تیوال تئاتر
S3 : 12:04:01
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

ویدیو
درباره نمایش هفت کودک یهودی i
کارگردان: مصطفی اسفندیاری تا ۲۴ آبان‌ماه عمارت نوفل لوشاتو
» ویدیویی از نمایش هفت کودک یهودی
۴ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش مینواس i
۱۰ دقیقه پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فرش قرمز تئاترشهر برای «کتاب‌های نو» | عکس
فراخوان برگزاری نشست های پژوهشی «کتاب_محور» مجموعه تئاتر شهر منتشر شد
» فرش قرمز تئاترشهر برای «کتاب‌های نو»
... دیدن متن »

فراخوان برگزاری نشست های پژوهشی و رونمایی از کتاب های حوزه‌ی تئاتر در مجموعه‌ی تئاتر شهر با دعوت از تمامی ناشران فعال در این حوزه منتشر شد.

به گزارش تیوال به نقل از دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه‌ی تئاتر شهر فراخوان برگزاری نشست های پژوهشی کتاب محور و همچنین جشن های رونمایی از کتاب های حوزه ی تئاتر را با عنوان « کتاب نو» منتشر کرد. در این فراخوان آمده است « مجموعه ی تئاترشهر از دیرباز کوشیده است در کنارِ فراهم سازی فضایی پویا جهت اجرای آثار نمایشی، به توسعه ی دانش و گفت و گو پیرامون حوزه های نظری و مکتوب هنرهای اجرایی دست یابد. در امتداد چنین نگاهی دفتر «ارتباطات، آموزش و پژوهشِ» این مجموعه با هدف سازماندهی هرچه بهتر جلسات کتاب_ محور از تمامی مولفان، مترجمان و ناشرین حوزه ی تئاتر و ادبیات نمایشی برای برگزاری جلسات رونمایی، معرفی ونقدِ کتاب های تازه طبع شده با عنوان »کتابِِ نو» در سالن مشاهیر ِ مجموعه‌ی تئاترشهر دعوت به عمل می آورد.»

در ادامه‌ی این فراخوان آمده است : «جلسات کتابِ نو در روزهای یکشنبه یا دوشنبه ی هر هفته برگزار خواهد شد.

شرایط حضور در این فراخوان برای تمامی متقاضیان به شرح ذیل است:
۱- ارایه‌ی درخواست مکتوب در سربرگ انتشارات و ممهور به نشان رسمی آن
۲- ارایه‌ی معرفی مختصری از کتاب، ضرورت انتشار و ویژگی های ارزنده‌ی آن در ۵۵۰ کلمه
۳- ارایه‌ی اطلاعاتی در زمینه ی معرفی سخنرانان و کارشناسان مدعو به نشست
۴- ارایه‌ی ۴ نسخه کتاب به مجموعه ی تئاترشهر

علاقه مندان می توانند تمامی موارد اول تا سوم را در قالب یک فایل PDF به آدرس الکترونیکی Tehran.citytheater@gmail.com  ارسال نموده تا در اسرع وقت به تقاضاهای مذکور پاسخ داده شود. همچنین برای تحویل حضوری درخواست خود می توانید همه روزه به جز شنبه ها از ساعت ۱۷ تا ۲۱ به واحد ارتباطات، پژوهش و آموزش مجموعه واقع در طبقه‌ی سوم تئاتر شهر مراجعه کنید.

بر مبنای این گزارش نخستین جلسات «کتاب نو» از آبان ۱۳۹۸ در مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
انتشار یافته در روزنامه اعتماد به تاریخ دوشنبه بیست و دوم مهرماه نود و هشت

‌خانواده‌بازی کودکان جنگ‌زده
نوشته محمدحسن خدایی
گویی همه چیز از جدیت افتاده تا فضایی کودکانه و بازیگوشانه ساخته شود. اجرای صدرا صباحی از نمایشنامه تحسین شده «بیلانا سربلانژویچ» واجد نوعی شلختگی دوران کودکی است. یکی از همان تلاش‌های شکست‌خورده کودکان در بازنمایی دنیای بزرگسالی. دنیایی که تاریخ جهان نشان داده واجد خشونت و بلاهت توامان است. اگر نویسنده‌ای صرب‌زبان و متولد بلگراد، در آخرین سال‌های قرن پیش با نوشتن نمایشنامه‌ای استعاری و انتقادی، در تلاش است فروپاشی یوگسلاوی را از زبان کودکان روایت کند، اینجا اما با اجرایی روبرو هستیم که در یک دراماتورژی کمابیش تقلیل‌گرایانه، از آن فضای مصیبت‌زای جنگ بالکان فاصله گرفته و تمرکز خود را بر مناسبات کودکانه خانواده‌ای ... دیدن ادامه » بنا نهاده که نابهنگام هستند. یازده فصل نمایشنامه در اجرا به چهار صحنه تبدیل شده و از دلالت‌های تاریخی آن کاسته شده اما به تاریخ‌زدایی تمام عیار منتهی نشده و همچنان می‌توان به میانجی تماشای سرگذشت شخصیت‌ها، نقبی زد به حال و هوای یوگسلاوی در حال فروپاشی. دیگر چندان از ارجاع به کلینتون و اسلوبدان میلوسویچ خبری نیست و چهره جنگ، کم‌رمق‌تر از نمایشنامه بازنمایی می‌شود. بنابراین با روایتی کودکانه‌تر از آن دوران روبرو هستیم. طنز سیاهی که در داستان خانواده مشاهده می‌شود مرثیه‌ای است بر این حقیقت تلخ که دیگر کودکان هم معصوم نیستند. آنان در غیاب والدین کشته شده در جنگ، در اتصال با تبعات ستیزهای بین‌المللی، تبدیل به موجوداتی حریص، خشن و خودخواه شده‌اند که حتی بیش از بزرگسالان جهان را به آشوب کشیده‌اند. در نمایشنامه بیلانا سربلانژویچ به تناوب مرگ یا کشته شدن «ووئین» و «ملینا» را در یازده پرده می‌بینیم که همچون یک بازی، اجرا می‌شود. کودکانی که نقش پدر و مادر «آندریا» را بازی می‌کنند و ترکیب متناقض‌نمایی هستند از خیر و شر. از این باب داستان خانواده را می‌توان ردیه‌ای دانست بر معصومیت کودکی. اینکه روایت غالب همیشه مبتنی بوده بر جهان معصومانه کودکان که گویی قرار است همان سوژهای امیدبخشی باشند که رهایی و رستگاری تمدن بشری را بشارت می‌دهند. اینجا هم به مانند روایت میشائل هانکه در «روبان سفید»، کودکان مستعد خطرناک‌ترین جنایات هستند.
ساختار روایی «داستان خانواده» معطوف است به منطق بازی. صدرا صباحی این منطق را پی گرفته و با دراماتورژی خاص خود که مبتنی است بر حذف و اضافه، گاه آن را شدت بخشیده. قرار است واقعیت هولناک فضای پساجنگ، از طریق بازی کردن قابل تحمل شود. یک بازی جمعی که نقش‌ها و جایگاه‌ها از پیش تعیین شده و مدام تکرار می‌شود. طراحی صحنه و لباس، بیش از آنکه بازنمایانه باشد، یادآور بازی‌های کودکانه است. خطوطی که ناشیانه بر زمین کشیده شده و فضاها و مکان‌ها را از یکدیگر تمایز می‌بخشد. اشیایی که بنابر ضرورت، در یک منطق جابجایی، دلالت دارند بر چیزهای دیگر. فی‌المثل یک مداد می‌تواند تکه‌ای گوشت قابل خوردن یا قاشق و چنگالی برای غذا خوردن باشد. گویی تماشاگران در یک ضیافت کودکانه شرکت کرده‌اند که شخصیت‌هایش دوست دارند نقش بزرگسالی را بازی اجرا کنند. کودکانی که جنگ، کودکی آنان را ربوده و تبدیل‌شان کرده به مردان و زنان حریص و خشن. یک جهان مبتنی بر فایده‌باوری افراطی که مرزهای کودکی و بزرگسالی در آن دیرزمانی است که ناپدید شده. «داستان خانواده» یادآور رمان «میرچا الیاده» است: «جوانی بدون جوانی»، اینجا هم «کودکی بدون کودکی».
صدرا صباحی در مقام مترجم، طراح و کارگردان به اجرایی نظر دارد که شلختگی و از جا درفتگی دوران کودکی را انتقال دهد. نوعی آماتوریسم که حتی می‌تواند بیش از این بکار گرفته شود و مرزبندی‌اش را با جریان اصلی تئاتر تجاری، پر رنگ‌تر کند. اما گاه این تجربه‌گرایی به مسیری اشتباه ختم می‌شود. فی‌المثل استفاده از شخصیتی که لباس نظامی بر تن دارد و به مثابه قوای قهریه یک وضعیت جنگی بر بلندی ایستاده و مدام شخصیت‌ها را خطاب می‌کند، امری اضافی و بر خلاف منطق درونی اجراست. اصولا رویت‌پذیر یک نیروی نظامی همه جا حاضر به این شکل، به ضد خود تبدیل شده و آن را به امری مبتذل بدل می‌کند. در نهایت «داستان خانواده»، واجد نوعی از نابهنگامی و تجربه‌گرایی است که همچنان تا یافتن غایت فرمال خود، راه درازی در پیش دارد. از یاد نبریم که اگر روایت کودکانه از یک جنگ تمام عیار، مبتنی شود بر زیباشناسی عقل سلیم و خطر کردن را پس زند، خود در دام همان نظم موجودی خواهد افتاد که گاه بنابر ضرورت بقای خویش، جنگ را تماشایی می‌نمایاند. از این باب اجرای پر از غلط و نابهنگامی صدرا صباحی را آن زمان می‌توان قدر دانست که جنگ و جهان بزرگسالانه را از ریخت می‌اندازد. در همان سکوت‌های معنادار شخصیت «نادزدا» که ناگهان پیدا شده و نقش سگ خانواده را بازی می‌کند.
مینا این را خواند
محمد لهاک ( آقای سوبژه ) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
Hamidreza FF
درباره اپرای عروسکی مولوی i
امیدوارم که روی تنظیم صدای سالن کار کرده باشن. در نمایش حافظ واقعا صدا یه جاهایی گوشخراش بود و صدای خواننده ها تو صدای بلند موزیک گم میشد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خب گویا دیدار سالی یک بار ما در پاییز با مستقل ناگزیره .. فقط امیدوارم شیرینی اجرای دوبارش بعد از پنج سال با دغدغه همیشگی مون که این روزا باز بحثش داغِ تلخ نشه !
محمد جواد، سپهر و شاهین این را خواندند
رعنا* این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش پنجاه پنجاه در روز‌ پنجشنبه ۲۵ مهر در دو نوبت ۱۷ و ۱۹:۳۰ روی صحنه می‌رود.
پیش فروش روزهای جدید هم امروز ساعت ۱۲ ظهر آغاز می‌شود.
پوریا رفیع بیگی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
elnaz amirbeygloo
درباره نمایش اُسلو i
برای امروز دوشنبه سانس ٨/٣٠ دو بلیط اضافه موجوده در صورت تمایل به شماره زیر پیامک بدهید.
09393409252
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رسد، اجرای روز سه شنبه ۲۳ مهر این نمایش، ویژه عکاسان و خبرنگاران محترم است.
این بهترین کاره، کاش برای همه نمایشها بشه.
۱ ساعت پیش
درود بر این گروه محترم اجرایی که برای مخاطبشون احترام قائل هستن.
۵۲ دقیقه پیش
ممنونم از گروه محترم که برای حقوق تماشاگران ارزش قائل هستند. امیدوارم سایر گروه های اجرایی نیز، به این مهم توجه کنند
۱۶ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عالی بود عالی حتما ببینید کار آقای پورآذری حرف نداره
لیلا مظاهری و شاهین این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با عرض سلام و ادب و احترام
حتما توصیه میشه این تئاتر و ببینید عالی و تاثیرگذار بود واقعا زحمتهای زیادی برای اینکار کشیده شده ممنون از آقای پور آذری عزیز و سرکار خانم رشیدی و همه بچه های خوب تئاتر
متشکرم
لیلا مظاهری و شاهین این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دیشب اجرا رو دیدم .ابتدا خسته نباشی میگم خدمت عوامل کار وبا کسب اجازه ازجناب کاشفی اصل میخواستم چند نکته که به ذهن بنده میرسه رو ذکر کنم :
1-در ابتدا من هم با نظر دوستان موافقم در خصوص شخصیت آنری که نیاز نبود انقدر هالو و ساده لوح نمایش داده بشه و حتی میتونم بگم ابتدای نمایش بیشتر یک ادم کند ذهن به نظر میومد.
2-به نظرم صدای بچه ای که تقریبا از ابتدای نمایش مخاطب متوجه میشه قرار نیست تا پایان نمایش دیده بشه ،باور پذیری کار و پایین میاره خصوصا که به کررات از این صدا تا پایان نمایش استفاده میشه و در واقع در انتهای نمایش مخاطب متوجه تاکید کارگردان بر این صدا میشه.
3-خروج بازیگران در حین نمایش از در اصلی که به نظرم جالب نبود و مخاطب رو از فضای نمایش خارج میکرد خصوصا برای کسانی که در کنار در ورودی نشسته بودند.
4-در انتهای کار هم به نظر بنده بهتر بود ... دیدن ادامه » بعد از خارج شدن سونیا و آنری از صحنه و صدای خنده ها اجرای تموم میشد به نظرم توضیح واضحات بود ادامه ماجرا .
در انتها از بازی های روون و خودمونی دیالوگ های خوب موزیک زنده بسیار لذت بردم .
محمد جواد و امیر این را خواندند
امیر مسعود و حسین کشفی اصل این را دوست دارند
خانم حسینیِ عزیز ارادت.ممنونم از زمانیکه به دیدن نمایش افرای ژاپنی اختصاص دادید و بسیار سپاسگزارم برای نظراتِ شخصیِ شما که بسیار برام ارزشمند و محترمه.
۵۷ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با پایان نمایش پنجاه پنجاه دقیقاً حس و حالی داشتم که بعد از دیدن فرشته تاریخ بهم دست داد و تا مدت ها ذهنم درگیرش بود.یک تاتر فوق العاده ، تمیز و پویا به سبک مرتضی اسماعیل کاشی که به گفته خودش 18 ماه براش زحمت کشید است. بازی با نور و سایه و جلوه های بصری ، طراحی گریم و موسیقی زیبا همگی لذت بخش و ماندگار بود.
دست مریزاد به مرتضی اسماعیل کاشی و گروه بازیگرانش که الحق کم نذاشتن در اجرا و به بهترین شکل ممکن تماشاگرا به وجد آوردن.
پ.ن: تو شرایطی که تاتر های با قیمت بلیط های نوجومی و بی کیفیت روی صحنه می رود و صرفاً به دنبال این هستند با آوردن چند سلبریتی گیشه تصاحب کنند، قدر کارگردان های نظیر جناب اسماعیل کاشی باید دونست که با یه گروه جوان و پر انرژی و یک قیمت مقول برای بلیط نمایشی با این کیفیت را به اجرا میگذارند.
به قول معروف شیر مادرت حلالت مرتضی اسماعیل ... دیدن ادامه » کاشی.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
mahaya
درباره نمایش اُسلو i
از آن نمایشهایی که دیالوگها کمک زیادی به درک دقیق کار نمی کند؛ باید یا اشراف کامل به موضوع سیاسی آن بُرهه می داشتی و یا نمایشنامه را از قبل می خواندی ، اما برای مخاطبی که به هیچکدام از این ابزارها مجهز نبود هم برداشت و فهم کلی موضوع امکانپذیر بود.
علیرغم اجرای این کار در ایران با توجه به جهتگیری های حکومتی ، یک بی طرفی منطقی نسبت به دو طرف پیمان دیده می شد ضمن اینکه با حرکات بدن و فرم اجرا ، جدی بودن این نوع مذاکرات را زیر سوال برده بود همچنین با توجه به تنش های کنونی منطقه، با استعاره حرکت ادرار کردن ، آن را تا این حد بی ارزش و بی نتیجه نمایانده بود.
فهم اجرا در خیلی جاها برایم مشکل بود؛ از جمله نقشِ کفش در نمایش ، استفاده از یک نوجوان با دست شکسته ، کش و واکش ها و بیان دیالوگ تکراری مثل: "دیدن شما باعث افتخاره..." و ....
اغلب بازیگران خوب و قوی ... دیدن ادامه » عمل کردند ، هوتن شکیبا رسا و محکم با کمی فاصله از سایرین ، بازی جذابی رو به نمایش گذاشت. شعرخوانی های تمرین شده به زبانهای مختلف و حرکت تانگو گونه بازیگران ، باعث تلطیف نمایش از یک اثرتلخ سیاسی-تاریخی صِرف شده بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کاری که بهنام شرفی عزیز را دارد قطعا ارزش دیدن دارد.
لیلا مظاهری، شاهین و فاطمه دُرامامی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت اجرای پایانی این نمایش به کارگردانی هستی حسینی و بازی رویا میرعلمی، مهدی کوشکی، شهروز دل افکار، مجید نوروزی، الهه افشاری و... روز جمعه ۲۶ مهرماه سانس ۱۷ از امروز دوشنبه ۲۲ مهرماه آغاز خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام. یازیهای بازیگران بسیار خوب بود و صداگذاری در صحنه نیز بسیار جالب بود. با تشکر از آقای حسینی. فقط صدای یکی از خانمها که نقش پهلوان سوم را بازی می کردند کمی جیغ بود ولی بازیشان خیلی خوب بود.
لیلا مظاهری این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
Sa Va
درباره نمایش تالاب هشیلان i
بسیار زیبا بود و تسلط بازیگرها روی نقش هاشون خیلی عالی بود،واقعا از دیدن این نمایش لذت بردن.
دست همه شما رو برای این اجرای زیبا می بوسم..ممنون
امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
متن روشن و‌بدون پیچیدگی و بازیها خوب. بعضی امور باید بارها تکرار شوند تا در ناخودآگاه جمعی اصلاح صورت گیرد. باسپاس از همه عوامل
لیلا مظاهری، مهدی حسین مردی و امیر مسعود این را خواندند
یاسر امیری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پیام مقیمی
درباره نمایش شیهیدن i
سلام
از کارهای حرکتی و هماهنگی و تسلط بازیگران بسیار لذت بردم اما به گمانم این هجم از ایهام و استعاره از سادگی و‌روانی کار فرو می کاست و جذابیت را بشدت کاهش میداد. ضمنا وقتی که ژانر کار ذکر نمیشود و چند سطری هم نوشته نمیشود و متن نمایشنامه نیز در دست نیست باید با حدس و‌گمان به تماشا نشست و در اواسط کار زمان برایت به کندی بگذرد. برای سالن پر مخاطبی چون ناظرزاده ، نیم خالی بودن خود پیام مهمی است.
سپهر و شکوه حدادی این را خواندند
لیلا مظاهری، مهدی حسین مردی و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بازی ها خوب بود
موسیقی خیلی مناسب انتخاب شده بود.
طراحی صحنه دلنشین بود.
متن هم خوب رو به بالا بود البته پیچیدگی کم داشت و نقطه ضعف مهم نمایش همین بود به نظرم.
در مجموع حال من خوب شد باهاش.
ایراداتی داشت تو موارد مختلف مخصوصن عدم عمق مناسب دراماتیک متن. یعنی خیلی همه چی رو گفت.خیلی.بعضی نمایشها هست آنقدر مینی‌مال هستند که نمی‌فهمی چرا یکی ناراحت شد یا خوشحال ،اینجا برعکس بود.
مثلن نیازی نبود درباره تالاب هم چیزی بگه،مخاطب بعد نمایش میتونست کنجکاویش رو با سرچ در نت رفع کنه و جذابتر میشد این موضوع.
ولی در کل شخصن این مدل تئاترها رو دوست دارم.
نمایش اند، داستان گو. با همه ضعف هاشون میشینی یک ساعت قصه یه سری آدم رو میبینی بدون اینکه بهت زل بزنن مونولوگ بگن و بدون ادا و اطوار و نمادگرایی و استعاره و... و به همین سادگی.تمام
سپهر، لیلا مظاهری، فصیح و محمد جواد این را خواندند
پیام مقیمی و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام و وقت بخیر
دوستان .نمایش,زوگزواگ رو رفتم
خیلی سخته فهم بود .ولی,درکلیت خوب بود .دیدن این نمایش رو به کسانی علم درستی به اثار ادبی و شخصیت های اجتماعی,اقتصادی روانشناسی,و ....روبدرستی دارن و می,شناسن رو پشنهاد می کنم چون از تناقصای این موارده که داستان نمایش شکل می گیره .لحن و گرمای بیان و ارتباط,بازیگر با مخاطبین زیر خط,فقر خصوصا در اولایل داستان .با سپاس
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
برای کسانی که به هر نحوی برای کودکان، کار فرهنگی انجام میدهند ارزش و احترام قائلم و قدردانم.
نمایش از نظر منِ بزرگسال بسیار خلاقانه و زیبا بود، اما پسرک ۵ ساله ام چندین بار در طول اجرا میپرسید؛ « مامان چرا اینقدر ناراحت کننده ست؟.» که البته با پایان شادش و تکرار نکات آموزنده ش به زبان کودکانه بعد از اجرا توسط خودم تا حدی جبران شد.
این نکته رو گفتم تا از فعالین حوزه کودک خواهش کنم جنبه های مختلف تولیدات فرهنگی رو از دریچه های مختلف در نظر داشته باشند.
سپاس ❤️
رضا تهوری و مرتضی سوری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید