تیوال نیما نیک | دیوار
S3 : 14:53:04
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
برسان باده که غم روی نمود ای ساقی
این شبیخون بلا باز چه بود ای ساقی...
مادربزرگی که کلیپ مشاعره با نتیجه اش چندی قبل در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده ای داشت سوژه اصلی این مستند خوش ساخت است. فیلم برشی کوچکیست از زندگی معصومه بهمن بیگی(خواهر محمد بهمن بیگی نویسنده شهیر عشایر) مادر ایلیاتی که همین چند روز قبل از دنیا رفت.مادری خوش صحبت باهوش رنج‌دیده و زحمتکش. در آن سال و سن هنوز هم اهل مطالعه است و مشاعره.کتابخانه اش انباشته از کتب ادبیست.عینک بر چشم می نهد و با ذوق و دقت شعر می‌خواند..معذالک قصه زندگی اش جذابترست.دراماتیک و پر از فراز و فرود.گرچه از خانواده خوانین بوده و به نسبت از امکانات و تسهیلات بهتری نسبت به بقیه جامعه اطراف برخوردار بوده ولی چه سود که در ادامه ماجراهای جانفرسایی طعم شیرین آسودگی را بر او تلخ میکند.او با زحمت و تلاش وصف ناپذیری کودکان خردسالش را که دست تقدیر برایشان سرنوشت متفاوتی رقم زده ... دیدن ادامه » را پرورش تربیت و به ستارگان موسیقی ایل تبدیل میکند..فهم مقام مادر و عشق و علاقه ای که در درونش نسبت به فرزندان دارد آسان نیست ولی با این وجود تماشای آثاری که به این فرشتگان زمینی می پردازد شاید بتواند قدری از این عشق و عظمت را ملموس‌تر کند..پیشنهاد میکنم این مستند را ببینید و به احترام تمام مادران کلاه از سر بدارید.
پ.ن۱:مستند را در سایت هاشور میتوانید ببینید.
پ.ن۲:عزت پروازه برای این فیلم چند سال پیش جایزه بخش بین الملل جشنواره حقیقت مستند نیمه بلند رو کسب کرد.
پ.ن۳:مستندهای هاشور انصافا دیدنیه بروز و با کیفیت.وقت کردید سر بزنید.
امیر مسعود، M... و سپهر این را خواندند
امیرمسعود فدائی و زهره مقدم این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نیما نیک
درباره فیلم پرویز i
بسیار شبیه جوکر ۲۰۱۹
به نظرم حتی میشه جرات کرد و پرویز رو بهتر و بازی زنده یاد هفتوان را درخشانتر ابراز کرد.
واجب شد ببینمش
۰۲ دی
احتمال افشا یا کاهش جذابیت











بزرگترین ... دیدن ادامه » ایرادش اینه که دوجانبه قانون فرمی رو که خودش گذاشته رو نقض می‌کنه: یکی اونجا که بچه رو می‌ذاره و می‌ره و یکی توی دعوای جلو ساختمون.
۰۲ دی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جالبه شایدم عجیبه نصف شبی تو حال و هوای خودت یه دفعه یاد واکس چه مستندی که تو جشنواره راجع به ابراهیم منصفی بود بیفتی و بعدش تو اینستا یهو زیر ویدئویی که خواننده خارج نشین خونده اسمشو به عنوان ترانه سرا ببینی و چند ساعت بعد آخرای پادکستی که داری گوش میدی با بهت ترانه ای از او بشنوی و بعدش بیای تو تیوال و کاملا اتفاقی چشمت به اسم متفاوت و بامزه یه مستند بیفته و باز کنی برگه شو و با تعجب ببینی این فیلم هم درباره ابراهیم منصفیه حقیقتا دیگه ترسناکه..
مستندش بسیار جذاب بود. حتما ببینید
۰۲ دی
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درباره جشنواره حقیقت..
خب من به عنوان کسی که هر ساله این جشنواره رو میرم باید بگم امسال نظم جشنواره عالی بود.دیگه از صف های طولانی و شلوغ و بی نظم خبری نبود.دیگه از سالنهای مملو و فشرده و کیپ شده خبری نبود.رفت و آمد در سالن کمتر بود.دیگه کمتر کسی بود وسط فیلم پا بشه بره بیرون.سالنها هم برخلاف پیش بینی ها کمتر خالی بود..ولی آنچه که عیان محسوس بود این بود که طیف گسترده ای که در جشنواره بودند نه افراد عادی که خود اهالی سینما رسانه و مهمانهایشان بودند.گروهی که بدون پرداخت بها راحت می‌توانستند در همه سانسها و سالنها حضور داشته باشند.خب از این جهت به نفعشان شده بود و درصد بالای افراد تماشاچی همینها بودند.آنچه را که من در طول این چند روز دیدم قطع محسوس رابطه ای بود که این جشنواره با مخاطب عام داشت.مخاطبی که بدون محدودیت سالهای پیشین رابطه اش با این نوع سینما ... دیدن ادامه » کم کم در حال شکل گیری بود و با این تصمیم به یکباره خدشه دار شد.به نظرم هنوز این رابطه در حدی عمیق نشده نبود که مخاطب عام اقناع شود برای سینمای مستند باید هزینه هم پرداخت کند.هزینه ای که صد البته درصد بالایش به جیب سازنده مستند برود نه جای دیگر. هزینه ای از سر میل نه اجبار.اگه هدف جشنواره آشنایی بیشتر عموم مردم با این سینما بوده باشد عملا با این محدودیت‌ها کاملا به شکست انجامیده ولی اگه هدف برگزاری جشنواره ای شیک و منظم با حضور اکثریت مخاطب خاص و پر جلوه در برابر مهمانان خارجی بوده باشد کاملا موفق بوده.آیا نمیشد این دو هدف با هم پیگیری شود؟چرا میشد.میشد چارسو و سالنهایش را مختص عوامل و سینماگران و مهمانان کرد و سالنهایی مثل آزادی فلسطین و سپیده رو مختص مردم کرد با بلیتی با بهایی بسیار کم و یا بعضاً رایگان.به شخصه سراغ دارم کسانی رو که به خاطر سیستم جدید در حالیکه بسیار مشتاق دیدن مستند های جشنواره بودن دلزده شدند و عطای جشنواره امسال رو به لقایش بخشیدند.در مهجوریت سینمای مستند در اوضاع خراب اقتصادی مردم هیچ شکی نیست پس عقل دور اندیشی اگر می‌بود دلسوزی فرهنگی اگر می بود مسلما تمام جوانب باید درنظر گرفته میشد و تصمیم و شیوه معقولتری اتخاذ می شد.
جناب نیما نیک ممنونم که به این مسئله اشاره کردید. من در این رویداد شرکت نکردم چون در مجموع به این نتیجه رسیدم که این رویداد بیشتر از حد لزوم خودشیفتگی پیدا کرده است. تغییر و محدودسازی ساختار ارتباطی با تماشاگران مشتاق، به گمانم یکی از نمودهای این خودشیفتگی ... دیدن ادامه » روزافزون است متأسفانه...
۲۵ آذر
نیما نیک گرامی
سپاس از نکات خوبی که فرمودید
بنده هم در مطلبی که پیش از شروع جشنواره نوشتم به بعضی نکات اشاره کردم
متاسفم که شوق بسیار من و شمار زیادی از علاقه مندان مستند برای تماشای جشنواره امسال با این تصمیم نابخردانه زایل شد
متاسفانه رویکرد جدید ... دیدن ادامه » مدیران در مسیر تجاری سازی سینمای مستند و کوتاه و همسان سازی آن با سینمای اکران و گیشه، سینمای مهجور و قدر نادیده مستند و کوتاه رو مهجورتر خواهد کرد و توهم اختصاص این نوع سینما به نخبگان و فرهیختگان رو بیشتر خواهد کرد!
حالا که جشنواره تمام شده خوب است مدیر جشنواره بیاید بگوید چند درصد از بلیت ها و ظرفیت سالن ها را دوستان خودشان و مهمانان گروه ها و خبرنگاران به رایگان گرفته اند و چند درصدش سهم خریداران بلیت بوده و به سازندگان رسیده است! یقین دارم نتیجه اش جالب خواهد بود! خواهیم دید که هدف آقایان حمایت مالی از سازندگان سینمای مستند بوده یا صرفا رضایت و رفاه خاطر سلبریتی ها و مهمان های های کلاسی که به چارسو قدم رنجه کرده اند!
۲۵ آذر
صد در صد موافق جدا شدن اجراهای عموم از اجراهای داوران و عوامل در همه جشنواره ها هستم ولی بنظرم چارسو برای جشنواره بهترینه..
در مورد نظم و بلیت فروشی هم به نظرم یک ورودی گرفته بشه و مثل سال‌های قبل ورود و خروج به سالن انتخابی باشه.
یک حال و هوای دیگه ای ... دیدن ادامه » داشت قبلا جشنواره که الان دیگه نیست..
۲۶ آذر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یه دفعه یادش افتادم..اولین تئاتری که دیدم..یادش بخیر..
همیشه اولینای زندگی یه جور خاص تو ذهن میمونند.سوگلی خاطرات میشند.
خیلی دوست داشتم کارنامه تئاتربینیم پربار بشه نشد..نمیشه..

پ.ن:نمایشا میان اجرا میشند و میرن برگه هاشون ولی به جا میمونه نظرات میمونند خاطراتی که خوب یا بد ساختند تو ذهنها میمونه..
سپهر و امیر مسعود این را خواندند
سید حامد حسینیان و امیرمسعود فدائی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جشنواره سینما حقیقت هم غیر رایگان شد!
خب از یه طرف خوبه و از یه طرف بد.هرکسی که جشنواره سالهای اخیر حقیقت رو از نزدیک دیده باشه قطعا از شلوغی بی حد و صف های طویل و بی نظم و سالنهای کیپ تا کیپ و فشرده و گاها خطرناک متحیر می شد و به ستوه می آمد.خب این تصمیم بدون شک در ساماندهی دادن به این موضوعات و برقراری نظم و ارتقای کیفیت جشنواره(که ادعای بین المللی داره) تاثیر خواهد گذاشت.ولی از طرف دیگر شاید بدیش به این خاطر باشه که جشنواره ای که طی چند سال اخیر کم کم جایگاه خودشو بین عموم به دست آورده بود و توانسته بود پیوندی بین نه مخاطبین خاص که بین مخاطبان معمولی و مردم عادی با سینمای مستند برقرار کنه (یکی از مهمترین دلایلش همین اکران رایگان فیلمها بود) با این تصمیم بر روند رشد و جذب مخاطبش تاثیری منفی گذاشته بشه.خلوت شدن سالنهای سینما از حضور طیف گسترده تری ... دیدن ادامه » از تماشاچیان نشانه خوبی نیست.حتی بر روی حضور دانشجویان و علاقمندان حرفه ای سینمای مستند هم میتونه اثرگذار باشه.شاید بهتر بود مدیران ارشاد تصمیم بهتری میگرفتند مثلا تعداد سینماهای جشنواره رو افزایش میدادند و یه تعداد رو مختص اکران مردمی می کردند و بر حسب کیفیت اونا نمایش فیلمها را یا رایگان یا به قیمتهای متفاوت اکران میکردند.کاخ جشنواره هم همان چارسو میشد و مختص صنوف و خبرنگاران و سازندگان و مهمانان. کاری که هم سبب برقراری نظم و کیفیت و هم از ریزش مخاطب جلوگیری میکرد. قطع یقین برگزاری صرف یک جشنواره با مخاطبین محدود و خاص و توجیه بودجه گرفته شده دولتی برای این کار هدف مسئولان مربوط نیست کما اینکه با شرایط حال حاضر کشور هرگونه تصمیمی حساب نشده و بدون آگاهی بخشی لازم میتونه موجب بی اعتمادی و نارضایتی عمیق بشه.
مهشاد این را خواند
نیلوفر ثانی و سحر لیلی ئیون این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عجیب و شگفت انگیزه این مستند.بیخود نبوده که اکثر جایزه های مهم رو درو کرده. تصور پیمایش از دیواره سنگی به طول بیش از نهصدمتر آن هم بدون طناب و آذوقه و هیچ وسیله حمایتی حتی در ذهن هم لرزه بر اندام میندازه چه برسه به یکی مثل الکس هونالد که در واقعیت سعی به انجامش داشته باشه.به قول دوست منتقد این مستند مستند ورزشی نیست و یه مستند جذاب روانشناسانه است. اراده و شخصیت منحصر به فرد الکس چنان است که حتی کوه صخره ای سرسختی همچون ال کاپیتان هم در برابرش می ماند. کمتر مستندی اینچنین تصویرگر لحظاتی مخاطره آمیز و رعب آور بوده.این روزها خیلی این جمله زنده یاد توران میرهادی رو میشنویم که غم بزرگ رو به کار بزرگ تبدیل کنید به نظرم کار الکس هونالد مصداق بارز عمل به همین جمله است.مستند صعود انفرادی رو ببینید و لذت ببرید و انگیزه بگیرید.
نیما نیک
درباره مستند مهین i
به نظرم عالی بود این مستند..سوژه و پرداختش جذاب و کم عیب و نقص بودند..سالی که میهن در تب و تاب بود مهین اما خونسرد مشغول کارش بود!
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پناه آوردیم خونه مامان منیر(تیوال) :))
تیوال عزیز کاربرایی مثل منو که مدتها بهت سر نزدن و تو روزای سختی یادت افتادنو ببخش..خونه زیاد عوض نشده و مثل قبل تر و تمیزه ..فقط اتاق منو که کسی دست بهش نزده!؟
۲۸ آبان
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نیما نیک
درباره مستند تالان i
از گوشه گوشه این سرزمین بغض می بارد!

طبق استانداراد اتحادیه اروپا چهار میلیمتر فرونشست سالیانه خاک یعنی بحران یعنی تشکیل جلسه فوری و انجام اقدامات جدی برای مقابله با آن.
نکته ترسناک اینجاست:فرونشست سالیانه در ایران چند ده برابر این رقم و بطور خاص در دشت خراسان سیصد میلی متر است! نکته ترسناکتر اما بی توجهی و عدم واکنش روسا و سردمداران به این قضیه اس!
تعداد حلقه چاه های غیر مجاز آب طی سالیان اخیر رشدی سرسام آور و نجومی یافته و تالان( چپاول ) آب افسار گسیخته است.
شیره جان ایران در سایه بی توجهی ها سو تصمیمها بیخیالیها فسادها در حال مکیده شدن است . عمق فاجعه روز بروز عمیق و عمیق تر می شود.
بغضی که احیانا با تماشای آشغالهای دوست داشتنی برای مام وطن کرده اید را نگه دارید برای این مستند تکان دهنده زنجموره آور..
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
از گوشه گوشه این فیلم بغض می بارد...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
پیروزی دیده خواهد شد حتی اگر در حدقه چشمان من و تو گیاه روییده باشد..
مصداق بارز این تعریف از یک فیلم سورئال فیلم مسخره باز غنی زاده است. اگه فیلم رو ندیدید این توضیح کمک شایانی میکنه در یک پیش زمینه ذهنی از قبل داشتن و یا حتی انتخاب فیلم برای تماشا..
"در یک اثر هنری سوررئال عناصر به طرز عجیب و غریبی ترکیب شده‌‌اند که بیشتر شبیه یک خواب آشفته یا رویا است تا واقعیت. از آنجایی که فیلم‌های سوررئال مطابق قوانین دنیای واقعی نیستند، پس انتظار دیدن چیز‌های منطقی را نداشته باشید. مثلا از دیدن اینکه قوانین فیزیک، جاذبه زمین، مفهوم خطی بودن زمان و ... در فیلم رعایت نمیشود، شوکه نشوید. در تماشای فیلم‌های سوررئال، ذهنتان را از قوانین طبیعت و دنیای واقعی آزاد کرده و سعی کنید تا مفاهیم پنهان شده در فیلم را دریابید"
شاید به همین خاطر باشد تماشاگر حرفه ای تئاتر که بارها و بارها در صحنه تئاتر شاهد چنین گونه و خصوصیاتی بوده ... دیدن ادامه » با فیلم احساس نزدیکی و آشنایی بیشتری کنه و لذت وافرتری ببره و در عین حال کسانیکه با این قسم صفات در یک اثر نمایشی آشنایی کمتری دارند ممکنه در ابتدا اثر برایشان تازگی داشته باشد و در ادامه یا مجذوبش شوند و به طرفدران این نوع آثار بیفزایند و یا بالعکس کاملا مطرود شده و هنوز فیلم تمام نشده به طرف مسیر خروج نشانه بروند..
داره تلاش میکنه دسته ای رو جدا از دیگران معرفی کنه و بگه که ای مردم همه را با یک چوب نرانید دسته ای هستند که مثل شما هستند اونا هم دلشون خونه از دست بالایی ها اونا هم با هم اختلاف سلیقه و اختلاف نظر دارند..
اگر هم چنین باشد به زعم پدید آورندگان خب کار سختیه این کار..اولا آنچه مخاطب بر پرده میبیند با آنچه که در دنیای واقع میبیند تفاوت دارد ثانیا مرغی که سالهاست از بام ایرانیان پریده اعتماد است...
حسی که از فیلم بیشتر القا میشود نه حس امنیت و آسودگی و غرور بلکه حس نا امنی و دلهره از تک تک افراد فیلم است که به سبب اتفاقات سالیان اخیر بر جان و ذهن تماشاگر ثبت میشود ..کپی نعل به نعل از آژانس شیشه ای و کوشش در قیاس دادنش با آن به لحاظ محتوای مظلوم نمایانه در ذهن مخاطب هم افاقه نمیکند..
در کنار این تلاش عقیم نقش پرداز نقش اصلی فیلم مهدی زمین پرداز هم ضربه ... دیدن ادامه » ای مهلک بر پیکره فیلم میزند .بازی فاقد حس و تصنعی کور سو امید برای باور پذیری و حداقل شنیدن سخنش را از همان اوایل فیلم کور میکند.
بماند که هنوز برای من سواله که چگونه می شود که گروهی که انواع و اقسام فنون خلع سلاح را قاعدتا بلدند در هنگام مواجه با چند بسیجی که سلاحشان راهم گاها کناری گذاشته اند و مشغول صحبت شده اند هیچگونه اقدامی و عکس العملی نشان نمیدن!
حمیدرضا مرادی، ناهید حدادی و نیلوفر این را خواندند
navidjahan، زهرا پوررضا، شاهین و سپهر این را دوست دارند
اوج فیلمنامه 5 دقیقه ی ابتداییه فیلمه...!!! که کلا خانم کیانی هم تو همین 5 دقیقه از فیلم هستند...!و اسمشون اولین بازیگر به درشتی نوشته شده..! آدم با نفوذ سیاسی و کله گنده و شهروند انگلیس با ماشین آخرین مدل خودش..آخه با چه منطقی نصف شب تهران که مثل شب های شهر های ... دیدن ادامه » دور افتاده و خالی از سکنه معرفی شده باید حمله ور به یه خانم تو ماشین بشه؟؟؟ چرا باید اون خانم یهو پیاده بشه..کتک بخوره و دوباره سوار بشه؟؟ اوج کار اونجاست که نیرو های بسیجی یه خیابون بن بست رو تو اون خلوتی شب بستند و گشت شب گذاشتند..!! افتضاح ترین فیلم چند وقت اخیر.از آقای آقایی بعید بود بازی در چند سکانس ایتن فیلم.
۱۳ بهمن ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ختثی بود فیلم.فرم و تکنیک بر محتوی برتری داشت.شاید هم چاره ای نبوده.سینمای توکلی هم شده روایت خوشرنگ وقایع مستند.بی زحمت قصه پردازی و این حرفا..خوش لعاب و بفروش..یه جورایی یافتن سوراخ دعا...البته که کار آسانی نیست و تبحر خاص خودش را می طلبد.. سکانس فینال المپیک اوج خوش سلیقگی در فیلمه..همانقدر که بازیگر جوانی تختی قابل پذیرش و گیراست بازیگر پایانی اواخر عمرش تو ذوق زنندس...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نه به به به و چه چه گفتن ها نه به ایف ایف این چی چی بود تو ساختی ها!؟
نه آنقدر درخشان که شاهکار لقب دادش نه آنقدر افتضاح که به رگبارش بست!
شاید اگر نقاط ضعف و قدرتش را در کفه ترازو بگذاریم نقاط قوتش بیشتر سنگینی کند..
حال و هوای فیلم امروز اما پر کشش تر
بازی بازیگران+فضای بصری فیلم بسیار چشمگیرتر از قصه و فیلمنامه..
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مهدویان عزیز بسه دیگه تمومش کن!
به مراتب بدتر
۱۱ بهمن ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تا حالا نشده بود برم فیلمای هنر وتجربه رو ببینم ناراضی برگردم ولی این فیلم حس نارضایتی و پشیمانی را برام رقم زد.صد و بیست دقیقه ملال انگیز و حوصله بر...
عباس الهی، سروین عجمی نژاد و M... این را خواندند
سپهر و ف کیوان این را دوست دارند
دقیقا من این حس رو بعد از دیدن فیلم دو لکه ابر داشتم :)
۰۴ اسفند ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید