تیوال فستیوال موسیقی معاصر تهران
S3 : 19:07:07
جشنواره پیشین
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
عکس
از کنسرت کوارتت اُ.ر.پ i
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
مصطفی آذرکمان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
مصطفی آذرکمان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
soudabeh qaisari29 و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
mohammad amin sharifi، مصطفی آذرکمان، بامداد و بهنام [شاهین] باقری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
مصطفی آذرکمان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
محمدرضا عسگری، بامداد و محمد قزاآنی این را دوست دارند
یک تجربه ی عالی و استثنایی .. ممنون از گروه دوست داشتنی اوپیا :)
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
پروانه خسروی زاده، مجتبی مهدی زاده و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
آذرنوش، mohammad amin sharifi، پروانه خسروی زاده، مجتبی مهدی زاده و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
محمد عسگری، فرزان امیری و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵
محمد عسگری، فرزان امیری و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من یه بلیط برای امشب ساعت 9 دارم.میشه اونو با چهارشنبه عوض کنم
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
لیلى شجاعى، سهیل سهیلی، محمد عسگری، پروانه خسروی زاده و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۵
لیلى شجاعى، سهیل سهیلی، محمد عسگری و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کلا صدای ساکسیفون رو دوست دارم امیدوارم گوشم از خرید بلیط شاکی نشه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دغدغه‌های زندگی را با موسیقی بشنوید/ جزئیات یک فستیوال خصوصی | عکس
» دغدغه‌های زندگی را با موسیقی بشنوید/ جزئیات یک فستیوال خصوصی
... دیدن متن »
نشست خبری نخستین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با حضور مسئولان برگزاری این رویداد موسیقایی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نوید گوهری مدیر هنری نخستین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی تهران در ابتدای این نشست خبری که روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین‌ماه در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد با اشاره به فعالیت‌های مختلف کانون موسیقی معاصر بیان کرد: این فستیوال یک حرکت خصوصی است که در اولین دوره با مشارکت نهادهای مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود که برخورد آهنگسازان با جریان‌های مختلف موسیقی معاصر و معرفی بیشتر آثار آنها، توجه به حضور بین‌المللی هنرمندان ایران در رویدادهای خارجی از جمله اهداف برگزاری است.

موسیقی معاصر یک موسیقی جدی است

وی با تشریح تعاریف مختلفی پیرامون موسیقی معاصر گفت: واژه موسیقی معاصر الزاما همزمان بودن معنی نمی‌شود. موسیقی معاصر یک موسیقی جدی است که تکنیک‌های خاص خود را دارد، یعنی قابل تعریف نیست و آن نوع موسیقی است که دربرگیرنده برخورد ادراک و خلق اتفاقات جدید است. موسیقی معاصر یکی از ژانرهای موسیقی است که در ارتباط تنگاتنگی با دغدغه‌های زندگی ما قرار دارد و می‌تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد، کما اینکه یکی از اهداف ما برای برگزاری فستیوال موسیقی معاصر، توجه به چنین رویکردی است.

گوهری بیان کرد: مطالبی که به آنها اشاره می‌کنند صرفا دربرگیرنده ارزش‌گذاری برای موسیقی معاصر نیست که بگوییم فلان موسیقی بد و این موسیقی خوب است. به اعتقاد ما موسیقی معاصر یکی از خاص‌ترین هنرهایی است که می‌تواند راجع به دغدغه‌های زندگی ما صحبت کند. ما می‌خواهیم با در نظر گرفتن رویکردهای موسیقی معاصر، آنها را با مخاطبان خود به اشتراک بگذاریم، به همین جهت به فکر افتادیم که این رابطه انسانی را بین هنرمندان ایرانی و خارجی با برگزاری نخستین فستیوال موسیقی موثر ایجاد کنیم که در آن هم گروه‌های خارجی آثار آهنگسازان ایرانی را اجرا می‌کنند و هم گروه‌های ایرانی در چند پروژه مشترک با گروه‌های خارجی همراهی می‌کنند.

وی افزود: ایده برگزاری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران از سال ۹۳ مطرح شد و با گفتگوهای مختلفی که با احسان تارخ مدیر اجرایی جشنواره و در مرحله بعد آقای سروی مشاور جشنواره انجام دادیم، تصمیم بر این شد که این جشنواره از تاریخ سوم تا دهم اردیبهشت‌‌ماه با حضور ۱۵۰ هنرمند ایرانی و خارجی در قالب بخش‌های مختلف در موزه هنرهای معاصر تهران، تالار رودکی، خانه هنرمندان ایران و بنیاد لاجوردی برگزار شود. البته برای ما بسیار عجیب بود که بعد از اعلام فراخوان که تاکید داشتیم کاملا الکترونیک باشد، ۱۱۴ گروه متقاضی شرکت در فستیوال بودند و ما به تبع آن ناچار شدیم با توجه به محدودیت‌های زیادی که داشتیم در سه مرحله گروه‌های نهایی را انتخاب کنیم.

مدیرهنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران با تقدیر از مشارکت مراکز فرهنگی دولتی در برگزاری این رویداد موسیقایی بیان کرد: باید همین جا اذعان کنم که فستیوال ما کاملا به صورت خصوصی برگزار می‌شود و اینکه برخی از مراکز دولتی به ما اعتماد کردند و بدون دخالت در سیاستگذاری‌ها و نحوه برنامه‌ریزی حضور گروه‌ها به ما کمک‌های قابل توجهی کردند، موضوع مهمی است که حتما باید به آن اشاره کنم. به هر ترتیب این رویداد یک فستیوال کوچک نیست و فکر می‌کنم با توجه به حضور هنرمندان خارجی و ایرانی در کنار هم که طی روزهای برگزاری جشنواره در قالب سمینار و اجراهای زنده آثار خود را ارائه می‌دهند شاهد یک رویداد تاثیرگذار باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امیدواریم سال آینده فضایی فراهم شود که بخش خصوصی وارد این عرصه شود و بتواند در چنین رویدادهای مرتبط با موسیقی سرمایه‌گذاری کند. ما امیدواریم سال آینده آنقدر سربلند باشیم که این فستیوال در جلب حمایت از اسپانسرهای بخش خصوصی موفق عمل کند.

خیلی دست تنها بودیم

احسان تارخ مدیر اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران نیز در این نشست خبری با بیان اینکه تیم اجرایی فستیوال به لحاظ اجرایی خیلی دست تنها بود، بیان کرد: بیش از ۱۵۰ هنرمند در بخش‌‌های مختلف درگیر این فستیوال هستند و خوشبختانه یکی از تفاوت‌هایی که می‌توانیم در این رویداد به آن اشاره کنیم، این است که بخش بین‌الملل و سایر بخش‌ها از کلیت جشنواره مجزا نیست.

وی افزود: ایده برگزاری نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران از آذرماه سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود، اما متاسفانه چند برنامه مهم موسیقی از جمله جشنواره موسیقی فجر و فعالیت‌های دیگر، برنامه ما را تحت‌الشعاع قرار می‌داد، بنابراین فضا به گونه‌ای پیش رفت که پروسه گرفتن مجوز و کارهای اجرایی وقت زیادی گرفت و ماجرا به این ترتیب پیش رفت که فستیوال در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار شود.

مدیر اجرایی فستیوال موسیقی معاصر تهران با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته ستاد برگزاری گفت: سامانه تیوال کار فروش و اطلاع‌رسانی بلیت‌های فستیوال را انجام می‌دهد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته همه دانشجویان موسیقی می‌توانند با قیمت بلیت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی از برنامه‌های بخش صحنه‌ای ما استفاده کنند، البته مخاطبان همیشگی تالار رودکی می‌دانند که قیمت بلیت این تالار در طول سال ۵۰ هزار تومان است که ما با توجه به اینکه دوست داشتیم دانشجویان نیز در این فضا حضور داشته باشند، تخفیفاتی را ارائه دادیم.

وی افزود: نشست‌های پژوهشی فستیوال موسیقی معاصر تهران در تالار امیرخانه خانه هنرمندان ایران توسط ۱۹ هنرمند برگزار خواهد شد که به موازات این نشست‌ها، اجراهایی از ساعت ۱۶ تا ۲۰ شب طی روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه در بنیاد لاجوردی با ارائه چند پرفورمنس اجرا می‌شود. بخش دوم فستیوال نیز بعد از برگزاری نشست‌های پژوهشی از ساعت ۱۲:۳۰ در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز و تا ساعت ۱۵:۳۰ بعدازظهر ادامه خواهد داشت، این در حالی است که از ساعت ۱۷:۳۰ هر روز اجراهای صحنه‌ای ما ساعت‌های ۱۹ و ۲۱ در تالار رودکی از علاقه‌مندان میزبانی می‌کند.

