تیوال ناتاشا ادیبی | دیوار
S2 : 18:51:03
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
با عرض سلام به همه عزیزان تیوال

من قریب یکسال و اندی است با تیوال همراه هستم و به دلیل رشته تحصیلی خود، البته بطور اخص اخبار تئاتر و اجراهای جدید را بیشتر در این سایت پیگیری می کنم.

مطلبی که همواره برایم جای سوال بوده است در خصوص گزارشهای تصویری می باشد که دوستان از اجراهای مختلف در سایت قرار می دهند. با احترام به شما ولی در تعدادی از گزارشها، کاملا مشهود است که عکسها صرفا به خاطر این امر که عکسی در سایت از نمایشی موجود باشد در سایت قرار گرفته و متاسفانه حداقل المانهای هنری سنجش یک عکس از منظر زیبایی شناختی را به هیچ عنوان ندارد.

من یکبار دیگر هم این سوال را چند ماه پیش به شکل دیگری مطرح کردم. آیا صرفا مسئله وجود عکس با هر کیفیتی حتی خارج از چاچوب های متعارف عکس هنری است یا عزیزان تیوال کیفیت را هم مد نظر دارند؟

ممنون می شوم عزیزان گروه عکس ... دیدن ادامه » یا همیاری تیوال پاسخ دهند.
با تشکر
وحید هوبخت و behrad rad این را خواندند
مجتبی مهدی زاده این را دوست دارد
درود بر شما
با سپاس از دغدغه و توجه شما.
بی‌گمان زیبایی شناسی و رعایت اصول عکاسی از دغدغه های جدی ما و تیم عکاسی تیوال نیز هست. تلاش ما کاهش کاستی ها و نزدیکتر شدن به شرایط ایده آل است.
۲۹ آذر ۱۳۹۴
اینجا ذکر دو نکته رو لازم میدونم

اول اینکه علاقه شخصی شما به شخص یکی از عکاسان تیوال، به وضوح در تمام کامنت های اغراق آمیز شما مشهوده، درسته که سعی می کنید به نظر کاملا بی طرفانه موضوعی رو مطرح کنید اما قصد و غرض شما متاسفانه به خوبی مخفی نشده و قبول ... دیدن ادامه » کنید سخته باور اینکه یک نفر در یک سال اندی فعالیت در یک وبسایت فقط دو پست، اونم فقط در مورد عکس در سایت قرار بده.

دوم اینکه،عکاس هر کاری، می تونه در جایگاه منتقد اون کار قرار بگیره و نظرش در مورد نمایش رو در عکس ها اعمال کنه، اگر سید ضیا صفویان که یکی از بهترین عکاسان تئاتر ایران هست، سر یه نمایش مونولوگ میره و تو گزارش تصویریش هیچ چیز خاصی نمی بینید، نه به این خاطر هست که ایشون بلد نیستن عکاسی کنن و نه به خاطر این هست که ایشون نمی تونن از اون نمابش عکس عالی بگیرن اتفاقا کاملا برعکس، وقتی کاری بد هست، هیچ دلیلی نداره که عکس خوب و هنری و اعجاب انگیز روی سایت بره تا منه تماشاچی گول عکس ها و فضایی که در عکس ها ترسیم شده رو بخورم (مراجعه شود به تصاویر نمایش بوقلمون که هیچ ربطی به فضای خود نمایش نداره ) و برم نمایشی رو به خاطر عکس های زیبایی ببینم که از خود نمایش دوره.

اتفاقا این خیلی خوب هست که عکاسان از نمایش های بد عکس های بد، از نمایش های متوسط عکس های متوسط و از نمایش های عالی، عکس های عالی بگیرند تا به نوعی راهنمای مخاطب در انتخاب نمایش باشند.
۳۰ آذر ۱۳۹۴
با سلام به عزیزان گروه همیاری.
ممنون از توجه شما و امیدوارم که کیفیت همانطوری که اشاره کردید هر چه بیشتر رو به بهبود برود.

در مورد نکات آقا یا خانم "منتقد شماره یک" من هم بیان 3 نکته را لازم می دانم:

نکته اول: بنده به خاطر رشته تحصیلی دانشگاهی ام و مدرس هنر قطعا با قصد و غرض اظهار نظر نمی کنم. چون شما از آقای صفویان عزیز نام بردید، ابتدا عرض کنم که هدف من دید انتقادی سازنده بود و اصلا مقصود مقایسه دو عکاس خاص نبود و علت این برداشت شما را نمی دانم. در خصوص کامنت ها باید بیان کنم که صحبت های من اغراق آمیز نبوده و من صرفا با دید زیبایی شناختی و بعد از دنبال کردن روال کاری آقای چیذری بعد از چندین ماه، ایشان را از عکاسان بسیار خوب می دانم و مطئنم ایشان و آقای صفویان و معدود عکاسان خوش فکر و هنرمند این حوزه عکسهایی ثبت می کنند که با گذشت زمان در ارتقاء سطح هنر تئاتر تاثیرگذار خواهد بود.

نکته دوم: در هنرهای نمایشی که تئاتر مطرح ترین آن می باشد المانهای متعددی وجود دارد: طراحی صحنه - گریم - طراحی لباس - متن نمایش (که در خصوص پرفورمنس های بی کلام نظیر هوموریباس به اقتضای شرایط وجود ندارد) - طراحی نور و موسیقی. قطعا در تعداد بسیار محدودی از نمایش هایی که در طول سال به صحنه می روند تمامی این المانها در سطح عالی وجود دارد (نظیر نمایش فهرست - کالیگولا - خاطرات و کابوس های یک جامه دار استاد زفیعی عزیز) و در باقی اجراها غیبت یک یا چند مورد دیده می شود که فی ذاته محل اشکال نیست ولی نتایج آن بر کیفیت نمایش بحث مفصلی است که از حوصله این گفتگو خارج است. این مسئله که شما بیان کردید که عکس نباید گول زننده باشد را باید با مثالی بیان کنم که اتفاقا در مباحث زیبایی شناختی اگر عکاس در شرایط بسیار خوب لباس، نور، گریم و طراحی صحنه و بازیهای عالی، عکسهای شایسته ثبت کند البته هنرش شایسته قدردانی است ولی تجربه عکاس جایی بیشتر ملموس می شود که در شرایط سخت و نبود چند فاکتور مهم بتواند عکسهای قابل قبولی ثبت کند (البته هیچ بیننده ای انتظار ندارد که عکسهای مثلا نمایشی نظیر نامه های به تب یا خرده خانم و یا اجرای دکتر رفیعی عزیز با نمایش هایی که اشکالات بصری متعدد دارد در یک سطح باشد)
خلاصه عرض کنم که منظور بنده بیشتر این است که عکسهایی که از یک نمایش واحد با شرایط یکسان ثبت می شود از نظر کیفیت و در مقیاس های هنری گاه بسیار قصد و ثمین دارد.

نکته ... دیدن ادامه » سوم: در خصوص فعالیت کم بنده در سایت تیوال باید عرض کنم که من بخاطر مشغله کاری بسیار، متاسفانه فقط در هفته چند بار فرصت پیدا می کنم به سایت مراجعه کنم و صرفا عکسهای مرتبط با تئاتر را بینم. امیدوارم گرفتاری ها مهلتی دهند که در آینده بتوانم نقد کوتاهی از نمایش هایی که دیده ام بنویسم.

با تشکر
۰۲ دی ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من نمایش "هر کسی یا شب می میرد یا روز، من شبانه روز" را دیدم. نمایش خوبی ست در حد خودش.
فقط سوالی از دوستان در تیوال دارم که نه تنها مربوط به این نمایش می شود بلکه جنبه ای تقریبا عمومی دارد؟
چرا عکسهای نمایش های گوناگون که در 2 یا 3 مجموعه در معرض دید بینندگان قرار می گیرد بسیار متفاوت است. این مسئله صحیح است که عکاسان مختلف شما با دیدگاه های متفاوت عکسها را می گیرند که این امر تا حدی معقول، قابل قبول است (البته جای بحث زیبایی شناختی دارد).
ولی تفاوت کیفیت مجموعه عکسها برای یک نمایش واحد در مواردی چند، بقدری زیاد است که نمی توان هیچ دلیل قانع کننده ای برای این همه اختلاف کیفیت یافت؟
deja vu
انگار قبلا خوندم این پست رو :)
۲۰ شهریور ۱۳۹۳
سلام..
اصلا تفاوت کیفیت وقتی به وجود میاد که تعداد گزینه ها زیادتر میشه!!!تفاوت کیفیت فنی در مورد عکس ها هم که بحثی جدا و تخصصی است.
۰۶ مهر ۱۳۹۳
منظور من بحث زیبایی شناختی و گنجانده شدن عکس در چهارچوب های هنری یک عکس خوب است. در عکس برخی از عکاسان عزیز تیوال متاسفانه هیچ یک از اصول هنر برای هنر بودن عکس را رعایت نمی شود و هیچ توضیحی هم برای این امر به بازدید ککندگان سایت داده نمی شود!
امیدوارم گروه ... دیدن ادامه » همیاری تیوال یا مسئولین قسمت عکس اطلاعاتی بیان کنند.
۰۶ مهر ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید