تیوال نمایش اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما کسی نمی دانست !
S3 : 02:53:23
  ۰۸ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
  ۲۰:۳۰
  ۱ ساعت و ۵ دقیقه
 بها: ۱۵,۰۰۰ تومان

: نوشین تبریزی
: سلما محسنی اردهالی، سینا ییلاق بیگی
: ( به ترتیب حروف الفبا ) مریم آشوری، فهیمه باروتچی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، هنگامه سازش، فرزانه عاقلی و محمدرضا مالکی

: سینا ییلاق بیگی
: امیر ترحمی
: رفعت هاشمی سیسخت، مرضیه سرمشقی
: فرزانه عاقلی
: نیما حسین زاده
: آوازه جواهریان
: امین میرزا باقری، محمد حسن در باغی فرد
: رفعت هاشمی سیسخت، مرضیه سرمشقی، سحر امیر اقبالی
: فرزانه عاقلی، مریم سجادی راد
: امیر حسین باباییان، احمد باباییان، محمد طاهربخش، محمد نجفی
: سارنگ فرزام فر با تشکر از ایمان تحسین زاده
: رنگ سه گاه (نا امید) اثر: استاد علی نقی وزیری
: نیما حسین زاده حدادی
: میرامیر میری
: پیام سوری
: امیر بهزاد
: رفعت هاشمی سیسخت

نمایش برگزیده پانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران _ مبارک
کاری از گروه تیاتر سنجاق قفلی
به قید قرعه چهار کارت عضویت رایگان یکساله تماشاخانه باران به خریداران اینترنتی نمایش در هفته اول اجرا تعلق می گیرد.


گزارش تصویری تیوال از نمایش اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما کسی نمی دانست / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» به دلیل همزمانی با سالروز وفات حضرت زینب (س) نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان...» سوم اردیبهشت اجرا ندارد

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته

مکان

پایین تر از میدان حسن آباد، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، تماشاخانه سنگلج
تلفن:  ۵۵۶۳۰۸۷۱، ۵۵۶۲۵۴۴۴


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
به آگاهی می رساند امکان خرید بلیت روزهای تازه این نمایش فراهم گردید.
سینا ییلاق بیگی و عاطفه جنابی این را خواندند
محمد حسن درباغی فرد این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خبر گزاری تسنیم http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/02/04/1055913

گشودگی درهای دنیای جادویی نمایش عروسکی به روی مخاطب
پوپک عظیم پور، مدرس و نویسنده نمایش عروسکی با تمجید از تلاش گروه نمایش «اند حکایت ببری خان»، این نمایش را عرصه ای برای گشوده شدن در دنیای جادویی نمایش عروسکی به روی مخاطب برخواند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پوپک عظیم پور، کارگردان، مدرس و نویسنده نمایش عروسکی پس از تماشای «اندر حکایت ببری خان» به کارگردانی سینا ییلاق بیگی و سلما محسنی اردهالی که این روزها در تماشاخانه سنگلج و به عنوان اولین تئاتر عروسکی پس از انقلاب این مجموعه شناخته می شود، یادداشتی در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است که به شرح زیر است:

«سرگذشت خاندان قاجار در عرصه های مختلف هنری اعم از ادبیات، سینما، تئاتر و انیمیشن بسیار به تصویر در آمده ... دیدن ادامه » است و هر بار از زاویه دیدی متفاوت به شخصیت ناصرالدین شاه و زندگیش پرداخته شده است. حال هنرمندان عروسکی سراغ این شاه معروف رفته و حکایت از زاویه دید ببری خان، گربه محبوب ناصرالدین شاه برای ما روایت می شود. درست در زمانی که قرار است پای نقل گربه ای بنشینیم، درهای دنیای جادویی نمایش عروسکی به رویمان گشوده می شود و و ما را همراه خود به دوران قاجار می برد. امکانات و جاذبه های هنر عروسکی به خوبی در خدمت روایت قرار گرفته اند و این مهم میسر نمی شد؛ مگر با تدبیر کارگردانان باذوق و صاحب اندیشه، سلما محسنی و سینا ییلاق بیگی که از نادر زوج های هنری در عرصه نمایش عروسکی هستند که به روز بوده و با دانش کافی و ترجمه های متعدد، همچنین تجربه کار حرفه ای در کنار تدریس در دانشگاه پل ارتباطی مستحکمی بین دانسته های تئوری و تجربه های عملی و حرفه ای خود بنا نهاده اند و مدعای این سخن گرد هم آوردن گروهی از بازیگران و بازی دهندگان ماهر و هنرمند به همراه تیم طراحان عروسک، لباس، صحنه و موسیقی است که فضایی خیالی و توأم با فانتزی برای روایت ببری خان در این نمایش کمدی - عروسکی را مهیا کرده اند. به کارگیری موتیفهای قجری در شیوه ای استلیزه در طراحی عروسکها و طراحی صحنه و لباس مخاطب را در فضای آن دوره تاریخی قرار داده و بازی قدرتمند و مسلط هنرمند ارجمند محمد مالکی شاید بدون اغراق یکی از زنده ترین شخصیتهای عروسکی در طی دهه های اخیر را به نمایش گذاشت. ژستهای دقیق بدنی ظریف و گاه اغراق شده در جان بخشی به عروسک ناصرالدین شاه، او را برای تماشاگر زنده و قابل باور کرده بود و در هم آمیختگی هنر بازیگری و بازی دهندگی محمد مالکی لحظات و تصاویر زیبایی از این شاه قجر بر صحنه خلق کرد. در کنار هنرنمایی ایشان فراموش نکنیم بازی قدرتمند بانوی هنرمند جوان، فهیمه باروتچی را که او نیز تمامی تجربه های حرفه ای خود در عرصه بازیگری نمایشهای ایرانی را به خوبی به ببری خان منتقل کرده و به خوبی از عهده بازیگری در نقش گربه ای بازیگوش بر آمده است.

آنچنان که لحظاتی ببیننده فراموش می کرد که او بازیگر است و او هم همچون شخصیتهای عروسکی به نظر می آمد. بازی پرانرژی و هنرمندانه بهرام بهبهانی در کنار بازی دهی و بازیگری علی باروتی و همچنین بازی دهندگان عروسکهای سایه و نظم حاکم بر اجرا در کمال ساده گرایی از نقاط قوت و ستودنی نمایش کمدی «اندر حکایت ناکامی ببری خان» است .کارگردانان هنرمند و صاحب اندیشه در صفحه شطرنج خود مهره ها را به قدری دقیق چیده اند که تماشاگر مات صحنه، بازیها، عروسکها، موسیقی و متن فانتزی تخیلی نوشین تبریزی می شوند .

وصف العیش نصف العیش.از شهروندان تهرانی و دوستداران هنر عروسکی دعوت می کنم که قبل از به پایان رسیدن اجرا به تئاتر سنگلج سری بزنند و اصل ماجرا را از زبان ببری خان بشنوند و ببینند.»

نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان در ولایت عهدی شاهی که سرخپوش بود اما ...» تا جمعه 10 اردیبهشت 1395 رأس ساعت 20:30 در تماشاخانه سنگلج به نشانی پایین تر از میدان حسن آباد، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، تماشاخانه سنگلج روی صحنه می رود.
مریم شریعتی و عاطفه جنابی این را خواندند
محمد حسن درباغی فرد این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این نمایش علاوه بر عروسک از ماسک و سایه بازی هم بهره برده بود که برای من جذابیت داشت و خصوصا نسبت جالبی با ایده نمایش برقرار می کرد؛ تاریخ ساختگی که اتفاقا بی طرف نیست اما دیدگاه متفاوتی نسبت به واقعیت تاریخی پیشنهاد می کند. این نمایش از فرم های سنتی بهره زیادی برده ست فقط کاش مثل تقلید و رو حوضی از بداهه پردازی و اشاره به شرایط روز هم بهره می برد. چون این سوال برای من تماشاگر مطرح می شود که دلیل ارجاع به دوره ی تاریخی ناصری و صحبت از نوع روابط قدرت خصوصا روابط با دولت های خارجی چیست اگر که نسبتی با شرایط امروز برقرار نمی کند، حتا در حد یک جمله کنایی، آن هم در زمانه یی که روابط خارجی با روسیه و اتحادیه اروپا مسئله ی روز ست. با این حال من از دیدن این نمایش لذت بردم که با پارودی و ماسک و عروسک و سایه بازی مشروعیت آنچه واقعیت تاریخی می خوانند را به چالش ... دیدن ادامه » می کشید و دیدن آن را به همه توصیه می کنم. مشتاقانه منتظر دیدن کارهای تازه ی گروه هستم.
سپاس از شما
۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رساند امکان خرید بلیت روزهای تازه این نمایش فراهم گردید.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
درود و خسته نباشید به گروه خوب ببری خان
همچنان بدرخشید و جهان را روشن نگه دارید.
سپاس از شما جناب آهنین جان عزیز
۲۶ فروردین ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می رساند امکان خرید بلیت روزهای تازه این نمایش فراهم گردید.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کانال نمایش ما در تلگرام https://telegram.me/andarhekayat
محمد حسن درباغی فرد و ذوق زده این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
مرضیه برومند و حمید جبلی مخاطبان تئاتر را به دیدن نمایش «اندر حکایت ببری خان» دعوت کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم "پویا"، مرضیه برومند، نمایش سینا ییلاق بیگی و سلما محسنی را اثری موفق و خوب در حوزه تئاتر عروسکی معرفی کرد که در آن تمام المان‌های نمایش عروسکی از جمله طراحی عروسک، طراحی دکور، بازی و ... به خوبی اجرا شده است.

این کارگردان باسابقه نمایش عروسکی در تمجید از نمایش «اندر حکایت ببری خان» تصریح کرد که کار سینا ییلاق بیگی و سلما محسنی بسیار کار تمیز و خوبی است و افزود:«می‌خواهم توصیه کنم که همه خانواده‌ها و جوانان بروند و این تئاتر را ببیند که چقدر گروه قشنگ کار کرده است و چقدر زحمت کشیده کرده‌اند تا اثر شادابی خلق کرده‌اند. «اندر حکایت ببری خان» نمایش زیبا و جذاب و سرگرم‌کننده‌ای است. بنده و آقای جبلی همکار من در خانه عروسک و حامی نمایش‌های عروسکی مردم و مخاطبان را برای تماشای این نمایش دعوت می‌کنیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیشتر نمایشی عروسکی در سنگلج اجرای عموم داشته است، خاطرنشان کرد: «اولین اجرای رسمی و حرفه‌ای یک کار عروسکی در سال 1353 در تالار سنگلج اتفاق افتاده است، «حادثه در شهر عروسک‌ها» که خودم در آن بازی می‌کردم. نخستین تئاتر عروسکی مدرن به مفهوم امروزی در 1353 در سنگلج رخ داد.»

خالق مدرسه موش‌ها افزود: «دیشب در سنگلج برای من آن اجرا که بسیار موفق بود، تداعی شد. آن کار توسط یک کارگردان چکسلواکیایی انجام شد که ما را آموزش داد و البته «حادثه در شهر عروسک‌ها» توسط گروه‌های متعددی اجرا شد. چون جز تئاترهای معروف و ساده برای بچه‌ها در تمام دنیاست.»

برومند درباره سهم کم تئاترهای عروسکی از سالن‌های تئاتر تاکید کرد: «من تفاوت بسیاری بین تئاتر عروسکی و تئاتر قائل نیستم. به نظرم تئاتر، تئاتر است و کارگردان تصمیم می‌گیرد از هر وسیله یا شی‌ای استفاده کند. تئاتر عروسکی قابلیت بسیار زیادی دارد که معنای آن نمایش و تئاتر را به یک حادثه جهانی تبدیل کند.»

وی با اشاره به اینکه این مشکل سالن تئاتر و انتظار نوبت وجود دارد، درباره آثار دوره پانزدهم جشواره تهران مبارک گفت: «تلاشم را کردم و خوشبختانه اکثر کارهایی که تمایل داشتند به اجرای عموم داشته باشند در سالن انتظامی خانه هنرمندان اجرا شد. نمایش خانم سلما محسنی هم برنامه گذاشته شدیم.»

همچنین درباره تاخیر اجرای «اندر حکایت ببری خان» تاکید کرد با توجه به بارداری سلما محسنی وی ترجیحش کودک بود و بسیار هم قابل ستایش است که به خاطر کودکش نتوانست اجرای خانه هنرمندان را هماهنگ کند. وی قول داد نهایت تلاشش برای اجرای کار در سالن دیگری داشته باشد تا مردم شانس آن را داشته باشند این نمایش را ببینند.

مرضیه ... دیدن ادامه » برومند درباره تغییرات در جشنواره عروسکی پیش رو گفت: «در این دوره به نوعی جایزه گذاشتیم، نه اینکه جایزه بهترین نمایشنامه یا کارگردانی بدهیم؛ بلکه هر حرکت خلاق و زیبایی ببینیم جایزه می‌دهیم.»

وی همچنین درباره مهدی شفیعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی اذعان داشت: «خوشبختانه یک مدیر بسیار دلسوز و کسی که دلش برای تئاتر می‌تپد در مرکز حضور دارد که با بچه‌های عروسکی بسیار همراه است. اگر کاستی هست، کاستی به شرایط اقتصادی دولت و به ویژه در زمینه فرهنگی برمی‌گردد. بسیار حامی ما هستند و قول‌هایی به ما دادند که مطمئن تلاش می‌کنند قول‌ها برآورده شود.»

کارگردان سریال «هتل» با اشاره به اینکه امسال جشنواره زودتر شروع به کار کرده است، از تمرین گروه‌ها سخن گفت و اظهار داشت حتی گروه‌هایی که انتخاب نشدند شانس حضور در جشنواره را دارند. وی کارهای خارجی دعوت کرده‌ایم را آثار بسیار خوبی ارزیابی کرد و نسبت به حمایت و مراقبت کارهای ایرانی ابراز امیدواری کرد.

این کارگردان باسابقه تاکید کرد: «جشنواره نباید محدود به محوطه پارک دانشجو شود و در شهر گستره شود. آقای صلاحی و آقای کرمی در شهرداری بسیار با ما همکاری می‌کنند. امیدوارم در شهریور ماه یک شهر عروسکی داشته باشیم و شرایطی به وجود بیاید به شکل مستمر بتوانیم کارها را به اجرای عموم درآوریم.»

نمایش «اندر حکایت ببری خان» به کارگردانی سینا ییلاق بیگی و سلما محسنی اردهالی و نویسندگی نوشین تبریزی هر روز به جز شنبه‌ها در تالار سنگلج رأس ساعت 20 روی صحنه می‌رود. بازیگران و بازی‌دهندگان این نمایش عبارتند از مریم آشوری، فهیمه باروتچی، علی باروتی، بهرام بهبهانی،هنگامه سازش، فرزانه عاقلی و محمدرضا مالکی. دیگر عوامل نمایش نیز دستیاران کارگردان امین میرزا باقری و محمد حسن در باغی فرد ، طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح نور امیر ترحمی، طراح عروسک رفعت هاشمی سی‌سخت، مرضیه سرمشقی، طراح لباس فرزانه عاقلی، آهنگساز نیما حسین زاده هستند. http://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/01/18/1041403/%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%88-%D8%AC%D8%A8%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B4%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
.
خواهی که شود بخت تو فرخنده و پیروز
خواهی که شود عید سعیدت همه نوروز
خواهی که شود طالع تو شمع شب افروز
خواهی که رسد خلعت و انعام به هر روز
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز

خواهی تو اگر در همه جا راه دهندت
ترفیع مقام و لقب و جاه دهندت
زیبا صنمی خوبتر از ماه دهندت
خواهی که زرو سیم شبانگاه دهندت
رو مسخرگی پیشه کن و مطربی آموز

.
.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
ما میخواهیم به مناسبت چنین اتفاق خرسندی به شما لقب :
ببر الممالک
پلنگ السلطنه ، چطوره ، هان!
گربه الدوله ،... ب اش جالب نیست ...
ما میخواهیم به تو لقب ببری خانی بدهیم ....
خیلی هم بهت میاد ....
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام به دوستان تیوالی عزیز
وقت به خیر
امروز سیزدهم فروردین تماشاخانه سنگلج تعطیل می باشد ،،کسانی که بلیط خریداری کرده اند با تیوال تماس بگیرند

سیزده فروردین خوبی برایتان آرزومندم
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اولین نمایش ساال 95 را با نمابش شما شروع کردم و امیدوارم تا آخر سال مثل این نمایش نمایشهای لذت بخش در پیش داشته باشم!
نمایش بسیار زیبا و خلاقانه ای بود سپاس ار همه عوامل!
سپاس از حضورتان
۱۵ فروردین ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عکسهایی از اجرا ،، عکسها از ساناز دریایی http://www.tpaa.ir/?p=52070
محمد حسن درباغی فرد، شکیبا و ذوق زده این را دوست دارند
ای کاش عکاسان از عروسک مادر شاه هم عکسی گرفته بودند
در تمام اینترنت دنبال این عکس گشته ام کسی آن را ثبت نکرده است
منتظر هستیم
۱۵ فروردین ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کنسول : ما امتیاز کارهای سخت را از شما میگیریم

قبله عالم ما حساب کردیم و دیدیم با احتساب تمام هزینه ها
از خورد و خوراک و رفت و برگشت و سوغات و تتمه الباقی
شما به چهارصد هزار لیره استرلینگ احتیاج دارید

ببری خان : چهارصد هزارتا چه خبره بابا ، مگه سفر دور دنیاست ، مگه ویلی فاگه....

کنسول : در عوض در مملکت همایونی شما ، یک بانک تاسیس میکنیم که براتون اسکناس چاپ کنه
راه آهنتون رو هم ما میکشیم
کارهای استخراجی معادنتون هم با ما
نقره و نیکل و مس و آهن و سدیم و طلا و . . .

ناصرالدین شاه : یه لحظه ببینم ، طلا چی؟

کنسول ... دیدن ادامه » : البته به جز طلا که در..... همایونیه ....

کارهای رسیدگی به جنگلها و مراتعتون با ما
میبینید قبله عالم ما امتیاز کارهای سخت رو ازتون میگیریم ...

.
.
.
به آگاهی می رساند امکان خرید بلیت روزهای تازه این نمایش با تخفیف فراهم شد.
محمد حسن درباغی فرد این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با حضور مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی
هنگامه مفید «اندر حکایت ناکامی ببری خان» را افتتاح کرد
هنگامه مفید، نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان» را در روز جهانی تئاتر با حضور مهدی شفیعی و جمعی از هنرمندان تئاتر افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم "پویا"، مراسم افتتاحیه نمایش «اندر حکایت ناکامی ببری خان»، شب گذشته در حضور جمع کثیری از هنرمندان تئاتر و تئاتر عروسکی همچون مهدی شفیعی و پیمان شریعتی، کاظم هژیر آزاد، علی عابدی مدیر تماشاخانه سنگلج,کوروش سلیمانی,ارسطو خوش رزم, افسانه زمانی, نوشین تبریزی,کاوه سجادی حسینی, میلاد اکبرنژاد, بنفشه بدیعی، مرجان پورغلامحسین, نازیلا نوری شاد, مهرنوش شریعتی, علیرضا سالمی, افشین سلیمان پور, وحید نفر در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

در این مراسم هنگامه مفید با روشن کردن شمع های سفره ... دیدن ادامه » هفت سین روی سن، به شکل نمادین نمایش سینا ییلاق بیگی و سلما محسنی را افتتاح کرد. پیش از شروع نمایش نیز کاظم هژیرآزاد قرائت پیام روز جهانی تئاتر را به عهده گرفت.

«اندر حکایت ناکامی ببری خان» به قلم نوشین تبریزی، پیشتر در دوره اخیر جشنواره تهران - مبارک روی صحنه رفته بود و باید به آن لقب نخستین تئاتر عروسکی داد که اجرای عموم آن در سالن سنگلج برپا می شود.



این اثر که پیشتر در پانزدهمین جشنواره عروسکی تهران - مبارک روی صحنه رفته است در تلاش است مسائل اثر ناصری را از دید «ببری خان» گربه‌ی مشهور ناصرالدین شاه بازگو کند. ببری خان برای نوه‌اش ماجرای وارد شدن به کاخ شاه را تعریف می‌کند و در ادامه ماجرای وابستگی شاه به ببری خان، ارتباط ببری خان با کنسول انگلیس، کنسول روس، ملیجک، خود ناصرالدین شاه و زنان حرم‌سرا، از دید این گربه روایت می‌شود. ببری خان برخی وقایع و حوادث را پس و پیش و اشتباه روایت می‌کند (و به گمانش همین درست است!) و انجام برخی کارها را به نام خودش تمام می‌کند. وی عقیده دارد سعی داشته راه درست را به شاه و اطرافیانش نشان دهد اما آنها بوده‌اند که زبان وی را متوجه نشده‌اند و مملکت را به باد داده‌اند. در هر صورت ببری خان گربه‌ی ویژه‌ایست. زبان انسان‌ها را می‌فهمد و به گمانش انسان‌ها نیز زبان او را می‌فهمند و فقط برخی خود را به آن راه می‌زنند.

بازیگران و بازی‌دهندگان عبارتند از مریم آشوری، فهیمه باروتچی، علی باروتی، بهرام بهبهانی،هنگامه سازش، فرزانه عاقلی و محمدرضا مالکی. دیگر عوامل نمایش نیز دستیاران کارگردان و مدیران صحنه: امین میرزاباقری، محمد حسن درباغی‌فرد ، طراح صحنه سینا ییلاق بیگی، طراح نور امیر ترحمی، طراح عروسک رفعت هاشمی سی‌سخت، مرضیه سرمشقی، طراح لباس فرزانه عاقلی، آهنگساز نیما حسین زاده هستند.
سینا ییلاق بیگی این را خواند
جوکر، ذوق زده و محمد حسن درباغی فرد این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سایت ایسنا
کد خبر: 95011001967
سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
کارگردان نمایش «اندر حکایت ببری خان در ولایتعهدی شاهی که سرخ‌پوش بود اما کسی نمی‌دانست» گفت: این نمایش سفری به دل تاریخ و رفت و آمدهایی از زمان حال به عهد ناصری است.

سینا ییلاق‌بیگی که از 8 فروردین ماه اجرای این نمایش را در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده است، در توضیح چگونگی شکل‌گیری داستان آن به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: دو سال پیش، قبل از پانزدهمین فستیوال تهران - مبارک بود که ایده‌ی به صحنه بردن نمایشی تاریخی همراه با عروسک و فرمی فانتزی را پیدا کردیم. پس از مشورت با خانم نوشین تبریزی که تجربه‌ی نوشتن متن‌هایی تاریخی را دارد، پایه‌ی این نمایش نهاده شد.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: «ببری خان» نام یکی از گربه‌های بسیار عزیز و دردانه ناصرالدین‌شاه بوده است که شاه او را با خود به همه‌جا می‌برده است. به طوریکه تمامی نزدیکان شاه و درباریان و سوگلی‌های اندرونی به او رشک می‌بردند. ببری خان علیرغم اینکه در عنوان اسمش «خان» داشته است، گربه‌ای ماده بوده است.

ییلاق‌بیگی ادامه داد: روایتی هست که می‌گوید روزی ناصرالدین‌شاه به سختی مریض می‌شود و زمانی که دیگر امیدی به ادامه‌ی زندگی‌اش نداشته، ماده گربه‌ای همراه با فرزندان تازه به دنیا آمده‌اش به اتاق شاهِ بیمار وارد می‌شوند، اتاقی که هیچ شخصی جرات رفتن به آن‌جا را نمی‌داشته است. پس از ماندن چند روزه‌ی گربه‌ها در کنار بیمار، شاه سلامتی‌اش را باز می‌یابد و چون شخصی خرافاتی بوده است، این گربه‌ها را بلا گردان خود می‌نامد و از آن پس با آن‌ها به همه جا می‌رفته است.

او اضافه کرد: در این نمایش، «ببری خان» است که با منصوب کردن تمامی اتفاقات تاریخی آن دوره به خودش، داستانی فانتری، پارودیکال و مجیکال را روایت می‌کند؛ داستانی که شوخ و شنگانه و سرخوشانه به اتفاقات آن دوره نگاه می‌کند. ما در بین این روایات، داستان دردناک بلاهایی که سر این مملکت آمده، مانند چند پاره شدن اراضی‌اش، را تعریف می‌کنیم؛ داستان برهه‌ای که گویی بزنگاه تاریخی و جمع اضداد است.

این هنرمند تئاتر که این نمایش را به طور مشترک با همسرش سلما محسنی اردهالی کارگردانی می کند، افزود: تلفیقی از چند تکنیک مختلف عروسک‌، بازیگر و سایه‌بازی است؛ به صورتی که از عروسک‌ها در انواع اندازه‌های حمل شونده، دستکشی به صورتی که تلفیقی از بدن بازی‌دهنده و بدن عروسک است استفاده می‌شود.

ییلاق‌بیگی ... دیدن ادامه » اضافه کرد: همچنین در بخش‌هایی هم که می‌خواستیم درباریان، رجال چاپلوس، زنان حرمسرا و افراد پشت پرده‌ای که به اصطلاح همیشه در سایه هستند و با حرف هایشان سرنوشت مملکتی را تغییر می دهند را نشان دهیم، از تکنیک سایه استفاده کرده‌ایم؛ این تکنیک که خیال‌بازی، سایه‌ی خیال یا حیال‌انگیز هم نامیده می‌شود، بر محتوای شخصیت‌ها و داستان هم منطبق است. این شخصیت‌های دو بعدی ترکیبی فانتزی ایجاد می‌کنند و باعث تنوعی بصری هم می‌شوند.

این کارگردان همچنان گفت: تکنیک دیگری که در این نمایش استفاده کرده‌ایم، ماسک یا پرسونا است. تعدادی از بازیگران که نقش‌هایی دو رو و ظاهر و باطنی متفاوت دارند، مانند سفیر روس یا سفیر بریتانیا، را با ماسک وارد نمایش کرده‌ایم.

او ادامه داد: علاوه بر همه‌ی این تکنیک‌های سایه و عروسک و ماسک، خود بازیگر هم در نمایش وجود دارد؛ مانند نقش ببری خان که از اصلی‌ترین نقش‌های داستان است و خانم فهیمه باروتچی نقشش را بازی می‌کند.

کارگردان نمایش «اندر حکایت ببری خان…» در بخش دیگر سخنانش، با اشاره به موسیقی نمایش خاطرنشان کرد: موسیقی کار ما، انتخاب پنج ترانه‌ و تصنیف‌ مردمان کوچه بازار و قدیمی است که توسط بازیگران در استودیو بازخوانی و ضبط شده ‌است؛ این تصنیف‌ها که هرکدام مرتبط با صحنه‌ها هستند، در زمان تعویض هر صحنه، همراه با نمایش عکس‌هایی از دوره‌ی قاجار پخش می‌شود.

ییلاق‌بیگی در پایان از گروه نمایشش که در ایام نوروز همکاری و تعامل زیادی با او داشتند، تشکر کرد.

نمایش «اندر حکایت ببری خان در ولایتعهدی شاهی که سرخ‌پوش بود اما کسی نمی‌دانست»، برگزیده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران - مبارک و کاری از گروه تئاتر «سنجاق قفلی» به نویسندگی نوشین تبریزی و کارگردانی مشترک سینا ییلاق‌بیگی و سلما محسنی اردهالی است.

این نمایش که مریم آشوری، فهیمه باروتچی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، هنگامه سازش، فرزانه عاقلی و محمدرضا مالکی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند، از هشتم فروردین‌ماه به واسطه‌ی هنگامه مفید در تماشاخانه سنگلج افتتاح شد و نمایشش تا نیمه‌ی اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: دستیاران کارگردان و مدیران صحنه :امین میرزاباقری، محمد حسن درباغی‌فرد ، طراح صحنه: سینا ییلاق‌بیگی، طراح نور: امیر ترحمی، طراح عروسک: رفعت هاشمی‌سیسخت، مرضیه سرمشقی، طراح لباس: فرزانه عاقلی، آهنگساز: نیما حسین‌زاده، ، گروه ساخت عروسک: رفعت هاشمی‌سیسخت، مرضیه سرمشقی، سحر امیراقبالی، دوخت لباس عروسک و بازیگران: فرزانه عاقلی، مریم سجادی‌راد، گروه ساخت دکور: امیر حسین بابائیان، احمد بابائیان، محمد طاهربخش، محمد نجفی، ساخت و تدوین فیلم‌های میان پرده: سارنگ فرزام‌فر با تشکر از ایمان تحسین زاده، قطعه ی پایانی: رنگ سه‌گاه (ناامید) اثر: استاد علی نقی‌وزیری، سه تار و کمانچه: نیما حسین‌زاده‌حدادی، تنبک و تامبورین: میرامیر میری، ضبط و میکس و مسترینگ موسیقی: پیام سوری، ضبط صدای بازیگران و میکس نهایی: امیر بهزاد، طراح پوستر و بروشور: رفعت هاشمی سیسخت. http://www.isna.ir/fa/news/95011001967/-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%87%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%B5%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%86%DA%AF%D9%84%D8%AC
جوکر، ذوق زده و محمد حسن درباغی فرد این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
.
ای الهی که حلواش رو بخورم
الهی که بی سنگ قبر بمونه
اگر به او پر و بال نمیدادیدو
امیرکبیر ، امیرکبیر به نافش نمیبستید ،
آنقدر دلم نمی سوخت ....
.
.
.
من کار رو امشب دیدم ودوست داشتم. نمایشی ایرانی سنتی تلفیقی از نمایش عروسکی و اگر اشتباه نکنم سایه بازی مدرن که خیلی برام جدید وخلاق بود وجزو نقطه قوت های کار بود.....
اندرحکایت ناکامی ببری خان فردا توسط بانو هنگامه مفید افتتاح میشودودرادامه مراسم استاد کاظم هژیرآزادپیام روزجهانی تاتررا قراءت میکنند ،http://www.tiwall.com/theater/hekayatebabrikhan
عاطفه جنابی این را خواند
ذوق زده و محمد حسن درباغی فرد این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید