر سیاوشان جهاد دانشگاهی واحد مازندران گفت: بارها گفته‌ام که ما باید از جشنواره‌زدگی پرهیز کنیم کاری که برای جشنواره آماده می‌شود اکثرا با شتاب زدگی روبرو است و با تمرین حداقلی نمایشی با کیفیت پایین و با دستپاچگی آماده راه‌یابی به جشنواره می‌شود اگر تایید شود به جشنواره راه می‌یابد و اگر تایید نشود در نطفه خفه می‌شود. پس باید راهکاری اندیشید تا اینکه آثاری فاخر در این رابطه تولید شود و به حضور و اجرا  در یک جشنواره و یا یک دوره ده الی بیست روزه بسنده نشود، بلکه اجرا های آن ادامه دارباشد ودر شهر های مختلف به روی صحنه رود تا اینکه شکوفاهی تئاتر نمود پیدا کند.

گل محمدی در پایان افزود: تئاتر در کشور بیمار است  و حکایت آن شعر را در بر دارد که لنگان خرک خویش به مقصد برساند،  امید آن دارم که مسئولان ذی ربط و حتی خود تئاتری ها به فکر این بیمار در حال احتزاز باشند تا اینکه تئاتر بتواند در خدمت اهداف انسانی به جایگاه شایسته خویش دست پیدا کند و سازندگان و عوامل آن با حمایت های لازم فارغ از مشکلات معیشتی  در موضوعات مختلف اجتماعی ، سیاسی و...  با اجرا های خوب خود  تئاتر را به سرمقصد منظور برسانند.

 

۰۲ خرداد ۱۳۹۸