تارخ تصریح کرد: طوری برنامه‌ریزی کردیم که هیچ اتفاقی به صورت همزمان انجام نگیرد، چرا که دوست داریم همه گروه‌ها و تماشاگران بتوانند از تمامی برنامه‌های ما استفاده کنند. البته تا آنجا که لازم بوده، برنامه‌ریزی را طوری انجام دادیم که کنسرت‌ها تایم بالایی نداشته باشد، به طوری که اغلب اجراهای زنده بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طراحی شده، یعنی کاملا تعریف یک ویترین را دارد که می‌تواند در قالب یک فستیوال موسیقایی اجرا شود.

مدیر اجرایی نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به مشارکت موسسه توسعه هنرهای معاصر گفت: اقامت ۱۱ هنرمند خارجی در هتل باباطاهر تهران انجام می‌پذیرد که موسسه توسعه هنرهای معاصر هزینه این اقامت را تقبل کرده است. این در حالی است که هزینه رفت و آمد و بلیت هواپیمای تمامی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در فستیوال برعهده خودشان بوده است.

هیچ پیشرفتی نداریم اگر ...

سروی مشاور بین‌الملل و نظارت راهبردی نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران نیز در این نشست گفت: ما تمام تلاش خود را کردیم که از همان آغاز به کار ستاد برگزاری فستیوال، هدف‌گذاری درستی صورت گیرد تا بتوانیم بر اساس آن به یک همگرایی مناسبی برسیم و در جریان فعالیت‌های موسیقایی کشور به صورت جزیره‌ای عمل نکنیم. اینکه نوازندگان خارجی شرکت‌کننده در فستیوال بنا به برنامه‌ای که به آنها ارائه شده قرار است آثار تعدادی از آهنگسازان ایرانی را اجرا کنند، موضوعی نبود که از روی اجبا به آنها تحمیل شود. اتفاقا این هنرمندان بر اساس داشته‌‌‌های خودشان این کار را کردند و خیلی علاقه‌مند بودند که در این فستیوال آثار هنرمندان ایرانی را نیز اجرا کنند.

وی بیان کرد: کنار هم قرار گرفتن پیشکسوتان با جوانان از اهداف دیگری بود که ما تلاش کردیم در این رویداد به آن توجه کنیم؛ چرا که اصلا دوست نداشتیم با یک رده سنی خاص مواجه شویم. این در حالی است که تمام تمرکز ما بر این مبنا بود که کارهای انجام شده یک پیوست علمی، پژوهشی نیز داشته باشد؛ چراکه معتقدیم بسیاری از جریانات هنری بدون پیوست علمی و پژوهشی هیچ پیشرفت خاصی را نخواهند داشت.

این کارشناس موسیقی با اشاره به حضور هنرمندان و افراد تاثیرگذار در فستیوال موسیقی معاصر تهران از جمله رئیس کنسرواتوار تفلیس بیان کرد: یکی از کارهای ما در این دوره از فستیوال، پایش و ارزیابی بود که دوست داریم بعد از برگزاری فستیوال به حال خود رها نشود و حتم داریم دیکته نانوشته غلط ندارد و قطعا در اولین دوره از برگزاری این رویداد با نقاط ضعفی مواجه هستیم که باید آنها را در دوره بعدی مرتفع کنیم.
منبع: مهر
۳۱ فروردین ۱۳۹۵
پژمان بختیاری این را خواند
پروانه خسروی زاده این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۳۱ فروردین ۱۳۹۵
پژمان بختیاری، پروانه خسروی زاده، محمد عسگری، زهره زهبری و مصطفی آذرکمان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جزییات برگزاری اولین فستیوال موسیقی معاصر/ خارجی‌ها می‌آیند | عکس
» جزییات برگزاری اولین فستیوال موسیقی معاصر/ خارجی‌ها می‌آیند
... دیدن متن »
مدیر اجرایی اولین «فستیوال موسیقی معاصر تهران» با تشریح جزییات این رویداد موسیقایی از حضور پر رنگ هنرمندان خارجی برای اجرای مشترک با هنرمندان ایرانی سخن گفت.

احسان تارخ مدیر اجرایی اولین فستیوال موسیقی معاصر تهران درباره جزییات برگزاری این رویداد هنری گفت: اولین فستیوال موسیقی معاصر تهران سوم تا دهم اردیبهشت ماه امسال در بخش های اجرای صحنه ای، ارائه مقالات و بداهه نوازی آزاد - تجربی در تالار رودکی، موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

وی افزود: پس از اعلام حضور ۱۱۴ گروه بعد از اعلام فراخوان، در بخش نخست در مجموع ۲۱ گروه در بخش اجرای صحنه ای در دو بخش ایران و بین الملل آثار خود را ارائه می دهند. همچنین در بخش آنسامبل بداهه نوازی فستیوال نیز ۲۰ نوازنده برتر را برای برگزاری بخش بداهه نوازی آزاد/ تجربی انتخاب کرده ایم که برنامه های خود را اجرا می کنند. طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته روزهای سوم و چهارم اردیبهشت ماه بخش مقالات و روزهای پنجم تا دهم اردیبهشت ماه بخش های اجرایی جشنواره میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.

مدیر اجرایی اولین فستیوال موسیقی معاصر تهران در معرفی گروه‌های شرکت کننده در جشنواره بیان کرد: در بخش اجرای صحنه ای بین الملل هنرمندان و گروه هایی چون گیرت کالا اِرت از بلژیک، بِرت هِلسِن از بلژیک، رِزو کیکناتزه از گرجستان، آنسامبل اوُپیا از لهستان و رومانی، دوئت اسپکترو از لهستان و ایران، کوارتت ساکسیفون از استکهلم سوئد، آنسامبل لوگانو ازسوییس و در بخش اجراهای صحنه ای گروه های ایرانی کوارتت زهی «اروند»، کوارتت زهی «آچهار»، کوارتت «اُ. ر.پ»، کوارتت زهی «ترنس مدرن»، کوارتت گیتار «آنیل»، دوئت گیتار «آلتره»، رسیتال فلوت فیروزه نوایی، رسیتال فلوت علی چوپانی، رسیتال ویولن آرش اسدنژاد، رسیتال گیتار فرزین طهرانیان، رسیتال کنترباس فرشید پاتی نیا، آنسامبل «پیرو»، آنسامبل «پرکاشن معاصر تهران»، آنسامبل «رود»، آنسامبل «پارسینا» و ارکستر «نیلپر» آثار خود را ارائه می دهند.

تارخ با اشاره به حضور هنرمندانی که در بخش «بداهه نوازی آزاد/ تجربی» شرکت می کنند، بیان کرد:  مهدی بهبودی، محمدرضا گواهی، سینا شعاعی، سیاوش سجودی، شاهین مهاجری، رامین بهنا، کیان حسین، محمد رضایی کلانتری و آنسامبل بداهه نوازی تبریز میزبان دوستداران موسیقی خواهند بود. در بخش سمینار و ارائه مقالات نیز هنرمندان و استادانی چون حمیدرضا اردلان، محمد سریر، نادر مشایخی، کیوان میرهادی، شاهین مهاجری، آروین صداقت کیش، کاوه کشاورز، مهدی بهبودی، عاطفه عین علی، سینا صدقی، محمدجواد صحافی، کیوان آقامحسنی، نیل واندرلین از هلند، استانیسلاو سوکورا از لهستان و رزو کیکناتزه از گرجستان سخنرانی هایی خواهند داشت.

مدیر اجرایی اولین فستیوال موسیقی معاصر تهران در معرفی گروه برگزار کننده این رویداد موسیقایی گفت: نوید گوهری مدیر هنری، حمیدرضا اردلان مشاور علمی، حسین سروی مشاور امور بین الملل و نظارت راهبردی، آیدین صمیمی مفخم مشاور هنری، مارتینا کوسسکا از کشور لهستان مشاور هنری، رضا مرتضوی عضو شورای هنری، شهاب آگاهی مسئول هماهنگی، سارا اکبری مسئول هماهنگی گروه های بین المللی، امیر مقتدا طراح گرافیک و مشاور تبلیغات، الناز تارخ مسئول شبکه های اجتماعی، نهال فرجادی مسوول آرشیو اعضای شورای هنری و هیات برگزاری اولین فستیوال موسیقی معاصر تهران هستند.

این نوازنده و آهنگساز در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این بوده که بتوانیم رویدادی را برگزار کنیم که به جهت بار علمی و هنری بتواند مخاطب را با رویکردهای نوین موسیقی در ایران و جهان آشنا کند و امیدوارم امسال شاهد برگزاری یک فستیوال با کیفیت باشیم.
منبع: مهر

۲۹ فروردین ۱۳۹۵
پروانه خسروی زاده این را خواند
کامران کوشکی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت‌های فستیوال موسیقی معاصر تهران در تیوال آغاز شد | عکس
» خرید بلیت‌های فستیوال موسیقی معاصر تهران در تیوال آغاز شد
... دیدن متن »

خرید اینترنتی بلیت‌های نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران در تیوال آغاز شد.

نوید گوهری، مدیر هنری فستیوال موسیقی معاصر تهران درباره چگونگی شکل‌گیری این رویداد گفت: همزمان با شکل‌گیری کانون موسیقی معاصر در موزه هنرهای معاصرتهران به عنوان برگزارکننده، این ایده را به شکلی جدی با «احسان تارخ» مدیر اجرایی فستیوال و دکتر «حسین سروی» مشاور امور بین‌الملل و نظارت راهبردی پیگیری کردیم. با حمایت کامل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این طرح اقدامات اولیه اجرایی آن صورت گرفت و با تعاملات شکل گرفته خانه هنرمندان ایران، بنیاد رودکی و بنیاد لاجوردی نیز در کنار این فستیوال قرار گرفتند و فراخوان نخستین دوره فستیوال جهت همکاری هنرمندان و گروه‌ها منتشر شد.

قابل ذکر است در بخش اجراهای داخلی و بین‌الملل  این فستیوال 14 برنامه وجود دارد که در آن گروه‌هایی از ایران، بلژیک، لهستان، رومانی، سوییس و سوئد از 5 تا 10 اردیبهشت  در تالار رودکی به  اجرا می‌پردازند.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.


۲۸ فروردین ۱۳۹۵
پروانه خسروی زاده این را خواند
همراه، آیدا شایگان و ﻣﻴﺜﻢ ﭘﻮﺭﺗﺠﺮﻳﺸﻲ این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تهران صاحب «فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر»  شد | عکس
نوید گوهری در گفتگو با ایلنا
» تهران صاحب «فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر» شد
... دیدن متن »

 نوید گوهری معتقد است: با همکاری و حمایت صادقانه مدیران، دست اندرکاران و مراکز فرهنگی و هنری و همچنین تلاش بی‌وقفه همکارانم در ستاد اجرایی و در فضایی کاملا صمیمانه که بی‌چشمداشت برای این رویداد زحمت کشیده‌اند، از امروز «تهران» فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر خواهد داشت.

«نوید گوهری» مدیر هنری نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران  درباره موسیقی معاصر گفت: هنر معاصر فرصتی است برای تأمل در جامعه و مسائل مربوط به خود و جهان اطرافمان، هنر معاصر هنری است که جوهره‌ی آن را تمام وجوه امروزی بودن ما تشکیل می‌دهد. اگر این معاصر بودن را با شاخصه‌هایی چون هویت شخصی و فرهنگی، شناخت انسان و جامعه معاصر، دغدغه‌های سیاسی و اجتماعی پیوند بزنیم شاید اهمیت پرداختن به هنر معاصر بیشتر روشن شود.

او ادامه داد: به لحاظ تاریخی، نکته حائز اهمیت در مباحث مربوط به زیبایی‌شناسی معاصر، نشان دادن تنوعات گسترده در رویکردهاست؛ تنوعی که گاه حتی در درون یک مکتب خاص یا گروهی از منتقدین نیز به چشم می‌خورد. حتی تعریف زیبایی‌شناسی تعمق و درک هنر، و حساسیت نسبت به آن در نیمه دوم قرن بیستم، مورد بحث و تحلیل‌های ساختارشکنانه قرار گرفت و از نو ساخته شد.

وی با بیان اینکه از نیمه دوم قرن بیستم به بعد، گرایشات هنری و رویکردهای آن با تحولات مهمی روبه رو شد؛ افزود: در ادامه سرعت پیشرفت و تنوع سبک‌شناسی به شکل چشمگیری شتاب گرفت. تعاریف زیبایی‌شناسی، درک هنر و حساسیت آن مورد تحلیل‌های ساختارشکنانه قرار گرفت و از نو ساخته شد. اگر تا قبل از این زمان، هر صد سال یا هر پنجاه سال، ساختارهای سبک‌شناسی تغییر می‌یافت، از نیمه دوم قرن بیستم به بعد با دهه‌ها روبرو می‌شویم. نکته مهم در این بین تنوعات گسترده در رویکردهاست.  

این رهبر ارکستر همچنین اظهار داشت: زمانی که تعریف مشخص زیبایی‌شناسی و فلسفی برای یک اثر می‌آوریم، آن اثر را محدود به شاخصه‌های زیبایی‌شناسی معینی می‌کنیم. مثلا وقتی می‌گوییم این اثر کلاسیک است، یا آن اثر مدرن صدا می‌دهد. شاید برای همین است که در دوران پست مدرن بسیاری از هنرمندان سعی می‌کنند اثرشان را در قالب مشخصی قرار ندهند. موسیقی معاصر را نمی‌شود تعریف کرد یا شاید بهتر است بگویم نمی‌خواهیم آن را تعریف کنیم چراکه تنها در این صورت هنرمند می‌تواند آزادانه خلاقیت‌های زیبایی‌شناسانه و درک و جهان‌بینی خودش را با ابزار هنری برای مخاطب ترسیم کند.

وی افزود: هنرهایی مثل مینیمال، پست مینیمال، موسیقی تصادفی، موسیقی تجربی، الکتروآکوستیک، اسپکترال، چیدمان صوتی، بداهه‌نوازی آزاد همه در قالب موسیقی معاصر هستند البته که هرکدام قالب‌های تکنیکال خود را هم دارا هستند.

مدیر هنری فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران در ادامه تصریح کرد: علی‌رغم اینکه چارچوب مشخصی برای تعریف فلسفی و زیبایی‌شناسی هنری موسیقی معاصر و در کل هنر معاصر وجود ندارد اما این به این معنی نیست که هر اثر هنری که هم دوره یا مربوط به صد سال اخیر است و هنرمند خالق آن هنوز زنده است، هنر معاصر یا بهتر بگوییم موسیقی معاصر باید جدی و آکادمیک قلمداد شود.

او افزود: به نظر من؛ هنر معاصر دو بخش مهم مشارکت و ادراک را مدنظر قرار می‌دهد. شاخه‌ای از آثار هنر معاصر به هنر اینتراکتیو (تعاملی) می‌پردازد و با مخاطب طوری برخورد می‌کند که مخاطب خود انتخاب کند که کی وارد سالن شود، کی گوش کند و کی از سالن خارج شود و حتی در بسیاری موارد در روند تولید اثر مشارکت داشته باشد و دسته‌ای دیگر مقوله ی ادراک را مدنظر قرار می‌دهد که شامل درک جدیدی از صداها و برخوردشان با یکدیگر می‌شود.

رهبر ارکستر نیلپر در ادامه عنوان کرد: رویکردهایی که در موسیقی مدرن و پست مدرن وجود دارد دنیای جدیدی از اصوات و تکنیک را برای تولیدکنندگان این شاخه از موسیقی فراهم می‌کند. عملا کسانی که در موسیقی معاصر کسب مهارت می‌کنند، با تکنیک‌هایی سروکار دارند که هیچ وقت نمی‌شود در کتاب‌های دوره رمانتیک و یا کلاسیک پیدایشان کرد. زیرا دوره‌های آموزشی موسیقی معاصر نوتاسیون و ترجمان خود را دارد.

«نوید گوهری» در ادامه درباره ایده شکل‌گیری فستیوال موسیقی معاصر تهران گفت: دنیای ما در حال پیشرفت است و ما هم مجبوریم با این دنیا پیش برویم و مجبوریم تغییراتی که شکل گرفته را بپذیریم و با آن هم راستا شویم و در پیشرفت و اتفاقات آن سهیم شویم. فرهنگ، هنر و داشته‌های غنی خود را که منحصر به فرد و ارزشمند هستند را با زبانی امروزی و معاصر با دنیای اطرافمان به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: رویکرد موسیقی معاصر قریب به 50 سال است که در کشور ما بوجود آمده و آهنگسازان بسیار بزرگی در این رشته رشد و تحصیل کرده‌اند و جایگاه رفیعی را در حوزه‌های بین‌المللی برای خود کسب کرده‌اند. قطعات بسیاری از این هنرمندان در فستیوال‌ها و مسابقات مختلف مورد توجه و تقدیر قرار گرفته یا در دانشگاه‌های معتبر به عنوان منابع درسی ثبت شده است. اما متاسفانه در کشور خودمان به آن اندازه که شایسته است به این موسیقی به عنوان یک اتفاق مهم فرهنگی و هنری پرداخته نشده به همین خاطر ایده راه‌اندازی فستیوالی در ابعاد ملی و بین‌المللی، با تمرکز بر موسیقی معاصر شکل گرفت.

مدیر هنری فستیوال موسیقی معاصر تهران در ادامه افزود: همزمان با شکل‌گیری کانون موسیقی معاصر در موزه هنرهای معاصرتهران به عنوان برگزارکننده، این ایده را به شکلی جدی با «احسان تارخ» مدیر اجرایی فستیوال و دکتر «حسین سروی» مشاور امور بین‌الملل و نظارت راهبردی پیگیری کردیم. با حمایت کامل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این طرح اقدامات اولیه اجرایی آن صورت گرفت و با تعاملات شکل گرفته خانه هنرمندان ایران، بنیاد رودکی و بنیاد لاجوردی نیز در کنار این فستیوال قرار گرفتند و فراخوان نخستین دوره فستیوال جهت همکاری هنرمندان و گروه‌ها منتشر شد.

گوهری ادامه داد: در همین راستا با همکاری «آیدین صمیمی مفخم» و «مارتینا کوشسکا» به عنوان مشاوران هنری و مدیران مرکز موسیقی نوین اسپکترو، گروه‌های بین المللی، جهت شرکت در نخستین دوره فستیوال معرفی و انتخاب شدند. همچنین با همکاری دکتر «حمیدرضا اردلان» به عنوان مشاور علمی فستیوال، بخش سمینارها و ارائه مقالات که یکی از مهمترین بخش‌های فستیوال در جهت تولید دانش و پیشبرد اهداف تحقیقاتی بود، پیگیری و راه‌اندازی شد.

این رهبر ارکستر در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهم صادقانه بگویم، شاید تا همین چند ماه پیش کمتر کسی باور داشت که این ایده به حقیقت تبدیل شود. اما با همکاری و حمایت صادقانه مدیران، دست اندرکاران و مراکز فرهنگی و هنری و همچنین تلاش بی‌وقفه همکارانم در ستاد اجرایی و در فضایی کاملا صمیمانه که بی‌چشمداشت برای این رویداد زحمت کشیده‌اند، از امروز «تهران» فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر خواهد داشت.   

منبع: ایلنا

۲۸ فروردین ۱۳۹۵
پروانه خسروی زاده این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فستیوال موسیقی معاصر تهران چیست؟ | عکس
درباره فستیوال مویسقی معاصر تهران بیشتر بدانیم
» فستیوال موسیقی معاصر تهران چیست؟
... دیدن متن »

فستیوال موسیقی معاصر تهران به عنوان تنها فستیوال ملی و بین المللی در حوزه موسیقی معاصر و آکادمیک ، یک رویداد فرهنگی و هنری مستقل است که با حمایت و همکاری نهادها و انجمن های فرهنگی و هنری بصورت سالانه برگزار خواهد شد.
طرح اولیه برگزاری این فستیوال توسط نوید گوهری (مدیر هنری) و احسان تارخ (مدیر اجرایی) در بهار 1393 نوشته شد و در تابستان 1394 با هم‌فکری و برنامه‌ریزی دکتر حسین سروی (مشاور امور بین الملل و نظارت راهبردی) و با همیاری و حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی، موزه هنرهای معاصر تهران و خانه هنرمندان ایران اولین اقدامات اجرایی آن صورت گرفت.
هم‌زمان با تاسیس کانون موسیقی در موزه هنرهای معاصر تهران توسط نوید گوهری به عنوان مدیر کانون، ایده برگزاری «فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران» توسط این کانون پیگیری شد.
در پاییز 1394 شورای علمی و هنری فستیوال با همکاری دکتر حمیدرضا اردلان (مشاور علمی)، آیدین صمیمی مفخم، مارتینا کوشسکا (مشاوران هنری) و رضا مرتضوی (عضو شورای هنری)  تشکیل گردید و اقدامات عملی جهت برگزاری نخستین دوره فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران با اعلام فراخوان و دعوت از گروه‌های خارجی با همکاری موسسه موسیقی نوین اسپکترو به انجام رسید.
رشد و اعتلای خلاقیت ها و آفرینش‌های موسیقایی، ایجاد زیر‌ساخت و بسترهای مناسب به منظور ارائه  ثبت و معرفی آثار هنرمندان موسیقی معاصر، تقویت زیرساخت‌های دیپلماسی فرهنگی با تمرکز  بر موسیقی معاصر به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در عرصه بین‌الملل، ارایه و معرفی رویکردهای نوین هنر موسیقی در جهان و ایجاد زمینه‌های مناسب جهت رشد و به‌روزرسانی دانش بومی موسیقی ایران، کارآفرینی و ایجاد انگیزه در حوزه هنر موسیقی معاصر، شناسایی، معرفی و حمایت از استعدادهای درخشان در عرصه موسیقی معاصر از طریق حضور در عرصه‌های بین‌المللی از مهم‌ترین اهداف برگزاری فستیوال در هر دوره می‌باشد.

کانون موسیقی معاصر در راستای سیاست های جدید موزه هنرهای معاصر تهران در جهت رشد فعالیت های هنری، با تمرکز بر اجرا و اشاعه موسیقی معاصر در پاییز 1394 توسط نوید گوهری (به عنوان مدیر کانون) و احسان تارخ، حسین سروی و آیدین صمیمی مفخم (به عنوان اعضای شورای برنامه ریزی کانون) و در محل موزه هنرهای معاصر تهران تاسیس گردید.
کانون موسیقی معاصر به عنوان یک انجمن خصوصی و مستقل، در نخستین اقدامات اجرایی خود و با اتکا به پشتوانه علمی، هنری و اجرایی شورای برنامه ریزی خود، با اجرای تفاهم نامه های فرهنگی با موسسات، مراکز و انجمن های فرهنگی- هنری داخلی و بین المللی،  اقدام به ثبت و برگزای فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران نمود.
برگزاری کنسرت ها و فستیوال های داخلی و بین المللی، نشست های علمی و پژوهشی و کارگاه های تخصصی کوتاه مدت، چاپ نشریه تخصصی کانون، برگزاری مسابقات آهنگسازی و نوازندگی، راه اندازی و بهره برداری از کتابخانه و آرشیو صوتی تخصصی موسیقی معاصر، برخی از فعالیت های کانون موسیقی معاصر را تشکیل خواهد داد.
همچنین کانون موسیقی معاصر موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان پایگاهی اجتماعی، تخصصی و فرهنگی اقدام به تعامل و تفاهم با مراکز فرهنگی و هنری معتبر در ایران و جهان با هدف هم افزایی و گسترش امکانات و فعالیت های خود نموده است که از آن جمله می توان به امضای تفاهم نامه با بنیاد رودکی، خانه هنرمندان ایران، مرکز موسیقی نوین اسپکترو (لهستان)، بخش فرهنگی سفارت لهستان، انجمن آهنگسازان ACIMC  و نشر موسیقی امروز تهران اشاره کرد.
در همین راستا کانون موسیقی معاصر با عضو گیری از میان علاقمندان و فعالان حوزه موسیقی معاصر و ایجاد بسترهای مناسب جهت همکاری و رشد فرهنگی و اقتصادی، سعی دارد تا به یکی از موثرترین و معتبرترین مراکز موسیقی معاصر در ایران تبدیل گردد.


۲۷ فروردین ۱۳۹۵
پروانه خسروی زاده و فرانک.غ این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید