تیوال | یاشار یشمی درباره فیلم شیار ۱۴۳: *۸- شیار ۱۴۳: ابهت یک مریلا زارعی* روزِ ۱۴ بهمن، ساعت
S3 : 07:32:05
یاشار یشمی
درباره فیلم شیار ۱۴۳ i
*۸- شیار ۱۴۳: ابهت یک مریلا زارعی*
روزِ ۱۴ بهمن، ساعت ۱۸:۳۰

امتیاز من در جشنواره: ۴ از ۵
امتیاز من از ده: ۷ از ده



پی‌نوشت: سعی کنید هیچ چیزی در موردِ این فیلم نخوانید و با ذهنی کاملن پاک به سمتِ فیلم بروید. من تمامِ سعی‌ام را کردم که فقط از بازی زارعی تعریف کنم و هیچ نکته‌ای از داستانِ فیلم را بازگو نکنم که کاش همین‌ کار را هم نمی‌کردم. این از آن دست فیلم‌هایی است که یا در همان دفعه‌ی اول شما را تحتِ تاثیر قرار می‌دهد یا نمی‌دهد و از آن خوشتان نمی‌آید. پس چه به که یادداشت مرا هم قبل از دیدنِ فیلم نخوانید.


۰۰۰۰

به خلاصه‌ی داستانِ احمقانه‌ای که من از کاتالوگِ اصلی جشنواره کپی کرده‌ام هیچ توجه نکنید،‌ فیلم بسیار بهتر از آن‌چیزی است که این خلاصه‌ی داستان عرضه می‌کند. امروز، انصافن که بهترین روزِ جشنواره تا به کنون بوده است و بعد از دیدنِ یک فیلمِ خوب، این بار به استقبالِ فیلمی از یک کارگردانِ مونث رفته‌بودیم که به نظر نمی‌آمد فیلمِ قابلِ تاملی باشد، اما بازی خارق‌العاده‌ی مریلا زارعی، با آن لهجه‌ی کرمانی (اگر اشتباه نکنم)‌ و کششِ فیلم‌نامه‌ای درستِ اثر، شیارِ ۱۴۳ را هم به فیلمی مناسب تبدیل کرد. هر چند، به شدت تاکید می‌کنم که شاید شرایطِ شخصی و زندگی خاصِ من هم در برقراری یک رابطه‌ی استعلایی با فیلم تاثیرگذار بوده باشد و برقراری یک رابطه‌ی وجودی موجب شده است ضعف‌های فیلم هیچ به چشم‌ام نیاد. به همین مبنا، نظرم در موردِ این فیلم، شاید بعد‌ها تغییر کند.



فیلم، ... دیدن ادامه » به مثابه‌ی بسیاری از فیلم‌های ایرانی از ضعفِ درام رنج می‌برد و پر است از صحنه‌های بی‌خودی‌ای که نمی‌توان آن‌ها را حتی «پی‌رنگ» نامید. فرمِ مصاحبه‌‌محورِ فیلم برای تعریف کردنِ قصه‌ی الفت هم برایم نامانوس بود و به گمانم به جز در زمینه‌ی تعلیقِ شخصیتِ جوادِ عزتی، هیچ کارکردِ مثبتی نداشت. علاوه بر این، فیلم، حداقل در نگاهِ اول، از مشکلِ ریتم هم ضربه خورده بود و در بسیاری از اوقات، یا بیش از اندازه به کندی می‌گروید یا بیش از اندازه به تندی. به غیر از مریلا زارعی، بقیه‌ی بازی‌ها هم چیزِ دندان‌گیری نبودند. دختر و عروسِ مریلا زارعی که رسمن روی اعصاب بودند و بقیه‌ی سیاه‌لشکر‌ها نیز چنان.



اما هر چه بگویم از غوغای مریلا زارعی کم گفته‌ام و به راستی که به قولِ +shaqayq talebi کلِ بارِ فیلم به دوشِ او بود. او یک‌تنه فیلم را از یک اثرِ سفارشی به یک «فیلم» تبدیل کرد، جایی که مخاطب می‌تواند «هنر» را درک کند و از آن لذت ببرد. به این معنا، شما می‌توانید بر رویِ پرده‌ی عریضِ سینما، ظهورِ امری زیبا را به تماشا بنشینید و حتی با این ابهتِ عظیم، قطرات اشکی هم بر صورتِ خویش‌تن ببینید. کانت می‌گوید وقتی شما در مقابلِ حوادثِ عظیمی مانندِ سونامی یا طوفان قرار می‌گیرید، ناخودآگاه لب به ستایشِ آن‌ها می‌گشایید و به حق باید بگویم که الفت این کار را با من کرد.
baharinbahar، sanaz m.barin و manimoon این را خواندند
سید حامد حسینیان و رومینا خلج هدایتی این را دوست دارند
سه عدد بلیت فیلم شیار 143 دارم ، سینما پردیس کیان ، سه شنبه ساعت 17 اگه کسی خواست بگه هر سه تا رو، رو هم 10000 میفروشم.
۱۶ بهمن ۱۳۹۲
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید