تیوال فیلم خشکسالی و دروغ
S3 : 02:30:33
: پدرام علی‌زاده
: محمد یعقوبی
: محمدرضا گلزار، پگاه آهنگرانی، علی سرابی، آیدا کیخایی، مهدی محرابی، مارال بنی آدم و خاطره اسدی
: سیدغلامرضا موسوی
: مهدی جعفری
: میثم مولایی
: علیرضا شمس شریفی
: محمد یعقوبی
: زهرا تحقیقی
: میثم معراجی
: نگین موسوی
: وحید ابراهیمی
: جهانگیر میرزاجانی
: محمود خرسند
: ایمان امیدواری
: هدایت فیلم
خلاصه داستان: شک و تردیدها و دروغ‌ها و پنهانکاری‌های دو مرد و دو زن منجر به اتفاقی می‌شود.


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
این فیلم برای کسانی که تئاتر خشکسالی و دروغ رو تا به حال ندیدند خوبه و می تونه جالب باشه. اما برای بقیه نه. هرچند فیلم تئاتر خشکسالی و دروغ در حال حاضر به فروش می رسه. لذا به اونایی که ندیدند هم پیشنهاد می کنم به جای این فیلم فیلم تئاتر خشکسالی و دروغ رو بخرند و ببینند. :)
به نظر من تبدیل نمایشنامه خشکسالی و دروغ به فیلمنامه اصلا نتونسته بود موفق باشه. آهنگ ها انتخابی بودن و منقطع. سریع قطع میشدن. انگار این قصه برای خودش استقلال نداشت. فیلمنامه ش که اقتباس شده از نمایشنامه بود، حالا چرا موسیقی مستقل برای خودش نداشت؟ بازی آقای سرابی را در این فیلم بیشتر از نمایش دوست داشتم. اما در مجموع قصه مثل نمایش، روی این فیلم ننشسته بود و یا حداقل اون چیزی که من تصور میکردم نشده بود.
فیلم خوبی بود، عالی نبود اما خوب بود، بازی آقای گلزار هم به نسبت قبل بهتر بود. اینکه چند تا از بازیگران تاتر که نمایش ها شون رو دیده بودم در فیلم بازی می کردند رو دوست داشتم. اما نسبت به خانم ها موضع گیرانه برخورد کرد و انگار قصد داشت نشان بدهد در مجموع خانم ها انتظارات و رفتارشون شبیه هم هست. در فیلم پهار خانم رو می بینیم که همشون به طرف مقابل سخت می گیرند و انگار درک بالا ندارن. اتفاقا اگر فیلم سعی میکرد این 4 زن رو بسیار متفاوت نشان می داد. نقطه قوت فیلم می بود
ع.ع.سامانی و رومینا خلج هدایتی این را خواندند
فرانک غلامپور این را دوست دارد
متاسفانه موفق به دیدن نمایشنامه نشده بودم در نتیجه نظر من مقایسه ای نیست . فیلم خوبی بود . بنظر من همه ی 20 سال به بالا ها، اگر این فیلم را ببینن و سظحی ازش نگذرند ، براشون مفید خواهد بود. بخوبی این مسله را نشون میده که : آدم از هرچی بترسه ، با ترسش، بالاخره ... دیدن ادامه » خودش اونو بوجود میاره.
ا ز طرف دیگر دیگاهی جالب از یک بخش اجتماعی ماست، بخشی که وجود داره و واقعیه .
اما همه فیلم یک طرف و اون جمله ای که میگه : "شما خانم ها خودتون برای خودنون ارزش قائل نیستید، اونوقت از ما مردها ایراد می گیرید؟ "بیانگر مشکل بسیار مهم و عمیق جامعه ماست. واقعا که "از ماست که برماست."
۰۸ آبان ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمفارسی مدرن با ذهنیتی بیمار
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تنها نکته قابل توجه حرفه ای بودن دندونپزشک بازیگران بود برام
انصافا کارشون خوب بوده دندون همه بازیگرا مثل هم، زیبا ،سفید ،با خط لبخند چشم نواز
:-))
۱۴ مهر ۱۳۹۵
من قصد داشم این فیلم رو ببینم اما نظرات متناقضی میخونم!
۰۱ آبان ۱۳۹۵
فیلم-تئاترش رو ببینین.
۰۴ آبان ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«خشکسالی و دروغ» یا یک رپرتوار تئاتری در قالب فیلم سینمایی

اگر جایزه ای تحت عنوان بدون زحمت ترین فیلم سینمایی تاریخ ایران وجود داشت، بدون شک «خشکسالی و دروغ» پدرام علیزاده کاندیدای بسیار مناسبی برای دریافت این جایزه بود و علی سرابی و آیدا کیخایی در مقام بازیگر و محمد یعقوبی در مقام فیلمنامه نویس و بازیگردان نیز برنده ی بی رقیب رقابت کم فروش ترین ها می شدند و محمدرضا گلزار و پگاه آهنگرانی با تکرار واو به واو جزئیات بازی پیمان معادی و باران کوثری و... در رتبه ی بعدی جای می گرفتند.
البته محمد یعقوبیِ فیلمنامه نویس در تبدیل نمایشنامه به فیلمنامه متحمل زحماتی نیز شده که از این میان میتوان به حذف تعریف کامل جوک قورباغه ی دهان گشاد، تبدیل عدد بیست و پنج به بیست و چند، بسط دادن سکانس جشن تولد و افزودن دیالوگ هایی که بهانه ی خوبی برای توقیف فیلم و در ... دیدن ادامه » پی آن حاشیه سازی های همیشگی ایشان دست خواهند داد، تزریق شخصیت بچه، تحمیل حضور فیزیکی افشین و دوست دختر آرش و دکتر زنان که نسخه ی سینمایی را به فیلم هایی از جنس «آتش بس» نزدیک می کنند اشاره کرد.
انتخاب بازیگری با فیزیک محمدرضا گلزار با اندامی که حفظ آن مستلزم روزانه چند ساعت باشگاه رفتن است، برای نقش یک مترجم و ویراستار درونگرا و به شدت اهل مطالعه، به اندازه ی تابلوی «مرکز جراحی محدود سعادت آباد» از کادر بیرون می زند.
هنگام تماشای فیلم در سانس 9 پنج شنبه شب پردیس کوروش، در صحنه هایی که تماشاگران را پیش از این هنگام اجرای صحنه ای به خنده های بلند وا می داشت، از میان خیل تماشاگران پاپ کورن به دستی که احتمالاً بیشتر برای تجدید دیدار با گلزار محبوبشان آمده بودند، جز عده ای انگشت شمار بقیه در سکوت کامل فرو رفته بودند و همین نکته نشانگر این است که محمد یعقوبی نه تنها سینما را نمی شناسد و با اصول اولیه ی نگارش فیلمنامه آشنا نیست، درکی از مخاطبین سینما نیز ندارد و بیشتر از هر چیزی روی همان خنده هایی که در اجرای تئاتری از تماشاگر می گرفته، حساب باز کرده است.
در نهایت اینکه اگر داریوش هخامنشی وضعیت این روزهای تئاتر و سینمای ایران را می دید، احتمالاً دعا می کرد اهورا مزدا چشمه ی ذوق و قلم نویسندگان این کشور را نیز از خشکسالی بپاید.
انصافاً تئاترهای این اثر بسیار بهتر بودند و حتی فیلم خود تئاتر به نظرم جذاب‌تر از این فیلم بودند ولی در سینمایی که سایه‌های موازی، ناردون، آتش‌بس، کلاه قرمزی ۲ و .. فروش میلیاردی دارند، چرا تهیه‌کنندگان خرج اضافی کنند؟!
دور هم جمع میشن و نفری چند خط ... دیدن ادامه » دیالوگ می‌خونن و یکی هم همشونو میچسبونه به هم، ما هم از روی ناچاری و نداشتن هیچ انتخابی میریم نفری ۱۰-۲۰ هزار تومان پول بلیط و تنقلات میدیم و خوشحالیم که مثلن فیلمی دیدیم که شایعه کردن توقیف میشه، یا حرف‌های جدیدی داره، یا فضای جدیدی رو برامون ساخته !!

پ.ن: من به نظرم رتبه‌ی یک در کم‌فروشی برای فیلم‌های در حال اکران سایه‌های موازی است و دوم برای خشکسالی و دروغ ..
۱۲ مهر ۱۳۹۵
من که در مجموع با شما هم‌سو هستم خانم الهام.ب
فقط به نظر من مثلاً اخراجی‌ها لااقل مقداری هزینه‌ی جلوه‌های ویژه داشت، سایه‌های موازی اصلاً صحنه‌ای نداشت..
در «خشک‌سالی و دروغ» لااقل دو تا بازیگر این فیلم قبلاً در چندین اجرا تلاش کرده بودن و نقششان ... دیدن ادامه » را درست بازی کردند و موضوع فیلم برای کسانی که تئاتر را ندیده بودن هم جالب بود و نویسنده‌اش قبلاً یک زحمتی کشیده بوده..
باور کنید سایه‌های موازی هیچ چیزی نداشت، هیچ چیز
۱۲ مهر ۱۳۹۵
من هم دقیقاً یاد فیلم آتش بس افتادم .
به نظرم فیلم اصلا جالب نبود و بیشتر برای گیشه ساخته شده بود...
تئاتر خشکسالی و دروغ بسیار بهتر از فیلم بود و کاملا با شما موافق هستم الهام جان در تمام موارد.
۱۴ مهر ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
____آینه تمام نمای روابط مخرب ____
*** این نگاشته ممکن است بخشهایی از داستان را روایت کند. ***
پدرام علیزاده فیلمی را به تصویر کشیده که محور اصلی آن بررسی روابط مخرب زوجین است. در فیلم شاهد روابطی هستیم که عوامل تخریب کننده آن در فضایی تقریباً طنز و دلچسب به نمایش درمی آید.
البته هرچند بستری طنزگونه دارد؛ اما در اصالت و کـُنـهِ ماجرا، تلخ و گزنده است و به زعم بنده به نوعی نگاه نقادانه به این علل و عوامل داشته و چه بسا بعید نیست به طور ضمنی جنبه ای آموزشی و تجربی داشته باشد.
در این نگاه نقدگونه آنچه به ذهن متبادر میشود این است که در روابطی اینچنینی که گاهاً منجر به سردی روابط و در مواردی حادتر منجر به جدایی و متارکه میشود؛ نقش زن نقشی موثر و متاسفانه مخرب تر است.
اگر بخواهیم با دیدگاهی منطقی و بیطرفانه و فراجنسیتی به قضیه بنگریم؛ شاید کفه ترازوی حقِ امید-مردقصه ( علی سرابی) در خصوص دلسرد شدن و بی میلی نسبت به زندگی با زنی همچون میترا-زن قصه (آیدا کیخانی) سنگینتر باشد.
میترا زنی است سطحی نگر با رفتاری بچه گانه که علیرغم سن و سال ظاهری؛ پختگی و درایت و منش زنی متناسب با آن سن و سال را ندارد و زمام اندیشه و تفکر و تصمیم گیری در خصوص مسائل زندگی زناشویی اش را تا حدودی به دست دوستش که زنی مطلقه و زخم خورده است داده و بزرگترین نگرانی و درگیری ذهنی اش؛ از دست دادن همسر وکیل و خوشتیپ و جذابش است !!
البته ناگفته نماند؛ از آنجا که مخاطب پیشینه ذهنی مناسبی از گذشته زندگی این زوج در خصوص نحوه آشنایی، ازدواج و حتی سابقه تعهد اخلاقی و رفتاری آنها ندارد ( شاید یکی از نقاط ضعف فیلم باشد) ، تنها حکمی که در مواجهه با رابطه زناشویی زوجین صادر میکند؛حقانیت خواسته های مرد قصه در خصوص اعتماد همسرش به وی و از طرفی محکومیت زن به تحمل مـُهـرِ سطحی نگری و بی درایتی است !!!
یکی دیگر از دلایلی که نقش مخرب زن را در این فیلم پررنگ میدانم؛ حضور آلا-زن دوم قصه(پگاه آهنگرانی) در قصه است.
آلا زنی است مطلقه و دانشجوی رشته حقوق و از قضا خواهر آرش (محمدرضاگلزار)، صمیمی ترین دوست امید .او به جهت مشکل حقوقی که در خصوص متارکه از همسرش با آن مواجه شده به امید مراجعه میکند و این باب آشنایی تازه ای با امید است که بعدها منجر به ازدواج آنها میشود.
از نکاتی که در زندگی آلا وجود دارد و شاید بتوان آن را از نقاط ضعف فیلم دانست، این است که در اینجا نیز مخاطب نمیداند علت ازدواج و پس از آن متارکه آلا از همسرش چیست؟ هرچند اشاره گذرایی به دلیل متارکه آنها میشود؛ اما به زعم بنده شاید اگر از ابتدا آلا دختر مجردی معرفی میشد، نه تنها به خط روایی داستان خللی وارد نمیکرد؛ بلکه کارکرد بهتری نیز به دنبال داشت.
فیلم "" خشکسالی و دروغ "" صرفنظر از نقاط ضعفش؛ فیلم خوب و مورد قبولی است. چرا که علاوه بر نگاه نقادانه و موشکافانه مزین به طنزش، دیدگاهی روانشناسانه به روابط دارد و این نقطه قوتی است که با اتکا بر آن میتوان فیلم را در زمره فیلمهای آموزنده برشمرد.
"" خشکسالی و دروغ"" با زبان خاص خودش میگوید:
دروغ و پنهانکاری( حتی با اصطلاح مذموم و عامیانه مصلحتی!!) آنقدر مخرب و زشت و کریه و نکوهیده است که ریشه بهترین زندگیها و روابط را ذره ذره میمکد و قطعاً نهال نوپای زندگی را که روزگاری با بذر عشق و محبت جان گرفته، با بیرحمی به خشکسالی و برهوت تبدیل میکند.
پ.ن: اشاره ام به نگاه پررنگ فیلم به تاثیر مخرب رفتارهای بی منطق و بدون تالم و خالی از پختگی زن در زندگی مشترک، به هیچ وجه مهر تاییدی بر رفتار و عکس العمل مذموم و نکوهیده خیانت از جانب مرد نیست. بدون شک این رفتار مستلزم بررسی و نگاهی موشکافانه و روانشناختی است که قطعاً از حیطه تخصصی بنده خارج است.
اما ... دیدن ادامه » آنچه در "" خشکسالی و دروغ "" برایم محل تامل و اندیشه شد؛ احساس همذات پنداری ام با امید-مردقصه در خصوص حس اشمئزازی بود که از رفتارهای ناسنجیده و به دور از درایت و منطق زن دریافت کردم.
ای کاش بانوان نازنین سرزمینم میدانستند:
آنچه مایه جذابیت، احترام، عزت، ارزش و تمایز آنها با دیگری است؛ منش، متانت، درایت و تدبیر زنانه آنهاست و نه هیچ امر دیگری....
__ پــرنــد مـحـمـدی ـــــ
پرند عزیز با توجه که من هنوز فیلم رو ندیدم و نمیتونم نوشته ات رو بخونم ، میشه بگى دیدنش رو توصیه میکنى یا نه ؟:))
۰۹ مهر ۱۳۹۵
با سلام و احترام
این فیلم را نه تایید می توان کرد و نه تکذیب.
برای ساخت هر فیلم توجیهی باید در نظر داشت دوستان.
برای خلق هر اثری دغدغه و هدفی،این طور نیست؟
کپی برداری آن هم از روی تاتری به قدرت و صلابت خشکسالی و دروغ،هدف شما چیست؟ به دست آوردن گیشه؟
آیا واقعا می توان ادعا کرد که این فیلم به قدرت تاتر ساخته شده می باشد؟
این سمپوزیوم اجتماعی بهتر بود دستمایه صنعت سینما نشود.
گرچه شاید امیدی باشد تا مردم عزیز پس از تماشای این نسخه سینمایی ضعیف نسخه تاتر آن را نیز از نظر بگذرانند.

با ... دیدن ادامه » تشکر از حسن توجه شما
سید امیر ارجمند
۱۷ آبان ۱۳۹۵
دوستان گرانقدر جناب منفرد و ارجمند
سپاس از حضور پرمهر و نظز ارزنده شما بزرگواران.
۱۰ آذر ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید