کمدی کودک و نوجوان رویداد آنلاین
چیدمان
تیوال | دیوار
S3 : 07:13:38 | com/org
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
جغدیست نشسته روی ویرانۀ ما
ویرانه تر از پیش شده خانۀ ما
آنقدر چو موش مانده در سوراخیم
کاو لانۀ خود نموده کاشانۀ ما
۱ نفر این را امتیاز داده‌است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
داشتن اپل آیدی معتبر و مطمئن یکی از مهم ترین نیاز های افرادی هست که از دیوایس های شرکت اپل استفاده می کنند، شما با داشتن اپل آیدی می تونید از امکانات مختلف آیفون، آیپد، اپل واچ، مکبوک و سایر محصولات این شرکت استفاده کنید، تا امروز ساختن اپل آیدی در ایران به دلیل تحریم های آمریکا کمی سخت و پیچیده بود و هرکسی از پس اون بر نمیومد، اما با اتفاقی که امروز افتاد تقریبا میشه گفت ساخت اپل آیدی شخصی از داخل ایران غیر ممکن شد.
اما تا اون زمان اگه به اپل آیدی معتبر و قابل اطمینان نیاز دارید، میتونید به بخش خرید اپل آیدی وب سایت مراجعه کنید و خریدتون رو انجام بدین.
https://idtop.ir/
idtop این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کاهش استرس با یادگیری موسیقی
همه افراد با موج زیادی از عوامل استرس زا مواجه می شوند که خیلی از عوامل ناخواسته پیش می آید. عوامل اجتماعی، شغلی و خانوادگی استرس زا را شاید در بسیاری از موارد نتوان از بین برد چون در بیساری از موارد کنترلی بر روی آن ها نداریم. بنابرین برای کاهش و کنترل استرس باید روی خودمان کار کنیم و تاثر عوامل را تا حد امکان کم کنیم. آموزش موسیقی و یادگیری نواختن ساز از مهارت هایی است که قدرت فرد برای مقابله با عوامل استرس زا را بالا می برد و اثر آنها را کم می کند.

نیازی نیست که در یک جلسه موسیقی درمانی شرکت کنید تا از مزایایی که موسیقی می تواند بر سلامتی شما بگذارد استفاده کنید. نواختن ساز در خانه یا کلاس درس موسیقی می تواند به شما در مدیریت استرس کمک کند و تاثیرات زیر را احساس کنید:

نواختن ساز به شما در تمرین آگاهی ذهن کمک می کند. آگاهی ذهن وضعیت آگاهی کامل از لحظه فعلی است ، بدون اینکه حوادث گذشته یا نگرانی های آینده ذهن را پریشان کند. یاگیری موسیقی نیز تاثیری شبیه به مراقبه برای آگاه شدن ذهن دارد.
نواختن یک ساز شما را مجبور می کند تا از زندگی پر استرس فاصله بگیرید. در کار، مدرسه و معاشرت به ... دیدن ادامه ›› فناوری متکی هستیم ، به نظر می رسد که ما هرگز قدمی به عقب نمی زنیم و در دنیای واقعی فعالیتی انجام نمی دهیم. کار با دستان خود ، به دور از تلفن یا رایانه ، راهی مناسب برای تجربه زندگی واقعی است.
آموزش موسیقی می تواند اجتماعی باشد و معاشرت می تواند سطح استرس را کاهش دهد. موسیقی روشی خارق العاده برای برقراری ارتباط با افراد همفکر ، به اشتراک گذاشتن ایده ها و همکاری با یکدیگر برای ابراز خلاقیت است.
منبع: آموزشگاه موسیقی کالج موزیک ( https://collegemusic.co/)
۱ نفر این را امتیاز داده‌است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در میان جنگل
کلبه ای می گرید زیر باران
روشنی مشهود است از پشت پلک های بسته اش


صبح زیر چتر خورشید
کلبه در خواب است
و بخار نفسش پیداست از دور

دوری پرندگان مست از آغوش درختان
به خزان نشانده سخت، جنگل را

و صدای باد
حزن آلود نجوا می کند
تنهایی جنگل را
در میان شاخه ها
۱ نفر این را امتیاز داده‌است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
celine
درباره فیلم خانه پدری i
تو را چه سود از باغ و درخت
که با یاس‌ها
به داس سخن گفته‌ای


احمد شاملو...
تو را چه سود از باغ و درخت
که با یاس‌ها
به داس سخن گفته‌ای


احمد شاملو
میم سردلی، دیار، سپهر، امیر مسعود و پویا فلاح این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلم سینمایی خروج

همنظرم با نظرهای متداول آقای فراستی. 😑
پویا فلاح و امیر مسعود این را خواندند
امیرمسعود فدائی و جعفر میراحمدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 هفتم خرداد سالمرگ عباس نعلبندیان است؛ نمایشنامه‌نویس خلاقی که سال ۱۳۶۸ در چنین روزی در ۴۰ سالگی دست به خودکشی زد و روی سنگ قبرش نوشته شد: «در این غربت غریب عطر تو را از کدام توفان باید خاست؟»

نعلبندیان در سال‌های کوت...
هفتم خرداد سالمرگ عباس نعلبندیان است؛ نمایشنامه‌نویس خلاقی که سال ۱۳۶۸ در چنین روزی در ۴۰ سالگی دست به خودکشی زد و روی سنگ قبرش نوشته شد: «در این غربت غریب عطر تو را از کدام توفان باید خاست؟»

نعلبندیان در سال‌های کوتاه عمر هنری‌اش قصه‌ها و نمایشنامه‌های متعددی با همان ادبیات و خط‌الرسم مخصوص خودش نوشت و متن‌هایی را هم به فارسی ترجمه کرد؛ آثاری همچون قصه‌های «از هفت تا هفت و نیم»، «ص.ص.م»، و نمایشنامه‌های «اگر فاوست یه کم معرفت به خرج می‌داد»، «داستان‌هایی از بارش مهر و مرگ»، «ناگهان هذا حبیب‌الله». او با اولین کارش در دومین جشن هنر شیراز دومین جایزه نمایشنامه‌نویسی را دریافت کرد و یک‌سال بعد به‌عنوان نمایشنامه‌نویس و مدیر بخش داخلی به کارگاه نمایش پیوست و تا آخرین روزهای فعالیت کارگاه با آن همکاری کرد.

در سال‌های اخیر بارها کارگردان‌هایی تلاش کردند نمایشنامه‌های عباس نعلبندیان را در ایران اجرا کنند اما هر بار به در بسته ممیزی خوردند؛ هرچند نمایشنامه‌هایی از او به صورت زیرمینی و در محافل خصوصی‌تر توسط کارگردان‌های شناخته‌شده‌ای اجرا شد اما همچنان نمایشنامه‌های نعلبندیان جزو آثار ... دیدن ادامه ›› ممنوعه است.

روح‌الله جعفری (نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس) در سالروز مرگ این هنرمند پیش‌روی ایرانی به سه نمایشنامه‌ای اشاره می‌کند که در ۱۰ سال اخیر قصد اجرا و نمایشنامه‌خوانی آنها را داشت، اما مجوز نگرفت.

جعفری تشریح کرد: گروه تئاتر گیتی در یک دهه اخیر، سه نمایشنامه «پژوهشی ژرف و سترگ و نو، در سنگواره‌های دوره بیست و پنجم زمین‌شناسی، و یا چهاردم، بیستم و غیره، فرقی نمی‌کند»، «سندلی کنار پنجره بگذاریم و بنشینیم و به شب دراز تاریک خاموش سرد بیابان نگاه کنیم» و «ناگهان؛ هذا حبیب‌الله، مات فی حب‌الله، هذا قتیل‌الله، مات بسیف‌الله» را برای اجرا آن هم هربار به مدت سه تا شش ماه تمرین کرد اما هیچ‌یک از این آثار به دلیل آنکه اداره‌کل هنرهای نمایشی و زیرمجموعه آن یعنی شورای ارزشیابی و نظارت مجوز برای اجرای عمومی‌شان صادر نکرد، رنگ صحنه به خود ندید.

سرپرست گروه تئاتر گیتی ادامه داد: اداره‌کل و شورای نظارت حتی به گروه برای خوانش نمایشنامه و «ناگهان؛ هذا حبیب‌الله...» در «رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی در حمایت از مردم سیل‌زده شهر معمولان، استان لرستان» که مرداد و شهریور سال گذشته به مدت ۱۰ شب در تماشاخانه سنگلج برگزار شد مجوز اجرا نداد. البته نه‌تنها به اجبار این نمایشنامه نعلبندیان از رپرتوار کنار گذاشته شد، بلکه نمایشنامه‌های «گلدان» نوشته بهمن فرسی و «چوب به دست‌های ورزیل» نوشته غلامحسین ساعدی را هم حذف کردند و نگذاشتند این سه نمایشنامه پیش‌روی مخاطب خوانش شود.

او با بیان اینکه «برای احقاق حق در هر باری که گروه تئاتر گیتی با حذف، سانسور و فشار حداکثری برای مجوز اجرای عمومی ندادن به این سه اثر از عباس نعلبندیان روبه‌رو شد به معاونت هنری، اداره‌کل هنرهای نمایشی و رئیس وقت شورای ارزشیابی و نظارت رفتم» گفت: و از آنها خواستم دلایل این‌همه فشار برای ندادن مجوز به این نمایشنامه‌ها را به صورت مکتوب به من اعلام کنند که هرگز این کار را نکردند؛ بلکه تنها به‌صورت شفاهی متذکر شدند حق اجرای این آثار را از عباس نعلبندیان ندارم. آنها بدون ذکر دلیلی در همه این سال‌ها (البته به‌زعم خودشان) نام عباس نعلبندیان، آثار او و اندیشه‌اش را حذف کردند و اجازه به صحنه رفتن و کار روی نمایشنامه‌های او را ندادند.

جعفری با تاکید بر اینکه «جلوی انتشار اندیشه را نمی‌توان گرفت.» گفت: این تفکر و ذهنیت غلطی است که با سانسور می‌توان نام عباس نعلبندیان را که یکی از نمایشنامه‌نویسان تاثیرگذار نیمه دوم دهه چهل و پنجاه شمسی است، ‌حذف کرد.

او خاطرنشان کرد: در عالم هنر، نگاه افراطی داشتن معنایی ندارد. همچنان که در مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی این نگاه و در پیش گرفتن این رویه معنایی نمی‌تواند داشته باشد. در حق عباس نعلبندیان چه قبل و چه بعد از انقلاب، جفا شد. نعلبندیان قبل از انقلاب با این برچسب جعلی که نویسنده‌ای دست‌راستی است، مورد بی‌مهری قرار گرفت و بعد از انقلاب هم با مجوز ندادن برای چاپ آثار و به صحنه رفتن متون او، این بی‌مهری ادامه دارد.

https://www.ilna.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%87%D9%86%D8%B1-6/918950-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%DA%AF-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D9%86%D8%B9%D9%84%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%82-%D8%A7%D8%B4-%D8%AC%D9%81%D8%A7-%D8%B4%D8%AF
جناب لهاک گرامی با عرض سلام و ارادات
واقعا سرنوشت نعلبندیان از تراژیکترین ها است. اتفاقا چند هفته پیش شکوه نجم آبادی بازیگر خوب تئاتر و از اولین بازیگران حرفه ای کارگاه نمایش هم‌ بعد از اینکه چهل سال نتواست‌بر روی صحنه تیاتر ایران‌برود، در فرانسه درگذشت..
نجم آبادی و نعلبندیان به مدت سه سال با هم‌ازدواج‌کرده بودند و جدا شدند.
شکوه‌ نجم‌آبادی از نخستین بازیگرانی بود که قبل از آنکه وارد کارگاه نمایش شود به‌صورت حرفه‌ای تئاتر بازی می‌کرد؛ بازیگر تئاتر فعال در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی که در سال‌های بعد از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد. او در این سال‌ها چند باری به ایران آمد و قصد داشت بار دیگر روی صحنه ... دیدن ادامه ›› برود که یکی از آنها حضورش در جشنواره تئاتر بانوان و بازی در نمایش "شب تدفین اکستریس جی" نوشته جمال ابوحمدان به کارگردانی مریم معترف بود. اما این عملی نشد و او هیچ‌گاه نتوانست بار دیگر بر صحنه‌های تئاتر ایران حضور یابد تا نسل جدید او را بشناسند.
حیف و دریغ از هنرمندان اصیل و یگانه که اینگونه سانسور شدند و البته فکر می کنم حاضر هم نشدند به هر قیمتی تن به کثافت وضع موجود دهند....
سپاس از یادآوری تان دوست ارجمندم
۱۶ ساعت پیش
ابرشیر
جناب لهاک گرامی با عرض سلام و ارادات واقعا سرنوشت نعلبندیان از تراژیکترین ها است. اتفاقا چند هفته پیش شکوه نجم آبادی بازیگر خوب تئاتر و از اولین بازیگران حرفه ای کارگاه نمایش هم‌ بعد از اینکه ...
آقا سلام و احترام و ارادت
متاسفانه تیغ سانسور سلیقه ای ناجوانمردانه هنر ایران را به یغما برد کوچ های اجباری و خانه نشینی ها ، بعضی شد تا نفس خیلی ها در گلو بماند و ....
سال گذشته در مراسم بزرگداشت شانزدهمین هفته تئاتر
از بیژن مفید یاد شد بهمن مفید در سالن بود بروی استیج آمد اما نامش بر زبان هیچ کدام از آقایان نیامد
یا متن غلامحسین ساعدی همین آقایان سال گذشته مجوز اجرا ندادند
خلاصه اینکه ....
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کاش میتونستم فیلم تیاترو جاگزین که نه ، حتی التیام دهنده برای این روزهایی که نمیتونم تیاتر ببینم، بکنم. حتی با کارهای خوبی مثل اتاق ورونیکا و مرد بالشی شروع کردم که شروع خوبی باشه ، اما متاسفانه نشد.
سلین جان اتاق ورونیکا بشدت از اجراش عقب بود... بسیار فیلم تئاتر دیدم که بعضا فقط برای قرارگرفتن از چند و چون بصری و فنی اجرا میشد روشون حساب کرد
نه بعنوان تماشای یک تئاتر خوب
۲ روز پیش، چهارشنبه
سپهر
فیلم تاتر پچپچه های پشت خط نبرد بالاخره این زندگی مال کیه سیستم گرون هلم سنگ ها در جیب هایش رو پیشنهاد می کنم
پچپچه های پشت خط نبرد که دیدم تو سالن شهرزاد فکر کنم سال ٩٦ و کلاً کارو دوست نداشتم(خیلی کارهای جنگی بهتر دیدم و در نتیجه اینکار چشممو نگرفت)، اون دوتای دیگه رو نمیدونم، و سنگ ها در جیب هایش را هم دیدم ولی نشد که بشه😞، ولی یک بار دیگه حالا که تاکید شد، امتحان میکنم😉
اما تا اطلاع ثانوی همون عدم ارتباط بنده با فیلم تئاترو بپذیرید😬
۲ روز پیش، چهارشنبه
پوریا صادقی
برای من تماشا در اتاق کاملا تاریک، نشسته و با هدفون یا اسپیکر نزدیک صورت تاثیر بهتری داره. شاید برای شما تاثیری داشته باشه. تجربه ای هر چه نزدیکتر به سالن.
👌🏼
۲ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در ادامه پست قبلی 

 در تجلیل از سانسور چون قانون است و من که همچنان عاشق این مملکتم!...
در ادامه پست قبلی

در تجلیل از سانسور چون قانون است و من که همچنان عاشق این مملکتم!
celine، Ali و پویا فلاح این را خواندند
ملیکا شاهچراغی، زهره مقدم، سپهر، جعفر میراحمدی و امیر مسعود این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این متن رو دوست عزیزی فرستاد که با پست های دوستان تناقض عجیب و دردناکی ایجاد میکنه ولی خوندنش گرچه حسرت بار، اما خالی از لطف نیست.


در زبان فارسی جدایی جنسی وجود ندارد.

مثلا "او" شامل
زن و مرد میشود.
بر خلاف زبان‌های لاتین و عربی.


در زبان فارسی،
اگر جایی تاکید بر جنسیت باشد،
اولویت با زنهاست. بر خلاف زبانهای لاتین و اروپایی.

ما میگوییم ... دیدن ادامه ›› :
زن و شوهر ؛ بجای :
husband and wife.

ما میگوییم خواهر و برادر ؛ بجای :
brother and sister.

ما میگوییم
زن و مرد ؛ بجای :
men an women.

حتا ما میگوییم زن و شوهر.
یعنی مرد در ارتباط با همسر
هویت " شوهر " پیدا می‌کند.
ولی هویت " زن " دست نمیخورد.
بجای اینکه بگوییم
man and wife.

ما نمیگوئیم mankind، میگوئیم بشریت.
ما هرگز در تاریخ و ادبیات به جنسیت اهمیت نداده‌ایم.

اگر جایی لازم شده،
زنان را در اولویت قرار داده‌ایم.

حتی در زبان فارسی،
زن ؛ یک واژه و مفهوم مستقل هست.
نه مثل wo/man. زائده‌ای کنار مرد!

ما،
ملتی نبودیم که هستیم.
برابری، هرگز برای ما، مفهوم و
ارزش غربی و وارداتی نبوده و نیست.


زهره گرامی سلام البته درست است که دستور زبان و قواعد فارسی چندان جنسیت زده به نظر نمی رسد اما فارسی به گواه ادبیات البته بسیار غنی کهن اش زبانی به شدت سکسیتی و ضد زن بوده... کتاب مهمی در همین زمینه وجود دارد به نام فرادستی و فرودستی در زبان فارسی که در واقع تز پایان نامه خانم مریم پاک نهاد جبروتی بوده و نشر گام نو در سال ۱۳۸۱ ان را چاپ کرد . در حوزه زبانشناسی فارسی مطالعه و تحقیق بر سر رابطه زبان و جنسیت و در واقع ارتباط قدرت( مردمدارانه) و زبان بسیار اندک بوده است... زبان فراتر از افعال و کلمات و ترکیباتش ،در واقع حامل خلق و خوی و فرهنگ گویندگانش هم هست.
یکی از تعاریف جنسیت‌زدگی در زبان در کتاب مذکور اینطور است: زبانی جنسیت زده است که کاربرد آن تمایزی بی ادبانه،نامربوط، یا ناعادلانه را در میان جنسیت های مختلف به وجود آورده یا ترویج ... دیدن ادامه ›› نماید
حالا توجه کنید به تنها اندکی مثال های از میان بسیار عبارات و اصطلاحات جنسیت زده ( و ضد زن) در ادبیات عامه و فاخر فارسی:
زن خلا باشد به هر کاشانه ای/ بی خلا هرگز نباشد خانه ای(قند و نمک ص۱۹۴ )
زن خوب فرمانبر پارسا/کند مرد درویش را پادشا(سعدی)
زن چو خامی کند بجوشانش/رخ بپوشانش کفن بپوشانش(اوحدی)
زن پاک را بهتر از شوی نیست(فردوسی)
زن ار چه زیرک و هشیار باشد/زبون مرد خوش گفتار باشد(ویس و رامین)
زنان را ستائی سگان را ستای/که یک سگ به از صد زن پارسای( فردوسی)
گریه زن مکر زن است...گله گذاری کار زنان است(امثال و حکم)
مگو از هیچ نوعی پیش زن راز/که زن بگویدت جمله سرباز(عطار)

من فکر نمی کنم نوع نگاه نسبت به گذشته ما تفاوت چندانی کرده باشد چه بسا زن ستیزی و جنسیت زدگی در سطح پیچیده تر و پنهان تر و عمیقی در زبان و البته اکثراذهان به حیاتش ادامه می دهد ...

اما باهاتون موافقم که برابری برای ما هرگز ارزشی غربی و وارداتی نبوده است.
ضمنا این گرامر بی جنسیت زبان فارسی باعث ابهام و البته تعلیق بامزه ای هم‌شده ..... دکتر شمیسا در کتابش اشاره می کند درصد بالایی از معشوق های اشعار شعرای زبان فارسی(خصوصا در قالب غزل) مذکر بوده است و نه لزوما مونث ...
۲ روز پیش، چهارشنبه
خواهش می کنم راستش برای منهم ازاین منظر بسیار قابل توجه آمد بخصوص با توضیحات خانم بهفر که چقدر کاربردی و مفید بود. و به ویژه ایشان هم برای نقش زن در شاهنامه این مثال رو آوردند.
جناب علی امیدوارم مطلب شما را به طور مستقل بخوانیم و استفاده کنیم . سپاس از خانم ثانی ارجمند بابت اشاره به کار خانم بهفر بر شاهنامه ‌... همانطور که در کامنت ها نوشته بودم درسگفتارهای بهرام بیضایی در دانشگاه استنفورد در مورد شاهنامه و زنان در شاهنامه هم در این زمینه بسیار مفید و احتمال دسترسی بیشتری هم از طریق یوتیوب وجود دارد
کار خوانش فمینیستی از متونی مانند شاهنامه نیز همین است کشف دوباره ارزش های زنانه مبتنی بر برابری و رویکرد انسانی
۲۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
باید باکره باشی،باید پاک باشی!

برای آسایش خاطر مردانی که پیش از تو پرده ها دریده اند

چرایش را نمیدانی فقط میدانی قانون است،دین است.سنت است…

قانون و سنت را میدانی مردان ساخته اند

اما در خلوت می اندیشی به مرد ب...
باید باکره باشی،باید پاک باشی!

برای آسایش خاطر مردانی که پیش از تو پرده ها دریده اند

چرایش را نمیدانی فقط میدانی قانون است،دین است.سنت است…

قانون و سنت را میدانی مردان ساخته اند

اما در خلوت می اندیشی به مرد بودن خدا و گاهی فکر میکنی شاید
خدا را نیز مردان ساخته اند!!

من زنم….

ــ
خشم اجتماعی خشم جنسی
پرخاش تجاوز قتل
فقر
ترس
اضطراب
جهل جهل جهل

ما به سانسور تن میدهیم چون عاشق این سرزمینیم!!
یک به یک / این به آن در/ آنها که خون ِ انگور خورده اند ، قصاص !
(خون که بالا میاوری ، یعنی چوب خط ت پر است و بعد ..خلااااص! )
آخرین جام ، جام ِ اول بود ، که زدی به سلامتِ سلول!
چار انگشت آسمان بر سر، میله های عزیز ِ قدرشناس..
گوشه ی امن ِ خلسه ی خاموش... یادهای گذشته ی کم سو..
کودکی ..شرح ِ اولین وحشت : ( وای ..تو کوچه محشر کبرا س )
:
- اصلن انگار ... دیدن ادامه ›› کوره مرتیکه ! زنشو میزنه جلو مردم !
-تو حموم ِ زنونه مَردی تو ! سگ شرف داره به تو ی نسناس!
-دختره، چارده رو رد کرده ، خواستگارا ش یک از یکی بهتر !
پدر کله شق شم میخاد بدتش به یه پیرمرده ی طاس !
- پیره اما حسااابی پولداره ! چی ازین بهتر آخه خواهرجون؟!
آخرش کهنه شوریه..
– هیهات ! زنه رو کشت !
-چادرش اینجاس...
-نون خوره !
– کم کنیش از سفره ، سهم کاه و جو ت دو تا میشه؟!
-یکی کمتر ! بدش بره..بهتر ! النکاح م که سنت ِ آقاس!!
...
پنج انگشت ، روی گونه سیاه...روسری ، گل گلی ِ حلق آویز..
گیسهای بلندِ تابیده دور ِ مچ ، چشمهای سرخ ِ هراس...
...
-تو رو هم می زنم که آدم شی ! شوهرت اختیارتو داره !
تو سرت هم که زد ، نپرس چرا ! مَرده ، میدونه اشتبات کجاس!
-بابا..من..
- کره خر ! بکش زیپ ُ ! دهنت بوی شیر میده هنوز !
هرچی دستور داد، میگی چشم ! فک نکن اونجا خونه ی باباس!
- بابا..گوش کن..ببین..آخه..من..من...حامله م از یه آدم دیگه !
قول داده بگیرتم بابا... بابا..رحم و مروت تو کجاس؟؟
...
-خون گرفته چشاشو انگاری...
- مَررررده ! ناموسشو گرفتن ازش !
- دختره برده آبروشونو...
- خون این ج... روبریز ! خلااااص!
...
سرشو لب به لب بریده لب ِ باغچه ، یعنی آآآآبرو داریم !
آبرو خون سرخ دخترته ؟؟ ولمون کن به حضرت عباس !
...
- دختره باکره س...
– الاهی شکر ! تف به روتون پدرنیامرزا !
دوس نداشته بشه به زور زن ِ یه نفر که پدربزرگ شماس!
...
خون ِ تر ، لخته بسته رو چاقو...پدره سجده رفته تا قوزک !
- شیر مادر حلالته دختر..زنده و مرده ت افتخار ِ باباس..!!
...
گیسشو می کشه که : میکُشمت! حیف نون..به تو هم میگن مادر؟؟!
تویی که مادری ، نفهمیدی دخترم دس نخورده مثل طلاس؟!
...
عید قربونه توی کوچه ی خون...سهم همسایه رو بذار کنار...
غیرتت ، بوی چرک و خون میده... رگه های توحشت پیداس...
عید قربونه توی کوچه ی خون..بره ی مرده تُ ببر خاک کن ...
بخت برگشته..طفلکی دختر..زنده و مرده باعث بلوا س...
...
زخم می ریزد از تنت.. ای وای...زخم می ریزد از فراموشی...
نه..تحمل نمی کنی دیگر...یادها می وزند بی وسواس...
رژه ی نامنظم اشیاء...خنده ی گریه آور ِ کلمات...
کلماتی شبیه" امنیت" ! کلماتی شبیه "حق الناس" !!
بوی سیگار برگ ِ عزراییل ، دوره کرده چهار گوش ت را
بوی کافور و لذت بوسه... لب سردی که با لب تو مماس...
بادبادک شدی که سر بروی از زمینی که جای ماندن نیست...
بازهم لذت سقوط آزااااااد...اسبی و پرتِ دره های حواس…
آخ..آن قدر زخم دارم که خون گرفته تمام زیر و بم م
نه.. به چشمانت اعتماد نکن ! کرم خورده است سرخ ِ این گیلاس.


طاهره_خنیا
۲ روز پیش، چهارشنبه
مرز یعنی بکارت یک زن
کشوری در حصار تن بودن
دست هایی برهنه ات بکنند
وحشیانه به جرم زن بودن

خسته از دردهای خود بشوی
خسته از دردهای یک خانه
یا که عادت کنی به درد خودت
به همین دردهای ماهانه

غم یک صورت کبود شده
پشت ... دیدن ادامه ›› ارایش غلیظ شوی
هر نگاهی تو را بغل بکند
سهم یک مشت چشم هیز شوی!

سوژه ی فحش های ناموسی!
خون بر دستمال پاشیده!
زن شدی روی تخت خواب لجن
ماهی اب های گندیده!

زن شدی بین شعرهای "فروغ"
"شرمگین از شیار خواهش ها"
دوزخی پشت پیرهن شدی از
شعله ی بوسه ها، نوازش ها

زنِ در طرحِ خانه های عفاف
زنِ جا مانده در "محله ی غم"
سایه ای از "پری بلنده"ی شهر
بین آغوش های نامحرم

زنِ در خانه فکر خودسوزی
زنِ مدفون درون قبر اتاق
زنِ فردای ترس آلوده
پشت تهدید برگه های طلاق

گلِ در آگهی یک ترحیم!
زن با مرد مرده خوابیده
شام یخ کرده در شب حجله
ماهی زیر تور رقصیده

زنِ عریان زیر یک چادر
زخم پوشیده ی نمک خورده
زنده بادا بهار اسم تو؛ زن
بین این بیت های پژمرده



امیررضا_وکیلی
۲ روز پیش، چهارشنبه
من اندوهگین نیستم
خودِ اندوهِ عالمم
و سرزمینی در سینه ام
گریه می‌کند

غادة السمان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ورود تورهای گردشگری به لرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است | عکس
به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مردم؛
ورود تورهای گردشگری به لرستان تا اطلاع ثانوی ممنوع است
به گزارش خبرگزاری مهر، سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در سخنانی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا، تمامی تورهای گردشگری از زمان اپیدمی شیوع ویروس کرونا در ...
دیدن ادامه ››

به گزارش خبرگزاری مهر، سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در سخنانی گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا، تمامی تورهای گردشگری از زمان اپیدمی شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون تعطیل هستند.

وی با اشاره به تعطیلات پایان ماه مبارک رمضان و احتمال ورود تورهای گردشگری به استان تصریح کرد: از ورود همه تورهای گردشگری بومی و غیر بومی به استان ممانعت به عمل خواهد آمد و این پیشگیری تا زمان از سرگیری فعالیت دفاتر مسافرتی- گردشگری و ابلاغ مجدد از سوی ستاد استانی مبارزه با کرونا ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به اینکه وضعیت بعضی از شهرهای استان از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا به صورت وضعیت قرمز اعلام شده‌اند، تاکید کرد: با هدف حفظ سلامتی مردم، تا اطلاع ثانوی ورود به همه مناطق گردشگری استان لرستان ممنوع است.

قاسمی ضمن تاکید بر ضرورت همکاری شهروندان در به حداقل رساندن مسافرت‌های غیرضروری اظهار داشت: هر شهروند بومی یا غیر بومی به هر نحوی به محدوده مناطق جاذبه‌های گردشگری ورود پیدا کنند با برخورد قانونی پلیس مواجه خواهد شد و باید آگاه باشند که این ممانعت به منظور حفظ سلامتی آنان اعمال می‌شود.

وی اضافه کرد: در این خصوص استثنایی وجود ندارد لذا برپایی هر گونه چادر و کمپ در حوالی مناطق گردشگری توسط هر ارگان، اشخاص بومی، محلی و یا گروه‌های ورزشی تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در شرایط کنونی کشور مقابله با ویروس کرونا بیش از هر چیزی برای همه سازمان‌ها اهمیت دارد و به یاری خداوند پس از غلبه بر این ویروس منحوس، همچنان بهشت لرستان با آغوش باز پذیرای گردشگران عزیز خواهد بود.

منبع: مهر

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دبیراجرایی هفدهمین جشنواره تئاترمقاومت منصوب شد | عکس
دبیراجرایی هفدهمین جشنواره تئاترمقاومت منصوب شد
با حکم دبیر "هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت" دبیراجرایی این جشنواره منصوب شد.به گزارش تیوال به نقل از ستادبرگزاری جشنواره سراسری تئاترمقاومت، حمید نیلی دبیرهفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت ...
دیدن ادامه ››

با حکم دبیر "هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت" دبیراجرایی این جشنواره منصوب شد.
به گزارش تیوال به نقل از ستادبرگزاری جشنواره سراسری تئاترمقاومت، حمید نیلی دبیرهفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت طی حکمی توحید معصومی را به عنوان دبیراجرایی این جشنواره منصوب کرد.

در بخشی از این حکم آمده است:
نظر به تعهد و تخصص جنابعالی در عرصه هنرهای نمایشی کشور و همچنین تجارب مفید و ارزنده شما در ساماندهی، انسجام و هم‌افزایی خانواده بزرگ تئاتر کشور، به موجب این حکم، به عنوان "دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت" منصوب می‌شوید.
امیدوارم با استعانت از درگاه حضرت حق جل جلاله در برگزاری هرچه باشکوه تر هفدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت و بهره مندی از ظرفیت بالای هنرمندان متعهد تئاترمقاومت کشور کوشا باشید."

توحید معصومی متولد ۱۳۵۴ دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارشناس ارشد کارگردانی از دانشکده هنر ومعماری است و از سال ۱۳۶۸ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است.
کارگردانی بیش از ۳۰ نمایش صحنه ای و تله تئاتر و حضور در چند دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سوره، ماه، تئاتر مقاومت و... و کسب جوایز مختلف از جشنواره های گوناگون از جمله سوابق هنری توحید معصومی است. وی همچنین در دوره‌های بیست و دوم تا بیست و ششم  جشنواره سراسری تئاتر سوره به عنوان مشاور اجرایی حضور داشته و پنج دوره دبیری جشنواره استانی تئاتر سوره استان اردبیل را بین سالهای ۸۲ تا ۸۶ بر عهده داشته است. وی در پنج سال اخیر مدیر امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و مشاور مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری بوده است.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت به همت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح  و با دبیری حمید نیلی آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
‏نه گلویش ساقه‌ی گندم بود؛
نه فصل فصلِ درو 
داسِ لعنتی...
‏نه گلویش ساقه‌ی گندم بود؛
نه فصل فصلِ درو
داسِ لعنتی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فصیح
درباره فیلم‌تئاتر سنگ ها در جیب هایش i
بارون بیاد،
تگرگ،
مرگ،
گاوها رو باید دوشید...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فصیح
درباره فیلم‌تئاتر سنگ ها در جیب هایش i
من به تماشای نمایش اصلی نرسیده بودم و از پیداکردنش در تیوال خیلی خوشحال شدم.
تماشای اجرای ساده و روان آقای پیروزفر از نمایشنامه ی بسیار دلچسب خانم جونز، واقعاً بهم چسبید، به ویژه در این روزها که از هم دوریم و مجبوریم به اجراهای نوپای آنلاین و فیلم-تئاترها قناعت کنیم.
گذشته از بازی روان این دو عزیز دوست داشتنی تئاتر، آقایان بهبودی و پیروزفر، انتخاب به جای موسیقی، نورپردازی خیلی خوب، انتخاب هوشمندانه نمادها و تغییر نقش ها با حرکات هوشمندانه روی صحنه، خیلی بر لذتم از نمایشنامه افزود. صداقت آقای پیروزفر و وفاداریش به متن اصلی رو هم همیشه می پسندم.
خلاصه اگر نمایش رو مثل من از دست داده اید، بهتون توصیه می کنم یک ساعت و نیم لذت رو از منزل به خودتون هدیه کنید.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کارگاه های مهرواره«جوان سوره» به صورت مجازی برگزار می شود | عکس
کارگاه های مهرواره«جوان سوره» به صورت مجازی برگزار می شود
به دنبال ادامه یافتن مخاطرات کرونا و برای حفظ سلامت مخاطبان، بنا به تصمیم دبیرخانه هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره»، کارگاه های آموزشی این رویداد ادبی به صورت مجازی برگزار ...
دیدن ادامه ››

به دنبال ادامه یافتن مخاطرات کرونا و برای حفظ سلامت مخاطبان، بنا به تصمیم دبیرخانه هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره»، کارگاه های آموزشی این رویداد ادبی به صورت مجازی برگزار می شود. 

به گزارش روابط عمومی سپهر سوره هنر، دبیرخانه هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره» اعلام کرد کارگاه های آموزشی این رویداد حوزه ادبیات به صورت مجازی برگزار می شود.

در این تصمیم که به دنبال ادامه یافتن مخاطرات کرونا و برای حفظ سلامت مخاطبان اجرایی می شود، علاقه مندان سراسر کشور می توانند از نظرات و دیدگاه های اساتید شعر و داستان استفاده کنند.

کارگاه های آموزشی هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره» که مراحل انتخاب و داوری آن در حال حاضر به پایان رسیده و آیین معرفی برگزیدگان آن به دلیل شیوع ویروس کرونا چند ماه به تعویق افتاده است، از طریق آپارات موسسه سپهر سوره هنر، اینستاگرام این مجموعه به  شناسه @sepehrsoorehonar  و سایر فضاها در اختیار مخاطبان جشنواره قرار می گیرد.

این کارگاه های آموزشی با موضوع نقد و بررسی آثار راه یافته به مهرواره در بخش شعر نو توسط افسانه غیاثوند، علی داوودی در بخش شعر کلاسیک، منیژه آرمین و عذرا موسوی در بخش داستان و رمان تدریس می شوند. زمان انتشار این برنامه های تولیدی از کارگاه ها متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

هفدهمین مهرواره شعر و داستان «جوان سوره» به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر در حال برگزاری است.

جعفر میراحمدی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کتاب جدید نویسنده «هنر شفاف اندیشیدن» منتشر شد | عکس
با عنوان «هنر بی‌خبر زیستن»
کتاب جدید نویسنده «هنر شفاف اندیشیدن» منتشر شد
کتاب جدید «رولف دوبلی» با نام «هنر بی‌خبر زیستن» و با عنوان فرعی " خط مشی برای زندگی شاد، آرام و عقلانی"  به فارسی ترجمه و منتشر شد.این کتاب درواقع اثر جدید ...
دیدن ادامه ››

کتاب جدید «رولف دوبلی» با نام «هنر بی‌خبر زیستن» و با عنوان فرعی " خط مشی برای زندگی شاد، آرام و عقلانی"  به فارسی ترجمه و منتشر شد.

این کتاب درواقع اثر جدید نویسنده کتاب‌های پرمخاطب «هنر شفاف اندیشیدن» و «هنر خوب زیستن» است که با ترجمه فاطمه قره‌باقی و حمیدرضا رنجبریان، توسط انتشارات آرادمان به بازار نشر ایران عرضه شده است.

رولف دوبلی، متولد سال ۱۹۶۶، نویسنده و کارآفرین اهل سوییس است. او دانش‌آموخته ام‌بی‌آی و دکتری فلسفهٔ اقتصاد است.

دوبلی از مؤسسان بزرگ‌ترین مؤسسه فراهم آورندهٔ خلاصهٔ کتاب است. او به‌خاطر تألیف کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به شهرت بالایی دست یافت. «هنر چگونه زیستن» دیگر کتاب مشهور اوست.

آثار دوبلی تاکنون به ده‌ها زبان دنیا، ازجمله فارسی، منتشر شده‌اند.

 
این نویسنده سرشناس در کتاب جدید خود به این مهم پرداخته که در تسخیر اخبار روزانه قرار گرفتن، چگونه وجود انسانی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و از زایش و خلاقیت باز می‌دارد. او همچنین در این کتاب، نوعی نسخه عملی برای برون‌رفت از وضعیتِ در تسخیر اخبار عمدتا بد روزانه بودن، و درواقع زندگی بهتر داشتن، ارایه کرده است.

دوبلی در این کتاب این‌گونه سخن گفته است:

"سلام، اسم من رولف است و من معتاد به اخبار هستم"

اگر در گروه‌های خوددرمانی اعتیاد به اخبار، مثل گروه‌های مشابه برای ترک الکل می‌خواستم خودم را معرفی کنم، با عبارت بالا شروع می‌کردم. این داستان به 10 سال پیش برمی‌گردد.

من تا زمانی که ده‌ها هزار ساعت از عمرم را صرف خواندن اخبار کردم، به این موضوع پی نبرده بودم. از خودم دو سؤال پرسیدم: "آیا اکنون جهان را بهتر از قبل می‌شناسی؟" و اینکه "آیا الآن می‌توانی تصمیم‌های بهتری بگیری؟" جواب هر دو منفی بود... طی دوره‌های زندگی‌ام کتاب‌های بی‌شماری درباره مدیریت زمان خوانده‌ام و بیش از ده مورد از پیشنهادهای خوبشان را در زندگی‌ام اعمال کرده‌ام و امروز به این نتیجه رسیده‌ام که حذف اخبار از زندگی بهترین روش ذخیره زمان است.

به‌زودی برای تولید اخبار جعلی نیازی به انسانها نخواهیم داشت. برنامه‌های کامپیوتری هوشمند می‌توانند خودشان آن‌ها را بنویسند. در آینده این مقاله‌های تولیدشده متناسب با سلیقه مصرف‌کنندگان خبری ساخته و پرداخته می‌شوند. مقاومت در برابر آن تقریبا غیرممکن است، حتی برای موارد حساس. اینکه این مقاله‌ها با واقعیت تطابق دارند یا نه، موضوعی ثانویه است. آنچه اهمیت دارد، تعداد کلیک‌ها و درآمد تبلیغاتی حاصل از آن است، یا اینکه بتوانند نظرات ما را به این سو و آن سو ببرند یا ما را به خرید چیزی ترغیب کنند.

نصیحتی برایتان دارم؛ سعی نکنید مسائل نامفهوم و بی‌معنای دنیا را پاکسازی کنید، موفق نخواهید شد. جهان می‌تواند بیشتر از آنکه شما بتوانید دیوانه بمانید، غیرمنطقی باقی بماند. قانون استورجن را در ذهن داشته باشید و آن را پرهیزکارانه بپذیرید، آن‌وقت زندگی بهتری خواهید داشت.

 
کتاب «هنر بی‌خبر زیستن» را آرادمان در ۱۲۰ صفحه به‌ بهای ۲۲ هزار تومان منتشر کرده است.



 

 

 

امیر مسعود این را خواند
جعفر میراحمدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

نگاهی به پدیده نمایش اینترنتی
«تئاتر آنلاین، تئاتری که نیست»
نیلوفر ثانی
روزنامه اعتماد ؛ چهارشنبه 7 خرداد 99

در وضعیت فعلی موجود در جهان با گسترش بیماری اپیدمی کووید‌19‌ تمام فعالیت‌های هنری و تئاتری دستخوش وقفه...

نگاهی به پدیده نمایش اینترنتی
«تئاتر آنلاین، تئاتری که نیست»
نیلوفر ثانی
روزنامه اعتماد ؛ چهارشنبه 7 خرداد 99

در وضعیت فعلی موجود در جهان با گسترش بیماری اپیدمی کووید‌19‌ تمام فعالیت‌های هنری و تئاتری دستخوش وقفه‌ها و توقفِ اجراها و تولیدات آن شده است؛ وضعیتی که در کشورمان به دلیل شیوعی زودهنگام‌، چاره‌ای جز تعطیلی تمام موسسات و تماشاخانه‌های تئاتری نبوده است. بدون شک، علاقه‌مندان و اهالی تئاتر در این شرایط، بی‌صبرانه منتظر برطرف‌ شدن شرایط نامساعد بیماری، با وجود ریسک بالای تجمع و حضور در سالن‌های تئاتر و تمایل به پیوندی نزدیک به تئاتر، با امکانات موجود دارند.چه آنانی که از طریق پلتفرم‌های ... دیدن ادامه ›› پخش زنده، از سایت‌ها و لایوهای اینستاگرامی، مباحث و گفت‌وگوهایی تئاتری را ترتیب می‌دهند و چه مخاطبانی که به فیلم‌تئاترها و حضور آنلاین در این نشست‌ها علاقه دارند، همگی نوعی مشارکت اجتماعی را در پیوند اهالی تئاتر رقم می‌زنند و خواهان رونق آن در این شرایطند. اما در این میان با نمونه‌های بسیاری نیز مواجهیم که حواشی قابل‌ملاحظه‌ای دارند و مورد نقد بسیاری از صاحب‌نظران در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی نیز هستند. کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری و کارگردانی آنلاین، توسط بسیاری از اساتید تبلیغ و ارایه می‌شود و جای پرسش بسیاری را برای آن دسته از تئاتری‌هایی که سالیان سال در این عرصه‌ها مشغول بودند و آموزش داده‌اند، مطرح می‌کند که چطور می‌شود بازیگری و کارگردانی را آنلاین، آموزش داد؟ درحالی که تمام آنچه یک بازیگر باید بیاموزد، فراتر از چند دستورالعمل و تمرین متدهای تیتروار است و اساسا انرژی و حضور در صحنه و تمرینات جمعی است که می‌تواند به جهان بازیگر و هنرمند راه پیدا کند و آن را خلق کرده و بسازد. از طرفی دیگر در این چند روز اخیر با پدیده جدیدی تحت عنوان «تئاتر آنلاین» روبه‌رو شده‌ایم که تبلیغات زیادی را حول این محور که اجرای نمایشی با مدیومی به جز صحنه و حضور زنده و از طریق اینترنت و در غیاب مستقیم تماشاگر، به عنوان تئاتر ارایه می‌کند. آنچه تولید این دست جریان‌هاست، اگرچه از یک متن نمایشی بهره می‌برد اما «تئاتر نیست»، چراکه مهم‌ترین وجه یک اجرای تئاتری را که حضور و زنده ‌بودن در ارتباط بی‌واسطه با تماشاگرست، ندارد. بلکه بیشتر یک برنامه تصویری است که اکت‌های نمایشی را مانند شوهای تلویزیونی به تماشاگران عرضه می‌کند و هر چند به‌صورت زنده و آنلاین اجرا می‌شود اما با میانجی تصویر و دیجیتالی است که اساسا در آن مخاطب هیچ نقشی ندارد و حتی اگر تمام تماشاگران آن حذف شوند هیچ خللی به روند اجرا نه تنها وارد نمی‌شود بلکه اجراگر قادر به درک و ردیابی این حضور و این مشارکت ضلع سوم و بنیادی یک اجرا نیست. او همچنان دارد بدون آنکه اطلاعی از حضور و کنش‌ و واکنش‌های تماشاگر و مخاطبش داشته باشد، روبه‌روی یک لنز دوربین برنامه‌اش را اجرا می‌کند. بنابراین آنچه از این طریق ساخته و پرداخته می‌شود، اساسا حتی «شبه‌تئاتر» هم نیست، مگر تمام معنای تئاتر را که از یونان باستان با معنای لغوی تئاتر یا تئاترون که اشاره به مکان و صحنه و ساحتی از هویت جایی است که در آن اجراگر مستقیما با تماشاگران روبه‌رو و به اجرای نمایش می‌پردازد، دچار تغییرات اساسی دهیم. این دست رویدادها می‌توانند در نوع خود به‌طور مستقل و شاخه‌ای مجزا از تئاتر، یک تولید تصویری باشند که قرار است تماشاگران علاقه‌مند به این ‌دست فیلم‌ها را راضی و خشنود کند اما اینکه مجریانِ آن، با فرصت‌طلبی از یک هنر جاافتاده و معتبر همچون تئاتر و با قصد جایگزینی برای بسته ‌بودن سالن‌های تئاتر، ارایه و عرضه شود، مسیر نادرستی است که نه تنها کمک‌کننده نیست بلکه آسیب‌زننده است و کالایی کردنِ بسته‌های فرهنگی برای مصرف ‌شدن در این روزهای پرمخاطره‌ای است که مخاطب تئاتر را در قالب‌های جعلی تربیت ‌کرده و جاسازی کند. «تئاتر واقعی» چیزی نیست که به‌صورت مکانیکی و بی‌وقفه و بی‌اعتنا به ارتباط با مخاطب تا انتهای خودش پیش برود. تئاتر در ساحتِ خود نیازمند ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با تماشاگری است که از این مواجهه به دریافت‌ها و تجربیاتی دست یابد که در هیچ موقعیت دیگری از برخورد با سایر هنرها، حتی حوزه‌های هم‌مرز با تئاتر مانند فلسفه، روانکاوی و امر سیاسی، قابل دریافت نیست. او با حضور در اتمسفر زنده یک اجرا، هم‌نفس با اجراگران و ناظر به کوچک‌ترین رخدادهای روی صحنه است که هر کدام می‌تواند کاملا در بداهه‌ترین صورت خود به اجرا درآید که احتمال هر نوع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و حتی تاثیر بر کل نمایش همواره وجود دارد و وجود صدها چشم و نگاهی که پیوسته و با پیگیری لحظه‌لحظه، بازیگر را مورد تیزبینی و قضاوت خود قرار می‌دهد و آن همذات‌پنداری و تاثیراتی که کاتارسیس ارسطویی را به دنبال دارد، همه و همه از مکمل‌ها و ویژگی‌های اجرای یک تئاتر واقعی است؛ تئاتری که حتی می‌تواند بدون دکور و ملزومات صحنه، بدون کلام، بدون موسیقی و سایر عناصر مداخله‌گر دیگر و تنها با عنصر زنده ‌بودن و مواجهه مستقیم با تماشاگر، خود‌ را خلق و ارایه دهد. اگر مخاطبی نباشد، صحنه و بازیگر، از معنای حقیقی اجراگری خود تهی خواهند شد چه برسد به آنکه اساسا آنچه دارد عرضه می‌شود با حضور دوربین و فیلمبرداری و ارتباط غیرمستقیم، وجوهاتش را از مدیومی دیگر به جز تئاتر به دست می‌آورد.
«تئاتر آنلاین»‌نام غلطی است که آدرس نادرستی به مخاطبانش می‌دهد، آنچنان که بعد از این، پدیده اجرا و تئاترآنلاین در زمره سبک‌های تئاتری جای گرفته و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. درحالی که این پدیده، جریانی تصویری و کاملا نامرتبط با تئاتر است و هر چند می‌تواند به عنوان هنری در این روزهای توقف کار تولید جمعی و اجراهای زنده با حضور تماشاگران، مطرح باشد و برای علاقه‌مندانش سرگرمی و ساعاتی از یک تجربه که چندان هم بکر و نوآور نبوده و بلکه بارها و بارها مشابهاتش چه از برنامه‌های زنده روی آنتن تلویزیون و چه پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی، ارایه شده، باشد، اما لازم ا‌ست که موجبات هیجان کاذب و تبلیغاتِ جعلی از بابتِ یک حرکت تئاتری با ایثارگری هنرمندانِ دست‌اندرکارش، برای علاقه‌مندان به این هنر را فراهم نکرده و از آن به عنوان جریانی سازنده در روزهای افول تئاتر و هنرمندان تئاتری، یاد نشود. بالطبع حضور و هرگونه فعالیتی در این وقفه تاریخی، می‌تواند تاثیرات خودش را به همراه داشته باشد اما نه چنان‌که تخریب و آسیب‌زننده به بدنه اصلی هنرهایی همچون تئاتر باشد که برای رسیدن به این جایگاه در طول قدمت نه چندان زیاد خود در ایران، زحمات و خون دل‌های بسیاری به ‌جان خریده‌ است.
خانم ثانی بسیار عزیز،
چقدر حیف که شما هم با این پدیده مخالفید.
۲ روز پیش، چهارشنبه
محسن جوانی
درود میدونم نباید بیام وسط بحث دو نفره ولی با احترام تام و تمام به جناب صادقی بزرگوار، نظر بنده به نظر خانم ثانی نزدیک‌تره. فقط خواستم بگم دنبال میکنم و لذت می‌برم از این مباحثه ارادت
ارادتمندم باعث افتخاره همنظری با شما آقای جوانی عزیز
۵ ساعت پیش
پوریا صادقی
گپ زدن با شما همیشه دلچسب و آموزنده س ۱- منظور از “روشی”، یک روش بود. جمله ی من گویا نبوده. باید می نوشتم ‘روشی از روشهای” ابراز و بیان یک ایده... منظور نظر این بود که هدف تیاتر، انتقال یک ...
سپاس بسیار آقای صادقی عزیز
راستش هنوز برای من تعریف شما از تئاتر جا نیفتاده که صرفا بیانگر روشنی از این هنر باشه ..چون بحث هدف یک هنر در تعریفش لحاظ نمیشه .. بلکه چگونگی و ماهیتش هست که باید گویا باشه :)
ممکنه تعریف تون از تئاتر رو لطفا دوباره بفرمایید شاید با این مسیر به جمع بندی بهتری برسیم :)
" تعریف هنر تئاتر " چیست ..

ممنونم
۵ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مرضیه
درباره فیلم‌تئاتر اتاق ورونیکا i
وقتی تئاتری تا این حد زیبا را به صورت آنلاین دیدم، بیش از پیش به این حقیقت پی بردم که هنر بی انتها زیبا، پویا و همواره زنده است.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فریبا
درباره فیلم‌تئاتر خدای کشتار i
ببخشید فیلم تئاترهایی ک میگذارید یعنی باید دانلود کرد و دید یا باید حضوری رفت ب سالن نمایش؟ من متوجه نحوه عملکردش نیستم.
پویا فلاح این را خواند
به صورت آنلاین از طریق وب می تونید مشاهده کنید
۲ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ز عقل اندیشه ها زاید که انسان را بفرساید
گرت آسودگی باید برو عاشق شو ای عاقل...
.
.
.
.
.
.
.
.
سعدی_جان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یگانه
درباره نمایش کالیگولا i
کالیگولا: آدم ها می میرند و خوشبخت نیستند.
هلیکون: آخر، کایوس، این حقیقتی است که آدم ها به آسانی با آن می سازند. به دور و بر خودت نگاه کن؛ این چیزی نیست که مانع ناهار خوردنشان بشود.
کالیگولا: پس دور و بر من هر چه هست دروغ است و من می خواهم که مردم با راستی زندگی کنند!
یادش بخیر...
۳ روز پیش، سه‌شنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
قحطی و بیماری‌های مرگبار در دوران قاجار
حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش در دوران قاجار بیماری‌ها و قحطی‌های فاجعه‌باری رخ داد که شاید کمتر در تاریخ به آنها پرداخته شده است. در این ویدیو تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از ...
دیدن اطلاعات ››
حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پیش در دوران قاجار بیماری‌ها و قحطی‌های فاجعه‌باری رخ داد که شاید کمتر در تاریخ به آنها پرداخته شده است. در این ویدیو تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از نوشته‌ها و سفرنامه‌های گوناگون، برخی از آنها را بازگو کنیم.
Samira، زهره مقدم، سید حامد حسینیان و محمد عمروابادی این را دوست دارند
چقدر دردناک بود... :((
۳ روز پیش، سه‌شنبه
کاش زودتر کرونا هم همینجوری به تاریخ بپیونده
۲ روز پیش، چهارشنبه
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عالللللیییی
پویا فلاح این را خواند
واقعا فیلم خوبی بود؟
۳ روز پیش، سه‌شنبه
علی جباری
واقعا فیلم خوبی بود؟
من فقط بازی صابر ابرو دوست داشتم و لاغیر
۹ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید