تیوال | هنر هفتم: طراح لباس سینمای کشور و منتخب بنیاد ملی پوشش اسلامی
S3 : 22:56:34
طراح لباس سینمای کشور و منتخب بنیاد ملی پوشش اسلامی ـ ایرانی با اشاره به اینکه سینمای ایران طراحی لباس را جدی نمی‌گیرد، لباس را بیانگر شخصیت و جایگاه نقش در سینما توصیف کرد.
سمیه سنقری طراح لباس فیلم سینمایی زنی با ارابه چوبی که روزهای پایانی فیلمبرداری را در مازندران طی می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران با بیان اینکه بازیگران غیر‌حرفه‌ای این روزها در عرصه بازیگری آمدند که فکر می‌کنند لباس در یک فیلم باید آنها را زیبا کند، اظهار کرد: در صورتی که بازیگر باید با بازی خود دیده شود و دخالت غیر‌حرفه‌ای در کار طراحان لباس باعث خواهد شد که کار به نتیجه نرسد.
وی  افزود: در عرصه طراحی لباس کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد که لطمه بزرگی به این هنر می‌زند و گاهی اوقات و در برخی فیلم‌ها و کارهای سینمایی و تلویزیونی عوامل با دخالت در ... دیدن ادامه » کار طراحان لباس نمی‌گذارند طراح لباس کار خود را طبق اصول هنری و شایسته سینمای ایران انجام دهد و همین امر بنده و دیگر طراحان را دل‌زده می کند.
وی در خصوص طراحی لباس فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» که روزهای پایانی فیلمبرداری را در روستای کوتنای قائم‌شهر طی می‌کند، افزود: با توجه به فیلمنامه بسیار خاص و سنگین این فیلم، طراحی و شناخت نوع پوشش بازیگران و حتی انتخاب رنگ، طرح لباس بازیگران بیش از دو سال طول کشید و خداداد جلالی کارگردان کار با حمایت و پشتیبانی از بخش طراحی لباس توانست کمک زیادی به این بخش کند و برای این فیلم سینمایی بالغ بر 50 لباس دوخته شد که برای هر یک از این لباس‌ها جلسات طولانی بحث و گفت‌وگو جهت شناخت طرح و رنگ مناسب لباس برگزار شد که به نوبه خود در سینمای ما نادر است.
سنقری ضمن قدردانی از کارگردان و بخش تولید فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» گفت: این فیلم سه دوره مختلف گذشته، حال و رویا را به نمایش خواهد گذاشت که طراحی نوع پوشش بازیگران در این سه دوره طوری طراحی شده است که بیننده در هر دوران شاهد شخصیت و روحیات متفاوت بازیگران خواهد شد و این بسیار جذاب و دیدنی است و در فیلم سینمایی «زنی با ارابه چوبی» یک نقطه عطف در تاریخ فیلم‌نامه‌نویسی آسیا رخ داد که برای نخستین‌بار در تاریخ فیلم‌نامه‌نویسی آسیا، رئالیسم جادویی را تبدیل به اثر درام کرد.
وی گفت: طراحی لباس یکی از مهم‌تر ین ارکان برای یک فیلم سینمایی و تلویزیونی است و اولین چیزی که مخاطب با آن مواجه می‌شود، ظاهر بازیگر است و لباس متناسب برای یک بازیگر به عنوان یک رسانه در همان نگاه اول، اطلاعات کلیدی درباره موقعیت، هویت، وضعیت اقتصادی، طبقه اجتماعی، فرهنگی شخصیت نمایشی به مخاطب منتقل می‌کند و در این فیلم با توجه به فلسفی بودن فیلمنامه و نبودن نمونه از آن برای طراحی لباس به ناچار همه طرح‌ها برگرفته از الهام ذهنی و دید طراح و مشورت کارگردان صورت گرفت.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید