تیوال | نیلوفر ثانی درباره نمایش دژاوو: یک توضیح تکمیلی در ادامه ی نقدهای پیشین : در طول
S3 : 06:50:49
نیلوفر ثانی
درباره نمایش دژاوو i
یک توضیح تکمیلی در ادامه ی نقدهای پیشین :

در طول نمایش ، حرفهای بسیاری رد و بدل میشود که هرکدام حاوی نشانه هایی ست ...
اینکه کدام یک از آنها عینا رخ داده یا دست کاری ذهنی شده و یا تخیل محض ست ،اصل ومحور ماجرا نیست اتفاقا نویسنده به این دلیل انهارا پیش میکشد که بگوید برای یک اصل میتواند هزاران فرعیات وجود داشته باشد که همان نتیجه را بدهد وشاید جذابیت داستان برهمین ست که این تشخیص به عهده ی مخاطب گذاشته شده که خودش از میان آنها داستان خودش را انتخاب کند شاید گزینش نام دژاوو هم بهمین خاطرست
مثلث عشقی وجود داشته که بهر دلیلی یکی از عاشقان آن حذف میشود ( برای این حذف هم چندین نظریه در کل داستان داده میشود که میتواند هرکدام باشد ) پس از مدتی ملاقاتی صورت میگیرد که درباره ی همان مثلث عشقی ست اما اینبار معشوقه سالهاست که دیگر نیست ..
دوعاشق قدیمی دراین ... دیدن ادامه » باره با شیوه های خاص خودشان صحبت میکنند
مخاطب در فضایی از اتفاقات رخ داده و نداده قرار میگیرد ،در آشنا پنداریهایی که واقعی و غیر واقعی ست در تعلیق زمانی که میخواهد به یک نتیجه ی نهایی برسد که دوست خوبمان آقای کیان اشاره ی خوبی در نقدشان به ان کردند ... "که آن یک چیز، جز ذهن بشری و بازی هایش نیست!" و البته با تکیه و تاکید بر نمایش ِکنش ها و واکنشی های انسان در برابر اتفاقاتی که پیش می آید..
دیگر این میان جزئیات اهمیت خودرا از دست میدهد و تناقضاتی که به چشم مخاطب می آید جزو بازیهای ذهنی و هوشمندی انسان ، تبدیل به هزار مسیری میشود که میتواند باشد ونباشد اما نتیجه ی یکسانی را ایجاد کند حتی با احترام به دوستانی که درگیر این تناقضات هستند میخواهم تاکید کنم که نویسنده از عمد چنین قصدی دارد که در فضایی متناقض گو ، مخاطب را بیشتر درگیر جزئیات و اینکه ماجرا در اصل چه بوده کند واینگونه بازهم ثابت کند میتواند با درگیری ذهن ، کلافی سردر گمی بسازد که گاهی قادر نیست از مخمصه هایش بیرون بیاید
درپایان هم مخاطب را به این منظور برساند که قوی ترین سلاح انسان ذهن اوست و تا زمانی که اراده ی ذهنی اش نخواهد چیزی تغییر نمیکند و آنچه برایش پیش می آید از تاثیرات ذهنی او ست
دوست ارجمندم..از منظری قضایا را تحلیل کردید که می تواند بر نوع برداشت ها از کلیت اثر تاثیرگذار باشد.. ممنون
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
خانم ثانی عزیز

نمیدونم چرا فکر میکنید من میخوام این اجازه رو از شما و بقیه بگیرم که برداشت خودتون رو داشته باشید؟!! هرکس قطعا برداشت خودش رو داره و میتونه به برداشت خودش اعتماد داشته باشه. اما تکرار میکنم که برداشت همه حتما درست نیست.
مثلا یک نفر فیلم ... دیدن ادامه » آدم برفی رو ببینه و بگه این فیلم درباره تغییر جنسیت بود و این عمل رو تقبیح میکرد.
این فرد برداشت خودش رو داره و به برداشت خودش هم اعتماد داره. اما برداشتش درست نیست.
الان هم مسئله این نیست که من میخوام برداشتهای شما عزیزان رو تغییر بدم. مسئله اینه که من از شما پرسیدم این تئاتر چی میگفت و خودم نتونستم یک برداشت بدون تناقض ازش داشته باشم و دوست دارم چنین برداشتی داشته باشم و از شما دوستان در اصل کمک خواستم.
نتیجه تا کنون برای من این است یک برداشت بدون تناقض وجود ندارد.
تکرار میکنم بنده فقط دنبال یک برداشت که تناقض نداشته باشه هستم و به دنبال متقاعد کردن کسی و تغییر نظر کسی نیستم.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴
بابا راست میگه کیارش،
البته من بعد از نمایش به نظرم همه چیز منطقی میآمد و پیچیدگی ای هم نمیدیدم ولی الآن که بهش فکر میکنم، میبینم هر جور حساب میکنم یه جای کار میلنگه و منطقی نیست.
شما درست میفرمایید خانم ثانی، لزوما یک برداشت درست وجود نداره ولی به قول ... دیدن ادامه » کیارش حداقل یه برداشت باید وجود داشته باشه که داستانش جور دربیاد به خصوص که خود آقای دلخواه ادعا کردند یک داستان کامل رو بیان کردند. به نظرم بهترین راه همینه که از خود آقای دلخواه بخواهیم این داستان رو بیان کنند.
۱۱ خرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید