تیوال تئاتر
S3 : 19:46:46
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

ویدیو
درباره نمایش گورخواب ها i
نسیم ادبی و سیامک صفری در عمارت نوفل لوشاتو به روی صحنه می‌روند
» ویدئویی از نمایش «گورخواب ها»
۴۶ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
زهره مقدم
درباره نمایش مضحکه بادسوار i
آخجان کار عروسکی :))
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش «پستچی پابلو نرودا»
در سال ۱۳۸۶ نمایش پستچی نرودا به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی از بین ۳۰۰ نمایش کاندید بهترین اجرا در شهر کلن، آلمان شناخته شد.
«قطعهای شاعرانه و سیاسی – ۱۱ سپتامبری دیگر در تاریخ، زیباترین روایت عاشقانه جهان.» به نقل از «ماهنامه آلمانی تئاتر زبرینگ ارگ»
«اثری در ستایش پابلو نرودا و خلق شیلی که در شرایط دشوار نیز شادی را وسیله سپریکردن زندگی میدانستند. نمایشی درباره دوستی و عشق، شعر و لذت، آزادی و سیاست.» به نقل از «ماهنامه آلمانی تئاتر زبرینگ ارگ»
«کوشک جلالی با این کار نشان داد که نه تنها یک نمایش سیاسی با ادبیات شاعرانه در تضاد نیست، بلکه ایندو در بسیاری از موارد مکمل یکدیگر نیز هستند. نمایشی در مورد دوستی و عشق، شعر، آزادی و سیاست. به راستی که زیباترین قصه عشقی جهان.» به نقل از «ماهنامه آلمانی اشتاتلر روو»
«فیلمی ... دیدن ادامه » که میشائیل ردفورد1 بر اساس رمان صبر آهنین یا پستچی نرودا ساخت، ۱۴ جایزه بین المللی را از آن خود کرد. اینبار علیرضا کوشک جلالی این رمان را به صحنه تئاتر کشیده است. چهره مردمی و رابطه انسانی پابلو نرودا در این جا نیز به شکلی کاملا شاعرانه تصویر شده است.» »ماهنامه آلمانی چیسز شهر کلن»
«در نیمه راه زندگی خواهم بود من همیشه دوشا دوش دوست رو در روی دشمن با نام تو بر لب و بوسهای که هرگز از لبان تو جدا نشد.» پابلو نرودا
در این نمایش ما شاهد تاثیر عمیق نرودا بر تودهها هستیم. او آموزگار عشق است ماریو پستچی در اثر ارتباط با شاعر بزرگ به رمز و راز عشق پی میبرد و مانند یک بیمار مسری عشق را در سراسر شیلی شایع میکند، نسلی را عاشق میکند، عاشقانی که پس از کودتای 1٩٧٣ ناجوانمردانه قلع و قمع شدند. پابلو نرودا درست 1٢ روز پس از مرگ دوستش سالوادور آلنده دق مرگ
شد.
زهره مقدم این را خواند
مسعود جعفریان، *مریم*، سید حامد حسینیان و رضا بهکام این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
زهره مقدم
درباره نمایش سوءظن i
مدت اجرا کم بود متاسفانه امشب هم نمیرسم ببنیم :(
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
sanazpch
درباره نمایش مرد بالشی i
یک عدد بلیط اجرای اخر 3 مرداد (پنجشنبه) ساعت 9:30 ردیف 3 صندلی 7 موجود می باشد.
09124777044
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آوا
درباره نمایش جشن سالگرد i
گفتگوی تیوال با داریوش مودبیان  | عکس
» گفتگوی تیوال با داریوش مودبیان

گفتگوی تیوال با داریوش مودبیان / کارگردان.

۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از فیلم قصر شیرین i
۲ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آذر
درباره نمایش مگس i
اگر شوخی جنسی کمتر میداشت قابل قبول تر بود. ممنون
لیلا مظاهری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش سمفونی وحشت i
۲ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش مگس i
۲ ساعت پیش
محمد عسگری و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم
از نمایش لانچر ۵ i
۳ ساعت پیش
محمد عسگری این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش در میان آب ها i
نمایش «در میان آب ها» به روی صحنه می رود  | عکس
» نمایش «در میان آب ها» به روی صحنه می رود
... دیدن متن »

نمایش «در میان آب ها» به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی از روز دوشنبه مورخ ۳۱ تیرماه هر شب ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش تئاتر شهر به روی صحنه می رود .

به گزارش رسانه این نمایش، نمایش «در میان آب ها»، روایت مستندی است الهام گرفته از زندگی سامره و مجتبی برادرش و هزاران مهاجر افغان دیگر است که در ایران متولد شده اند ولی نه شهروند ایران محسوب می شوند و نه افغانستان و نه هیچ جای دیگر .... پدر و مادر آنها چهل سال پیش به ایران مهاجرت کرده اند و بعد از گذشت چهار دهه فرزندانشان هیچ آینده روشنی در پیش رو ندارند و به ناگزیر برای زندگی بهتر ، تنها راه ممکن را انتخاب می کنند : مهاجرت قاچاق به اروپا ... آنها خود را به دست آب ها می سپارند . آبهای سهمگین دریای مدیترانه.

این نمایش قصه جداییهاست، جدایی فرزند از مادر، خواهر از برادر ... قصه رفتن، خود را سپردن به اعماق اقیانوس ... یا مرگ یا زندگی بهتر در جایی در سرزمینی دیگر ....
سامره رضایی ومجتبی موسوی در این نمایش به ایفای نقش می پردازند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:
مجری طرح : مهدی پردل ، آهنگساز: افشین عزیزی  ،طراح صدا: حسن شبانکاره  ، طراح نور: پدرام رضوانی ، طراح لباس: سمانه داوودی پارسا  ، دستیار کارگردان و برنامه ریز  : الهام احمدپور ، منشی صحنه: پانیذ شکری ، آرزو خاوری تشکیل می دهند .

گفتنی است، خرید بلیت نمایش «در میان آب ها» به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی که قرار است هر شب ساعت ۱۸ در سالن کارگاه نمایش مجموعه ی تئاتر شهر به روی صحنه برود، بر روی سایت تیوال آغاز شده است .

 

امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
زهره مقدم
درباره نمایش پپ i
کاش می شد این نمایش به صورت تعاملی با تماشاگر هم اجرا بره. ینی از خود تماشاگرها بشینن روی اون صندلی‌ها
امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جمشید خانیان نویسنده رمان و نمایشنامه های کودک و نوجوان یکشنبه ۳۰ تیر به تماشا مینشیند | عکس
عموی عجیب بزرگ کوچیک من
» جمشید خانیان نویسنده رمان و نمایشنامه های کودک و نوجوان یکشنبه ۳۰ تیر به تماشا مینشیند
... دیدن متن »

به گزارش روابط عمومی نمایش کودک و نوجوان «عموی عجیب بزرگ کوچیک من» در هجدهمین شب پویش یک شب یک نمایش یک نویسنده،  میزبان جمشید خانیان نویسنده رمان و نمایشنامه های کودک و نوجوان می شود. 

جمشید خانیان، متولد ۱۳۴۰- آبادان، از نیمهٔ اول دههٔ ۱۳۶۰ با نگارش دو نمایشنامهٔ «یک نیمروز در اتاق بازجویی» و «روی نی‌بندی» و نیز مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه، در حوزهٔ «نوشتن» فعالیت خود را آغاز می‌کند.

 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا ۳»  در تالار حافظ  | عکس
» «حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا ۳» در تالار حافظ
... دیدن متن »

نمایش «حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا ۳» در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

به گزارش تیوال به نقل از روابط عمومی وامور بین‌الملل بنیاد رودکی، نمایش «حسن بدری برنده خوشبخت یک عدد مزدا ۳» به نویسندگی و کارگردانی هامون قاپچی تا پایان مردادماه ساعت ۲۱ در تالار حافظ اجرا می‌شود.
بازیگران این نمایش:  محسن خوینی ها، ماهان خورشیدی، آبتین یاری هستند.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: یک کارگاه تولیدی لباس در آستانه شب های سال نو حقوق کارگران خود را پرداخت نمی کند، کارگران این تولیدی بین واقعیت و رویاهاشان معلق هستند و ...

دیگر عوامل اجرای این نمایش ؛ موسیقی: وحید صالحی، طراح و ترکیب صدا: مرال حسین زاده، طراح صحنه: هامون قاپچی، محسن خویینی ها، ویدیو: میثاق بحرالعلومیان، تولید: آرش نیرانداز، طراحی گرافیک: استودیو کارگاه، مریم شریفی، تیزر: محمود فدوی و عکاس: عمید فرجی

علاقه مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.


برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی زهرا بلاغی و بازی ملیکا رادمند، الهام دهقانی، مرتضی حقی، علی میر شجاعی (روزهای سه‌شنبه ۱ تا پنجشنبه ۳ مردادماه) با تخفیف روزهای نخست همینک آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کتاب
از فردا و در تماشاخانه سرو انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس
» کتاب "درپی عشق دویدن" نمایشنامه خوانی می شود
... دیدن متن »

سرپرست انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس از برنامه های آینده این انجمن خبر داد.

به گزارش تیوال به نقل از روابط عمومی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس، محسن سلیمانی فارسانی سرپرست این انجمن گفت:خوشبختانه مجموعه نمایشنامه خوانی های روایت حماسه با بازتاب خوبی ازسوی هنرمندان مواجه شد و این موضوع مارا مصمم تر کرد که باجدیت بیشتری پیگیری کنیم.لذا دوره جدید این نمایشنامه خوانی ها را براساس نمایشنامه های منتشر شده در کتاب درپی عشق دویدن شروع کردیم که از فردا ۳۱ تیرماه آغاز خواهد شد و تا ۸ شهریور ادامه خواهد داشت .

وی افزود: طبق برنامه تنظیمی انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس  نمایشنامه "وصله بر سایه های ترک خورده" اثر "محمد رضا آریان فر" به کارگردانی "ساغر صمدی"  از ۳۱تیر الی ۴مرداد ، "من هستم گیلگمش" اثر"سعید تشکری" و کارگردانی "سپیده مرویان" از ۷الی ۱۱مرداد ، "صبح پرواز"به نویسندگی و کارگردانی "ندا ثابتی" از ۱۴ لغایت ۱۸ مرداد ، "لیلی مجنون- مجنون لیلی" اثر "نصرالله قادری" و کارگردانی "محمد هاشم زاده" از ۲۱ تا ۲۵ مرداد ،  "تردست" به نویسندگی و کارگردانی "سیروس همتی" از ۲۸مردادالی۱شهریور و "حدیث راه پر خون" براساس متنی از "عبدالرضا فرید زاده" و کارگردانی "حمید اصغری تتماج" از ۴ تا ۸ مرداد در این تماشاخانه نمایشنامه خوانی خواهند شد.

سلیمانی فارسانی اضافه کرد: به غیر از برنامه های مدون شده نمایشنامه خوانی که به یاری خدا قصد داریم تا انتهای سال جاری آن را به صورت پیوسته و مداوم ادامه دهیم،درصدد تدارک و مقدمات یک نمایش با کیفیت و حرفه ای ویژه ایام محرم درتماشاخانه سرو هستیم که اخبار آن متعاقبا از طریق روابط عمومی انجمن تئاترو انقلاب دفاع مقدس دراختیار اصحاب محترم رسانه قرار خواهد گرفت.
سلیمانی فارسانی همچنین از رایزنی برای انتخاب دبیر هفدهمین دوره جشنواره سراسری تئاترمقاومت خبر داد و گفت :فراخوان جشنواره نیز پس از انتصاب دبیر جشنواره هفدهم دراختیار عموم علاقمندان قرار خواهد گرفت.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت سال آینده توسط انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس و با همکاری بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار خواهدشد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ملیکا محمدصادق
درباره نمایشنامه‌خوانی آپارتمان شماره ۱۳ i
خسته نیاشید به تمام گروه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
برگزیدگان نخستین جشنواره تئاتر «بانو» در تالار مولوی به روی صحنه می‌روند
» ویدئویی از مجموعه مونودرام های «بانو (پنج نمایش)»
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«آدم کوچولوی گرسنه»  و «شنل قرمزی» به نیاوران می‎آیند. | عکس
» «آدم کوچولوی گرسنه» و «شنل قرمزی» به نیاوران می‎آیند.
... دیدن متن »

نمایش کودک «آدم کوچولوی گرسنه» و «شنل قرمزی» به کارگردانی فهیمه میرزاحسین،  از ۳۱ تیرماه در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‎رود.

به گزارش تیوال به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش‎های هنری نیاوران، در خلاصه این دو نمایش آمده است: یک روز صبح یک آدم کوچولو از خواب بیدار می‎شود. او گرسنه‎اش است. به آشپزخانه می‎رود ولی چیزی برای خوردن پیدا نمی‎کند. به سوی نانوایی می‎رود و از نانوا نان می‎خواهد ولی چون پول ندارد نانوا بجای پول از او آرد می‎خواهد. آدم کوچولو به راه می‎افتد و از آسیابان آرد می‎خواهد و او به ازای آرد، گندم مطالبه می‎کند و ...

داستان «شنل قرمزی» نیز از این قرار است:
در یک صبح سرد، شنل قرمزی نامه‎ای از مادربزرگش دریافت می‎کند که خبر از سرماخوردگی او می‎دهد. بنابراین دخترک با سبدی از میوه و کیک توت فرنگی و راهی خانه مادربزرگ می‎شود. خانه مادربزرگ خیلی دور است. دخترک باید از جنگل، کوه و رودخانه بگذرد تا به خانه مادربزرگ برسد. در راه گرگی سعی می‎کند شنل قرمزی را گول بزند و ...

عوامل نمایش «آدم کوچولوی گرسنه» و «شنل قرمزی» عبارتند از:  فهیمه میرزاحسین (کارگردان)، سعید وثیق‎نیا (مدیر امور بین‎الملل)، بازیگران: سعیده میرزاحسین، سمانه میرزاحسین، تهیه‎کننده: گروه درخت سیب، موسیقی: سعیده میرزاحسین، دکور: سمانه میرزاحسین.

گفتنی است نمایش کودک «آدم کوچولوی گرسنه» از ۳۱ تیر همه روزه به جز روزهای سه‎شنبه ساعت ۱۸ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه می‎رود. علاقمندان می‎توانند جهت تهیه بلیت به سایت تیوال و یا گیشه فرهنگسرا مراجعه کنند.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ناباکوف در مصاحبه ای گفته «اولین جرقه الهام برای لولیتا از یک داستان در روزنامه بود، دربارهٔ یک میمون باغ گیاهان که بعد از ماه‌ها نوازش از سوی یک دانشمند، اولین تابلوی زغالی توسط حیوانات را تولید کرد: این طرح میله‌های قفس حیوان بیچاره را نشان می‌داد.»

کابوس یک رویای وحشتناک و ناخوشایند است که ریشه در رویدادهای روز گذشته یا جریانات زندگی شخص دارد.حال چه میشود اگر در کابوسهایمان زندگی (مردگی) کنیم؟!
ساکت
سکوت
خالی
خلاء

عموما اولین واکنش انسان در مواجهه با وحشت پناه گرفتن در تاریکی پشت پلکهایش است اما گاهی هراس دورنی چنان قدرت پیدا میکند که چاره ای جز باز کردن چشمها نمی ماند و شاید ترجیح بدیم پلکی برای بستن نداشته باشیم!!
ساکت
سکوت
خالی
خلاء
پس شما رو بنام مادر , دختر و هوای نفس به شهروندی این شهر در میاورم

دیر ... دیدن ادامه » نیست برید بخوابید, بیدار شین, کابوس ببینین ,کابوس بسازین, قانون جزیره همینه تو این کشور مجری قانون موظفه چون به قانون گذار جواب میده ,قانون گذار موظفه چون به شهروند جواب میده و شهروند موظفه چون خودش مجریه قانونه

**********

اگر با خوندن این مالیخولیا دلتون خواست بیشتر گیج شید و ضمیر ناخوداگاهتون دلش خواست خوداگاهتون رو خفه کنه و اگر با خلاء و سکوت رابطه اتون خوبه و در یک کلام از تجربه کردن نمیترسید و عجیب غریب فکر و زندگی میکنید, خوش امدید این نمایش شماست.


پ ن1 : نوع بازی ها و طراحی صحنه منو به یاد نمایش سیزیف انداخت اما شایدم اینطور نباشه.
پ ن2: کتاب بهشت خاکستری عطاالله مهاجرانی و انیمیشن کارولین چیزهایی در خودشون دارن که به بن مایه این نمایش نزدیکند.
پ ن 3: بنظرم متن قبلی بسیار داستانگو تر و ملموستر و قابل درک تر بود اما نسخه 12 به عمد پیچیده و گنگ و پر اکت تر شده , و تاکید کارگردان بر حرکات نمایشی و نمادین گاهی از داستان پیشی میگیره.
پ ن 4 : طراحی لباس عالی نور عالی و موزیک عالی اما دکور بنظر من خیلی کاربردی نبود و از همه بدتر فضاهای خالی بین دکور بود که عبور مرور مدام عوامل نمایش از پشت صحنه بشدت تمرکز زدا بود و همه دوستان رو ناراحت کرده بود.
پ ن5: یک معذرت خواهی ساده یا یک رفتار مودب بعد از نیم ساعت تاخیر در اولین روز اجرا توقع ساده ایه که تماشاگر اگر بهش برسه خیلی راحت تیم نمایشی رو میبخشه و دیگه لازم نیست سرکار خانم مسول بروشور و هشدار دهنده به تماشاچیان انقدر اخم کنه و بداخلاق باشه که کسی جرات نکنه ابراز ناراحتی کنه. بخدا اگر طلبی هم باشه اونم تماشاگره که طلبکاره نه مسول سالن و گیشه و ....
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اجرای فوق العاده قوی ای بود. همه بازیگران واقعا قهارانه ایفای نقش کردن. موقعیت یک روشنفکر در باتلاق دیدگان سایرین و نقد او از بالا و پایین به خوبی نشون داده شده، و همینطور دورویی ها در سراسر طیف. علاوه بر اون، تفاوت integration و assimilation در طبقات اقتصادی و اجتماعی هم با ظرافت بی نظیری به تصویر کشیده شد. امیدوارم تمدید بشه، چون دیر دیدمش و خیلی هم دوست دارم دوباره ببینمش، اینبار با دوستان.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۵ ساعت پیش
محمد عسگری و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
۵ ساعت پیش
محمد عسگری، مهدی رزمجو، امیر مسعود، زهره مقدم و لیلا مظاهری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
.
نقدی بر نمایش این یک کنفرانس از شکست ماست احتمال اسپویل دارد:
قبل از هر چیزی به این جمله از #باب_مارلی توجه کنید:
تا وقتی با کفشهای کسی راه نرفتی در مورد راه رفتنش قضاوت نکن
حال برویم سر #تئاتر بازیگران پابرهنه در کنار ریل قطار آمده اند، گویی قرار است خودکشی کنند و به دنبال یک دلیل قانع کننده برای این تصمیم می گردند دو نفره شان پدر دو نفره شان پسر می شوند یکی از پدر ها سخت گیر و منضبط پدر دیگر منفعل و بی خیال هر دو سبب اختلالات و مشکلات درون پسر ها می شوند هر پسر حسرت پدری دیگر را می خورد که ندارد چیزی که بارها در زندگیمان لمس می کنیم همه ی ما حسرتی داریم برای چیزهایی که از آن ما نیست و قدر داشته هایمان را نمی دانیم
پیرمردی کنار ریل با دست بسته تکان نمی خورد گویی این پیرمرد همان مرگ است که انتظار ما را می کشد به راستی افرادی که قصد خود کشی دارند ... دیدن ادامه » گویا دست و پای مرگ را بسته اند و با خواست خودشان قصد رفتن به یک مهمانی را دارند که هنوز به آن مهمانی دعوت نشده اند بازیگران به درستی نشان می دهند شرایط می تواند جایگاه آدم ها را تغییر دهد و فردی که منفعل است با تغییر قسمتی از زندگیش می توانست یک فرد سختگیر و دیکتاتور معابی باشد دست آخر می بینیم پیرمرد دست ها و پاهای خودش را باز می کند و با طعنه به افرادی که قصد خودکشی داشتند
می گوید شما این کاره نیستید و به داخل اتاقک می رود آن ها نتوانستند خودشان را توجیه کنند و ترسیدند خودکشی کنند پیرمرد از داخل اتاقک کفش هایشان را به بیرون می اندازد این نشان می دهد بازیگران با وجود این که می خواستند افرادی را که به یک میهمانی ناخواسته (مرگ) می روند را درک کنند اما باز هم نتوانستند چون کفش های آن افراد را نپوشیده بودند چون مسیری که آن ها رفته بودند را طی نکرده بودند فقط می خواستند از انتها وارد یک ماجرایی شوند و شکست خوردند .
پا نوشت یک: بازیها شدیدا عالی وخوب بود بازی #پوریا_شکیبایی دیوانه کننده بود و من را یاد پدر بزرگوارش که از عشاقشم انداخت چقدر من کاراکتری که #امید_شوندی خلق کرده بود را دوست داشتم. بینظیر هستی
امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هاروکی موراکامی کتابی داره به اسم "از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم" جا داره بنده به عنوان تماشاچی این تئاتر عرض کنم" از تئاتر که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم".
وقتی خدمت دوست‌دارن تئاتر سیزیف عرض می‌کردم تئاتر نیازی به پیش‌نیاز نداره و تماشاچی همه‌چیز رو باید از طریق "فرم" از اثر دریافت کنه نه اینکه با مهمات بریم تئاتر ببینیم منظورم دقیقاً همچین چیزی بود.
لازم بود پیش از دیدن نمایش مثلاً کتاب‌های "عروسک و کوتوله"، "فهم برشت"، "خیابان یک‌ طرفه"، زیبایی‌شناسی انتقادی" و... یا مقالات "اثر هنری در عصر بازتولید مکانیکی"، "تأملاتی درباره‌ی کافکا" و... رو خونده باشم؟ و یا مثلاً بدونم آسیه لاسیس و بنیامین در 1942 آشنا شدن و اون کمونیست و اهل لتونیا و دستیار برشت بوده و باعث آشنایی برشت و بنیامین بوده و ... دیدن ادامه » بنیامین بعد از طلاق قصد داشته باهاش ازدواج ولی اون برگشته ریگا و ده سال تو اردوگاه کار اجباری بوده؟ یا بدونم گرشوم شولم با بنیامین در مونیخ آشنا شده؟ و آشناییش با برشت و بقیه که به تفصیل تو نمایش بود؟
نه. واقعاً هیچ نیازی نبود و نیست. چون هر آنچه که نیازه داره کامل به تماشاچی تحویل میشه.
بدیهی منه علاقه‌مند به فلسفه آلمانی و مکتب فرانکفورت و پیگیری‌کننده بنیامین و برشت، آدورنو، هابرماس و دیگران لذت زاید الوصف بردم از دیدن نمایش ولی انصافاً کسانی همراه من بودن (و قطعاً در سالن نمایش) که حتا اسم بنیامین رو هم نشنیده بودن و در انتها، همه اون چیزی رو که باید به شکل یکسان دریافت کردیم (با درجات متفاوتی از معرفت).
اشارات متعدد رو دوستان و علاقه‌مندان عنوان کردن و تکرار مکرراته گفتنشون. ولی چیزی بیش از همه برای من جذاب بود شباهت کار به مرگ یزدگرد بود به خصوص اون قسمت‌هایی که ملاحان امکان‌های متفاوت آینده رو بررسی کردن و همه‌اش تو ذهنم بود که چقدر داره شبیه آسیابان و زنش میشه ماجرا و...
درنهایت تشکر ویژه دارم از آقای مراد فرهادپور که انگیزه اصلی ایجاد این نمایش در جناب رضائی راد بودند (جدا از اینکه صنعت ترجمه ایشون و دوست همراه‌ شون، صالح نجفی، صنعتی پر محصول و فوق‌العاده است)
موافقم. نمایش به خوبی همه اینها و بلکه بیشتر از اینها رو مثل مباحث تئاتر اپیک، درون خودش داره. گرچه من سیزیف رو هم واقعا دوست دارم، ولی به نظرم نمایش باید خودبسنده باشه. حالا اگه کسی بعدش یا قبلش اطلاعات بیشتری داره خب لذت بیشتری میبره ولی به هرحال همه ... دیدن ادامه » باید متوجه کار بشن.
۶ ساعت پیش
جناب ونائی درود
بله کاملاً درسته مباحث تئاتر ایپیک و نوع جهان بینی بنیامین و هزاران مورد بزرگ و کوچیک دیگه که در ظاهر بیان شد و مواردی که در عمق اثر خا خشک کرده بود: مثلاً یه تیکه هست توی "خیابان یک طرفه" ذیل "وسایل تدرس" به اسم "قواعد کتاب ... دیدن ادامه » قطور؛ یا چگونه می‌توان کتاب‌های ضخیم نوشت" انگار که دستورالعمل تولید این نمایش بوده ولی واقعاً هیچ نیازی نبود بیننده اینها رو بدونه تا با کار همراه بشه ولی اگر می‌دونست نشئه‌ای‌اش حتمی بود.
خوشحالم که سیزیف رو دوست داشتید و ممنون که توجه کردید.
۶ ساعت پیش
ارادتمندم
۵ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی علیرضا ناصحی و بازی هما خداجوی، مژده ذکریاپور، فرشاد فرهادپور، شیما منتظری، علیرضا ناصحی و مرتضی حسینی (روزهای یکشنبه ۶ تا جمعه ۱۱ مردادماه) با تخفیف روزهای نخست همینک آغاز شد.
صبا صالحیان و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی علی دهبان و بازی سیاوش مفیدی، شَیماء ملکیان، سوسن پرور، سامان دارابی (روزهای یکشنبه ۶ تا سه‌شنبه ۸ مردادماه) فردا دوشنبه با تخفیف روزهای نخست فعال خواهد شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ضرورت توجه به نمایشنامه اجتماعی ایرانی | عکس
در مراسم رونمایی نمایشنامه‌های احسان حاجی‌پور مطرح شد:
» ضرورت توجه به نمایشنامه اجتماعی ایرانی
... دیدن متن »

مراسم رونمایی سه‌ نمایشنامه ایرانی به قلم «احسان حاجی‌پور» در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

در ابتدای آیین رونمایی نمایشنامه‌‌های "معاشر"، "۳۰دی۹۵" و "گزارش یک مهمانی" که به همت انتشارات آرادمان منتشر شده است، سهیل محزون که اجرای مراسم را هم برعهده داشت، به بررسی کارنامه کاری احسان حاجی‌پور در حوزه تئاتر پرداخت.

سپس حاجی‌پور در سخنانی گفت: دغدغه ایرانی نوشتن و بیان مسائل و اتفاقات روزمره برایم همیشه مهم بوده؛ سبکی که دو نمایش معاشر و ۳۰دی۹۵ در آنها نوشته شده، رئالیسم اجتماعی است و در کل هر سه متن هم در گونه تئاتر اجتماعی قرار می‌گیرند.

او با بیان اینکه این روزها و سال‌ها به تئاتر ترجمه دچار شده‌ایم، افزود: یکی دو دهه پیش، بزرگان ما معتقد بودند به ارزانی نمایشنامه‌نویسی دچار شده‌ایم و امروز باید معتقد بود به فقر نمایشنامه‌نویسی ایرانی مبتلا شده‌ایم. تعداد کسانی که بوم و زادگاه خودشان را بشناسند و برای این جغرافیا بنویسند، بسیار محدود شده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی انتخاب شخصیت‌های نمایش‌هایش نیز گفت: حرف اصلی نمایش‌های من رابطه بین آدم‌هاست، به اشکال مختلف. تمامی آدم‌های نمایش‌های من روزگاری در زندگی‌ام بوده‌اند، با آنها زیست کرده‌ام، در جای جای این اجتماع حضور دارند و حالا به مناسبت‌های گوناگون و برای به وجود آوردن درام و قصه، کنار هم قرار می‌گیرند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر ادامه داد: معضلی که این روزها گریبانگیر نمایشنامه‌ نویسی اجتماعی شده، نظارت‌های سلیقه‌ای است. امروز باید بابت انتخاب خوب مدیر شورای نظارت ممنون بود، چراکه حداقل درِ گفت‌وگو را باز نگه داشته و با نگاهی دغدغه‌مند مسائل مربوط به نمایشنامه ایرانی را دنبال می‌کند و سیاست‌های شورای نظارت و ارزشیابی را تغییر داده و بهبود بخشیده است.

حاجی‌پور در ادامه گفت: در این روزگار که سختی‌های فراوانی گریبانگیر انتشار کتاب است و کمترین آن دیگر مسله کاغذ شده، همت یک انتشارات در چاپ سه نمایشنامه ایرانی نشان از نگاه ویژه این نشر به حوزه تئاتر دارد.

در ادامه امید معلم - مدیرمسئول مجله دنیای تصویر، دبیر جشن حافظ و تهیه‌کننده نمایش ۳۰دی۹۵ - در صحبت‌هایی به سابقه همکاری ده ساله خود با احسان حاجی پور اشاره کرد و مهمترین هدفش را برای انتخاب نمایشنامه ۳۰دی۹۵ به عنوان تهیه کننده، هدف‌دار بودن این متن عنوان کرد.

او ادامه داد: متون مختلفی این روزها بر صحنه می‌روند و نوشته می‌شوند اما تکلیف نویسنده با خودش و متن‌اش مشخص نیست. یکی از محاسن نمایشنامه‌های حاجی‌پور، همین مشخص بودن تکلیف نویسنده با خودش و مخاطبش است. او می‌داند که چه می‌خواهد بگوید و آن‌را با بیانی خوب ارائه می‌دهد.

امید معلم دغدغه مسائل اجتماعی را یکی از مشغولیت‌های ذهن حاجی پور دانست که در آثارش هویداست.

عبدالرضا فریدزاده، منتقد قدیمی تئاتر، نیز سخنران بعدی این مراسم بود.

او با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۵ نقدی را بر نمایش "معاشر" نوشته و امروز همان نقد در کتاب این نمایشنامه آورده شده است، افزود: آثار احسان حاجی‌پور، روان، شیوا و دغدغه‌مند است. او می‌داند که مشکلات اجتماعی و روابط انسانی را چگونه مطرح کند و من همان زمان هم نوشتم که نمایش معاشر خط قرمزهای مختلفی را در نمایشنامه نویسی ما تغییر داده است.

فریدزاده با اشاره به یادداشتی که بر آخرین اثر احسان حاجی‌پور نوشته است، ادامه داد: در این یادداشت آورده‌ام که باید برای این نویسنده و کارگردان، چهار بار ایستاد و او را تشویق کرد. اول برای شهامت او در طرح معضلات اجتماعی، دوم به‌خاطر ساختارمندی و بافت ظریف نگارش متن‌اش، بار سوم به‌خاطر کارگردانی دقیق درست و کم‌نقص آثارش و بار چهارم به‌خاطر خصلت هنری‌اش.

او‌ اضافه کرد: تعداد دیدارهای من و احسان حاجی پور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد اما او متواضعانه نقدی را که اتفاقا همه‌اش مثبت نبود، در کتابش چاپ کرد و در اجرای بعدی‌اش نواقص مطرح شده را در متن و اجرا از بین برد. این نشان می‌دهد که او خوی و خصلتی هنرمندانه دارد.

علیرضا بهرامی نیز به‌عنوان مدیر انتشارات آرادمان در سخنانی گفت: چندی پیش جناب بهرام بیضائی در یک مراسم در خارج از کشور، درباره لشگرهای یک‌نفره و نقش آنها در پیشبرد فرهنگی کشور در دهه‌های گذشته سخن گفت. شخصا بر این گمانم که اکنون با توجه به واقعیت‌های موجود و وضعیت نهادهای رسمی و دولتی، بیش از هر زمان دیگری به نقش‌آفرینی لشگرهای تک‌نفره در حوزه‌ فرهنگ و هنر کشور نیاز داریم.

او در پاسخ به پرسشی درباره راه‌های تقویت و گسترش نگارش نمایشنامه‌های ایرانی، گفت: به‌نظرم، محتمل‌ترین راه توفیق، همان سهم‌‌آفرینی تک‌تک افراد است؛ از نویسنده، کارگردان و ناشر تا مخاطب؛ وگرنه در این واویلای اقتصادی و فرهنگی، به‌دنبال نسخه‌ دیگری نباید گشت.

سخنران پایانی این مراسم سید عباس عظیمی - مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت - بود.

او در سخنانی گفت: آشنایی من و احسان حاجی‌پور به زمانی برمی‌گردد که سال‌ها پیش برای پیگیری امور مربوط به «محمود استادمحمد» به مؤسسه می‌آمد و برای من جالب و جای تعجب بود که چطور یک‌نفر که با یک هنرمند نسبت خانوادگی یا خویشاوندی ندارد، این‌طور مجدانه پیگیر وضعیت اوست.

عظیمی در ادامه با اشاره به سابقه همکاری خود با حاجی‌پور از آن زمان، تاکید کرد: ما وظیفه داریم قدردان دوستانی باشیم که برای هنر بومی کشور زحمت می‌کشند.

عزت‌الله رمضانی‌فر (بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما)، سیدمحمد طباطبایی (دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان)، امید بی‌نیاز (روزنامه‌نگار هنری)، شهرام گیل‌آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر) و جمعی از هنرمندان تئاتر، ازجمله: جوانه دلشاد، محمدرضا سامیان، پری‌ناز آل آقا، میلاد جباری مولانا، کهبد تاراج، بابک حقی و مازیار رضاخانی، از حاضران در این مراسم بودند.


برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش در اولین شب برگزاری حرف های زیادی برای گفتن داشت، نقطه اوج انتهای نمایش با هنرنمایی مجتبی بیات دقایقی باعث فراموشی مکان و زمان می شه، این نمایش به هر کسی که دلش بخواد کمی به خود واقعیش از بیرون نگاه کنه توصیه می شه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مشارکت اصناف و اتحادیه‌ها با جشنواره مریوان | عکس
فراخوان مسابقه ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان منتشر شد
» مشارکت اصناف و اتحادیه‌ها با جشنواره مریوان
... دیدن متن »

انتشار فراخوان سراسری مسابقه ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی و مشارکت اصناف مختلف در برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، از تازه‌ترین رویدادهای این جشنواره است.

به گزارش تیوال به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، در متن فراخوان سراسری مسابقه ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی، آمده است:

دبیرخانه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در نظر دارد به منظور شناسایی، تقویت و ترویج نمایش‌نامه‌های خیابانی با طرح و ایده فاخرو مورد نیاز جامعه که با ایده‌های خلاقانه و تأثیر گذار همراه باشند و همنچنین معرفی استعدادهای تازه در این حوزه و گسترش دیگر گونه‌های اجرایی مانند تئاتر محیطی، تئاتر شورایی، تئاتر کاربردی و هنرهای اجرایی بینا رشته‌ای و...  مسابقه سراسری ایده‌پردازی و نمایشنامه‌نویسی برای فضاهای بیرونی را برگزار کند.

موضوع مسابقه آزاد و مهلت ارسال آثار تا ۲۰مرداد ۹۸ است.

شرایط و مقررات شرکت در مسابقه به این شرح است:
* پذیرش آثار در نمایشنامه‌نویسی با توجه به اهداف جشنواره به کیفیت، تنوع و نوآوری بستگی دارد.
*   نمایشنامه‌هایی که تا کنون در هیچ یک از مسابقات نمایشنامه‌نویسی و جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند و به چاپ نرسیده باشند، در این مسابقه پذیرفته می‌شوند.
*  هر نمایشنامه‌نویس می‌تواند با ارائه حد اکثر سه اثر، متقاضی شرکت در این بخش مسابقه باشد.
* چنانچه در هر مرحله‌ای از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای پیش گفته شده اثبات شود، دبیرخانه جشنواره ، نمایشنامه مورد نظر را از بخش رقابت حذف می‌کند.
* یک اثر برگزیده هیات داوران این بخش در آیین پایانی معرفی می‌شود و به آن جوایزی شامل ، دیپلم افتخار، لوح سپاس و جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

همچنین۱۵ اثر برگزیده به تشخیص هیات داوران برای انتشار معرفی می‌شوند و به چاپ خواهند رسید.
مدارک مورد نیاز :
- ارسال یک  نسخه از هر عنوان نمایشنامه در قالب فایلPDF
- ارسال یک قطعه عکس از نمایشنامه‌نویس به صورت فایل JPEG و خلاصه سوابق وی در فایل Word به نشانی الکترونیکی mariwan.festival@gmail.com

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان
کردستان، مریوان، بلوار امام خمینی(ره)، مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دبیرخانه دائمی جـشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان-کد پستی: ۶۶۷۱۷۴۳۱۷۳
تلفن: ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۵- ۰۸۷۳۴۵۹۴۵۶۷
نمابر: ۰۸۷۳۴۵۹۰۳۶۶- ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۶
نشانی الکترونیکیmariwan.festival@gmail.com
سایت جشنواره

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
موقتی
شادی جون اسد پور دمت گرم خیلی خفنی من کار قبلیت رو ندیدم اما این اجرا رو خیلی دوست داشتم معلومه که کتن و کارگردانی باعث شکوفایی نبوغ بازیگری فرزین جون محدث شده خیلی بهم چسبید
آقای رزمجو دست شما هم درد نکنه
عالی بودین عالی
نیلوفر و میثم هنزکی این را خواندند
محمد لهاک (آقای سوبژه) و لیلا مظاهری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به نظرم دیدن این نمایش خالی از لطف نیست، فضای متفاوتی را تجربه خواهید کرد
ممنون از بازیگران و کارگردان محترم
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشی که در طراحی صحنه، یه سروگردن از کار قبلی بهتر بود و اگر آذرنگ قاعده‌مندتر بازی می‌کرد، می‌شد این دو تا کار رو به علت نمایشنامه مشترک در مقام مقایسه با هم قرار داد.
به نظرم اساساً کار اشتباهییه که بخوایم کار یعقوبی رو سرابی رو باهم مقایسه کنیم چون کاملاً مشخصه دوتا برداشت متفاوت از متن وجود داره و علی‌رقم نقاط مشترک فاصه کاملاً محسوسه.
ولی من همچنان سرابی رو در نقش مایکل بیشتر می‌پسندم و خشونتی که تو بازی محمدزاده توی کار یعقوبی بود و توی ذهنم مونده بود جاش رو داده بود به یه جور لمپنیزم غیرایرانی که توی این فرمت نشسته بود توی وجود افشاری.
محمدزاده به خوبی توپولسکی شده بود و تغییر رویه‌اش از پلیس خوب به پلیس بد قابل قبول بود.
سرابی به استثناء اجرای مظلومیت کاتوریان نمی‌تونست سایر ابعاد شخصیت رو منتقل کنه و عدم تمرکز توی بازی‌اش مشهود ... دیدن ادامه » بود.
درکل: نزدیک به سطح انتظار و با رویکردی جدید به متن
بهروز جباری و میثم هنزکی این را خواندند
مهدی رزمجو این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقد و بررسی نمایش «مگس» به دراماتوژی ایوب آقاخانی و کارگردانی توحید معصومی

آشِ کشکِ مرکز هنرهای نمایشی

به قلم مجید اصغری، منتقد گروه تئاتر اگزیت
ارزش‌گذاری منتقد: بدون ستاره- فاقد ارزش

پیش‌نقد:
هر وضعیت و ساختار اقتصادی‌ای، فرهنگ مرتبط با خود را می‌سازد. به عنوان مثال اگر ما درباره اوضاع اسفناک تئاتر خصوصی در کشور صحبت به میان می‌آوریم، صرفا نوک پیکان نقدمان به تعاملات سیستماتیک اقتصادی این پدیده ضدفرهنگی نیست بلکه ادا و اطوار و منش تو خالی‌اش است که مورد عنایت ما نیز قرار می‌گیرد. یکی از همین جنگولک‌بازی‌ها، دورهمی‌های بیخودکی در افتتاحیه‌های نمایش‌هاست. تئاتر وقتی به معنای بد کلمه به کالا تبدیل شود، جولان‌گاه تبلیغاتچی‌هایی می‌شود که از نظرات حضرات و اساتید و ملیجک‌ها و جمیع فسیل‌ها و خاله‌خان‌باجی‌های تئاتری درباره نیمچه نمایشی فیلم می‌گیرند و در صفحه مجازی همان اثر به انتشار می‌رسانند. سرآخر در حلق و گوش و چشم همه می‌کنند تا ملت همیشه در صحنه تئاتر به شکل متعالی دریابند که نمایش‌شان با چه استقبال حداکثری‌ای مواجه شده است. راستش برای افتتاحیه نمایش «مگس» نیز خود را آماده کرده بودم تا با چنین رسم و رسوماتی مواجه شوم اما این طور نشد. نه دورهمی‌ای بود و نه سخنرانی‌ای. هیچ‌کس مزاحم مخاطبان نشده و در پایان اجرا به هیچ فردی تقدیم نشد. بازیگران آمدند، تعظیم‌شان را کردند و رفتند و ما نیز رفتیم پی کارمان. این نوع برخورد با مخاطب دو نتیجه را با خود به همراه می‌آورد. اول این که مخاطب احساس آرامش بیشتری کرده و حس نمی‌کند که قرار است به سبب حضورش در شب اول نمایش از وی سوء‌استفاده تبلیغاتی شود. دوم بی‌هیچ حاشیه و مقدمه‌سازی و... مخاطب را با اثر مواجه می‌سازد. گویی هیچ قصد و غرضی در فریب مخاطب وجود نداشته و کارگردان بی‌پرده اثرش را با همه عیوب و ایرادات احتمالی‌ای که دارد مقابل چشمان مخاطب قرار می‌دهد. این رویکرد یک حال خوب تولید می‌کند که متاسفانه با یک سهل‌انگاری به باد فنا می‌رود. این در و پیکر چنان برای مخاطب باز می‌شود که خود را در سالن گم می کند. از بروشور هم که خبری نیست! این بی‌نظمی اگر توهین به مخاطب نیست پس چیست دوستان؟! وضعیت مالی خراب است که چهارتا بروشور کف دست مخاطب نمی‌گذارید؟! این توجیه برای چهارتا دانشجو و هنرآموز که با هزار مصیبت و بدبختی پول جور کرده و در یک اتاقک نمور به اسم بلک‌باکس اجرا می‌روند نیز قابل قبول نیست چه رسد به دوستانی که در سالن‌های دولتی اجرا رفته و بودجه مخصوص خود را از مرکزهنرهای نمایشی دریافت می‌کنند.
واقعا خنده‌ام نگیرد وقتی برخی عزیزان دل به اسم حمایت از محیط‌ زیست و آسیب نرساندن به درختان، از چاپ بروشور و هزینه‌ کردن در این راستا سرباز می‌زنند؟!

و اما نقد:
عجایب این روزهای تئاتر ما تمامی ندارد. این نیز پدیده عجیبی است که همه در تئوری صاحب‌نظر و صاحب‌سبک هستند اما در عمل و در صحنه هیچ چیز برای عرضه ندارند. فقط کافی است از دوستان بپرسید که گروتسک یعنی چه. از سیر تا پیازش برایتان تعریف کرده و آباء و اجدادش را برایتان بیرون می‌ریزند اما در پیاده‌سازی‌اش به شدت لنگ می‌زنند. این روزها هم مد شده که بلاتکلیفی‌مان در مواجه با اثر را با کمی چاشنی کمدی لاله‌زاری و کمی ترس و اضطراب مدرن شبه‌روشنفکری قاطی کرده و به اسم گروتسک به مخاطب‌مان تحویل دهیم. این اگر تقلیل در سبک و گونه نیست پس چیست؟! با این وصف وای به حال دانشجویان این بزرگواران که چه‌ها که نصیب‌شان نمی‌شود. این موارد به ویژه در تئاترهای دولتی همواره با نوعی رخوت و کم‌حوصلگی در کارگردانی همراه است. وقتی پویایی از تئاتر گرفته شود، آزمون و خطا و جرأت ریسک‌پذیری از آن سلب شود، ته آن می‌ماند نمایشی به سان «مگس» که به معنای واقعی کلمه می‌تواند یک تنه نماینده‌ای ویژه برای تئاتر اخته این روزهای ما باشد. این نوع تئاتر به شدت محافظه‌کارانه و به دور از مردم و اجتماع، چنین می‌نمایاند که عده‌ای فقط برای این که حق بیمه‌شان در ارشاد رد شود در این عرصه فعالیت می‌کنند. اصلا نه توجهی به زمانه دارند، نه ملزومات اجتماع را درک می‌کنند و نه تلاشی در این راستا صورت می‌دهند. سازوکار معیوب چنین است. متن را حضرات بالادست تایید می‌کنند (آن هم نه متن «خانواده تت» اثر اشتفان اُرکنی بلکه متن بازنویسی و دراماتورژی شده آن به نام ایوب آقاخانی و توحید معصومی را)، برایش بودجه تعیین کرده و به روی صحنه می‌آورند. البته که از صدقه‌سر اقتصاد مقاومتی دولت محترم و مدبر، مرکز این روزها به گدا گشنه‌بازی افتاده و کمترین حد بودجه را برای گروه‌ها لحاظ می‌کند. اما این نیز خود به مثابه مو کندن از خرس می‌ماند. همه چیز هلو در گلوست. پول هست، سالن هست، متن قیچی شده هست، خبرنگار برای مصاحبه هست و صدالبته مخاطبان حرفه‌ای و پیگیر هنر وزین نمایش نیز موجود هستند. دیگر یک تئاتری از این دنیا چه می‌خواهد؟! به خدا هنرمند اگر در این شرایط غرغر کند ناشکری کرده و قدر نعمتی که عطایش شده را ندانسته است.
بحث ما دیگر بر سر دراماتورژی معیوب آقاخانی نیست که آن را به شیوه نمایشنامه‌های رادیویی برگردانده، یا طراحی به شدت تیپیکال از یک خانه که سرتاسرش پرده‌پیچی شده، یا بازی‌هایی که در غیاب رهبرارکستر هر که ساز خودش را می‌زند و چه فالش می‌زند. یا کارگردانی که یک میزانسن درست و درمان در کارش دیده نمی‌شود و با تمهیداتی ابتدایی مانند قرمز شدن پشت صحنه و کشتن تعلیق، اوج توانایی‌اش در به تصویر کشیدن صحنه‌ای به قول خودش گروتسک را برایمان رقم می‌زند. بحث بر سر معایب ساختار تولید اثر نمایشی در ایران است. بررسی این مساله به عهده کدام نهاد یا مسئول است؟ آیا با طومارنویسی و تجمیع مقابل خانه تئاتر حل می‌شود؟ با نقدنویسی در تحریریه‌ی اگزیت چطور؟!

و ... دیدن ادامه » حالا پس‌نقد:
اگر نمایش «مگس» را ندیدید فدای سرتان، اما به شدت توصیه می‌کنم که تیزر نمایش را از دست ندهید.‌

۲۸ تیرماه ۱۳۹۸




مگس
 تئاترشهر - سالن سایه
۲۳ تیر تا ۱۸ مرداد
زمان: ۱۸:۳۰
مدت:  ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه
 بها: ۳۰,۰۰۰ تومان

نویسنده: اشتفان اُرکنی
مترجم: کمال ظاهری
دراماتورژ: ایوب آقاخانی، توحید معصومی
کارگردان: توحید معصومی
بازیگران: ایوب آقاخانی، سامان دارابی، مرضیه صدرایی، الهه زحمتی
تهیه کننده: امیرحسین شفیعی، مهدی اکبری‌زاده

بازنویسی: ایوب آقاخانی، توحید معصومی 
طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی
طراح لباس: الهام شعبانی
طراح نور: رضا خضرایی
طراح صدا و انتخاب موسیقی: علی مست‌علی
مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ‌ریز: میلاد حاجی‌زاده
منشی صحنه: مرجان برات
مدیر صحنه: محمدحسن درباغی‌فر
گروه تولید: حسین بنیاد، علیرضا فتاحی، کیانوش ایازی
دستیار طراح صدا: مهرنوش بیگ‌زاده
طراح گرافیک: خورشید آزادی
موشن گرافی: اِروین معصومی
مدیر تبلیغات و روابط عمومی: امیر قالیچی
عکاس و ساخت تیزر: مصطفی قاهری
لیلا مظاهری و مریم راد این را خواندند
یه دو تا کار "دارای ارزش" هم معرفی کنید بریم ببینیم لا اقل
۷ ساعت پیش
من این نمایش را ندیده ام و بعید است ببینم، ولی با این نوع درجه بندی کارها به «بی ارزش» و «کم ارزش» و... «ارزشمند» همدل نیستم. گمان می کنم معیار نقد نباید بیان خوبی و یا بدی اثر باشد، بلکه باید این باشد که آن کار، اساساً چه هست. توصیف و تفسیر شما از نمایش به ... دیدن ادامه » خودی خود می تواند تصوری از ارزش و اهمیت اثر برای تماشاگر یا تماشاگر احتمالی ایجاد کند.
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من سه بار به تماشای این مونولوگ نشسته ام
اول از همه تبریک میگم به آقای حسینی بابت متن و کارگردانی خوبشون
اما سالن و نورپردازی و صدای مکتب تهران خیلی برای این نمایش مناسب تر از شهرزاد بود
و اینکه باتمام احترام و علاقه ای که به خانم ادبی عزیز دارم
بازی خانم رئوف رو خیلی بیشتر پسندیدم.
خسته نباشید میگم به عوامل محترم این نمایش
فاطمه دُرامامی و ارغوان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید