تیوال نمایش هملت دبستانی
S3 : 14:25:03
امکان خرید پایان یافته
  ۲۳ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
  ۲۰:۳۰
  ۱ ساعت
 بها: ۳۰,۰۰۰ تومان

: جلال تهرانی
: آریا افشار، هلن مرسلی
: (بازی دهندگان) شروین برکت، رامین مسیبی، آرش روستاییان، میثاق آقا مولایی، داوود سلیمانی، هلن مرسلی

: هلن مرسلی
: سهیل حسینی
: صادق حسین«گروه پارکینگ»
: آریا افشار
با تشکر از عسل صابروحید
: روژینا ابراهیمی، آریا افشار
: حسن برجکی، آرش روستاییان، رامین مسیبی
: آرش روستاییان
: نیلوفر امیری
: مبین مولایی
: سارا حدادی (you studio)

: پادینا ابراهیمی
: هلن مرسلی
اگر روزی روزگاری بچه‌های مدرسه‌ای بخواهند هملت را پارودی کنند؛ با این پرسش که "تاوان گناه پدران مان؛ به ما چه!"


- از همراه داشتن فرزندان زیر ۱۵ سال خودداری نمایید.
سبک:
کمدی
شهر:
تهران

گزارش تصویری تیوال از نمایش هملت دبستانی / عکاس: پریچهر ژیان

... دیدن همه عکس ها »

آواهای وابسته

مکان

خیابان کریمخان زند٬ خیابان شهید عضدی(آبان جنوبی)، کوچه کیوان، پلاک ۸، زنگ یک، سالن مکتب تهران
تلفن:  ۸۸۹۳۵۵۸۳-۵


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
سلام
دوستانی که برای خرید بلیط به سایت تیوال مراجعه می‌نمایند
ساعت اجرا از ساعت ۲۲ به ساعت ۲۰:۳۰ تغییر خواهد کرد.
و ما اجرایی در ساعت ۲۲ نخواهیم داشت.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می‌رسد اجرای این برنامه با متنی از جلال تهرانی تمدید و خرید بلیت روزهای یکشنبه ۲۰ تا سه شنبه ۲۲ خردادماه همینک آغاز شد
محسن حسین این را دوست دارد
سلام
دوستانی که برای خرید بلیط به سایت تیوال مراجعه می‌نمایند
ساعت اجرا از ساعت ۲۲ به ساعت ۲۰:۳۰ تغییر خواهد کرد.
۱۳ خرداد ۱۳۹۷
و ما اجرایی در ساعت ۲۲ نخواهیم داشت
۱۳ خرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مریم جعفری حصارلو - عضو کانون منتقدان تئاتر ایران و جهانI.A.T.C

نمایش هملت دبستانی به نویسندگی جلال تهرانی و کارگردانی آریا افشار، هلن مرسلی
شاید کمتر کارگردانی در ایران توانسته است از ویژگیهای پست مدرنیسم در اجرای اثر نمایشی بهره ببرد. زیرا پست مدرنیسم را در ایران بیشتر در آثار ادبی شناسایی می کنند و کمتر در روند اجرای نمایش به آن می پردازند. علی رغم اینکه ابزودریسم و ژانر گروتسک به کرات و با شیوه های متنوع استفاده می شود. اما نمایش «هملت دبستانی» به نویسندگی جلال تهرانی و کارگردانی آریا افشار، هلن مرسلی در مجموعه فرهنگی مکتب تهران توانسته است از ویژگی های پست مدرن در این اثر بهره ببرد.
این نمایش یک بازخوانی از نمایش هملت شکسپیر است که در عین روایت عین به عین صحنه های نمایشنامه شکسپیر دست به خوانش مجدد آن زده است. دو جریان هنری در دل اجرا قابل ... دیدن ادامه » بررسی است. اول استفاده از تکنیک فاصله گذاری برشت و دوم استفاده از پست مدرنیسم. تکنیک فاصله گذاری برشت با ایجاد آگاهی و هوشیاری به بینندگان تلاش می کند تا تفکر برانگیزی را سرلوحه قرار دهد. در نمایش «هملت دبستانی» نیز مقوله پست مدرنیسم را می توان مشاهده کرد.
اولین مسئله بی پایانی و بی آغازی است. یک گروه نمایشی قصد اجرای نمایش هملت با وفاداری کامل به متن شکسپیر را دارند و اما در بازبینی جشنواره های ایرانی متن باید تغییر یابد یا مسائلی از متن را تغییر می دهند. بنابراین در ابتدا ما با مقوله فاصله گذاری و دوم نقد شیوه جشنواره های ایران مواجه ایم. از سوی دیگر کمدی شیوه مناسبی برای نقد است. اما آنچه به این مسئله دامن می زند استفاده از ژانر گروتسک و سبک ابزوردیسم است.
اساسا اگر پایان یک اثر پیش از آغاز مشخص باشد و بازیگران نیز مدام بر این مدعا که چرا اصلا باید این اثر را اجرا کنند؛ صحه بگذارند؛ به مقوله ابزوردیسم و یا پوچ گرایی نظر شده است. سیکل دایره واری که مدام طی می شود و نتیجه ای در بر ندارد. اما آنچه شاخصه مشترک در سبک ابزوردیسم و این نمایش است استفاده از ژانر گروتسک است. اصولا در نمایش هایی با سبک ابزوردیسم، ژانر گروتسک یعنی وحشت خنده آور استفاده می شود و در این ژانر با استفاده از اغراق در بازسازی شرایط و کاریکاتور وارگی کاراکترها روال تازه از ضد واقعیت را مشاهده می کنیم. در این نمایش نیز کارگردان تلاش می کند تا با استفاده از تکنیک نمایش عروسکی ماروت، نوعی از عروسک های غول آسا را در شکلی از تن پوش بسازد. این شیوه کاملا با شرایط نمایش همخوانی دارد و بازیگران بیشتر عروسک گردان هستند تا بازیگر و با تغییر صدا و لحن همچنین با چرخش عروسک های بزرگ در دست نوعی از اغراق را نشان می دهند که کاملا بر ژانر گروتسک منطبق است. به همین مناسبت نمایش در ملغمه ای تلفیقی از سبک ها در تلاش برای بازخوانی یک اثر شناخته شده یعنی هملت اثر شکسپیر است. کارگردانان به خوبی توانسته اند بازخوانی را انجام دهند و پا از افق متن شکسپیر بیرون گذاشته اند و در فرامتن این اثر سیر کرده و حتی متن را به نوعی ایرانیزه کرده اند. اما نکته قابل تامل اینکه اجرای نمایش هملت دبستانی بیشتر مساعد یک مخاطب حرفه ای تئاتر است. مخاطبی که در عوالم تئاتر حضور داشته و با دانش و تکنیک های نمایشی آشنا است و اگر مخاطب عام باشد کمتر موضوع اثر را به درستی متوجه می شود. هرچند لحظات طنز آمیز بسیاری در اثر وجود دارد که مخاطب را مدتی به خود سرگرم می کند؛ اما در طول نمایش شاید دچار خستگی بشود. به نظر می رسد این اثر را به تمایلات مخاطب عام نیز باید نزدیک کرد و یا فرصتی برای بازگویی آنچه شاهد است در دل اثر ایجاد کرد. این مسئله به خوبی در روند فاصله گذاری برشت قابل اجرا است. زیرا در فاصله گذاری می شود روایتی را نقل کرد و مدام بین بخش های روایت فاصله گذاری صورت گیرد.
به جز مباحث کارگردانی، نمایش فوق العاده خوش ریتم است و عروسک گردان ها به خوبی در تصویر سازی تبحر دارند به همین دلیل اجرا جاندار و جذاب است که شاید مرهون تلاش هم اندیشی و همکاری دست جمعی این گروه جوان باشد.

امیر، عاطفه گندم آبادی، شروین برکت، celine و پیمان آقایی این را خواندند
محسن حسین این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یادداشت احسان طهماسبی منتقد:
آثار هنری مکتوب و ماندگار، به این دلیل که از ویژگی تفسیرپذیر بودن برخوردار هستند، بارها مورد توجه نویسندگان و کارگردانان آثار نمایشی قرار گرفته اند. تماشاگران این آثار هم صرفا بر طبق معیارهای مورد توجه عوامل نمایش، آن آثار مکتوب اولیه را مورد قضاوت و نقد قرار داده‌اند و از تفاسیر متعدد موجود بر آن آثار بهره برده اند. علاوه بر این، برداشت‌ها و نگاه‌های بومی بر چنین آثاری (که اصطلاحا در کشور ما ایرانیزه کردن خوانده می‌شوند) از شیوه‌های مرسوم و پرطرفدار مواجه با متن‌ها و نمایشنامه‌های ارزشمند بوده که از طرفداران زیادی نیز برخوردار است. در این بین، تراژدی "هملت" که از آن به‌عنوان پیچیده‌ترین و فلسفی‌ترین نمایشنامه شکسپیر یاد می‌شود، بارها مورد توجه کارگردانان و نویسندگان سینما و تئاتر قرار گرفته است ... دیدن ادامه » و به جهت ابعاد گوناگون تحلیلی این نمایشنامه، از مناظرگوناگون بدان پرداخته شده است.
در تئاتر "هملت دبستانی" به نویسندگی جلال تهرانی و کارگردانی آریا افشار و هلن مرسلی، علاوه بر توجه به ابعاد فلسفی اثر، که براساس تردید و دودلی بنا نهاده شده است و سعی دارد انسان را در مقابل وسوسه انتقام و مقابله با شرارت و پلیدی یا تسلیم شدن در برابر آن قرار دهد، با نگاه طنزآلود به ابعاد روانکاوانه این شاهکار قصد دارد با همسان‌پنداری هملت با کلادیوس و همچنین افسردگی او در مقابله با گرترود و پریشانی‌اش در رویارویی با روح پدر، نگاه متفاوت تری به یکی از مشهورترین نمایشنامه‌های تاریخ ادبیات جهان داشته باشد.
وجه گیجی و آشفتگی موجود در "هملت" شکسپیر، در "هملت دبستانی" و به کمک عروسک ها، با چاشنی گروتسک همراه شده است و با تاکید بر موقعیت‌های آشفته‌ی نمایشنامه‌ی اورجینال و با کمک کارگردانی خلاقانه به فرصت‌هایی برای ترساندن و در عین حال خنداندن آگاهانه برای مخاطب تبدیل شده است. از سویی دیگر موقعیت تراژیک تردید در انتقام پدر و مواجه با گناه یک مادر، در تئاتر هملت دبستانی با طرح موضوعات اروتیک و اشارات و شوخی‌های مرسوم کلامی، به یکی از پرده‌های مفرح این تئاتر تبدیل شده است که در عین وفاداری به متن، خلاقیت نویسنده و کارگردان این نمایش را در بهره بردن از این موقعیت حساس و تبدیلش به فرصتی کمیک را نشان می‌دهد. در واقع جنون هملت در مواجه به چنین شرایطی در این اثر دست‌مایه‌ی شوخی‌های عوام‌پسند شده که این عامل باعث تقلیل سطح متن دشوار هملت در مقایسه با تئاتر مذکور شده است. با پذیرش "هملت دبستانی" به‌عنوان پارودی بر "هملت" شکسپیر و قبول تقلید طنزگونه ی آن از متن اورجینال و توجه به ابعاد گوناگون نمایشی و عروسکی اثر باید بپذیریم که این نقیصه نه به‌عنوان استهزا، بلکه به منظور خنداندن مخاطب و انتقاد به افکار بیمارگونه شخصیت اصلی نمایشنامه و حمله به افکار ناسالم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مستتر در متن اصلی می‌بایست مورد قضاوت قرار گیرد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از یکشنبه ۶ تا سه شنبه ۸ خرداد، به نویسندگی: جلال تهرانی، کارگردانی: آریا افشار، هلن مرسلی، بازی: شروین برکت، رامین مسیبی، آرش روستاییان، میثاق آقا مولایی، داوود سلیمانی، هلن مرسلی، الهام اصغری، آغاز شد.
پیمان آقایی این را خواند
فوق العاده بود این نمایش یه خسته نباشید جانانه به تمام عوامل این نمایش میگم توصیه میکنم حتما این نمایش رو ببینید
۰۵ خرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کار عروسکی واقعا برای من جذابه. شاید وقتی کوچک بودم اینقدر برام جالب نبود. این نمایش متن بسیار خوبی از جلال تهرانی داره که شالوده قوی ای رو برای بازی ها فراهم کرده. بازی با کلمات بسیار جالب بود و شوخی هاتون تا مدت ها یادم میمونه :)
خسته نباشید و باز هم ممنون از سانس ویژه ساعت ۷
از گروه این نمایش به خاطر در نظر گرفتن سانس ساعت ۷ برای این برنامه تشکر میکنم و خوشحالم که این نمایش رو از دست نمیدم و امشب میبینم.
امیدوارم هفته ی بعد هم قسمت ما بشه
۰۱ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه من از اون مخاطبهایی هستم که پیشنهاد دادم ولی نیازم برطرف نشد .
۰۱ خرداد ۱۳۹۷
رویا جان اقای کارگردان گفتند که هر هفته سه شنبه سانس ویژه می رن که امیدوارم در هفته های آتی نیاز شماهم بر طرف شه :دی
۰۲ خرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

آه پدر پدران ، آه پدران ِ من ، ما ، شما ، ای وای مادرانم مادر ! آیا گناه ما نوجوانان ، زاییمیده شدن از شماست ؟! ...
هویت همواره در آینده ست اما گذشته ای که بر کول های ما سنگینی و مسئولیت های ناخواسته ای که ما را پا بند می کند ؛ برای ما نوجوانان شناسنامه ای می سازد که برای ما نیست و ما هم به اشتباه آن را هویت می نامیم .
هملت در این‌ نمایشنامه جوانکی ست که مجبور شده تاوان غفلت پدرش را بدهد و انتقام بگیرد . طفلکی می گوید دلم می خواهد انتقام بگیرم اما نمی دانم چرا و پدر می گوید ندانی بهترست و تازه می فهمد که حتی فرزند عمویش ست ! تصور کنید هملت نمایشنامه شکسپیر اگر این پرسش را از خود می کرد که تاوان غفلت پدرم به من چه ، دیگر دچار مصائبی نمیشد که شد ؛ اما‌ از آنجا که همه یهویی باید کشته شوند چاره ای نیست !
نمایشنامه هملت دبستانی نه فقط پارودی یا نقیضه هملت شکسپیر ... دیدن ادامه » که پارودی بسیاری از مسائلی ست که در متن شنیده می شود : پارودی ِ سوسیالیسم ، پست مدرنیسم ، تحلیل ، تیپ های تئاتری ها ، سنت ، دنیای خرتوخر پس از مرگ ، چند اجرایی بودن تئاتری ها ، سیاست ، حکومت ، قدرت و دموکراسی ، کلیشه های بازیگران تئاتر ، سانسور و ...
و از منظر دیگر وقتی به تماشای تئاتر می نشینی با ریتم موسیقایی کلام و اجرایی مواجه می شوی که تو را با خود همراه می کند و گیر می اندازد و می خنداند .
و این گرفتاری با عروسک های پرداخته شده ای که بسیار هنرمندانه و شاید به سیاق متن پارودیک طراحی و ساخته شده اند به حد کمال خود می رسد . البته شاید تا همین جا کافی بود و کاش باقی خلاقیت ها به نفع متن و ریتم نمایشنامه کنار گذاشته می شدند .
در کل بهترین نقد خود اثر است . پیشنهاد می کنم تجربه ی این تئاتر رو از دست ندهید .

بسیار عالی نوشته بودین درود بر شما
۰۱ خرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
سانس ویژه هملت دبستانی روز سه شنبه 1 خرداد ساعت 19:30 قابل خریداری است.
برای دوستانی که با ساعت 22 مشکل داشتند.
فرزاد، عاطفه گندم آبادی و شروین برکت این را خواندند
آریا افشار، celine و پیمان آقایی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام
پیرو درخواست دوستان عزیز برای باز کردن یک سانس فوق‌العاده در ساعت ۱۹:۳۰ ما برای روز سه شنبه ۱ خرداد این امکان رو پیدا کردیم و پنل و فروش هم اکنون باز و در دسترس عزیزان هست
و با ورود به بخش خرید بلیط میتونید نسبت به خرید بلیط اقدام کنید.
ممنون از توجهتون به درخواست ها و اجابت سریع :)
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
دوستان اطلاع دادن که هفته ی اینده ۳شنبه باز سانس ویژه گذاشتن
ممنون از دست اندرکاران
۰۱ خرداد ۱۳۹۷
سپاس
۰۱ خرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روح پدر هملت:هملت تو باید انتقام منو بگیری!!
_اما پدر من هنوز 15 سالمه!!
روح پدر هملت:من همسن تو بودم روزی 2 باکس سیگار می کشیدم!!
_مگه اونجایی که تو هستی سیگار نیست!
روح پدر هملت:نه,اینجا فقط گوگرد هست...

****آقایون خانمها****
وای وای, این اجرا رو از دست ندید که بشدت مستوجب پشیمانی ست.
فوق العاده بود.
خسته نباشید به گروه اجرایی نازنین :)
چشم ... در راهیم
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
جناب کوهی عزیز حقیقتا با نظرات شما و دوستان دیگه ترغیب شدم این نمایش رو ببینم... اون وای وای تیرخلاص بود برای تردید :)))
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
نیلوفر ثانی :))

فرزاد جعفریان : ای داد بیداد :))
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من وطن رو تداعی می کنم
هر کس من رو تداعی کنه، وطن رو تداعی کرده
:-)
دوستانی که سوال در مورد ساعت اجرا داشتن.
ما به علت شروع ماه مبارک رمضان مجبور به تغییر ساعت اجرا شدیم.
اما با توجه و احترام به درخواست و نظرات شما عزیزان امکان تغییر ساعت یا اختصاص سانس ویژه رو هم بررسی میکنیم و تمام سعیمون رو میکنیم که این اتفاق رو رقم بزنیم
لطف میکنید .چون ساعتش طوری نیست که اکثرا بتونیم بریم
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
سلام
سانس ویژه باز شد.
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
آقای افشار گرامی لطفا برای هفته آینده هم سانس ویژه اختصاص بدید ، فردا بلیط داریم جای دیگه ، سپاس.
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هملت دبستانی. پارودی جذاب هملت شکسپیر. برای مخاطبی که هملت را خوانده یا دیده، می تواند بسیار لذتبخش باشد؛ اما برای مخاطب عام کمتر قابل درک است.
اجرا کردن هملت دبستانی کار دشواری است؛ وقتی ایده ی عروسکی هم به کار اضافه شود، سختتر هم می شود. اما هم کارگردان و هم بازیگران تلاش بسیاری کرده اند و در کل شاهد تئاتر خوش ریتم و خلاقی هستیم. پیشنهاد می کنم در میان این همه تئاتر پر سلبریتی، تئاتر هملت دبستانیِ بی سلبریتی را نیز ببینید!
منم عامم بخدا ! ولی برام قابل درک بود :)))) فقط پارودی نمیدونم ینی چی :))) اونم الان گوگلینک کردم فهمیدم !
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
فرزاد جان عذرمیخوام اگه جسارتی کردم. منظورم بیشتر کسانی که اصولا هملت رو نخوندن و در واقع از مناسبات کاراکترها باخبر نیستن. :)
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
درود برشما
میدونم برادر درکل گفتم که موضوع دست همه میاد
پارودی رم نمیدونستم واقعن :)))
مخلصیم..
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
یه تئاتر همه چیز تمام که معنای تئاتر و آرتیست بودن رو به ما یادآوری می‌کنه.
به هیچ وجه از دستش ندید.
این تئاتر پارودی هملت شکسپیر هست، بنابراین آشنایی با داستان هملت حتمن پیشنهاد میشه
اگر روزی روزگاری بچه‌های مدرسه‌ای بخواهند هملت را پارودی کنند؛ با این پرسش که "تاوان گناه پدران مان؛ به ما چه!"
خرید بلیت این نمایش، به نویسندگی: جلال تهرانی، کارگردانی: آریا افشار، هلن مرسلی، بازی دهندگان:‌ شروین برکت، رامین مسیبی، آرش روستاییان، میثاق آقا مولایی، داوود سلیمانی، هلن مرسلی، الهام اصغری، هم اکنون آغاز شد.
متن خوب، کارگردانی خوب،اجرا خوب، موزیک خوب!
مگه داریم اینقدر خوب؟ بین اینهمه اجرای یکنواخت واقعا متفاوت و خاص بود، به هیچ‌عنوان از دست ندید این کارو کمتر پیش میاد شانس دیدن کارهای متفاوت و جذابی مثل هملت دبستانی.
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید