تیوال علی احتشامی | دیوار
S3 : 18:12:27
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
بانگ وجدان

در ابتدای قلم ناگاه سخن ژرف سانتایانا از جلوی دیدگانم گذشت:<آنان که گذشته را به یاد نمی آورند،محکومند دوباره انرا تجربه کنند.>
بهمین علت در سرار زندگی تلاشم بر آموختن تاریخ و پند از آن بوده است.با سیر در احوال پیشینیان،چه بسیار ننگ ستیز و خیانت را در صفحات تاریخ سرزمینم مشاهده نمودم ولی گویی توان پند آموزی از ستیزها و کینه ها نبوده چون دشمنی های زمانه ی ما به شکلی نوین!(یا بهتره بگوییم به دور از هرگونه تمدن) در آمده و پدافند نیاکان پاسخ گوی حال ما نیست.
من سرآغاز گفت و گویم با آنانی است که حتی راه دشمنی را نیاموخته و تبر برداشته برتنه ی فرهنگ خود با تمام توان می زنند.
شناخت من از امیرکاوه آهنین جان گفت و گو در کمتر از یک پاراگراف است ولی ندای درونم جسارت قلم دست گرفتن داد تا فریاد برآورم که این چه راه دشمنی و ستیز است؟! شما را قسم به ... دیدن ادامه » هر آیین و فرهنگی که پیرواش هستید،راه دشمنی(کلمه دشمنی را بر نوشتن لغت نقد ارجح دانستم) این نیست.
به آفریدگار سوگند که در هیچ آیین و طریقتی چنین دشمنی بی پایه و اساس را شاهد نبودم،در تمام ادیان و مکاتب الهی و حتی در میان فتیشیست ها هم دشمنی حد و اندازه و رسمی دارد.
در زمانه ی ما طریقت زندگی! به سبک مجازی و در خفا زیستن است و این خود جنبه منفی مدرنیسم بوده و خیال بزرگی به اقل نویسندگان این فضا بخشیده است.
بگذارید کمی با ادبیاتی سخن بگویم که درک آن از طرف شما مرا آسوده خاطر کند.شمایی که در گوشه ای نشسته و جسارتتان فقط در مقابل کامپیوترتان است، بسم الله، این گوی و این میدان بیایید جلو و نمایش اعلا و در خور شان این مردم ترتیب دهید اگر امیرکاوه ها را قبول ندارید ولی اگر توانتان در همین حد است،ساکت شوید که شما به هیچ عنوان صلاحیت سخن گفتن را ندارید چه برسد به نقد!
تکرار مکررات است بیش از این ادامه دادن به این نگارش ولی اندکی در راه آزادگی قدم بردارید.
:|
۲۲ آذر ۱۳۹۴
نیلوفر جان لطف داری، نه متأسفانه هنوز فرصت نکردم ببینمش، امیدوارم تمدید شه.

مونا عیوضی گرامی، متأسفانه اکثریت همینطور هستند که میفرمایید اما به هر حال خفه کردن صدای مخالف هیچگاه درست نیست. باید صدای خودمان را رساتر و گیراتر کنیم و امیدوار باشیم.
۲۴ آذر ۱۳۹۴
کاش متوجه می شدم چرا جناب احتشامی این قدر به خشم اومد!!!؟ در مقابل کدام متن ایشون چنین برآشفته شدن؟
کسی ناسزا و بد وبیراه گفته؟
۲۵ آذر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیاهی اعماق شهر بر بلندای صحنه
در این روزگار پر تلاطم،بر همگان آشکار است که تمام هم و غم فردی عاشق هنر،علی الخصوص تئاتر چه صلیب سنگینی از حب و بغض خودی و غریبه را به دوشش سوار خواهد کرد و در پایان جانکاه راه با کلمات آهنین و سرد ما، مارسلوس های قرن تمدن بر صلیب ، تاوان عشق والایش را پس خواهد داد.
امیرکاوه آهنین جان با فکری لطیف و عزمی آهنین با همیاری همسر والا و هنردوست خویش و گروه عظیمش با پیمودن راهی قریب به 15 ماه داوطلبانه صلیب گناهان این شهر را به دوش کشید و به حافظ رساند و توانست در اولین تجربه کارگردانیش فهم و علاقه وافرش به هنر را (به خصوص تئاتر و سینما ) به دید همگان کشاند و با جمعی از خون آشامان تاریک دل بر صحنه حکمرانی کند.
نمایش در بارانداز که برگرفته از فیلمی به همین نام از ساخته های کارگرذان شهیر سینمای جهان الیا کازان در سال 1954 با بازی ... دیدن ادامه » بی بدیل مارلون براندوی جاویدان است با جنان وحشت و دلهره ای کار خود را شروع میکند که نظیرش را کمتر میتوان یافت. ضربه ای چنان قوی که انعکاس انفجار صحنه تا پایان نمایش به وضوح قابل مشاهده است.
نمایش در بارانداز به ما فهماند که در این عصر تاریک و عاری از خلاقیت بارقه ای از امید میتوان حس کرد و ما را بیشتر از قبل به آینده امیدوار نمود.
هماهنگی اعلای بین اعضای گروه حاکی از کارگردانی بجا و همدلی بازیگران خوش آتیه نمایش می باشد.
مدت نمایش با اینکه نزدیک به 90 دقیقه می باشد و پیاپی زنجیر اسارت تحمل ناپذیر سیاهی بارانداز(شهر) را به دور تماشاگر محکمتر میکند،با اینحال تماشاگر از پایان کار و جا مانده از قافله ی خون آشامان ناراحت است و این پارادوکسی عظیم است که قیام در برابر زحمات گروه امیرکاوه آهنین جان را واجب میگرداند.
برگ برنده نمایش نه بازی خوب بابک قادری در نقش روکا بلکه ضد قهرمان داستان جانی با بازی حسین منفرد است که با حضور فیزیکی کوتاه ولی پر نفوذ خود به مخاطب میفهماند که اینبار دلخوش به پیروزی قهرمانت نباش و نماد سیاهی ایست که درون مخاطب را فراگرفته.
تمامی بازیگران کار به خوبی در حافظه تماشاگر ماندگار میشوند و این نشانی از متن قوی و پخته نمایش است که کاراکتر آفرینی کرده.گریم و پرفورمنس کار عالی و صحنه های قبرستان و فاحشه خانه تا مدت ها در ذهن باقی خواهد ماند.
نمایش در بارانداز نشان داد که وقتی عوامل خوب گرد هم آیند هنوز میشود به تئاتر امید داشت.
با عرض تبریک به تمامی افرادی که در این نمایش زحمت کشیده اند.
12 آذر ماه 94 خورشیدی
علی احتشامی
سپاس از حضور گرم و انرژی مثبت شما دوست عزیز
۱۲ آذر ۱۳۹۴
ممنون جناب احتشامی
۱۲ آذر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید