تیوال نمایش اسایلم
S3 : 06:00:59
  ۲۰ آبان تا ۱۷ آذر ۱۳۹۴
  ۱۹:۳۰
  ۵۰ دقیقه
 بها: ۱۵,۰۰۰ تومان

: احسان شایان‌فرد
: (به ترتیب حروف الفبا) پریناز احاطه‌دارشاد، جواد اسفندیاری، حمیدرضا جمشیدی، مرتضی زارعی، حسین سپهرنژاد، نیلوفر شایانی، جاوید قایم‌مقامی، امیر کریم زاده، سحر محمدی، ابراهیم ناییج، عرفان نظریان‌پور، تینا یونس‌تبار

: محمد شیرین‌‌زاده
: فرهاد آقازاده
: فریده براتی
: جعفر پوینده
: سیاوش فرهادی، سحر فداییان
: مرتضی شایان‌فرد
: احمدرضا حجارزاده
: سیاوش فرهادی
: سعید حسن‌پور، مجید حسن‌پور
: انتخابی M.T – You are not alone

شماره رزرو و اطلاعات: ۰۹۳۷۵۹۹۲۴۰۵


گزارش تصویری تیوال از نمایش اسایلم / عکاس: گلشن قربانیان

... دیدن همه عکس ها »

آواهای وابسته

مکان

چهار راه کالج،‌ خ حافظ، خ استاد شهریار، بنیاد رودکی


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
اسایلم شنبه 14/09 نیز اجرا دارد .
ذوق زده و وحید هوبخت این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رساند این نمایش تا ۱۷ آذر ماه تمدید شد.
علی جعفریان و Mohanna.azimi_sarikhanbeyglo این را خواندند
علی افشار و پویا تیموری این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
لطفا چند روز تمدید شه... با توجه به تعطیلی های این هفته فکر می کنم 2 یا 3 روز بیشتر اجرا بشه.پیشاپیش ممنون از گروه اجرایی و نماینده ی محترمشون...
محمد ظلی این را خواند
ذوق زده، وحید هوبخت، سحر محمدی و اشکان این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش را در جمعه مورخه 6-9-94 در تالار کارگاهی رودکی دیدم .
صحنه ، نور پردازی ، صدا و تمامی عوامل بازی به خوبی تدارک دیده شده بود . حتی جایگاه تماشاچیان نیز کاملا با مفاهیم همخوانی داشت . ولی بهتر بود ک جایگاه نشستن تماشاچیان نیز همرنگ میزهای اجرا می بود .
40 دقیقه اول جدا کسل کننده بود ولی این کسل کنندگی ب خوبی خود را در مفهوم نمایش نشان می داد. ولی می توانستند زمان را حداقل 5 دقیقه کاهش دهند . این نمایش ب جای دقیقه در اجرای 45 دقیقه ای بهتر مخاطب را جذب می کرد .
همچنین در سکانس پایانی کار ب جای استفاده از یک تلویزیون کوچک ب نظرم یک تلویزیون بزرگ و مدرن مفهوم را ب گستردگی بیشتری می رساند .
در کل کاری مورد پسند و کاملا مفهومی بود ک البته مفهوم خود را ب خوبی نشان داد .
در پایان از آقای محمد شیرین زاده نیز تشکر لازم را دارم .
پرند محمدی و نسیم ح این را خواندند
وحید هوبخت، سحر محمدی و نیلوفر رحیمی این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کارگردان نمایش «اسایلِم» در گفت و گو با شبستان:
«اسایلم» حتی برای خودم داستان مشخصی ندارد/ نخستین اجرا در کارگاه دکور بنیاد رودکی

احسان شایان فرد نویسنده، طراح و کارگردان «اسایلِم» به خبرنگار تئاتر شبستان گفت: این نمایش را که دو سال قبل در هفدهمین جشنواره دانشجویی اجرا شده، یک زبانِ طراحی شده دارد که معنای مشخصی ندارد، این زبان ساختگی است که قبل تر از این در اجرای نمایش «فورتی» از آن استفاده کرده بودم و به نوعی دیگر آن تجربه زبانی را ادامه می دهم.

وی درباره شکل اجرایی اثرش توضیح داد: فُرم اجرایی نمایش، پنج صحنه است که به ظاهر تکرار می شوند اما در جزییات کاملاً با هم متفاوتند و ما یک تکرار صرف نمی بینیم. یعنی از جایی این تکرار وارد یک چرخه زندگی وار می شود. شکل و شمایل این روایت به گونه ای است که تقریباً هیچ چیزی قطعی نیست و تلاش می کنیم ذهن تماشاگر داستان را بسازد. پس ممکن است هر کسی نسبت به کسی که کنارش نشسته برداشت متفاوتی در جزییات قصه و روایت داشته باشد.

شایان فرد افزود: به نوعی در کارگردانی تلاش ما این بوده که سعی کنیم فضایی بسازیم، چیدمانی از اشیاء صحنه، صدا و حضور بازیگر و فضاسازی با دکور که بتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم. در روند تمرین من از اینکه به بازیگران بگویم اینجا بایستد و این دیالوگ را بگویید دوری کردم تا بازیگران من که اکثراً دانشجویان دانشکده سینما تئاتر هستند آزادانه تر بتوانند شخصیت خود را بازسازی کنند. در اجرای عمومی اسایلم می کوشیم که اجرای متفاوتِ خودمان را به تماشاگر ارایه کنیم و ادای گروه های دیگر را در نیاوریم. اجرایی دانشجویی که تلاش عجیب و غریبی برای جذبِ تماشاگر نمی کند و ویژگی های خاصِ خود را دارد. امیدوارم کسانی که باید اجرا را ببینند و اگر نظر، نقد و پیشنهادی دارند به ما ارایه کنند.

دانشجوی دانشکده سنما تئاتر با بیان اینکه اسایلِم قصه مشخصی ندارد گفت: اساساً من نمی توانم قصه نمایش را تعریف کنم، چرا که قصه به برداشت هر تماشاگر بستگی دارد. در واقع هر تماشاگر بر اساس جزییات اجرا قصه نمایش را در ذهن خود می سازد و در این شیوه قصه درست تری وجود ندارد به این معنی که دریافت شما از قصه نمایش درست تر از دریافت بغل دستی تان نیست. البته نشانه هایی از یک محیط سرد روان پریش گونه در اجرا هست که در تصویر سازی ذهنی کمک کند اما داستان در حقیقت جایی به جز ذهن تماشاگر شکل نمی بندد. چرا که همانگونه که زبانِ دیالوگ ها را دقیق نمی فهمید، دقیقاً هم معلوم نیست که چه چیزی می بینید!

وی در پاسخ به این سوال که به هر حال در ذهن شما چیزی وجود دارد که نمایش را نوشته و طراحی کرده اید نیز گفت: شیوه اجرایی من که از نمایش «فورتی» شروع شد، در واقع چیزی پنهانی میانِ خودش و تماشاگر دارد که این چیزِ ناشناس نهفته دقیقاً بین من و اجرا هم وجود دارد. یعنی من اجرایی را نوشته ام و برای آن زبانی طراحی کرده ام که حتی مفهوم آن را بازیگران هم نمی دانند تا این رابطه پنهان بین تماشاگر و اجرا میان من و بازیگرانم هم وجود داشته باشد. در واقع مفهومِ دیالوگ ها را هم به برداشت بازیگرانم واگذاشته ام. خود من هم چیز دقیقی نسبت به داستان ندارم و اگر هم داشتم ترجیح می دادم درباره آن صحبت نکنم چون همه تلاشم را کرده ام تا هیچ چیز قطعی وجود نداشته باشد. ما کلام فارسی را گرفته ایم ولی کوشیده ایم که حضور زبان احساس شود. پس آنچه که می شنوید اصوات و آوای صرف نیست، در واقع تلاشی است که قراردادی در لحظه با تماشاگر بگذارد و خودش را در غالب یک زبان هر چند جعلی به تماشاگر بقبولاند. به نوعی زبانی است که شاخصه آن فریبندگی است. این ویژگی در فورتی پررنگ تر از اجرای فعلی هم بود چون اسایلم به لحاظ اجرایی فعال تر از نمایش قبلی است.

کارگردان نمایش فروتی درباره اجرا در کارگاه دکور بنیاد رودکی نیز گفت: از دو سال قبل که اسایلِم را در جشنواره دانشجویی اجرا کردیم دنبال جایی برای اجرا بودیم که شرایط آن پیش نمی آمد. فکر کردیم باید سوله ای پیدا کنیم که شرایط عجیب و غریب برخی سالن ها دامن گیرمان نباشد تا اینکه کارگاه دکور را در زمان تمرین یکی از گروه های نمایشی دیدم و ایده اجرا در آن را با مدیران درمیان گذاشتم.

شایان ... دیدن ادامه » فرد با بیان اینکه درخواست اجرای او در ابتدا با توجه به عدم امکانات لازم سالن با مخالفت مواجه می شده ادامه داد: پیگیری ما با همراهیِ رضا دادویی رفته رفته به نتیجه رسید. هرچند امکاناتی برای اجرا وجود نداشت اما به لحاظ فضای سرد معماری بنا به فضا سازی مورد نظر ما در اجرا نزدیک بود.

این کارگردان جوان که امکاناتی نظیر جایگاه تماشاگران و سیستم صوتی را به طور موقت در سالن ایجاد کرده، ادامه داد: اجرا در این سالن کار آسانی نبود. هزینه سنگینی که برای آماده شدن کارگاه دکور برای اجرای نمایش پرداختیم ممکن است از گیشه هم به ما بر نگردد اما بهرحال ما اولین گروهی بودیم که با همین امکانات محدود نمایش مان را در این فضا اجرا کردیم.

شایان فرد درباره اینکه چقدر احتمال می رود کارگاه دکور بنیاد رودکی پس از این به اجراهای دیگر نیز اختصاص یابد، توضیح داد: ممکن است این اتفاق بیفتد اما نباید آنجا را سالن کاملی برای اجرا دید. در واقع کارگاه دکور برای اجرای ما تقریباً به سالن تبدیل شده چرا که شکل و شمایل آن با اجرای اسایلم همسو است. ما تغییری در سالن ایجاد نکرده ایم و تنها جایگاه تماشاگران را روی داربست اجاره ای ایجاد کرده ایم که پس از اجرای ما از سالن برچیده می شود.

وی در پایان با بیان اینکه احتمال دارد بنیاد رودکی اقداماتی برای تامین شرایط اجر در کارگاه دکور فراهم کند، گفت: اجرای ما برای همکاران بنیاد رودکی عجیب بود. به هر حال کسی باورش نمی شد که با همه نقص هایی که وجود داشت بتوانیم نمایش خود را اجرا ببریم اما این اتفاق با همت گروه افتاد. خیلی ها مخالف اجرای ما بودند و نمی خواستند در آن فضا نمایشی اجرا شود اما خوشحالیم که شد.

در نمایش «اسایلم» پریناز احاطه‌دارشاد، جواد اسفندیاری، حمیدرضا جمشیدی، مرتضی زارعی، حسین سپهرنژاد، نیلوفر شایانی، جاوید قائم ‌مقامی، امیر کریم زاده، سحر محمدی، ابراهیم ناییج، عرفان نظریان‌پور و تینا یونس‌تبار بازی می کنند.

همچنین محمد شیرین‌‌زاده (دستیار کارگردان و مدیر برنامه‌ریزی)، فرهاد آقازاده (ساخت دکور و اجرای صحنه)، فریده براتی (طراح گرافیک)، جعفر پوینده (طراح نور) سیاوش فرهادی و سحر فداییان (عکاس) ، مرتضی شایان‌فرد (طراحی و تنظیم صدا)، احمدرضا حجارزاده (امور رسانه)
سیاوش فرهادی (تیزر) سعید حسن‌پور و مجید حسن‌پور (ساخت جایگاه تماشاگران) احسان شایان فرد را در اجرای این نمایش یاری می کنند.

اسایلم تا سیزده آذرماه هر روز ساعت 19:30 در کارگاه دکور بنیاد رودکی روی صحنه می رود.

http://shabestan.ir/detail/News/501888
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش اسایلم روز سه شنبه 26 آبان ماه میزبان عکاسان و خبرنگاران محترم خواهد بود .
ساناز جهان آرایی این را دوست دارد
ای کاش با برنامه های دیگر تداخل نداشت...همین روز در ایوان شمس فیلم آقای سیروس الوند افتتاح می‌شود و اکران خبرنگاران و هنرمندان است. همین ساعت هم هست.
۲۵ آبان ۱۳۹۴
تشکر آقای رسولی ...
۲۷ آبان ۱۳۹۴
سلام
امکانش هست نیم ساعت دیرتر نمایش رو اجرا کنید (ساعت 20)که تماشاگران نمایش در بارانداز بعد اون اجذا به دیدن نمایش شما بنشینند
۰۱ آذر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دانشجویان تئاتر کارگاه دکور تالار وحدت را فتح کردند

گزارش مهر نیوز از اجرای "اسایلم" در کارگاه دکور بنیاد رودکی


http://www.mehrnews.com/news/2966308/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D9%81%D8%AA%D8%AD-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86%D8%AF
مجتبی مهدی زاده این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش کلام و معنای مشخصی ندارد !

کارگردان نمایش «اسایلم» گفت: این نمایش رویکردی آکادمیک و پژوهشی دارد که در ادامه‌ی نمایش قبلی‌ام اجرا می‌شود و به نوعی همان آزمون و خطا را با اندکی تغییر در شکل اجرایش، در این‌جا هم انجام می‌دهیم.

احسان شایان‌فر که با خبرنگار تئاتر ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: همان‌طور که در نمایش قبلی‌ام «فورتی» نیز انجام شد، در این نمایش هم بازیگران با زبانی ساختگی و غیر واقعی اجرا می‌کنند و باید دید تماشاگران می‌توانند با فضای این کار ارتباط برقرار کنند یا خیر.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه در این نمایش کلام و معنای مشخصی وجود ندارد، مکان نمایش ممکن است در ذهن هرکس یک چیز متفاوت مانند تیمارستان، زندان، کمپ و... باشد. برای این کار محدوده‌ای تعیین شده‌ است که در آن تماشاگر می‌تواند هر فکری درمورد مکان بکند.

طراح نمایش «اسایلم» با اشاره به نامتعارف بودن سالن اجرای نمایش که کارگاه دکور بنیاد رودکی است، گفت: جایی که برای نمایش ما مناسب باشد وجود نداشت؛ یا به عبارت دیگر ما مناسب اجرا در آن مکان‌ها نبودیم! سالن‌ها ویژگی‌ها و شرایط خاصی داشتند که نمی‌توانستیم کار تجربی و دانشجویی خود را در آن‌ها به صحنه ببریم. در نهایت مدتی جست و جو کردیم و به کارگاه دکور رسیدیم. این کارگاه که سالن نمایش ماست، سوله‌ای خالیست که در آن ابزار و وسایل مختلف گروه‌های مختلف وجود داشت و ما تصمیم گرفتیم که در آن‌جا جایگاه تماشاگران درست کنیم، صدا و نور به راه اندازیم و همان جا به صحنه برویم.

او در ادامه به تمجید از اعضای گروهش پرداخت و ادامه داد: گروه من بسیار خوب هستند و به سبب اینکه ما عادت به تمرین در شرایط و پلاتوهای مختلف داریم، سعی کردیم بتوانیم خود را با این مکان وفق دهیم.

احسان شایان‌فرد با اشاره به یکی از معانی کلمه‌ی اسایلم به معنی پناهگاه، گفت: سه سال است نمایش‌های ما که در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده بودند، به نمایش عموم درنیامده‌اند، برای هیچ‌کسی اهمیتی نداشته است و الان ما برای اجرای نمایش‌مان به نوعی به اینجا پناه آورده‌ایم. در طی این مسیر حمید پورآذری و رضا دادویی کمک های خوبی به ما کردند.

این کارگردان با تاکید بر به اجرای عموم رسیدن نمایش‌ها، تصریح کرد: باید بدانیم که پس از نقد یا تشویق و تمجید در جشنواره تئاتر دانشگاهی که اکثر مخاطبانش از دانشجویان تئاتر هستند، نظر مخاطبان دیگر در اجراهای عمومی‌ چیست و باید ببینیم که در این اجراها چه می‌کنیم.

شایان‌فرد ... دیدن ادامه » که با نمایش «اسایلم» دو دوره‌ی قبل در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشته‌است، اضافه کرد: «اسایلم» تازه پس از دو سال، قرار است به اجرای عموم برسد و این به لحاظ فرم و اجرا ممکن است کار را دچار کهولت کند و انگیزه‌ی اعضای گروه را برای اجرای مجدد بعضی آثار کم ‌کند.

او که نمایش‌های «فورتی»، «اسایلم» و «شنل قرمزی» را به ترتیب در دوره‌های 16، 17 و 18 جشنواره تئاتر دانشگاهی به صحنه برده‌است تصریح کرد: دیگر انگیزه‌ای مثل سابق نیست که بخواهم نمایش «فورتی» را که چند سال پیش بکر بود و با استقبال خوبی هم در جشنواره مواجه شد به صحنه ببرم.
مجتبی مهدی زاده این را خواند
نسیم ح این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رساند امکان خرید بلیت روزهای تازه این نمایش فراهم گردید.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید