تیوال | نیلوفر ثانی درباره نمایش اژدهای طلایی: "تهوع بقا در کاسه‌ی سوپ" رولاند شیمِلْفِنیگ
S2 : 07:07:03
"تهوع بقا در کاسه‌ی سوپ"

رولاند شیمِلْفِنیگ متولد ۱۹۶۷ از معروفترین نمایشنامه‌نویسان حال حاضر آلمان‌ست که رمان‌ها و نمایشنامه‌های پرطرفداری دارد. اژدهای طلایی نوشته‌ی او در سال ۲۰۱۵ میلادی‌ست که طبق کلیت محتوای داستان‌های او، به مسائل روز انسان معاصر بخصوص غرب و اروپا، اشاره دارد.

مهاجرت، استثمار و بردگی مهاجرین،خیانت و ارتباط نافرجام زوج‌ها، با خرده داستان‌هایی در اژدهای طلایی که فرم کاری شیملفنیگ‌ست، و مینیمالیستی به این موارد می‌پردازد، کلیت نمایش را رقم می‌زند در عین حال شیملفنیگ با محوریت یک موضوع گروتسک‌وار، از دندانی که دست آخر از کاسه‌ی سوپی سر در می‌آورد به حفظ وجه فانتزی وکمدی با نگاهی نقادانه، موضوعات موردنظرش را مطرح می‌کند.

انتخاب هوشمندانه‌ی اسم یک رستوران شرقی که تقریبا باهمین نام در کشورهای زیادی شعبه دارد، ضمن پرداخت به فرهنگ شرقی و مهاجرت‌های کثیرالتعداد آنها به سایر کشورهای پیشرفته‌تر، بستر مناسبی برای طرح معضلات مهاجرت را نیز ایجاد می‌کند.

اژدهای طلایی، رستورانی شرقی در شهری که مکان و زمان مشخصی ندارد توسط تعدادی مهاجر ویتنامی، چینی تایلندی اداره می‌شود.
پسرجوان مهاجری که ، تازه واردترین عضو این گروه‌ست بدلیل اینکه اقامت و ویزای کار ندارد، دراثر یک دندان‌درد می‌میرد.چون نمی‌تواند به پزشک مراجعه کند.

دختر مهاجری که قادر نیست در آن کشور کار مناسب پیدا کند، به بردگی جنسی و استثمار صنعت روسپیگری در می‌آید. و آنقدر مورد خشونت و صدمه مشتری‌ها قرار می‌گیرد، که تلف می‌شود.

زوج میانسالی که اگرچه روزگار خوشی باهم سپری کرده‌اند اما با رفتن یکی از آنها با نفر سومی، ازهم می‌پاشد.

شیملفنیگ، ... دیدن ادامه » مستقیم و با تلخی موجود در ماهیت این اتفاقات، به سراغ آنها نمی‌رود. او با ترتیب تداخلی داستان‌ها در دل هم، افزودن تم فانتزی به وقایع، و تعیین نقش‌های چندگانه به هر یک از کارکترها، هم جذابیت بصری بیشتری برای متنش در نظر گرفته‌است وهم با شکست قراردادهای ثابت برای هویت هر کارکتر، وقفه‌هایی ایجاد می‎کند تا در کنار روایت هر داستان، مخاطب را به اندیشه‌گری وادارد که موقعیت‌های ترسیم شده را بدون درگیری حسی شدید، ببیند، دریافت کند و به تحلیل بگذارد.

اجرای اژدهای طلایی ایرانشهر با وجود بهره‎مندی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر، توانسته کارکترها را بفهمد و بازآفرینی کند و وجه طنز را حفظ نماید. اگرچه به هماهنگی و پیوند منسجم‌تری نیازست که نقش‌ها به پختگی بیشتر با فاصله گرفتن از انقطاع‌هایی که موجب از ریتم افتادن اجرا می‌شود، دست یابند.
بدلیل فرم ویژه‌ی متن و اجرا، و حضور عنصر گروتسک و پارادوکسیکال چه در متن و چه در انتخاب معکوس جنسیت بعضی از کارکترها ،اجرا بر لبه‌ای قدم می‌گذارد که مخاطبانش به دو دسته کسانی که با اجرا ارتباط برقرار نمی‌کنند و یا دوستش خواهند داشت، تقسیم می‌شود. با این حال، اجرا ارزش توجه و درگیر شدن مخاطب را با موضوعات مطرح شده‌اش، دارد.

شاید دراماتورژی موثرتری برای متن اژدهای طلایی، نیازست تا هر اپیزود و موقعیت، بدون درهم‌ریختگی که به دلیل وجود داستان‌های موازی و تعویض زیاد و سریع صحنه‌ها، ایجاد می‌شود، به ریتمی مناسب‌تری برسد. گرچه نیازست اجرا، حواس مخاطب را با تمهیدات لازم جلب کند تا مضامین مورد نظر را منتقل کند اما وجود انسجام و مرتبط بودن آنها باهم جزو مهمترین مواردی‌ست که به پرت شدن حواس منجر نشود. اژدهای طلایی تمام تلاشش را می‌کند که به این منظور دست یابد و البته برای رسیدن به آن، پختگی و دورشدن از مغشوشیت صحنه در اجراها، زمان لازم ست.

نیلوفرثانی
درج در سایت پایگاه خبری تاتر
شناسه خبر : 56299 | ۱۴ مرداد ۱۳۹۸
عرض درود و ارادت و سپاس
خانم ثانی عزیز ، یک سوال ، این انتخاب معکوس جنسیت اصلن به چه دستاورد خاصی میتونه ختم بشه ؟ نمونه ش رو در نمایش افعال بی قاعده هم شاهد شاهد هستیم
۱۷ مرداد
درود آقای جعفریان عزیز
به تعبیر من، بحث جنسیت در زمانه‌ی ما جزو مباحث داغ و پر چالشی هست که بخصوص در تغییر جنسیت ها، یا هم‌جنس‌خواهی هایی که هنوز از سمت جوامع سنتی و یا گروه های مذهبی، مورد انتقاد قرار می گیرند، محل پرداخت بسیاری از متون و یا آثارهنری ... دیدن ادامه » هستند.
شکست کلیشه های جنسیتی، یکی ازاین مسیرهاست برای روشنگری دراین موضوعات.. همونطور که شاهدید سالهای اخیر بامحوریت ترنس ها و یا تمایلات همجنس خواهی بسیار آثار ادبی ،سینمایی و تاتری ساخته شده ..
ضمن اینکه این نمایشنامه نویس در آلمان جزو نویسندگانی ست که بر معضلات انسان امروز تمرکز داره و رمانها و نمایشنامه های دیگرش هم باهمین مضامین هستند .. بنابراین کابرد تغییر جنسیت در متنی که خود اذعان دارد که 5 کاراکتر اصلی که هرکدام 3 نقش دیگر را نیز موازی بازی می کنند، دست کارگردان را برای تقسیم آنها به غیرهمجنس آن، باز گذاشته .. البته به نظر شخصی من شاید این تغییر جنسیت، از محتوا دور نباشد و حتی قابل تفسیر هم باشد اما نیازمند پختگی بیشتری در آن ست ..
۱۷ مرداد
سپاس فراوان
پس تو متن اصلی هم تغییرات اینگونه وجود داره، حتی زنپوش بودن مهماندار ها ، تعبیر جالبی هم هست که برای شکستن انحصار جنسیتی باشه
ارادت
۱۷ مرداد
راستش متن اصلی رو نخوندم بطور کامل ... فقط نوشته بود که 5 کارکتر اصلی هستند که هرکدام سه نفش رو بازی می کنند و روی هم 15 نقش بر صحنه داریم
اینکه تغییر جنسیت ها اتفاق افتاده فکرکنم خود آقای پروشانی انجام دادند هرچند حتی اسم نویسنده ی این نمایشنامه در اطلاعات ... دیدن ادامه » نمایش نیست ..
و نمیدونیم اصلا متن ترجمه شده در دسترس عموم هست یا فقط برای استفاده ی این گروه نمایشی بوده..
بزرگوارید مشتاق دیدارتون و گپ بیشتر
۱۷ مرداد
سپاس فراوان بخاطر متن و توضیحات کامل
یکشنبه قراره بریم برای تماشای دریم لند و گپ و گفت با گروه اگه بتونید تشریف بیارید که باعث خوشوقتی یه
۱۷ مرداد
ارادتمندم ..ممنونم از اطلاعتون برای منهم دیدار شما دوستان خوبم سعادتی‌ست
۱۷ مرداد
نیلوفر جان از مطالبت درس میآموزم
۱۸ مرداد
رویاجانم دوست نوازی می کنی عزیزم.. بمن لطف داری و افتخار میدی که مطالبم رو می خونی ...
۱۸ مرداد
خانوم ثانی جان سلام یک برچسب افشاگری بزنید به نظرم لو می ده تا حدی کار رو...
۱۹ مرداد
چشم الهه جان اگه اینطور فکر می کنید انجام میشه :)
۱۹ مرداد
قربونتون بشم من... وای خدا سه ساعت نایپ کردم پرید چرا تیوال این مدلی می شه یکهو
۱۹ مرداد
آره الهه جان خیلی وقتا کامنت منو هم اینطوری به باد داده :))
ارادت عزیزم
۱۹ مرداد
سپاس بانو جان
بسیار استفاده کرده و بهره بردم .
این نمایش را هنوز ندیده ام ولی با خواندن نوشتار زیبایتان ترغیب شدم که اجرایی را که از این نویسنده به روی صحنه برده شده ، ببینم .
ممنون از این به اشتراک گذاشتن برداشت و نوشته های همیشه ارزشمندتان .
اندیشه ... دیدن ادامه » تان مانا
قلمتان پویا
۱۹ مرداد
بسیار خوش اومدید و متشکر که وقت گذاشتید و نظرتون رو برامون نوشتید. بسیار ارزشمنده
۲۰ مرداد
بانو حدادی نازنین ، افتخاریست میزبان نگاه و علاقه ی شما بودن... نظرات شما همیشه جذاب و قابل تعمقند ...ممنونم ازلطف و وقت و نگاهتون
امیدوارم نمایش رو ببینید و لذت ببرید
مشتاق دیدارتون
۲۰ مرداد
جناب عزیزی هنر و بازی شما همیشه برای من قابل تقدیر و ارزشمندست .. صحنه دراختیار شماست وقتی برآن نقش آفرینی می کنید واین حرفه ای بودن یک بازیگرست..
سپاس از وقت و توجهتون.. موفق ترباشید و پایدار
۲۰ مرداد
بزرگوارید بانو ثانی عزیز و خردمندم
ممنونم از لطف و مهر بی دریغتان
سپاس فراوان از شما
من نیز مشتاق دیدار و بسیار دلتنگتانم
پاینده باشید
۲۰ مرداد
از شاینکه به تماشای تلاش صحنه ای ما برای بیان مسایل اجتماعی نشستید ممنونم.
۲۰ مرداد
جناب پروشانی سپاس از توجه و تلاش شما ..
۱۳ ساعت پیش
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید