تیوال | رضا بهکام درباره نمایش مستند: [ دوم بودن...دوم شدن و کاریزمای دراماتیک اولی ها بر
S2 : 21:33:51
رضا بهکام
درباره نمایش مستند i
[ دوم بودن...دوم شدن و کاریزمای دراماتیک اولی ها بر دومی ها گاهی به طول عمری نمادین سایه می افکند]

نمایشی منولوگ محور در تفقد سیر درونی و بعد روانکاوانه جوانی که در مسیر دوم بودن گام بر می دارد؛
تأثیر پذیری او از نفر اول زندگیش که کاریزمایش همواره او را تحت تأثیر قرار می دهد و در پس رقابت و مسابقات ورزشی با او در سایه قرار می گیرد و از همان پله های نخست نوجوانی این مسیر دومی چون سایه ای بر کل زندگیش گسترده می شود.
متن نمایش بر اساس این ایده محوری تا پایان با شبیه سازی های مثال گونه از قهرمانان ورزشی و سایر رشته ها چون فضانوردی این رویه حاکم را بر روح و روان شخصیت اول "مستند" در بسط و تعامل و همذات پنداری روانی قرار می دهد.
اویی که اول شدن برایش چون دوم شدن رنگ باخته و دوم شدن برایش بواسطه نزدیکی روحی با قهرمانان مورد پسندش به مثابه اول شدن است؛
فلسفه ... دیدن ادامه » او که دنیا را بواسطه مبارزه طلبی با همنوعانش و البته پنداشت او بواسطه مسابقه محوری مفهوم زندگی برایش در تعادل قرار گرفته است و خوی و عادت او به مقام های دومی که در تمامی ابعاد زندگی توسعه می یابد؛
در پرده آخر که دچار همزیستی مسالمت آمیز وی با این روند فلسفی هستیم در عطف آخر نمایش و اوج روایت ، قهرمان نمادین دوران کودکی تا نوجوانیش دچار بحران و شکستی عاطفی و سقوطی ذهنی و جسمی در مرتبه پایین تر قرار می گیرد و او نیز بواسطه این تسلسل خود را در ورطه ای می بیند که جغرافیای ساختگی و چرایی روحی و روانی اوست.
متن اجرا اگرچه غنی و تا حدی راضی کننده به نظر می رسد ولی می توان با ارائه این محتوا در مدیای مستند ویدئویی یا سینمایی لایه های بیشتری را به آن افزود اگرچه در فرم ارائه آن در مدیای تئاتر نیز نیازمند سالنی در قواره بلک باکس نیست و بهتر است برای این تیپ اجرا که نیاز به حرکت در بین تماشاگران است از سن یا محوطه هایی چون خانه هنر پیچازی یا عمارت روبرو یا مورد مشابه آن سود جست و در مثال مورد نمایشی که در این روند موفق بود می توان نمایش ورنوسفادرانی را نام برد زیرا بر حرکت در بینابین مخاطبان و روایت قصه قهرمان نمایش این تأثیر به مراتب طبیعی تر ودلنشین تر خواهد بود ، منظور میزانسنی ترکیبی است.
بازیگر نیازمند تسلط بیشتر از منظر روحی و حسی بر متن روایی خود است لذا در قالب نقش رفتن در آن ٥٠ دقیقه بصورت عمیق تر بواسطه اثربخشی دراماتیک بر مخاطبین توصیه می گردد.
ویدئوهای پخش شده در مقاطعی ، کوتاه تر از آنیست که تأثیر گذار باشد و نیاز بود تا برشی طولانی تر برای مخاطب پخش شود.
کیفیت پرده نمایش پایین بود و نیاز بود تا به این مورد و ابعاد آن توجه بیشتری شود.
شاید استفاده از لباس تکواندو و یا رزمی برای هنرپیشه روایتگر بواسطه المان طراحی لباس می توانست در وصل کردن مخاطب به روایت داستان اتفاق بهتری باشد و حضور برخی مدال های نقره و ورزشی مورد تأکید بازیگر و مواردی از این دست در حکم آکسسوار کمینه و عناصری مینیمال در صحنه نمایش کارگشا و در تصویر سازی ذهنی تک گویی ها مؤثرتر جلوه کند.
تمامی موارد متذکر شده طبق نظر شخصی بنده بیان شده است و ملاک قطعی نیست لذا از ابراز نظر مستقیم ولو به زعم سلیقه شخصی ام از گروه محترم نمایش مستند عذرخواهی می کنم.
با تشکر از میهمان نوازی گروه محترم نمایش و کارگردان خوب اثر و سالن دلنشین و موقر هامون از اجرای به موقع و بدون تأخیر.
نگین که شما هم دیشب کار رو دیدین و من نشناختمتون :((
۱۸ آبان
محمدجواد چرا ندیدمت پس؟ با خانمم خیلی چشم چشم کردیم. آخه نمیدونم اصلا چه شکلی هم هستی
۱۸ آبان
آقا محمدجواد
باید منو نشونه می‌ذاشتید براشون :)))))
۱۸ آبان
جناب غلامشاهی من فکر کردم نیومدین شما :(((
آخه اونجا هر آقایی از کنارمون رد میشد من آهسته میگفتم که آقای غلامشاهی رو هم ندیدیم ، تا ببینم چه واکنشی به حرفهای من نشون میده.
من که شبیه عکسم هستم دیگه . شما عکس ندارین.
شما اگر با همسرتون چشم میچرخوندین ، من ... دیدن ادامه » همراه 6 نفر از دوستان تیوالی چشم میچرخوندم به دنبال شما :(
قبل از شروع نمایش توی راهرو جلوی در سالن وایساده بودیم .
۱۸ آبان
خانم نوری گفتم شاید زشت باشه که از بقیه مایِه بذارم :))
۱۸ آبان
آره زشت بود، کار خوبی کردید :))))))))))))
۱۸ آبان
نشنیدم. عکست و اتفاقا دیدم اما خیلی معلوم نبود. گفتم شاید عکس تلگرامم و دیده باشی. من و خانومم یه لباس شکل هم پوشیده بودیم از شهصیت اسنوپی
۱۸ آبان
باید شماره موبایل هم و میگرفتیم. اشتباه اینجا بود. این شد تجربه. حالا از گروه میام شمارمو میدم واسه دفعه بعد گاف ندیم
۱۸ آبان
ممنون از نقد مفصلتون. فقط به نظر من و محض اطمینان، اون گزینهٔ «احتمال افشا و ...» رو اگر بزنید شاید بهتر باشد. باز هم ممنون از شما.
۱۸ آبان
جناب غلامشاهی من ندیدم عکس پروفایلتون رو :((
توی کدوم گروه ؟؟ (ایموجی تفکر)
اشتباه کردم که شماره نگرفتم ازتون .
3 شنبه نیستین شما؟؟ سکوت سفید .
۱۸ آبان
توی گروه تئاتر تلگرام. هستید اونجا دیگه؟ نه متاسفانه نیستم
۱۸ آبان
محمد جواد جان درود؛
بنده چهارشنبه عصر (١٥ آبان) شاهد این نمایش بودم.
۱۸ آبان
کاربر محترم آدنا درود؛
البته به نظرم افشایی صورت نمی پذیرد چون خط داستان روایی را فاش نکردم ولی چون از نظر شما اینگونه به نظر رسید و ممکن است مخاطب دیگری را نیز به این شک وا دارد گزینه احتمال افشا را فعال کردم.
سپاس
۱۸ آبان
نه جناب غلامشاهی متاسفانه توی اون گروه نیستم.ینی بودم ولی ازدحام خیلی زیاد بود :))

جناب بهکام عزیز دوست دارم سر یک فرصت مناسب زیارتتون کنم :)
۱۸ آبان
جناب بهکام گرامی کاملا حق با شماست و اشاره ای به خط روایی داستان نکردید. من محض احتیاط عرض کردم و ممنون از لطف و توجه شما که پذیرفتید و گزینه رو فعال کردید. من متاسفانه مدتی است گرفتاری های مضاعفی پیدا کردم و وقتم بیشتر محدود شده و کمتر فرصت می کنم برای ... دیدن ادامه » دیدن نمایش وقت بگذارم و گزیده‌تر از پیش کار می‌بینم. برای همین بیشتر به سراغ نقدهای مفصل و جامعی مثل نقد شما می‌آیم تا بتونم انتخاب درست‌تری برای دیدن یک کار داشته باشم که شاید هراز گاهی فرصتش دست می‌دهد. نمی‌دونم چرا در پاراگرافی که اشاره به پرده آخر نمایش داشتید احساس کردم شاید خیلی کم، افشایی صورت گرفته‌(که البته این احساس من است و قطعاً صددرصد درست نیست). از این رو جسارتاً تذکری دادم و شما نیز لطف کردید و پذیرفتید. باز هم ممنون از شما.
۱۸ آبان
محمدجواد جان ارادتمندم ، بنده هم مشتاق دیدار شما هستم، امیدوارم بزودی ببینمتون.❤️
آدنای عزیز لطف دارید و برای من افتخارآمیز است که از سیاهه ام استفاده می کنید و آن را مفید می پندارید؛ مهرتان پایدار.✨
۱۸ آبان
جناب غلامشاهی
آدرس کانال تلگرام و اینستاگرام رو براتون میگذارم تا انشالا در قرارهای گروهی خدمتتون باشیم و بچه ها رو هم راحت تر پیدا کنید :))
https://t.me/manyektamashaagaram
https://instagram.com/manyektamashagaram?igshid=gduyissiz116
۱۹ آبان
ممنون از شما مریم خانم
۱۹ آبان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید