تیوال جشنواره تئاتر آیینی و سنتی نوزدهم
S2 : 06:57:31
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

گزارش 2 / جشنواره آیینی سنتی

در آخرین روز جشنواره‌‌ی نمایش‌های آیینی_سنتی، دو نمایش با متن بهرام بیضایی" آژی‌دهاک " از علیرضا دریابیگی و "جنگنامه‌ی غلامان " با کارگردانی محسن حسینی، در سالن چهارسو و قشقایی مجموعه تئاترشهر، به اجرا درآمدند
آژی‌دهاک، با طراحی جذاب و بازی‌هایی قوی و طراحی بخشی از متن با طنز سیاه‌بازی ، اجرایی درخور و ارزشمند بود که بدون شک قابلیت بازنمایی تاثیرات متن‌های بهرام بیضایی را، بخوبی ارائه داد
متن سنگین و دیالوگ‌های زیاد بدون تپق و با طراحی مناسب صحنه، نورپردازی دستی و عرضی و نقش‌ها، بیانی رسا با مکث‌ها و وقفه‌های درست، نقاط قوت اجرا بود به ویژه که با دراماتورژی بخشی از اثر و تلفیقی از سیاه بازی و وجود دستمایه‌ی طنز، اجرا تلطیف تر و عامه‌پسندتر شد.
آژی‌دهاک، متنی درخور از بهرام بیضایی‌ست که به طریقه‌ی نقالی و بازی در بازی‌ست ، یک راوی در راوی‌های دیگری تکثیر می‌شود و داستانی الهام گرفته از شاهنامه را طرح می کند.
آژی‌دهاک از اجراهای خوب این دوره از جشنواره بود که به نظر می‌رسد در صورت اجرای عمومی،مورد اقبال طرفداران و علاقمندان تئاتر آیینی و بهرام بیضایی قرار گیرد.
*
اجرای دوم، از محسن حسینی که علاقمند به اجراهای فرمی‌ست، اینبار نیز با وجود صحنه‌ای با طراحی ساده اما ایرانی و با استفاده از نقالی و سیاه بازی توانست اجرای خوبی را ارائه داد
موسیقی سرصحنه موتیف‌ها،انواع سازهای کوبه ای و سنتی ایرانی، و گویش های ریتمیک پرده‌خوانی‌ها و داستانی انتقادی، از خصوصیات بارز اجرای جنگنامه‌ی غلامان‌ست که کمتر مورد توجه اهالی تئاتر برای اجرا قرار گرفته است، نمایش از سطح بازی‌های متفاوتی برخوردارست که همین معضلی برای عدم یکنواختی و یکدستی اجرا می‌شود؛ چنانکه با تمام تلاش‌های بازیگران بویژه سه غلام، اجرا نمی‌تواند تمام عیار و کامل باشد.
طراحی صحنه، دایره‌ی میدان‌گاهی برای نقالی، پرده‌خوانی و معرکه گیری غلامان و پهلوانان و سه سطل و بقچه، درعین سادگی، کارایی مناسبی را در بافت و ترکیب اجرا ایفاگرند.پرده‌هایی از نقاشی‌های مینیاتوری از میدان‌های جنگ و پهلوانان، با ویدیوآرت جنبه‌ی تکمیل‌کنندگی دارد

جشنواره‌ی آیینی سنتی ، یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری در کشورست که به هدف احیا و تقویت تئاتر ایرانی و اصیل سنتی آن، از روضه‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی، خیمه‌شب بازی،عروسکی، روحوضی و سیاه‌بازی، با متن‌هایی که بیش از آنکه ترکیب جذاب موسیقی و بازنمایی فرهنگ سنتی ایرانی باشد، بازتابی از تبار تاریخی هنرهای نمایشی در ایران‌ست که قدمت بسیار و آئینی برای پیوند هرچه بیشتر مردم عادی و هر قشر با هنرنمایش و آئین تئاترست
امیدکه در سالهای آتی ،این جشنواره، بیشتر از قبل، مورد اقبال تماشاگران جدی تئاتر قرارگیرد.

نیلوفرثانی
25 ... دیدن ادامه » مرداد 98

ممنون نیلوفر جانم از متن خوبی که نوشتی
امیدوارم نمایشهای خوب این دوره از جشنواره در طول سال اجرا بشوند، البته با تبلیغات و اطلاع رسانی مناسب! چون در ایام جشنواره، متاسفانه تبلیغات خوبی انجام نشد
۴ روز پیش، پنجشنبه
درود مریم جان ... با گروه آقای اسدی نمایش " ابگوشت زهرماری" که صحبت کردم گویا خبر اجرای عمومی در سنگلج رو در آینده ی نزدیک داشتند امیدوارم این اتفاق خوب بیفته وکار این گروه بوشهری رو دوستان تاتربین ببینند و لذت ببرند
قربانت عزیزم منم منتظر هستم بقیه ... دیدن ادامه » گروه ها هم بتوانند اجرای عموم بگیرند
خوشحالم که هنوز متن های بهرام بیضایی با استقبال روبرو هستند و هنوز بدون تاریخ انقضا، حرف امروز مردمان این سرزمین ست ..
۴ روز پیش، پنجشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
“نمایش بازرس”
یک بازرس کاملا ایرانی،از جنس سنگلج

شب،
با تمام ترک های روی دیوار
آهسته و آرام
می خوابد

در نبرد گلادیاتورهای خشمگینِ وهم
که در سرمان شمشیر میزنند
ما را با اسب هایش
لگدمال می کند

نیزه،
در پهلوی آسودگیِ خاطرمان
فرو ... دیدن ادامه » می کند،
آخر نمی شود که
به افکار شوم شهر دل بست

شب
از نیمه میگذرد،
نشسته ام
لبه ی تخت را چنگ می زنم
تا به سیاه چاله بیخوابی پرت نشوم

خسته ام
به پاهای کبودم
دیگر امیدی نیست
اما
برای یک بار هم که شده
بیا زنده بمانیم.

#مجتبی
حمیدرضا مرادی و نیلوفر ثانی این را خواندند
محمد لهاک ( آقای سوبژه ) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گزارشی از روزنخست نوزدهمین جشنواره‌ی تئاتر آئینی_سنتی
دوشنبه 21 مرداد98

در نخستین روز نوزدهمین جشنواره‌ی تئاترآئینی_سنتی درتهران، دو اجرای "کابوس‌های مرد مشکوک" به کارگردانی ملیکا رضی از تهران و "آبگوشت زهرماری" حسین اسدی کاری از گروهی بوشهری در سالن سایه و چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به اجرا درآمد.

کابوس‌های مرد مشکوک، اگرچه شاخص‌های تئاترسنتی ایرانی و سیاه‌بازی در آن حائض اهمیت‌ست اما ازجایی به بعد متن واجرا دچار افت می‌شوند.
بازی بازیگران جاافتاده و قوی‌ست اما حتی بازی‌ها، ریتم و خط روایی داستان، قادر نیست تا انتها دریک سطح از انرژی و کیفیت باقی بماند کاراکترها، سرسری پرداخته شده‌اند و به نظر می‌رسد، متنی شتابزده تنها با المانهای تئاتر سنتی، سرهم شده تا اوقات خوش و طنزی را برای تماشاگران فراهم آورد.موسیقی زنده سرصحنه جذاب و کارآمدست و به خوبی تکمیل کننده‌ی روند داستان وهمسو با رخدادهای آنست اما بازنمایی به شیوه‌ی موثری برای ربط تاریخی و یا تئاتر ایرانی و روحوضی نمی‌شود.

کابوس‌های مرد مشکوک، کابوس مردی‌ست که درگیر یک سری اتفاقات در شورش اهالی چاله میدان می‌شود و ماجراهایی را پیش می‌آورد که حکایتی از فساد حکومتی و بلبوشیِ اجتماعی آن زمان‌ست.. ترانه‌های فولکلور ایرانی_سنتی را که قدیم‌ترها درمحافل زنانه می‌خواندند و بزم می‌گرفتند، دراین نمایش اجراگران ،اجرا می‌کنند که اوقات مفرحی را سبب می‌شود.
نمایش با حدود ۹۵ دقیقه زمان اجرا، زیاده‌گویی دارد و از جایی به بعد اضافاتش، خسته کننده می‌شود.

*
” آبگوشت زهرماری” کاری از شهرستان خارک و با تطبیق آئین و سنت محلی بوشهری، با آواها و موسیقی آن منطقه، متنی از آرش آبسالان را به صحنه می‌آورد که با کارگردانی حسین اسدی، درخور توجه و تحسین‌ست.

آنچه بر صحنه اجرا می‌شود،حرفه‌ای، و حاصل تلاش و تسلط این گروه شهرستانی در اجرایی سنگین و پراز نقش های متعدد و بازی در بازی‌ست که با موسیقی جذاب زنده و سرصحنه، چنان چفت و بست درخشانی دارد که مخاطب را با آئین و نمایشی صحنه‌ای_سنتی، همراه می‌کند
اتفاقات ... دیدن ادامه » در مطبخ خان بوشهر برای چاره‌جویی مطبخیان به برگرداندن اشتهای خان به خوردن خوراک می گذرد ودست آخر به آبگوشتی زهرماری ختم می‌شود.

نورپردازی، دکور ، بازیهای گیرا و تمرین شده، حاصل زحمت گروهی‌ست که بدون شک با تمرین‌های زیادی همراه بوده است.
آبگوشت زهرماری، ضمن پرداخت به داستانی بومی وتاریخی، فانتزی مورد نظر خودش را نیز پیش می برد اگرچه متن در بخش‌هایی افت و خیز دارد اما پایان‌بندی، ناامید کننده است.
بااین حال، برای دیدن یک نمایش آئینی و سنتی ایرانی، با جذابیت و کمدیِ پنهان در آن، “آبگوشت زهرماری ” انتخاب مقبولی‌ست که تماشاگر را راضی و خوشنود، بدرقه می‌کند.

نیلوفرثانی
گزارش اختصاصی برای سایت پایگاه خبری تئاتر
شناسه خبر : 57087 | تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۳ | ارسال توسط : پایگاه خبری تاتر