کمدی کودک و نوجوان رویداد آنلاین
چیدمان
تیوال نمایش فقط بخاطر من
S3 : 21:41:44 | com/org
یکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰
۱ ساعت

آواها

مکان

تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر (عج)، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن:  ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
شتاب زباله ها

بخش نخست

در فیزیک کلاسیک و یا نیوتنی اگر از مکان نسبت به زمان مشتق بگیریم سرعت بدست می اید و باز اگر ازسرعت نسبت به زمان مشتق بگیریم شتاب این نگاشته از مشتق گرفتن رخداد های خطی مسیر زندگی زندگی شخصیت زن داستان بدست امده و باز اگر از همان مهمترین و اثر گذار ترین همان رخداد ها مشتق بگیریم انچه بجای می ماند فقط تا ثیر ان محرک ها است وشتاب زندگی زنی حاصل شده مورد ازار و اذیت قرار گرفته دارای روانی مجروح و اسیب دیده گویی هیچ یک از پیشا مد های و رخداد های طول چند دهه از زندگی او اهمیتی نداشته و انچه به جای مانده فقط و فقط اسیب روحی است و در رابطه با شرایط او کاملا بد بینانه است زنی که مرد ها از رفتگر تا پلیس به دید سوء استفاده به او نگاه ... دیدن ادامه ›› می کنند .

در مورد فقط بخاطر من نخست انکه در فضای نمایشی سنتی و تعزیه گونه این روزها انتخاب شکلی پسا واقع گرایانه و نگارش چنین متنی در حد و اندازه این مرز و بوم نیاز به جسارت داشته و جای تقدیر دارددو دیگر انکه شاید مهترین ارزش این نگاشته و اجرای ان در این باشد که به عنوان الگو و مثالی چهت اجراهای پسا واقع گرایانه در این سر زمین و کتابهای تاریخ نمایشی ان کاربرد داشته باشد. سوم انکه نمایش نا مه هایی که می کوشند تا از طریق منش های گسیختگی و سر در گمی رابطه تما شا کر با محیط نمایش را تضعیف کنند اهمیت زمان برای کنش نمایشی را به خوبی نشان میدهند تکنیک بازی با زمان برای بی نظم کردن ساختار به شکل اعلای ان در اواسط قرن بیستم بارها توسط ساموئل بکت به کار گرفته شده و در این اثر هم بسیار قابل توجه بود



فقط بخاطر من را بخواهیم با سایر اثار همرده در مقیاسی جهنی در نظر بگیریم با اثری مواجه می شویم دارای شکلی فاقد جذابیت و محتوایی خسته کننده از این جهت که شکل فرا واقع گرایانه و گزینش محتوای مرتبط با اسیب های روانی و عقده های مرتبط با ان در دهه هشتم قرن نوزده سابقه داشته و شاهکار هایی خلق شده اند که یکی شاخص ترین پایه گزاران اصول فراواقع‌گرایی در شکل فلسفه علمی ان ان زیگمند فروید حدود یکصد سال پیش انها را مطالعه کرده و در ستایش ان قلم زده در قسمت دوم این نگاشته به مطالعه و قیاس ان با فقط بخاطر من می پردازیم .
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
درباره اجراهای جشنواره (14):

*فقط به خاطر من*
ن و ک: چیستا یثربی
یکشنبه 5/11/93 - ساعت 18:30 و 20:30 – تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر

چیستا یثربی نویسنده و کارگردان که با نمایش ˝فقط به خاطر من˝ پس از سه سال در در بخش تازه‌های تئاتر سی‌ و سومین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد؛ موضع این نمایش را بیانگر بحران هویت، به ویژه بحران هویت ایرانی ذکر کرد و گفت: این نمایش در حقیقت بخشی از کتاب "آخرین پری کوچک دریایی" است که کتاب تحسین شده‌ای است و چندین بار موفق به دریافت جایزه شده، ضمن اینکه لازم است اشاره کنم؛ این کتاب جایزه دوسالانه ادبیات نمایشی ایران را هم دریافت کرده و از جانب کسانی مانند زنده‌یاد اکبر رادی ... دیدن ادامه ›› نیز تحسین شده است.
یثربی ادامه داد: در این متن اپیزودهای مختلفی وجود دارد و در آن اتفاق‌های مختلف به طور موازی رخ می‌دهد و ما یکی از این اپیزودها را با عنوان "فقط به خاطر من" برای اجرا انتخاب کردیم به این دلیل که متن نمایشنامه "آخرین پری کوچک دریایی" 21 بازیگر زن و دو بازیگر مرد نیاز داشت و به همین خاطر اجرای این کار در جشنوار سخت بود. در نتیجه تصمیم گرفتم که تنها یکی از اپیزودهای این متن را کار کنم. به همین خاطر نام نمایش به "فقط به خاطر من" تغییر یافت اما متاسفانه در رسانه‌ها می‌بینم که این نمایش هنوز بعضا با عنوان "آخرین پری کوچک دریایی" (که عنوان یک کتاب است) به عنوان نمایش من معرفی می‌شود.
این نمایشنامه‌نویس، کارگردان و مدرس دانشگاه در توضیحات دیگری در خصوص جدیدترین اثر نمایشی خود اضافه کرد: در این نمایش 60 دقیقه‌ای 3 بازیگر ایفای نقش می‌کنند و دو نفر هم به عنوان نوازنده، جهت اجرای موسیقی زنده روی صحنه حضور دارند.

یثربی در خصوص خط داستانی نمایش "فقط به خاطر من" توضیح داد: این نمایش در خصوص زنی است که پشت در منزل خود درمانده است بدون اینکه کلید، کارت شناسایی و نه حتی پولی داشته باشد و در حقیقت به نوعی بیانگر بحران هویت و به ویژه بحران هویت ایرانی است. به همین دلیل هم تقاضای من این بود که در بخش مسابقه تئاتر ایران شرکت کنم؛ اما این به این معنا نیست که علاقه‌ای به شرکت در بخش بین‌الملل جشنواره ندارم بلکه مسئله اینست که این نمایش بسیار ایرانی است و درصورتی می‌توان آن را در جایی به جز ایران به اجرا گذاشت که فضای نمایش به گونه‌ای مختص آن کشور یا محل تغییر یابد یعنی اگر این نمایش قرار است که در آلمان نمایش داده شود باید به گونه‌ای باشد که نشان دهد بازیگر نمایش در آلمان پشت در منزل خود مانده است و نه در کوچه‌های تهران.
کارگردان نمایش "فقط به خاطر من" با تاکید بر واقعی بودن این نمایش، گفت: همانگونه که مارکز می‌گفت؛ من خبرهایم را از یک اتفاق واقعی می‌گیرم و هیچ‌کس هم باور نمی‌کند؛ داستان این نمایش هم بسیار واقعی شروع شد و درست به شیوه مارکز که همان رئال جادویی است نمایش را اجرا کردیم.
یثربی با بیان این مطلب ادامه داد: اگرچه این کار به شدت اجتماعی است اما نمی‌توانستم آن را خیلی واقع‌گرایانه بنویسم و شما زمانی‌که نمایش را ببینید دلیل آن را متوجه خواهید شد؛ به دلیل اینکه حدیث نفس سه نسل شامل دهه‌های 50،60 و70 است و بنابراین اگر آن را به گونه‌ای خیلی واقعی می‌نوشتم به شدت به شعار و روزنامه‌نگاری شبیه می‌شد و در نتیجه تنها راه آن رئال جادویی بود.
این نمایش با بازی مارال مختاری، مسعود خواجه‌وند و الهه ابوطالبی و همچنین یاسر شیرزاد و مهدی مختاری به عنوان نوازنده، روز 5 بهمن‌ماه در پنجمین روز جشنواره سی‌وسوم تئاتر فجر، در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

برگرفته از: http://honaronline.ir/
عمو فرهاد قصه ها، علی جعفریان، هادی رودباری و علی این را خواندند
علی عبدالرحیم این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید