۱. همینک تیم پشتیبانی تیوال از طریق ایمیل و روش‌های اینترنتی در خدمت شماست و موقتا پاسخگویی تلفنی متوقف شده‌است. اطلاعات بیشتر
۲. برای پیش‌گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونای جدید، همه تئاترها، کنسرت‌ها و سینماها تا پایان هفته یعنی آدینه ۹ اسفندماه تعطیل است. اطلاعات بیشتر
تیوال | دیوار
S2 : 22:06:30
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال

 

#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#ابر_بارانش_گرفته_2020
#سورئال_اجتماعی
#سینمای_ایران

مولف در این اثر به دنبال ترسیم قهرمانی ست که با صبر و حوصله فراوان و با ایثار به کمک افرادی می رود که سخت گرفتار بیماری شده اند و در این راه کارگردان با استفاده از المان های ساختار سورئال یک باور خاص را در انتها ریشه این از خودگذشتگی ها قلمداد می کند . باوری که ریشه در رویای قهرمان دارد و سبب شده تا جهان پیرامون خود را زیباتر بیند . زیبایی که در تصویربرداری بی نقص و چشم نواز اثر نیز به خوبی قابل رویت بود اما اثر از دو نقطه ضربات سنگینی دریافت می کند و صورت زیبای خود را با چهره ای لگدمال شده تعویض می کند . نخست داستان پردازی و شخصیت پردازی طولانی اثر که هیچ کمکی به اوج و پایان قصه نمی کند و همچون مردی با پاهای دو متری می ماند که بدنی سی سانتی را بر بالای خود حمل می کند . این امر ... دیدن ادامه » سبب می شود تا فیلم نتواند کشش لازم را ایجاد و پایان زیبای خود را به خوبی منتقل کند . این فیلم در وهله دوم زمانی که قهرمان قصه به سراغ آخرین بیمار خود می آید با قرار دادن یک سکانس سورئال ( جا به جا شدن لیوان بدون دخالت خارجی ) عملا پایان خود را فاش می کند و بر همگان مسجل می شود که در پی این سکانس سورئال باید اتفاقاتی از این قبیل در انتها نیز رقم بخورد تا اثر در چارچوب ترسیم شده باقی ماند و اتفاق نظیر نیز که برای قهرمان تکرار می شود رویایی است که بیمار آخر آن را در گذشته تجسم کرده است. فیلم عملا با این افشاگری پنهان، تعلیق انتهایی خود را نیز برملا کرده و ضربه ای سنگین به متن وارد می کند .

نمره 5 از 10
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
متین شفیعیون پاک
درباره نمایش لانچر ۵ i
نمایش لانچر 5 در اصل به ما نشون میده که معنیه اصلی تئاتر چی هست، ( چیزی که توی اکثر نمایش های دیگه نمیبینیم ) نشون میده که محور اصلی تئاتر ینی کنش های فردی ( چیزی که توی این تئاتر به بهترین شکل کارگردانی و بازی شد). نمایش با توجه به طولانی بودن زمان اجرا از ریتم نمی افته و برای تماشاچی خسته کننده نمیشه، البته یه نکته خیلی مثبت این نمایش وجود طنزهاییه که اصلا جنسی نیست و کاملا توی موقعیته و باعث میشه خنده ی زیادی رو بگیره؛
بازی امیر نوروزی توی این نقش میتونم بگم بهتر از این نمیشد، کاملا توی نقش هستن و به بهترین و ساده ترین شکل ممکن بازی میکنن، کارگردان این نمایش با انتخاب امیر نوروزی نشون داد که این موقعیت ها هستن که نشون میدن یه کاراکتر دارای چه خصوصیاتی مثل جذبه هستش؛ (( به جای اینکه یه بازیگر قد بلند و هیکلی رو انتخاب کنن، ترس و توی سربازا و توی ... دیدن ادامه » موقعیت نشون میدن و اینطوری تماشاچی کاملا میپذیره)).
در کل این نمایش نشون میده مهمترین چیز موقعیت های درست هستش و بدون بازیگرهای چهره و مطرح میشه یه نمایش بسیار موفق و عالی داشت.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«پیرامون سپاسگزاری در بروشورهای تئاتر»

در منزل آرشیوی انبوه از بروشورهای بسیاری از تئاترهای اواسط دهۀ هشتاد تا به کنون متعلق به تئاترهای اصفهان و تهران را جمع آوری کرده ام. هنگامی که به دو صفحۀ پایانی بروشورها که معمولاً بخش سپاسگزاری و تشکر ویژه است نظری بیندازیم متوجه می شویم که در اغلب قریب به اتفاق بروشورهای تئاترهای اصفهان حتماً از شورای نظارت و ارزیابی با ذکر تک تک نام ها سپاسگزاری به عمل آمده است، در حالی که در اغلب بروشورهای تئاتر پایتخت چنین چیزی را مشاهده نمی کنید، بلکه تنها به ذکر نام عوامل سالن ها و تماشاخانه ها اکتفا گردیده است.
بیایید به این بپردازیم که اصولاً و از چشم انداز اخلاقی چه زمانی تشکر لازم است؟ تشکر زمانی لازم است که فردی کاری را که وظیفه اش نیست برای شما انجام بدهد یا اینکه بیش از وظیفه اش برای شما وقت و انرژی صرف ... دیدن ادامه » کند یا کمک های ویژه تری که جزو وظایف او نیست برای شما انجام دهد. در چنین حالت هایی تشکر نکردن را می توان سهل انگاری، کم لطفی و بی توجهی به حساب آورد؛ اما زمانی که فردی در قبال شما به وظیفه اش عمل می کند شما مختارید که از او تشکر بکنید یا نکنید، اجباری وجود ندارد. با پرس و جو از چند گروه نمایشی در فضای تئاتر اصفهان متوجه می شویم که مدیریت سالن ها و برخی نهادها با ارائۀ فرمی به آنها برای بخش سپاسگزاری مؤکداً تشکر از شورای نظارت را همراه با ذکر اسامی گنجانده اند که با توجه به توضیحات فوق چنین حرکتی به صواب نیست.
بنده گمان نمی کنم که حتی اعضای شورای نظارت و ارزیابی تئاتر اصفهان نیز راضی به چنین اجباری باشند و گواه بر این مدعا را آخرین تئاتر خودم می دانم که در بهمن و اسفند سال گذشته در تماشاخانۀ ماه اصفهان بر صحنه بردم. در بروشور این تئاتر بنده به عنوان صاحب اثر در بخش سپاس گزاری به عوامل و مدیریت حوزۀ هنری اکتفا کردم و نامی از شورای نظارت به میان نیاوردم. از سوی ادارۀ ارشاد و شورای نظارت نیز بدین منظور تذکر یا اعتراضی نسبت به من وارد نشد. بر این اساس اگر مدیریت برخی نهادها، سالن ها و تماشاخانه ها اجباری بر این موضوع متصور شده و بر گروه های تئاتری اِعمال می کنند لازم است تا در کار خود تجدید نظر کرده و برای گروه ها نسبت به تشکر کردن یا نکردن از شورای نظارت اختیار قائل شوند.

وحید عمرانی (عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران)
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
حمید خورشیدی  
درباره نمایش پسر i
با سلام و احترام
با توجه به مشکلات به وجود آمده در خصوص بیمارى کرونا، تعطیلى هاى پیش آمده و ضرورت حفظ سلامتى مخاطبان، طبق هماهنگى با مدیریت محترم سالن سیمرغ، قرار شد اجراى نمایش "پسر" به فروردین سال آینده موکول شود.

با سپاس
محسن مظاهرى
تهیه‌کننده و کارگردان نمایش پسر
٦ اسفند ٩٨
واقعا خوب بود.هر وقت دست دختری رئ تی دست مادرش میبینم که به مدرسه میره یاد این نمایش میافتم. چه رنجهایی کشیدیم تا به اینجا رسیدیم. واقعا موضوع و بازیها عالی بودند.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آلبوم عکس
ارگ تاریخی میشیجان... دیدن متن »

ارگ تاریخی میشیجان بنایی خشت وگلیو متعلق به دوره قاجاریه(۱۱۷۴ –ه.ش) است که در روستای میشیجان علیا از توابع شهرستان خمین استان مرکزی واقع شذه است.این عمارت در زمینی به شکل مستطیل هشت ضلعی و به مساحت حدود یک هکتار در کنار امامزادگان این روستا بنا شده که ساختمان اصلی آن به صورت بنایی منفرد در دو طبقه با پلان چهار ضلعی و بانمای ترکیبی گچ وآجر در وسط محوطه قرارگرفته و سقف آن به وسیله قاب بندی‌های چوبی یکپارچه آراسته شده و محلاقامتامیر حشمت بوده است. در شمال وغرب محوطه فضاهایی با کاربری گلخانه، مطبخ،انبار غلات، محل اسکان خادمین و حیاط خلوت قراردارد. عمده مصالح به کار رفته در این بنا خشت و گل و چوب بوده و سقف اطاق‌ها بصورت طاق آهنگ و طاق‌های چهار بخشی و سقف مسطح چوبی طراحی شده است..درجنوب محوطه کالسکه خانه قراردارد که دارای یک سقف چهار گنبدی است. همچنین در قسمت شمال و جنوب عمارت دو بر جدیده بانی قرارگرفته است. در قسمت جنوب شرقی محوطه هشتی ورودی قراردارد که شامل یک راهرو و چند اتاق با سقف‌های چوبی در طرفین آن است. در زیر اتاق شمالی هشتی یک سیاه چال با ورودی مخفی از داخل اتاق قراردارد که از آن برای زندانی کردن افراد استفاده میشده است.

عکس: فرهنگ یوسفی / مهر



ارگ تاریخی میشیجان | عکس ارگ تاریخی میشیجان | عکس ارگ تاریخی میشیجان | عکس ارگ تاریخی میشیجان | عکس ... دیدن همه عکس‌ها »
۵ ساعت پیش
امیر مسعود، علی ملکی، نیلوفر ثانی، امیرمسعود فدائی و پرند محمدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درود، هنردوستان گرامی
برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، با آغاز روز های جدید اجراها تمامی صندلی ها و محیط تماشاخانه، قبل و بعد از اجرا توسط گروه اجرایی به طور کامل گندزدایی و ضدعفونی میشوند!
با خیال راحت به تماشای محرمانه بنشینید.. :)
امیر مسعود، میم سردلی و شاهین ه این را خواندند
امیرمسعود فدائی و جعفر میراحمدی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام
در خواست برگشت مبلغ خرید بلیت تیاتر رو دارم ممنون می شم مبلغش به همان کارتی ک باهاش خرید کردم برگشت داده بشه ( شماره پیگیری 268712 ) قهوه قجری
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آژانس‌های مسافرتی در کمای «کرونا» | عکس
لغو سریالی تورهای داخلی و خارجی دردسرساز شد
» آژانس‌های مسافرتی در کمای «کرونا»
... دیدن متن »

در حال حاضر بازار گردشگری ایران به کما رفته است چون از طرفی گردشگرانی که قصد سفر داخلی را داشته‌اند سفرهای خود را لغو کردند و ازسوی دیگر مسافران خارجی که قصد سفر به ایران را داشتند نیز سفرهای خود را به حالت تعلیق در آوردند. به همین دلیل فعالان بازار گردشگری با سکته سفرهای ورودی به کشور و سفرهای داخلی مواجه هستند. این اتفاق بعد از افزایش قیمت بنزین و ماجرای سقوط هواپیما اتفاق افتاده و با این وضعیت صاحبان آژانس‌های مسافرتی سفرهای نوروز ۹۹ را در حجم بسیار پایین ارزیابی می‌کنند.

این روزها بازار گردشگری ایران در یک وضعیت فوق‌العاده به سر می‌برد و با شیوع ویروس کرونا و ورود آن به ایران بسیاری از فعالان این حوزه با مشکلات مختلفی مواجه شده‌اند، به‌طوری‌که اغلب دفاتر مسافرتی از کاهش میزان فروش تورها و بلیت‌ها معترض هستند. در این میان برخی از کشورها از جمله ترکیه به بستن مرزهای خود پرداخته‌اند و از ورود گردشگران ایرانی به کشور خود جلوگیری می‌کنند. همین امر نیز موجب شده بسیاری از تورهای مسافرتی برای گردشگران ایرانی حتی در ایام تعطیلات نوروز لغو شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بیش از ۵۰ نفر از فعالان بازار گردشگری در جلسه‌ای حاضر شدند تا راهکاری برای این مشکلات پیدا کنند. آنها از کنسلی بیش از اندازه سفرها به علت لغو پروازها متضرر شده‌اند و در حال حاضر نیز باید پول مسافران را به آنها بازگردانند. از طرفی به علت اینکه در کشورهای خارجی برای همین مسافران اقامتگاه‌هایی را رزرو کرده‌اند با این اتفاق از نظر اقتصادی به میزان قابل توجهی متضرر خواهند شد.

از سوی دیگر فعالان بازار گردشگری عنوان کردند که ایام عید یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای کسب‌و‌کارشان محسوب می‌شود زیرا به علت تعطیلات بیشترین سفرها توسط گردشگران داخلی صورت می‌گیرد و میزان قابل توجهی از درآمد سالانه‌شان در همین ۱۵ روز کسب می‌شود و اگر شیوع این ویروس برای تعطیلات عید همچنان ادامه داشته باشد احتمالا برخی از فعالان این حوزه ورشکست خواهند شد. در حال حاضر که مدت کوتاهی از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد اغلب سفرهای داخلی نیز لغو شده است؛ به‌طوری‌که براساس آمار یکی از مدیران دفاتر مسافرتی بیش از ۷۵ درصد تورهای مشهد به علت ترس از ابتلا و گسترش کرونا کنسل و موجب شده تا ۹۰ درصد هتل‌های این شهر بدون مسافر باشند همچنین در شهر قم نیز در حال حاضر حتی یک مسافر در ‌هتل‌ها اقامت ندارد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در جلسه‌ای که در شورای‌عالی هوایی کشور که به‌منظور بررسی بحران کرونا و وضعیت گردشگری کشور تشکیل شده بود تصویب شد که تمامی هواپیماهای ورودی و خروجی پس از پیاده‌ کردن مسافران کاملا ضدعفونی شوند و تمامی مسافران و گردشگرانی که قصد خروج از کشور را دارند، باید پیش از سفر کارت سلامت دریافت کنند که برای صدور کارت سلامت به گردشگران قرار است در تمامی فرودگاه‌ها یک اتاق برای معاینه و یکی برای قرنطینه تعبیه شود.

اما برخی از کشورها برای کنسلی و بازگرداندن پول به دفاتر بهانه‌تراشی می‌کنند؛ در همین راستا حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: سازمان هواپیمایی کشور باید برای ایرلاین‌ها بخشنامه‌ای صادر کند تا تمام مبالغ مورد نظر را به دفاتر باز گردانند زیرا زمانی که مسافر تمایلی به سفر ندارد چاره‌ای جز ابطال نیست. همچنین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرات هوایی و جهانگردی ایران با ارسال نامه‌ای به علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وی خواسته در راستای ضایع نشدن حق و حقوق مسافران  دفاتر مسافرتی فعال همکاری‌های لازم را انجام دهند.

رفیعی گفت: در حال حاضر برخی کشورها مرزهای خود را برای ورود گردشگران ایرانی به کشور خود بسته‌اند و دفاتر نیز چاره‌ای جز بازپرداخت وجوه دریافتی ندارند. بنابراین برای محفوظ ماندن حقوق مسافر و دفاتر مسافرتی باید هتل‌ها و ایرلان‌ها نیز همکاری کنند. همچنین همین درخواست را از وزیر راه و شهرسازی، وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه که با این مساله مرتبط هستند نیز خواهیم داشت زیرا در حال حاضر بازار گردشگری در حالت فوق‌العاده قرار دارد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما و افزایش نرخ ارز  پیش‌بینی می‌شود اغلب مسافران نورزی به سفرهای داخلی به‌صورت زمینی خواهند پرداخت اما با وجود پیش‌بینی‌هایی که از آمار مسافران شده بود در حال حاضر حدود ۴۵ درصد از مسافران  داخلی سفرهای زمینی خود را لغو کرده‌اند. همچنین تمامی تورهای مدارس، دانش‌آموزی، دانشگاهی و ... نیز در حال لغو کردن سفرهای خود هستند. با چنین وضعیتی هیچ کدام از آژانس‌های مسافرتی نمی‌توانند برای عید و درآمد حاصل از آن برنامه‌ریزی کنند.

علی‌اصغر باریکانی، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی در سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این نشست گفت: باید شرایط فعلی را پشت سر بگذاریم و علاوه بر بخش گردشگری بسیاری از حوزه‌های دیگر نیز به‌دلیل شیوع کرونا با مشکلات متعدد مواجه هستند.

وی گفت: تصویب شده است در فرودگاه‌هایی که به مقصد ترکیه پرواز دارند یعنی فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد و شیراز نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی حضور مداوم داشته باشند و کارت سلامت برای مسافران و گردشگران براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت صادر کنند تا  گردشگران بتوانند به راحتی از کشور خارج شوند.

جواد موسوی، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، هم گفت: با توجه به شیوع کرونا امسال برای حوزه گردشگری سال خشکسالی است همچنین اطلاعی از تعداد هتل و ایرلاین‌هایی که برای اسکان و جابه‌جایی گردشگران قرارداد بسته‌اند نداریم تا بتوانیم براساس آنچه وزارت بهداشت به‌عنوان شهرهای ممنوعه برای سفر اعلام خواهد کرد، کاهش سفر را به اجرا بگذاریم.

وی در خصوص اعتراض برخی از مدیران دفاتر مسافرتی در خصوص جلوگیری مسوولان برخی از شهرها از ورود اتوبوس‌های تورهای مسافرتی به آن شهرها عنوان کرد: با دستور ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت مسوول اعلام سیاست‌های مقابله با کرونا است. در همین راستا نیز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید شهرهای ممنوعه برای سفر را به دفاتر مسافربری اعلام کند تا به آن مناطق سفر نکنند بنابراین مسوولان استانی نمی‌توانند از ورود تورها جلوگیری کنند.

همچنین موسوی در خصوص وضعیت تورهای خارجی که فروخته‌شده اما به دلیل ویروس کرونا لغو شده‌اند نیز گفت: جلسه‌ای با وزارت خارجه برای رفع این مشکل و بازگرداندن پول به شرکت‌هایی که تورهای خارجی فروخته‌اند خواهیم داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

امیر مسعود و امیرمسعود فدائی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام
چه خبرا ؟!
کرونا نگرفتید:)))
چرا کرونا اولین ضربه شو به فرهنگ و هنر مملکت زد آخه!
رویا جان متاسفانه یا خوشبختانه من که هنوز نگرفتم :))
۶ ساعت پیش
:))))))
۲ ساعت پیش
واقعن. اینهمه تعهد بامداد تو این برهه از زمان از کجا میاد
۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید


پرنده چند روزی می شد که پدر و مادرش ترکش کرده بودن و زمان این بود که خودش باشه، مقداری دونه برای پرنده گذاشته بودن که برای چند روز کافی بود.
تو این چند روز پرنده دونه‌ها را می خورد و یک نیم نگاهی هم به آسمانی که پرنده‌های دیگه داشتن پرواز می کردن داشت،ولی دلش می خواست مثل آن ها بشود، اما اون گرفتار راحتی لانه بود.
دونه‌هاش تموم شد، ولی راحتی و کثیفی لونه برای پرنده قابل تحمل بود.روز‌ها گذشت و پرنده لاغر و لاغر‏تر می شد.روز ها بود که پرنده داشت غصه فرصت‌های گذشته رو می خورد، اما حتی با دیدن پرنده‏‏‌هایی که داشتن زندگی می‌کردن و نمی‌خواست سختی اون راحتی رو تحمل کند.
یک روزی دختر بچه‌ای داشت از کنار لونه رد می شد، پرنده رو که دید، دل دختر برای کبوتر سوخت و اون رو به خونه‌شون برد.
پرنده تا آخر عمر تو قفس راحت زنده موند.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به یاد دارم در دوران دانشجویی فیلمی دیدم به نام منطقه جنگی(The War Zone) محصول سال ۱۹۹۱، در این فیلم یک خانواده ی انگلیسی، متشکل از پسر و دختری نوجوان به همراه پدر و مادری حامله، به حومه ی لندن نقل مکان می کنند. مادر خانواده، در حین نقل مکان، بچه را به دنیا می آورد. روزی پسر نوجوان خانواده با صحنه ی عجیبی روبرو می شود. راز بزرگ و ترسناکی که رویارویی با آن بسیار مشکل است. بچه ای که تازه به دنیا آمده، مریض می شود. پسر، در گیر و دار راز کشف شده.... تصویر یک خانواده از هم پاشیده آنهم در سراشیبی سقوط، پدید آمدن رازی ترسناک در خانواده که بیان کردن آن ترسناک تر از خود راز است. به قدری در طول تماشای این فیلم بهت زده میشوید که نفس تان بالا نمی آید شما بعد از دیدنش، دیگر همان آدمی نخواهید بود که قبل از دیدنش بودید.
در این فیلم حتی یک تیر هم شلیک نمی شود ولی نام آن منطقه ... دیدن ادامه » جنگی ست، یک درام سرگیجه آور که دنیا را برایتان کابوس می کند، مانند شرایط کنونی ما، زندگی در شرایطی سخت ‌و راز آلود با وجود تنشهایی پیچیده، به یقین ما اکنون در منطقه جنگی هستیم و بی شک آیندگان این را بهتر درک خواهند کرد. بیایید زندگی کردن در شرایط جنگی را بیاموزیم و قشنگ تر به زندگی نگاه کنیم معرکه بیار منطقه جنگی نباشیم به یکدیگر کمک کنیم تا از منطقه جنگی به سلامت عبور کنیم
celine، امیر مسعود و امیرمسعود فدائی این را خواندند
محمد مجللی و پویا فلاح این را دوست دارند
این فیلم بشدت منو تحت تاثیر قرار داد
گریه های تیلدا سویینتون هنوز یادمه !
۴ ساعت پیش
یه فیلم دیگه هم همین بانو تیلدا که من مریدش هستم بازی کرده که باعث ترس من از خانواده شد و پایان شوکه کننده ای هم داشت
اگر شد ببینین

(We need to talk about kevin (2011
۳ ساعت پیش
مرسی از پیشنهادت محمد جان
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
زمان برگزاری نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر به تعویق افتاد. | عکس
کرونا نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر را به تعویق انداخت 
» زمان برگزاری نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر به تعویق افتاد.
... دیدن متن »

 

کرونا نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر را به تعویق انداخت 

زمان برگزاری نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر به تعویق افتاد.

به گزارش تیوال به نقل از روابط عمومی این جشنواره، دبیرخانه جشنواره ثمر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: قرار بود این جشنواره ۹ الی ۱۸ اسفند ماه در عمارت نمایشی نوفل لوشاتو برگزار شود اما به دلیل شرایط پیش آمده و اهمیت سلامتی گروه ها و تماشاچیان که این روزها در پی شیوع ویروس کرونا دچارش هستیم ، برگزاری این جشنواره به تعویق می‌افتد.

 

متن بیانیه به شرح ذیل است:

به نام خدا

تلخی های هزار و سیصد و نود و هشتمین سال خورشیدی گویا قصد رخت بربستن از حال و روز ما ندارد. دیگر به خبرهای ناگهانی بد عادت کرده ایم. کمتر صبحی را با دلخوشی بیدار شدیم و کمتر شبی را با آرامش به خواب رفتیم.

این بار اما مهمان ناخوانده ای به جان مان افتاده که نه مرد میشناسد و نه نامرد، نه راست میشناسد و نه چپ و فعلا مستقیم می تازد به سوی سلامت همه مان.

بی شک در این میان مهمترین وظیفه، حفظ آرامش و تلاش برای کنترل شرایط است. تمام بار این زحمات بر عهده مسئولین نیست و هر ایرانی وظیفه پیشگیرانه در این مسیر دارد. از یک دست ندادن ساده تا شاید عدم برگزاری یک جشنواره جذاب.

بر همین اساس دبیرخانه نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر در راستای حمایت از سلامت تماشاگران، اعضای گروه های شرکت کننده و جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا، پس از جلسه مدیران تصمیم به تعویق انداختن جشنواره در اسفند ماه سال جاری نموده است. طبیعی ست با توجه به تلاش های مسئولین و روند کنترل این بیماری، زمان دیگری برای برگزاری نهمین دوره جشنواره اعلام خواهد شد.

نهمین جشنواره تئاتر ثمر با پایبندی به شعار هویت ثمره تئاتر تلاش دارد تا هویت ایران و ایرانی را در عرصه ملی نمایان سازد. امید که این کمترین تلاش اهالی هنر و تئاتر، قدمی در مسیر رهایی از این روزهای تلخ باشد.

با احترام

دبیرخانه نهمین جشنواره تئاتر ثمر

رضا دادویی (دبیر نهمین جشنواره تئاتر ثمر) 

حامد شفیع خواه (مدیر اجرایی نهمین جشنواره تئاتر ثمر ) 

محمدرضا ژیان (مدیر جشنواره تئاتر ثمر )

 

نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر با دبیری دکتر رضا دادویی، که ابتدا قرار بود این جشنواره از مورخه ۹ الی ۱۸ اسفند ماه در عمارت نمایشی عمارت نوفل لوشاتو برگزار شود حال با وضعیت پیش آمده به سال بعد موکول شد.

 

امیر مسعود و امیرمسعود فدائی این را خواندند
میم سردلی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
shirinbo
درباره نمایش اِلویرا ٢٠٢٠ i
بسیار لذت بردم! مرسی از آقای بابک کریمی عزیز و همه هنرمندان این نمایش.
امیرمسعود فدائی، bahar، celine و سپیده این را خواندند
امیر مسعود و بهروز غیاثی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شیوه و تعهد تیوال به پاسخگویی کاربران در دوره شیوع کرونا | عکس
» شیوه و تعهد تیوال به پاسخگویی کاربران در دوره شیوع کرونا
... دیدن متن »

با توجه به شیوع بیماری کرونا، تیوال تعهد جدی به حفظ پاسخگویی و پشتیبانی سریع کاربرانش را همزمان با حفظ سلامت همکارانش در اولویت قرار داده‌است. از این‌رو موقتا پاسخگویی تلفنی متوقف شده اما کلیه تیم‌های محتوا، فروش و پشتیبانی کاملا فعال بوده و از طریق ایمیل (نوشته شده در بخش تماس در سایت) در خدمت کاربران عزیز هستند. خدمات به هنرمندان و سالن‌های محترم نیز با قدرت و سرعت قبل ادامه دارد. همچنین ممکن است شیوه‌های اینترنتی دیگر پشتیبانی برای این دوره نیز به زودی معرفی شود.

روجا قاسمی، محمد کریمی | Mohamad Karimi، سپیده و پوریا صادقی این را خواندند
میم سردلی، امیر مسعود، bahar، زهره مقدم، شاهین و لیلى شجاعى این را دوست دارند
سلام!

در مورد بازگشت هزینه‌ی بلیط کنسرت آقای قربانی (شنبه ۳ اسفند ساعت ۲۱:۳۰) ؛ به چه شکلی باید پیگیری انجام دهم؟
۳ ساعت پیش
با سلام و احترام
من ۲ تا بلیط برای کنسرت اقای سالار عقیلی ، برای روز جمعه ، ساعت ۱۸:۳۰ خریده بودم که با توجه به اعلام قبلی ، مبنی بر کنسلی کنسرتها تا تاریخ ۹ / ۱۲ / ۹۸ با توجه باینکه ماامکان شرکت در کنسرت را در روزهای بعد نداریم ، خواهشمند است دستور فرمایید ... دیدن ادامه » مبلغ بلیطها را به همان شماره کارتی که خریداری شده بود واریز فرمایند .
با تشکر : احمد ریاضی
۱ ساعت پیش
همیاری جان،
کاش همین پیغام رو صورت صوتی هم روی خطوط تلفن قرار بدید. تا برای کسانی که زنگ می زنن پخش بشه و ایجاد شائبه نکنه
۴۹ دقیقه پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقد و بررسی نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» به کارگردانی میکائیل شهرستانی

در پناه اصالت...

به قلم مجید اصغری، منتقد گروه تئاتراگزیت
ارزش‌گذاری منتقد: یک ستاره- قابل تحمل

میکائیل شهرستانی از آن نسلی از تئاتری‌هایی‌ست که سخت در حال انقراض هستند. همان‌هایی را می‌گویم که هنوز خرده‌اصولی برایشان باقی مانده و به آن پایبند هستند. این که نمایش باید سروقت شروع شده و با احترام با مخاطب برخورد شود، ارثیه‌ی همان نسل برای شهرستانی‌ست. اما شهرستانی روی دیگر آن نسل به تاریخ پیوسته را نیز به ما یادآور می‌شود و آن تواضع و فروتنی است. همان نسلی که مخاطب را بدهکار خود قلمداد نکرده و با عشق و خلوص مقابلش سر فرود می‌آورد. به همین منظور است که رورانس نمایش شهرستانی بهترین قسمت اثر اوست. زیبایی اگر در آدمی ریشه ندواند، گذرا شده و با اندک مجالی از یادها فراموش ... دیدن ادامه » می‌شود. خلاقیت و شعور زیبایی‌شناسی‌ای که به درد زیست هنرمند نخورد، مفت نمی‌ارزد. زیبایی با فروتنی درآمیخته شود، صاحبش را اصیل می‌کند و اثرش را ارزنده. این گل تواضع و روحیه‌ی فروتنی گویی در بازیگران نمایش که اغلب آن‌ها برای اولین بار است که بازی در صحنه تئاتر را تجربه می‌کنند نیز شکوفه زده است. این مهم به یقین بهترین درسی‌ست که شهرستانی می‌توانست به نوآموزان خود بیاموزد و آن‌ها را نه فقط برای یک بار بلکه برای یک عمر برای این تئاتر به جا بگذارد. با همه‌ی این حرف‌ها و در این وانفسای غرور کشکی برخی کارگردانان عزیزمان، این که میکائیل شهرستانی تمام اشتباهات هنرجویانش را به خود می‌گیرد امری پسندیده و دلنشین است. با همه‌ی نقدی که به اثر او دارم، لازم دانستم تا این رفتار او را ارج نهاده و مبلّغ این تواضع باشم.
و اما برسیم به اثر جذاب و ویران‌کننده تریسی لتس. آثار او درآمیختگی‌ای‌ست از حال و هوای گروتسک چخوف و رئالیسم ترسناک ریموند کارور. به معنای دقیق کلمه اثر او نوعی توحش آمریکایی‌ست که در ظرفی از واقع‌گرایی روان در بطن جامعه‌ ریخته شده است. اثر او یک اثر ضدآمریکایی نیست بلکه خود آمریکاست، بی‌هیچ کم‌وکاستی یا سیاه‌نمایی و تحریفی. شاید به همین دلیل است که این متن باعث شده تا کسی مثل سام شپارد را چنان شیفته خود کند تا در اقتباس سینمایی آن به کارگردانی جان ولز نقش کوتاه پدر خانواده را بازی کند. اما جدا از این توحش خانوادگی که آمریکایی‌ها به شدت روی آن حساس هستند، اثر یک اعتراف‌نامه است. اعتراف به کج‌روی و خودفروشی به مدرنیسم و پدیده‌های نوظهور آن. تریسی لتس در این اثر نوعی بدهکاری و شرمساری بزرگ آمریکایی‌ها به سرخپوستان را یادآور شده و آن اجتماع به ظاهر از هم‌گسیخته را صاحب اصالت و همبستگی می‌داند. وایولت که در ابتدا از حضور جونا (سرخپوست) کاملا شاکی‌ست، اما در پایان نمایش تنها آغوش بی‌منت اوست که پناهگاهی امن برای وی می‌شود. این نوعی رجعت به سنت‌ها نیست. سنت آمریکایی همانی بود که جان فورد در آثارش به آن می‌پرداخت و از ملی‌گرایی و وطن‌پرستی سخن به میان می‌آورد. برای سنت‌گراهای آمریکایی همیشه حفظ و حراست از حریم و امنیت خانواده مساله بوده و همواره این جماعت، بیگانگانی چون سرخپوستان را تهدیدی برای این مهم می‌پنداشتند. این مساله کمیک اصلا شوخی نیست که آن‌ها سرخپوستان اصیل آمریکایی که بومی آن جغرافیا بوده‌اند را بیگانه و افرادی علیه امنیت ملی تلقی می‌کنند. در این جا اما قضیه واژگون است. اتفاقا این جونا هست که حافظ حریم امن خانواده شده و جلوی تعرض جنسی داماد تازه‌وارد به دختر نوجوان باربارا را می‌گیرد. پس اصلا جونا نماد سنت آمریکایی نیست. او با همه سختی‌ها همچنان توانسته خود را در این آشوب مدرنیسم حفظ کند و به اصول زندگی و اخلاقی خود پایبند بماند. در نمایش شهرستانی نیز معرفی جونا به ویژه از لحاظ پوشش با اغراق همراه است. این اغراق نوعی عدم تطبیق بین او و سایر اعضا خانواده ایجاد کرده و البته بازی خوب زهره یعقوبی در این نقش هم بی‌تاثیر نبوده است. اما مشکل اصلی نمایش شهرستانی در دو نکته خلاصه می‌شود. اول این که صحنه مهرگان برای چنین نمایشی بسیار کوچک است و این موضوع باعث شده که در خیلی از موارد، میزانسن‌ها در یک فرورفتگی با هم قرار بگیرند. دوم این که اغلب بازیگران، درک درستی از موقعیت نمایشی که بازی می‌کنند را ندارند. البته به عقیده بنده گزینه دوم بیشتر به اثر لطمه زده تا گزینه اول. این که چرا نمایش در موقعیت‌های حساس به آن میزان از درگیری و ردوبدل انرژی نمی‌انجامد می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. شاید یکی از آن‌ها این باشد که توقع اجرای نقش‌هایی به این پیچیدگی از بازیگران کم‌تجربه کمی دور از واقعیت و انصاف باشد اما به هر حال آن‌ها تحت هدایت جناب شهرستانی به این متن رسیده‌اند. حتما جناب شهرستانی چنین قابلیت‌هایی را از بازیگرانش دیده که اجرا و بازی چنین شخصیت‌های دشواری را به آن‌ها سپرده است. اگر این قابلیت‌ها به حد نصاب متن و شخصیت‌ها نرسد، حرکات بازیگران، اکت‌ها، کنش‌ها و واکنش‌هایشان تقلبی و مصنوعی می‌شود. وقتی مخاطبی پای نمایشی رئالیستی می‌نشیند، می‌خواهد هنر بازیگری ببیند و لذتش را ببرد. متاسفانه این لذت از ما دریغ شد و نتوانستیم آن‌طور که باید با اثر ارتباط برقرار کنیم. اما حداقل خوبی کار این جوانان این بود که نمی‌خواستند تحت تاثیر بازی‌های ورژن سینمایی اثر قرار گرفته و تقلیدی کورکورانه از آن داشته باشند. اشتباه اگر شخصی باشد بسیار باارزش‌تر از آن است که وابسته به دیگری باشد. چرا که اشتباه شخصی به درک و آگاهی و تجربه منجر شده و احتمال این که دوباره تکرار شود را بسیار کاهش می‌دهد. امید که این تواضع همچنان در دوستان به اشکال مختلف خود را بروز دهد. چرا که این روحیه ریشه تئاتر است. ریشه‌ای که مدت‌هاست برخی دوستان و عزیزان ما در پی سوزاندنش به تکاپو افتاده‌اند

.

۳ اسفند ۱۳۹۸
رضا بهکام، امیر مسعود و مهرداد کیا این را خواندند
امیرمسعود فدائی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
bahar
درباره نمایش بچه i
و آن سایت محترم به خودش زحمت نمیده یه نوت یه گوشه از سایتش بزنه که برنامش واسه بلیط های این هفتش چیه!!!
ژوآن، حمیدرضا مرادی و سپیده این را خواندند
امیرمسعود فدائی و سپهر این را دوست دارند
bahar جان ، یکشنبه برای من پیامک فرستاد ، گویا بلیت ها رو کنسل می‌کنن و مبلغ رو برمی‌گردونن. روز بعدش هم مبلغ به حساب من برگشت.
۱۲ ساعت پیش
سردلی جان پس من باشون تماس بگیرم ...
ممنونم از پاسخت
۱۲ ساعت پیش
بله عزیز، کار خوبی میکنید. بلاخره تعداد بالاست و زمان می‌بره ، ولی آن سایت محترم هم اطلاع رسانیش ضعیفه
۱۲ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
" موقت "

کتابِ مورمن اولین پیشنهادیه که وقتی لندن هستید و " میپرسید کدوم نمایش رو ببینم " فورن در جواب سوالتون میشنوید .

یک اثر کمدی موزیکالِ به روز و پر قدرت لبریز از ایده های خلاقانه و موسیقی بی نظیر که باعث شده بعضیا هر هفته تماشاش کنن .

ماجراش از این قراره که دو مبلغ مورمن میرن آفریقا تا کتاب مقدس رو تعلیم بدن و مردمِ محلی رو به مسیحیت دعوت کنن . اما خب اونجا با اتفاقهای پیش بینی نشده و بسیار بزرگتر از اونچه فکر میکردن روبرو میشن .

این دو مبلغ خیلی سرِ حال و خوشخیال وارد اوگاندا میشن اما در همون بدو ورود توسط یه جنگجوی محلی بنام ژنرال Butt fucking naked :)) مورد حمله قرار میگیرن و میرن جایی که مبلغین قبلی زندونی شدن . و اینجاست که کل دین و تاریخ و دغدغه های محلیِ مردم با هم گره میخوره و معجونی از هیجان و خنده و امید ، روی صحنه به نمایش در میاد .

یکی از لذتبخشترین قسمتهای نمایش کوروگرافیهای خلاقانه س که با طراحیِ لباسِ خیره کننده و طراحیِ صحنه ی خیال انگیز ، مخاطب رو به وجد میاره .

تسلطِ بازیگران مثال زدنیه . صداهای فوق العاده پخته و زیبا ، بدنهای روو فرم و آماده و خلاصه یک پکیجِ چشم نواز از زیبایی و لذت .


یک ... دیدن ادامه » نمایش که بعد از تموم شدنش چنان حالت خوبه که دوست داری تمام مردم شهر رو بغل بگیری و ماچ کنی و تمااام کوچه ها و خیابونها رو برقصی :)

فیلم تئاترش نمیاد بیرون ؟؟؟؟ :))
۱۲ ساعت پیش
یادم باشه هفته دیگه میرم لندن برم این نمایش و هم بببنم :))

آقای صادقی چه مطلب نبوغ آمیزی نوشتید . جدن خوشم اومد.
۱ ساعت پیش
رویا جان... :))))))
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ارش دانشور  
درباره نمایش مرد بالشی i
سلام دوستان عزیز
با توجه به شیوع بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از آن اجرای روزهای یکشنبه 4 اسفند و دوشنبه 5 اسفند ماه نمایش کنسل شده است.
همچنین تیم مردبالشی تصمیم گرفته ادامه اجرای این نمایش را متوقف کند. به همین منظور دوستان عزیزی که بلیط خریداری کرده اند با همکاری که با تیوال انجام خواهد شد، هزینه بلیط های خریداری شده به حساب آن ها برگشت داده می شود.(جهت هماهنگی بیشتر با تیوال در ارتباط باشید)
تیم مردبالشی از همه عزیزانی که لطف داشته اند بلیط خریدای کرده به خاطر اتفاق های پیش آمده عذرخواهی می کند.
امیدواریم در آینده فرصت ملاقات شما عزیزان رو داشته باشیم و لطفتان را جبران کنبم❤️
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_black_blue_2019
#جنایی_درام
#سینمای_آمریکا

فیلم "سیاه و آبی" اثری ست که در قصه پردازی به شدت درگیر کلیشه است و همان پلیس خوب و بد همیشگی را به تصویر می کشد و در مقابل آثار مشابه هیچ حرفی برای گفتن ندارد . فیلم در ایده به خوبی آغاز می شود . پلیسی که هم سیاه بودن را باید در کنار دشواری های شغل تحمل کند و هم زن بودن را . این طرح ریزی نسبتا خوب اما دوامی نمی آورد و در میانه راه به ضرب گلوله کلیشه از پا در می آید.

نمره 4.5 از 10
رومینا خلج هدایتى و پویا فلاح این را خواندند
بامداد این را دوست دارد
علیرضا جان قدم تو مسیری گذاشتی که با اینکه خیلی جالب و جذابه اما موقتا تنهایی. استقامتت ستودنیه و امیدوارم هم خودت ادامه بدی و هم این حرکتت، باعث بشه که کمی هم در مورد فیلم‌های روز دنیا بیشتر و بهتر بدونیم. ❤️❤️
۱۱ ساعت پیش
قربانت
سلامت باشی
۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عادل دولتشاهی
درباره نمایش ایرانوآر i
با سلام
خوشحال می شویم به دیدار ما بیایید. #گروه_هنری _استوا #عادل_دولتشاهی #محمد_طاهری
امیرمسعود فدائی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دیگه هرررررررررررگز نظرم رو چه موافق و چه مخالف در رابطه با هیچ کاری نخواهم گفت.
چون اگه نظری مخالف باشه، متهم میشی به هرچیزی و تعریف بتنهایی هم کافی نیست.
یکبار درباره کار سوختن گفتم و کلی داستان شد
یکبار هم درباه کار داخلی زمستان خانه عروسک گفتم که کلی توهین شنیدم و بلاک شدم و....
پس برای من بیسواد و کم هوش ( کلمه درستِ متضاد باهوش نمیدونم چیه الان) و بی هنر، سکوت بهتره تا حداقل احترامم حفظ شه
این تئاتر و این شما هنرمندان باهوش و با سواد و آوانگارد تئاتر
خدانگهدار
سمانه خانم عزیز
با اینکه خیلی وقت ها باهاتون هم نظر نبودم اما خب همیشه احترام قائل بودم براتون
چی شیرین تر از شنیدن حرف های دوست های تیاتری
اونم شمایی که همیشه پر انرژی و پر شور درمورد کارها مینوشتین و ادم رو تحریک میکردین
امیدوارم تحریم و خداحافظی ... دیدن ادامه » تون موقت باشه
باز برگردین و بنویسین برامون :)
دیروز
سمانه عزیزم، سلام؛

خواندن هر متنی در هر جامعه‌ای که نشان دهد گوینده آن کلام سرخورده شده و به گلایه و قهر و دلخوری جمعی را ترک می‌کند؛ برای من به شخصه ناراحت‌کننده و غم‌انگیز است. شما نه بی‌سواد هستید و نه کم هوش که اگر جز این بود؛ هیچ گاه هنر را برای ... دیدن ادامه » آرامش و گذران وقت خود انتخاب نمی‌کردید. اما داستان شما من را یاد دوران کوتاهی می‌اندازد که انتقاداتی می‌کردم از نمایشها و گلایه‌هایی از بعضی تماشاگران که آرامش سالن را بر هم می‌زنند و نمی‌دانم چه شد که طی مدتی جمع بسیاری از نا اهلان این جمع فرهنگی، بسیار بر من تاختند؛ تا آنجا که قصد ترک مجال کردم تا دیگر فقط تماشاگر باشم.

عزیز جانی داریم در این تیوال نازنین به نام لهاک که شاید نوشته‌هایشان را خوانده و با من هم نظر باشید که بسیار انسان با فرهنگ و دوست داشتنی است. او این بیت از حافظ را برایم نوشتند که در آن زمان و از آن به بعد هر جا که می‌رنجم یا هر جا که در کارهایم سختی پیش پایم می‌افتد همیشه به یادم مانده و نجات‌بخش روحم هست و آن این است: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم، سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور.

در هر حال، هر جا دیدید که در برابر ابراز کلامتان رنجیدید؛ ترک آن جمع شاید رفتار مناسبی نباشد و شاید بتوان گفت بهترین رفتار به نفع کسانی است که قصد انزوای شما را دارند. این سایت و بقیه محلهای اجتماعی هم خوب و بد خود را دارد و طیف وسیعی از عزیزان با فرهنگهای متفاوت به خوبی به مدد هنر گرد هم آمده‌ایم و همگی سرخوش از این هنر با هم معاشرت کلامی و مجازی می‌کنیم. پیشنهاد من به شما این است که ترک جمع را در مرحله آخر رفتار خود قرار دهید؛ شاید مثلن بتوانید با تغییر بخشی از ادبیاتی که در نوشتارتان به کار می‌برید (هر چند که مطمئنن نوشتارتان عالی است) و ارائه توضیحات مفصل در بعضی نقاط که ممکن است موجب رنجش همان طیف خاص شود و یا احتمالن موجب چالش و ناراحتی شود؛ هم حضورتان را حفظ کنید و هم نقد و بحثتان را به پیش بکشید. یا حتی مثلن در برابر بعضی رفتارهای تندی که می‌بینید سکوت کنید که بعضن سکوت بهترین جواب برای کسانی است که می‌خواهند شما را عصبانی و کسل کنند و کلامتان را لجن‌مال. پیشنهاد بعدیم هم این است که از این اتفاقات که رنجیده‌اید و هر اتفاقی اصولن در زندگی، سعی کنیم در جهت تقویت روحیه و رشد خود استفاده کنیم. اینگونه شاید بتوانیم آرامتر زندگی کنیم چرا که اسباب ناراحتی بسیار است، شاید بهتر باشد آرامش را از درون برای خود بسازیم و کمتر از رنجها آسیب ببینیم و البته فکر کنم در این بدیهه هم‌نظر باشیم که اگر جایی هم اشتباهی در نقد و کلام کردیم بپذیریم و این مسئله چرخش همیشگی در روی یک پاشنه خود باعث رنجش ما نشود.

به هر حال، من به شخصه به تازگی نوشتار شما را دیدم و فکر می‌کنم اگر افتخار بدهید و بیشتر بنویسید، من یکی از دنبال‌کنندگان و خوانندگان مطالب شما خواهم بود. امیدوارم همیشه شاد باشید و شاد باشیم و آرام؛ که آرامش را در میان تعدادِ بسیار کمی از انسانها واقعن بتوان یافت. از تطویل کلامم پوزش می‌خواهم؛ به امید دیدار و بهروزی.
۹ ساعت پیش
جناب @پارسا یزدی عزیز
سلام
من با خوندن این متن کامل و زیبا ، بسیار دلگرم شدم و حتما از مطالبتون استفاده میکنم برای ادامه حضورم در تیوال
خیلی زیاد ممنونم ♥️
۸ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید

بسمه تعالی



شرح بیت سنائی غزنوی


عنان گیر تو گر روزی جمال درد دین باشد
عجب نبود که با ابدال خود را هم عنان بینی

سنائی غزنوی

مقدمه :
حکیم سنائی غزنوی فلسفه اسلامی را در حد کمال شناخته است و در مثنوی های خویش و در قصائد دیوان خویش از فلسفه اسلامی بهره ی فراوان خواهد داشت حکیم سنایی غزنوی جزئیات فلسفه اسلامی را نیز با استادی و احاطه ی کامل بیان کرده است و به نفی فلسفه دنیا گرا و تعالی ِ فلسفه اسلامی پرداخته است .
در ... دیدن ادامه » دیوان اشعار سنایی غزنوی و در قصیده ای با مطلع :
" دلا تا کی در این زندان فریب این و آن بینی یکی زین چاه ظلمانی برون شو تا جهان بینی " به نکوهش دنیا و افکار سطحی دنیوی پرداخته است و فلسفه اسلامی و عرفان را به تشنگان حقیقت , عطا خواهد کرد .
حکیم سنائی غزنوی به بیت : " عنان گیر تو گر روزی جمال درد دین باشد عجب نبود که با ابدال خود را هم عنان بینی " رسیده است . حکیم بر مبنای فلسفه اسلامی زندگانی را در محوریّت عنصر " دین " تعریف خواهد کرد و هرچه در دینداری , درد اعتلای عنصر " دین و " مذهب " افزون تر گردد درجات عرفانی , معنوی و اخروی فرد مومن افزون تر خواهد گشت . آری بزرگان دین اسلام بر اساس حکمت اسلامی به امور دینی حَساسیّت بسیاری خواهند داشت و فلسفه اسلامی در هر لحظه ی زندگانی آن اولیاء اسلامی آنان را به آسیب شناسی ِ نیت , زبان و اعمال خواهد کشید و درد ِ نیت , زبان و اعمال دینی ِ اسلامی به صورت صحیح و ریشه دار در اسلام ناب محمدی دغدغه همیشگی انان گشته است .
مومنان عام ّ اسلامی , از دردهای دینی پرهیز خواهند کرد و بر اساس فلسفه اسلامی در دین اسلام سطحی نگر خواهند گشت اما اولیاء اسلامی از درد حسّاسیت و اهمیّت به معنای صحیح و حقیقی اسلام استقبال خواهد کرد و درد دنیوی انان , در بهشت رضوان جایگاه انان را والاتر و با رحمت افزون تر خواهد گشت . آری , دین سطحی بر مبنای راحت طلبی گشته است و دین حقیقی , راه دین اسلام را بر مبنای فلسفه ی الهی قرار داده است و مسئولیت خویش را مسئولیتی سنگین خواهند پنداشت و دین اسلام سرشار از جزئیات و نکات ظریف گشته است و دقّت نظر بر اساس آیات حکیمانه ی هفت و هشت قرآن مجید در سوره الزلزله : " فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ " بر این اساس گشته است که در فلسفه الهی , جزء نیز همانند کلّ از اهمیّت ویژه ای برخوردار خواهد گشت .
نتیجه :
سنایی غزنوی از ویژگی های اولیاء و عارفان اسلامی بر اساس اهمیّت دادن کامل به عنصر دین بر اساس عرفان و فلسفه اسلامی پرداخته است و دغدغه ی دنیا را نکوهش کرده است و دین راعمیق و دقیق معرفی خواهد کرد و راه اولیاء اسلامی را راهی درد آلود , پیچیده اما استوار بر اساس کمال عرفان و فلسفه الهی دانسته است .

منبع :
دیوان حکیم سنائی غزنوی _ انتشارات نگاه _ تهران _ چاپ سوم _ 1388



نویسنده : سید محمد حسین شرافت مولا



۲ نفر این را امتیاز داده‌اند
جای این طور مطالب خالی بود
البته یه موقعی من می گذاشتم نقد دیگران رو ولی استقبال نشد
امیدوارم نقد تو ایران جایگاه درست خودشو پیدا کنه
موفق باشید
۲۱ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
آرش رضایی
درباره نمایش ژ مثل عشق i
و بالاخره اولین کار ثبت شده به اسم خودم در تیوال....
تبریک میگم، ایشالا خدمت برسیم...
دیروز
خیلی ممنونم آیدا جان...سلامت باشی و خوب و موفق
۱۰ ساعت پیش
بله به خاطر کرونا جشنواره رفت برای سال بعد
۴ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید