تیوال تئاتر
S3 : 00:46:01
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 



نگاهی به نمایش «پینوکیو» کاری از اوشان محمودی
چرا دروغ می‌گوییم؟
احسان صارمی

 
دروغ چیست؟ این شاید تنها پرسشی است که هنر پاسخش نمی‌دهد. هنر مدام دروغ را بازنمایی می‌کند؛ حتی این اتهام افلاطونی را هم به جان می‌خرد که اثر هنری خود یک دروغ است. هنر دروغ را نشان‌مان می‌دهد اما نمی‌گوید دروغ چیست. همان چیزی که همگی نسبت به آن ابراز انزجار می‌کنیم اما بدان مجهزیم؛ گویی بدون آن نمی‌توانیم به بهشت‌های در دسترس پا بگذاریم. انگار بدون دروغ زندگی برای‌مان جهنم می‌شود. دروغ مستمسکی است برای رهایی از قیود دست‌وپاگیر درستکاری. به اطراف‌مان نگاه می‌کنیم همه‌چیز را دروغین می‌یابیم. خانه‌ها و معماری‌های‌شان، شاید زیبا به نظر رسند ولی هر آن ممکن است فرو بریزد. اصلا همین خانه انگار بدل به عنصر مجاز برای بیان دروغ شده است. بدون آنکه بگوییم ... دیدن ادامه » دروغ چیست، دروغ را نشان می‌دهیم. مثل «پینوکیو» و آن ساختارش.نمایش روایت‌گر دو دختر است در مواجهه با یک خانه مرموز؛ خانه‌ای که شاید شما هم همانند شخصیت‌هایش دوست داشته باشید بدانید چه کسی یا کسانی در آن زندگی می‌کنند اما این معما مثل خوره وجود شخصیت‌ها را می‌خورد. بدل به جاسوسانی می‌شوند در پی کشف حقیقت خانه اما حقیقت آنان را به سمتی سوق می‌دهد که میان صدق و کذب دیگر نمی‌توان مرزی قائل شد. همه‌چیز درهم و برهم می‌شود. شخصیت‌ها در هم ادغام می‌شود تا جایی که دیگر شما دروغ را هم نمی‌توانید ببینید و از خودتان می‌پرسید پینوکیوی این نمایش چه کسی است. هر چند دو دالان دراز روبه‌روی خود مشاهده می‌کنید که آدم‌های نمایش، چپ و راست واردش می‌شوند اما دماغ کسی در این نمایش دراز نمی‌شود.
به نظر می‌رسد دروغ در «پینوکیو» مخدوش می‌شود. انگار این دروغ- که با پنهان‌کاری شخصیت‌ها همراه است- هم خود درگیر دورویی می‌شود. دروغ هم سردرگم می‌شود که در چه جهانی به سر می‌برد. چرا مدام آدم‌ها در هم ادغام می‌شوند؟ چرا مادرها یکی هستند و حتی زمانی می‌رسد که مادر، دختر می‌شود، پدر همسایه می‌شود، همسایه پلیس می‌شود و هنوز دالان‌های دراز سر جای خود هستند و نه شما و نه شخصیت‌ها نمی‌فهمند در آن خانه چه خبر است.اوشان محمودی یک ساختار پایه‌ریزی می‌کند که در آن صدق و کذب در هم بریزد. جای‌شان عوض شود. چون کلاف در هم پیچیده می‌شود و روایتی که قرار بود سرراست باشد، غامض می‌شود. انگار روایتی در کار نیست. روایت مدام تکرار می‌شود. مثل ابیاتی می‌ماند که از هر طرف بخوانی همان است. واژه‌ها همان واژه‌ها و ساختار همان ساختار؛ فقط مثل ساعت شنی هر از گاهی واژگون می‌شود و روز از نو و روزی از نو.
محمودی در «پینوکیو» جهانی را به تصویر می‌کشد که خبری از مطلق در آن نیست. به نظر می‌رسد کسی کشته شده است ولی چه کسی؟ هر کسی چیزی می‌گوید ولی ممکن نیست همه اینها دروغ باشد؟ اگر راست باشد چه؟ ولی راست چیست؟ راست چه شکلی است؟ اصلا در کدام اثر هنری مابه‌ازای امر دروغین، امر راستین را می‌توانید بیابید؟ اصلا از کجا که آنچه راستین می‌خوانند، راست باشد؟ «پینوکیو» در روایت چنین است. می‌بینیم و می‌گوییم «خُب دروغه» و نمی‌توانیم راستش را جایگزین کنیم؛ چون نمی‌دانیم دروغ چیست.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
معمولا وقتی زمینه سازی مثبت برای مسئله ای زیاده کمتر از حد توقع ادم ظاهر میشه و ناامید کننده خواهد بود.
من بالاخره دیدم این کار رو، نه تنها ناامید نشدم به نظرم تعاریف کم بود و کار در سطح بی نظیر قرار میگیره.
حمیدرضا مرادی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من نمایش درماندگان اخر اسفند رو دیدم و دوسش داشتم به نظرم عالی بود و همه دوستان رو دعوت میکنم برای دیدن این نمایش،
Ana y این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
*اینجا همه دنبال این هستن که کسی کاری به کارشون نداشته باشه
امشب نمایش و دیدم، یه صحنه ی ساده ( ولی کامل) ، نورپردازی خوب و انتخاب موسیقی مناسب. هنرپیشه هایی که برای نقش ها انتخاب شده بودن بی نهایت مناسب بودن و باعث شدن اون حسی که باید و از هر بازی بگیرم.
خلاصه کنم ، از نمایش امشب خیلی خیلی لذت بردم.
حتما کارهای بعدی این گروه رو با اشتیاق دنبال خواهم کرد و به امید موفقیت بیشترشون.
حمیدرضا مرادی این را خواند
نورا احمدی، الهه شهپرست و پوریا صادقی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
NLFR
درباره نمایش دریاچه قو i
نمایشی بینظیر و دیدنی. نور پردازی موزیک گریم لباس باله و اجرای هماهنگ و قوی و مسلط همه و همه بسیار جذاب و باشکوه بود. پیشنهاد میکنم ببینید.
بردن جایزه واقعا حق شون بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به قدری همه چیز تمیزو هماهنگ بود که احساس میکردم دارم انیمیشن میبینم. خوشحالم که بعد از می سی سی پی دوباره متحیر از سالن اومدم بیرون.
میشا آشتیانی
درباره نمایش فراکتال i
فراکتال!
انتخاب اسم نمایش، طراحی صحنه خوب و هیجان انگیز بود. شدیدا انتظار یک نمایش خارق العاده و داشتم! بازی ها خوب و تا حدودی قابل قبول بود ولی مشکل من خود نمایشنامه بود. تئاتر ۹۰ دقیقه بود که به نظرم با ۴۵ دقیقه و نهایتا یکساعت هم میتونست جمع شه. خصوصا با وجود صندلی های ناراحت و فضای پر از مصالح ساختمانی. راستش شاید من نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و برای من حوصله سر بر بود. در هر حال به عنوان یک بیننده ی عام و اصلا نه حرفه ای، خسته کننده بود. حیف . حیف صحنه و پتانسیل بالای گروه که واقعا میتونست یکی از بهترین نمایشها باشه.
پ.ن: دنبال یک دیالوگ ماندگارم واسش. پیدا کردنش واقعا راحت نیست.(شکلک غصه خوردن)
پ.ن۲: با وجود این بازهم دیدنش خوب بود. تجربه ی متفاوتی شد. بدون اغراق صحنه ی نمایش خوب انتخاب شده بود و دیدنش برام خالی از لطف نبود.(شکلک مثبت اندیشی ... دیدن ادامه » )
امیرمسعود فدائی، حمیدرضا مرادی و Haniye p.Mahabadi این را خواندند
امیر مسعود این را دوست دارد
مثبت‌اندیشی هم مگه شکلک داره؟!
۲ ساعت پیش
کاش داشت ولی فک نکنم! خداروشکر تو پرانتز دستم تو شکلکها باز تره.(شکلک خنده از نوع زبون یه طرفی)
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آرزو عبدالله
درباره نمایش سکوت سفید i
عالی و خیلی عمیق بود این نمایش ، دست کارگردان درد نکنه همینطور بازیگرای هنرمندش
امیرمسعود فدائی و سینا ییلاق بیگی این را خواندند
الهه شهپرست و پوریا صادقی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چقدر همه چیز سر جاش بود
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
“مگی یه وقت نگی” که من امشب اومدم سکوت سفید‌ها D:
.
دومین نمایش قشنگی که از کوروش سلیمانی عزیز دیدم.
- اولین نکته‌ای که توی این نمایش به دلم نشست قدرت بیان و قدرت صدای فوق‌العاده‌ی آناهیتا اقبال‌نژاد عزیز بود. (درست مثل خرده نان)
- طراحی صحنه رو خیلی دوست داشتم و از اینکه خوردنی‌های واقعی توی نمایش استفاده شد و “آب” و “هوا” سرو نمیشد واقعا خوشحالم. اصن نصف خوشحالی من اون بوی خیاری بود که توو سالن پیچید :))
- تغییر نورِ روز و شب خیلی جالب بود.
.
بزرگترین درسِ من از این نمایش این بود که به تنهاییِ خودخواسته‌ی آدمها احترام بزارم، شاید این تنها دارایی‌شون باشه.
پ.ن: از قشنگی های امشب حضور “رضا بهبودی” عزیز بود.
.
.
مشکل این بود که من همیشه حالم خوب بود، اگه مریض بودم همه چیز روبراه بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یادداشتی برای نمایش چهره مرد هنرمند در جوانی
امشب، به تماشای این نمایش نشستم. حجم نظرات مثبت در روزهای اخیر پیرامون این اجرا به حدی بود که وسوسه تماشای این اجرا به سراغ من هم آمد. قطعاً این نمایش را دوست نخواهید داشت؛ بلکه عاشقش می شوید. با حال بد به پردیس شهرزاد رفتم و با حال خوب خارج شدم. اینجاست که می گویند یک تئاتر خوب، حال آدم را خوب می کند. زوج هنری ایمان صیاد برهانی و محمد برهمنی بسیار بسیار درخشیدند و بهتر از این نمی شود. چقدر بعضی ها دوست داشتنی و درجه یک هستند؛ چقدر حس خوب پشت این اثر مصطفی هرآیینی عزیز بود. سایر گفتنی ها را پیش تر اعضای محترم تیوال با قلم شیواتر و با نکات حرفه ای تر بیان کرده اند؛ تنها جا دارد از تمام عوامل این اثر که لذت تماشای یک نمایش فوق العاده را به ما هدیه دادند، تشکر کنم. در انتها، از تمام اعضای درجه یک تیوال که نظرات ... دیدن ادامه » ارزشمند خود را در خصوص این نمایش مطرح کردند و باعث شدند من نیز این نمایش را ببینم، سپاسگزارم.
مانا و برقرار باشید.
#تئاتر_خوب_ببینیم
چیزی که خیلی این نمایش رو برام جذاب کرد بازی فوق العاده رسول قادری عزیز بود ، درک درست از کاراکتر ، انتقال صحیح احساس لحظه ای به بیننده ، بازی گرفتن عالی از بدن و میمیک صورت باعث شد تا متوجه گذر زمان نشوم
سه بازیگر دیگر نمایش هم در نوع خودشون خیلی خوب بودن
اما چیزی که مقداری اذیتم کرد صداسازی مجید برومند نازنین بود ، در ابتدا خیلی در خور کاراکتر بود اما بعضی مواقع این صداسازی به هنگام عصبانیت و مود جدی کاراکتر در بیان ایشان گم میشد
موارد دیگری که مقداری غیر حرفه ای به نظر میرسید اجازه ورود به چند بیننده بعد از یک ساعت از گذشتن زمان نمایش به داخل بود که به نظرم حرکت پسندیده ای نیست و باعث پرت شدن حواس دیگر بیننده ها به نمایش میشد
در کل نمایش فوق العاده ای بود امیدوارم همیشه موفق و سربلند باشید
Negin Fooladi و امیرمسعود فدائی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سه تا هه دو چشم در یک اجرا
با احترام به نظر دوستان باید بگم خوشحالم که از نمایش لذت بردید ولی متاسفانه برای من کلیشه ای، در نیومده و اگزجره بود و مشکل اصلی بنظرم در متن و عدم پرداخت کاراکترهایی که از ابتدا با تنش بالا وارد صحنه میشند و مدام در حال جرو بحث کردن هستند‌. تا جاییکه نمایش رو دیدم اوج این مساله طرز برخورد اقای پلیس با خانم بود که ... چرا واقعا؟
عالی عالی عالی. ی کار اصیل ایرانی. بازی ها یکی از یکی بهتر. گویش های شیرین. طنز عالی. موضوع عالی. چیزی ک کمتر بهش پرداخته شده تا الان. واقعا لذت بردیم. ممنون از همتون
سوسن نوری، Negin Fooladi و امیرمسعود فدائی این را خواندند
مسعود یوسفی و حمیدرضا مرادی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مسعود یوسفی
درباره نمایش لانچر ۵ i
امروز برای بار دوم این نمایشو دیدم باز هم عالی بود.پایان و یه سری بازیگرا تغییر پیدا کرده بودن ولی بازم لذت بردیم.ممنون همه بازیگرا ک با جون و دل بازی میکنن.
Negin Fooladi و امیرمسعود فدائی این را خواندند
آزاده طاعتی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کار جذابی بود موضوع زیبا واجرای بینظیر واقعالذت بردم امیدوارم در ایران شاهد از این قبیل موضوعات باشم
Negin Fooladi و امیرمسعود فدائی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بازى هاى دلنشین به همراه اقتباسى خوب از شاهکار هوشنگ گلشیرى
به علت علاقه به قلم گلشیرى شازده احتجاب را بارها خوانده ام. به حال و هواى یک خاندان قجرى که در خود یک شازده عقب افتاده یا بیمار روانى جاى داده بارها در ادبیات و نمایشنامه هاى ما پرداخته شده است و بى شک یکى از زیباترین آنها شازده در تاتر افرا یا روز برمى آید استاد بیضایى با بازى افشین هاشمى است. بازى هاى روان بازیگران نقش شازده تصویرى کامل و محسوس از این شازده قجرى گلشیرى ارائه میدهد.پرداخت به جزئیات رمان هرچند ازمنظر متفاوت کارگردان است اما در زیباشناسى این اقتباس کمک به سزاى کرده است.
اما پرداخت کم به شخصیت فخرى و فخرالنسا در طول تاتر کمى حس شتاب زدگى انتهاى کار را القا میکند.
و اینکه مجموعه بازیهاى یکدست و عالى و موسیقى کار از نقاط قابل توجه این کار زیباست.
با همه این اوصاف دیدن این ... دیدن ادامه » کار رو به علاقه مندان با ادبیات توصیه میکنم
لذت ببرید
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عطا سلطانیون
درباره نمایش لانچر ۵ i
هیجان انگیز .. بکر ... جذاب ... میخکوب کننده .. بدون خستگی ... با بازیهای روان و عالی .. من که خیلی لذت بردم
امیرمسعود فدائی و Negin Fooladi این را خواندند
لیلا مظاهری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بروشور ده تا از نمایش هام رو پیدا نمیکنم! :(
فرزاد این را خواند
امیرمسعود فدائی، سپهر، Negin Fooladi و شاهین ه این را دوست دارند
یا خدا!!
چه باحالی شما داداش!
چقدر آدم‌ها فرق دارن واقعاً!!
من فراری‌ام از بروشور!!
پروفایل تیوال رو بیشتر می‌پسندم.
البته به خاطر استفادهٔ کمتر از کاغذ هم هست، گو اینکه تازگی به این نتیجه رسیدم که انقدر زمین با سرعت رو به زوال و نابودی پیش میره که دیگه ... دیدن ادامه » چهار تا تیکه کاغذ کمتر و بیشتر تأثیری تو فاجعهٔ تغییرات اقلیمی نداره ولی بازم همچنان سعی می‌کنم رعایت کنم.
۶ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید