تیوال تئاتر
S2 : 20:35:49
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
الهه هدایتی
درباره نمایش لانچر ۵ i
دبم نیامد نگویم.
لانچر ۵ قصه ی مرگ و زندگی ، شک و تردید...
دست مریزاد می گم تز جانب خودم و ۶ تا از دوستانم که پریشب کار لانچر ۵ را دیدیم. نمایشی که انگار همه چیزش بدون خط کش گذاشتن درست از آب درامده. منظورم پختگی کار بود، تک تک کاراکتر ها رو دوستشون داشتسم چون هم با هم متفاوت بودند و هم به قول دوستان ، دراومده بود، از اون سلشونِ بانمک تا سرگرد ( امیر نوروزی عزیز ) همگی . چیزی که برام توی نمایش جالب بود، این که هم من که خانم هستم خندیدم و بغض کردم و باورش کردم ( سربازی آخه نرفتیم که ما ) هم اقایان. انگار قصه، قصه ی زندگی و مرگ و ادم ها بود.
نورپردازی و صحنه ( یک صحنه است ، بدون تغییر ) در خدمت کار بود، یعنی عکس علیحضرت دقیقا جای درستی است و نور که کم می شود هم نقطه ی درستی از کار. صحنه ای که عبدی مورد بازجویی بود به نظرم عالی بود. تلفیقس از ایجاد رعب و وحشت و توهین ... دیدن ادامه » و تحقیر که امیخته به نفرت و خنده بود. ساکت بودن عبدی ، دل تماشاچی را هم خنک می کند و هم حرصش را در می اورد. مجید یوسفی عزیز چه تلاشی برای دراوردن شخصیت کمالی می کرد. کاراکتری کمتر دیده شده، خواب الود و ترسیده و منگ و گناهکار.. امیر نوروزی هم که کم نمی گذارد در ازار او... انگار این خشونت و تهدید و اذیت چیزی است در ارتش ( اون دوران ) بسیار بسیار روال... این که نمایش در سال ۱۳۵۷ است ، زیرکی نویسندگان بوده یا نه را می سپارم به بقیه دوستان ، بهکزعم من این قصه قابل تعمیم به تمامی دوران هاست...
پی سوده ( سربازی که اخرکار می اد هادی شیخ الاسلامی بازی می کرد ) را هم خیلی خوشم اومد هم از بازی اش که گاملا تفاوت داشت و منحصر بفرد بود، هم با این که کوتاه بود، نقش مهمی در القای مفهومی که می خواست بدهد ، داشت. این که طرف ۲ هفته بازداشتشده بوده چقدر بهونه خوبی بود برای نبودنش. بچه پولدار بودن یک ادم در زمان ۱۳۵۷ با داشتن یک خط تلفن ثابت منزل ، معنا میشده ، ادم می ره تو فکر...
میلاد چنگی را هم در این نقش خوب دیدم، نگاه های خنگش، حالت چانه و لب هاش، خیلی خوب بود، لهجه اش
هچ
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوستان من دو بلیت برای پنجشنبه ۳۱ مرداد دارم که متاسفانه نمیتونم برم ، ردیف ۴ باکس وسط. اگر تمایل داشتید اطلاع بدید ...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سپهر
درباره نمایش پا i
در بیابانی که چاه از نقش‌ِ‌پا افزون‌تر است
عقل کوته‌بین ما کور عصاگم‌کرده‌ای‌ست

#صائب
نیلوفر، *مریم* و فرزاد جعفریان این را دوست دارند
چقدددد نمایش کولی بود خدایی:)))
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
میرقاسمی
درباره نمایش مگس i
متن و بازنویسی انجام شده قابل اعتناست با یک ایده قابل باور
بازی ایوب خان چشم نواز و ۳ کاراکتر با بازیهای متوسط
نقطه بهبود کار بنظرم رها شدن از شوخیهای تکرار شونده ی سطح پایین لفظی خواهد بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایشنامه خوانی، به کارگردانی پریا طاهری و نقش خوانی کریم بیانی، خشایار شمشیرگران، مهیار اسلامی و ... آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش شازده کوچولو i
«شازده کوچولو» به فرهنگسرای ابن سینا رسید  | عکس
» «شازده کوچولو» به فرهنگسرای ابن سینا رسید
... دیدن متن »

نمایش «شازده کوچولو» به نویسندگی بهرام جلالی پورو کارگردانی آناهیتا غنی زاده از ۶ مرداد ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ابن سینا به روی صحنه می رود.

در نمایش «شازده کوچولو» که سال گذشته در تالار هنر با استقبال خوبی مواجه شد، علی باروتی، هدیه حاج طاهری، هانی حسینی، گلبن رسولی، سوده سعدایی به عنوان بازیگر حضور دارند.
سایر عوامل عبارتند از :
تهیه کننده: حمید رسولی، گروه کارگردانی: دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: روژین ستاری، دستیار دوم کارگردان: حمیدرضا گودرزی، مدیر صحنه: حمیدرضا گودرزی، ترانه سرا: آزاده فرهنگیان، آهنگساز و پیانیست: فراز خنافری، ویلن و مشاور موسیقی: رامین کهن، ویولا: سینا کلوت، کنترباس: محمد صادق فرزانه، گروه کر: فرناز ساحری، مهدیس دار النجومی، رامین کهن، فرشید فردیان، صدابرداری، میکس و مستر: پیام کریمی، طراح نور: علی اشرف سمایی، طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، ساخت دکور: مهرداد باقری، طراح لباس و کلاه: سهیلا باجلان، طراح گریم: حسین تبریزی، لیلا پریشان، اجرای گریم: سحر نوروزی، طراح پوستر و بروشور: گلبن رسولی، مدیر تولید: روژین ستاری، روابط عمومی و تبلیغات: روژین ستاری، روشنک کریمی، عکاس: گلبن رسولی، ساخت تیزر و تصویربردار: کاوه رسولی
- بر اساس داستانی از آنتوان دوسنت اگزوپری

در خلاصه‌ی نمایش آمده است : شازده کوچولو، در سیاره ی کوچک خود زندگی می کند. به دنبال مشاجره با گل سرخش، برای یافتن دوستی جدید و همدل به سیاره‌های مختلف از جمله زمین سفر می کند، در سیر این سفر و در مواجهه با آدمها و موجودات مختلف و دستیابی به تجربه‌هایی با ارزش در می‌یابد که دوستی چیزی نیست که یک باره اتفاق بیافتد و شکل بگیرد. او به سیاره‌ی خود، نزد گل سرخش باز‌می‌گردد.
علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت با شماره ی رزرو ۰۹۲۲۳۹۳۲۸۹۲ و یا از طریق سایت تیوال اقدام نمایند.

نمایش «شازده کوچولو» هر روز به جز شنبه ها ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ابن سینا به نشانی شهرک غرب خیابان ایران زمین شمالی جنب شهر کتاب ابن سینا به روی صحنه می رود.


 

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چرا جرأت میکنی بگویی: از چشمانش معلوم است که آدم خوبی نیست؛
از حرف زدنش پیداست که آدم بی پدر و مادری‌ست؛
از راه رفتنش پیداست که لاتِ بی سر و پایی‌ست؟
چرا کالبد انسانی، جسم، میتواند دستاویزی برای قضاوت باشد؟
و چرا، حتی نام میتواند در تو آن حسی را ایجاد کند که احتمال نادرست بودنش وجود دارد؟
از چه میترسی؟
از اینکه مَردی به دلیل چشمانی با رگ‌های سرخ، دست‌های آلوده‌یی داشته باشد؟
آیا تو باورِ گذشته‌ها نیستی؟
((به کوتاه قدان اعتماد مکن که رذالتی پنهان دارند، و به بلند قدان؛ چرا که احمقند، و به زنانی با چشمان روشن؛ زیرا که بیم منحرف شدنشان وجود دارد، و به آنها که کم حرف می‌زنند؛ زیرا موذی و آب زیرکاهند، و به آنها که پُر می‌گویند؛ چرا که رازداری نمیدانند...))

ویران باید کرد .
چه بسا معیارها را، که فرو باید ریخت .
چه بسا مثَل‌ها را، که فراموش باید کرد .
چه بسا سخنان بزرگان را، که دور باید ریخت .
چه بسا منطق‌ها را، که جواب باید گفت .
و ... دیدن ادامه » چه بسیار بهانه‌ها و قوانین را، که دگرگون باید کرد.

نادر ابراهیمی / انسان، جنایت و احتمال


ما و قضاوت هایمان
"قضاوت در یک نگاه " قدغن
۲ ساعت پیش
مهندس میرقاسمی نازنین⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
۱ ساعت پیش
محسن جان جوانی عزیزم ⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش "مگس" با اقتباسی از نمایشنامه "خانواده تت" نوشته اشتفان ارکنی ترجمه کمال ظاهری و با دراماتورژی ایوب آقاخانی و توحید معصومی و کارگردانی توحید معصومی از فردا 23 تیرماه ساعت 18:30 در سالن سایه مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود. بازیگران این اثر نمایشی ایوب آقاخانی، سامان دارابی، مرضیه صدرایی و الهه زحمتی هستند.

توحید معصومی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این نمایش گفت: نمایشنامه "خانواده تت" نوشته اشتفان ارکنی با ترجمه کمال ظاهری‌ را حدود ده سال پیش همزمان با چاپ مجدد در نشر چشمه خوانده بودم. موقعیت جذاب قصه و طنز سیاهی را که متن داشت‌ بسیار دوست داشتم. در آن زمان موقعیت اجرای متن فراهم نشد تا اینکه شرایط اجرا در تئاترشهر پیش آمد و پس از طی پروسه‌ای چند ماهه از میان متن‌های پیشنهادی، این نمایشنامه تصویب شد و مراحل پیش تولید، تمرین و سرانجام اجرا آغاز شد.

او درباره انتخاب و بازنویسی این اثر نمایشی به منظور اجرا خاطرنشان کرد: نمایشنامه "خانواده تت" که اکنون با عنوان "مگس" بازنویسی شده و اجرا خواهد شد بسیار طولانی است. معتقدم با توجه به سبک زندگی فعلی مردم و شرایط اجتماعی و کیفیت روحی و روانی مخاطب امروز، هر اندازه زمان نمایش‌ها کم باشه همانقدر استقبال مخاطب و تاثیرگذاری مخاطب بیشتر خواهد بود. از این رو ابتدا خودم روی متن اصلی تغییراتی دادم و از یک نمایشنامه با ده- دوازده کاراکتر اصلی که در چند پرده و در مکان‌های مختلف اتفاق می‌افتاد به نمایشی با شش کاراکتر (۴ کاراکتر اصلی و ۲ کاراکتر فرعی) و یک مکان ثابت رسیدم.

او همچنین افزود: سپس طی صحبت‌هایی که با آقای ایوب آقاخانی به عنوان یک ‌نمایشنامه‌نویس حرفه‌ای داشتم قرار شد تا او نیز روی متن دراماتورژی لازم را انجام دهد که در این فرآیند دو کاراکتر فرعی نیز حذف شد و بالاخره "خانواده تت" تبدیل شد به نمایشنامه‌ای که اکنون تحت عنوان "مگس" اجرا می‌شود.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون نمایش "مگس" عنوان کرد: این نمایش یک نگاه گروتسک به مقوله‌ جنگ و قدرت دارد. قدرت به مفهوم اراده‌ای که سبب سرکوب یک اندیشه و تهدید آزادی فردی یا اجتماعی افراد جامعه توسط یک فرد یا یک اندیشه‌ می‌شود. این قدرت حاصل وقوع یک جنگ است. حالا این جنگ ‌ممکن است فیزیکی و در قالب انقلاب باشد یا ممکن است در قالب تفکر و جنگ احزاب و رقابت سیاسی. البته فضای نمایش به دور از این مباحث در قالب یک قصه ساده طنز و در عین حال جذاب شکل می‌گیرد که در لایه‌های زیرین‌اش تبعات جنگ را هم به نقد می‌کشد.

او ضمن اشاره به اینکه از ۲۰ خرداد تمرین نمایش‌ را شروع کردیم و با تمرین‌های فشرده و لطف و همیاری بازیگران و عوامل فنی تلاش کردیم که نمایش به اجرا برسد، درباره طراحی صحنه این اثر تصریح کرد: با طراح صحنه کار سینا ییلاق‌بیگی پس از همفکری بسیار به این نتیجه رسیدیم که با یک فضای مینی‌مال و ساده فضای نمایش را بسازیم. البته برای تاثیرگذاری بیشتر و تنوع بصری روی طراحی نور توسط رضا خضرایی نیز حساب باز کردیم که خوشبختانه آنچه که حاصل آمد راضی‌کننده بود.

معصومی درباره موسیقی نمایش نیز گفت: موسیقی اثر، انتخابی و برگرفته از موسیقی اروپای شرقی در دهه چهل میلادی است که توسط علی مست‌علی انتخاب و طراحی شده و برای برخی صحنه‌ها نیز طراحی صدا و اصوات داریم.

او در پایان اظهار کرد: از تماشاگران فهیم تئاتر دعوت می‌کنم که کار ما را ببینند و نقد کنند. تئاتر با تماشاگر است که کامل می‌شود و بدون آن به بالندگی نخواهد رسید.

در ... دیدن ادامه » خلاصه داستان این اثر نمایشی آمده است: ماجرا در مجارستان همزمان با روزهای جنگ دوم جهانی روی می‌دهد، ژولا تنها پسر خانواده تت در جنگ است، فرمانده ژولا چند روزی مهمان خانواده تت می‌شود و باید پدر ، مادر و نامزد ژولا میزبان شایسته‌ای برای فرمانده باشند تا اینکه...

دیگر عوامل نمایش "مگس" عبارتند از: تهیه کننده: امیرحسین شفیعی و مهدی اکبری‌زاده، بازنویسی: ایوب آقاخانی و توحید معصومی، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح صدا و انتخاب موسیقی:علی مست‌علی، مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ‌ریز: میلاد حاجی‌زاده، منشی صحنه: مرجان برات، مدیر صحنه: محمدحسن درباغی‌فر، گروه تولید: حسین بنیاد، علیرضا فتاحی و کیانوش ایازی، ستیار طراح صدا: مهرنوش بیگ‌زاده، طراح گرافیک: خورشید آزادی، موشن گرافی: اِروین معصومی، مدیر تبلیغات و روابط عمومی: امیر قالیچی و عکاس و ساخت تیزر: مصطفی قاهری.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.
امیر مسعود، زهره مقدم و میرقاسمی این را خواندند
محمد لهاک (آقای سوبژه) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیدعباس صالحی: استمرار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، موجب تکامل آن می‌شود | عکس
دیدار مریوانی‌ها با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
» سیدعباس صالحی: استمرار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، موجب تکامل آن می‌شود
... دیدن متن »

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از رشد و گسترش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، تاکید کرد: گسترش ابعاد داخلی و جهانی این رویداد فرهنگی، مسئولیت ما را در قبال آن افزایش می دهد.

به گزارش تیوال به نقل از ستادخبری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، صبح امروز دوشنبه ۳۱ تیرماه، فاتح بادپروا دبیر چهاردهمین دوره جشنواره، با همراهی شهرام کرمی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، منصور مرادی نماینده مریوان و سروآباد استان کردستان، جلال قلعه‌شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار که علی‌اصغر کاراندیش معاون امور مجلس نیز حضور داشت، حاضران خواستار حمایت‌های مادی و معنوی وزارت ارشاد از این جشنواره شدند. 
سیدعباس صالحی در این نشست تاکید کرد ایده‌های تازه می‌تواند باعث ارتقای جشنواره شود چراکه تکراری شدن این رویداد به زیان جشنواره خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد استمرار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان موجب تکامل آن شود.
سپس منصور مرادی گفت: توسعه همه جانبه کشور تنها محدود به توسعه اقتصادی نیست بلکه فرهنگ نیز در این زمینه نقش مهمی دارد.
او با اشاره به این که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در منطقه صفر مرزی برگزار می‌شود، افزود: این موضوع نشان‌گر امنیت منطقه است.

در ادامه جلال قلعه‌شاخانی طی سخنانی به تاریخچه‌ شکل‌گیری این جشنواره پرداخت و یادآور شد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در دل روستاها و برای التیام بخشیدن به آلام مردم این منطقه در سال‌های بعد از جنگ تحمیلی شکل گرفت و به تدریج به دیگر شهرها و استان‌ها تسری پیدا کرد.

او همراهی سازمان میراث فرهنگی با این دوره از جشنواره و پیوست بحث "گردشگری" به این رویداد را از بهترین اتفاقات چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برشمرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از این جشنواره به عنوان مادر جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشور نام برد و این نام‌گذاری را اتفاقی مبارک دانست.
سپس شهرام کرمی، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را یکی از معتبرترین رویدادهای تئاتر خیابانی دنیا دانست که از سال ۱۳۹۳ در "آی تی آی" جهانی ثبت شده است.
او اضافه کرد: ما قدر یکسری از داشته‌هایمان را نمی‌دانیم مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که جزو بیست فستیوال معتبر دنیا محسوب می‌شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بهشت هنرمندان تئاتر خیابانی توصیف کرد و گفت: این اتفاق به جهت فرهنگ مردم خطه مریوان روی داده است.
 کرمی توضیح داد: امسال نسبت به سال گذشته جشنواره بسیار وسیع‌تر برگزار خواهد شد و این گستردگی بیشتر در بخش بین‌الملل نمود دارد.
او جشنواره مریوان را یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی نامید که در زمان برگزاری آن، تمام شهر تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد و اظهار داشت: همچنان که به جز این رویداد، ۱۱ جشنواره تئاتر خیابانی دیگر نیز برگزار می‌شود که همه تحت تاثیر جشنواره بین‌المللی مریوان هستند.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به نزدیک بودن برگزاری دو جشنواره تئاتر آیینی و سنتی و تئاتر خیابانی مریوان، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد دستور ویژه‌ای برای تخصیص اعتبار به این دو رویداد صادر کند.
کرمی همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد در اختتامیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور داشته باشد.
در بخش پایانی این نشست، فاتح بادپروا یادآورشد: این جشنواره با وجود آوارگی مردم بعد از جنگ، با شور و عشق آنان شکل گرفت و به تدریج دانش هم به این شور و شوق اضافه شد. به‌طوری که امروز جشنواره سه ضلع مردم، هنرمندان و مسوولان را داراست.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اضافه کرد: از سوی دیگر تمام هنرمندان ایران نیز این جشنواره را متعلق به خود می‌دانند و این رویداد نقطه پیوندی میان آنان است.
بادپروا با ابراز خرسندی از این که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به برند جشنواره‌های تئاتر خیابانی تئاتر کشور تبدیل شده، از مکاتبه با صد کشور برای حضور در این رویداد خبر داد و گفت: امسال بیش از ۱۰۰ اثر، متقاضی شرکت در جشنواره بودند و ما آثاری را انتخاب کرده‌ایم که متناسب با شاخص‌های فرهنگی خودمان باشند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری فاتح بادپروا یکم تا پنجم شهریور ماه برگزار خواهد شد.

محمد لهاک (آقای سوبژه) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر
درباره نمایش مثل هیچکس i
همزمان با آغاز پیش فروش، پوستر رسمی نمایش «مثل هیچکس» منتشر شد | عکس
» همزمان با آغاز پیش فروش، پوستر رسمی نمایش «مثل هیچکس» منتشر شد
... دیدن متن »

پوستر نمایش «مثل هیچکس» تازه ترین اثر نمایشی مسعود رحیم‌پور منتشر شد.

به نقل از روابط عمومی نمایش، همزمان با آغاز پیش فروش بلیت در سایت تیوال، پوستر نمایش «مثل هیچکس» به کارگردانی مسعود رحیم‌پور و طراحی پگاه حسینی در آستانه شروع اجرا در تماشاخانه ماه حوزه هنری منتشر شد.

«مثل هیچکس» از ششم مردادماه، ساعت ۱۹ در سالن ماه حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت. پرستو کرمی و مسعود رحیم‌پور بازیگران این اثر نمایشی هستند.
دیگر عوامل این نمایش عبارتند از نویسنده: چیترا نادری، علی کوچکی، آهنگساز: شروین عباسی، مشاور کارگردان: سیاوش جامع، طراح صحنه: مرضیه پورتور، دستیاران کارگردان: نسرین درویشی و فریدون رحیمی، ساخت تیزر: فرنود یوسف آذر و تبلیغات و مشاور رسانه: علیرضا لرک

پیش‌فروش بلیت روزهای جدید با تخفیف ویژه هم‌اکنون در سایت تیوال آغاز شده است.

علیرضا لرک و محمد لهاک (آقای سوبژه) این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خوب اگر بخواهم منصفانه نقد کنم از دید یک تماشاگر آماتور، از خلاقیتی که در نمایش بود، لذت بردم. اما در کل من رو راضی نکرد. واقعا به قول بعضی از عزیزان که نقد نوشته بودند، بعضی از شوخی ها واقعا سخیف بود و چقدر خوب بود اگر اصلا نبودند.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این اجراخوانی به کارگردانی فریده قربانی دانش و با بازی آیلار نوشهری، میرنادرمظلومی و ... آغاز شد.
محمد لهاک (آقای سوبژه) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
واقعا تیاتر درجه یکی بود و با وضعیت سیاسی روز کشور تناسب زیادی داشت و بازیها عالی بودن. در نهایت نشون می داد که اختلافات اصول گرا و اصلاح طلبها همیشه وجود داره و این وسط کسی به فکر ملت نیست و نقش ملت رو سیاهچه که لباس مبارک رو پوشیده بود بازی می کرد.
امیر مسعود این را خواند
آذرنوش و زهره مقدم این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فقط یک نمایش عروسکی نبود و مشکلات روز جامعه رو با زبان طنز بیان می کرد. پیشنهاد می کنم به تماشایش برین. محیط شادی داشت و نوازنده دمبک هم عالی بود و با تماشاچی ها ارتباط برقرار می کرد و تشویق به شادی و دست زدن می کرد
امیر مسعود و زهره مقدم این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ای کاش تاتر ما به سمت موضوعات کار امد در اوضاع موجود مملکتمان حرکت میکرد تا به سمت نمایش چهره ها
زهره مقدم این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تئاتر شهر در جستجوی انعکاس چندصدایی ، خلاقیت و دوری از نگاه تجاری است  | عکس
مسئول ارزیابی هنری مجموعه تئاترشهر مطرح کرد:
» تئاتر شهر در جستجوی انعکاس چندصدایی ، خلاقیت و دوری از نگاه تجاری است
... دیدن متن »

عباس اقسامی مسئول ارزیابی هنری مجموعه‌ی تئاتر شهر با اشاره به فرآیندهای سازماندهی شده ی پذیرش درخواست های اجرایی از آغاز سالجاری گفت : تئاتر شهر نگاهی دموکراتیک و مبتنی بر چندصدایی برای پذیرش اجراهای صحنه ای دارد و برای ما سرعت عمل، صداقت و همکاری با گروه ها در الویت قرار دارد. 

به گزارش تیوال به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، از نیمه ی فروردین ۱۳۹۸ با سازماندهی ساختار اجرایی مجموعه ی تئاترشهر تمامی گروه ها و هنرمندان متقاضی برای اجرا در سالن های این مجموعه ، پس از کامل کردن فرم پیشنهاده (پروپوزال) خود و تحویل آن ، در کمتر از دو هفته از نتیجه ی درخواست خویش اطلاع پیدا می کنند.

عباس اقسامی مسئول واحد ارزیابی هنری تئاتر شهر در این زمینه ضمن اشاره به فرآیند دشوار خوانش و بررسی تعداد کثیر درخواست ها گفت : بنده از ابتدای سالجاری در تئاتر شهر مستقر شده ام و  بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده پس از بررسی اولیه ی فرم پیشنهاده ی هنرمندان و تایید مدیریت، از ایشان متن اثر خواسته می شود. این متون توسط گروهی کارشناس- مشاور که بالغ بر ۱۰ نفر متخصص هنرهای نمایشی هستند، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و پس از تایید نهایی به اطلاعِ مدیر مجموعه و متقاضیان می رسد؛ بر این اساس از ابتدای سال جاری، ۷۶ متن نمایشی مشتمل بر ۵۵ اثر ایرانی و ۲۱ نمایشنامه ی خارجی ارایه و بررسی شده است و  علاوه  بر آن ۵۴ اجرای نمایشی دیگر نیز به صورت کامل مورد بازبینی قرار گرفته است.

این فارغ التحصیل کارگردانی تئاتر، ضمن ردِ هرگونه به کار بستن ِ سلیقه ی شخصی در انتخاب آثار افزود: کارِ بنده اعلام نتیجه ی نهایی بررسی کارشناس- مشاوران به گروه هاست و هیچ دراماتورژی یا فرآیندی شبیه به آن توسط بنده انجام نمی شود و در هر زمینه تصمیم نهایی با مدیر مجموعه‌ی تئاتر شهر است.

اقسامی در پایان گفت : می دانیم با توجه محدودیت فضاهای اجرایی نمی توانیم به تمامی کارهای شایسته و ارزشمند بله بگوییم اما نهایت دقت خود را به خرج می دهیم تا بر اساس پتانسیل موجود تئاتر کشور و گروه های متقاضی ، بهترین ها را بر مبنای توجه به وجوه هنری ، ملی ، جذاب بودن در عین سلبریتی محور نبودن و همچنین تاکید بر حضور تجربیاتی از تمامی نسل های کارکشته و دانشجویان مستعد تئاتر ایران و همچنین هنرمندان خلاق غیر تهرانی انتخاب کرده و رد این نگاه را می توان در آثار روی صحنه رفته در این چندماه نیز شاهد بود.

امیر مسعود این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ارزیابی مقالات سمینار جشنواره آیینی و سنتی در دیدار با جلال ستاری | عکس
» ارزیابی مقالات سمینار جشنواره آیینی و سنتی در دیدار با جلال ستاری
... دیدن متن »

داوری و ارزیابی مقالات ارسالی به بخش سمینار نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی (جایزه جلال ستاری) در حضور این پژوهشگر‌  شناخته‌شده برگزار شد.

به گزارش تیوال به نقل از ستاد خبری نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، ارزیابی نهایی مقالات هفتمین سمینار این جشنواره همانند سال‌های قبل در حضور جلال ستاری که جایزه بخش پژوهش جشنواره به اسم او نامگذاری شده، برگزار شد. البته به دلیل شرایط جسمانی این پژوهشگر که حتی به سختی صحبت می‌کند، داوران این بخش در منزل وی به بررسی مقالات پرداختند.

به همین بهانه و در حاشیه بررسی مقالات رسیده، روز شنبه ۲۱ تیرماه شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی و پیمان شریعتی، دبیر اجرایی جشنواره هم به دیدار جلال ستاری، پژوهشگر شناخته شده کشور در حوزه تئاتر و اسطوره و لاله تقیان (همسر جلال ستاری)، پژوهشگر نمایش‌های سنتی کشور رفتند.

داود فتحعلی‌بیگی که به همراه حمیدرضا اردلان، محمدحسین ناصربخت و لاله تقیان بررسی مقالات ارسالی را برعهده دارد، در این دیدار یادآور شد که رویه بزرگداشت و نامگذاری بخشی از جشنواره به نام یک هنرمند بویژه پاسداشت هنرمندان در قید حیات در این رویداد برای اولین بار رخ داد و پ‍س از آن در دیگر جشنواره‌های هنری هم باب شد.

شهرام کرمی نیز با بیان اینکه در دوران دانشجویی بخشی از مهمترین منابع مطالعاتی‌اش، آثار جلال ستاری بوده است،  از آسان شدن تحقیق در کشور گفت و اذعان داشت: «در گذشته برای دستیابی به اطلاعات باید بسیار مشقت می‌کشیدیم و یافتن یک مقاله از یک نویسنده مطرح چون ستاری بسیار مشکل بود. هرچند در حال حاضر هم مشکل این است که نسل جدید متاسفانه عادت نکرده به منابع رجوع کند.»

حمیدرضا اردلان (دبیر سمینار)  نیز با اشاره به اینکه در هر دوره جلسه بررسی مقالات در منزل ستاری برگزار می‌شود، درباره نقش وی در حوزه اندیشه گفت: «سه دهه قبل آقای ستاری کسی بود که بسیاری از متفکران غربی ازجمله رولان بارت را به ایران معرفی کرد.»

در این‌ دیدار لاله تقیان از برگزاری بخش سمینار جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در شهر کاشان که از ۱۹ مردادماه آغاز می‌شود، ابراز خشنودی کرد و آن را بخشی از پروسه توسعه فرهنگی در کشور دانست.

 فتحعلی بیگی نیز در همین راستا، با بیان اینکه در کاشان منازل قدیمی تبدیل به مکان‌های فرهنگی شده است، از برنامه‌های مدنظر در شهر کاشان و تلاش برای همکاری‌های مختلف برای بهبود برگزاری بخش پژوهش جشنواره گفت و اینکه قرار است سمینار با حضور مهمانانی از ایران و سایر کشورها برگزار شود.

جلال ستاری متولد  ۱۳۱۰ در رشت، محقق، اسطوره‌شناس و اندیشمند ایرانی است. از وی بیش از ۹۰ جلد کتاب در زمینه‌های اسطوره‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال منتشر شده ‌است.

تراژدی و انسان، فرهنگ و تئاتر و طاعون، آیین و اسطوره در تئاتر، چهار سیمای اسطوره‌ای، تقلید و تماشا و زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران از مهمترین آثار ستاری در حوزه تئاتر است.

آخرین اخبار و اطلاعات نوزدهمین جشنواره نماش‌های آیینی و سنتی در سایت کانون نمایش‌های آیینی و سنتی  و صفحه اینستاگرام
traditional.theater.festival و کانال تلگرامی t.me/traditionalfestival  منتشر می‌شود.


برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خرید بلیت این نمایش به کارگردانی علیرضا مهران و بازی نوشین تبریزی، وحید اقاپور، سوسن مقصودلو، سامان میرحسینی، اتابک نادری، فرهاد رشیدی، سحر مختارزادگان، یاشار نادری، احسان سخی (روزهای سه‌شنبه ۱ تا پنجشنبه ۳ مرداد) با تخفیف روزهای نخست همینک آغاز شد.
صبا صالحیان این را خواند
مریم رودبارانی و زهره مقدم این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست»
تئاتر کار خودش را انجام می‌دهد
سیدحسین رسولی

این روزها نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست» به نویسندگی و کارگردانی مهران مرادی و بازی هنرمندانی چون پوریا شکیبایی، امید شوندی، آرش صفایی، احمدرضا موسوی و اکبر مشکاتی در خانه هنرمندان (سالن استاد انتظامی) روی صحنه رفته است. به همین مناسبت پای صحبت‌های مهران مرادی نشسته‌ایم و نمایش او را وارسی کرده‌ایم.



جرقه نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست» از کجا زده شد؟

نوشتن متن را پارسال آغاز کردم. در واقع، جمله‌‌ای بدین قرار را خواندم: «در صلح پسران، پدران را دفن می‌کنند ولی در جنگ پدران، پسران را». سپس شروع به چیدمان ماجراها و شخصیت‌های گوناگون کردم.

در نهایت، ماجرا به دو پسر و دو پدر رسید. بازی‌ای را که در نمایش می‌بینید، در ابتدای کار شکل نگرفته بود، بلکه آرام آرام به آن رسیدیم. خلاصه اینکه به چهار رفیق رسیدیم. چهار رفیق که در بازی دیوانه‌واری حضور دارند. نمی‌دانم در جریان هستید که در تهران بازی‌های خطرناکی در جریان است. البته من از یک مشاور این داستان‌ها را شنیدم و صحت و سقم آن را نمی‌توانم تایید کنم. گویا چند بچه دبیرستانی پس از پایان مدرسه سراغ پل هوایی می‌روند. آنان خود را از پل به پایین پرت می‌کنند و از این عمل وحشتناک فیلم می‌گیرند. این بازی را پیوسته انجام می‌دهند. بازی به ‌شدت عجیبی است. حتی، شنیده‌ام آنان خود را جلوی ماشین هم می‌اندازند. دقیقا بعد از تصادف، دوباره این کار را تکرار می‌کنند. چنین اتفاق‌هایی در تمام دنیا در جریان است. کلی در این زمینه پژوهش کردم. بازی‌های خطرناکی شکل گرفته است. آدم‌هایی هستند که جایی را برای خودکشی انتخاب می‌کنند. دلیل خودکشی هم اصلا مهم نیست. شاید آنان دنبال ارضای روحی هستند. این اتفاق در نمایش من هم شکل گرفته است. چهار رفیق به دنبال بازی خودکشی هستند ولی دلیل آن مهم نیست. وقتی بازی تمام شد، خداحافظی می‌کنند و فردا دوباره روز از نو و روزی از نو. مقالات فراوانی درباره خودکشی خواندم و کنفرانس‌های فراوانی هم تماشا کردم. گویا پلی در امریکا وجود دارد که برای خودکشی به آنجا می‌روند. این پدیده مختص به ایران نیست.

ژاپنی‌ها هم سنتی به نام «هاراکیری» دارند...

البته ... دیدن ادامه » خودکشی ژاپنی یک سنت است. این خودکشی‌هایی که بیان می‌کنم یک بازی جوانانه است. هیچ آیینی در آن ندارد. بسیار مهم است که این اتفاق ریشه‌یابی شود. خیلی دوست داشتم این وضعیت را نمایشی کنم. البته تئاتر را واسطه کار دیگری نمی‌دانم. واقعا مخالف این امر هستم که تئاتر، واسطه بیان چیز دیگری شود. تئاتر یک هنر واحد است. تئاتر کار خودش را انجام می‌دهد. استاد عزیزم، فرهاد مهندس‌پور این حرف را مدام تکرار می‌کرد.

نوشتن و اجرای نمایش چقدر زمان برد؟

چیزی در حدود یک سال وقت گذاشتیم. پروسه نوشتن متن را با حضور بازیگران دنبال کردم. یادم می‌آید نگارش متن از مرداد سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تمرینات هم از مهر. البته یک وقفه کوچک هم داشتیم.

کارگردانی کار، چالش‌برانگیز است. شیوه اجرایی شما فرمالیستی است ولی اگر از منظر نشانه‌شناسی به اجرا نگاه کنیم، در لایه‌های زیرین و دلالت‌های ضمنی با مفاهیم سیاسی و اجتماعی حادی مواجه می‌شویم.

من متن را بر اساس موقعیت آغاز کردم. بازیگران را در موقعیت‌های وحشتناکی قرار دادم و دیالوگ‌های آنان را رکورد ‌کردم. وقتی شب‌ها به خانه می‌رفتم، تلاش می‌کردم تا دیالوگ‌ها را روتوش و تمیز کنم. بنابراین فردای همان روز وقتی به تمرین می‌رفتم همان دیالوگ‌های روز قبل را به آنان می‌دادم. کار سختی بود. هیچ دیالوگی نداشتیم که تنها در تخیلات من موج بزند.

در واقع، فرآیند اجرا را از متن آغاز کردید و دیگر به اتوریته متن و کارگردان توجهی نداشتید.

بله، من برای هر موقعیت یک بازی خاص طراحی کردم. اگر به اجرا نگاه کنید به دو یا سه بازی مشخص برمی‌خورید. بعد هم حرکات را طراحی کردم. شاید یک دقیقه از متن را در حدود یک ماه تمرین کردیم.

برای اجرا وسواس دارید؟

تمرینات ما سنگین بود. خیلی. نمی‌دانم. شاید.

به نظر می‌رسد یکی از سخت‌ترین وظایف کارگردانی، در آوردن فضاسازی و ریتم اجرا باشد. نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست» دارای فضاسازی، ریتم‌ و تمپو متفاوتی است.

من بیشتر اوقات با قطار سفر می‌کنم. صدای قطار و ریتم آن در گوشم موج می‌زند. اگر دقت کنید در شروع کار یک کندی عجیب و غریبی وجود دارد. انگار قطاری به سختی در حال آغاز حرکت است. البته گاهی اوقات حوصله تماشاگر هم سر می‌رود. با این حال، ریتم و تمپو به یک باره سرعت بالایی پیدا می‌کند. اجرای نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست» بر اساس ریتم قطار است. این ریتم برایم خیلی اهمیت دارد. گروه خیلی خوبی داشتم. اجراهایی چون نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست» احتیاج به بازیگران درجه یک دارد. من واقعا از اعضای گروه تشکر می‌کنم.

اجازه بدهید به فیلم «هامون» داریوش مهرجویی هم اشاره کنم. دو بازیگر در نمایش هستند که ما را یاد این فیلم می‌اندازند. در واقع، هم پوریا شکیبایی-پسر زنده‌یاد خسرو شکیبایی- در نمایش «این یک کنفرانس از شکست ماست» حضور دارد و هم آقای اکبر مشکاتی.

در ابتدا، آقای مشکاتی در نمایش نبودند. من با بازیگران فراوانی تماس گرفتم. خوشبختانه ایشان افتخار دادند و در کار حاضر شدند. نقش بسیار سختی هم دارند. بیشتر از ۴۰ دقیقه تکان نمی‌خورند. گاهی به خودم گفتم که آقای مشکاتی سن و سال بالایی دارند و شاید برای ایفای این نقش سخت با مشکلات فراوانی روبه‌رو شوند. بعد هم به خودم گفتم چرا باید آقای مشکاتی را از دست بدهم؟ ایشان نقش خودشان را خیلی خوب و درجه یک ایفا کردند. هیچ حرکت اضافه‌ای روی صحنه ندارند. وقتی هم که قرار است دیالو‌گ‌ها را بگویند خیلی دقیق این کار را انجام می‌دهند. به نظرم این اتفاق در کل زندگی هنری من تکرار نخواهد شد.

البته نقدهایی به پایان نمایش وارد شده است. گروهی می‌گویند ‌ای کاش پایان نمایش با مونولوگ به پایان نمی‌رسید و موقعیت دراماتیک پرتنشی شکل می‌گرفت؛ گروه دیگری هم می‌گویند این مونولوگ برای پایان نمایش یک شیوه استاندارد مدرن است.

واقعیت امر این است که پایان نمایش را به شکل گروهی ایجاد کردیم. اعتقاد خود من بر پایانی دراماتیک بود. با این حال، آقای مشکاتی پیشنهاد بیان مونولوگ را دادند. ایشان گفتند که باید اتفاق امیدوارکننده‌ای در پایان نمایش شکل بگیرد. این اتفاق هم به عینه در نمایش شکل گرفته است. نمایش ما بین فضای سیاه و سفید می‌گردد و تنها دنبال نمایش سیاهی‌ها نبودیم.

صفحه تئاتر روزنامه اعتماد-صفحه ۹-
شماره 4420 - ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۱ تیر


http://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/page/1325/9/%D9%87%D9%86%D8%B1-%D9%88-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D8%AA-
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

نمایش مغازه خودکشی

پردیس تئاتر شهرزاد - سالن صنوبر
۰۱ تا ۳۱ مرداد
۲۱:۴۵


نویسنده: باقر سروش
کارگردان: علیرضا مهران
بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه)، نوشین تبریزی، وحید اقاپور، سوسن مقصودلو، سامان میرحسینی، اتابک نادری، فرهاد رشیدی، سحر مختارزادگان، یاشار نادری، احسان سخی
تهیه کننده: سحر مختارزادگان
محسن جوانی این را دوست دارد
درود
خلاصه داستان نداره؟
مدت زمانش چقدره؟
۵ ساعت پیش
سپاس فراوان
۵ ساعت پیش
رمانی نوشته ژان تولی ترجمه احسان کرم ویسی نشر چشمه
۳ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش تمدید شد. خرید بلیت ۴ اجرای پایانی، از سه شنبه ۱ تا جمعه ۴ مرداد، به کارگردانی آرمین حمدی‌پور و با بازی پویان فریدونی، نگین تهمتن، فرزاد نام آوری و ... آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بهنام شاملو
درباره نمایش سیزیف i
فقط میتونم بگم کیف کردم و واقعا امیدوارم کرد به بازیگری
یک بازیگر باید باردار شود بزاید و بکشد
زهره الف، صبا صالحیان و سپیده این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش تمدید شد. خرید بلیت ۴ اجرای پایانی، از سه شنبه ۱ تا جمعه ۴ مرداد، به کارگردانی مهران مرادی و با بازی پوریا شکیبایی، امید شوندی، آرش صفایی و ... آغاز شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش رو دوست نداشتم. به نظرم از نظر دکور صحنه و مخصوصا متن ضعیف بود اما در مورد رمان خانم جولیا که گویا نویسنده ش هم همین کارگردان هست باید بگم که واقعا با یک شاهکار مواجه شدم که البته خوشحالم که خیلی تصادفی این رمان رو خریدم.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید