تیوال تئاتر
S3 : 21:30:23
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

چه شکرهاست در این شهر که قانع شده‌اند

شاهبازان طریقت به مقام مگسی
حافظ
امروز ما
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ملیکا کشوری
درباره نمایش سوگلی i
واقعا عالی و بی نظیر بود
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پیش فروش سه روز یکشنبه ۲۹ دی ماه تا سه شنبه ۱ دی ماه آغاز شده.
همچنان منتظر حمایات و نظرات شما دوستان هستیم.
با سپاس
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام . یک بلیت دانشجویی ( 35 هزار تومان ) برای روز سه شنبه 1 بهمن ، در ردیف 4 باکس B موجود می باشد. عزیزانی که مایل هستند با ایمیل hesampa87@gmail.com و یا آیدی تلگرام hesampars@ تماس حاصل نمایند. با سپاس
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نوید آغاز
درباره نمایش مادر نزاییده i
اجرای ویژه عکاسان و خبرنگاران تئاتر «مادر نزاییده»

«مادر نزاییده» روز یکشنبه ۲۹ دی ماه ساعت ۲۱ ویژه عکاسان و خبرنگاران در تماشاخانه شانو به روی صحنه می‌رود.

همکاران رسانه‌ای با ارائه کارت شناسایی (خبرنگاری) امکان حضور و تماشای رایگان این نمایش را خواهند داشت.

نمایش «مادر نزاییده» نوشته آرش میرطالبی بر اساس نوشته ای از محمد احسان کریمی به طراحی و کارگردانی محمد احسان کریمی و آرزو خسروی از تاریخ ۱۶ دی ساعت ۲۱ در سالن شانو به روی صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش عبارتند از: بازیگران درون: همایون حیدرزاده (مهمان از گروه آرک آو آرت)، سینا ابوالحسنی و بازیگران بیرون: مهناز ذبیحی، مسعود شاکرمی، هانیه نجفی.

دیگر عوامل نمایش شامل: برنامه ریز و دستیار کارگردان: علی امینی، دستیار اول کارگردان و منشی صحنه: آناهیتا حیدری، کارگردان ویدئو: ... دیدن ادامه » آرش میرطالبی، برنامه ریز و دستیار کارگردان ویدئو: آناهیتا حیدری، تصویر بردار: آرش سینگ، تدوین: تابان شجاع، حسام بهراد، طراح صدا و موسیقی: پوریا نیک‌پو، طراح صحنه و لباس: محمد احسان کریمی، طراح پوستر و بروشور: رامین غلامی برجی، عکاس: شیرین جهانزاده، روابط عمومی و تبلیغات: نوید آغاز، ساخت تیزر: رامین غلامی برجی.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
azi rezaei
درباره نمایش مانستر i
آخه چرا دستت رو با مایکل پاک کردی یوتا؟!!!!!
چه مصیبتی به همراه داشت یک اشتباه کوچک وبه ظاهر بی اهمیت، که از دیدگاه یک معلول جسمی و ذهنی منجر به شکل گیری و عینیت بخشیدن به هیولایی شد که در ذهن معیوب خود از یک عروسک ساخته بود و خود مجری احکام هیولای خود ساخته اش بود .
داستان گاهی کشدار میشد ولی به جا با ترس و دلهره بر می گشت، بلندی صدا آزار دهنده بودکاش در مورد اصلاح این نقص اقدام بشه .
دکور و صحنه مکفی بود و متناسب .
کار رو دوست داشتم ارزش دیدن داره و توصیه میشه .
بازی بازیگران خیلی خوب بود و با توجه به سخت بودن نگهداشتن فرم خاصی از بدن طی اجرا قطعا باید شرایط سخت فیزیکی در اندامها رو تحمل میکردن که جای تقدیر داره به خوبی از عهده اجرا بر اومدن.
فقط حواستون به مایکل های خیالی بیماران روانی که کم هم نیستن باشه ممکنه گرفتار بشید ؛》
سپهر و فاطمه این را خواندند
محمد مجللی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آوا
درباره نمایش رکوئیم برای یک راهبه i
گفتگوی تیوال با روزبه اختری | عکس
» گفتگوی تیوال با روزبه اختری

گفتگوی تیوال با روزبه اختری / کارگردان.

۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شماره‌‌‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» روی پیشخوان | عکس
» شماره‌‌‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» روی پیشخوان
... دیدن متن »

شماره‌‌‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌‌‌ نمایش» که بخش نکوداشت آن به آبتین گلکار اختصاص دارد و شامل مروری بر فعالیت‌های او در زمینه‌ تئاتر است، منتشر شد.

 به گزارش تیوال به نقل از  روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، جدیدترین شماره‌‌‌ «ماهنامه‌ نمایش»، ویژه‌ آذرماه ۱۳۹۸ منتشر شد. این شماره دربرگیرنده‌ مطالب تحلیلی، انتقادی، گفت‌وگو، گزارش و نکوداشت است.

مقاله‌های «اقتباس؛ بینامتنیت و درام اقتباسی» از ابراهیم ابراهیمی، «تئاتر سنتی هند/ کوچیپودی و کاتاکالی» از آبتین جاوید و «هنر نمایش در مسیر جاده  ابریشم» از منصور خلج در این شماره تألیف و در بخشی دیگر، مقاله‌ «پیشبرد یک انقلاب کتانی» از رندی جنر، گفت‌وگو با آگوستو بوآل درباره تئاتر T.O و تکنیک‎های ضد کلیشه تمرین با عنوان «تئاتری برای تحمل کردن زندگی» ترجمه و منتشر شده است.

نقد نمایش‌های «سه کیلو و ۲۵۰ گرم»، «خاندان چن‌چی»، «جنگنامه غلامان» و «آبراکادابرا»در بخش نقد تئاتر قابل خواندن هستند. «محتشم، نامی باشکوه برای تئاتر ایران»، یادداشتی از پیمان شیخی است که آن را در این قسمت می‌توانید بخوانید.

گفت‌وگو با رحمت امینی تحت عنوان «باید به یکدیگر اعتماد کنیم!»، گفت‌وگو با سیدمهدی شجاعی با عنوان «نوشتن جوهر من است» و بخش پایانی گفت‌وگوی نصرالله قادری با حمیدرضا نعیمی با نام «گپ‌وگفتی میان دو فنجان چای» و سرمقاله‌ «حقیقت تئاتر، دشوار است» از دیگر بخش‌های این شماره «ماهنامه نمایش» هستند.

نکوداشت این شماره به آبتین گلکار اختصاص دارد که شامل مروری بر فعالیت‌های او در زمینه‌ تئاتر و یادداشتی از غلامحسین دولت‌آبادی و مصاحبه‌ای با ایشان تحت عنوان «در سودای ترجمه...» می‌شود.

شماره‌ ۲۴۳ «ماهنامه‌ نمایش» ویژه‌ آذرماه ۱۳۹۸ به مدیرمسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات اداره‌کل هنرهای نمایشی در ۱۲۰ صفحه و با بهای ۱۰ هزار تومان برای علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر چاپ و توزیع شده است.

بخش‌هایی از این شماره‌ «ماهنامه نمایش» در وب‌سایت http://magazin.theater.ir قرار دارد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خیلی تئاتر خوبی بود به همراه بازی های عالی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آوا
درباره نمایش سه تفنگدار و یکی i
گفتگوی تیوال با مهدی شاه حسینی | عکس
» گفتگوی تیوال با مهدی شاه حسینی

گفتگوی تیوال با مهدی شاه حسینی / کارگردان.

۵ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
mahaya
درباره نمایش مانستر i
نمایش با ارائه دکوری که به جزئیات دقیقی پرداخته و اجرای موزیک فانتزی در شروع، توجه مخاطب را برای دیدن یک اثر جذاب ،جلب می کند .افکتهای صدا اعم از تلفن پیغام گیر و باز و بسته شدن درب و... و موزیک دلهره و اضطراب، اگرچه دارای تازگی و خلاقیت نیست ولی کاملاً به جا و گویا است.
بازی های هر سه بازیگر بسیار قابل ملاحظه است و نشان ازبرخورداری آنها از توان بالای بدنی و حرفه ای دارد. بازی در نقش معلول ذهنی و حرکتی اشراف کامل بر بدن را می طلبد که بازیگران در عین کج و کولگی صورت به خوبی کلمات را ادا کرده و با بازی خوب و تمرین شده تماشاگر را به دنیای درونِ عقب ماندگی می کشانند.
اما متن و قصه را با 2 (و احتمالا بیشتر) دیدگاه می توان بررسی کرد:
دیدگاه اول همان که در خلاصه هم هست : قصهء زن و شوهری با معلولیت جسمی و ذهنی که آماده رفتن به تولد هستند و نصاب پرده وارد منزلشان ... دیدن ادامه » می شود... و زن (ایزابل) در بازی تصنعی در را قفل کرده و درصدد تنبیه نصاب بر می آید چرا که نصاب(یوتا) در یک زمانی در هنگام تعمیر شوفاژ مطب دکتر خانواده ، دستش را به جای دستمال با پسر(عروسک) خانواده پاک کرده است و در نهایت یوتا که در خانه حبس و عصبانی شده است با تکه تکه کردن عروسک باعث از کنترل خارج شدن ایزابل شده و توسط وی کشته می شود.
با این برداشت، متن به شدت دچار مشکل است. آیا می توانیم بپذیریم یک معلولِ ذهنیِ معصوم از پسِ قتلی چنینی هولناک بر بیاید و از او یک هیولا ساخته شود.
در تعریف کم‌توانی ذهنی یا عقب‌ماندگی ذهنی آمده است که اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارت‌های انطباقی مشخص می‌گردد. فرد کم توان یا عقب مانده ذهنی کسی است که توانایی و استعداد کافی برای یادگیری ندارد، در درک امور مربوط به زندگی دچار مشکل است، مهارت مناسب برای زندگی روزمره را ندارد و بهره هوشی اش پایین ( معمولا کمتر از ۷۰) است
سوال اینکه آیا یک فرد با معلولیت ذهنی در این حد می تواند برای انتقام برنامه ریزی و اقدام کند؟ و یا اینکه یک معلول ذهنی با آیکیوی زیر 70 آیا از توان ایفای نقشِ یک بازیگر در آن حد عالی که حتی یوتا را به اشتباه اندازد بر می آید؟
اکثر ناتوانهای ذهنی دارای ناتوانائی‌های حسی یا حرکتی یا صرع نیز هستند. نمی توانند به خوبی حرکات بدنشان را سازماندهی کنند و یک چهارم این افراد به دیگران وابسته هستند. پس آیا یک زنِ معلول ذهنی و حرکتی ،آن هم با چنان جثهء نحیفی، توان و قدرتِ کشتن یک مرد جوان و قوی هیکل را با چاقو در نبردی تن به تن دارد؟ این کم رسایی قصه جدا ازین است که از لحظه ای که ایزابل علت قفل کردن در را از زبان عروسک می گوید تا آخرِ داستان را می شود تا حدودی حدس زد.
و ازهمه مهمتر اینکه آیا در جامعه ای که با نبود زیرساختهای مناسب، معلولانش هر روزه با مشکلات کوچک و بزرگ درگیر بوده و نیاز بیشتری به همدلی با آنها و دوری از نگاه ترحم و تبعیض دیده می شود، آیا این مدل داستان پردازی و هیولاسازی پسندیده و انصاف است؟

اما دیدگاه دوم که محتملتر است (یا لاقل ترجیح میدهم کورش شاهونه مد نظرش این بوده باشد) قصهء وجود کم توانهای ذهنیِ درونی (و نه ظاهری) است که علیرغم معلولیت ، خانه را خود اداره می کنند مشخصاً ایزابل امور اصلی را هدایت و جاناتان با او همراهی می کند. فقط یک پزشک از بیرون از خانه کارهای روزانه را به آنها یادآوری می کند.آنها به تلویزیون و بازی در نقش های عجیب علاقه دارند. خرس پارچه ای را پسر واقعی خود می دانند؛ امری تخیلی که فقط خودشان با آن ارتباط دارند و هرکه را که به امر محبوبشان اسائه ادب کند حبس کرده به راحتی به هلاکت می رسانند. یوتا که هم اسم بیشترِ مردم شهر است یک فرد عادی است. یوتا هرکس می تواند باشد. اشتباهِ او فقط این است که دنیای عجیب این کندذهنها را قبول ندارد و فقط می خواهد به امور خود و مادرپیرش برسد و سرش را تنها بابت یک اشتباه بی اهمیت می بازد. هیولا خودِ گودمن ها هستند. (در تصویرعکسهای روی دیوار هم جای صورت افراد ، ماسکهایی دیده می شود.) کسانی که در نبود عقل درست و حسابی سازِ حماقت کوک می کنند و هرکه را با آنها در این حماقت نرقصد(هرچقدر هم تلاش کند) به عنوان دشمن معدوم می کنند.
مانستر مجموعه ای است طراحی و حساب شده از بازی ، دکور، موزیک، لباس و میزانسن که از یکپارچگی و توازن خوبی برخورداراست و با ریتمی متناسب ، هماهنگ و شسته رفته به عنوان یک اثر قوی و هیجان انگیز موجب همراهی تماشاگر تا پایان کار و تحسین وی می شود.
چقدر نقدتون خوب بود
فقط به نظرم اون گزینه احتمال کاهش جذابیت یا افشا رو بهتره فعال کنید
۴ ساعت پیش
ممنون سپهر جان چشم فراموش کردم
۴ ساعت پیش
من نمیخونم تا برم ببینم :)
۵ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آوا
درباره نمایش مشغله کاذبیه i
گفتگوی تیوال با علی صدر  | عکس
» گفتگوی تیوال با علی صدر

گفتگوی تیوال با علی صدر / نویسنده و کارگردان.

۵ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نامه دوم نادر برهانی مرند به خانواده تئاتر منتشر شد | عکس
دعوت به همدلی؛
» نامه دوم نادر برهانی مرند به خانواده تئاتر منتشر شد
... دیدن متن »

نادر برهانی مرند پس از وقایع اخیر مرتبط با انصراف گروه‌های نمایشی با دعوت مجدد خانواده تئاتر ایران به همدلی، نامه دوم خود را منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشایشگر مهربان
همکاران ارجمند؛
همان‌گونه که مستحضرید جان باختنِ جمعی از هم‌وطنان عزیز و شهروندان برخی کشورها در سانحه‌ی تلخ هوایی اخیر و اتفاقات پس از آن، منجر به جریحه‌دار شدن عمیق احساساتِ مردم کشورمان از جمله هنرمندان تئاتر شد.
این فضای غم‌بار در نزدِ برخی از هنرمندانی که قرار بود در سی و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر حضور داشته باشند، به صورت انصراف از جشنواره بروز پیدا کرد.
در تلاطم بروزِ واکنش‌ها نسبت به این فاجعه‌ی دردناک، در نظر گرفتن این ایده که این رویداد متعلق به هنرمندان و آثار آن‌ها با سلایق و مضامین متنوع است و اعتقاد به این امر که تداوم فعالیت‌های هنری در هر قالبی نیاز این روزهای پُرغم برای ارتقای همدلی ملی با هدف تحمل و گذر از رنج هاست، در یادداشتی از عزیزانِ منصرف خواستم تا خانه‌ی خود را ترک نکنند.
جمعی از کارگردانان محترمِ منصرف دعوت به جلسه‌ای با هدف گفت و گو (که در این روزها ضرورتی انکارناپذیر است) را پذیرفتند، این جلسه در بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ دی ۹۸ برگزار شد.
برآیند این گفت و گو با احترام به دغدغه‌ی همه‌ی عزیزان و در نظر گرفتن این موضوع که جشنواره در طی دوران برگزاری خود به خانه‌ی هنرمندان با انواع سلایق و اندیشه‌ها تبدیل شده و ترک خانه با هر تحلیل و کنش‌های قابل احترام برآمده از آن جز به افتراق بیشتر اهل خانه نمی‌انجامد، به پیشنهادی از سوی اینجانب در راستای رسالت اجتماعی تئاتر منجر شد:
«در راستای کاستن از آلام هموطنان شریف و داغدیده‌ی سیستان و بلوچستانی، با رضایت گروه‌هایی که به جشنواره باز خواهند گشت، بخشی از کمک هزینه‌ی آنان، درآمد حاصل از فروش بلیت‌های جشنواره، قسمتی از هزینه‌های بخش ملل و بخشی از حق‌الزحمه‌ی نیروهای ستادی از طریق انجمن هنرهای نمایشی استان سیستان و بلوچستان به عنوان محور این پویش، به این هموطنان عزیز رنج  دیده اختصاص می‌یابد.
متاسفانه امروز پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸، در این روزهایی که نیاز به همگرایی بیشتر داریم، اظهار نظری غیرمسئولانه از یک مقام مسئول منتشر شده است که به آتش گسست اجتماعی می‌دمد. من با هر نوع برخورد سلبی که راه مفاهمه و گفت و گو را مسدود می¬کند، شدیدا مخالفم و این مسئله عزم مرا بر اصرار به همگرایی فزاینده‌ی هنرمندان تئاتر برای حضور در خانه‌ی خود بیشتر کرده است.
همکاران عزیز، تاریخ کشورمان کم نداشته ایامی را که غم و خشم توامان ظهور کرده‌اند اما مردم این سرزمین توانسته¬اند سیاوش وار از آتش بگذرند. باری این برادر کوچکتان با تاکید دوباره بر همگرایی برای عبور از این روزهای سخت موارد زیر را با شما در میان می¬گذارد:
۱- از همکاران عزیز منصرف دیگر بار می خواهم که با در نظر گرفتن پویش حمایت از هموطنان سیستانی و بلوچستانی در کنار یکدیگر باشیم.
۲- از  همکاران عزیزی که علیرغم برخی طعنه ها و دلشکستگی‌ها در کنار ما ماندند سپاسگزارم.
۳- به همکاران عزیزی که به هر دلیلی تمایلی به حضور در کنار ما نخواهند داشت احترام می گذارم.
۴- از دوستان محترمی که تصور می کنند زبان عتاب گره گشای مسائل در این روزهاست، برادرانه و مشفقانه می خواهم که بر درد و رنج هنرمندان نیفزایند.
۵- به احترام خانواده¬های داغدارِ حوادث اخیر، رویدادها متناسب با شان این فضا تدارک دیده خواهد شد.
برای همه‌ی هنرمندان و هم‌وطنان عزیزم آرزوی روزهای بهتر همراه با آرامش دارم.

نادر برهانی‌مرند
دبیر سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر


برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نسبت ها جزییات بازی دکور بسیار ستودنی بود. صحنه کتک خوردن زن رو دوست نداشتم. و اذیت شدم کارگردانی و برداشت خلاقانه از باغ وحش شیشه ای بسیار قابل تحسین بود
دقیقا من هم اون صحنه رو با اون شدت دوست نداشتم
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گفتگوی تیوال با جواد صداقت و الهام ابنی | عکس
» گفتگوی تیوال با جواد صداقت و الهام ابنی

گفتگوی تیوال با جواد صداقت و الهام ابنی / کارگردان.

۶ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آوا
درباره نمایش شهر گربه‌ها i
گفتگوی تیوال با مصطفی بیات | عکس
» گفتگوی تیوال با مصطفی بیات

گفتگوی تیوال با مصطفی بیات / نویسنده و کارگردان.

۶ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رسول نفری
درباره نمایش کریملوژی i
یک مونولوگ قوی، که پیشنهاد می کنم حتماً ببینید...
هر تعریفی، ارزش کار کم می کنه فقط باید دید تا بشه ارزشش رو درک کرد.
بغض های فروخورده ی فداکاران ملی و بغض های فروخورده ی یک جامعه ... مام وطن ...
فرزاد جعفریان، رضا بهرامی و ژنرال این را خواندند
امیر مسعود، پویا فلاح و سپهر امیدوار این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش (رزرو رایگان)، به نویسندگی یاسین حجازی، کارگردانی سید وحید میریونسی و با همراهی گروه آکاپلای عقیق به رهبری امید روشن بین آغاز شد.
ژنرال این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گفتگوی تیوال با میلاد فرج زاده  | عکس
» گفتگوی تیوال با میلاد فرج زاده

گفتگوی تیوال با میلاد فرج زاده / نویسنده و کارگردان.

۷ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، به کارگردانی منوچهر عبدی و با بازی منوچهر عبدی، محمد رحمتی، حسین قاسمی، محمدرضا حسینی کرم و ... با تخفیف روزهای نخست آغاز شد.
هر کسی دستور جنگ میده آدمه سالمی نیست:
همیاری جان در قسمت توضیحات "ه" در آخر "آدمه" اضافی است و نیاز به حذف دارد.
۳ ساعت پیش
سپاس از آگاهی‌رسانی شما
ویرایش انجام شد.
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش کریملوژی i
۷ ساعت پیش
محمد عسگری، زهره مقدم، لیلا مظاهری، زهره الف، فرزاد جعفریان، امیر مسعود و پویا فلاح این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش ۳/۱۴ i
۷ ساعت پیش
محمد عسگری و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۷ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۷ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش لانچر ۵ i
۷ ساعت پیش
امیرمسعود فدائی، محمد عسگری و پویا فلاح این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش نیم فاصله i
۷ ساعت پیش
محمد عسگری و امیرمسعود فدائی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش مردی که... i
یادداشت دکتر منیره السادات حسینی، روانشناس بالینی، برای نمایش «مردی که» | عکس
» یادداشت دکتر منیره السادات حسینی، روانشناس بالینی، برای نمایش «مردی که»
... دیدن متن »

هوالرزاق
پیوند میان هنر و روان شناسى، جدانشدنى و انکارناپذیر است؛ خصوصا که در چند دهه‌ى اخیر شاهد کاربردهاى درمانى به سزایى از طریق هنر، براى افراد داراى اختلالات روانى هستیم.
علاوه بر مباحث درمانى، شاخه هاى مختلف هنر از جمله تئاتر، نقاشى و موسیقى در بهبود عملکردهاى فردى و پالایش روانى افراد نیز موثر بوده است.
بنابراین نمایش نامه هایى که به مباحث روان شناسى مى پردازد، در زمینه‌ى آموزش دانشجویان و درک بهترِ برخى اختلالات براى خانواده هایى که با این افراد مواجهند نیز مورد توجه قرار دارد.
از این رو اجراى نمایشنامه‌ى فاخرِ "مردى که ... "، برگرفته از کتاب " مردى که زنش را با کلاه اشتباه گرفت" در زمینه‌ی سایکودراما میتواند گامى به جلو محسوب شود و زمینه‌ى همکارى بیشتر روان شناسان و هنرمندان را فراهم آورد.
مسلما بر ما پوشیده نیست که اجراى ملموس یک اختلال براى افرادى که در محیط کلینیک یا بیمارستانى حضور نداشته اند، بسیار سخت و مستلزم آگاهى و مطالعه‌ى بسیار است؛
با این حال گروه "جنون" در اجراى این نمایش نامه بسیار ماهرانه عمل کردند و با ظرافت هر چه تمام تر، ابعاد زندگى افرادى که با اختلالات عصب شناختى رو به رو هستند را منعکس کردند؛
تا حدى که اگر هیچ اطلاعاتى هم در باب این اختلالات نداشته باشید، مى توانید به راحتى با تماشاى این نمایش گوشه اى از رنج این افراد را درک کرده و با دنیاى آنها ارتباط بهترى برقرار کنید.
با توجه به ارزشمندى این نمایشنامه و اجراى فوق العاده اى که من شاهد آن بودم، صمیمانه به همه ى دوستان و روان شناسان عزیز پیشنهاد میکنم لذت تماشاى این نمایش را از دست ندهید.
در نهایت از جناب مولایى عزیز و گروه هنرمندشان کمال تشکر را دارم و امیدوارم هر روز شاهد اجراى تئاترهایى با موضوعات مشابه از این گروه باشیم.
تنها پیشنهاد بنده برای دوستان هنرمندم در خصوص اجراى چنین نمایشنامه هایى این است که از افراد متخصص در زمینه ى روان شناسی نیز به عنوان کارشناس در جهت افزایش کیفیتِ اجرا بهره ببرید؛ هرچند که اجراى حال حاضر نیز بسیار متناسب و ستودنى ست.

با آرزوى موفقیت روزافزون

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و امیرمسعود فدائی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش زیر پلک ماه i
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش خرس i
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش بوغوژد i
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش سقوط در کوه مورگان i
توصیه به تماشاگران جوان برای دیدن نمایش«سقوط در کوه مرگان» | عکس
در گفتگو با منیژه محامدی مطرح شد؛
» توصیه به تماشاگران جوان برای دیدن نمایش«سقوط در کوه مرگان»
... دیدن متن »

کارگردان نمایش «سقوط در کوه مرگان» با اشاره به استقبال خوب مخاطبان از این اثر نمایشی از تجربه کارگردانی اثری گفت که تلاش می کند دغدغه های واقعی جامعه امروزی را به درستی پیش روی مخاطب قرار گیرد.

به گزارش تیوال به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، منیژه محامدی کارگردان نمایش «سقوط در کوه مرگان» که این روزها در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است با اشاره به واکنش تماشاگران پس از تماشای این نمایش گفت: خوشبختانه طی روزهایی که نمایش «سقوط در کوه مرگان» در تالار قشقایی روی صحنه رفته، اغلب با واکنش مثبت  مخاطبان رو به رو بودیم که کار را خیلی دوست داشتند.

وی افزود: گروه اجرایی تمام تلاش خود را انجام داده تا برای به صحنه بردن نمایش اثری را به مخاطب ارائه دهد که هم در حوزه کارگردانی و هم در حوزه بازیگری و طراحی حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشد. شرایطی که در مجموع بازخوردهای گرفته شده از سوی مخاطبان تا حد زیادی ما را به هدفی که پیش روی خود قرار داده بودیم رسانده است. کما اینکه اغلب منتقدانی که تا امروز به تماشای نمایش نشسته اند با اثر ارتباط خوبی برثر برقرار کردند.

این کارگردان و مدرس تئاتر در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: بر این باورم آنچه در نمایشنامه «سقوط در کوه مورگان» آرتور میلر برای مخاطبان ارائه شده، موضوعاتی جهان شمول است که هر کارگردانی می تواند برداشت های متفاوت و پر جاذبه ای را داشته و آن را پیش روی تماشاگران قرار دهد. من حتما به جوانان پیشنهاد می کنم که نمایش هایی که کارگردانان پیشکسوت تئاتر ایران روی صحنه می برند را ببیند. شاید در برخی موارد هم مورد پسندشان نباشد اما قطعا می تواند برای آنهایی که مایل به حضور در عرصه کارگردانی و بازیگری تئاتر هستند دربرگیرنده تجربه های ارزشمندی باشد که سعی شده با مخاطبان امروزی هم ارتباط برقرار کند. شرایطی که در اجرای عمومی این نمایش تاکنون برای ما فراهم شده و می تواند حائز اهمیت باشد.

محامدی گفت: بسیاری از این هنرمندانی که امروز در عرصه تئاتر با تلاش و جدیت فعالیت می کنند زمانی در دانشگاه شاگردان ما بودند و من خوب به خاطر دارم که همان دورانی که در دانشگاه بودند من به آنها تاکید می کردم که از تجربه استادان و هنرمندانی که سالهای زیادتری از آنها روی صحنه تئاتر بودند، استفاده کرده و در نمایش های خود از آن بهره ببرند.

وی خاطر نشان کرد:  به هر حال نمایشنامه «سقوط در کوه مرگان» برای به صحنه بردن اثری دشوار بود که فلاش بک های متعدد در خط داستان شرایط کارگردانی و بازی بازیگر روی صحنه را بسیار دشوار می کرد اما بسیار خوشحالم که با استفاده از تجربیاتی که در عرص به دست آوردم توانستم اثری را روی صحنه ببرم که بازی خوب بازیگران در کنار طراحی مناسب فضای قابل قبولی را برای مخاطب فراهم کند.

«سقوط در کوه مورگان» عنوان نمایشی به نویسندگی آرتور میلر درام نویس برجسته‌ی قرن بیستم و کارگردانی منیژه محامدی است. این اثر یکی از نمایشنامه های متاخر میلر است که در سال ۱۹۹۱ نوشته شده و تصویرگر بحران های یک خانواده ی آمریکایی است . در این اجرا که تا هفتم بهمن ماه ساعت ۱۹:۳۰ با مدت زمان ۹۰ دقیقه و قیمت ۳۵ هزار تومان روی صحنه است، محمد نادری، آیلار نوشهری، مهوش افشارپناه، نسترن پیکانو، فرناز رهنما، محمد اسکندری، نسترن باقرزاده به عنوان بازیگر حضور دارند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
چرا هیچ توضیح یا عکسی از تواتر ها نمی زارید؟
یه اسم کافی نیست برای مخاطب، اومدم برای انتخاب یک تئاتر، هیچ کدوم هیچ توضیحی ندارن.
اهمیت بدید به کارتون
فرزاد جعفریان و ژنرال این را خواندند
میم سردلی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سایه *
درباره نمایش آلستار i
یک نمایش کارگاهی بود و با چند تپق اما اجراش قابل قبول بودش آقای لهاک چرا آنقدر استرس داشتی ، همش از اینور به انور میدویدی ومیز و صندلی جابجا میکردی یه لحظه یاد جمله زهره مقدم افتادم برای نمایش اعتراف فرزین محدث (مثه یه دایی مهربون توی عروسی ) خلاصه نخسته
دایی مهربون تویه عروسی
:)))))))))))))
۸ ساعت پیش
خانم ممنونم که به تماشای نمایش ما نشستید⁦❤️⁩
⁦⁦(๑˙❥˙๑)⁩
⁦(✷‿✷)⁩
کپل ها هر کاری که بکنند به نظر مضطرب میان
⁦(◔‿◔)⁩
شب اول بود و ....
⁦⁦⁦⁦
۸ ساعت پیش
مرسی از نقدتون ممنون که به تماشای اجرامون نشستید
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری، حمیدرضا مرادی، فرزاد جعفریان و س محمدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۸ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش مرده فروشی i
۹ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۹ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش، به کارگردانی حامد عباسپور و با بازی نازنین علوی، علی صادقی، نگار عزیزی، نگین طیبی، مرجان سقایی آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیدمهدی
درباره نمایش تولد بازی i
به نظر من اینکه مجریان این نمایش تصمیم گرفتن فروش بلیتشون در سایتهای محترم دیگر انجام بشه ظلم بزرگی کردن در حق نمایششون.
نمایش تولد بازی قابلیت اینو داشت که با قرار گرفتن در ویترین فروش تیوال و استفاده از تخفیفهای مناسبی که اینجا مرسومه هرروز بخش زیادی از سالنشو پر کنه. همین الانم معتقدم با تخصیص دادن تخفیفهای مناسب و اعلام روزانه ش تو همین صفحه، استقبال خیلی بیشتری ازین نمایش خواهد شد.
نمایشی با ایده ای جالب و فکر شده از یه گروه جوان و بی ادعا ولی بسیار خلاق و پر انرژی.
کارگردانی و بازیها خوب و لذتبخش.
سید مهدی عزیز خیلی ممنونم که اومدین ما خودمونم دوست داشتبم تیوال باشبم ولی متاسفانه سالن اجازه نداد
۶ ساعت پیش
زنده باشین. بله میفهمم، به هرحال قراداده دیگه.
ولی خب جداً به تخفیف و اعلامش اینجا فک کنین، به نظرم خیلی موثره
۵ ساعت پیش
چشم حتما پیگیری میکنم
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
علیرضا
درباره نمایش مانستر i
در یک زمان کوتاه 3 تیاتر را دیدم.
اصولا بعد از دیدن هر تیاتر و یا فیلم و یا نمایشگاه فرصت چند روزه به ذهنم می دهم برای تامل و یا تفکر ،
فارغ از هیجان زدگی یا دل بستگی به یکی از عناصر حاکم بر اجرا و .....
مانستر
مسیری آهسته و غیرقابل پیش بینی
خط روایی ساده با پیچش های تصویری
قاعدتا در تیاتر امروز ایران ،اجراهایی موفق خواهند بود که چند مورد را رعایت کنند.
که البته قضیه فوق مستلزم هدف گذاری است چه از نظر تیاتر تجاری و چه از نظر تیاتر سخن گو.
به هر حال مانستر تا اندازه ی زیادی اکثر مدیوم ها برای موفقیت را رعایت کرده بود.
سالن مناسب
دکور ساده و مفید
موزیک درخور توجه
بازی های خوب و قابل قبول و تکنیکی
البته
تمامی موارد فوق تحت لوای یک ایده و طرح اجرایی خوب و به موازات کارگردانی هنرمندانه کوروش شاهونه دست به دست هم داده است.


مسحور تک تک لحظات نمایش شدم..زیباتر از این نمی تونست باشه.
برخلاف نظر دوستمون به نظرم بیگانه شدن زن و شوهر به واسطه ی شروع ارتباط زن با al7 و پتانسیلی که فضای مجازی برای دور شدن از هم داره نبود.حضور al7 نمادی بود برای عینیت بخشیدن بیشتر و پررنگ تر به جدایی ای که قبلا اتفاق افتاده بود.
بیگانگی اتفاقی است که دیر یا زود،.کم یا زیاد توی هر رابطه ای شکل می گیره و دلیلش اینه که ما مراقبت کردن از رابطه هامون رو یاد نگرفتیم.اغلب ما یاد نگرفتیم توی رابطه چطور فکر کنیم،چطور صحبت کنیم،چطور گوش بدیم،چطور انتقاد کنیم و چطور توجه و مراقبت کنیم که باعث رشد رابطمون بشه.ما اغلب فقط عادت می کنیم به تعامل با اونی که باهاش توی رابطه هستیم.
رشد دادن رابطه هامون و نگهداری درست ازش چیزیه که متاسفانه یاد نگرفتیم.سالها پیش تجربه ای هرچند کوتاه ولی بسیار مفید با دکتر مهدی ... دیدن ادامه » بینا توی همین زمینه داشتم که دیدگاهم رو نسبت به ماهیت رابطه رشد داد.یادمه ایشون می گفتند ذهن ما ۳ لایه داره(همون لایه های کودک-بالغ-والد)و متاسفانه ما اغلب با لایه ی اول و سوم ارتباط برقرار می کنیم؛ مثل زن نمایش که تمام مدت با ذهن سومش صحبت می کرد و نقش یک والد مراقبت گر و دستور دهنده رو برای مرد ایفا می کرد و مرد هم لابد کودکی بود که نیاز به این مراقبت ها داشت؛
لایه ی دوم که اتفاقا برای مراقبت و رشد ارتباطاتمون حیاتیه خاموشه.چون کسی بهمون یاد نداده چطور روشنش کنیم.وقتی ذهن دوم روشن بشه بیگانه ای در خانه نخواهد بود.

celine این را خواند
نورا احمدی، حمیدرضا مرادی، فرزاد جعفریان، امیر و سپهر امیدوار این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شهروز الستی
درباره نمایش لانچر ۵ i
نگاهی به نمایش بینظیر لانچر ۵
«غلاف تمام خونین»
لانچر ۵ چیزی فراتر از یک نمایش است. لانچر ۵ داستان حوادثی واقعی ست که شاید بارها و بارها اتفاق افتاده اما قبح موضوع سبب گردیده هر بار به نوعی لاپوشانی شده و یا صدایش کمتر درآورده شود. لانچر ۵ قصه‌ای کاملا" مردانه دارد و تجاوز در پادگانی را روایت میکند. یک درام بسیار منسجم ، دقیق و پر از تعلیق با دیالوگهای ناب و متناسب با متن نمایشنامه. بازیهای لانچر ۵ و شخصیت پردازی هایشان به ویژه امیر نوروزی در نقش شایگان فراتر از حد تصور است و همه ی بازیگران به درستی در کالبد نقشهایشان فرو رفته‌اند. کارگردانی بسیار خوب و یکدست است و نوید ظهور دو کارگردان جوانِ خلاق و خوش فکر در تئاتر را میدهد. طراحی صحنه ، لباس ، نور و گریمِ همسو و هماهنگ با اثر و کاراکترها نیز ، کمک شایانی به بهتر دیده شدن آن کرده‌اند. «شهروز ... دیدن ادامه » الستی - ۹۸/۰۶/۱۱»
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید