تیوال نمایش از خط زرد فاصله بگیرید
S3 : 16:36:54
گروه تیاتر ژوان
  ۲۹ مرداد تا ۲۳ شهریور ۱۳۹۷
  ۱۹:۳۰
  ۱ ساعت
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان


: الهه مجلسی
: رضا رشادت
: سجاد افشاریان
: (به ترتیب حروف الفبا) امین اسفندیار، گلزار حذفی، نادر خوش‌بخت، داریوش رشادت، بی‌تا عزیز‌‌‌‌ اقلی، گلنوش قهرمانی و حسین کریمی

: هستی مهدوی، مونا احمدی، اسماعیل خزایی و سجاد افشاریان
: رضا رشادت
: گلنوش قهرمانی
: پدرام رضوانی
: گلزار حذفی
: امیر صداقتی
: مانی مزکی
: فاطمه حسن‌وند
: استودیو نارنج
: حسن مهاجر، سارا جویا
: افشین رحمانی
: فاطمه الوندی

اجرای پیشین این نمایش در جشنواره تیاتر دانشجویی

از خط زرد فاصله بگیرید روایتی‌ست شبه مستند از مرگ‌های خودخواسته در مترو. کار، داستان ناتمام زندگی کسانی را روایت می‌کند که رفته‌اند و کسانی که در رنجِ رفتگان باقی‌مانده‌اند.

گزارش تصویری تیوال از نمایش از خط زرد فاصله بگیرید / عکاس: سارا ثقفی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» آغاز به کار نمایش «از خط زرد فاصله بگیرید» در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی

آواهای وابسته

مکان

خیابان انقلاب، ابتدای خیابان شانزده آذر، شماره شانزده، جنب کلینیک دانشگاه تهران، مرکز تئاتر مولوی
تلفن:  ۶۶۴۱۹۸۵۰


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
قطعی‌ترین امر درباره زندگی، مرگ است و قابل درک براى هر انسانیست که هسته مرکزی خودکشی " درد روانی " است,
این درد ....میل به مردن، میل به کشتن، میل به کشته شدن را داراست ،
اینکه انتقام از بدن خود گرفته شود بسیار قابل تامل برای همه ماست .
گویی تشخیص و شناخت این درد رو فقط شخص خودکشی کننده میتواند خوب لمس کند .
در زوایاى دیدگاهىِ منِ مخاطب اجرا؛ شرایط بسیار پر هیجان تر از اونچه بخواهم اینجا توصیف کنم؛ بود،
بازی های فاخر ، دیالوگ های عالی و تامل برانگیز ،
همچنین ارائه دانش بر زبان بدن ،چشم گیر در بسیار دقایق این اجرا ارائه می شد،
هر چند تنها یک اجرا فرصت دارید برای پذیرفتن پیشنهاد ها در باب دیدن نمایش " از خط زرد فاصله بگیرید" و اگر از دست ندهید به افکار پنهان مغزتان بسیار ها کمک کرده اید
در نهایت سپاس فراوان از تمام کادر اجرایى
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کلا
در نمایش هیچ کس زیبا نیست
نمایش دروغ نمی گوید
فقط اگر بازیگرانش را نشناسی می توانی نمایش خالص را ببینی
نمایش (خوبش، آنها که به مخاطب احترام می گذارند و البته برای انتقال پیام روی شعور مخاطب حساب باز می کنند) مینیمال است

"از خط زرد فاصله بگیرید"، برای من:
برای حفظ بقا در جهان (اگر در خود نیازی به آن احساس می کنید یا در جهان نیازی به خود) و حفظ توأمان یگانگی در وجود و خشنودی از وجود، باید سیال بود. یکتایی و تأثیرگذاری را حفظ کرد اما به شدت شکل پذیر بود، و سپس به وجود منفذی به نام روزنه ی امید دل خوش کرد تا منفجر نشد.

در مورد باقی نمایش:
استفاده از نور برای لحظه های اتفاق جالب بود
صدا ها به شدت خوب بود، مخصوصا قسمت افشاریانش
خانوم با شال زرد (نه اینکه خودت دیده نشده باشی) اما در بازیت کمی نگار جواهریان وجود داشت
اگر در سالن تنها بودم نمی فهمیدم کی تموم شد. تنکس تو بقیه دوستان که پیشتر نمایش رو دیده بودند
ممنون که دقیقه ای از نمایش رو به من تقدیم کردید

"از ... دیدن ادامه » خط زرد فاصله بگیرید" را ببینید.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رسد اجرای این نمایش تمدید و خرید بلیت سه روز پایانی آن از چهارشنبه ۲۱ تا جمعه ۲۳ شهریورماه همینک آغاز شد.
محمد لهاک و امیر این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خودکشی مقوله ایه که جامعه خیلی درگیرشه.همه ماها به نحوی با این قضیه سر و کله زدیم...به خاطر همین باورم نمیشه که انقدر میتونست این نمایش جذاب در عین حال منقلب کننده باشه.خود من و چندتا از کسایی که صندلی های کناری نشسته بودن سرچندتا از صحنه ها فقط داشتیم اشکمونو پاک میکردیم
به نظر من این نمایش توی موضوع خودش عالی بود...
خیلی ممنون که هنوز نمایشایی اجرا میشه که هنرمندامون تحت تاثیر نمایشی که بازی میکنن بعد از اتمام نمایش حالتشون عوض نمیشه.امشب دیدم که چندتا از این هنرمندای عزیزمون حالشون جوری بود که انگار کل نمایش داستان زندگیشون بوده...خیلی ممنون از بازی قشنگتون
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از چهارشنبه ۱۴ تا جمعه ۱۶ شهریور، به طراحی و کارگردانی رضا رشادت و با بازی امین اسفندیار، گلزار حذفی و ... امروز (دوشنبه) ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
میترا و محمد لهاک این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بسیار سوژه تازه و خوبی بود، پیش بینی نمیکردم اینقئر تحت تاثیر قرار بگیرم.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
توی تاکسی یه دستم...
توی سوپر مارکت یه هزار تومنی مچاله شده...
شایدم برای شما یه حجم ام که فضا رو اشغال کرده...
رتبه 58 در جهان و رتبه سوم در کشورهای اسلامی...

ایده بازگو کردن چنین حادثه ای از دید پرسوناژهای مختلف بسیار جذاب بود، که البته جای کمی پرداخت بیشتری داشت، پرش های بلندی داشت که گاهی کم بود، گاهی زیادی بود.

کار خوبیست*خسته نباشید***
***در کل پیشنهاد میکنم***
امیر، رضا غیوری، میترا، رضا بولو، محمد لهاک و جهان این را خواندند
مجتبی مهدی زاده، milad.z، مرضیه و امیر این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سال 95 در ایستگاهی که من نیز حضور داشتم، کسی خودش را در دل یک ریل وحشی رها کرد. شاید از آن روست که این اجرا به دلم نشست. البته اجرایی که بی نقص نیست. مقوله خودکشی فارغ از زمان و مکانش، مقوله ای است پیچیده در واکاوری روان بشری که تحلیل فرآیند آن هرگز در حوزه هایی دم دستی فروکاهیده نمی شود. به نوعی عللی تک بعدی بعید است که منجر به خودکشی گردد. دلایل متنوع و کاملا بی ربط به یکدیگر، شاخه های در هم تنیدۀ درخت زوال را پدید می آورند و سرانجام تفکر خلاقه به بن بست رسیده و توقف زمان به منطقی ترین تصمیم فرد بدل می گردد. به عقیده من در این اجرا جای چنین تحلیلی شدیدا خالی است. اجرا مستند نیست، حتی شبه آن هم نیست. بلکه تنها از ابزارهای مستند جهت به سرمنزل رسیدن خودش بهره می برد. از سویی عدم واکنش شهروندان به زوال یک انسان، اگرچه به خودی خود مبحثی است تکان دهنده ولی ... دیدن ادامه » آن نیزکماکان عللی پیچیده تر و ژرف تر را شامل میشود. مرگ فجیع یک انسان در پیش چشمان شهروند امروز ایرانی، اتفاقی است خوفناک ولیکن همین مرگ در سی سال پیش در پشت سنگرهای هشت سال جنگ، اتفاقی بوده عادی تر از عادی! دست و کله و پا بوده که در هر دقیقه به آسمان پرتاب میشده. پس نتیجتاً نه کیفیت یک نابودگی بلکه کمیت آن است که واکنش دیگران را هدایت میکند. متاسفانه کمیتِ "از دست رفتن" در کشورمان افزایش چشمگیر داشته است و همین عامل است که ناخودآگاه منجر به عدم واکنشِ مشخصی از سوی مابقی خواهد شد. مثل عدم واکنش به کودکان کار. خجالت مان فقط برای روزهای اول است، الان دیگر پوست کلفت شده ایم. راحت پس شان میزنیم و راحت تر در ثانیه ای فراموش شان میکنیم. این تقصیر آدمی نیست، ذات آدمی است. از هر آنچه تکرار شود میگذرد!

بازی ها درست است و صحنه ها نیز گیرا

**تماشای این نمایش پیشنهاد میشود**
مثلا کی یادشه کیا دیگه نیستن !؟
بله زندگی همینقدر مسخره ممکنه تموم بشه و همینقد مسخره کسی تورو یادش نیاد و همینقد مسخره زیر خبر مردنت پراید معامله کنن یا چرندیات ذهنیشونو بهت نسبت بدن
کاش میتونستیم بیشتر همدیگه رو "ببینیم" ...
نمایش تاثیرگذاری بود و طراحی صحنه شو دوست داشتم ، بازی ها بی نقص بود و پیشنهاد میکنم ببینید

"خط زرد، نوار مرزی"

هرروز دارد زیر گوشمان اتفاق می افتد... بارها جایی ایستادیم که کسی آخرین لحظات زندگی اش را مزه مزه کرده است. بارها کنار کسی ایستادیم یا نشستیم یا حتی حرف زدیم که به نقشه ی خودکشی اش فکر می کرده است ..
بارها قصه ی آدم‌هایی که از دنیا آنقدر دلزده می شوند که دیگر ماندن در آن را نمی‌خواهند شنیده ایم اما این روایتی ست که بارها وبارها هم بشنویم، ببینیم و برصحنه بیاوریم، بازهم برای کشف علل و ادارک آن کافی نیست. واکاوی جهان ذهنی آدم هایی که دریک لحظه، دست به اقدام در نوارِ مرزی مرگ و زندگی می زنند، نیازمند پرداخت های بیشتر و روایت های متعددتری ست که تئاتر، این مجال را فراهم می کند.
مترو، و خبرهای رسیده از آن از کسانی که خودشان را زیر چرخهای سرد و آهنی ترن هایش سپرده اند بارها بگوشمان رسیده اما نه درباره اشان چیزی بیشتر ازهمان یک خط ستون حوادث فهمیده ایم و نه دسترسی داشتیم، بدانیم.
رضا رشادت، سوژه ای را ساخته و پرداخته کرده که حرفش را به صراحت می زند و نگاه جمعی را معطوف آن می کند که " دقیق تر اطرافیان مان را ببینیم".
"از خط زرد فاصله بگیرید"، نه تنها نمایشی مستندست که گزارش گونه اطلاعات وقایعی را با موضوع کلی خودکشی درمترو در اختیار تماشاگر قرار می دهد تا با تکیه بر استدلال عقلی و تحلیل هایِ منطق فکری او را درجریان فضایی قرار دهد که با اینکه بارها در آن مکان بوده، برداشت های دیگری را نیز ببیند، بلکه اجرایی ست که قصد دارد به احساس و اندیشه ی انسانی، نفوذ کند، هشدار بدهد و بیماریِ واگیرِ "بی تفاوتی "را نهیب بزند، و دست مخاطبش را بگیرد و با همنوعش روبرو کند که درچه ورطه ای قرار می گیرد که قید زندگی را می زند. نقابِ تلخِ بی تفاوتی را کنار بگذارد و ازاین پس به احوالات دیگران، بیشتر اهمیت و توجه کند .
فرم روایی نمایش، روند جذابی دارد و فاصله گذاری هایِ بجایی، که بتواند مهلتی برای درک و ته نشین شدن هر گزارش، و مواجهه با سوژه هارا در مخاطب مهیا کند. رویدادهایی که منحصر به یک اسم یا یک هویت نیست، ومی تواند نام هزاران فردی که حداقل یکبار به فکر خودکشی بوده اند، باشد.
استفاده از صندلی های انتظار، مسیرهای خطوط خط کشی کف صحنه، رفت و آمدهای پرشتابی که درمیان جمعیت دست یک نفر را می گیرد و به مرز خط زرد پرتاب می کند، از ایده های موفقِ اجراست.
این ها، همان افراد قربانی هستند که جامعه آنان را به آنسوی خط زرد پرتاب می کند.
همان هایی که تنها، یک توجه، یک امید، و یک انگیزه، شاید سبب می شد از خط زرد فاصله بگیرند .

در این بین اگرچه به نظر می رسد متن و فرم تئاتر مستند می بایست عاری از هرنوع موضع گیری نویسنده یا کارگردان به جریان باشد اما تاثیر شخصی ایشان در بازنمایی وقایع و گزارش‌ها مشهود ست و قضاوت ِمشخصی را ارائه می دهد، اینکه هر کدام از سوژه ها دلایلی برای خودکشی داشته اند مبرهن و مشخص ست اما اینکه اغلب آنها را به یک سری دلایل کلیشه ای تقلیل و محدود کنیم، به نظر می رسد براساس داستان سرایی نویسنده ست ..ترتیب و ترکیب گزارش ها و ایجاد یک خط روایی داستانی، بیش از اندازه متن را به درامی تراژیک نزدیک می کند تا به تئاتری مستند. شاید بهمین دلیل ژانر نمایش شبه مستند ذکر شده که دراین صورت نیز، انتظار وجود لایه های پیچیده تر و عناصر دراماتیک تری، فارغ از ایجاد حس ترحم در تماشاگر، انتظار می رفت.
بازی ها، میزانس ها، نورپردازی و صداسازی محیطی اگرچه خوبند اما در مرز حداقلی طراحی شده اند و جای کار و خلاقیت های بسیاری را خالی گذاشته است که اجرا را از حرفه ای بودن دور نگه می دارد.
بعنوان ... دیدن ادامه » تماشاگر بارها حضور موسیقیِ موثری را در طول اجرا احساس کردم .که بی شک به انتقال موقعیت،و فضای مورد نظر کمک شایانی می کرد.

"از خط زرد فاصله بگیرید"، موضوعی ست که شاید بسیاری ازما فاصله اش را رعایت یا ازخودمان دور بدانیم اما در واقعیت همواره نزدیک ماست و هر لحظه امکان دارد خودمان یا اطرافیان مان از آن عبورکنیم
موثرترین دستاورد این نمایش شاید این باشد که ازاین پس بهتر و بیشتر توجه می کنیم که "چه کسی پایش را روی خط زرد" گذاشته است..شاید بتوانیم کاری بکنیم.

با آرزوی موفقیت برای کارگردان محترم وگروه اجرایی جوان شان
نیلوفرثانی
2 شهریور97

"سکوت مرگ بار شهر"

خبری نیست
مزرعه ایی که تمام محصولش را آفت زده،
دیگر نگران داس ها نیست

مادری که تک فرزندش را به جنگ فرستاده
دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد

صدای ... دیدن ادامه » آواز پرنده ایی
که موقع بازگشت به لانه
تخم هایش بچه نشده
دیگر هیچوقت شنیده نمی شود

خبری نیست
چشمان دختر بازیگوش
قاپ دل رفتگر شهر را دزدیده
و فقط هیچکس نفهمیده بود
که چرا کوچه شان همیشه تمیز است

پلک های مرطوب پدربزرگ
برای از دست دادن تنها دارایی طویله اش
که مضحکه ی تمام روستا شد را
دیگر کسی باور نکرد
و به جای صدای سپده دم خروس هایش
زوزه شغال ی سیاه می شنید

خبری نیست
دیگر دل سرباز های شهر
لرزیده نمی شود
و عشق اولش دوام زیادی نمی آورد

تموم قلب ها ی پرنده ها پراکنده
و خیلی زود خسته میشند
و هر ثانیه تمام حس های شان را می دزدند

دیگر آدمها،وفاداری را جرم می دانند
و معنی نجابت را لکه دار
و عشق پاک را
به ایستگاه های قلب عمومی تبدیل مکنند


خبری نیست
هیچ خبری
فقط حوصله ها
مثال جمعه ها
همیشه و همه جا
تعطیل رسمی اعلام شدن.


#مجتبی
۰۶ شهریور ۱۳۹۷
قربونت پرندجانم مرسی ازتو ؛ کلی کیف کردم از گفتگو و طرح سوالاتت ، و استفاده کردم ...
ممنونم که بمن لطف داری عزیزجانم
۱۱ شهریور ۱۳۹۷
خوشحالم که گفتگوی ما , مورد پسند و توجه پر مهرت واقع شده عزیزجانم.
۱۱ شهریور ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یه بار این کار رو توی جشنواره دانشجویی دیدم. ممنونم از رضا رشادت و گروه خوب ژوان. امیدوارم به زودی از این گروه کارای جدیدی ببینم
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیاه
سفید
خاکستری
نام آینده ی کشوری ست
که این روزها
در بیمارستان بستری ست

سیاهی اش نماد مرگ
مرگ جامعه ایی قدمت دار
که ناقوس کلیساهایش
خیلی وقت است
به صدا درآمده

سفیدی اش نماد کفن
که برای بخت بلند بافته شده بود اما
با ... دیدن ادامه » تخت بلند و پارچه ی سفید
بی صدا به سوی عرش می رود

خاکستری اش نماد بی تفاوتی ست
بی تفاوتی که این روزها
به شغل دائمی اکثر مردم این سرزمین
تبدیل شده

و نشانگر:
آمدیم
دیدیم
و رفتیم
شده.

#مجتبی
بی نهایت کار خوبی بود. پیشنهاد میکنم حتما ببینین.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت روزهای تازه این نمایش، از یکشنبه ۴ تا سه شنبه ۶ شهریور، به طراحی و کارگردانی رضا رشادت و با بازی امین اسفندیار، گلزار حذفی و ... آغاز شد.
میترا این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ممکنه لبخند ما جان یک نفر رو نجات بده؟
ممکنه مهربانی ما، توجه ما، حتی نگاه ما زندگی کسی رو دگرگون کنه؟
بله، قطعا ممکنه
من اگر نباشم
هیچ اتفاقی نمی افتد ؛
خیابانی بسته نمی شود ؛
تقویمی در هم نمی ریزد !
تنها موهای مادرم کمی سپیدتر
برادرانم چند روز آسوده از کار
و خواهرانم پس از چند روز خاطراتم را در ویترین طلافروشی ها فراموش می کنند.

و شاید..
فقط گورکنی را کمی خسته کنم!


" #ناصر_رعیت_نواز "
دیدن این اجراى تاثیرگذار و درجه یک رو از دست ندین ♥️
با سلام جناب افشاریان گرامی اخبار اجراتان فقط درهمین تیوال است یا خود نمایش یک صفحه در اینستاگرام هم دارید منظورم دعوت ها ویژه وغیره است.فقط رویت شود.پوزش. البته نمایش بی باران بود.پوزش
۲۶ مرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من اجرای جشنواره دانشگاهی رو دیدم و فوق‌العاده بود. حتما ببینید.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش با بازی گلنوش قهرمانی، امین اسفندیار و.. و تهیه کنندگی سجاد افشاریان با ۲۰٪ تخفیف روزهای نخست امروز ساعت ۱۵ آغاز خواهد شد.
محمد لهاک و میترا این را خواندند
زهره مقدم، سجاد افشاریان و سارا جویا این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید