تیوال بهنام نجم الدین | دیوار
S3 : 18:41:37
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
پابلو: این شعر رو گوش کن :
چه با شکوه است
دریا در کرانه این جزیره
این دریا
دریای عظیم
که آبستن آب است
و زایشی دائمی
می گوید آری، نه، نه
آری گویان می شودآبی،
می شود کف.
آری گویان می تازد چهار نعل،
می گوید نه، نه،
آرام نمی نشیند
بی وقفه می خواند:
نام من دریاست
بر ... دیدن ادامه » صخره می کوبد
بی آنکه بر آن چیره شود
با هفت زبان سبز سگ سبز
با هفت زبان سبز
هفت ببر سبز،
با هفت زبان سبز
هفت دریای سبز،
صخره را در آغوش میگیرد،
می بوسدش،
خیسش میکند،
سینه اش را زیر ضرب میگیرد،
و نامش را بی وقفه می خواند
.......
پستچی، پابلو نرودا / نویسنده: انتونیا اسکارمتا / مترجم و کارگردان : علیرضا کوشک جلالی
بازیگران : رویا تیموریان ، امیرکاوه آهنین جان ، اشکان خطیبی، دنیا مدنی
نیم نگاهی به نمایش بیگانه
نویسنده : سیما رجبی / کارگردان : علی عرب
سمنان – تئاتر شهر

نمایش بیگانه ، اولین اجرایش را از سیزدهم شهریور۹۵ در سالن تئاتر شهر سمنان آغاز نمود .

بیگانه ، نماد شیطان رانده شده از بهشت و هبوط او به زمین است که فرهنگ،هنر آداب و رسوم آئیی و مذهبی انسانهای پاک را از آنان میگیرد و آنچه به آنها می دهد ، چیزی جز پوچی و بی هویتی نیست. او جسم و روح پاک انسانها را تسخیر و تباهی ظاهری فریبنده را به آنها تحمیل و تحویل میدهر.
شیطان رانده شده ، در تور گناهی که خود برای انسانهای خدا جوی گسترده ، بدام می افتد و….

این نمایش یک درام بی‌کلام است که ساختار دراماتیک دارد. از لحظه آغازین نمایش ، تا انتها ،فضای روی صحنه، حقیقتی از دنیای بیرون می‌باشد و به نوعی همان غفلت بشر از معبود توسط وسوسه های شیطانی است که تماشاگر در مقابل آن قرار می‌گیرد و آنچنان مجذوب آن می‌شود که خود را جزیی از آن فضا قرار می‌دهد که به نظرم باید این فضا را فضای واقعی خواند.تئاتر بیگانه به مراحل مسخ و سپس بیداری بشر می‌پردازد و حاوی پیام‌های اخلاقی بسیاریست و برای تاثیرگذاری روی مخاطب از موسیقی محلی و نورپردازی ویژه استفاده نموده است .
به یقین میتوانم بگویم برای تمام ما این اتفاق افتاده که از تماشای واقعیتی – بدون آن که درباره آن حرفی گفته شود – مفهوم آن را به درستی درک کرده باشیم و اینبار نیز در این نمایش ، سخن از حقایق رازگونه زندگی انسان امروزی ، به صورت فیزیکال بیان می شود .

در این نمایش براساس فیزیکال تئاتر و تحلیل اثر، دو نوع حرکت طراحی شده است. یک سری حرکات هماهنگ که نشان دهنده تحلیل اثر و نظر نویسنده براساس روبه‌رو شدن شخصیت ها در برابر خودشان است و یک سری حرکات ناهماهنگ نیز طراحی شده که نمایانگر حضور شخصیت شیطان در نمایشنامه است. همچنین حرکات فرم دیگری نیز که نشان دهنده خوشحالی ،پیروزی،اسارت،خشم، که نشات گرفته از یک موجود رانده شده می باشد، طراحی شده است .
همچنین میزانسنهایی که در این نمایش وجود دارد، دارای ریتمی هماهنگ با موسیقی درون متنی و موسیقی قالب می باشد .

پرسوناژ ... دیدن ادامه » شیطان، با فرم های حرکتی که برایش طراحی شده بود ، بخوبی توانسته است مفهوم را برای مخاطبانش بیان نماید و طراحی نور در این نمایش ، کمکی شایان میکند در انتقال حس صحنه ها به تماشاگر .

علی عرب ، کارگردان این نمایش ، در چیدمان بازیگرانش بروی صحنه و استفاده درست از عنصر مهم تئاتر برای بیان مفهوم این اثر به مخاطب ،تفکر جدی را داشته است .

این نمایش به ظاهر در رده سنی G-13 قرار دارد اما دارای یک ژرف اندیشی است که حتی یک متدین متفکر را نیز مجذوب خود می نماید .

*************************************************************
نمایش بیگانه کاری از اداره کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی شهرستان سمنان ( اردوگاه حرفه آموزی و کار درمانی )

عوامل صحنه این نمایش عبارتند از:
طراح نور:حسین صدرائی
اجراء نور: محسن مداح
نور و صحنه : غزاله رجبی
جلوه های ویژه : گروه فرهنگ سازان کوفکا
تدارکات : علیرضا سالک بیدختی
نوازنده دف : علی محمد طالعی
نوازنده سرنا :علی گیلوری
نوازنده دهل : کمال گیلوری
طراح پوستر : سعید اسعدی .

این نمایش با همکاری گروه هنری بامداد ، اداره فرهنگ و هنر سمنان ، شهرداری سمنان و گروه فرهنگ سازان کوفکا انسجام و توسط مددجویان اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی ، در حال اجرا و نقش آفرینی می باشد .

بهنام نجم الدین «بهدینی»
آریو راقب کیانی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقد فلسفی بر 12 مرد خشمگین

عقل سلیم چگونه حقیقت را پنهان می کند؟ مراد از متن زیر نقدی بر فیلم 12 مرد خشمگین شاهکار سیدنی لومت است و ناگفته پیداست نبایستی از آن برداشت متقنی درباره تاریخ و فلسفه علم داشت. «هر حقیقت از سه مرحله می گذرد : اول مورد تمسخر قرار می گیرد. دوم به شدت با آن مخالفت می شود. و سوم به عنوان یک امر بدیهی مورد پذیرش قرار می گیرد.» نیل دگراس تایسون اختر فیزیکدان

شاید امروز باور به مسطح بودن کره زمین را «احمقانه» و «غیر عقلانی» بیابیم اما بیایید خود را لحظه ای جای اجدادمان بگذاریم: پایت را به زمین بکوب! کاملا مسطح است غیر از این است؟ کدام انسان نادانی می توانست تصور کند زمین گرد است؟ «عقل سلیم» به آنان چه می گفت؟

• 12 مرد خشمگین روایتگر داستان هیئت منصفه ای است که بایستی درباره نوجوانی که متهم به قتل پدر خویش است تصمیم بگیرد. اگر درباره وقوع قتل اطمینان یابند نوجوان اعدام خواهد شد و در صورت داشتن هرگونه شکی باید وی را تبرئه کنند. ظاهرا تمامی شواهد بر علیه متهم است:
پیرمردی که صدای دعوا و مرافه ی پدر و پسر را شنیده، پیرزنی که صحنه قتل را از آپارتمان روبرو هنگام عبور لوکوموتیو دیده، متهم که ادعا می کند هنگام وقوع قتل در سینما بوده داستان فیلم را به یاد نمی آورد، پدر با چاقویی که عین آن را نوجوان از سمساری خریده بوده کشته شده و غیره. کافی نیست؟! هر عقل و خرد سالمی می تواند دو دو تا چهارتا کند و «حقیقت» را دریابد، این حقیقت که نوجوان قاتل پدرخویش است.

جلسه هیئت منصفه شروع می شود و در حالی که اعضا هیئت منصفه متفق القول درباره «حقیقت»ی که عقل سلیم به آنان می گوید «اطمینان» دارند، هنری فوندا [نام افراد در فیلم ذکر نمی شود بنابرین از نام بازیگران واقعی آنان استفاده می کنم] سخنش را با این عبارت آغاز می کند «I dont know»! از نظر فوندا همه زیادی درباره همه چیز «مطمئن» به نظر می رسند و از اعضا درخواست می کند یک ساعت وقت بگذارند و در اینباره بحث کنند. تکه کلام های تکراری او در سرتاسر فیلم عبارتند از نمی دانم، شک دارم، احتمالش هست. فوندا درباره هیچ چیز اطمینان ندارد و می خواهد همه چیز را به «تجربه» در آورد:
برای اطمینان از این ادعا که چاقویی که نوجوان با آن پدرش را کشته محله وقوع قتل را زیر پا می گذارد و چاقویی عین آن را می یابد. صحنه ای که پیرمرد افلیج صدای دعوا را شنیده را دوباره «تکرار» می کند و غیره.

در حالی که همه سر جایشان نشسته اند و می خواهند حقیقت را به یاری عقل و خرد سلیمشان -که ما آدمیان باور داریم همواره ما را به سوی واقعیت رهنموند می کند- کشف کنند، فوندا درباره همه چیز شک دارد و می خواهد آن را «بیازماید.»
در حالی که فوندا در ابتدا تنهاست لحظه به لحظه به هواداران او افزوده می شود و دیگر سخنان او به نظر احمقانه نمی آید و حالا دیگران از او پشتیبانی می کنند.
ماجرا آشنا به نظر می رسد، اینطور نیست؟

... دیدن ادامه » اگر امروز از شما بپرسند زمین مسطح است یا گرد لابد با اعتماد به نفس پاسخ می دهید گرد! ولی ماجرا به این سادگی نیست در آن زمان هر عقل سلیمی می دانست زمین مسطح است زیرا هنوز ابزار پیشرفته علم نجوم اختراع نشده بود و هیچکس گرد بودن زمین را به چشم خود ندیده بود. امروزه نیز هزاران مدعای تجربی خلاف عقل سلیم وجود دارد که شما ممکن است به این علت که به چشم خود آن را ندیده اید باور نکنید و گالیله ها را آتش بزنید.

عقل سلیم همان چیزی که فلاسفه آن را Common sense می نامند. در فرهنگ توصیفی علوم تربیتی (فراهانی، 1378) در معنای آن آمده است:«قضاوت خوب و منطقی و استعداد برگزیدن نوع درست عمل در امور عملی بدون مراجعه و توسل به تئوری ساخته شده است.» متاسفانه اموری که عقلا و منطقا درست به نظر می آید ممکن است در مواردی خلاف تجربه و آزمون از آب در بیاید، چراکه عقل آدمی برای کشف واقعیت ها تکامل پیدا نکرده، بل برای حل مشکلاتی که اجداد ما 200 هزار سال پیش با آن روبرو بوده اند به شکل امروز تکوین پیدا کرده است. ذهن انسان یک ماشین منطقی نیست بلکه برای پردازش اموری که مربوط به حیات و تولید مثل اوست برنامه ریزی شده است.
گالیله، کوپرنیک، داروین، استیون هاوکینگ همان «هنری فوندا» های دنیای واقعی هستند. آن ها تمسخر، طرد و تهمت غیر عقلانی بودن را به جان می خرند تا حقیقت را به ما نشان دهند.

جدید ترین Common sense که امروز روشنگران با آن سر و کله می زنند مسئله Folk psychology است که دربرابر آن دستاورد های نوین Cognitive science قرار دارد. Folk psychology یا روانشناسی عامیانه در پی این است که با استفاده از تلقی های گزاراه ای که هریک از ما به آن دسترسی داریم رفتار آدمی را تبیین کند. برای نمونه می توان از مسئله توهم اراده آزاد نام برد که بر خلاف روانشناسی درون ذهن ما پژوهش های علوم اعصاب شناختی نشان می دهد که به احتمال زیاد اراده زایید ذهن ماست و اطلاعات پیش تر از آن در قسمت های غیرهشیار مغز پردازش شده است و تنها نتایج آن وارد هشیاری شده است. به عنوان مثالی دیگر آلبرت الیس که روانشناسان معتقد به علمی بودن نظریات وی هستند معتقد بود شناخت مقدم بر هیجان است و در اینباره استدلال های به ظاهر معقولی ارائه می دهد ولی شواهد علوم اعصاب کسانی همچون آنتونیو داماسیو و ژک پانکسپ موید آن نیست. با اینکه نظریه های الیس، راجرز، فرانکل، آرون بک، هورنای، فروید و دیگران منطقی به نظر می آیند با پژوهش های علوم شناختی سازگار نیستند.باید منتظر آینده ماند تا تبیین های تکاملی، شناختی و علوم اعصاب به مرور زمان جای خود را باز کنند، همانطور که باور به گرد بودن کره زمین مدت زمان زیادی برد.

• مخالفان هنری فوندا در 12 مرد خشمگین را به یاد بیاورید، آنان چه کسانی هستند؟

مهم ترین مخالف وی با بازی درخشان لی.جی.کاب نخستین دیالوگش را فیلم اینگونه بیان می کند: «بدون هیچ احساسات شخصی صرفا بر اساس حقایق...» و در پایان فیلم هویدا می گردد چگونه این ادعا که انسان می تواند حقایق را بدون احساسات و انگیزه های درونی بررسی کند پوچ به نظر می رسد. همان ادعایی که توماس کون جامعه شناس علم کرد و باعث مخالفت فلاسفه علمی شد که تا آن روز تصور می کردند علم فرآیندی است مقدس به دور از احساسات شخصی دانشمندان.

دومین مخالف اصلی فوندا مردی است بسیار منطقی و موقر با بازی ای.جی.مارشال که احتمالا منطقی ترین فرد گروه است، او نیز مانند فوندا مردی است شریف که تنها هدفش مشخص شدن حقیقت است ولی توسط ظواهر عقل سلیم فریب می خورد. این فرد شاید نمادی است از تمامی کسانی که شرافت مندانه برای پرده برداشتن از حقیقت تلاش کردند ولی به علت بهره نبردن از تجربه ی مستقیم پس از سال ها نقاط ضعف جدی نظریاتشان آشکار شد.

یکی دیگر از مخالفان فوندا مردی است خوشگذران، شوخ و بی حوصله با بازی جک واردن که همه چیز را به بازی می گیرد و نتیجه دادگاه هیچ اهمیتی برای وی ندارد و هدفش چیزی نیست جز رسیدن به موقع به بازی بیسبال. او نمادی است از بسیاری از مردم که حقیقت برای آنان هیچ اهمیتی ندارد: یک روز می خوانند خدا ادم را آفرید و فردا می خوانند انسان از موجودات پست تر تکامل پیدا کرد. که چی؟! برای آنان تنها لذت از زندگی مهم است و دشوار بتوان آنان را به فلسفیدن و تحلیل کردن علاقه مند کرد.

• و به عنوان نکته آخر زبان دیالکتیکی هنری فوندا در فیلم تا چه حد زیباست. فوندا مانند سقراط بی طرفانه وارد بحث و جدل می شود و تلاش می کند نقاط ضعف مخالفشان را با ظرافت آشکار سازد یا گاهی از زبان خود آنان بیرون بکشد.

نوشته ای از ...؟؟
مهدی.. این را خواند
مرتضا این را دوست دارد
دوست عزیز بهنام خانِ نجم‌الدین ممنون از نوشته بسیار خوبتان که موجب شد حقیر بهره‌ها ببرم.

جسارتاً تعلق خاطری به فیلم اشاره شده ندارم اما این ابداً دلیلی بر نوشته موجز و مدققانه شما نبود.

پیش‌تر نیز اشتراک نظری در قالب پرسشی قابل تأمل از شما دیده ... دیدن ادامه » بودم و بدین وسیله خواستم ضمن ابراز ارادت، از شما درخواست کنم پس از این بیشتر ما را میهمان دیدگاه‌های سینمایی‌تان کنید.

در انتظار معاضدت‌تان هستم.

۰۴ مرداد ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بچه ها سلام
چند روزی هست که یک سوال من را بدجور درگیر خودش کرده . جوابش ساده است ولی در عین سادگی پیچیده می شود .
سوال اینه :
منظور از زمان در سینما چیست ؟ ایا زمان محدود به آغاز - پایان فیلم است یا زمان تعریف دیگری می باید وقتی از این جهت نگاهش کنیم : زمان درونی ( روایت فیلم ) و زمان بیرونی ( گذر از لحظات واقعی در هنگام تماشای فیلم ) ؟؟
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید