تیوال | محمد لهاک درباره نمایش الیزابت باتوری: سلام و احترام و عشق وحی آمد سوی موسی از خدا بندهٔ
S2 : 09:50:33
سلام و احترام و عشق
وحی آمد سوی موسی از خدا بندهٔ ما را ز ما کردی جدا
تو برای وصل کردن آمدی یا برای فصل کردن آمدی
تا توانی پا منه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق
هر کسی را سیرتی بنهاده‌ام هر کسی را اصطلاحی داده‌ام
در حق او مدح و در حق تو ذم در حق او شهد و در حق تو سم
ما بری از پاک و ناپاکی همه از گرانجانی و چالاکی همه
من نکردم امر تا سودی کنم بلک تا بر بندگان جودی کنم
هندوان را اصطلاح هند مدح سندیان را اصطلاح سند مدح
من نگردم پاک از تسبیحشان پاک هم ایشان شوند و درفشان
ما زبان را ننگریم و قال را ما روان را بنگریم و حال را
ناظر قلبیم اگر خاشع بود گرچه گفت لفظ ناخاضع رود
زانک دل جوهر بود گفتن عرض پس طفیل آمد عرض جوهر غرض
چند ازین الفاظ و اضمار و مجاز سوز خواهم سوز با آن سوز ساز
آتشی از عشق در جان بر فروز سر بسر فکر و عبارت را بسوز
موسیا ... دیدن ادامه » آداب‌دانان دیگرند سوخته جان و روانان دیگرند
عاشقان را هر نفس سوزیدنیست بر ده ویران خراج و عشر نیست
گر خطا گوید ورا خاطی مگو گر بود پر خون شهید او را مشو
خون شهیدان را ز آب اولیترست این خطا را صد صواب اولیترست
در درون کعبه رسم قبله نیست چه غم از غواص را پاچیله نیست
تو ز سرمستان قلاوزی مجو جامه‌چاکان را چه فرمایی رفو
ملت عشق از همه دینها جداست عاشقان را ملت و مذهب خداست
لعل را گر مهر نبود باک نیست عشق در دریای غم غمناک نیست

نازنین رفقا این مطلب رو کامنت کردم و نقد برجسته قرار دادم تا بتونم خدمت همه دوستان نازنین عرض کنم
به نظرتون رسالت تئاتر و ادبیات چیه؟ هر جامعه ای که به ادبیات ، رو میاره درش فرهنگ رویش میکنه جوانه میزنه جان میگیره انقلاب ها اتفاق میافته انسانیت سریان پیدا میکنه و در نهایت جامعه مدینه فاضله رو لمس میکنه، چرا ما باید ها و نباید ها رو تعیین میکنیم چرا ما گمان میکنیم متر و معیار اندیشه ماست چرا ما تصور میکنیم همه باید با ادبیات ما حرف بزنن آیا این همون دیکتاتوری نیست این همون سانسوری نیست که روزی هزار بار لعن و نفرینش میکنیم این همون اندیشه ای نیست که به خاطرش خیلی از رفقا از تیوال رفتند و به تیوال آمدند متر و معیار برای هر کدوم از ما ترجمان ذهنی خودمون هست در سر هرکدوم ما یک ترنسلیت نصب شده که داده ها رو بر اساس شنیده ها ترجمه میکنه اونه که ما باهاش که اندازه میگیریم که قبول میکنیم یا رد میکنیم هر کدوم اندازه خودمون میفهمیم و با ادبیات خودمون صحبت میکنیم هر کدوم بر اساس موقعیت جغرافیایی خودمون بزرگ شدیم و در جبر جغرافیایی خودمون
اما اگه بخواهیم همرو هم قد کنیم باید گردن خیلی ها رو بزنیم
اگه بخوایم همه ادبیات ها رو شبیه خودمون کنیم زبان خیلی ها رو باید از حلقومشون دربیاریم
ما میتونیم ندیده بگیریم آدمها رو اما دلیلی نداره همه رو مثل خودمون کنیم
ما نمیتونیم صداقت کلام دیگران رو زیر سوال ببریم صداقت در گفتار خیلی مهمه اما جز خدا کسی می‌تونه قضاوت کنه که چه کسی متظاهره و متزوره وچه کسی صادق و بی ریا و خالص
مگر این شعار دغدغه همه ما نیست که مرگ بر اندیشه ای که اندیشه ها رو محکوم کنه مگر همه ما مدعی دموکراسی و آزادی بیان نیستیم درسته خیلی از بزرگ اندیشان قدما در تیوال و خارج از این فضا مخالف حضور سلبریتی هستند اما ما کلمات رو اشتباه میگیریم هر کسی که در تلویزیون سینما بود که از اون دسته بد نیست آقای پارسا پیروزفر آقای رضابهبودی خانم نسیم ادبی عالیجناب فراهانی آقای معجونی و....... بیشمار بازیگر داریم که هم در تلویزیون و سینما هستند و هم در تئاتر پس ورودشون به صحنه مقدس ممنوعه چون پشت لنز بودن این تفکر به نظرم کمی با گفته هامون متناقضه
بله من هم اگر آقای ................. یا خانم..................... حضور داشته باشن نمیرم اجرا رو ببینم همین
اما اینکه برخورد کنم که چرا شما تعریف میکنی یا چرا شما تخریب میکنی من موافقش نیستم
اگر هم جایی این کار رو انجام دادم همین الان عذر میخوام چون نگاه امروز من در این لحظه هم با دیروز هم با فردا متفاوته که البته تا انجایی که به خاطر دارم این کار رو نکردم یکی از من خوشش نمیاد یکی از نوشته هام پس بگه باید لهاک رو سانسور کرد خوب چه فرقی بین ما که داریم انسانها رو حذف میکنیم یا براشون محدودیت قایل میشیم با قیچی بدستان سانسورچی هست
خلاصه که قدم همه تازه وارد ها به دیده منت
و یک پیام به همه تازه آمده ها هیچکدوم از این بزرگواران قدیمی و مخاطبان حرفه ای با شما مسئله ای ندارند بارها هم شخص به شخص فرمودند و هم بنده حقیر عرض کردم در گذشته شیوه ای از تبلیغات بود که اکانت فیک میساخت و به دروغ تعریف میکرد از اجرا که همه گروها میدوند این راه مردود و باطله
در آخر هم ممنونم از دوستان عزیزم در تیوال که منو تحمل کردند
جناب لهاک نازنین ممنون از قلم شیواتون، این مزاح رو از بنده بپذیرید که همینطور پیش بره میتونید یک کتاب خروجی بدید با عنوان دردسرهای باتوری:)
شخصا برای حمایت از دوستان تازه وارد اکانت جدید ساختم، چون جبهه بندی ها رو نمیپسندم.... من حسام منظور تئاتر رو به ... دیدن ادامه » مراتب ترجیح میدم به حسام منظور تلوزیون و ورودش رو به عرصه کارگردانی تبریک میگم. ممنون از حمایت شما و از دوستان هم میخوام از یه تئاتری که عمری برای ما کار کرده قدردانی کنیم بد نمیشه
۰۹ مرداد
خانم سیمین سپاس از مهرتون
چرا درد سر
اگر ارتباطات و مصاحبت نباشه رشد اتفاق نمیفته
دوستان قدیمی تیوالی همشون جواهر هستند من شخصاً بسیار آموختم ازشون
۱۰ مرداد
سپاس بی نهایت جدا که من تازه وارد با افتخار کامنت اولی فقط دلگرم به خواندن نظرات مهربانانه و نقد منصفانه شما هستم بزرگوار موفقیتتان مدام
۱۰ مرداد
خانم نواصر ممنونم از مهرتون سایتون مستدام
۱۰ مرداد
بزرگوارید
۱۱ مرداد
عرض درود و ارادت
* مجدد عرض میکنم عرایض من کلی یه و مربوط به یک نمایش خاص نیست *
جناب لهاک عزیز فرمایشات شما زیبا و متین و در عین حال خیلی کلی یه ، من نوعی شاید نتونم و در حدی نباشم که برای رسالت هنر و تئاتر خوب چیست و هنرمند خوب کیست و نگارش خوب چیست تز و خطابه داشته باشم ولی میتونم در این خصوص بینش و عقیده ی خودم رو داشته باشم و ازش دفاع کنم ، نمیشه که تا آدم بخواد نظری بده جلوش تابلوی قضاوت ممنوع بگیرن که برادر من ، با این فرض دیگه مجالی برای نقد نمیمونه
از هیچ قیمتی نمیشه ایراد گرفت چون ما در مقامی نیستیم که تهیه کننده رو قضاوت کنیم و دخل و خرج کارش رو بدونیم
از بازی هیچ بازیگری نمیشه ایراد گرفت چون مگه ما 24 ساعته باهاش بودیم که قضاوت کنیم کارش با تمرین کافی بوده یا نه
به عملکرد هیچ سالنی نمیتونیم خرده بگیریم، چون شاید اگه فلان اجرا رو با نیمساعت تاخیر اجرا رفتن شاید بازیگر شون تو ترافیک مونده بوده اگه سالن گرمه شاید همون 2 دقیقه پیش تسمه کولر ش پاره شده اگه تا خرتناس خارج ظرفیت میفروشه شاید تاییدیه 3 تا آتش نشانی رو داره که اتفاقی واسه کسی نمیفته ، اگه فلان بازیگر به ما که میرسه میگه آی لاو ایران بعد بچه شو تو فلان لند بدنیا میاره ما کی هستیم که قضاوتش کنیم شاید مجبور بوده اون تاریخ اونجا باشه و و و و
پس برادر عزیز من ، مجالی برای هیج نقدی نیست وقتی که بخوان به نقد برچسب قضاوت بزنن
آقا ، گفت و گوی بنیان دموکراسی یه ، نه گفت و گفت و نه گوی و گوی
وقتی عزیزی به فرض میگه من 2 بار این نمایش رو دیدم 2 دفعه ی دیگه هم میخوام ببینم ، یا وای نمیدونید فلان بازیگر چه ها که با هنر و صحنه نکرد ، قسمت گفت دموکراسی صورت گرفته ، چرا من نوعی قسمت گوی این گفت گو رو نباید داشته باشم ؟ چرا اگه بدون بی احترامی جوابی بهش بدم یعنی قضاوتش کردم ؟ چرا باید این کامنت ها توی یک حصار شیشه ای باشه و نشه باهاش هیچ گفتگویی داشت ؟؟ محدود کردن گوی ضد این دموکراسی که میفرمایید نیست ؟ این که من هرجور بخوام تعریف میکنم هیچکی هم نباید جوابی بده اون دیکتاتوری یه حساب نمیشه ؟
باز ... دیدن ادامه » هم برای بار n ام عرض میکنم ، عرض من سر کامنت اولی ها نیست ، اصلن کامنت اولی ها تاج سر من و تیوال جان :)) عرض من به کامنت های اگزجره طوره که از قضا اغلب شون هم تازه وارد هستن و تازه باز عرضم نیست که چرا هستن و نباید باشن ، عرضم اینه که چرا ادامه ی گفتگو پیرامون کامنت شون انقدر براشون گران میاد که وااای ملت ، من نظرمه این کار رو باید روزی 1 بار دید چرا این تازه وارد آزاران فلان فلان شده از ما دلیل میخوان ( مثال تزیینی بود و کامنت شخص خاصی مد نظر نیست ) در حالی که متر و معیار تیوال با اینستا فرق داره و خیلی از کاربران رو حساب همین نقدها نمایش مورد نظرشون رو انتخاب میکنن و چه بسا اصلن حضور اون سلبریتی خاص براشون اهمیتی نداشته باشه ، اون وقته که اون کامنت نقش مخرب رو ایفا میکنه ، گناه اون کاربر چیه که رو کامنتی حساب میکنه که فن اون بازیگر شاید حتی از قبل دیدن تئاتر در سر پرورونده بوده ؟
شرمنده پر گویی کردم رئوفی و دل دریائی شما بر همگان اثبات شده س و منم مریدتون هستم و فقظ خواستم دو سمت گفتمان رو کامل کنم ⁦❤️⁩
۱۱ مرداد
جناب جعفریان⁦❤️⁩
در مورد قضاوت باید عرض کنم قضاوت نیاز به بررسی داره وقتی یک اتفاقی یا رویکرد یا.... رو قضاوت میکنیم باید چرا های زیادی رو به جوابش برسیم این مربوط به نقد نیست
نقد چگونگی روند رو مورد بررسی قرار میده نه اینکه چرایی موضوع رو چرا فلانی آنقدر پرکاره؟ میشه قضاوت
ولی فلان بازیگر در این کار کیفیت همیشگیش رو نداشت به این دلایل......... و شاید بخاطر چند کار پشت هم میشه نقد
3بار دیدی دو بار دیگه هم ببین بشه 5بار میشه قضاوت
من کار رو دیدم به نظرم به این دلایل .......جذابیت 3بار دیدن رو برای من نداره یا کدوم بخش کار هست که تا این حد برای شما جذابش کرده که سه بار اجرا رو ببینید ؟ میشه نقد
درباره سالن ما چون در لحظه خدمات میگیریم اصلا مهم نیست که کولرش تسمه پاره کرده یا دعوا شده بوده یا ...... ما سوال خودمون رو میتونیم به راحتی در فضای احترام بگیم و نقد رو به صورت خواسته بیان کنیم هر نقدی رو
در مورد بازیگر و کارگردان و..... هم همینطور
سال گذشته در جشنواره فجر فرزین محدث شب اجرای داورها سرما خورد و صداش کامل رفت بدون صدا اجرا کرد برام جالب بود که یکی از داورها (خارجی) گفتند خوب درسته این اتفاقه اما من بلیط کنسرت خریدم که خواننده برام بخونه برام مهم نیست سرما خورده
اما ... دیدن ادامه » با نگاه انسانی تر گفت بازیش رو باید دید
نقد جایزه با هر زبان و بیان من با نوع ادبیات خودم و شما شیوا تر مهربانانه تر هیچ کس نمیتونه نوع ادبیات رو مشخص کنه
اما اگر نقد کنیم نه انتقاد
یک دوستی سه خط نوشته بود چهار خطش چه بلحاظ دستور زبان چه بیان و ..... غلط بود بعد ادبیات چخوف رو برده بود زیر سوال
و اسم نوشتارش رو هم گذاشته بود نقد کوبنده
نمی‌دونم چقدر کلمات بار حرفهام رو انتقال میدن
حرف من اصلا این نبود که برای کسی نسخه ای بنویسم دموکراسی یعنی آزادی
من اجازه ندارم شما رو محدود کنم
اما میتونم به عنوان یه انسان که اتفاقا بسیار هم به شما علاقمنده به عنوان کسی که شما رو دنبال می‌کنه و به مرید بودن شما افتخار نظرم رو درباره عملکردتون بگم شاید نظر من غلط باشه اما واقعا بهش اعتقاد دارم
بهتون تحمیلش نمیکنم یا نمی‌گم همیاری جان چطور نظر آقای گل و بلبل رو حذف نمیکنی یا قضاوتتون نمیکنم که بگم آره شما از طرف گروهی شما با گروه دوستی شما انتفاعی داری از طرف گروه یا بلعکس و پس شما .....
هر کسی نوع برخوردش با اتفاق به یک شکله
هرکسی با یک صدایی می‌خنده یکی بلند یکی لبخند در مقابل یک اتفاق مشترک
هرکسی با یک صدایی گریه می‌کنه یکی اشک میریزه بی صدا و یکی دنیا رو روی سرش میگذاره

خلاصه آقا ⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
همه بچه های تیوال چه تازه ها چه قدیمی ها عشق هستند
قدیمی ها عشق تر
۱۱ مرداد
برادر ، ما وقتی بخوایم اسم نقد رو قضاوت بذاریم دیگه باید با همون فرمون بریم جلو ،نمیتونیم دو تا رو از بین شون گلچین کنیم و به بقیه بتازیم، اون وقته که برخورد سلیقه ای بوجود میاد و هر دسته میتونن خودشون رو تافته ی جدا بافته بدونن
آقا ، چرا صحبت راجع به پرکاری ... دیدن ادامه » یک بازیگر میشه قضاوت؟؟ ممکنه ایشون تو همه شون عالی باشه و یکی بگه تو فلان اجرا بد بود ، این نمیشه اسمش قضاوت آقا، حداکثر میشه یک نقد مغرضانه
از همه سخت تر و عجیب تر اینه که بخوایم تو نوع اعتراض به اون پرکاری تقسیم بندی قضاوت یا نقد رو بیاریم، این خودش میشه یه قضاوت ، چون کسی که قدرت کلام زیاد برای اعتراض با جمله بندی صحیح تر رو نداره قضاوت کردیم
یا به فرض اگه گفتن من 3 بار این کار رو دیدم خوبه و 5 دفه دیگه برو ببین میشه قضاوت ، اصلن تضمینی هست که اون گرامی واقعن 3 بار اون کار رو دیده باشن اونم تو هفته اول اجرا؟؟
آقا، آنقدر سخت و گروه بندی طورش نکنیم
حتمن خودتون میدونید این عرایض من و ادامه ی بحث جسارت به نظر شما نیست ❤️⁩⁦❤️⁩⁦ برای اینه که با ادامه و جمع بندیش شاید بشه بدون توهین یا تلقی توهین از هر کلام و جمله هر پدیده ای رو نقد کرد و راجع بهش نوشت و حتی شاید بشه اون پدیده مشکل ساز رو هم هدفمند کرد
عرض درود و ارادت ❤️⁩⁦❤️⁩
۱۱ مرداد
آقا ارادت
من نگفتم نقد قضاوت هستش
نقد با انتقاد و با قضاوت منفاوت هستند
من چند بار اتفاق افتاد ه که یک اجرا رو در هفته اول بیش از دو بار ببینیم اخیرا هم یک اجرا رو در هفته اول سه بار دیدم خودم اسمش رو نمی‌برم در اینجا ولی حضوری خدمتتون میگم البته می‌دونم که میدونید کدوم اجرا رو میگم بلیط مستنداتش هم هست
در مورد ادبیات و جمله بندی یک چیزی پیش میاد که البته در نقد حرفه ای بسیار لازم هست ((سواد))
نه اینکه برتری مدرک باشه چون دانش باید منجر به بینش بشه
سواد یعنی خوندن خوندن خوندن خوندن نه مدرک .... یا مدرک ....
سواد رده بندی هم داره
جملات رو میشه با سواد حداقلی هم تشخیص داد
چخوفم ... دیدن ادامه » یه آدمه مثل همه ماها اما اینکه بگیم چخوف آلکن در گفتن یکم خنده داره و حالا درباره این مورد میتونم براتون ده ساعت صحبت کنم که چرا یک نفر میتونه حرفی رو بزنه و چرا یک نفر نمیتونه
پر کار بودن بازیگر شخصی است بازیش در اجرا قابل نقد
مسائل شخصی قضاوت هست و بقیه اش نقد
ما مشکل اکثریت مردمان هم عصرمون اینه که دچار توهم سوادیم ، این در مورد خود من هم صدق می‌کنه ، چون متر استانداردی وجود نداره و متر های موجود بخاطر سیاست زدگی معیار خیلی ها نیست همگی کارهامون رو کامل میدونیم و همگی بخودمون اجازه صدور هر نوع نسخه ای رو میدیم امیدوارم که روزی برسه فارغ از باید ها و نباید ها زندگی کنیم و منصف باشیم
⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
آقا شما جان دلی ⁦❤️⁩ باید در کنارتون قهوه ای بنوشیم و سیگاری بکشیم و کلی گپ بزنیم
۱۱ مرداد
بله برادر ، کاملن صحیح میفرمایید سواد و قدرت نوشتاری و گفتاری عیار یک نقد رو تعیین میکنه
چشم انتظار دیدار هم هستم برادر، این هفته سعادتم باشه حتمن قراری مهیا میکنیم ❤️⁩⁦⁩
مخلصیم ❤️⁩⁦❤️⁩
۱۱ مرداد
جان دلی آقا⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
من یکی از خوش شانسی هام ، وجود شما و بسیاری از رفقای تیوالیست که ازشون من یاد گرفتم
اینرو گفتم که رفقا بدونن قدرشون رو می‌دونم و ازشون یاد میگیرم
۱۱ مرداد
من از کسانی که
حیله گری را "حکمت"
نافرمانی را "شجاعت"
و یاوه گویی را "حقیقت" می پندارند،
نفرت دارم...!
کنفسیوس

من از کسانی که “تملق” رو “تمجید” میدونن نفرت دارم!
جوانی
۱۱ مرداد
جناب جوانی ⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
۱۱ مرداد
ارادت تام و تمام جناب لهاک ❤️
۱۱ مرداد
عزیز دلید
۱۲ مرداد
جناب لهاک نازنین من فکر کردم تا الان نمایش رو دیدید و مشتاق بودم نقد شما رو مطالعه کنم ولی چیزی یافت نکردم.... اگر نمایش رو دیدید ممنون میشم نقدتون رو بفرمایید
۱۵ مرداد
خانم زرینی عزیزم
ممنونم از لطف و حُسن نظرتون
راستش هنوز هم امکانش مهیا نشده برام
متاسفانه ساعت اکثر نمایش ها یکسانه و من بر طبق لیست شخصیم تقریبا شبی یک تئاتر رو دیدم اما هنوز امکان دیدن این اثر برام فراهم نشده
اما حتماً این هفته اجرا رو خواهم دید
باز ... دیدن ادامه » هم ازتون ممنونم
⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦❤️⁩
۱۵ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید