تیوال نمایش آرامسایش
S2 : 03:13:51
  ۱۵ مهر تا ۳۰ آبان ۱۳۹۳
  ۱۹:۳۰
  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان

: محمد حاتمی
: (به ترتیب ورود به صحنه) علیرضا مهران، پژمان جمشیدی، الهام دهقانی، شهرام قایدی، روح الله کمانی، بهنوش بختیاری، محمد حاتمی، عماد سالکی

: الهام دهقانی
: پریسا فلاح زاده (اقتباس از اثر Gots Gramlish آلمان 2006)
: بابک برزویه-فتاح ذی نوری
: بهرنگ معتمدی
: ترانه پوریوسف
: حمید رضا کیانی

: فواد خراباتی
: آوا فیاض
: الهام دهقانی
: سارا شاهرودیان
: هلیا کریمی،حجت زینالی،پوریا اخوان،مهسا شعبان زاده
: پیمان لسان،کمیل بابایی


آرامسایش که لایه ای کمیک و موزیکال دارد، مروریست بر احوال و حالات انسان. انسانی که در گذر زمان با خود روبرو می شود و سعی دارد در ازدحام و هجوم جامعه ماشین زده امروز و فردا خود را وارهاند و به حقیقت خویش دست یابد.

| تیوال تماشای این برنامه را پیشنهاد می کند |
برچسب «پیشنهاد تیوال» بنابر شاخص‌هایی شامل کیفیت اثر اعطا شده و تجاری یا سفارشی دریافت نمی‌شود

گزارش تصویری تیوال از نمایش آرامسایش (سری نخست) / عکاس: حانیه زاهد

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تمرین آرامسایش از دوربین آوا فیاض

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» اجرای افتخاری هنرمندان بر روی صحنه آرامسایش در سه شب پایانی

» نگاهی به نمایش آرامسایش

» آرامش یا آسایش؟!

» اهالی هنر و فوتبال باهم به تماشای آرامسایش نشستند./تقدیم اجرا به روح مرحوم ناصر حجازی

» اجرای "آرامسایش" به علیرضاخمسه تقدیم شد.

» اجرای "آرامسایش" به بانو گوهر خیراندیش تقدیم شد.

» اجرای عکاسان و خبرنگاران آرامسایش برگزار می شود.

» بازیگری که بعد از 13 سال به صحنه می‌آید

» بهنوش بختیاری و پژمان جمشیدی در آرامسایش محمد حاتمی.

» آرامسایش حاتمی به روی صحنه می رود.

آواهای وابسته

مکان

اقدسیه (موحد دانش)، بعد از چهارراه آجودانیه، دومین کوچه سمت چپ، کوچه نیلوفر، پلاک ۳، سالن همایش دیپلماتیک اکو


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
شب آخر ... امشب 2 اجرا با اجرای افتخاری همایون نصیری (سرپرست گروه موسیقی دارکوب) و خانم فریبا کوثری ...

manimoon (محمدجواد لشگری) این را خواند
وحید هوبخت این را دوست دارد
افتضاح بود این نمایش
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اطلاعیه :

امروز پنجشنبه 29 آبان ، هنرمند مهمان بر روی صحنه نمایش آرامسایش فقط خواننده عزیز آقای فرمان فتحعلیان هستند.

متاسفانه به دلیل مشکلی که برای خانم نسرین مقانلو پیش اومده ، نمی تونیم در خدمتتشون باشیم.
سیامک قلی زاده این را خواند
آرش رضایی و alireza shahroudi این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اجرای افتخاری هنرمندان در یک نمایش

نمایش «آرامسایش» به کارگردانی محمد حاتمی در سه شب پایانی اجرای خود میزبان تعدادی از هنرمندان به روی صحنه است.

به گزارش ایسنا، در دوره تمدید این نمایش از 21 آبان ماه، هر شب یک هنرمند میهمان بر روی صحنه «آرامسایش» حضور داشته که با استقبال مخاطبان روبرو شده است.

رضا یزدانی و گروه موسیقی «نیوش» (خوانندگان مهمان)، حسین رفیعی و یزدان جیریایی (بازیگران مهمان) و رضا آذرنجات (نوازنده مهمان) تا کنون اجراهای خود را پشت سر گذاشته و این روند در سه شب پایانی اجرای «آرامسایش» نیز ادامه خواهد داشت.

براین اساس،‌ چهارشنبه، 28 آبان‌ماه، فرزاد حسنی (بازیگر)، پنجشنبه، 29 آبان‌ماه، همزمان فرمان فتحعلیان (خواننده) و نسرین مقانلو (بازیگر) و روز جمعه 30 آبان فریبا کوثری (بازیگر)، «آرامسایش» را همراهی خواهند کرد.

«آرامسایش»که بیش از این امکان تمدید نخواهد داشت، در این سه شب در دو سانس 19:30 و 21:30 اجرا خواهد داشت و میهمانان در هر دو سانس به ایفای نقش خواهند پرداخت.

محمد حاتمی نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش در رابطه با مضمون آن می‌گوید:"آرامسایش" که لایه‌ای کمیک و موزیکال دارد، مروری‌ است بر احوال و حالات انسان. انسانی که در گذر زمان با خود روبرو می‌شود و سعی دارد در ازدحام و هجوم جامعه ماشین زده امروز و فردا خود را وارهاند و به حقیقت خود دست یابد.

بازیگران (به ترتیب ورود به صحنه) علیرضا مهران، پژمان جمشیدی، الهام دهقانی، شهرام قائدی، روح الله کمانی، بهنوش بختیاری، محمد حاتمی و عماد سالکی هستند.

«آرامسایش» ... دیدن ادامه » در سه روز پایانی نیز به دانشجویان در صورت خرید تلفنی یا حضوری 40% تخفیف ارائه می‌کند.

الهام دهقانی (طراح لباس)، فواد خراباتی (دستیار کارگردان و برنامه‌ریز)، سارا شاهرودیان (منشی صحنه)، هلیا کریمی (مدیر صحنه)، آوا فیاض (مدیر تبلیغات و روابط عمومی) و بابک برزویه (عکاس)، بهرنگ معتمدی (سرپرست گروه موسیقی و نوازنده ویلنسل)، ترانه پوریوسف (فلوت)، حمید رضا کیانی (سازهای کوبه‌ای و تار) سایر عوامل «آرامسایش» هستند.
صبا سروش و شادنوش این را دوست دارند
خانم فیاض عزیز بازم ممنون بابت راهنمایی این چند روز... انشاا... که پنح شنبه سانس دو میام تا بتونم بعد از احرا هم با بازیگران هم صحبت کنم
۲۷ آبان ۱۳۹۳
خواهش می کنم صبا جان
۲۸ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چند تکته:

1- هنرمندان مهمان در هر دو سانس روز خودشون حضور دارند.
2-به هیچ عنوان بیش از این تمدید نخواهیم شد و جمعه آخرین روز اجرای آرامسایش است.
3-پنجشنبه فرمان فتخعلیان خواننده مهمان و نسرین مقانلو بازیگر مهمان نمایش در هر دو سانس هستند.
آرش رضایی و sanaz m.barin این را خواندند
رومینا خلج هدایتی و وحید هوبخت این را دوست دارند
نکته -جهت -1=تاکید ویاد اوری منظور انتقال سانس دوم به 17.30-دوم همان 19.30 . نکته درضمن برای اجرای فردا منظورم است.
۲۷ آبان ۱۳۹۳
مینا جان امکان اجرا در ساعت 17:30 مقدور نبود. طبق ساعات ذکر شده نمایش به روی صحنه خواهد رفت
۲۷ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
توجه:

دوستان عزیز روز سه شنبه 27 آبان ماه (شب شهادت امام زین العابدین (ع) ) آرامسایش اجرا نخواهد داشت .

از روز چهارشنبه 28 آبان تا جمعه 30 آبان هر سه شب با دو سانس 19:30 و 21:30 میزبان شما تماشاگران محترم هستیم.

این نمایش بیش از این امکان تمدید ندارد و جمعه آخرین اجرای ماست.
وحید هوبخت این را خواند
vida amin، صبا سروش و نفیسه زرین این را دوست دارند
خانم فیاض اگه سانس اول بیایم نمیشه با بازیگران صحبت کنیم بعدش؟؟ ممنون میشم جواب بدین
۲۶ آبان ۱۳۹۳
مهسا جان ایشون در در زمینه خودشون اجرا دارن، یعنی خوانندگی.قطعاتی رو برامون می خونن.
۲۷ آبان ۱۳۹۳
سپاسگزارم از دوستان
۲۸ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می‌رسد امکان خرید بلیت واپسین روزهای اجرای این نمایش در تیوال جای گرفت.
علی کریمی( کاکتوس ) و آوا فیاض این را دوست دارند
مینا جان هنرمندان مهمان در هر دو سانس با ما هستند
۲۷ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دکترجان من دارم سلفی میگیرم
مرجانه مهاجر این را خواند
نفیسه زرین، آوا فیاض و زهرا این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نرد روزگار عجب بازییه ...
علی عبدالرحیم و وحید هوبخت این را خواندند
نفیسه زرین و آوا فیاض این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام. دوستان عزیز با توجه به تماس ها و درخواست های شما بابت اجرای رضا یزدانی و اتمام بلیط در سانس هفت ونیم، گروه سانس ویژه ای را ساعت پنج عصر برای دوستان در نظر گرفته و هم اکنون می توانید بلیط آن را در سایت خریداری نمایید. با تشکر
*مرضیه* و یگانه این را خواندند
آیدا حصاری این را دوست دارد
من فکر کردم رضا یزدانی فقط مهمانه . پس اجرا هم می کنه ؟
۲۱ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رسانیم اجرای ویژه ی روز چهارشنبه ۲۱ آبان ماه ساعت ۱۷ با همراهی آقای رضا یزدانی است و امکان خرید بلیت این روز از ساعت ۱۲ روز ۱۹ آیان ماه فعال میشود
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام.دوستان عزیزی که موفق به تهیه بلیط اجرای چهارشنبه با حضور رضا یزدانی نشدند می توان برای اجرای فوق العاده ساعت ۵ بلیط تهیه کنند.

دوشنبه ظهر پیش فروش آغاز می شود.
بسیار هم خوب. ما بلیط گرفتیم، تشکر
۱۹ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اولین همراه نمایش آرامسایش در دوره تمدید مشخص شد.#رضایزدانى روز چهارشنبه ٢١ آبان خواننده مهمان گروه آرامسایش است.

هر هنرمند فقط یک شب با نمایش آرامسایش،هنرنمایى خواهد کرد. به زودى سایر مهمان ها با تاریخ دقیق اطلاع رسانى خواهد شد. عزیزانى همچون گلاب آدینه،فرمان فتحعلیان،فرزاد حسنى ،حسین رفیعى و ... هر کدام فقط یک شب همراه ما هستند.
لطفا اطلاع رسانى کنید.
رضا یزدانی صداشون فوق العاده ست.
۱۷ آبان ۱۳۹۳
مرسی جناب کمانگیر
۲۰ آبان ۱۳۹۳
مشتاقم زودتر بیام و تاتر ارامسایش را ببینم .... دوشنبه رزرو کرده ام
۲۱ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دانشجو : سرگرم نشم، چون شما دوست نداری، عاشق نشم، چون شما دوست نداری

آقا قرار نیست هر چیزی که شما بد می دونی منم بد بدونم !
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوستان این اجرا هنوز هست ؟
و اگه هست تا چند آبان اجرا می ره ؟
مرسی

ملودی جانم بله اجرا ادامه داره.اما از روز 21 آبان اجرا مجدد شروع می شه.تا پایان آبان
۱۳ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یادداشتی بر آرامسایش چاپ شده در روزنامه آرمان 11 آبان 93

در جهانی بین مرگ و زندگانی

حامد داراب

نظریه روانکاوی با مفاهیم مربوط به روان سر‌و کار دارد و بر نشانگی لفظی تاکید می کند که از طریق آن، حقیقت امر در مورد ویژگی های روان شناختی آشکار می شود. اما روان درمانی تنها در موقعیت تحلیلی و با حضور فرد بیمار یا همان شرایط تحلیل شونده، که شرایط خود را در برابر تحلیل‌گر به اجرا در می آورد تحقق می یابد. اجرای این امر شامل نیروگذاری های احساسی و همچنین واکنش به این انتفال است، به گونه‌ای که هم شحص بیمار و هم درمانگر با متمرکز کردن احساسات عادی خود بر همدیگر، آن را به اجرا درمی آورند. باید اعتراف کرد که تنها به بهانه همین «اجرا» است که بیمار به مرحله‌ای فراتر از دریافت‌هایی تصنعی از مسائل خواهد رسید. واضح است که اینگونه روانکاوی، همانطور که اشاره ... دیدن ادامه » شد، کاربردی اجرایی دارد و بیشتر با تئاتر و دیگر گونه‌های اجرا، همخوانی خواهد داشت. از این نگاه، تازه‌ترین نمایش «محمد حاتمی» که پیش از آن در سالن استاد حمید سمندریان، نمایش تحسین شده‌اش «سه‌گانه اورنگ» را به نظاره نشسته بودیم؛ با عنوان «آرامسایش» نیز در گستره اجرایی خود مسئله روان آدمی را در مرکز توجه خود دارد. در نمایشنامه تازه او مفهوم نقش، در گستره کاملی از تجربیات آدمی از طریق بدن، اندام حسی، ذهن و احساسات و دست آخر فطرت و روح به کار می‌رود؛ و با آنکه شخصیت‌های انبوهش که در چند اپیزود، مخاطب را به چالش می‌کشند، از همان آغاز، مفهوم «خودِ خویشتن» را ارائه می‌دهند اما در طول نمایش از بسیاری جهات مانع برتری مفهوم «خود» می‌شوند وبه همین دلیل است که در «آرامسایش» وجود به شکلی گسترده نه تنها در یک درام کارایی می‌یابد بلکه اصالتا مفهومی دراماتیک پیدا می کند. با این همه نگرش «درام درمان» محور حاتمی در «آرامسایش»، بی تردید روایت پنهان‌دارنده پس ذهن مردم جهان معاصر و مردمان جامعه ماست، مایی که من هایمان به قول نیما: «خواب می بیند جهان زندگانی را، در جهانی بین مرگ و زندگانی». نمایش او در اصل چیزی به غیر از رؤیاها و کابوس‌های هر روزه ما درباره خویشتن و زیستنمان نیست، خویشتن و زیستنی که در چنبره تکنولوژی، در چنگال فکرهای روزگار زده و در جاده بی هنگام خواستن‌هایی که هرگز به آنها دسترسی نیست، گیر افتاده است. حاتمی می‌خواهد در چند موومان، دست در ناخودآگاهی ما برده و نشان دهد که رنج‌های روانمان را چگونه خویشتن برای خویشتن مهیا می‌کنیم. او در جست و جوی «آسایش»، و در نیل به «آرامش»، با به کارگیری اجرایی ظاهرا ساده‌، موفق شده است طیف وسیعی از موضوعات احساسی و مصائب روانی مردمان همروزگار خودش، که اغلب حتی پس از آگاهی از این مصائب، مایل نیستند برای درمان یا اندیشه به آن‌، قدمی بردارند را جلوی چشمانشان بگیرد و حتی درباره آنها برایشان صحبت کند. از این منظر، «آرامسایش» این حس مرعوب‌شدگی، این میل غریب ترس خوردگی ما آدم‌های روان‌رنجور، که هرکداممان به نوعی از «خودِ خویشتنمان» فرار می‌کنیم یا «خود خویشتن» دروغینی می‌سازیم را، به آرامی از ما می‌گیرد، سپس وضعیت را به گونه‌ای ترتیب می‌دهد که ما مخاطبان در کمال آرامش همراه با همه بازیگران که در این کار خود مخاطبان بازی خویش‌اند، بتوانیم با پرسش‌هایی عمیق، درباره خودمان روبه رو شویم. با این همه آنجا که نقدی اساسی به اثر تازه محمد حاتمی وارد است، نوع چیدمان، صحنه، ورود، خروج و گردش بازیگران «آرامسایش» است. تلاش قابل ستایش کارگردان، که در نظر داشته با نواندیشی نمایشی، وجود آدمی و ساختار باز، همسویی داشته باشد، متاسفانه به پختگی آنچنانی نرسیده است. از این منظر نباید از یاد برد که، در نمایشی که اگر چه مدعی «درام درمانی» نیست اما، نوع ویژه و موفقی از آن سبک شده است، چیدمان صحنه و همه مسائل مربوط به آن بسیار دارای اهمیت است. در پایان اما می‌توانم ریشه‌های نظری «آرامسایش» را به نظریه فلیکس گوتاری در کتاب «ضد ادیپ» ربط داده و به تحقیق بنشینم آنجا که جامعه ادیپی به همراه روانکاوی تلاش می‌کند ما را به افرادی سازگار بدل سازد، به دخترها و پسرهایی وظیفه شناس و آنچه «آرامسایش» در این رابطه با نشانه‌هایی به ما می‌فهماند این است که کارکرد این نیروها در کنار یکدیگر به محدود شدن آزادی خود خویشتن ما منجر شده است. «آرامسایش» که این روزها به دلیل ماه محرم اجرا ندارد اجراهای خود را بار دیگر از 20 آبان ماه در تالار «شمس» اقدسیه، آغاز خواهد کرد. «آرامسایش» را نباید از دست داد، چرا که خیلی ساده به ما می‌گوید چه بر سر روانمان آمده است.

http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=732&pageno=16
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
همراهان گرامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی ، به اطلاع شما می رسانم که امکان خرید 3 سانس از دوره تمدید نمایش آرامسایش، هم اکنون بر روز سایت تیوال فراهم شده است.

چهارشنبه 21
پنجشنبه 22
جمعه 23 آبان

برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یازدهمین قرار دسته جمعی انجمن "تماشاچی حرفه ای" :

روز پنجشنبه 22 آبان ماه 93
نمایش "آرامسایش"
+تخفیف بی سابقه و اختصاصیِ انجمن به اعضا

به زودی اطلاعات تکمیلی در همین بخش اطلاع رسانی خواهد شد.
همراهمان باشید :)
روزنامه صبا:
گفتگو با پژمان جمشیدی و بهنوش بختیاری به بهانه بازی در نمایش «آرامسایش»

پژمان جمشیدی: مربی‌گری را به کارگردانی ترجیح می‌دهم
بهنوش بختیاری و پژمان جمشیدی دو بازیگر اصلی نمایش «آرامسایش» به کارگردانی محمد حاتمی هستند. نمایشی که با یک قصه روان‌شناسانه و فلسفی جلو می‌رود و هر دو بازیگر قصه نمایش را به شدت دوست داشتند. هر دو بازیگری هستند که به تازگی وارد صحنه تئا‌تر شده‌اند و تجربه‌های زیادی به دست آورده‌اند. بهنوش بختیاری از فرصتی که برای بازی در تئا‌تر به دست آورده خوشحال است و اینطور که خودش می‌گوید، بازی روی صحنه را خیلی دوست دارد. پژمان جمشیدی هم بعد از تمام شدن این کار قرار است در جدید‌ترین نمایش ابراهیم پشت‌کوهی بازی کند و می‌گوید که دوست دارد زمانی را استراحت کند و برای بازی در فیلم سینمایی «پژمان» آماده شود.

برای ... دیدن ادامه » خواندن متن گفت و گو به لینک زیر مراجعه نمایید.

http://www.sabanewspaper.com/news_textview.php?id=1734
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
شب آخر آرامسایش قبل از تعطیلى ١٠ روز میزبان عزیزانى چون رضا یزدانى،فرمان فتحعلیان،حسین رفیعى،کوروش معصومى،حسن جودکى،زرى عماد،خسرو نقیبى (نویسنده)،مجید توکلى (فیلمساز)،نیما طباطبایى و مصطفى آخوندى بودیم.
همچنین آرین قیطاسى نوازنده ابوآ امشب با گروه موسیقى نمایش به عنوان نوازنده مهمان همکارى کرد،
با سپاس از استقبال شما تماشاگران تمدید ما فطعى شد. از ٢٠ آبان تا آخر ماه آرامسایش به روى صحنه خواهد رفت. با اتفاقات ویژه !

9 آبان 93
فطعی نهههههه!
قطعیییییییییی
۱۰ آبان ۱۳۹۳
چه خوب. دوست داشتم این کار رو ببینم امیدوارم دور جدید اجرا ها هم موفقیت آمیز باشه.
۱۰ آبان ۱۳۹۳
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سایت هنر دستان:
نگاهی به نمایش آرامسایش
رضا آشفته

مایش آرامسایش همان­طور که از نامش پیداست، درباره­ی بیماران روانی است. بیمارانی که دیگر نمی­توانند خود را با شرایط و روال عادی زندگی وفق دهند. آنان بی­قرارند و برای درمان به مطب روان­پزشکی می­روند که انگار خودش هم دچار نوعی بیماری روانی شده­باشد. اگر هم سالم است اما زیر فشار مواجه با بیماران در حال تهدید شدن است؛ یعنی هر آن امکان دارد از کوره در برود و روانی بشود.

آرامسایش مواجهه با بیماران است و درمان صورت نمی­گیرد. انگار فقط بیان بیماری و درد مساله است و دکتر ناتوان از این آمد و شد بیماران. این تهدیدی است که در جامعه فروپاشیده از مبانی و اصول انسانی امکان­پذیر است. در اروپا و آمریکا که توسعه یافته­اند انسان­ها از وضعیت سنت به مدرن پا نهاده­اند که در واقع چنین تلاطم و تشویشی را پشت سر نهاده­اند. به همین خاطر پسامدرن نیاز مبرم انسان در بازگشت به سنت­ها را آشکار می­کند و چنین بازگشتی دارد اتفاق می­افتد. خوشبختانه ما هنوز کاملن مدرن نشده­ایم و سنت­ها را تا حدودی محفوظ داشته­ایم و از آن سوی نیز تجارب زندگی در غرب را هم پیش روی داریم پس می­توانیم از عواقب چنین بحرانی پیش­گیری کنیم.



وضعیت ذهنی
محمد حاتمی کارگردان وضعیت­های ذهنی و به دور از واقعیت­های بیرونی است و حالا شکل افراطی­تری از این مدل نمایشی را در آرامسایش به تماشا گذاشته است. شاید این نوع نمایش کمی هم سخت­تر باشد چون الگوی مشخصی نیز ندارد. چنانچه او در روساخت که دربرگیرنده فرم است موفق است چون هدایت بازیگران در فضای خالی، نورپردازی به خاطر انتخاب زوایای مختلف و تنوع رنگی، طراحی متفاوت، فضایی تاثیرگذار و القای موسیقایی به درستی انجام شده است.

بیمارانی برای درمان به مطب روان­پزشکی آمد و رفت می­کنند اما انگار درمانی نیست و اگر هم هست فعلن نسخه نایابی است یعنی درمان سخت خواهد بود. حالا هدف وانمودن این بیماری­ها و دردهاست. کسی هم قرار نیست درمان بشود اما این نشانه­ها زمانی می­تواند تاثیر مطلوب را درغایت خود بگذارد که بشود با ارائه چندین نمونه به درک درستی از وضعیت برسیم.

حاتمی ... دیدن ادامه » نور و صحنه را با هم می­آمیزد تا به فضایی سوررئال و خواب­گونه نزدیک­ترمان کند. نور مدام در جاهای مختلف موضعی می­شود و با فیلتر سرخ دهشت و ترس را تداعی می­بخشد. چنانچه بورلی امونز، طراح نور درباره­ی این حساسیت­های نوری می­گوید:«من صحنه به صحنه و لحظه به لحظه با نمایش پیش می­روم و از پیش جزییات را تعیین نمی­کنم. حتمن نور محیطی را مدنظر قرار می­دهم، نمی­دانم کجا از آن استفاده خواهم کرد اما می­دانم که آن را لازم دارم. همچنین نوری را که از گوشه­های بالا خواهد تابید، تعیین و جاگذاری می­کنم و نیز تصمیم می­گیرم آیا در این نمایش به نورعمودی یا نور از پشت نیاز است یا خیر.» (ابراهیمیان، 1392: 52) بنابراین حاتمی این روال را به کار می­گیرد تا کم نیاورد. از سوی دیگر فضای ذهنی تک تک نقش­ها با رنگ­ها و تنوع نوری باید القا شود.

حاتمی فضا را تهی می­کند و حداقل­ها را در صحنه می­چیند و می­آراید و البته نور می­تواند بسته به رویداد و شخصیت­ها تغییر کند. در این فضای خالی حضور بازیگر اصل و اساس می­شود و می­توان فرصتی ایجاد کرد تا او بتواند بهتر جولان دهد و ظرفیت­های پنهان نقش­اش را آشکار کند. برای همین صحنه استیلیزه است. یعنی «در اینجا صحنه­ای ساخته می­شود که تصویرش را پرده­ها شکل می­دهند، سنی در حقیقت بدون دکوراسیون... برای آثار معینی سبک مزبور حقانیت خود را به اثبات رسانیده و با ترکیب نیرومند و هماهنگ با درام می­تواند فوق­العاده موثر نیز باشد. نتیجه آن­که در کمال سادگی و فشردگی تاثیر متمرکز درام هم حتی الامکان میسر می­گردد.» (شوبرت، 1369: 245 و 246)
البته حداقل­های لازم که بیان­گر یک مطب باید باشد هست اما آنچه نیست لحظاتی است که بازیگران بازی می­کنند و به زمان­ها و مکان­های غیر از اینجا اشاره می­کنند. از این روی، رود و دریا و جنگ و اتومبیل و خیابان و چهارراه و پارک و غیره و ذالک به صحنه آورده می­شود بی­آنکه نشانه­های واقعی آن موجود باشد. بازیگران در روند بازی مکان را تخیل می­کند و باور مکان تداعی می­شود. به همین خاطر در یک مکان ثابت چندین مکان مفروض بازسازی می­شود. تصور میدان فردوسی تهران به واسطه­ی انتظار زن سرخ پوش همان قدر ملموس است که مرد جنوبی کوچه­ها و خیابان­های آبادان را سوار بر تاکسی و موقع مسافرکشی نمایان می­سازد. پس خلاقیت بازی پیش­برنده­ی خرده روایت­هاست. شاید چفت و بست این خرده­روایت نیاز به بازاندیشی و اصلاح داشته باشد تا تاثیر مطلوب مهیا شود. الان هر لحظه به قدر خود زیباست اما در گره خوردن با دیگر تابلوها حس می­شود کمی زیادی باشند. به هر تقدیر امکان دارد که همه مردم دنیا را به صحنه آورد که هر کدام دردهای روانی و درونی­اش را واگویه کند. اما هدف درام از آوردن چند مثال با ساختار اپیزودیک سرانجام یافتن تفکر منسجم است وگرنه در پراکندگی گنگی و مجهول ماندن حقایق مخاطب را سردرگم می­گذارد. شاید وجود یک دراماتورژ سخت­گیر در رفع و رجوع ناملایمات متن، حاتمی خلاق در بازی و کارگردانی را به فرجامی منسجم­تر در خلق درام نزدیک می­ساخت.



هماهنگی در بازی
بازیگران تابع هدایت­گری­های کارگردان هستند. برای همین انسجام و هماهنگی در بازی­ها مشهود است. موسیقی هم ابزاری ظریف برای این یکتاشدن­هاست. همگرایی عناصر اجرا را به تاثیری بکر و بسامان سوق داده است. حاتمی در مرکز ثقل اتفاقات و پیوستگی عناصر است تا خلاقیت گروهی را به خلاقیت فردی خویش گره بزند. نتیجه هم خوشایند است چون حاکمیت همه­چیز را در یک نقطه طلایی خواهیم دید. البته متن را می­شود دستکاری کرد و این مهم با بازنویسی اجرا را به اصالت­های تئاتری نزدیک­تر می­کند. فعلن تاثیر آنی هست اما در بقای کار احساس می­شود هنوز کار نیاز به رتوش دارد. شخصیت رزمنده برای این فضا نیست مگر از جنس همین مردم باشد یعنی اغراقی در شناساندنش دیده نشود. او هم باید ساده باشد.

منابع:
بابک ابراهیمیان، طراحی برای تئاتر، ترجمه­ی سلما محسنی، چ اول،1392، تهران، انتشارات نمایش.
شوبرت، اوتمار، تصویر صحنه، ترجمه­ی سعید فرهودی، چ اول، 1369، انتشارات اطلاعات.


لینک:
http://www.honardastan.ir/fa/news/detail793/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%85%DB%8C/