تیوال | مهدی ایمان زاده درباره نمایش خاندان چن چی: دیشب این نمایش رو دیدم. من زیاد نمایش می بینم ولی چندان
S3 : 16:45:25
دیشب این نمایش رو دیدم. من زیاد نمایش می بینم ولی چندان نقد نمی کنم. جزو معدود کارهایی هست که دوست دارم وقت بذارم و در مورد اون نقدی در اینجا بنویسم.
نمایشنامه این اثر رو سالها پیش خونده بودم. وقتی متوجه شدم اثر آنتونن آرتو می خواد کارگردانی شه، برام خیلی جالب بود و دوست داشتم نحوه کارگردانی اون رو ببینم. نکات مهمی قابل ذکر هستند که اونها رو در دو دسته خوب و بد تقسیم بندی می کنم.
خوب های کار: با توجه به محدودیت های موجود در عرصه نمایش ما، میزانسن خوب به نظر می رسید. وهم کار خیلی خوب بود و بدون اغراق در برخی قسمت های کار مقداری از وهم اون تحت تأثیر قرار گرفته بودم که نشان از توانایی خوب بازیگران و کارگردانی اثر بود. صحنه ای که چنچی خوی حیوانی خودشو داشت نشون می داد و داخل یک لباس قرمز رنگ بود و (مطمئن نیستم بئاتریچه بود یا لوکرشیا کنار اون) به همراه موسیقی، ... دیدن ادامه » نور و صداهای محیطی و عربده و توامان ناله های دو بازیگر واقعا وهم انگیز کرده بود صحنه رو. المان هایی که در صحنه صحبت نماینده پاپ با فرزند چن چی استفاده شده بود از همین دست مسایل وهم انگیر بود. یا صحنه ای که اهریمن و شیطانک ها، بازیگر بدون سر رو دورادور محاط کرده بودن به نظرم تأثیرگذار بود. اگر اشتباه نکنم، اهریمن و شیطانک ها به نقش ها اضافه شده بودن و داخل نمایشنامه آرتو نیست، (البته حضور ذهن ندارم، شاید بنده اشتباه کرده باشم) ولی پرفورمنس خیلی خوبی داشتن. اهریمن بدون نقاب خیلی حرکات خوبی داشت و شیطانک ها که ماسک زده بودن هم در افزایش وهم کار خوب به نظر می رسیدن. همه اینها به کنار، صدای تأثیرگذار بازیگران بسیار کار رو "خوش اثر" کرده بنظرم. ویرایش کار در برخی شخصیت ها خوب بود و برخی چندان مناسب نبود که خوب ها رو در اینجا می گم. خاطرم هست در نمایشنامه دو قاتل وجود داشت اما در اجرا یک قاتل بود. اینکه دو تا قاتل رو به یک قاتل تبدیل کرده بودن تمرکز روی قاتل رو بیشتر کرده بود و بنظرم خوب بود. اضافه کردن همان اهریمن (تا جایی که حضور ذهن دارم در خود نمایشنامه وجود نداشت) و ویرایشاتی که روی غلام و نوچه چن چی صورت گرفته بود خیلی خوب بود. پرفورمنس خیلی خوبی هم داشت اون بازیگر. کلا بازیگران پرفورمنس خوبی داشتند. برخی صحنه ها باعث می شدن مرتب چشم رو از راست به چپ سالن و بالعکس عوض کنی تا همزمان پرفورمنس همه رو زیر نظر بگیری تا چیزی رو از دست ندی که این موضوع توانایی بازیگران کار رو نشون می ده و من واقعا از اون لذت بردم.

نکات بد: صحنه عیش چن چی ریتم نمایش خیلی بالا بود که البته این خودش مناسبه ولی همین که مرتب باید چشمو از این طرف صحنه به اون طرف صحنه تکون بدی تا چیزی رو از دست ندی مقداری نامناسبه. بنظرم کارگردان اجازه و زمان بیشتری به بازیگران می داد بهتر بود. نورپردازی و موسیقی خوب بود اما می تونست بهتر باشه. ضعف سالن در پخش موسیقی فکر کنم مطلوبیت کار رو پایین آورده بود. البته کارگردان محترم انتهای نمایش اشاره کردن مشکلاتی ناخواسته قبل از اجرای نمایش برای صحنه بوجود آمده و اینکه بخاطر همون مسایل مجدد دعوت کردن برای دیدن نمایش واقعا به دلم نشست و این رو ناشی از شعور بالای اجتماعی یک آدم فرهنگی می دونم.

از بیست به این اجرا نوزده و هفتاد و پنج می دم و واقعا لذت بردم؛ توصیه می کنم این کار رو ببینید.
ممنون از نظرتون، برای من خیلی سودمند بود، چون این سالن کیفیت بسیار پایینی داره و خیلی کنجکاو بودم که مطمین بشم خود نمایش آیا ارزشمند هست یا نه.
۲۷ شهریور
مرسی جناب آقای سعدی
۰۲ مهر
آقای مهدی ایمان زاده دوست عزیز ، دیدن نقد بسیار طولانی و تحسین آمیزتون از این کار ، باعث شد پروفایلتون رو ببینم و چیزی که برام عجیب بود هیچ نقد و کامنتی هرچند کوتاه راجع به هیچ نمایش دیگری غیر از نمایش خاندان چن چی ننوشته بودید. همچنین سری به امتیازهایی ... دیدن ادامه » که به نمایشها داده بودید زدم، جالب بود که """فقط به نمایش خاندان چن چی و دلوروسا امتیاز داده بود که نکته جالبتر اینجا بود که هر دو این نمایشهایی که بهشون امتیاز داده بودید، کار یک کارگردان بود!!!!!!! """ بسیار تعجب آور و نیازمند فکره که شما که حتی بعد از تماشای نمایشهای بسیار زیادی که فرمودید تا به امروز دیدید، چطور حتی به هیچکدوم از اونها امتیازدهی نکرده بودید؟!؟! ولی برای تئاتر خاندان چن چی چنین نقد بلند بالا و تحسین آمیزی نوشتید...
۰۴ مهر
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید