تیوال نمایش آشویتس زنان
S3 : 11:12:22
  ۲۱ مهر تا ۲۵ آبان
  ۱۹:۱۵
 بها: ۳۵,۰۰۰ تومان

: علی صفری
: رها حاجی زینل
: صبا سرور، رها حاجی زینل، شایلین اسدالهی، علی صفری
: حسن سرآبادانی، سمیرا کاسبی

: وحید خدادادی

: رومینا زاهدی
: علی سجادپور
: علی صفری
: ملودی سرشار
: رها حاجی زینل
: سما رحمتی، رومینا کوهزاد، علیرضا محبوبی
: فرشاد نصیری
: صادق کندری
: رضا جاویدی
: علیرضا مسچی
: رها حاجی زینل
: امیرراد چالیها (کوبه‌ای)، ارشان حقی (ساکسیفون)، شیدا احمدی (ویولن)، شهاب پورچراغ (هنگ درام)
: رومینا زاهدی، رها حاجی زینل
: رضا جاویدی، صادق کندری، فائزه نوری
: علیرضا محبوبی
آشویتس زنان روایت زندگی سه زن در خلال جنگ جهانی دوم و اسارت در اردوگاه های کار اجباری آلمان نازی است.


» فروش اینترنتی بلیت در دیگر سایت‌های محترم انجام می‌شود

شهر:
تهران

اخبار وابسته

» تخفیف ۵۰ درصدی بلیت نمایش آشویتس زنان

ویدیوهای وابسته

مکان

خیابان نوفل‌لوشاتو، تقاطع خیابان رازی
تلفن:  ۶۶۷۶۰۵۳۰-۶۶۷۵۱۰۴۶-۶۶۷۶۳۵۶۹


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
از متوقف شدن این اجرا واقعا ناراحتم. دلم میخواست بگم از تولد یک ستاره به نام صبا سرور که درخشیدنش رو در ماجرای عجیب سگی در شب دیده بودم و بی اندازه دوست داشتم. بگم از شایلین اسداللهی که نشون داد با گزیده کاری و کارگردانی درست می تونه بازیگر قدری باشه.
دلم می‌خواست بگم به آقای صفری که بازیشون در اینجا رو با صدای گیرا و چهره کاریزماتیکشون از کارگردانی کرونوس بیشتر دوست داشتم. بگم از موسیقی زنده که بنظرم کارهای این گروه بهش بی نیاز هست .. و و و.
اما خوب کمی کوتاه بینی و مشکلات پیش آمده باعث از بین رفتن این اجرای دیدنی و زیبا شد و یکبار دیگه مشکلات بستر تئاتر، دامن گیر یک اجرای دیگه.

از آشنایی و گفتگو با زوج متواضع و خوش‌صحبت سازنده این نمایش بسیار مشعوف شدم و امید دارم دوستی شکل گرفته شون با بچه های انحمن حمایت از تماشاگران پایدار و فرصت گفتگو و دردل ... دیدن ادامه » هامون بیشتر از شب پیش بشه.
خانم مقدم عزیز ممنونم از لطف و محبت شما
بدون شک اتفاق دیشب برای ما هم اتفاقی جذاب و پر از نکته و البته انگیزه بود
حضور تماشاگرانی چون شما خود منو به شخصه به ادامه راه دلگرم می کنه
امیدوارم با کمک عزیزانی چون شما بتونیم به ترتیب تماشاگر تئاتر (فارغ از ... دیدن ادامه » برداشت منفی از کلام) بپردازیم
عرض کنم که من و همسرم رها حاجی زینل و همچنین کافه پلاتو سه گانه همواره میزبان شما خواهیم بود
به امید خدا در آثار بعدی هم تمام ضعف ها را ترمیم خواهیم کرد
زنده باشید
۲۰ آبان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

"آشویتسی غبارگرفته"

زنان آشویتس روایت دردمندانه‌ی زنانی‌ست که هرکدام بنوعی با جنگ جهانی دوم و اردوگاه آشویتس مرتبطند. زنانی که تقدیر آنان به تلخی رقم می‌خورد و از شرایط جنگ و مردان چنان مورد ستم قرار گرفتند که زندگی‌شان به تباهی و فرجامی دردناک ختم می‌شود.
سه اپیزود از سه کاراکتر زن، با دکوری که متشکل از سه آینه‌ی قدی و صندلی‌های چوبی و یک کاراکتر مردست که در اپیزود چهارم نقش آفرینی مستقیمی دارد.
هر خرده داستان توسط بازیگر رو به تماشاگران به‌صورت مونولوگ تعریف می‌شود. در طول هر اپیزود هر روایت می‌خواهد با محتوای خود، تصوری دردناک و شرایط سخت آن زن را به مخاطب منتقل کند و فضایی از رعب و وحشتی که در آن گرفتار آمده بسازد، اما بدلیل کم‌جان ‌بودنِ متن و فقدانِ پرداختی دراماتیک، موفق عمل نمی‌کند و تئاتریکالیته‌ی موجود بجز شبح سرگردان کاراکتر مرد که از نقش‌های پدر و افسرنازی و سرهنگ زیملر در تغییرست، وچند اکت انتزاعی، چیزی به‌چشم نمی‌آید. حرکت بازیگران، در رفت و آمدهایی غیر‌مورد و کم‌اثرست و جذابیتِ صحنه‌ای چندانی ایجاد نمی‌کند. اساسا سبک تئاتری مونولوگ، در اثر تکرار و کلیشه‌ای‌شدن بسیار، در سال‌های اخیر، نیازمند متنی قوی و پرداختی‌ست که لااقل از درگیرشدن غیر مستقیم تماشاگر بعنوان مخاطب، و شکل‌گیری درامی در درون‌مایه‌ی خود و طرح مضامینِ موردنظرش، بهره ببرد. و نه صرفا چند واگویه‌ی داستانی باشد.
سرگذشت‌ها اگرچه قرارست بازگوکننده‌ی رنج و وضعیت دلخراش زنانی باشد که پایشان به اردوگاه نازی‌ها و کوره‌های آدم سوزی رسیده، اما موقعیت‌ها و قابلیت‌های درون متنی ندارند و می‌تواند در هر شرایط دیگری نیز صدق کند و واگویه‌ی بدبختی و بیچارگی هر زنی در هر گوشه‌ی دنیا باشد. وقایعِ داستان‌ها آنقدر تکراری‌ست که سبب خنثی‌شدن اثر آن شده است.
دختری که خانواده‌ای از هم‌پاشیده داشته و در کودکی رها می‌شود و مجبور به کارکردن در منزل دیگران منجمله یک آلمانی‌ست که دست آخر توسط او لو می‌رود و با وضعیتی که از آن مرد باردارست به اردوگاه فرستاده می‌شود.
ایپزود دوم دختری فلج‌ست که در یک کشتار جمعی توسط نازی‌ها، بخاطر صدای زیبایی که در آوازخواندن داشته،از مرگ می‌رهد، و برای سرگرمی و اسباب تفریح و دلگرمی سربازان آلمانی راهی پشت جبهه می‌شود
و در قسمت آخر دختری که برای نجات جان خانواده‌اش از کوره های آدم سوزی مجبور به معامله‌ و تن‌دادن به روابط نامشروع با هیملرست.
اپیزود نهایی کاراکتر مردی‌ست که در داستان‌های پیشین، نقش مردان را بازی کرده و حالا تک جمله‌های پراکنده در اپیزودهای دیگر را منسجم‌تر، بیان می‌کند.
"آشویتس زنان"، قرارست نسخه‌ی مشابهی از بازنمایی اتفاقاتی واقعی‌‌ باشد که عمق فاجعه و دردمندی زنانگی را با ایجاد حلقه‌های معنایی با آشویتس، به موقعیتی برساند که برای مخاطب تمیزناپذیرباشد. فانتزی هایی که ایجاد می‌شود، در اتصال و پیوند تصاویر ساخته شده توسط بازیگران، کفایت نمی‌کند و تنها به یک روخوانی و قصه‌گویی صرف، تقلیل می یابند. واقع‌نامه‌ای که زهر آن گرفته شده و زخم‌های تازه‌ای به همراه ندارد. آشویتسی که در گذر زمان گویی، تنها غبارگرفته است.
کاربردهای دکور در جابجایی چند آئینه قدی، با هدف مشخص صحنه‌ای، به نظر نمی‌رسد و بجز تداعی تکثر و بازتابِ بی شمار افرادی در شرایط مشابه، کارکرد دیگری ندارد.
وجود پرسوناژ مرد بعنوان پدر / افسرنازی/ صاحبکار و.. در اپیزودهای زنانه، که هیچ دیالوگ یا اکت موثری ندارد و سرگردان در صحنه می‌چرخد، آنقدر به نظر اضافی‌ست که حتی بعنوان عنصری مزاحم به چشم می‌آید که صحنه را از وجوه " تام‌ زنانگی" تهی می‌کند و به مرزهای یکدستی هر بخش در روایتی زنانه و انتقال حس آن، آسیب می‌زند.
شاید اگر آشویتس زنان درمتن به شیوه‌ای دراماتیکی‌تر و در هسته‌ی درونی قوی وخلاقانه‌تر، و حتی بجای تعریف وقایع به مخاطب، بین کاراکترها، در می‌گرفت، حس و عمق بیشتری منتقل می‌کرذ.
با ... دیدن ادامه » اینحال اگرچه رها حاجی زینل و علی صفری، تیمی پرتلاش و فعال در عرصه‌ی تئاترند، و آشویتس زنان، چه در متن، و چه اجرا، برای حد و اندازه‌ی آنان، کم‌ست، اما همچنان امید می‌رود با جسارت و شیوه‌های خلاقانه‌تر، آثار موفق‌ِ بسیاری را برصحنه بیاورند.

نیلوفرثانی
گروه نقد هنرنت
https://www.honarnet.com/?p=6095
ممنونم ازتون خانم ثانی، ممنون از حضور و نقدتون، امید که در آثار بعد بتونیم شما را راضی از سالن به بیرون بفرستیم، متشکر از نگاه ریزبینانه شما
۱۱ آبان
جناب صفری عزیز ، کاملا نکته ای که اشاره کردید در اجرا مشهود بود و منهم با این فرمایش شما معتقدم دراین شرایط که سانسورها بی رحمانه عمل می کنند، انتظار داشتن متنی که بتواند دغدغه مند اجرا شود، زیادی بزرگ ست .
حیف از زحماتی که با چنین نااهل نگری هایی به هدر ... دیدن ادامه » می روند.
۱۱ آبان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عذاب زن بودن در یک دنیای مردانه

حمیدرضا صدر تحلیلگر و مفسر سینما و تئاتر طی یادداشتی پیرامون نمایش آشویتس زنان نوشت: عنوان اثر نشان‌دهنده این است که از ابتدا ما با چه فضایی روبرو هستیم و داستان ما را به جنگ جهانی دوم می‌برد.

این اثر در مورد جنگ جهانی دوم و زنانی که در اردوگاه نازیها به سر می‌برند است اما آنچه که خود متن رو ارتقاء می‌بخشد، رویارویی زنان و مردان است.

عذاب زن بودن در یک دنیای مردانه و تلاش برای زنده ماندن و تحمل همان سختی‌هایی که یک زن در چنین حال و هوایی تحمل می‌کند ازجمله اتفاقاتی است که در آشویتس زنان به خوبی احساس می‌شود.

گفتنی است نمایش آشویتس زنان به نویسندگی علی صفری و کارگردانی رها حاجی زینل به زودی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت
این حمیدرضا صدر عشق خودمه..
۲۴ مهر
من به شدت صدر را دوست دارم، کیف می کنم با خودش و نگاه داراماتیکی به فوتبال و سینما و تئاتر داره
۲۴ مهر
البته نکته ای هست که به نظرم گفتنش خالی از لطف نیست، و اون اینکه بعد از سه بار اجرای عموم در تهران و شهرستان ها، چاپ نمایشنامه در انتشارات آماره، این متن برای اجرای خود در پردیس تئاتر شهرزاد به شکلی عجیب از سوی ممیزان سلاخی شد، و ما هم متاسفانه مبنا بر ... دیدن ادامه » تعهداتی که داشتیم اثر را روی صحنه بردیم، سال جدید ممیزی ها به شکلی بسیار پررنگ تر در حال روی دادنه و از حالتی ظاهری به سوی ممیزی های ایده اولوژیک سوق پیدا کرده که امیدوارم راه حلی برای اون پیدا کرد
۱۱ آبان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا می خورد و می تراشد

یادداشت حامد سلیمان زاده منتقد و کارگردان بین المللی سینما بر نمایشنامه آشویتس زنان

صادق هدایت در ابتدای بوف کور می نویسد: «در زندگی زخم هایی هست که مثل خوره روح را آهسته و در انزوا می خورد و می تراشد.» همه ما با این نقل قول آشناییم و بارها آن را خوانده ایم یا شنیده ایم. هنگام اولین مواجهه ام با این کلمات می اندیشیدم که چه می شود زخم ها علاوه بر روح، جسم را هم بخورند و بتراشند و آن هم نه در انزوا و خاطره شخصی بلکه در جمع و خاطره جمعی. برای این اندیشه نمونه ای بهتر از آشوویتس سراغ ندارم. کاری به این ندارم که چقدر از اتفاقات آشوویتس افسانه است و چقدر رنگ واقعیت دارد اما مبنای قضاوتم تاکنون بر اساس آن چیز بود که خود از مشاهدات و تصاویر و نوشته ها و فیلم ها دریافته ام.

تئودورآدورنو قبل ترگفته بود که «بعد از آشوویتس، شاعری جنایت است» اما کاش مجالی بود تا به او بگویم اکنون وقت آن است تا از این برخورد افلاطونی دست کشیده و اجازه دهد شاعران با شعرهای منظوم و منثورشان در هر مدیومی، آشویتس های زمان و مکان خود را برایمان بازگو کنند تا شاید کمی آرام بگیریم.

علی صفری نویسنده ای است که در نمایشنامه آشوویتس زنان به سراغ یکی از آشوویتس های سوزان و پر از ماجرای دوران خود رفته که وسعت جغرافیایی موضوعش می تواند کل کره خاکی را پوشش دهد. علی را سالهاست که می شناسم و همواره طرفدار نگاه لطیف، شاعرانه و شورانگیزش به دنیای پیرامون بوده ام. او در این نمایشنامه، شاعرانگی بومی اش را با موضوعی جهانی تلفیق کرده تا مخاطبینش را با سویه ای دیگر از خشونت علیه زنان در بافتی اجتماعی و سیاسی آشنا سازد. دیالکتیکِ مستتر در دیالوگ های این اثر مابین کاراکترها، بیش از پیش یادآور تمنای زندگی و سرخوشی در حضور مرگ است و از این منظر، خیام گونگی هوشمندانه ای را در ذهن خواننده تداعی می کند.

از سویی دیگر، کاراکترهای او وابستگی هویتی خاصی ندارند و اگر چه اصلیت ماروشکا در همان ابتدای متن، لهستانی قید شده اما به وضوح و در جلوتر می یابیم که این یک ترفند دراماتیک است تا جغرافیای آشوویتس لهستان را بهانه کرده و تکثیر خوفناک آن را در دیگر زمینه ها بیان کند.

دیگر ویژگی مهم این متن، ساخت سامانه ارتباطی میان دیالوگهاست. آنها نوشته نشده اند تا به شکل پینگ پنگی صرفاً ماجرایی را پیش ببرند بلکه نوشته شده اند تا ارتباط بسازند. ارتباطی تلخ اما ضروری که با یادآوری خاطره، مانع فراموشی تروماهایی از جنس آشوویتس می شود. جایی هیلدا خطاب به زیمر می گوید:

«می خوام بدونی که این بچه یعنی پایان جنگ. یعنی اینکه تو باختی زیمر...هم تو هم تمام رفقای نازیت ... همتون باختید. اونی که آدما رو میسوزونه آتیش نیست زیمر. تو باختی. وقتی که تمام ارتش برای نابودی ما به جبهه می رفت این من بودم که نطفه یه دشمنو توی خاک شما می بستم.»

به ... دیدن ادامه » نظرم نگارش چنین جملاتی از ذهنی رنج کشیده و دغدغه مند می آید که دوست دارد اتفاقات درون مرزها را در پیدا و پنهان به یکدیگر ارتباط دهد و چه چیز مهمتر از این در دنیای فعلی که پر است از آشوویتس های زیر و رویِ خاکستر.

در نهایت پیشنهاد می کنم برای بهتر خواندن این نمایشنامه مطالعات تاریخی خود را درباره آشوویتس کامل کنید، آنگاه شاید بیشتر از تحریف های خلاقانه متن لذت ببرید!
لمس تجربه‌ای تازه در نمایش آشویتس زنان

یادداشت محمدحسین مهدویان بر نمایشنامه آشویتس زنان

محمدحسین مهدویان کارگردان آثاری همچون ماجرای نیمروز، لاتاری و ایستاده در غبار طی یادداشتی پیرامون نمایشنامه آشویتس زنان نوشت: آشویتس زنان بدون شک برای من تجربه تازه‌ای بود، تجربه ای که هر لحظه مرا با خود همراه می کند

وی پرداختن به مضمون اثر را اینگونه تفسیر کرد: پرداختن به این مقوله و این چنین جغرافیای زمانی و مکانی از نوع خود جالب است، اقدامی که می تواند در بستر زمان ما را پیش برده و روایتی تازه را پیش روی‌مان قرار دهد

گفتنی است نمایش آشویتس زنان به نویسندگی علی صفری و کارگردانی رها حاجی زینل بیست و یکم مهر ماه ساعت 19:15 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درباره نمایشنامه آشویتس زنان

به بهانه اجرای این اثر در پردیس تئاتر شهرزاد

این نمایشنامه برای نخستین بار توسط انتشارات آماره راهی بازار چاپ و نشر شده و بهار امسال نخستین شانس خود برای جذب مخاطب تئاتر و عموم را در نمایشگاه کتاب می‌ آزماید.

نمایشنامه آشویتس زنان با مقدمه ای از دکتر حامد سلیمان زاده روایت زندگی زنان در جنگ و تاثیر ویرانگر آن بر زندگی آنان است. اتفاقی که با در نظر گرفتن برهه زمانی جتگ جهانی دوم در اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی روی می‌دهد.

این نمایشنامه پیش از چاپ تاکنون سه بار در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه رفته است. رها حاجی زینل در سال 95 این اثر را برای نخستین بار در تماشاخانه بازیگاه روی صحنه برد. پس از آن امیر جادوسخن هنرمند شهر رشت این اثر را در شمال ایران کارگردانی کرد و آخرین بار خود نویسنده آن را در خانه نمایش ... دیدن ادامه » دا روی صحنه برد.

آشویتس زنان سابقه حضور موفق در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر را در کارنامه دارد. مربع، کرونوس، آخرین نبرد، فورمالیته از دیگر آثار نمایشی هستند که تاکنون صفری به نگارش در آورده است. گفتنی است امین قنبری طراح و گرافیست برتر جشنواره تئاتر فجر طراحی جلد این نمایشنامه را بر عهده داشته است.

نمایشنامه آشویتس زنان به نویسندگی علی صفری در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سال 1398 رونمایی شد.
کتاب ...انسان در پی معنا ...هم کتاب خوبی است در ارتباط با جتگ جهانی دوم در اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی .
۲۰ مهر
ممنونم از پیشنهادتون
۲۷ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید