آنلاین کمدی کودک و نوجوان
چیدمان
تیوال علیرضا | دیوار
S3 : 03:31:57 | com/org
«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
25 سکانس ماندگار سینمای جهان در سال 2019 ( بدون ترتیب )

سکانس شماره 16 از فیلم system crasher : کودکی عصیان گر اما مهربان، کاراکتریست که کمتر در سینما با آن مواجه شده ایم. کاراکتری از سینمای آلمان که هیچگاه تمایلی به سر خم کردن در مقابل اصول به ظاهر معقولانه انسانی ندارد و در سکانس پایانی با فرار از چنگال این سیستم انسانی لحظاتی متفاوت را خلق می کند.

سکانس شماره 17 از فیلم just mercy : لحظات اعدام یک عضو سابق ارتش شاید به هیچ رنگ و لعابی برای ماندگار شدن نیاز نداشته باشد.

سکانس شماره 18 از فیلم uncut gems : سکانس خوشحالی آدام سندلر به سبب یک پیروزی بزرگ و بلافاصله کشته شدن شوک آور او، تا ساعت ها پس از فیلم اجازه چشم برداشتن از نمایشگر را نمی دهد.

سکانس شماره 19 از فیلم platform : سکانس بالا رفتن کودک خیالی این فیلم از طبقات، همان اتفاقی بود که این اثر برای یک پایان ایده آل نیازمند ... دیدن ادامه ›› بود.

سکانس شماره 20 از فیلم parasite : سکانس خونین پایانی این اثر و قیامی که علیه طبقه بالا صورت می گیرد به قدری تکان دهنده و تلخ ترسیم می شود که حضور این لحظات را در این لیست اجباری می کند.

ادامه دارد ...
نیلوفر این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_capone_2020
#جنایی_بیوگرافی
#سینمای_آمریکا

ساخت آثار بیوگرافی همواره با اتکا به متن توانسته اند موفقیت های زیادی کسب کنند اما آنچه که فیلم "کاپون" کمتر به آن توجه داشته است متن است و صرفا به دنبال روایت آخرین سال زندگی بزرگ ترین تبهکار قرن بیستم در آمریکاست. به این دلیل نمی توان انتقادی از اثر کرد به آن جهت که اینگونه فیلمسازی به رسمیت شناخته شده و گونه ای بیوگرافی مدرن تلقی می شود. کاپون در آخرین سال زندگی علاوه بر مامورین با یک بیماری روانی نیز دست و پنجه نرم می کرد. تلفیق این دو مقوله پیش از تماشای فیلم یادآور ... دیدن ادامه ›› می شود که کاراکتری کاملا متفاوت و بسیار خاص را مشاهده خواهیم کرد. شخصیتی که اگر به دنبال کسب توفیق است باید ایفای نقش آن به بزرگان عرصه بازیگری سپرده شود. آنچه که پس از تماشای فیلم به ذهن خطور می کند و بیننده را بیش از هر چیز دیگری تحت تاثیر قرار می دهد زندگی تلخ کاپون در سال پایانی عمر و بازی تماشایی "تام هاردی" است. ایفای نقشی که علاوه بر تحسین به ما یادآوری می کند که تام هاردی همچنان با بهترین شدن فاصله زیادی دارد و در این عرصه حتی اجازه رقابت نیز ندارد.
فیلم، همچون کاراکتر کاپون کم حرف و رازآلود است و اطلاعات زیادی به بیننده نمی دهد و حجم زیادی از حرف های خود را بواسطه تصویر و میزانسن ارائه می دهد. میزانسن هایی که شخصیت های جاه طلب تاریخ را در دل قصه ی یکی از جاه طلب ترین شهروندان آمریکایی در ذهن تداعی می کند و پایان همه آن ها را یکسان می داند.
مولف در اثر دقیقا به دنبال به تصویر کشیدن همین پایان است. امری که به نظر می رسد خارج از حوصله مخاطبین باشد و با استقبال زیادی همراه نشود.

نمره 7.5 از 10
پویا فلاح این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_lodge_2019
#ژانر_folk_horror
#سورئال
#سینمای_انگلستان

این فیلم دلهره آور و سورئال به کمک ترسیم روایت تلخ و منزجر کننده خود مقاصدی فراتر از گیشه دارد و این امر را می توان از رفع تعلیق اثر در میانه های قصه ... دیدن ادامه ›› متوجه شد. زمانی که مولف تیغ تیز خود را نخست به سمت افراط گرایی سنتی برده و در انتها نیز علت پیدایش چنین رفتارهایی را تعامل غیر منطقی بشر و جهان حاضر با منادیان این تفکر می داند.
فیلم با یک شوک تکان دهنده و غیرقابل پیش بینی آغاز می شود. بواسطه یک تنش به اوج می رسد و با پیروزی ضد قهرمان به پایان می رسد. مقوله هایی که منجر به قوام متن اثر می شود و از کلیشه های ژانر وحشت فاصله می گیرد.
نقطه ضعف فیلم را باید در کارگردانی و در لحظاتی جستجو کرد که کارگردان نه می تواند به خوبی این وحشت را از طریق دکوپاژ و نه از طریق بازی بازیگران منتقل کند و در مقایسه با نمونه های مشابه همچون فیلم hereditary بازنده تلقی شود.

نمره 7 از 10
اناننانا تنتننتن این را خواند
محمدرضا دانش این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
تقریبا دیگه پرونده تماشای فیلم های 2019 رو دارم میبندم و جا داره با قاطعیت بگم بهترین فیلم این سال sorry we missed you آخرین ساخته کن لوچ بود.
نکته جالب اینجا بود که فیلم تقریبا همزمان با جوکر منتشر شد. فیلمی که به جای جوکر شخصیتی به اسم "ریکی" رو ترسیم کرد.
ریکی تقریبا همون سختی های جوکر رو تحمل کرد اما عکس العملی کاملا متفاوت نشون داد.
سپهر، مهشاد و امیر مسعود این را خواندند
پویا فلاح و س محمدی این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_never_rarely_sometimes_always_2020
#درام_اجتماعی
#سینمای_آمریکا

فیلم روایتی کاملا ساده و سوژه ای کاملا تکراری دارد اما بواسطه دور بودن از شعارزدگی و ترسیم یک فضای احساسی، فارغ از وجود یک رابطه عاشقانه می تواند به خوبی مخاطب را با تنهایی های کاراکتر خود همراه کند و در پایان نیز با یک ترانه فوق العاده زیبا و احساسی داستان خود ... دیدن ادامه ›› را کامل کند.
کارگردان در انتخاب اسم فیلم نیز زیرکانه عمل کرده است و بوسیله آن یکی از رازهای تنهایی کاراکتر خود را برملا می سازد. تنهایی تلخ و سختی که مولف علت سقوط در آن را خانواده می داند و پس از تبیین این امر در ابتدای فیلم، راه دشوار کاراکتر نوجوان خود را تا انتها به مخاطب نشان می دهد.

نمره 8 از 10
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_platform_2019
#تریلر_سورئال
#سینمای_اسپانیا

فیلم به واسطه وجود فضای وهم آلود و ساخت فضایی در میانه تخیل و واقعیت در دسته فیلم های سورئال قرار می گیرد. بسیاری از مولفان همواره در راستای بیان صحبت هایی که ارائه صریح آن ها غیرممکن بوده است، از فضاهای سورئال استفاده می کنند. این عدم امکان در غالب آثار سورئال بواسطه محدودیت های سیاسی رقم می خورد اما "پلتفورم" به علت محدودیت هایی که بشر برای خود ایجاد کرده است مجبور می شود از این فضا استفاده کند و نه بخاطر محدودیت های سیاسی. در این راستا فیلم نشانه های زیادی در مقابل ... دیدن ادامه ›› بیننده قرار می دهد. نخست آزادی عمل نسبی جامعه طبقاتی که شخصیت ها در آن زندگی کنند. آزاد بودن قتل، تجاوز و هر امر دیگری، که در راستای جلوگیری از حفره در فیلمنامه برخی امور نیز ممنوع شده است همچون نگه داشتن غذا که این نخستین ضعف فیلمنامه است که نشان می دهد مولف در وصف تمام و کمال فضای متصور با چالش هایی مواجه شده است و برای برطرف کردن آن نتوانسته به خوبی متن خود را گسترش دهد. آزادی ذکر شده در فیلم به گونه ای است که سیستم حاکم حضور دارد و بودجه متناسب با تعداد افراد نیز توزیع می شود اما ساکنین بواسطه عدم وجود انسانیت و درک کافی این منابع را هدر می دهند و عملا بیانگر این است که اعضای جامعه به افراد تندخو و ظالمی بدل شده اند که حتی مولف از ترس در امان ماندن از آن ها مجبور است تا قصه خود را در بستر سورئال روایت کند. جامعه ای که در آزادترین حالت ممکن و با وجود قوانین منظم و دقیق نیز خوی وحشی گری دارد و در ورای ظاهر آراسته خود، هیولایی دهشتناک دارد که تمام تقصیرها را به گردن سیستم می اندازد. "پلتفورم" اثری جسورانه در به چالش کشیدن رفتارهای انسان امروزی است که خود آن ها را نمی بیند.

نمره 8 از 10
انتظار پایان بهتری داشتم
بنظرم فیلم خوبیه ولی لایق این همه دیده شدن نیست
۲۷ فروردین
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_officer_and_spy_2019
#درام_تاریخی
#سینمای_فرانسه

این فیلم بی شک بازگشت رومن پولانسکی به سطح کیفی مطلوب تلقی می شود. کارگردانی که آثار اخیر وی فاقد کیفیت لازم بوده و از سطح اول سینمای جهان فاصله گرفته بود. در سالی که سینمای فرانسه چندین فیلم درخور و با کیفیت را به رخ سینمای جهان کشید، رومن پولانسکی با یک فضاسازی ایده آل روایتی واقعی از فساد در دستگاه نظامی کشور فرانسه در قرن 19 را به تصویر می کشد که با اتکا به جذابیت سوژه و واقعی بودن آن می تواند در ورای تمپو آهسته خود برای مخاطب جذابیت ایجاد کند. اثری که بی شک بزرگترین آسیب ... دیدن ادامه ›› را از ناحیه بازیگری خورده است و بازیگران نه چندان مطرح از عهده نقش های سنگین این اثر برنیامده اند. وظیفه ای مهم که در ایجاد حس همذات پنداری مخاطب با فیلم نقش بسزایی دارد.

نمره 8 از 10
25 سکانس ماندگار سینمای جهان در سال 2019 ( بدون ترتیب )

سکانس شماره 11 از فیلم 21 bridges : در سکانسی که افسر پاک دست فیلم متوجه می شود در بزرگترین واحد پلیسی جهان به تنهایی باید در مقابل فساد بایستد و در جهت مخالف صدها پلیس در خیابان های نیویورک گام برمی دارد یک موسیقی حماسی نیاز است تا این سکانس زیبا را به سمت این لیست سوق دهد که به خوبی بر آن منطبق شده است.

سکانس شماره 12 از فیلم 1917 : رسیدن پیغام رسان در آخرین لحظات به مقر فرماندهی برای متوقف کردن حمله در فیلم 1917 آنقدر زیبا به تصویر کشیده شده است که نفس های هر مخاطبی را بند می آورد به خصوص زمانی که ایفا کننده نقش به خوبی توانسته استیلای خود پس از پیمودن یک مسیر طولانی را به خوبی نشان دهد.

سکانس شماره 13 از فیلم a hidden life : این فیلم در سال اخیر کمتر مورد توجه قرار گرفت. اثری که ده ها سکانس خیره کننده و چشم نواز دارد که آدمی را با موسیقی ... دیدن ادامه ›› متن بی بدیل خود میخکوب می کند. در میان انبوه این تصاویر آخرین دیدار فرانز و همسرش پیش از اعدام آنقدر احساسی و دردناک است که فقط از ترنس مالیک توانایی ترسیم آن بر می آید و شایستگی قرار گرفتن در این لیست را دارد.

سکانس شماره 14 از فیلم sorry we missed you : ریکی قهرمان قصه کن لوچ، همچون جوکر بارها از سوی افراد مختلف آسیب می بیند و جامعه او را تحت شدیدترین فشارها قرار می دهد اما زمانی که در انتهای فیلم با ده ها زخم روحی و جسمی از بستر بلند می شود و مسیری برخلاف جوکر را در پیش می گیرد ، خود را در سینما ماندگار می کند.

سکانس شماره 15 از فیلم brightburn : کشته شدن مادر قصه توسط فرزندش در انتهای این فیلم یک صحنه نمادین شوکه کننده است در اعتراض به چهره دروغین بشر امروز که ذهن هر بیننده ای را برای ساعت ها مشغول می کند.
ادامه دارد ...
نیلوفر، امیرمسعود فدائی و M... این را خواندند
وحید عمرانی این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_bad_boys_2020
#اکشن_کمدی
#سینمای_آمریکا

پسران بد در سری جدید خود به اندازه ورژن قبلی بد نبودند و این شاید اولین علتی باشد که سبب شده تا نسبت به قسمت قبلی با افت رو به رو شود . فیلم به خوبی آغاز می شود و یک ضد قهرمان مخوف ترسیم می کند اما باز هم همان اشتباه همیشگی رقم می خورد و فیلم در گیر و دار احساسات و قهرمان پروری ، ضد قهرمان خود را به راحتی نابود می کند تا بتواند پایانی ترسیم کند که در آینده نیز گیشه ای مناسب برایش داشته باشد.

نمره 6 از 10
ادامه سکانس ماندگار هاتون چی شد؟
۱۵ فروردین
بزودی مینویسم
۱۵ فروردین
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_doctor_sleep_2019
#علمی_تخیلی_ترسناک
#سینمای_آمریکا

"دکتر اسلیپ" یک اقتباس ناموفق از رمانی به همین نام نوشته استیون کینگ است. فیلم در عرصه اجرا جز بازی خیره کننده "ربکا فرگوسن" هیچ نقطه قوت دیگری ندارد و حتی در ترسیم فضای داستان نیز عاجزانه عمل می کند و نمی تواند در این راه از جلوه های ویژه به خوبی استفاده کند و باگ تصویری چندین مرحله نگاه مخاطب را آزرده می کند. در مورد متن اثر نیز باید گفت که در وهله اول ضد قهرمان ها و شخصیت های شرور خود را کاملا گیشه ای خلق کرده است . مولف حتی در انتها نمی تواند پیوندی جذاب ... دیدن ادامه ›› با فیلم shining برقرار کند و صرفا به دنبال یک درب برای پوشاندن ترکیب فاجعه باری است که خلق کرده است تا بتواند مانع ایجاد رسوایی هنری شود. فاجعه ای که این روزها در پشت رنگ و لعاب و ارقام نجومی گیشه ها مخفی می شود. آنچه که سبب می شود این اثر مخاطبین فراوانی را جذب کند همین ارتباطی است که با فیلم shining دارد و بینندگان بواسطه کنجکاوی در این رابطه چشم به این اثر نامتقارن خواهند دوخت.

نمره 5 از 10
امیرمسعود فدائی و س محمدی این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_crawl_2019
#درام_دلهره_آور
#سینمای_آمریکا

فیلم crawl در دسته بندی ژانرها زیر مجموعه فیلم های حادثه ای قرار می گیرد. فیلمی که حادثه به وقوع پیوسته در آن سیل و توفان است اما پدیده ای که قهرمان های داستان باید با آن مقابله کنند به مراتب ترسناک تر از این بلایای طبیعی است. فیلم Crawl در برخی پلان ها و سکانس ها یادآور فیلم "آرواره ها" است و به خوبی می تواند استرس حاکم بر موقعیت را به مخاطب القا کند. دلهره ای که غالبا "الکساندر آجا" آن را بواسطه مقوله های واقعی ترسیم می کند و کمتر به سمت سوژه های فراطبیعی ... دیدن ادامه ›› می رود . کارگردانی که نخستین بار با فیلم "تپه ها چشم دارند" شهرت جهانی یافت. مولفی که همواره در ورای آثار دلهره آور خود پیامی غالب را القا می کند. پیام هایی انسانی که مخاطب به صورت شفاف با آن مواجه می شود. مولف در این فیلم رفتار دهشتناک انسان ها را با یکدیگر سوژه قرار داده است و عنوان می کند انسان ها در عمل می توانند از هر موجود هولناکی با رفتار نامتعارف خود ترسناک تر باشند. رفتارهایی که شاید در نگاه نخست کاملا معمولی به نظر برسند و بسیاری از آن ها را همواره در طول روز بسیاری از ما انسان ها نیز انجام می دهیم.
در باب فنی باید اذعان کرد اثر تلاش زیادی کرده است تا فضاسازی لازم برای خلق یک اثر موفق را داشته باشد اما سوژه مورد نظر به قدری نیازمند فضاسازی سنگین و طبیعی تر است که گویا عوامل فیلم در خلق بی نقص آن با مشکل مواجه شده اند و در برخی سکانس ها جلوه های ویژه نگاه مخاطب حرفه ای را ناامید می کند.

نمره 5.5 از 10
امیرمسعود فدائی این را خواند
علی عبدالرحیم این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_star_wars_2019
#علمی_تخیلی
#سینمای_آمریکا

قسمت نهم سری فیلم های جنگ ستارگان همچنان در همان سیر نزولی پس از قسمت دوم قرار دارد و علت مشخص آن نیز عدم وجود قهرمان و ضد قهرمان شاخص در این اثر است و همچون سایر آثار متوسط این سبک و سیاق قهرمان در ابتدا مغلوب ضد قهرمان می شود و در انتها نیز بر آن فائق می آید . روندی قابل پیش بینی که برترین آثار علمی تخیلی جهان که بر ترسیم ابر قهرمان استوار هستند برای ارتقای خود باید آن را تغییر دهند. فیلم اما در محتوا اندکی امیدوار کننده است و یک تضاد قابل تامل را در قهرمان خود ایجاد می کند ... دیدن ادامه ›› که باورپذیر است و بیشتر از آن که جدال قهرمان و ضد قهرمان اثر تماشایی باشد جدال شک ها و تردیدهای درونی قهرمان قصه محتوایی درخور ایجاد کرده است.
قسمت نهم جنگ ستارگان در دو قسمت جلوه های ویژه و چهره پردازی جز برترین های سال 2019 است . برتری که همواره در آثار جی جی آبرامز وجود دارد اما شاید با بهترین اثر وی در سال های اخیر یعنی فیلم ten cloverfield فاصله زیادی دارد.

نمره 6 از 10
امیرمسعود فدائی این را خواند
علی عبدالرحیم این را دوست دارد
یادش بخیر اولین قسمت جنگ ستارگان رو تو اولین روزهایی که ویدیو آزاد شده بود دیدم و انقدر خوشم آمد که تا آخر هفته یعنی پنج روز بعد فیلم رو به صاحبش پس ندادم و روزی یکبار تماشا میکردم و باورم نمیشد همچین شاهکاری اصولا میتونه وجود داشته باشه
۰۲ فروردین
چه تجربه شیرینی
۰۲ فروردین
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_there_is_no_evil_2020
#درام_اجتماعی
#سینمای_ایران

"شیطان وجود ندارد" یک فیلم چهار قسمتی و اپیزودی در تقبیح مقوله اعدام است. فیلمی تلخ که از نگاه چهار شخص مختلف روایت می شود. نکته اول در مورد محتوا و متن فیلم اینکه اثر به نمایش قسمتی از حادثه می پردازد اما با اسمی که برای خود انتخاب می کند عملا به قضاوت روی می آورد و اصطلاحا یک طرفه به قاضی می رود و به سرعت نیز حکم صادر می کند. ایراد دومی که از متن این اثر اپیزودی می توان گرفت عدم انسجام آن است به نحوی که با فراز و فرودهای متعدد خود مخاطب را دلسرد می کند . نقطه ضعفی ... دیدن ادامه ›› که شاید ریشه در فرم نیز داشته باشد آنجا که فیلم با تدوین نامتقارن خود تمپو اثر را با چالش جدی مواجه می کند و مخاطب را با وجود اپیزودی بودن مجبور به نگاه کردن به ساعتش می کند. فیلم در دقیقه 33 خود نخستین شوک را به مخاطب وارد می کند و این امر را برای دومین بار در حوالی دقیقه 60 تکرار می کند اما در اپیزود سوم و چهارم گویا برگ برنده دیگری ندارد که بخواهد آن را برای جذب مخاطب رو کند.
در باب این مقوله که آیا این اثر شایستگی کسب خرس طلای برلین را داشته است یا خیر باید گفت تا سایر آثار حاضر در این فستیوال مشاهده نشود قضاوت در مورد آن امری دشوار است اما باید اذعان کرد که فیلم های اپیزودی همواره مورد علاقه داوران جشنواره ها بوده است به خصوص زمانی که موضوعی جنجالی را روایت کنند و در قسمت هایی از قصه تصاویر شوک آور و دیوانه کننده را به تصویر کشند بنابراین پیروزی این فیلم در فستیوال برلین که این روزها دیگر جایی در میان پنج جشنواره معتبر جهان ندارد ، امری طبیعی و شاید به حق باشد.

نمره 7 از 10
امیرمسعود فدائی و پویا فلاح این را خواندند
علی عبدالرحیم این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
25 سکانس ماندگار سینمای جهان در سال 2019 ( بدون ترتیب )

سکانس شماره 6 از فیلم joker : سکانس ملاقات جوکر و بروس وین و تردستی که جوکر برای بتمن در دوران کودکی در میانه های فیلم جوکر انجام می دهد شاید سکانس مهمی باشد که در میان تمام اتفاقات پر رنگ این فیلم گمشده باشد و نیاز است چند بار دیگر مشاهده شود تا ابعاد عمیق آن به خوبی حس شود.

سکانس شماره 7 از فیلم joker : لحظه استحاله جوکر و رقصی که در پله های خیابان در رثای این استحاله انجام می دهد بدون هیچ توضیحی باید در این لیست قرار گیرد.

سکانس شماره 8 از فیلم midway : دوئل حماسی و تماشایی ناو ژاپنی و هواپیماهای آمریکایی در انتهای فیلم آنقدر گیرا و نفس گیر است که تا ساعت های پس از اتمام فیلم اجازه نمی دهد چشم از قاب تصویر برداریم .

سکانس شماره 9 از فیلم the dead dont die : زمانی که همگان آدام درایور را در فیلم داستان ازدواج دنبال می کردند در فیلم ... دیدن ادامه ›› اخیر جیم جارموش این بازیگر در یک سکانس متفاوت و نمادین با محوریت بشر و انسان ها به ایفای نقش می پردازد . جنگ جویی که به نبرد مادی گرایی می رود و ترانه متفاوت این سکانس آن را جالب تر کرده است.

سکانس شماره 10 از فیلم king : نبرد خونین این فیلم در دشت های پر از گل و لای فرانسه صحنه هایی دلخراش و تامل برانگیز را خلق کرده است که نگاه جوئل ادجرتون در این سکانس به آسمان آن را ماندگارتر کرده است . سکانسی که قطعا در زمره یکی از نفس گیرترین نبردهای تاریخی سینما قرار داده خواهد شد.

ادامه دارد ...
نیلوفر و امیرمسعود فدائی این را خواندند
مریم عباسی، جعفر میراحمدی و کاوه علیزاده این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
25 سکانس ماندگار سینمای جهان در سال 2019 ( بدون ترتیب )

سکانس شماره 1 از فیلم ad astra : در انتهای فیلم در دورترین نقطه منظومه لحظه ای احساسی فرا می رسد که برد پیت در نقش یک کاوشگر باید از پدر خود جدا شود . تصاویر بکر فضایی در کنار موسیقی متن محشر مکس ریشتر همه چیز را برای تماشای یک سکانس ماندگار فراهم کرده است .

سکانس شماره 2 از فیلم anna : لوک بژون بارها توانسته در ضعیف ترین عملکردهای خود نیز صحنه هایی خاص خلق کند . برای علاقه مندان به فیلم های عصر جنگ سرد قطعا تماشای این فیلم خالی از لطف نیست اما یک سکانس این اثر آنقدر پر استرس ترسیم می شود که تا مدت ها در خاطره ها باقی می ماند و آن هم لحظه ای است که شخصیت اصلی فیلم یعنی آنا در پاریس با دو معشوقه خود در میان حضور صدها مامور مخفی قرار ملاقات تنظیم ... دیدن ادامه ›› می کند .

سکانس شماره 3 از فیلم avengers : نبرد نهایی تانوس با انتقام جویان در حالی که بسیاری از ابرقهرمان های جهان سینما در آن نبرد حاضر می شوند بدون هیچگونه توضیحی و ناخواسته باید در میان سکانس های برتر سال 2019 قرار گیرد.

سکانس شماره 4 از فیلم ford v ferrari : لحظاتی که کریستین بیل در نقش کن مایلز در یک سانحه رانندگی در حین آزمایش خودرو جان خود را از دست می دهد همراه می شود با دیالوگ های تاثیرپذیری که انتهای این فیلم را به شدت حزن آلود می کند .

سکانس شماره 5 از فیلم i am mother : لحظه ای که قهرمان داستان تخیلی فیلم من مادر هستم ، به سمت مادر خود شلیک می کند تا بتواند از شر آن خلاص شود آنقدر تاثیرگذار است که می تواند در این لیست برای خود جایگاهی دست و پا کند .

ادامه دارد ...
نزدیک به 150 تا فیلم از سال 2019 دیدم.
از نگاه خودم برترین سکانس هاشو انتخاب کردم.
۲۸ اسفند ۱۳۹۸
اسم کتابش چی بود ؟
۰۱ فروردین
"تولستوی و مبل بنفش "
۰۱ فروردین
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_farewell_2019
#درام_اجتماعی
#سینمای_آمریکا

فیلم سینمایی "وداع" با وجود آن که موضوعی غم انگیز دارد اما باید در گروه شیرین ترین فیلم های سال 2019 قرار گیرد به خصوص زمانی که پایان آن به خوبی رقم می خورد و اثر به باوری که انتقال می دهد ، واقعیت می بخشد . شیرینی ذکر شده در اثر بیشتر از آن که نشات گرفته از متن باشد ریشه در کارگردانی مطلوب فیلم دارد و نخستین وجه درخشان کارگردانی نیز بازی گرفتن قابل قبول از بازیگران کمتر شناخته شده است به نحوی که مخاطب در گیر و دار واکنش ها و روابط آن ها فراموش می کند که به انتهای فیلم ... دیدن ادامه ›› نزدیک شده است . "وداع" دقیقا از آنچه که به نظر می رسد نقطه قوت اثر باشد ضربه می خورد ، یعنی متن . فیلم به دنبال ترسیم یک استحاله در دختر جوانی است که دل در گرو خانواده و وطن دارد اما هیچگاه مسیر این استحاله به خوبی ترسیم نمی شود . تلاشی که مولف در این مسیر انجام می دهد چیزی جز روایت تصویری شادی ها و غم های یک خانواده نیست و چرایی آن چه که رقم می خورد را به صورت شفاف بیان نکرده است .

نمره 8 از 10
امیرمسعود فدائی این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_sorry_we_missed_you_2019
#درام_اجتماعی
#سینمای_انگلستان

فریادهای تکان دهنده خانواده "ریکی" در ساعتی از صبح که همگان در شهر خواب هستند یکی از دردناک ترین سکانس های چند سال اخیر سینمای جهان را رقم زد . فریادهایی که پایه های سرمایه داری را به لرزه درآورد . فریادهای مردی که از بستر بیمارستان با ده ها زخم بر می خیزد تا به محل کار خود برود تا شغل خود را از دست ندهد . فریادهای مردی که شرافتش "جوکر" را میخکوب می کند . پدری با شرافت و سخت کوش که کاراکتر باورپذیر آن را "کن لوچ" افسانه ای به زیباترین شکل ممکن و ... دیدن ادامه ›› به سادگی ترسیم کرده است . "ریکی" همچون "جوکر" تحقیر می شود ، کتک می خورد ، اخراج می شود ، از سوی خانواده لطمه می بیند اما هیچگاه اصول انسانی را زیر پا نمی گذارد و همچون یک گلادیاتور به تمام معنا زمانی که جانی برای ایستادن ندارد به جنگ جامعه ای می رود که او را زیر چکمه های خود لگدمال کرده است . جنگی که در آن اسلحه "ریکی" ، مهربانی ، صبر و تلاش است .

نمره 10 از 10
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_monos_2019
#درام
#سینمای_کلمبیا

سینمای کلمبیا همواره طییعت را ابزاری قرار می دهد تا بتواند با بهره گیری از نماهای بکر و بدیع آن مخاطب را مجذوب کند . تلاشی که "سیرو گوئرا" توانست به واسطه آن پس از سال ها سینمای این خطه را زنده کند و با فیلم "آغوش شیطان" جشنواره های زیادی را فتح کند اما "لندس" که این روزها رقیب جدی "گوئرا" در سینمای کلمبیا محسوب می شود این طبیعت را برای قصه ای تلخ از کودکان جنگ به کار گرفت .
فیلم monos با اتکا به طبیعت وحشی آمریکای لاتین القا می کند که ... دیدن ادامه ›› چگونه محیط بر شکل گیری شخصیت انسانی تاثیرگذار است . روایت در راستای تصدیق این اصل ( در فلسفه تاریخ سوالی مطرح می شود مبنی بر این که اگر تموچین امروزه در خانواده ای فرهیخته در قلب اروپا متولد می شد باز هم سرگذشتی مشابه تموچین در قرن 12 و 13 میلادی در دادال داشت ؟ ) کاراکتری خارج از جامعه کلمبیا را وارد قصه می کند تا نشان دهد محیط آلوده هر کسی را می تواند مبتلا کند و شاهد هستیم این کاراکتر آمریکایی نیز در انتها برای نجات خود دست به هر خشونتی می زند. مولف بدین سان محیط را مقصر جلوه می دهد و به نحوی بازگشت به سنت ها وخانواده را گریزگاهی از این باتلاق می داند .
فیلم در روایت زمانی ضربه می خورد که تمرکز خود را از روی گروه ترسیم شده بر می دارد و اسیر آمریکایی داستان را تبدیل به سوژه اصلی می کند و سپس به دنبال ترسیم یک استثنا و یک استحاله می رود و عملا ماهیت خود را فراموش می کند . روایتی که می توانست اثری ماندگار پیرامون نقش کودکان در جنگ های چریکی باشد اما عملا تبدیل به فیلمی چندپاره شد که قصد دارد همه چیز را در کوتاه ترین زمان ممکن شرح دهد . ادعایی که این فیلم را در مسیر نزولی قرار داد و در انتها نیز سوالات زیادی برای مخاطب باقی گذاشت .

نمره 7 از 10
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_spencer_confidential_2020
#معمایی_اکشن
#سینمای_آمریکا

"پیتر برگ" کارگردانی ست که سال ها نام خود را با سینمای اکشن و مهیج گره زده است و همواره آثاری راهی پرده نقره ای می کند که حداقل در سرگرم کردن مخاطب موفق عمل می کنند . "پیتر برگ" در فیلم اخیر خود نیز با استفاده از فرم و تکنیک توانسته است اثری مهیج و سرگرم کننده خلق کند که مهم ترین ابزار وی قطعا در این راه تدوین بوده است که با بهره گیری از کات های کوتاه یک تمپو سریع ایجاد کند و مخاطب را حفظ کند اما زمانی که به متن فیلم نگاه می کنیم ، نقطه ضعف همیشگی بسیاری از ... دیدن ادامه ›› کارگردان ها را مشاهده می کنیم و آن این است که آنقدر درگیر ترسیم قهرمان قصه می شوند که فراموش می کنند ضد قهرمان داستان است که می تواند قهرمان را در نگاه مخاطب ماندگار تر جلوه دهد . "پیتر برگ" نیز در این تله گرفتار می شود و با پایان بندی کاملا معمولی خود نمایش متوسط خود در طول فیلم را به لبه پرتگاه نزدیک تر می کند . پایانی ضعیف که دقیقا نشات گرفته از ترسیم ضعیف ضد قهرمان داستان است .

نمره 5 از 10
#نقد_اختصاصی
#پورحسین
#فیلم_1917
#درام_اپیک
#سینمای_انگلستان

فیلم سینمایی 1917 درامی در گونه اپیک است که در آن میزانسن حرف اول را می زند . مقوله ای که در تک تک سکانس ها و پلان ها خودنمایی می کند و اوج آن در نیمه دوم فیلم مجموعه ای از زیباترین تصاویر سال 2019 را رقم زده است . تصاویری که در انتها به تک درخت نمادین اثر ختم می شود که نشانه باور و عقیده قهرمان قصه است و نشان می دهد که با تکیه بر باور خود توانسته است امر غیر ممکن را عملی کند . امری دشوار و غیر ممکن که تمامی فیلم بر روایت آن استوار شده است و فیلم را در گونه "روایی" ... دیدن ادامه ›› گنجانده است . در سال های اخیر فیلم هایی همچون "دانکرک" و در سینمای ایران "تنگه ابوقریب" نمونه بارز این گونه فیلم ها است . آثاری که تمرکز خود را صرفا بر روی روایت یک اتفاق تاریخی معطوف می کنند . این گونه فیلم ها می تواند پر از جزئیاتی باشد که تبدیل به برگ برنده آن ها شود . جزئیاتی که به واسطه تصویر ، دیالوگ ، میزانسن و حتی یک نگاه القا می شوند در همین راستا فیلم 1917 با وجود اینکه روایت بسیار ساده ای دارد اما به این جزئیات توجه ویژه ای کرده است تا جایی که حتی پوسترهای چسبانده شده به دیوارهای خرابه ها نیز کاملا هدفمند است و در گسترش متن بدون استفاده از دیالوگ کمک بسزایی می کند .

نمره 9.5 از 10
امیرمسعود فدائی و امیر مسعود این را خواندند
نظر من نهایتش ۷ از ۱۰
۲۰ اسفند ۱۳۹۸
واقعا جوایز اهدا شده درخور فیلم بود ، تفکر پشت فیلم کاملا از روایت فیلم برداشت میشد، اما تنگه ابوقریب به هیچ عنوان در حد و انداره همچین فیلم خوش ساختی نیست
۲۸ فروردین
من نگفتم در حد و اندازه این فیلمه
گفتم از یک ساختار طبعیت میکنن
۰۲ اردیبهشت
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید