تیوال soheil | دیوار
S2 : 01:07:20
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
کاش محسن امیر یوسفی بیاید در یک سالنی بایستد روی سن تا من و بسیاری دیگر تمام دستهایی را که او لیاقت دارد و روی دل ما مانده است را برایش بزنیم.
نه تنها برای ایستادگی ستایش برانگیز بر روی حق طبیعیش بلکه بیشتر از آن برای ساخت فیلم دوست داشتنی ، دیوانه وار و انسانی آشغال های دوست داشتنی . یک تاریخ نگاری خل خلانه وهمچنین غمخوارانه از سرزمین ایران و ساکنینش . ( این که چگونه این دو صفت در کنار هم قرار گرفته اند همان اوج هنر نمایی امیر یوسفی است !)
فیلمی آشتی طلب با پیرایه ی نوستالژی که البته لحظه ای هم دست از بازیگوشی برنمیدارد و از همه مهمتر عجیب طعم تازگی دارد انگار نه انگار که پخت 6 سال پیش است .
باید تمام قد ایستاد و با همه وجود محسن امیریوسفی عزیز رو تشویق کرد بخاطر این حس و حال بی نظیری که بهمون هدیه کرد.
۲۶ بهمن ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره فیلم خانم یایا i
اولین نکته ای که در زمان تماشا و به خصوص پس از پایان فیلم باعث تعجبم شد این میزان از هجمه و نقد منفی در اطراف فیلم بود . خانم یایا در همان دنیای کاهانی پرسه میزند و حتی در شیوه ی روایت و فرم انتخابی قدمی به پیش رو برای کارگردان محسوب میشود . فارغ از آن که فیلم برایتان دوست داشتنی یا ناخوشایند است ، نمیتوان از کنار نحوه ی مواجهه با مساله و شاکله ی پرداخت اثر به راحتی گذشت .
خانم یایا نگاهی در بستر ابزورد به مساله ی خود سانسوری و عدم امکان لذت است . کارگردان-نویسنده مانند دوربین مواج شروع ، تیتراژ و پایانش برخوردی سیال با دنیای ابژکتیو و سوبژکتیو شخصیتهای اصلیش دارد .همین سیال بودن ، در بسیاری لحظات شما را بیچاره و مستاصل می کند و از این میزان رفت و آمد در سردرگمی و به نتیجه نرسیدن هیچ چیز به تلخند وامیدارد .
بیننده با دو شخصیت (ولادیمیر - استراگون) ... دیدن ادامه » گونه ی کاهانی پیش نمیرود بلکه در عدم امکان مطلق فرو میرود . همانطور که شخصیتهای فیلم در استخری که هیچ وقت نزدیک آن هم نشده اند غوطه ور میشوند . آب عنصر کلیدی و پیش برنده است . این نکته در جای جای فیلم قابل ردیابی است . نمونه درخشان آن جشن آب بازی در خیابانهای پاتایاست که در صورت عکس خود عمل کرده و باعث آزار دو شخصیت میشود . این دست نکات قابل اعتنا در فیلم کم تعداد نیست .
خانم یایا بیش از آن که فیلم بسیار خوبی باشد فیلم بسیار غریبی است ، از آن دسته فیلمها که با فاصله گرفتن و ته نشین شدنشان میتوانی تصمیم قطعیت را بگیری و عیارشان را در ترازوی خودت بسنجی.
در نهایت تماشای فیلم خانم یایا را موکد توصیه می کنم صد البته با ذهنی آزاد و بدون پیش زمینه ، توقع و جبهه گیری .
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تقریبا دو سال پیش سر خورده از دیدن کمدی ناگهان پیت حلبی یادداشتی کلافه در همین تیوال نوشتم و عجیب آن که میتوانم همان یادداشت را دوباره کپی کرده و برای این اثر جدید امیر علی نبویان استفاده کنم .
باز هم یک ادبیات فاخر نمای گول زنک که بوی دیالوگ نویسی بزرگانی همچون علی حاتمی می دهد ولی تنها کافی است آن را بچشی تا تفاوت مزه ی ارگانیک و اسانس را متوجه شوی .
یک هیچ بزرگ در میان هیاهوی بسیار ، کمدی شکل نگرفته از نویسنده ای که لا اقل در داستان های امیر علی ، نمکی از خودش نشان داده بود . و این بیش از پیش ثابت می کند نبویان مدیوم تئاتر را نمی شناسد . مثلا فرض کنید اگر این نمایش به صورت صوتی ارائه میشد ، مای شنونده از مای بیننده چیزی کمتر عایدمان میشد؟
و باز هم نبویان وقتی میخواهد حرفش را مستقیم بزند گل درشت و توی ذوق زننده است ، ارجاع میدهمتان به تناسخ سوم ... ... دیدن ادامه » که اصلا چرا هست؟؟؟
بازی هومن حاجی عبداللهی برای آن که یک تئاتر شبه مونولوگ را سر پا نگه دارد رضایت بخش نیست و نشانه ی این مدعا واکنش تماشاگران و میزان خنده ی آنها در قبال صدای تئاتر بلدانی همچون هدایت هاشمی یا بهرام افشاری در مقایسه با بازیگر روی صحنه است .
به هر حال امیدوارم این تسلط نبویان به ادبیات و آرایش و پیرایش آن مسیر درست خود را پیدا کند که شاید و باز هم می گویم شاید آن مسیر درست با تئاتر تلاقی نداشته باشد .
پسندیدم!
بعد از این همه نظرات نه چندان متفکرانه!
بگذریم ازین ک نمایشی ک هیچ در ان موج میزند دیگه دیدن باشنیدنش تفاوتی ندارد
۲۵ مرداد ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره نمایش زهرماری i
سلام دوستان
2 تا بلیط برای روز جمعه ساعت 17:45 ردیف 2 ، صندلی 10 و11 موجود است.
تلفن تماس : 09125115534
عاطفه گندم آبادی این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره نمایش زهرماری i
سلام دوستان
2 تا بلیط برای روز جمعه ساعت 17:45 ردیف 2 ، صندلی 10 و11 موجود است.
تلفن تماس : 09125115534
فرزاد و عاطفه گندم آبادی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با تاکید پیشنهاد می شود!!!! یک نمایشنامه اپیزدیک پر جزییات و حساب شده ازنغمه ثمینی که با بیان رئالیستی کوبنده آغاز و در چرخشی قابل تامل به رئالیسم جادویی هم نزدیک میشود!اجرای محمدرضا اصلی از آن کارگردانی های حساب شده ای است که شاید در ابتدا تحت تاثیر متن به چشم نیاید ولی همین هم نشان دهنده ی حضور درست و کارگردانی فکر شده ی اوست . ودر نهایت نمی شود به بازی خوب مسعود کرامتی دوست داشتنی و کاظم سیاحی و حضور شیرین و بی نقص شیدا خلیق اشاره نکرد .
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یک نمایشنامه بی در و پیکر با ادبیاتی فاخرنما که در بسیاری از لحظاتی که میخواهد بخنداند ناتوان از به وجود آوردن کوچکترین لبخند است . و وقتی که تصمیم بر تاثیر گذاری دارد به شدت توی ذوق زننده است .با اجرایی که چندان از نمایشنامه وضع بهتری ندارد . دمده و تکراری و تاریخ گذشته
دقیقا حرف دل منو زدید. با تک تک واژه هاتون موافقم. نمایشنامه ای فوق العاده ضعیف و بی مزه، تکراری و تاریخ گذشته
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره نمایش بهمن کوچیک i
یک هجویه شادخوارانه بر بستر یک لودگی سیال با طعمی نوستالژیک با دست اندازی بر انواع شوخی و در مواقعی یک غرض در لباس نقض غرض !!!! این جمله یک ستایش از نمایشی است که از چندین جهت مرا به وجد آورد...
چه ستایش سخت و پیچیده ای :)
۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
تجمیع دلنشین تئاتر مدرن با مولفه های کلاسیک ، از تیپ سازی تا فاصله گذاری و جریان سیال ذهن و... همه در کنار هم وسرجای خود برای لذت بردن از یک تجربه ی ناب دانشگاهی.
تو پیج چند تا از بازیگران تبلیغ این تئاتر رو دیدم ولی چون مجری طرح این تاعاتر آقای ساکت اف دوست خودشون بود به نظرم تبلیغ کردند حالا من میخوام از شما به عنوان یه شخص ثالث نظرتونو بپرسم راجع به تاعاتر؟؟؟از این تاعاترا نیست که آدم بعدش بگه کاشکی نمیرفتم؟؟؟چطور ... دیدن ادامه » تاعاتریه؟؟؟
۲۳ فروردین ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یک فیلم دیگر که ثابت می کند حال و روز سینمای مستندمان چقدر بهاری است . یک اثر ناب با تصاویر بدیع همراه با موسیقی دلنشین آریا عظیمی نژاد که طعم گسش تا مدت ها بر زیر زبان می ماند .
بزرگترین ضربه از شناخته شده ترین نام یعنی حمیدرضا نعیمی به کار وارد می شود . متن آنقدر پتانسیل ندارد تا ایده های اجرایی بسیار خوب و بازی حساب شده بهرام افشاری و دیگر بازیگران آن را تبدیل به یک اثر در خشان بکند و در حد یک اثر خوب باقی می ماند.این بار کاتالیزور حمید رضا نعیمی از آثار مطرح ادبیات داستانی و نمایشی خروجیش آنچنان که باید به دلم ننشست...
دقیقااا ! همین مشکل تو کار فاوست هم بود.
به حد زیادی ناامید شدم از کارشون. اصلا انسجام نداره متن.
۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بهمن (ساخته مرتصی فرشباف) :
فیلم تا نیمه راه امیدوار کننده به نظر می رسید ولی از جایی به بعد همانطور که از دست سازنده آن خارج شد از من هم فاصله گرفت و گم شد!!!
در نهایت آفرین فیلم نصیب فیلمبردار و طراح جلوه های ویژه....
در ضمن (گروه همیاری) عزیز لطفا برگه این فیلم را تصحیح بفرمایید تا بتوان در آن نظر ثبت کرد
با تشکر
سپهر امیدوار، سعیده شفیعی، علی جعفریان و بهرخ زند این را خواندند
mohamad ab و وحید هوبخت این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره فیلم عصر یخبندان i
فیلمی که انتظاراتم را از سازنده خط ویژه براورده نکرد. در نهایت فیلمی در همه جوانب متوسط...
من هم دقیقا با نظر شما موافقم.
موضوعی کلیشه ای و تکراری و بازی های بد بعضی بازیگران از جمله آناهیتا نعمتی
۱۳ بهمن ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در این هیاهوی همراه با خلسه نزدیک به جشنواره و تجمع انبوهی از فیلمهای ریز و درشت , خوب و بد و زشت اکران آخر سال به صورت اتفاقی چشمم به دیدن فیلم (کهریزک چهار نگاه) روشن شد... واقعا روشن شد ...
فیلمی با نگاه مادرانه رخشان بنی اعتماد , نگاه خل خلانه و عجیب دوست داشتنی محسن امیر یوسفی , نگاه متین پیروز کلانتری , و نگاه واقعه نگارانه همراه با شیطنت بهمن کیارستمی
ندیدنش موجب پشیمانیست...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره فیلم سیزده i
با دوباره دیدن فیلم (سیزده) آنهم خارج از هیاهو و برنامه فشرده جشنواره , بیش از پیش با این فیلم ارتباط برقرار کردم و به مذاقم خوش اومد.
عادت داشتیم پیش از این نوجوان ایرانی و معضلات و دغدغه هایش را از یک دریچه و آنهم یک برخورد خاص (از نوع مجید مجیدی ,ابوالفضل جلیلی و...) ببینیم و انگار سینما, نوجوان طبقه متوسط شهری را کاملا بدون دغدغه و لااقل بدون نیاز به پرداخت به حساب می آورد . چند سال پیش بود که مجید برزگر در فیلم (فصل بارانهای موسمی ) این موضوع را مد نظر قرار داد و حالا هم هومن سیدی در دومین اثر بلندش : سیزده.

هومن سیدی بعد از تجربه جمع و جور و دوست داشتنی (آفریقا) , گام دوم را محکم تر و پخته تر برداشته و با محور قرار دادن زندگی یک نوجوان سیزده ساله شهرک نشین به سینمای مورد علاقه و کم کم شخصی خود قدم گذاشته . سینمایی که به شدت به فضای فشرده شهری و مناسبات ... دیدن ادامه » آن و آدم های بی شناسنامه رشد کرده در تار و پود زندگی مدرن علاقه مند است و ثابت کرده که شناخت خوبی هم از آنها دارد. در این میان فیلمبرداری علی تبریزی به فضای پر تنش و عصبی فیلم کمک شایانی کرده و بازیها از نوجوان فیلم گرفته تا نوید محمد زاده ,امیر جعفری و حتی حضور کوتاه ولی دلنشین علی ملاقلی پور در راستای فیلم و به یاد ماندنی است .
ولی باید اذعان کرد هومن سیدی کارگردان هنوز جلوتر از هومن سیدی نویسندست و هنوز هم هر چند کمتر از (آفریقا) فیلنامه لحظاتی دچار سکته و تغییر لحن می شود.

حالا باید منتظر جشنواره بمانیم تا ببینیم هومن سیدی این سیر رو به جلو را در (اعترافات ذهن خطرناک من) ادامه داده است یا خیر...
soheil
درباره نمایش خانه.وا.ده i
چند نکته
1-در لحظاتی من را به یاد فیلم (دندان نیش) به کارگردانی یورگوس لانتیموس انداخت . حتما این فیلم را هم ببینید .اگر از (خانه واده) لذت بردید از این فیلم هم لذت می برید.

2-آنچه بازتابنده تعریف از حقیقت و نقد بر آن در این کار بود برایم بسیار تاثیر گذار بود به خصوص که نویسنده با زیرکی خود را از هرگونه نتیجه گیری مستقیم دور نگه داشته بود.

3- به نظرم آنچیزی که در بسیاری لحظات در راستای موفقیت کار نقش بسزایی داشت در لحظاتی هم به پاشنه ی آشیل کار تبدیل میشد : ترافیک سنگین در ایده چه در اجرا و چه در ارائه ی محتوا .

4- در نهایت یک خسته نباشید برای این کار پر ایده و سرشار از انرژی به گروه رادیکال 14 و توصیه به دوستان که هنوز (خانه واده) را ندیدند که فرصت کوتاه باقی مانده را از دست ندهند.
سلام و ممنون از یادداشت خوبتون
۰۹ دی ۱۳۹۳
ممنون از شما و خسته نباشید
۰۹ دی ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مستند (از ایران یک جدایی)
آنقدر موضوع دوست داشتنی و خاطره انگیز هست که در نگاه اول چندان به ساختار فیلم توجه نشود. فارغ از آنکه فیلم جدایی نادر از سیمین را یک شاهکار بدانی یا ندانی پرداختن به این فیلم و آنچه برآن و بر ما گذشت جالب توجه است. من بر خلاف برخی از دوستان ساختار و روایت فیلم روهم پسندیدم . فیلم نقطه شروع خود را چگونگی تصمیم به ساخت جدایی... قرار می دهد وبا بازگشت فرهادی از مراسم اسکار به ایران پایان میبرد و لحن مناسبی برای روایت انتخاب می کند.
مستند (صفر بیست و یک)
فیلمساز عجیبیست محمد شیروانی. این نگاه خاص و متفاوت به موضوعات حتی تکراری در فیلمهای کوتاه ,مستند و تجربی شیروانی هم به شدت دیده می شود (حتما فیلم ناف رو ببینید).صفر بیست و یک , یک مواجهه کاملا مستقیم و بی پیرایه با بخشی دیده نشده از جامعه شهری تهران است . تدوین و انتخاب لحظات و ... دیدن ادامه » دیالوگ ها بسیار حساب شده است. (در لحظاتی از فیلم حسی عجیب نفس کشیدن را برایم سخت می کرد). دیدن فیلم را از دست ندهید.
وحید هوبخت این را خواند
farhad riazi و me این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
معناگرا؟؟؟؟
تجربی؟؟؟؟
هنری؟؟؟؟
هر کدام از این عنواین هم پوسته را یدک بکشند باز هم به جایی نمی رسد. فیلمی آشفته , خسته کننده با بازی ها و دیالوگهایی نچسب . خوبیش اینست که ,اکران فیلمهای گروه هنر و تجربه باعث می شود سره از ناسره جدا شود .و هر فیلمی که اکران نصیبش نشده خودش را در پشت عنواین دهان پر کن مخفی نکند...
مینا ابراهیمی، اوا.ت و فروهر این را خواندند
مصطفی بیگ محمدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
soheil
درباره فیلم مهمان داریم i
(مهمان داریم ) فیلمی که در حد یک ایده خوب باقی ماند...

فیلمنامه : بزرگترین ایراد فیلم در همینجاست. یک ایده مرکزی خوب (و البته نه چندان جدید) که با گسترش مناسب می توانست مهمان داریم را تبدیل به یک فیلم به یاد ماندنی بکنه ولی افسوس که خود نویسنده هم انگار بیش از اندازه به هسته اولیه و چند لحظه تاثیرگذار امید بسته ودر نتیجه فیلم در لحظات زیادی از ریتم می افته و خسته کننده و تکراری به نظر میرسه. دیالوگ ها هم در بسیاری از موارد شعاری است و ...

کارگردانی : عسگر پور کارگردان کاربلدیست و این موضوع را در بسیاری از آثارش مانند (اقلیما) و (قدمگاه) و...
نشان داده است در این فیلم هم مسلط نشان می دهد که البته در یکی دو مورد ژانر فیلم را برای لحظاتی گم میکند.و علاقه مندیش به فضاهایی مانند (اقلیما)را نشان می دهد!!!

بازی ها : مدتهاست که به شخصه از بازی پرویز پرستویی لذت ... دیدن ادامه » نمی برم و این فیلم هم به همان سیاهه اضافه شد . سهیلا گلاستانی هم جا پای پرویز پرستویی گذاشته و نقش هایش را تکرار می کند. بازی آهو خردمند و بهروز شعیبی روان وقابل قبول است.

طراحی صحنه و لباس : نکته قوت فیلم. کیوان مقدم باز هم مانند همیشه فضای اثر را به خوبی درک کرده و کاملا در خدمت فیلم عمل کرده

ودر نهایت : دوختن یک کت برای چند دکمه زیبا !!!


اوا.ت و کیمیا TAV این را خواندند
علی کریمی( کاکتوس ) این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چند نکته دور از متن درباره دو فیلم (مسافر) و (لباسی برای عروسی)!!!

یک-اینکه روزگاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چقدر به نامش بیشتر می آمده و چه حضور پر رنگتری داشته...
دو-اینکه روزگاری فوتبال تیمهای ایران آنقدر جذابیت داشته که استادیوم رفتن آرزوی شیرینی باشد!!!
سه- اینکه انگار قبلا جلسات اولیا و مربیان مدارس صمیمی تر و بی رودربایستی تر بوده و در نتیجه زودتر هم به تفاهم می رسیده :)
چهار - آخه کیارستمی چطور میتونه این بازی های بی نظیرو از بچه ها بگیره , نه واقعا چطور...
پنج-عمق استخره چه قدر بود , رو دلم موند که جوابشو بدونم , کاش صدا به اونور شیشه می رسید , کاش...
شش - اینکه رفیق همراه داشتنم نعمتیه...
و...
و در آخر اینکه روزگار عباس کیا رستمی خوش که اینگونه مارو در تجربه لمس لحظه ها , آنهم اینطور از نردیک شریک میکنه

سیامک قلی زاده این را خواند
آذرنوش، شاهین نصیری و محمدهادی ملک این را دوست دارند
1. کانون پرورش فکری خدمتی به فرهنگ و سینمای ما کرد که خیلی از سازمان ها و نهاد های مسئول با اون همه یال و کوپال نکردند.

2. استادیوم رفتن نه! دیدن بازی پرسپولیس همیشه یه آرزوی شیرینه :D

3. ناظم اگه اون مدلی باشه اصولا چاره ای جز به تفاهم رسیدن نیست! (دیالوگ ماندگار): بله دیگه ننه اش که تو باشی باباش م که اون باشه بچه بهتر از این نمیشه!!! :)

4. به سادگی :)

5. بچگیام استخر امجدیه رفتم فکر کنم عمیق ترین نقطه اش چهار و نیم متر باشه!

6. ... دیدن ادامه » :|

در کل عالی بود این دو تا فیلم. به تاسی از قبله عالم در «ناصر الدین شاه اکتور سینما» باید گفت: به راستی که عباس کیارستمی در آن اتاق تاریک با ما چه کرد! :)
۱۵ آذر ۱۳۹۳
آخ کانون...باز داغ دل من تازه شد :((
۱۵ آذر ۱۳۹۳
۴
۱۵ آذر ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید