تیوال نازنین یاری | دیوار
S3 : 06:51:44
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
نازنین یاری
درباره نمایش دکلره i
نمونه دکلره رو من در سانفرانسیسکو دیدم به اسم واژن که می تونم بگم دکلره ده سر و گردن از واژن بالاتر بود. و اونجا چقدر می گفتن واژن فلان و ...خوب و ...
تئاتر مستند خیلی سخته که به قول پیتر هال بهش ماسک اضافه کنی که مهدی کوشکی چقدر خوب اتمسفر رو اضافه کرده که همون اتمسفر شده شعر کار... اصلا برام تعجب بر انگیز نبود که خانم برومند بعد اجرا داشت لیلی رشیدی رو تقبیح می کرد، اونم جلوی ما که داشتیم از کار تعریف می کردیم...خوب معلومه برای کسی که فقط یه عمر عروسک گردونده این تئاتر اوانگارد عجیب و غریبه و اولین چیزی که بذهنش می رسه اینه که ردش کنه...مثل تمام چیزهای جدیدی که وارد ایران می شه همه اول می گن سرطان زا است.
الانم چون اینو نمی فهمیم می گیم نمایشنامه خوانیه می تونم یه سر توضیحات در مورد قواعد نمایشنامه خوانمی بدم که البته می دونم اقای طهماسب و اسد الهی بسیار ... دیدن ادامه » با سواد هستند پس لازم نیست، [زدودن بنا به بند 2 قوانین] البته ما ایرانی ها حافظه ی تاریخی نداریم این ثابت شده است. به مهدی کوشکی خیلی خیلی خیلی تبریک می گم، تو بی نظیری و چقدر تو این نظمیه ی سیمرغ اوای گل تو جلو تر فکر می کنی اگر بگذارند و بفهمنت...می دونم شکل متعارف تئاتر رو تو بهتر از همه ی تئاترایی که رو صحنه است، انجام می دی ولی خواهشن همینطور نترس بمون...
ممنون از توضیحتون من اعتراف می کنم که سواد تأتری ندارم در مورد این کار هم نقدی نکردم. اما همچنان سوال من بی پاسخ ماند.
به عنوان یک تماشاچی عام حداقل(به صورت خیلی خیلی ساده شده) این را میدانم که یک تأتر یا نمایش متشکل شده از عوامل مختلفی مثل: نمایشنامه، ... دیدن ادامه » کارگردان، بازیگر(بیان و بدن)، موسیقی، صحنه، لباس، نور، گریم، وسایل صحنه و...
استفاده از بدن بازیگر، صحنه، لباس، نور، گریم، وسایل صحنه در "دکلره" به همان گونه بود که در نمایشنامه خوانی ها شاهد هستیم و چه بسا در بعضی از نمایشنامه خوانی ها شاهد این هستیم که از این عوامل بسیار مناسبتر از آنچه در "دکلره" دیدیم، بهره می برند. گاهی بعضی نمایشنامه خوانی ها به گونه ای اجرا میشوند که تا مرز "اجرا" هم پیش می روند اما با این حال هنوز هم یک "نمایشنامه خوانی" تلقی میشوند. هرچند تعریف مشخص وجامعی از نمایشنامه خوانی وجود ندارد اما یکی از تعاریفی که برای نمایشنامه خوانی وجود دارد (به نقل از علی قبچاق شاهی- کارشناس ارشد تاتر):
"نمایشنامه خوانی در رایجترین شکل خود شیوه ایست در خوانش متن توسط نقش خوانها به این صورت که چند نفر نشسته در پشت میزی _ شاید نشسته بر زمین _ و از روی متنهای گرفته شده در دست اقدام به خواندن دیالوگهای نمایشنامه میکنند."
حالا به من حق می دید که بپرسم: چه فرقی بین اجرای "دکرله" و یک نمایشنامه خوانی وجود دارد؟
و سوال دیگه اینکه:
شما در کدام نمایش دیدید که بازیگران از روی متن های گرفته شده در دستشان دیالوگ ها را بخوانند؟
۲۷ شهریور ۱۳۹۱
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید