تیوال نمایش چهار دقیقه
S2 : 13:03:39
  از مرداد ۱۳۹۸

: نغمه ثمینی
: الهام کردا
: ستاره پسیانی(مهمان از گروه تئاتر بازی)، حامد رسولی و شقایق دهقان
: موسسه فرهنگی هنری این/جا میان شهر

: روح‌اله زندی‌فرد
: پریسا گودرزی
طراحان
: الهام کردا
: غزاله معتمد
: علی شیرخدایی
: محمدرضا جدیدی
: علی فی
: مهرداد متجلی
: کارگاه مستطیل (مهرداد متجلی، نیکو کوچک)
: امیرعلی بشیری

: مارال دوستی
: ایلیا شمس

» فروش اینترنتی بلیت در دیگر سایت‌های محترم انجام می‌شود

شهر:
تهران

مکان

خیابان نوفل‌لوشاتو، تقاطع خیابان رازی
تلفن:  ۶۶۷۶۰۵۳۰-۶۶۷۵۱۰۴۶-۶۶۷۶۳۵۶۹


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
تئاتر رفتن برای من یک تفریح دوست داشتنی محسوب می شود و انتخاب به تماشا نشستن یک تئاتر همانند تئاتر چهار دقیقه همیشه برایم همراه بود با خواندن دیدگاه ها و شنیدن نظر آنان که تئاتر را دیده اند به علاوه ی کارگردان و نویسنده و بازیگران آن.
در نقدهایی که از این تئاتر خواندم طراحی صحنه ی ساده ی آن و توجه نکردن به موسیقی آن چیزی بود که باعث شد تا بر آن شوم نظرم را در اینجا بنویسم.
تئاتری که امشب به تماشای آن نشستم فراتر از سطح انتظارم از یک تئاتر بود،
چهار دقیقه نه تنها یک تئاتر بلکه گویای روانکاوی عمیقی از یک جلسه روانکاوی بسیار عمیق در صحنه ای نه آنچنان ساده که در نظرها خواندم، بود.
صحنه ی طراحی شده طبق آنچه همراهم در این تئاتر برایم بازگو کرد دقیقا آن چیزی بود که در جلسات روانکاوی از آن برای درمان استفاده می شود، شن درمانی، یک جعبه ی پر از شن با المان ... دیدن ادامه » هایی کوچک جهت ترسیم و بازسازی وقایع و موقعیت ها.
موسیقی فوق العاده ای که از ابتدای تئاتر با صدای آوا آغاز شد و مرا در شهر زیبای استانبول غرق کرد تا آنجا که خواهر آوا در دنیایی بین خیال و واقعیت با کفش های پاشنه بلندش دورتا دور جعبه قدم می گذاشت و مرا وادار به یادآوری چهار دقیقه های زندگی خودم می کرد.
بقیه نکات قابل توجه ازجمله بازی خوب سرکار خانم دهقان و دیالوگ های پرمفهوم و عمیق نوشته ی سرکار خانم ثمینی آن چیزی بود که سایرین هم در نظراتشان به آن اشاره کرده بودند.
با سپاس از همه ی عوامل سازنده ی این تئاتر فوق العاده :)
نگذاریم خاطراتمان برایمان تبدیل به خطر شوند.
رضا یزدانی پدرام، سپیده و محسن جوانی این را خواندند
Behrooz Ghiasi این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام بر دوستان تیوالی
برای من هنگام انتخاب یک اجرا چند گزینه خیلی مهم است نویسنده، کارگردان و بعد بازیگران. تجربه بهم نشان داده که معمولا کارهای خانم ثمینی جزو کارهای موردعلاقه ام هستند و البته در اکثر موارد و شاید بتونم بگم همیشه از باری خانم پسیانی لذت برده ام. پس این کار رو برای تماشا انتخاب کردم. وقتی کار رو دیدم از انتخابم پشیمان نشدم اما لدت کافی هم نبردم. با یک غم زیاد با دوستم از سالن خارج شدیم و واقعا بیرون از سالن هم از شدت اون غم یک حس خفگی، یک بغض یک تاریکی تا ساعت ها با من بود.
به هر ترتیب و جدا از احساسی که بعد از اجرا داشتم؛ ابهامی که تو روند داستان وجود داشت رو دوست داشتم البته از یک جایی به بعد یه کم آزاردهنده شده بود چون نمی فهمیدیم داستان چیه اما خدا رو شکر که نویسنده یا کارگردان داستان رو بستن وگرنه که به جز اون غم زیاد با یک ابهام ... دیدن ادامه » بزرگ باید سالن را ترک می کردیم.
ما اول می خواستیم دو اجرا رو تو یک روز بریم اما بعد تصمیم مون عوض شد و بعد از دیدن چهار دقیقه به این نتیجه رسیدیم که چه خوب شد که دو اجرا رو با هم ندیدم وگرنه شابد واقعنی از حجم خفه گی می مردیم.
من یک تماشاگرم و محسن جوانی این را خواندند
نورا احمدی این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
از همان تبلیغات اولیه ای که تو استوری های اینستاگرام می دیدیم می دونستم که با نمایش بسیار متفاوتی از صابر ابر و الهام کردا روبرو هستم و وقتی اسم نغمه ثمینی رو به عنوان نویسنده ی اثر دیدم مطمئن شدم که با قلم جادویی شون قطعا با فضای متفاوتی در نمایش روبرو خواهم شد .
در چهاردقیقه با آوا و یونس همسفر شدم و در این ماه عسل لحظه به لحظه همراه شان بودم و حتی خودم را بارها در استانبول تصور میکردم . سرطان خاطره که به جان آدمی می افتد و خلاصه تک تک جملات نابی که از زبان آوا و آشیان بیرون می آمد را در ذهنم حک می کردم و لذت می بردم از اینکه با وجود فانتزی بودن طراحی کلی ( صحنه , لباس و ...) می تونستم با نمایش ارتباط برقرار کنم . تجهیزاتی که برای اجرای نمایش استفاده شده بود (حتی ماکت اون هتل نیم ستاره که عاشقش شده بودم) و در کل به کارگیری خلاقانه ی هرچیزی که در روایت ... دیدن ادامه » نمایشنامه موثر بود , واقعا تحسین برانگیز بود و کارگردانی الهام کردا واقعا فراتر از انتطار من بود . به قدری کار جذاب و متفاوتی بود که میشد از ریتم نامناسب نمایش چشم پوشی کرد و اینکه در آخر باید بگویم که جادوی زمان ویژگی اصلی تمام آثار نغمه ثمینی ست که می تواند تماشاگر را در طول نمایش میخکوب نگه داشته , غرق کرده و حتی جادو کند ...
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
- تو وقتی زندگی خودت رو نمی تونی نجات بدی چطور می خوای دنیا رو نجات بدی
عشق، خاطره، خطر خاطرات وتی نرم و منعطف هستند باید رهاشون کنی وگرنه خطرناک میشن و از پا درت میارن
زمان چیز عجیبی ست !
آنچنان زخم ها را مرهم میشود که انگار میکنی هیچ وقت ، هیچ جا و هیچ کسی زخمی نزد .
زخمهایی که از نگفتن ها دهان باز کردند
از نگفتن دوستت دارم ، از نگفتن دلتنگتم ، از نگفتن کاش بودی ، کاش نمی رفتی ...
و گاهی از گفتن ها
چهار دقیقه روایت غیاب است ناپدید و محو شدن .
همان چهار دقیقه روایت حضور است
بودن و پایدار شدن
زمانِ به وجود آمدن ، ماندن و از بین رفتن
و از همه بد تر ، در بین ماندن ، نه ماندن و نه رفتن ، نه ترک کردن و نه ترک شدن
چهار دقیقه ها ی تا مرز مردن و نمردن ، تا مرز رفتن و نرفتن
باید غرق شد ، در همه چیز
چهار دقیقه و همان چهار دقیقه تمام زندگی ست نه بیشتر و نه کمتر

به نقل از کارگردانان محترم
وااااااااای خداااا دارم فکر میکنم آخرین بار که پستی به این محشری خوندم کی بود واقعا؟؟؟؟؟
.
.
یادم نمیاد..
مرسیییییی..
۰۶ مرداد
و از همه بد تر ، در بین ماندن ، نه ماندن و نه رفتن ، نه ترک کردن و نه ترک شدن

دوست خوبم انتخاب هایت مثل همیشه خواندنی است درود
۰۶ مرداد
درود بر شما اردشیر عزیز
شما همیشه لطف داری به من دوست عزیز و گرامی
ارادتمندم
۰۶ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درکل نمایش های با تم عاشقانه حزن انگیز طوری در سلیقه من نیست ولی وقتی پای چند اعجوبه در میون باشه شرایط فرق میکنه
صحنه دکور خاصی نداره و محدوده بازی مثل شاه ماهی ماسه طوری هستش و از تک و توک ابزار صحنه ای مثل ایده ی نمایش شهر ما استفاده شده ، طراحی لباس ها معمولی و پرداخت داستان کمی کش دار جلوه میکنه ولی بازی‌های عالی ستاره پسیانی شقایق دهقان و حامد رسولی باعث میشه نتونید به هیچ چیز جانبی ای فکر کنید
ویژگی مهم متن از دید من چفت و بست دار بودنشه و اینکه پرداخت و انتها داره و تماشاگر رو بعد چند خطابه بی سرانجام رها نمی کنه
به نظرم بین این دو نمایش چهار دقیقه هویت مستقل تری داره ولی برای تکمیل داستان باید بیننده ی هر دو‌ش باشید اونهم با تقدم دیدن نمایش 4 دقیقه :)
عرض درود و خسته نباشید دارم خدمت دوستان و عوامل کار
چه خوب که نظرتون نسبتا مثبت هست بعد از مدتها قبل از اطلاع از نقد یک نمایش بلیط هر دو تا نمایش را با هم گرفتم ولی اثرات پیری باعث شد اصلا کد تخفیف را در پایین بلیط نبینم و فکر میکردم سرکاری بوده این تخفیف بیست درصدی:))
۰۵ مرداد
جناب جباری درود فراوان
آقا اختیار دارید :) این بخاطر اطلاع رسانی نسیه طوری ایران نمایشه، قبل خرید بلیط سطر به سطر اطلاعات رو باید رصد کنید تا کدی اطلاعت خاصی ریز و میز گوشه صفحه نبوده باشه که ندیده باشید :))
امیدوارم از کار خوشتون بیاد :))
۰۵ مرداد
امشب هر دو نمایش رو دیدم. با اینکه قبل تر خونده بودم که بیشتر دوستان نمایش همان چهار دقیقه رو بیشتر دوست داشتند،ولی نظر من کاملا برعکس بود و حتی الان که فک میکنم به نظرم کاش همان چهار دقیقه رو با اون تایم دیرش اصلا نمیدیم...البته این تا حدودی بی انصافی میشه ... دیدن ادامه » به بازی خوبه پانته آ پناهی و استفاده بجای از نور و تصویر ولی واقعا چهار دقیقه نمایش بسیار کاملی بود و حتی میشه گفت همان چهار دقیقه اصلا هویت مستقلی نداشت، به طوری که اگه نمایش اول رو نمیدید براتون معنی چندانی نمیداد.
۲۴ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
چهار دقیقه ضمنی که ازش بیخبریم. و پیر شدنمان در همان زمان اتفاق میفتد. نمیفهمیم کی و کجا پیر شدیم و بچگی ها را گم کردیم.
چهار دقیقه که در هیچ کحا ثبت نمیشود و ازش نام برده نمیشود.
وقتی بهم میگی الان، ینی کی؟ وقتی میگی الان وقت رفتنه الان کجاست؟

دیدگاه نویسنده در به چالش کشیدن بخش های پنهانی زندگی بخصوص در روابط جالبه و در بخش اول اجرا داستان خوبی رو شروع میکنه.
ایراد نمایش ریتم کند و کارگردانی ضعیفش هست که در بعضی جاها حتی خود بازیگر بی حوصله و ناتوان به تظر میاد.
بازی شقایق دهقان عالیه و شاید کم کار و گزیده کار بودنش دلیل جذابیتش هست.
مشکل رسیدن صدا وجود نداره و هوای سالن خوب و بیرون از ظرفیت هم فروخته نشده.

ضمن خسته نباشید به گروه محترم اجرایی باید بگم در صندلی اول ردیف بودم و اسکرین مقابلم رو دید نداشتم. شاید با کمی زاویه گوشه های سالن هم بتونند ... دیدن ادامه » هر دو اسکرین رو با توجه به مجزا بودن فیلم در حال پخش ببینند.
اول باید تمام صندلی ها به فروش بره تا بتونن خارج از ظرفیت رو بفروشن دیگه. یعنی اینطور نبوده که خارج از ظرفیت بلیط نفروخته باشن. بلکه سالن پر نشده
۰۵ مرداد
والا چیزی که من دیدم پر بود. حالا باید شب های بعدی رو دید
۰۵ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عقل به سن نیست، عقل به عقله..
فرزاد جان زودی خبر بده چطور بود..منتظرم.. مرسی
۰۴ مرداد
چش :)
یه مختصراتی نبشتم :))
۰۵ مرداد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید