کمدی کودک و نوجوان رویداد آنلاین
چیدمان
تیوال rozbeh sari | دیوار
S3 : 10:37:27 | com/org
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش شاه ماهی i
خسته نباشید جانانه به گروه
هرچند اثر را در فجر دیدم و میدونم که کیفیت فجر کمتر از اجرای عموم آثار است اما کاری به شدت درست دیدم
کارگردانی و طراحی صحنه جذاب
امیر جدیدی و علی شادمان به شدت عالی
الناز حبیبی همچون قدیم قاجعه بار
و تیم بازیگران که واقعا روی صحنه ایثار کردند
علی شادمان مثل ھمیشہ بی نظیر بود
۲۱ فروردین
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش خرس i
تصادفا با لطف یکی از دوستان تماشاخانه مهرگان به تماشای این نمایش نشستم
نیما قربانزاده بازیگر این نمایش یک ماراتن را پشت سر گذاشت و به نظرم هر چند تیپ سازی کرده بود اما قابل قبول بود و جای تقدیر هم داره
اما واقعا بازیگران دیگر نمایش چند سال هست که تئاتر کار نکردن؟ چند سال هست که تئاتر ندیدن؟
البته باید مقصر اصلی را کارگردان دونست که چطور در سال 2020 یکسری بازی دلسارتی را از بازیگران می خواد
به جز نیما قربان زاده اثر ارزش دیدن نداره
به هیچ وجه
rozbeh sari
درباره نمایش مانستر i
شاید با کمی تاخیر اما نمایش مانستر به نظرم اثری جذاب بود
بازی بازیگران را دوست داشتم و به نظرم فضاسازی خیلی خوب شکل گرفته بود
منتها توی بروشور ندیدم که اشاره بشه نمایشنامه اقتباسی از فیلم سینمایی «وحشی» به کارگردانی دان برک باشه، به همین دلیل کمی توی ذوقم خورد چون در برخی میزانسن ها هم این برداشت از فیلم واضح بود حالا در خود نمایشنامه و ایده اصلی که جای خود
اما در کل حتی اگر ایده اصلی از روی اون فیلم هر برداشته شده باشه که خب طبیعتا با توجه به زمان فیلم احتمالش بسیار زیاده کار خوبی بود، طراحی صحنه و نور هم جذاب بود و ارزش دیدن را داشت
rozbeh sari
درباره نمایش بیگانه در خانه i
خوب نبود
نوشتم خوب نبود چون تیوال نوشته طولانی من در باب خوبی و بدی اثر را همچنان منتشر نکرده، به همین حد اکتفا می کنم تا مبادا دوباره حذف بشم
۰۹ دی ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش فرمالیته i
فرمالیته صدای آبان امروز تئاتر است

این را از این جهت می گویم که اثر به لحاظ مفهوم و معنا کاملاً در خدمت دوران خودش است، حال جالب تر آنجاست که با توجه به اتفاقات آبان ماه نمایش نمود بیرونی به شدت بیشتری هم پیدا می کند، نمودی که طبیعتا سخت بتوان در فضای بسته امروز تئاتر روی صحنه آورد، در تئاتری که آثار کمدی بیشتر به بیراهه رفته اند، یه کمدی از جنسی که هیچ تلاشی برای خندیدن نکند را میتوان غنیمت شمرد

فرمالیته بدون ضعف نیست، اثر شاید با طراحی صحنه بهتر و اجرا در سالنی بزرگتر اتفاقات به شدت زیباتری را تجربه می کرد، اما در حال حاضر باید آنچه روی صحنه واقع شده ... دیدن ادامه ›› بررسی کرد.

نمایشنامه: فرمالیته اثری است که در ابتدا به سلیقه مخاطب نهیب می زند، اثر هم راستا با آثار نیل سایمون و جرج اورول گام بر می دارد، هرچند در شخصیت پردازی کمی عقب تر حرکت کرده است، آنچه مبرهن است اینکه فرمالیته نوعی گروتسک وار از کمدی است که با پرداخت مستقیم به مسائل سیاسی به نوعی نمایشی کاملاً اعتراضی در زمانه خود مبدل می شود.

نمایشنامه بیش از جزیئات بر پایه کلیات پیش می رود و دورنمایی از وضعیت کنونی کشور را ارائه می دهد، حضور دشمنانی فرضی که همواره با وهم و بیم از آنها زیست می کنیم، نمود جامعه داخلی با مشاغلی که پیش فرض انتخاب شده و در پایان مشخصاً نشان دهنده آن است که هیچ کدام از این مشاغل به انتخاب افراد نبوده و همچون برچسبی به آنها منگنه شده است.

کشوری از 9 نفر جمعیت تشکیل شده است، از ابتدا با مقوله ای روبرو می شود به نام عدم منطق، بسته ها از مکانی نامعلوم می رسند و این قراردادی است که بسته شده است، شاید اگر نیازی به اعلام مکان یسته ها بود در متن اشاره کوچکی به آن می شد اما مهم منشا بسته ها نیستند، مهم اتفاقی است که آن بسته ها رقم می زنند، به نوعی بخشی از ابزورد متن را می توان در این بخش جستجو کرد.

متن به شدت بر پایه دیالوگهای مهم بنا شده، دیالوگ هایی که گاها آنقدر از لحاظ اطلاعات مخاطب را به رگبار می بندد که شاید برخی بخش ها را از دست بدهد. مثل آنجا که معلم به شهردار می گوید که نگهبان را برای ادامه تحصیل بفرستند و شهردار تحصیلات را برای معلم سم دانسته و می گوید که اگر نگهبان با سواد باشد ادست از کشتن انسانها بر می دارد، جایی دیگر از حذف می گویند و قاضی که اگر درست گفته باشم میگوید ما کسی را نمی کشیم وی را حذف می کنیم تا اون بمیره بدون اینکه اون رو کشته باشیم.

متن سرشار از ارجاعات است، ارجاعاتی که گاها واضح و شاید رو باشند و ما را به التهابات اخیر، اتفاقات سالهای اخیر رهنمون کند، و ارجاعاتی که در زیر لایه کاملا به دین و مذهب باز می گردد، زیر لایه های مذهبی که بیشتر در قوانین نمود پیدا می کند. پیش تر کرونوس را از صفری دیده بودم و همین مرا ترغیب به تماشای این اثر و خوانش نمایشنامه از وی کرد، شاید صفری هنوز به کمال در نگارش نرسیده باشد اما در اکثریت آثار خود سعی در خلق جهانی دارد که امضای وی است، جهانی فارغ از دغدغه های روزمره، به شخصه امیدوارم که وی بتواند با تجربه بیشتر در ادامه همین سبک را حفظ کند.

کارگردانی اثر در فرم و حرکت به شدت تمرین شده نشان می دهد، بزرگترین اشتباه کارگردان در انتخاب سالن اجرا است، شاید اگر نمایش در سالنی بزرگتر انتخاب میشد اتفاق بهتری می افتاد، هدایت بازیگران برای رسیدن به اجرایی که کمتر در تئاتر ایران تجربه می شود در نوع خود کار شده به نظر می رسد، نوع میزانسن و چیدمان توالت ها نیز جالب توجه است، اما نکته جالب آنجاست که دریچه هایی که بسته های مهم و آینده ساز کاراکترها از آنها بیرون می آید توالت هستند که خودش می تواند نوعی آرایه سیاسی ویژه داشته باشد.

بازیگری اثر اما شاید یکی از جذاب ترین بخش ها بود، بازیگران و نوع انرژی هم سطحهشان کاملاً به چشم می خورد، گاها برخی از بازیگران در بخش هایی از صحنه کمی از فضا دور می شوند و به نوعی به لاک خود فرو می روند اما ضرباهنگ اثر آنقدر بالاست که فرصت اشتباه نمی دهد، البته در برخی موارد صدای برخی از بازیگران به تماشاگران نمی رسد که امیدوارم در شب های آتی این مشکل مرتفع شود. به شخصه شاید نتوانم بازیگری را بهتر از سایرین بدانم زیرا هر کدام برای خود خصیصه ای ویژه دارند.

به طور کلی فرمالیته شاید یک شاهکار هنری نباشد، اما اثری کاملاً قابل دفاع بوده که به رسالت خود عمل می کند، به شخصه عقیده دارم در زمانه ای که همه واکنش ها به اتفاقات پیرامون به غر زدن، هشتگ گذاشتن و کمپین و چالش ختم می شود هنرمند اگر اعتراضی هم دارد باید آن را با هنر خود اعلام کند زیرا تاثیر طولانی مدت دارد.

در پایان امیدوارم این اثر در شرایط آرمانی تر روی صحنه برود، شاید با دکور بهتر و سالنی منظم و بهتر

با احترام

روزبه ساری
فارغ التحصیل روانشناسی بالینی
ممنونم از شما جناب ساری

همین که وقت می گذارید و می نویسید برامون کلی خستگی از تن ما بیرون میاره

امیدوارم با تیتر این یادداشت زنده بمونیم تا پایان اجرا///// شوخی

باز هم متشکرم که وقت گذاشتید و به شخصه برام جذابه که دیدگاه ها کاملا متفاوت می بینن اثر را، مرسی از حمایت شما
۲۷ آذر ۱۳۹۸
جناب ساری عزیز
لطفا نمونه بیاورید..
تا آنجایی که یادم هست برای آقای بنایی
چیزی نوشتم در مورد خودم هم نوشتم
نه در مورد کم سوادی ایشان..
دلیلش هم این بود که شاید من نتوانستم
اثر را به خوبی بفهمم..
....
بر خلاف شما و دو دوست تیوالی دیگر ... دیدن ادامه ›› که
سرسری نوشته های مرا می خوانید.. با
اینکه پر مطالعه هستید..
با دوستی که استاد ارتباطات هست در این
زمینه حرف زدم که چرا تیوالی ها این جوری اند؟
مشکل شان چیست؟
گفت: جزئی نگر نیستند..
یک مطلب می خوانند یک حسی بهشان دست
می دهد و بقیه مطلب را آن طور که می خواهند
می خوانند با فکرشان می خوانند...
یک مشکل فرهنگی ایرانی است..
به خصوص که زبان طنز آمیزت به مذاق دیگران خوش
نمیاد...
دوم هدف آنها این است که بگویند این همان چیزی
است که من فکر می کنم اما هدف تو این است که
متوجه بشی آیا درست فهمیدی؟ نکته دیگری جا مانده؟
مثال
همین توالت های سیار صندلی که شما فرمودید،
به ذهنم توالت سیار آمد ولی گفتم این قدر ها هم
دم دستی نیست...
بیشتر کاربرد مخفی شدن دارد..
خب اگر شما نمی نوشتی من مجدد به این موضوع
فکر نمی کردم...
بهرحال ریشه فرهنگی دارد.. و به این زودی ها هم
درست نمی شود...
۲۷ آذر ۱۳۹۸
بی نظیر بود. ممنون از نقدتتان!
۲۷ آذر ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش پنجاه پنجاه i
چقدر لذت بخشه دیدن ثمره کاری گروهی، اثری که بی تفاخر روی صحنه میره و تنها به تئاتر فکر می کنه، به شخصه لذت بردم از این کار

خیلی هم خوبه که تمدید بشه
rozbeh sari
درباره مونولوگ نقل مکان i
بازی امیر شمس شگفت آور بود و تحسین برانگیز قبلاً دانتون رو از ایشون دیده بودم و حالا مطئنم که بهترین گزینه برای انجام کارهای سخت هستن

چقدر ریتم و تمپو هم سطح پیش می رفتن، نمایشنامه و کارگردانی هم به نظرم خیلی خوب بودن، هر چند نمایشنامه چند گام جلوتر از کارگردانی بود

به گروه خسته نباشید می گم و امیدوارم باز هم شاهد چنین مونولوگ های بی نظیری باشیم
جناب ساری عزیز..
بله مونولوگی بود که شاید جز امیر شمس
از پس کس دیگری بر نمی آمد...
امیدوارم شاهد مونولوگ های خوب باشیم..
این هفته گرفتارم...
ولی اگر وقت کردی مونولوگ عباس برو..
۳۰ آذر ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش مقدس i
به واقع یکی از کارهایی که می تونست خیلی خوب باشه اما گاها با گذشت از صحنه هایی بدیل اون را به نمایشی متوسط مبدل کرد
rozbeh sari
درباره نمایش بیگانه در خانه i
حال خوب و کار خوب در راه است
ان‌شا‌الله...
۱۶ آذر ۱۳۹۸
آخه عجیب اینجاست که این مشکل صرفا درباره این نمایش داره به صورت متوالی اتفاق میفته و تا حالا نظیرش رو ندیدم
۲۷ آذر ۱۳۹۸
شاید من بد شانس بودم که بعد از دوره ای دوری از تهران، نتونستم کارهای قبلی آقای مساوات را بعد از خانواده ببینم، منتها طبق تعاریف بی نهایت خوبی که از بی پدر و پیپ می شد اماده یک شاهکار دیگه بودم اما واقعیت کمی تو ذوقم خورد

خود من که گیج بودم، به کجا دقت کنم، همه چیز در هم بر هم بود، دوست داشتم تئاتر ببینم اما تئاتر نبود، دوست داشتم سینما ببینم اما اونم نبود، میان این دو هم نبود متاسفانه، نکته های خوبی داشت، گاهی جذاب بود اما صرفا چذابیت ختم میشد به یکسری ترفند فیلمبرداری وسینمایی که برای اونایی که هر روز دارن هالیوود رو پیگیری می کنن اینقدر هم ... دیدن ادامه ›› جدید نیست.

نمیگم سلیقه من نبود، چون بود اما تر و تمیز نبود، در کنار این قضیه بازی ها واقعا خیلی کمتر از سطح استاندارد بودن، شاید اگر به جای بازیگر زن از یک بازیگر توانمند تر استفاده میشد نمایش جوون بیشتری می گرفت، اما کلا فکر میکنم امسال سال سید نبوده

خود من با یه انرژی خوب پایین همین صفحه پیام دادم اما الان میگم نه نشد، از همون روزهای تبلیغات اولیه، اسامی بالا و پایین بازیگرا، سولد اوت های الکی و فیک و اسم نوید محمد زاده که مثلا در هم بود میشد فهمید سید هم کمی درگیر حواشی شده تا متن

امیدوارم زودتر همون سید همیشگی رو بببینم ، کسی که جادو میکنه در صحنه و اصلا به فکر بیرون صحنه نیست
۰۹ دی ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش فرمالیته i
معلم: شهردار، بد نیست نگهبان رو برای ادامه تحصیل بفرستیم
شهردار: نه، اینجوری نمیتونه آدمایی که به شهر حمله می کنن را راحت بکشه
چقدر زیباست یادآوریِ شما
از بخشهایی از متنی که ما همگی افتخار میکنیم به بازیش☘
۱۶ آذر ۱۳۹۸
ممنون از دقتتون
۱۷ آذر ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
من استیون هستم و نگاهم بال های خورشید را می سوزاند
rozbeh sari
درباره نمایش فرمالیته i
بعد از تماشای چهره مرد هنرمند در جوانی که حال آدمو حسابی خوب میکنه به تماشای فرمالیته نشستم

با توجه به دیدن کرونوس و آشویتس اصلا انتظار دیدن یک کمدی سیاه را نداشتم

متن اینقدر دیالوگ های ماندگار میتونه داشته باشه که از حوصله این متن خارجه اما به نظرم اساساً با درامی منسجم و کمدی درستی مواجه هستیم، این روزها خیلی سخته که توی سالن بشینی و یک کمدی برات اینقدر جدی اجرا بشه که گاها جرات خندیدن نداشته باشی

با بازی بازیگران بسیار یکدست بود که اون هم توی وضع تئاترهای یک ماهه نشان از تمرین طولانی ... دیدن ادامه ›› گروه داره

به تک تک اعضای فرمالیته تبریک می گم و شخص علی صفری که انتظار داشتم با توجه به اینکه امسال مستقیم و غیر مستقیم چهار اثر روی صحنه داشت با اثری کم جوون و سرسری روبرو بشم اما کاملا غافلگیر شدم/ همگی خسته نباشید
سلام جناب ساری

در ابتدا که باعث افتخار منه که تا حالا سه اثر را از گروهون تماشا کردید و همین اتفاق جذابی برای من خواهد بود

از طرفی صحبت شما را در قبال چهار اثر متوجهم و حق میدم که گاها این احساس پیش بیاد اما سال گذشته خیلی تلاش کردیم که کرونوس و فرمالیته ... دیدن ادامه ›› را روی صحنه ببریم اما نشد و به امسال موکول شد، تداخل اونها با جویستیک و آشویتس زنان با دو کارگردان متفاوت شاید این شائبه رو ایجاد میکنه

اما در هر چهار اثر بدون شک تمامی تلاش کارگردانان و گروه قطعا ارائه اثری با کیفیت بوده

ممنونم از نظرتون و امیدوارم که همیشه میزبان خوبی برای شما باشیم
۰۶ آذر ۱۳۹۸
ممنون از دید زیباتون
۰۷ آذر ۱۳۹۸
چقدر ممنونیم و خوشحال از اینکه تونستیم میزبان خوبی برای شما باشیم, و ممنونم که به ما انرژی مضاعف دادید.
۰۸ آذر ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
اجرای قابل تامل و دقیقی بود

بازیگران و در کنار اونها موسیقی بار اصلی درام رو پیش می بردن

ایمان صیاد برهانی مثل همیشه دلچسب بود و محمد برهمنی هم سویه تازه ای از خودش را نشان داد

با اینکه همیشه دیدن نمایش در سالن شهرزاد عذاب آوره اما خوبه که با چنین اثر خوبی به این سالن اومدم

فقط تنها نقدم شاید در تسریع درام بود، به نوعی همه چیز با عجله پیش می رفت و از سمتی اتفاقات و گره های نه چندان محکمی در درام وجود داشت که همه چیز را به سمت تکرار می برد اما بازیگران در پرداخت همین تکرار هم ماهرانه عمل کردند
به گمانم این برگرفته از خود رمان.
چون در رمان سرعت وقوع وقایع به حدی سریع که گاها مخاطب باید از یه سطر عقب تر بخونه تا متوجه بشه.
البته جسارت نشه من نظرم رو به اشتراک گذاشتم.
۰۶ آذر ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش آشویتس زنان i
طراحی صحنه از نظر من ایده جالبی بود که البته به دلیل مشکلاتی مثل عدم استاندارد بودن سالن کمی تحت تاثیر قرار گرفته بود، متن به شدت تاثیرگذار و درست نوشته شده بود، ارجعاتی به اردوگاه های کار اجباری میداد اما مشخصا اون مکان صرفا بستری برای داستان اصلی بود، از نظر من همین که تاثیرات جنگ را بر هر دو جنس بررسی می کرد جالب بود، بهتر بگم نگاه فراجنسیتی داشت.
بازی‌ها خوب بود و میشه گفت از ابتدا به انتها بهتر هم میشد، یه جورایی انگار اوایل نمایش کمی زمان نیاز بود تا موتور بازیگرا روشن بشه
نقد من بیشتر به سالن بود که وقتی داخل بودیم صدای بیرون و راهروها بعضا شنیده می شد.
در کل آشویتس زنان اثر کاملاً با شخصیتیه و مشخصه که برای کارگردانی و روی صحنه بردنش فکر شده
ممنونم از حضور و نقدتون، امیدوارم در شب های آتی بتونیم نقدهای شما رو لحاظ کنیم
۰۵ آبان ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش شیهیدن i
به نظر من اجرای قابل دفاعی بود، فضاسازی و در راستای همین فضاسازی بازی بازیگران یکدست بود، اجراییه که ارزش دیدن را حتی برای دو بار داره
rozbeh sari
درباره نمایش کرونوس i
کرونوس نمایشیه که باید توی هفته دوم دید، ایده و کارگردانی جالبی داره، متن بسیار جلوتر از اجراست در برخی از مواقع اما خب باید دید توی اجراهای بعدی بازیگرا بهتر میتونن اونو بیان کنن، چون توی اجرا قبل کمی تمرکز نداشتن، فضاسازی خیلی خوب بود مخصوصا صحنه تنهایی دختر با دو تا برادرا، کمی ناهماهنگی در صدا بود که شاید بشه به حساب روزهای اول اجرا گذاشت.
در کل چیزی که میشد دید یه خلاقیت و نبوغ خاص بود که هنوز برای پخته شدن به زمان و اجرای بیشتر نیاز داره اما برای شب سوم من رو به وجد آورد، موسیقی در خدمت اثر بود و این اتفاق را بهتر می کرد اما امان از گرمای سالن...
از نظرم ارزش دیدن رو داره اما اثریه که مثل خیلی فیلم ها باید دو بار دید تا از لایه های زیرینش سر در آورد، قطعا این نمایش برای عامه جامعه نیست و به همین خاطر اگر تماشاگر تئاتر هستید و کمی به رمزگشایی علاقه دارید باید اونو تجربه کنید
امتیاز من 4.5
درود
جز معدود دفعاتی بود که به وضوح متن از اجرا بهتر بود. باعاتپن هم عقیده‌ام.
۰۱ تیر ۱۳۹۸
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش سیزیف i
سیزیف در کنار پروانه الجزایری و کرونوس جزو دو سه تا تئاتر با ارزش این شب های تهرانه، متن خوب و از همه بهتر فضاسازی های جالب
زهره مقدم، Maryam Sh و (او) این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش است i
توقع من بیشتر بود اما به واقع در قبال یک گروه جوان آیا میشه انتظار بیشتری داشت، اون هم در تئاتر بی در و پیکری که هر روز چهره ها سرمایه ش رو می بلعن؟ این گروه قطعا اگر فرصت تمرین بیشتر داشت و دغدغه نان نداشت کار بهتری هم میشد، ارزش دیدن رو داره
پارسا یزدی و ژوآن این را خواندند
Mj-Ka این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
rozbeh sari
درباره نمایش نان i
امیدوارم نسبت به اجرای اول متفاوت تر باشه
مریم شریعتی و پارسا یزدی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید