تیوال امیر | دیوار
S3 : 15:16:48
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
امیر
درباره نمایش چهار دقیقه i
چند روز و هفته ای هست که گهگاهی جملات زیبای روی بروشور تو ذهنم رفت و آمد می کنه..
"زمان چیز عجیبی است! آنچنان زخم ها را مرهم می شود که انگار میکنی هیچ وقت، هیچ جا و هیچ کسی زخمی نزد. زخم هایی که از نگفتن ها دهن باز کردند. از نگفتن دوستت دارم، از نگفتن دلتنگم، از نگفتن کاش بودی، کاش نمی رفتی... ."
واقعیت اینه که زمان به خودی خودش توانِ چنین کاری رو نداره:) بلکه ممکنه رخدادهای بیرونی و یا فعل و انفعالات درونی آدم ها منجر به چنین نتایجی بشه. و اگر این دو رخ نده ممکنه هیچ وقت این مرهم ها پدید نیاد...
دایِه*، نیلوفر و محسن جوانی این را خواندند
امیر مسعود، فرزاد جعفریان و نیلوفر پیری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش فرشته تاریخ i
"امیدهای زیادی هست... اما نه برای ما..."
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش فرشته تاریخ i
تقریباً یک تئاتر واقعی بود.
+ نقش و زحمت کارگردان به وضوح در بخش ها و عناصر مختلف نمایش مشهود بود.
+ اغلب بازی ها درخشان و قوی بود و به خصوص بازی میلاد رحیمی که اون حجم از دیالوگ های پیچیده و سخت رو در کلِ سه ساعت به بهترین وجه بیان کرد.
+ طراحی صحنه، موسیقی و نور هم خوب و در تناسب و تطابق با نمایش و کیفیت اون بود.
. بی تردید متن دارای محتوای قوی و قابل تامل و تفکریه، تنها نکته ای که به نظر میاد اینه که شاید اگر مفاهیم و واژه های فلسفیِ یک سوم ابتدایی نمایش به طور عام تری طرح می گردید، همراهی تماشاگرهای غیر حرفه ای در فلسفه، میتونست و میتونه هر چه بیشتر با اون بخش نمایش همراه بشه.
. لینک زیر حاوی نوشته والتر بنیامین تحت عنوان "On the Concept of History" هست. فکر کنم هم به آشنایی با آراء و نظرات ایشون و هم به درک برخی از مفاهیم نمایش کمک کنه.
https://folk.uib.no/hlils/TBLR-B/Benjamin-History.pdf
نام بردن از فلاسفه‌ای همچون هگل و ... یا جملاتی به ظاهر نغز با پوسته‌ای فلسفی هرگز به معنای مواجهه با متنی فلسفی نیست.

مطمئن هستم کارگردان اثر نیز به درستی این موضوع را دریافته و نیازی به پوشیدن پوستین مدعیانه‌ای به نام نمایشنامه‌ای فلسفی ندیده است. ... دیدن ادامه »

اجرایی مبتنی بر روایتی از واپسین شب یک فیلسوف به معنای لزوم آشنایی با آراء و روند زندگی او نیست؛ چه‌آنکه در این نمایش به اندازه کافی و وافی اطلاعات مورد نیاز و به‌قدر کفایت به تماشاگر داده می‌شود. این را اگر با تکمله‌ «بروشور اجرا» نیز همراه کنیم که دیگر بعید است نیازی مرتفع نشد ه در این خصوص باقی مانده باشد.

و دست‌آخر آیا در پسِ لینکی که به زبان انگلیسی منت نهاده و مرقوم فرموده بودید رگه‌هایی از جلوه‌فروشی دیده نمی‌شود؟ یعنی در این پهنای گسترده نوشته‌ای در مورد آراء و نظرات ایشان نبود که شما قبول زحمت کرده‌اید و تیوالیان را به زبان فرنگی مفتخر به «آگاهی» کرده‌لید قربانت شوم؟
۰۹ تیر
:)
اول، اگه انتهای متنتون علامت سوال هایی وجود نداشت، ترجیح می دادم پاسخی ندم و گذر کنم.
دوم، بنده معتقد به فلسفی بودن متن نبودم؛ ذکر کردم یک سوم ابتدایی کار مفاهیم و واژگان فلسفی نسبتاً زیادی داشت و بدیهی است که منظور از واژگان فلسفی، هگل و سه نقطه نیست:) ... دیدن ادامه » // به طور نمونه همان واژه دیالکتیک که در بروشور مد نظر شما هم ذکر شده.
سوم، به عقیده بنده طرح واپسین شب یک فیلسوف، کاملاً مبتنی بود بر بیان ایده ها و نظریات اون فرد و از آنجاییکه نمایش امکان و قصد بیان شفاف و توضیح وار اون ها رو نداشت، آشنایی با اون موارد میتونه به درک متن و نمایش کمک کنه.
چهارم، برداشت شما از لینک ارسالی مبنی بر جلوه فروشی! اشتباه است. اگر قرار به این نوع برداشت باشد، استفاده از زبان فرنگی و .. در جهت معرفی خود و ارائه طریق هفت فرمانی، بیشتر به جلوه نمایی می ماند. هر چند بنده تلاش می کنم چنین برداشتی نداشته باشم و مسولیتی برای صیقل دادن شمشیر و ... شما هم برای خودم متصور نیستم.
پنجم، جهت اشاره به یک نمونه از کاربردهای لینک ارسالی فرای "این پهنای گسترده"، مطالعه بخش اول در مورد دستگاه بازی شطرنج که حداقل در دو صحنۀ مهم نمایش مد نظر بود، قابل پیشنهاد است. و البته که پیشنهاد است و فرمانی برای هیچ یک از دوستان نیست:)
۰۹ تیر
@امیر یاللعجب!
۰۹ تیر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یک نمایش رادیویی.
+ برخی از شوخی‏ ها +21 بود:)
حمیدرضا مرادی این را دوست دارد
قیمتش هم +45 هستش :(
۱۷ اردیبهشت
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش Only Bones (فقط استخوان ها)
بی نظیر بود. همین یه نمایش به کل جشنواره، نمایش هاش و نحوه برگزاریش می ارزید. به عبارتی It was awesome.
پیشنهاد می کنم این نبوغ، خلاقیت و جذابیت رو از دست ندید.
بخشی از برگه معرفی نمایش (با اصلاح):
"فقط استخوان ها تولید جدید شرکت بین المللی تئاتر فیزیکال ...... و شرکت ..... بوده که برنده جوائز معتبری شده است.
....
فقط استخوان ها با رویکردی معاصر و بهره گیری از دستکاری بدن تلاش می کند تا در قالب دلقک بازی، تئاترِ فیزیکال نابی را خلق نماید.
....
خلاقیتی که در این شاهکار جاری شده فراتر از تصور است؛ دلربا، جذاب و مفتون کننده (Edinburgh Guide).
...."
با اجازه امیرخان لینک زیر هم درموردش نوشته
http://www.auroranova.org/only-bones
۳۰ بهمن ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش شاه لیر i
- انتخاب برخی بازیگرها به نظرم اشتباه بود.
- مدت اجرا بسیار زیاد بود و با وجود یک ربع آنتراکت میانی باز به سردرد منتهی شد.
- طراحی و اجرای لباس به شدت ضعیف و بدترین بخش نمایش بود.
- طراحی صحنه ابتدایی و جای کار بسیار داشت.
+ تلاش و هنر مهدی سلطانی.
+ موسیقی در بخش‏هایی از کار.
+ نام کارگردان:) که یادآور مفیستو بود.
نوع نقدتون جذاب بود برام
ممنونم که تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید
۰۷ آذر ۱۳۹۷
سلامت باشید جناب لهاک
۰۷ آذر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بی نظیر بود.
زحمت و تفکر کارگردانی در لحظه لحظه فیلم قابل مشاهده و تجربه بود.
فیلم اغلب مولفه‏ های یک اثر هنری بین المللی و موفقیت در جشنواره های جهانی رو داشت.
رضا بهکام و فاطمه فریمانی این را خواندند
celine، وحید، امیر، ف کیوان و شکیبا این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره فیلم خانم یایا i
واقعاً حیفم اومد چیزی ننویسم..
فیلم یک فاجعه تمام عیار بود. در حین فیلم تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که برخی از دوستان گفتن یه سفری بریم، فیلمی هم به اصطلاح با فرمول موفق این روزهای جامعه ایران بسازیم. هم هزینه ها رو پوشش میده و هم...
تاسف از این جهت بیشتر میشه که همین فرمول هم ناقص پیاده شده، سه اسم کنار هم قرار گرفتند بعلاوه یه عنوان ژانر کمدی!. در حوزه بازاریابی خلاق!! هم شعار "این فیلم اصلاً خنده دار نیست!" قرار می گیره که کاربردی دو جانبه داشته باشه.
به نظرم صرفاً یک ایده یک خطی پشت فیلم بود که به درگیری ذهنی دو نفر پرداخته بشه که در قید و ترس از آداب، سنت، جایگاه و غیره هستن و این به قول خودشون مانع تفریح کردنشون میشه. خوب باشه، ولی نمیشه که یکساعت و نیم مجموعه تهی و بی سرو ته و با کلی ایرادات فنی، محتوایی و منطقی به مخاطب ارائه کنی.....
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش سیزیف i
یک عدد سوال:)
نام درست نمایش "سیزیفُس" نیست؟!
زمرد شیخی، م ح خ، علی جباری و (او) این را خواندند
امیرمسعود فدائی، محمد لهاک و شاهین این را دوست دارند
«سیزیف» به فرانسوی، همان «سیزیفوسِ» یونانی است و در فارسی، شاید به خاطر اثر آلبر کامو به همین نام، نام فرانسوی این اسطوره مصطلح شده است.
۱۶ آبان ۱۳۹۷
در مورد واژه فرانسوی به درستی اشاره فرمودید؛ من بیشتر تمرکزم بر پوستر و بنر همین نمایش بود که واژه انگلیسی "Sisyphus" رو انتخاب کردند و در واژه فارسی هم به نظرم یک دندانه مانند بعد از حرف "ف" وجود دارد که شاید طراح منظورش همان "سیزیفس" بوده..
۱۸ آبان ۱۳۹۷
بله من پوستر را با دقت ندیده بودم. الان توجه کردم.
۱۸ آبان ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تو من رو خلق کردی ... و من اومدم...
-------------
ای کاش ...
متاسفانه شخصاً نتونستم ارتباطی بین بسیاری از صحنه های نمایش برقرار کنم. چرایی برخی المان های صحنه، لباس و .. هم همچنان برام سوال برانگیزه!
به قول بخشی از خود نمایش (نقل به مضمون): الان تقریباً انتهای نمایشه و خیلی از نقش ها و موضوعات مبهمه
اگر اسائه ادب نباشه واژه "مشوش" اولین مفهومی بود که در مورد نمایش به ذهنم خطور کرد.
میترا، محمد لهاک، رضا بهرامی و عاطفه گندم آبادی این را خواندند
امیر، جهان و رضا غیوری این را دوست دارند
برخی تیاتر را به آیینه تشبیه می کنند و برخی به شیشه ی بزرگ نما
اگر مشوش اولین برداشت شماست نمایش کارش را خوب انجام داده
شبیه کوچه پس کوچه های ما
۱۶ شهریور ۱۳۹۷
متاسفانه نداده بود.
با ایده آیینه هم زیاد موافق نیستم.
۱۸ شهریور ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش بی تابستان i
چرا این موضوع...
محمد لهاک، وحید هوبخت، عاطفه گندم آبادی، میترا و جهان این را خواندند
Someone و امـیـر این را دوست دارند
چرا نه؟!
۰۵ شهریور ۱۳۹۷
سلام، عبارت کوتاه بالا بیشتر آشنایی با دغدغه ذهنی نویسنده و کارگردان بود و چون فکر می‎کنم عموم موضوعات رو میشه بهشون پرداخت (با سطح اهمیت‎های متفاوت)، به عبارت "چرا نه؟" نشه پاسخ دقیقی داد. پس همچنان چرا این موضوع برقراره :) بخصوص وقتیکه کیفیت اغلبِ ... دیدن ادامه » دیگر ابعاد کار بالاست.
۰۷ شهریور ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش مترسک i
احسنت بر جناب خامنه ای
آمیخته ای غنی و قوی از متن، محتوی، بازی، موسیقی و تصویر.
دیدنش به جد برای قشرهای مختلف تئاتر رو، تئاتر بین و تئاتر فهم پیشنهاد میشه.
ممنون از شما جناب امیر عزیز. خوشحالم که مورد توجه واقع شد.
۱۲ مرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش خاموشی دریا i
به نظرم متن بیشتر کنار هم گذاری اغرق آمیز واژگان بود. فارغ از اون موضوع و بازی ها بسیار درخور و قابل توجه بودند.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
متاسفانه اصلاً نمایش رو دوست نداشتم (نحوه بیان موضوع، عموم بازی ها، شوخی ها و ..) و بدون تردید قهقهه های سادیستیک یکی دو خانمی که گویا بقیه دوستان هم اشاره کردند در این اصلاً دوست نداشتن تاثیر گذار بود.
من کار و دوشنبه بعد از یه کار بد دیدم .اوایل اجرا زیاد ارتباط برقرار نکردم. ولی بعد کم کم البته سادیستی نه ولی میخندیدم:)))
۰۵ تیر ۱۳۹۷
کار اولی دیگه چی بوده :-l
۰۸ تیر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بله... واقعیت انقدر تلخه که باید توقیف بشه و حتی تغییر کنه...
امیر
درباره نمایش سانتی متر i
پنجشنبه شب با حماسه جدیدی آشنا شدیم اونم تخمه خوردن در تئاتر بود! حضور عکاسان و جابجایی بالاجبار هم بود که البته بغرنج نشد، ولی اون شروع به تخمه خوردن.... :)
به هر صورت نمایش خوب و ساده ای بود؛ طنز تلخ واقعیت که در بخشی از جامعه جریان داره؛ انشاا.. که حکومت رفاه اتاق آرام زندگی همه رو فرآهم کنه.
نههههه بابا!!!! مگه میشه؟؟؟ آخه تخمه؟؟؟؟:-)))))
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
جناب فرزاد از اونجاییکه میدونستم تذکر به عکاسان افاقه نمیکنه همون قبل شروع نمایش جابجا شدم؛ به اون افرادِ احتمالا جدید الورود به این نوع تئاترها هم دقیقاً در خوردن سومین تخمه:) تذکر دادم که البته گویا خوشایندشون نبود کلاً تذکر ببینن.
در مورد معضل عکاسان ... دیدن ادامه » فکر میکنم این کاملاً وابسته است به گروه های اجرایی؛ معمولاً اگر قرار باشه عکاسی از نمایشی اتفاق بیفته باید گروه موافقت کنه و به نظرم این موضوع فقط باید در اجراهای خاص عکاسان اتفاق بیفته و مسول مدیریتش هم گروه اجرایی است. با بی صدا کردن شاتر عکاسی و ... هم شاید کمی فضای تمرکز تماشاگر بهتر بشه ولی باز این تمرکز به حد لازم خودش نمیرسه.
در مورد آداب نمایش هم همونطور که دوستان گفتند نیاز به فرهنگ سازی است؛ از نوشتن اتیکت های اصلی دیدن نمایش در بلیط گرفته تا بیان گفتاریش قبل از شروع نمایش؛ و از همه مهمتر همون تذکر بجا توسط دیگر تماشاگرانه که بعضاً سکوت و جلوگیری از عدم تعارض احتمالی رو ارجح میدونن.
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
دیشب یک خانم سالمند پشت سر من نشسته بود. در بیشتر زمان تیاتر ذکر می گفت تسبیح در دست
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر
درباره نمایش شیطونی i
A1
همه چیز نمایش به خوبی فکر و پیاده شده بود. نمایش واقعا لایق میزان قابل توجه تشویق های انتهای کار بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چقدر بد بود!!!!! واقعاً حالم بد شد:)
به نظرم با اختلاف فاحش به عنوان بدترین فیلم جشنواره قابل انتخابه.
پ.ن. چرا علی نصیریان باید در چنین فیلمی بازی کنه!
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عجب:) یه سال هم که بلیط فروشی درست انجام شد بلافاصله یه کاری کردن که تلخی رو حتماً تجربه کنیم مبادا که بد عادت بشیم. این خلاقیت ناب (و پیشینه دار) برای در نظر گرفتن 25 فیلم در دو گروه برای ما هم باعث شده شعله ور و جاده قدیم حذف بشه. چرا اصلاً فیلمای مستند باید در کنار فیلم های داستانی قرار بگیره؟!!
شما شانس آوردین...شعله‌ور ظاهرا فیلم خوبی نیست،واسه من اطاق تاریک حذف شده...
۰۵ بهمن ۱۳۹۶
خانم رستمی و آقای عظیمی، اگر در گوروش مستقر میشین! من چار پنج تا از فیلمها رو نمیخوام ببینم و میتونم بلیطش رو بتون بدم...البته ممکنه برای شما هم جذاب نباشن
۱۰ بهمن ۱۳۹۶
اقای دانش خوباشو بدین مشتری شیم دیگه
۱۰ بهمن ۱۳۹۶
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید