تیوال نمایش شب دشنه های بلند
S2 : 18:52:33
  ۰۱ مرداد تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
  ۱۹:۰۰
  ۱ ساعت
 بها: ۳۰,۰۰۰ و ۳۵,۰۰۰ تومان

: علی شمس
: (به ترتیب ورود به صحنه) سام کبودوند، فرزین محدث، مرضیه وفا مهر، رامین سیاردشتی، مارال فرجاد، سجاد تابش

: پوریا شکیبایی
: نشاط پور فراهانی
: امیر حسین دوانی
: مقدی شامیریان
: بابک کیوانی
: ثمین سالک، سمیه فراهانی
: علی کوزه گر
: احسان نقابت
: کریم لحمی
: الهه برادران
: محمد زکی زاده
: رایکا ابراهیمی
: عسل صابر وحید، دینا یوسف پور
: مهدی آشنا
: علی فتحی، علی شمس
: آیدا اورنگ
: علیرضا حسینی، فرید حسینی

باکس های روبروی ۳۵.۰۰۰ تومان
باکس های کناری ۳۰.۰۰۰ تومان
شهر:
تهران

مکان

تهران، ضلع شرقی چهار راه ولیعصر (تئاتر شهر)، خیابان رازی، نبش کوچه زند وکیل پلاک ۵۰
تلفن:  ۶۶۹۷۹۷۴۱

گزارش تصویری تیوال از نمایش شب دشنه های بلند / عکاس: سارا ثقفی

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش شب دشنه هاى بلند / عکاس: سارا ثقفی

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» شبی که روشن است

» جهان در کار سرکوب اندیشه است

» آغاز «شب دشنه هاى بلند» همراه با حضور هنرمندان و تماشاگران

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
امروز و فردا دو اجرای پایانی نمای شب دشنه های بلند .
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گفتگوی مرضیه وفامهر با روزنامه ی شرق درباره نمایش " شبِ دشنه های بلند "
http://sharghdaily.ir/1396/06/30/Main/PDF/13960630-2968-14-27.pdf
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت هفته پایانی این نمایش با تخفیف گروهی امروز ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام دوستان .تنها ده اجرا به پایان نمایش " شبِ دشنه های بلند " باقی مانده و پس از آن به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

گفتگوی سبا حیدرخانی با علی شمس درباره نمایش شب دشنه های بلند

http://www.ilna.ir/fa/tiny/news-525552
وطنِ بهرام بیضایی زبان فارسی و فرهنگ ایرانی است/پای رَپِرها و آنها که فالوور بیشتری دارند را به تئاتر بازکرده‌اند/باعث حقارت تئاتر شدند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه این نمایش از روز چهارشنبه ۱۵ تا جمعه ۱۷ شهریورماه همینک آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه این نمایش به کارگردانی علی شمس از روز یکشنبه ۱۲ تا سه شنبه ۱۴ شهریورماه آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در برهوت
یادداشت سید علی صالحی بر نمایش" شب دشنه های بلند "
این نمایش نامه خاص، با اجرایی غافلگیر کننده ( لحظه به لحظه در خلال دیالوگ های ظریف ، ساده و درگیر ) یکی از موثرترین تئاترهایی بوده که این همه با جانِ من مانوس بوده است . دلیریِ دیالوگ ها و خرد خیزیِ بازی ها بی نظیر است . چه برنوشتِ خاصی بر پیشانی این روزگار و چه بازیگری باورپذیری بر صحنه این زندگی . نوشتار یک سو ، کارگردانی ... دیگر سو و جبهه سوم ؛ ناظرین ، شاهدان ، مردم ، اهل تماشا ..! سه سویه خاص که در یک نقطه برگزیده به هم می رسیدند . این گردابِ هوش ربا ، دم به دم با حرکت و واژه و جسارت ، جهانِ انسانِ معاصر را به سخره می گرفت و هم بر او میگریست . نمایشی نگران که اضطراباتِ زمانه ما را در چرخشی هول انگیز به رخ همین زمانه می کشید . مرحبا تیاتر مستقل ما . شب دشنه های بلند یا زیستن در ظلمات قداره ... دیدن ادامه » ها از هر حیث دیدنی ، شنیدنی و ملموس است . من ممنونم از نبوغ نسلی که آمده تا همه حواسِ این کهنه رباط را بهم بریزد
مهیا این را خواند
امید و محمد جواد موسوی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه از چهارشنبه ۸ تا جمعه ۱۰ شهریورماه هم اکنون آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید



یادداشت ابراهیم پشت کوهی بر نمایش "شب دشنه های بلند "
شبی که روشن است

این روزها سعی می کنم کارهای روی صحنه را ببینم و البته نمایش های زیادی را هم دیدم *
، نمایش های بی ارزش هنری، نمایش های کم ارزش ، نمایش هایی با دغدغه اجتماعی اما فاقد زیبایی شناسی ،نمایش های عاشق فرم اما خالی از معنا، نمایش های شیفته اسم بازیگرانش و در پی مرعوب کردندعوام و... که حالا قصد قضاوت و تحلیل شان را ندارم.
اما از بین تمام آثار به روی صحنه رفته دو اثر داری ارزش هایی فراتر از شکل سنتی و سنت شکل دهی به تاتر این مملکت بودند و کمی رو به جلو محسوب می شوند یکی نمایش "پسران تاریخ " به کارگردانی اشکال خیل نژاد است که به خاطر جسارت در ایجاد فرم تازه و فرا روی در انتقال از معنای صرف ،اثری قابل تحسین است و دیگری نمایش شب دشنه های بلند اثر علی شمس که یک نمایش پست مدرن است که در تاتر مستقل به روی صحنه می رود این نمایش اکثر مولفه های آثارپستزمدرن را دارد و خود را از وضعیت بخور نمیر تاتر ایران جدا کرده است ، رویکرد تازه به آیین ها: شکستن تخم مرغ برای پیدا چشم زخم. جعل تاریخ؛ساختن شخصیت نویسنده ای به اسم مجدد خوشکوش و مقابله او با بهرام بیضایی و...، نگاهی نو به اسطوره ها؛ حلول جن در تن یک دختر،گریز از کلان روایت و داشتن خرده روایت ها؛ قصه های اپیزود دوم،درگیری با سیاست و نقد آن، استفاده از طنز، بهره گیری از اشکال نمایش های سنتی مانند کمدیا دلارته،سفر در تاریخ و شکستن وحدت زمان و مکان، ارتباط مستقیم با مخاطب و در هم ریختن ارتباط سنتی با تماشاگر، صدای راوی و وام گرفتن از شعبده و سیرک !
به همه اینا یک فرزین محدث درخشان را اضافه کنید که نقش یک پیرزن را در صحنه آن قدر عالی و شیرین بازی می کند و از وضعیت تیپکال به وضعیت عمق سازی نقش می رسد که تا مدتها از ذهن تان پاک نخواهد شد.
به قول آلن بدیو تاتر بیشتر هنر امکان هاست تا هنر اجراها !
متاسفم که امروز کارهایی که به لحاظ هنری فاقد کمترین ارزش هستند چنان با استقبال روبرو می شوند که کارگردان آن( بخوانید سازنده، چون کارگردانی شانی بالاتر دارد) در توهم غرق می شود که لابد شاهکاری خلق کرده است و تاترش مردمی و ماندگار است. من هیچ دلیلی برای مردمی خواندن آن چه که مردم را به طرف خود جلب می کند، نمی بینم ، این معیار در ارتباط با آن چه مربوط به هنر می شود معیار بسیار ضعیفی است."تاریخ هنر پر است از این تناقض ها.
شب دشنه های بلند اثری است که در تاتر ما دنبال رو نیست و دنبال راههای نرفته می رود ،تجربه ی تازه ای را به نمایش می گذارد.
و با گریز از جریان های متعارف بر زیبایی شناسی محافظه کارانه چیره می شود.
همیشه گفته ام تاتر ایران در فرم بسیار محافظه کار است اما نمایش هایی مثل شب دشنه های بلند دامنه های فرمی تاتر ما را اندکی گسترش می دهند، این اثر از کمدی استفاده می کند اما کمدی را به یک واقعیت تراژیک تبدیل می کند، به قول هگل کمدی والاترین شکل تاتر است اما منظور او کمدی واقعی است که ما را سرگرم نمی کند، بل که ما را در شادی نگران کننده ای قرار می دهد که حاصل خندیدن به امر واقعی وقاحت آمیز است.
شب ... دیدن ادامه » دشنه های بلند خندیدن به وقاحت هایی که گاهی با قلب تاریخ خود را اصل جا می زنند و باعث بیرون راندن کسانی مانند آربی آوانسیان و بهرام بیضایی از خانه و خلق آثار بی بدیل شان می شود.این نمایش مسئله دارد و مسئله این است.
*( البته من قطعن تمام نمایش های رو صحنه را ندیده ام و درباره کلیت حرف زده ام)

ابرشیر، امید و پوریا این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش شب دشنه‌های بلند به کارگردانی علی شمس روز پنجشنبه در حمایت از مرضیه ابراهیمی و قربانیان اسیدپاشی روی صحنه می‌رود.

درصدی از فروش این اجرا به نمایشگاه عکس نگار مسعودی از قربانیان حادثه اسیدپاشی تعلق می‌گیرد.

عوامل "شب دشنه‌های بلند" در خصوص این اجرا نوشته‌اند: "همراه و همگام با مرضیه ابراهیمی که زندگی‌اش قربانی خشونت اسیدپاشی شد و نگار مسعودی که این فاجعه را به تصویر کشید خواهیم شد تا همه این جور و ستم را در نمایشگاهی در معرض دید جامعه قرار دهند. درصدی از عواید تئاتر را به نفع نمایشگاه‌شان تخصیص می‌دهیم."

این نمایشگاه گامی در راستای بیان مطالباتی برای محدودیت و ممنوعیت خرید و فروش اسید است.

نمایش "شب دشنه‌های بلند" که هر شب ساعت ١٩ در سالن مستقل تهران اجرا می‌شود، هر شب میزبان یک چهره فعال هنری روی صحنه است.

سام ... دیدن ادامه » کبودوند، فرزین محدث، مرضیه وفامهر، رامین سیاردشتی ، مارال فرجاد، سجاد تابش بازیگران این نمایش هستند. راوی این نمایش نیز پوریا شکیبایی است.

تهیه "شب دشنه‌های بلند" بر عهده نشاط پورفراهانی است و بلیت فروشی این نمایش از طریق سایت تیوال صورت می‌گیرد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس های تازه از روز یکشنبه ۵ تا سه شنبه ۷ شهریورماه همینک آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت سانس‌های تازه پنج‌شنبه ۲ و جمعه ۳ شهریورماه همینک آغاز شد.
تخفیف وفاداری چرا اعمال نمیشه موقع خرید؟
۲۹ مرداد ۱۳۹۶
درود بر شما
لطفا در ساعت اداری با شماره ۶۶۸۷۱۸۹۷ تماس بگیرید تا مساله بهتر بررسی شود.
۲۹ مرداد ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش تا ٣١ شهریورماه تمدید شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید سانس های یکشنبه ۲۹ مرداد و چهارشنبه ۱ شهریورماه آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید سانس های چهارشنبه ۲۵ تا جمعه ۲۷ مردادماه امروز ساعت ۱۲ آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بنده هم به لطف دوستان مفتخر به دیدن این نمایش شدم. شاید این نمایش برای آماتورهایی مثله من یک کار سنگین محاسبه بشه و صحبت در ارتباط با اون در حد من نباشه که البته دوستان صاحب نظر گفتنی ها رو فرمودن.
به جز محتوی تامل برانگیز این نمایش، نکته خیلی جذاب برای بنده بازی بسیار زیبای آقای محدث و تسلط خانم وفامهر به صحنه و نمایش بود به نحوی که در حین نمایش حضور یک سوسک روی صحنه باعث بهم ریختن افکار و نگرانی تماشاگران شد اما خانم وفامهر با تسلط کامل همزمان با بیان دیالوگ این حشره رو با دست به بیرون صحنه مشایعت کردن :)
نقطه ضعف کار هم به نظر این فقیر در حوزه تئاتر، بازی آقای کبودوند (که وزنه مهمی رو در این نمایش بر عهده داشتند) بود که در صورت تاثیر گذارتر اجرا شدن این نقش، امکان همراهی بهتر مخاطب با نمایش رو فراهم میکرد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شب دشنه های بلند، متن و اجرای طناز و البته نیش داری دارد.
شیوه ها و مناسباتی که برای بیان این نمایش انتخاب شده هماهنگ با جهان ژانری انتخابی آن است. برخی از معیارها و خصوصیاتی که در مورد ادبیات پست مدرن مراد می کنیم در شب دشنه های بلند در شکل و ساختار اجرایی و دراماتیک،نمایشی شده است. بینامتنیت... ساختارزدایی از روایت خطی و متعارف ....حضور مولف در اثر و مجادله و شوخی با امر سوبژکتیو و نیز مسایلی که ممکن است بسیار جدی باشند...جفنگیت و ابتذال آگاهانه....جعل زمان و مکان ....جعل واقعیت و انشقاق امر واقعی در بی شمار واقعیت های دیگر ...پرداخت به خرده روایت ها ...فرا متن ...تناقض و گسست....بازی...
فارغ از اینکه تا چه اندازه این جهان و منش نمایشی را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم باید به این مساله توجه شود که در پس پشت این بازی های تکنیکی و روایی، شب دشنه های بلند از ... دیدن ادامه » سر دلسوزی و درد، به امور ریشه دار و مهمی در این سرزمین می پردازد و نقدش می نماید....حسادت و بحران اصالت و اوریجینالیته ..
با تمرکز انتقادی بر دوره ای از تاریخ تاتر ایران و ذیل پرداخت به آن، وضعیتی قابل تعمیم به هر حوزه دیگر را در طول تاریخ معاصرمان به درستی میسر می انگارد و به شکل مطایبه آمیزی آسیب شناسی می کند. علی شمس حتی در جایی از نمایشنامه اش ضمن سوارکردن مفاهیمی انتقادی و اجتماعی درقالب بر شمردن پنج اثر به زعم او برجسته از پنج نمایشنامه نویس مهم ایران طی چند دهه اخیر به مثابه یک بررسی محققانه درون متنی ،به وضعیت اجتماعی سیاسی فرهنگی تاریخ معاصر ایران در این چند دهه ارجاع می دهد. از جنگ و قتل های سیاسی تا نقد قدرت و زبان و فرهنگ عامه.... او در گفتاری مقاله مآب در نمایشنامه اش اشاره می کند بیضایی( این حافظ عرصه نمایش) در مرگ یزدگرد از زبان معیار دور شده و کوهستانی در رقص روی لیوان ها به زبان معیار نزدیک شده یا از آن رد شده است.
مجدد خوشکوش بی استعداد بخیل،حقارت خودش را از رخدادی که باعث تعطیلی همیشگی کارگاه نمایش می شود، جشن می گیرد چرا که دوست دارد بی استعدادی وحقارت و ناتوانی اش، جایگزین پویایی و ترقی و پیشرویی افرادی مثل نعلبندیان و اوانسیان و بیضایی و... شود. اشاره خوشکوش به بورژواهای کارگاه نمایش که قرتی درباری هستن!قابل مداقه است. هر علاقه مندی که کتاب تحقیقاتی تئاتر در گذر زمان، کارگاه نمایش از آغاز تا پایان 1348-1357، ستاره خرم زاده اصفهانی را ورقی زده باشد متوجه اثرات گسترده و تابنده ی این کارگاه در عرصه تئاتر پیشرو و نوآورانه ایران حتی تا به همین امروز خواهد شد.
اشاره به افسانه های دکامرون و بازنمایی اجرای نمایشی از آن در خواب نویسنده بخیل به شکل شیوه نمایش دل آرته با تلفیق شیوه های نمایش های سنتی(به گفته خود شمس)، در قسمت دوم شکل می گیرد که تعمدا تصنعی و بازنمایی شده است و ای کاش این تمهید بیشتر خنده دار می نمود.
طراحی صحنه با حروف یادآور بوم نقاشان و خط نگاران مدرنیست پیشگام ایرانی است و خوشایند و مرتبط با تم نوشتن در نمایش است.
علی شمس، از استعدادهای خوب و خلاق نمایشی امروز ایران است به امید شکوفایی های هرچه بیشترش در عرصه تئاتر این مملکت و البته جهان
رفیق آلکاترازیم لطف داری به غایت
۱۹ مرداد ۱۳۹۶
مطمئنم با این تعاریفی ک شما کردید حتما خوشم میومد اگر می دیدمش...حالا امیدوارم فیلمش بیرون بیاد
۲۶ مرداد ۱۳۹۶
مرضیه ارجمند خواهش می کنم ممنون که می خوانید و امیدوارم هر چه زودتر فرصت تماشای هر تاتری که دوست دارید به دست بیاورید...ارادتمند
۲۷ مرداد ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شب دشنه های بلند تئاتر خوبیست. طراحی صحنه و لباس خوبی دارد و به نظر من بازیگران زنش خیلی خوب بازی میکنند. هرچند بازی آقای سیاردشتی و تابش هم برای من جذاب بود. اما چیزی که از همه عالی تر است نویسندگی و کارگردانی اثر است. این نمایش دو قسمت دارد. قسمت اول جذابیتهای خودش را دارد. بازیگرهایی که کارشان را خوب و درست انجام میدهند و فضای رئال جادویی خاص خودش را دارد. اما قسمتی که بیشتر من را جذب خودش کرد قسمت دوم نمایش بود. فضای سبک و رنگارنگ قسمت دوم، بازیهای اغراق شده و نمایشهای سخیفی مثل تبدیل میله به دسته گل که انگار اصرار دارد تماشاگر را وادار به قضاوت زودهنگام کند. اما به نظر من ارزش این نمایش پر سر و صدا بیشتر از چیزیست که به نظر میرشد. اتفاقا این قسمت از نمایش به نظر من مثل آیینه ایست که کارگردان جلوی تماشاگران گرفته تا در آن قیافه خنده دار خودشان را ... دیدن ادامه » ببینند. با این همه برای کسانی که هنوز متوجه نقش خودشان در بازی خنده دار زندگی نشده اند نمایش ادامه دارد. به نظر میرسد که نمایش تمام میشود و کارگردان به صحنه میرود. تماشاگران برای دیدن کارگردانی که علی شمس نیست و بازیگری که در ردیف اول ننشسته گردن میکشند. بعضی از جایشان بلند میشوند و با عجله سالن را ترک میکنند اما هیچکدام نمیفهمند که بازی هنوز ادامه دارد. پایان یافتن نمایشها آنقدر تکرار میشود که تماشاگران در پایان واقعی نمایش به تردید می افتند.
این اثر من را به عنوان تماشاگر به فکر انداخت. در طول نمایش، در پایان نمایش و بعد از گذشت دو ساعت احساس و درک من از این نمایش فرق داشت و این نتیجه چندلایه بودن این اتر بود.
علاوه بر این، اینکه »مجدد خوشکوش» مثل همه ما نتونست بر سلیقه خودش فائق بیاد و ارزش واقعی اثر بیضایی رو ببینه و در نتیجه معروف نشد برای من خیلی جالب بود. هر کدوم از ما میتونیم بهترین دوست یا بهترین دشمن خودمون باشیم. ضمنا، من اینکه روستایی زمان باروک پیرمردی بود که همسر کم سن و سال عروسک به دستی داشت رو دوست داشتم. خوبه که تئاتر واقعیت رو به ما نشون بده: واقعیت خودمون، جامعه مون و گذشته و حالمون.
خرید بلیت سانس‌های تازه، از روز یکشنبه ۲۲ تا سه شنبه ۲۴ مردادماه از فردا (چهارشنبه) ساعت ۱۲ ظهر آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید