کمدی کودک و نوجوان رویداد آنلاین
چیدمان
تیوال نمایش هیپوفیز
S3 : 20:35:08 | com/org
امکان خرید پایان یافته
  ۱۵ شهریور تا ۱۷ مهر ۱۳۹۴
  ۲۰:۰۰
  ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان

بازنوشت از نمایشنامه دختر یانکی، نوشته نیل سایمون، ترجمه شهرام زرگر

خلاصه ی نمایش: 
دو روزنامه نگار آس و پاس ، مجله ای  به نام هیپوفیز منتشر می کنند که در آن به تبلیغ قد بلندی افراد جامعه می پردازند. کار و بار مجله رونقی ندارد و آن دو حتی برای تأمین مبلغ اجاره ی آپارتمان خود مجبورند برده وار در خدمت صاحبخانه پیر خود باشند. در این اثنا دختری ورزشکار به همسایگی آن ها می آید که آن دو را اسیر یک مثلث و بعد یک مربع عشقی می کند و...

تلفن رزرو ویژه:  ۰۹۳۵۳۲۳۳۴۳۶

گزارش تصویری تیوال از نمایش هیپوفیز / عکاس: ساناز جهان آرایی

... دیدن همه عکس‌ها ››

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش هیپوفیز / عکاس: آزاده مشعشعی

... دیدن همه عکس‌ها ››

اخبار

›› پایتختی ها ، میهمان هیپوفیز

›› اجرای جمعه شب هیپوفیز به استاد شجریان تقدیم شد

›› فرهاد آییش در شب تولد خود، به تماشای هیپوفیز نشست.

آواها

مکان

اقدسیه (موحد دانش)، بعد از چهارراه آجودانیه، دومین کوچه سمت چپ، کوچه نیلوفر، پلاک ۳، سالن همایش دیپلماتیک اکو

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
به آگاهی می‌رسد امکان خرید بلیت ۲ روزپایانی این نمایش همینک فراهم شد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
اولین چیزی که به نظر من بسیار چشمگیر بود، دکوراسیون نمایش بود. چه فضای گرم و راحتی! با دیدنش حسابی احساس راحتی بهم دست داد. بازی ها خب واقعاً تعریف نداشت چون به نظرم همه حرفه ایی بودند و قابل قبول بود شخصیت ها. در کل کار کار جالبی بود از نظرم ولی چه حیف که سالن پر نبود!! اصولاً کارهای آقای افشاری سالن ها رو پر می کنه...
جای سالن راستش یکم نامناسب بود... من یکم سخت پیدا کردم سالن رو توی کوچه نیلوفر از بس تاریک بود.
یه نکته عجیب و جالب برای من این بود که در حین اجرا و بازی ها، من کاملاً این بوی بد دهان یکی از بازیگرها رو حس می کردم! یعنی بویی نمی اومد اما اونقد قوی این حس بازی می شد که من کاملاً احساس ناراحتی داشتم! به نظرم باز باید بازی بازیگرها رو تحسین کرد.
تنها إیرادی که می تونم بگیرم یکم کلیشه ایی بودن نمایش بود که گاهی خسته کننده می شد و انگار زیادی کشدار شده بود داستان. و تاخیر ١٠ دقیقه ایی در اجرا یکم خسته کننده بود شخصاً واسه منی که نیم ساعت زودتر رفتم تا تو ترافیک گیر نکنم...
در کل خسته نباشید می گم به همگی بابت زحمات شون.
من دیشب این تاتر را دیدم .30 شهریور.
عالی بود و خیلی دوست داشتم. به عنوان تاتر کمدی، عالی بود. ( البته من کارشناس نیستم).
فقط دیشب چند تا بچه کوچولو رو آورده بودن که واقعا قابل کنترل نبودن چون همش بلند بلند حرف میزدن و بی جهت میخندیدن و واقعا مزاحم بودن.
انگار اومده بودن خاله شادونه همش بیخودی جایی که نباید میخندیدن یا با مامانشون حرف میزدن.
امان از مامان های بی فرهنگ که نمیدون چه برنامه ای مناسب بچه هست چی نیست و برای باقی آدم ها مزاحمت ایجاد میکنند.
هم موضوع تاتر و ادبیات اون برای اون رده سنی اصلا مناسب نبود.
مجتبی مهدی زاده و رومینا خلج هدایتی این را خواندند
Mahan27 این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
فرهاد آییش در شب تولد خود، به تماشای هیپوفیز نشست.

به گزارش روابط عمومی، نمایش هیپوفیز به کارگردانی کوروش نریمانی جمعه شب میزبان فرهاد آییش بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما شد.

کوروش نریمانی در پایان نمایش از حضور آییش قدردانی و اجرای یازدهم هیپوفیز را به مناسبت تولد وی به او تقدیم کرد.
فرهاد آییش نیز در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر از گروه هیپوفیز، گفت: در فرهنگ ما برای خندیدن، ارزش زیبایی شناسی قایل نشده اند. همانطور که در موسیقی ، موسیقی عامه پسند و موسیقی فاخر ، در نقاشی، نقاشی سطح پایین و مفهومی داریم، در تئاتر کمدی نیز ما با کمدی هایی در سطوح مختلف و با ارزش گذاری های متفاوت روبروییم.
کارگردان کرگدن اذعان داشت: بسیار مهم است که چطور آدم ها را بخندانیم و بر تفکر آن ها تاثیر بگذاریم. با جنس دیگری از خندیدن ، آشنا باشیم. وقتی به یک اثر خلاقانه بخندیم و آن را خلق کنیم، توانسته ایم تغییر در سطح سلیقه و حتی دیدگاه فلسفی مخاطب ایجاد کنیم. این لحظات در نمایش هیپوفیز بسیار بود و نباید آن را دستکم گرفت. ... دیدن ادامه ››
فرهاد آییش با تمجید از توانایی های ویژه ی کورش نریمانی در خلق لحظات ناب کمدی و مهارت او در بهره گیری از ظریف ترین حرکات بازیگران ، گفت :
" مرزی که نریمانی در کارهایش میان کمدی و تراژدی نگاه می دارد و مسیری که قلم او از کمدی به جدیت و تراژدی طی می کند ، تحسین برانگیز است . من حتی در اواخر همین نمایش هیپوفیز هم دلم برای کاراکترها می سوخت و در عین حال که می خندیدم ، در لحظات پایانی غمگین هم شدم ! "
وی با اشاره به بازی درخشان هر سه بازیگر نمایش ، هماهنگی و ظرافت و جذابیت بازی بازیگران هیپوفیز را عالی توصیف کرد .
فرهاد آئیش ، کمدی هیپوفیز را نمونه ای شسته رفته و حرفه ای از کمدی اجتماعی خواند که همه ی ابزار و عوامل اش با دقت کنار هم چیده شده اند و صحنه هایش سرشار از موقعیت های تازه و خلاقانه است.

در نمایش هیپوفیز که این روزها با استقبال مخاطبان رو به رو شده است ، رامین ناصر نصیر ، بهرام افشاری، بهناز نادری به ایفای نقش می پردازند .
این نمایش هر شب راس ساعت ۲۰ در تالار شمس به آدرس اقدسیه(موحد دانش) بعد از چهار راه آجودانیه، کوچه نیلوفر به روی صحنه می رود.
مجتبی مهدی زاده این را خواند
فرزان امیری، شیدا احمدی، Mahan27 و وحید هوبخت این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
به همه ی گروه خسته نباشید می گم. فقط می تونم بگم عالی بووودد. بازی ها،متن ، طراحی صحنه، لباس،... همه شون عالی.
از همه دوستان دعوت می کنم به تماشای این نمایش مفرح و شاد بروند .
فراز قضات و آیدا اورنگ این را خواندند
jaugala، شیدا احمدی و Mahan27 این را دوست دارند
مرسی که به تماشا نشستید
۲۹ شهریور ۱۳۹۴
در خلاصه داستان آمده است:

دو روزنامه نگار آس و پاس ، مجله ای به نام هیپوفیز منتشر می کنند که در آن به تبلیغ قد بلندی افراد جامعه می پردازند. کار و بار مجله رونقی ندارد و آن دو حتی برای تأمین مبلغ اجاره ی آپارتمان خود مجبورند برده وار در خدمت صاحبخانه پیر خود باشند. در این اثنا دختری ورزشکار به همسایگی آن ها می آید که آن دو را اسیر یک مثلث و بعد یک مربع عشقی می کند و...
۰۸ مهر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
بازی آقای ناصر نصیر و آقای افشاری رو دوست داشتم. آقای افشاری قدرت کلام و صدای خیلی خوبی داشتند. ولی متاسفانه من طرفدار کاری نیستم که هجوش در تکرار مکررات باشه. به نظرم نمایشنامه کشش دو ساعت زمان رو نداشت .
خسته نباشید به وضوح دیده میشد که خیلی تمرین کردید.
آیدا اورنگ این را خواند
رومینا خلج هدایتی این را دوست دارد
البته یک ۹۰ دقیقه بود نمایش
ولی از طرف گروه هیپوفیز ممنونم که ه تماشای نمایش نشستید
۲۹ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
دمتون گرم
امیدوارم استقبال بهتری از کارتون بشه
خیلی کارتون خوب بود و واقعاً تلاشتون بسیار قابل تقدیر و نشون دهنده‌ی عشق به کارتون و احترامتون به مخاطبین بود
جای هوتن و نگار خالی بود، اما بازیگران جدید در این سری اجرا هم کارشون قابل تحسین بود و اجرای متفاوتی رو داشتند

ما می‌تونیم با حمایت از این گونه کارهای خوب، نگاه به هنر و تئاتر کمدی را تغییر دهیم و به جامعه یادآوری کنیم که هنر بازیگری با لودگی، پررویی و بی‌ادبی، رقصیدن و مسخره کردن تفاوت دارد و همچنین داستان و موضوع کمدی فقط تقابل دارا و ندار با مایه‌های عشق و عاشقی‌های تخیلی نیست و نام هنر و تئاتر برازنده‌ی هر نمایش سرگرم کننده‌ای نیست..

دوستان عزیز
فرصت چند ساعت خندیدن همراه با لذت را از دست ندهید..
قول میدم با حال خوب از سالن خارج بشید
"قول میدم با حال خوب از سالن خارج بشید"
با شما موافقم.
ممنون.
۲۶ شهریور ۱۳۹۴
سلام دوستان کدوم ردیف از صندلیا دید بهتری داره ؟
۲۸ شهریور ۱۳۹۴
مرسی که دیدید هپوفیز را و نظرتان را با ما به اشتراک گذاشتید
۲۹ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
محمد رحمانی



یادداشت ذیل را با فروتنی به« کوروش نریمانی» تقدیم می کنم که با بازنویسی موفقش توانست نمایشنامه خوب « نیل سایمون» را با نگارش و نگرشی متفاوت به مخاطب عرضه کند .

قدمان بلند بود
پایمان بر زمین و سرمان بر آسمان
خوش بودیم و خرسند
از ایامی که به کاممان بود
و فخری که بر زمین و زمان می فروختیم

اما نمی دانم چه اتفاقی افتاد
که ... دیدن ادامه ›› غده های هیپوفیز فرهنگمان
آن روزهای نه چندان دور
از کار افتادند
و این فاجعه آنچنان زود بر نسلهایمان اثر گذاشت
که این بار پایمان بر زمین بود اما
سرمان دیگر حالا و هوای آسمان نداشت

زمینی شدیم و زمینگیر
آنقدر دم دستی و خپل
که همه می توانستند ما را از بالا بنگرند
و تاریخ نداشته خود را بر سرمان زنند

ما اینچنین نبودیم
دانش و فرهنگ و اقتصاد و سیاست و هنر و آرزوهایمان
اینقدر دست یافتنی و کوتاه قامت نبود
که همگان بتوانند به راحتی بر ما مسلط شوند
و بلند قامتان تاریخمان را نیز به یغما برند

ما زمانی آرزویشان بودیم
و زبانمان مشترک در میان همسایگان
تا جائیکه شیخ قونیه نیز
به زبان فارسی شعر می گفت
اما نمی دانم چرا اینقدر
نزول کردیم
و اکنون اگر قرار باشد
خود را با سواد بنامیم
مدرک تحصیلی فرنگی را قاب بر دیوار می کنیم
حتی اگر قلابی و دروغ باشد

عرفایمان از مرزهای زمین
خیلی زودتر از خیلی ها گذشتند
و فقط دل در گرو آسمان داشتند
که بتوانند هر روز بیش از قبل
از خاکیان جدا گردند
و با اهالی ملکوت همنشین

آنوقت حالا ما با افتخار
شبانه روز سگ دو می زنیم
که یکی نداشته خود را ده تا کنیم

ای وای بر ما و آرزوهای احمقانه ما

« کوروش نریمانی» با استفاده بجا از نمایشنامه « نیل سایمون»
و باز نویسی موفق آن
به خوبی توانست حال و احوال امروز را به رخمان کشد
تا همگی بر این همه بلاحت بخندیم
و شاید فکری کنیم برای فردایمان
که مثل امروز محقرانه نباشد

وی با انتخاب این نمایشنامه
که اتفاقاتش کاملا در دفتر یک مجله ورشکسته می گذرد
نشان داد که اگر قرار باشد
سبک زندگی و نوع نگرشمان تغییر کند
باید از فرهنگ شروع کنیم
و با تلاش و همکاری همه جانبه
راهی بیابیم برای رشد و تعالی آن

ما هرگز نمی توانیم کشوری پیشرفته باشیم
در حالیکه پای فرهنگمان همواره بلنگد
و هنرمندانمان همیشه از شرایط موجود بنالند

با نگاهی به کشورهای توسعه یافته
و درحال توسعه در می یابیم
که این مسئله آنقدر حائز اهمیت است
که آنها حاضرند بودجه عظیمی برایش هزینه کنند
تا هرگز در این بخش حتی درجا نزنند
و همواره حرفی برای گفتن داشته باشند

گروه نریمانی با استفاده از دکور باور پذیر
و بازیهای قابل قبول توانست
این مسئله را به درستی تشریح کند
و تماشاگر را راضی راهی منزل نماید

از ایشان برای این اجرای موفق سپاسگزارم
و به همه مخاطبان دیدنش را توصیه می کنم

خانم اورنگ سپاسگزارم
۲۴ شهریور ۱۳۹۴
به اقای نریمانی و گروهشون تبریک میگم .امشب وقتی داشتم کار و می دیدم از ثانیه ثانیش لذت بردم .بازی اقای افشاری عالی بود و دیگر دوستان نیز به همچنین .
۲۶ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
استقبال از هیپوفیز در تالار شمس

هنر > معاصر - همشهری آنلاین:
نمایش کمدی هیپوفیز کاری از کورش نریمانی در تالار شمس با استقبال تماشاگران مواجه شد.
کمدی هیپوفیز که پیش از این نیز در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته و رضایت تماشاگرانش را جلب کرده بود، برگرفته از نمایشنامه "دختر یانکی" نوشته "نیل سایمون" ترجمه "شهرام زرگر" است که توسط کورش نریمانی بازنویسی و متناسب با ذائقه تماشاگر ایرانی طراحی شده است.

نریمانی پیش از این نیز کمدی‌های موفقی همچون "شب‌های آوینیون"، "جن گیر"، "دن کامیلو" و ... را به صحنه برده که علاوه بر کسب جوایز مختلف با استقبال مخاطبان پرشمار تئاتر رو به رو شده‌است.

در این نمایش که هر شب راس ساعت 20 در تالار شمس واقع در خیابان اقدسیه (موحد دانش) بعد از چهار راه آجودانیه، کوچه نیلوفر به روی صحنه می‌رود، بازیگرانی چون: رامین ناصر نصیر، بهرام افشاری و بهناز نادری ایفای نقش می‌کنند
نمایش عااااااالی بود، بعد از یک مدت واقعا خندیدیم! به همه پیشنهاد میکنم اگر به دنبال یک طنز فرق العاده هستند این نمایش رو از دست ندن! فووووووق العاده بود!
حریر، F L و مهدی ساعتچی این را پاسخ داده‌اند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
نمایش کمدی و موفق «هیپوفیز» ​
آهای دختر یانکی
انتخاب متن نمایشی، بن‌مایه یک اثر صحنه‌ای است و سطح کیفی نمایشنامه می‌تواند تا حدود زیادی تضمین‌کننده موفقیت یک نمایش یا باعث اجرایی ضعیف و پیش پاافتاده شود.

گزینش نمایشنامه های نامناسب آفتی است که دیوار یک اثر نمایشی را تا ثریا کج می برد و باعث می شود تلاش های بعدی یک گروه نیز آنچنان که باید به ثمر ننشیند. البته ممکن است یک کارگردان خوب و خبره به واسطه توان اجرایی و بهره گیری از بازیگرانی توانا و عوامل پشت صحنه ای همدل و بادانش بتواند ضعف ها و کاستی های یک متن ضعیف را تا حدودی برطرف کند یا با دراماتورژی و برگردان قابل فهم تر آن دستی روی اثری ناپخته بکشد.

اما این امر تا حدودی قابل رفع و رجوع است و هیچ گاه جز در موارد استثنایی نمی توان از نمایشنامه ای بی مایه انتظار یک شاهکار تئاتری داشت، ولی نکته اینجاست ... دیدن ادامه ›› که بسیاری از کارگردان های خبره و کاربلد آنقدر هوشیار و آگاه هستند که اعتبار حرفه ای و محبوبیتشان را با دست گرفتن متون ضعیف و سطحی به خطر نیندازند. ​

مورد دیگری که در آسیب شناسی آثار صحنه ای ما قابل طرح و ارزیابی است، به موجی کذایی برمی گردد که هر از گاهی دامن گیر برخی کارگردان های تئاتر می شود و به یکباره شاهد حرکت و هجوم به سمت یک اثر شاخص ادبیات نمایشی یا کلی تر یک نمایشنامه نویس خاص هستیم. گاهی به قدری این اتفاق حتی در سطوح تئاتر حرفه ای ما می افتد که گمان می کنیم آسمان ادبیات نمایشی سوراخ شده و همین یکی دو نویسنده یا نمایشنامه خاص به زمین افتاده اند، این فقط در تئاتر اینجاست که به یک باره همه یاد «هملت» و «مکبث» می افتند یا اریک امانوئل اشمیت و یاسمینا رضا در فاصله زمانی کوتاهی و گاهی همزمان نمایشنامه نویسان محبوب چند کارگردان تئاتر می شوند!

نیل سایمون نمایشنامه نویس معاصر و مشهور آمریکایی و خالق آثاری چون «پسران آفتاب» و «پابرهنه در پارک» که به دلیل نوشتن نمایشنامه «گم شده در یانکر» برنده جایزه پولیتزر شده، یکی از آن نویسنده هایی است که در چند وقت اخیر مورد توجه کارگردانان ایران قرار گرفت.
کورش نریمانی، اما نگاه جذاب تر و متفاوت تری به اثر سایمون دارد و دختر یانکی را با حفظ مولفه ها و بستر اصلی قصه از ذهنیت خود عبور می دهد و رنگی اینجایی و دلنشین به نمایش می بخشد. این کارگردان خلاق و توانای تئاتر پس از کارگردانی آثار شاخص و موفقی چون «جن گیر»، «شوایک»، «دن کامیلو»، «شب های آوینیون» و «والس مرده شوران» سراغ نمایشنامه ای آمریکایی می رود و با بازخوانی این اثر که توسط شهرام زرگر ترجمه شده، نمایشی سراسر مفرح، جذاب و تماشایی خلق می کند که در عین حال واجد حرف ها و نکته های نغزی هم هست و پشت دیوار فضا و شخصیت هایی آمریکایی برخی دغدغه ها و مشکلات جهانشمول ازجمله کشور خودمان را مطرح می کند.



نریمانی نشان می دهد ذائقه مخاطب تئاتر ایران را به خوبی می شناسد و با انتخاب درست متن ـ همان نکته اولیه ای که ابتدا ذکر آن رفت و پاشنه آشیل بسیاری از نمایش های ما محسوب می شود ـ اثری خلق می کند که هم در ارتباط با مخاطب عام موفق است و هم ​ ظرفیت هایی انتقادی و روشنفکرانه دارد. پیوند جهان روشنفکری با زندگی عامه پسند مردم کوچه و بازار که از قلم و نگاه سایمون سرچشمه می گیرد توسط نریمانی تقویت و تماشایی تر می شود.

نریمانی در نهایت موفق می شود با بهره گیری از بازیگرانی خبره و تئاتری و گروهی توانا و کاربلد ،نمایشی خوش ریتم، تماشایی و ماندگار را روی صحنه ببرد و تماشاگران را با رضایتی کامل روانه کند.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر
جام جم آنلاین
خیلی خوب بود
۱۵ شهریور ۱۳۹۴
سلام.بنده دیشب به دیدن این اثر هنری رفتم.بسیار بازیهای خوبی به چشم خورد و لبخند نیز در کنار تفکر و تعمق به موضوع،به لب نشست.
ریتم تند کلام خانم بازیگر و رنگهای مورد استفاده در صحنه به راحتی موضوع را روشن می نمود.
خسته نباشند تمامی عوامل.
جای نقد به خود موضوع نیز هست که البته چون داستان،برگرفته از داستان خارجی میباشد بر نویسندگان و تصحیح گران ما نقدی نیست.
فقط اگر مفهوم عشق را بر اساس نوع داستان،هورمون بداند و ... پس عشق مادرانه و برادرانه و انسان دوستی و ... کجای این مقال میگنجد؟؟؟
در هر حال بازیها به جا و عمل و عکس العملها عالی.نورپردازی عالی و فاصله و فضای تماشاگر و بازیگران حس خوبی داشت
موفق باشید.
۱۹ شهریور ۱۳۹۴
با عرض سلام و خسته نباشید
واقعا ممنونم از نمایش عالیتون
ما که خیلی کیف کردیم
هر سه نفر با اجرای عالیشون باعث شدن حسابی سر کیف بیایم
امیدوارم از شبهای بعد جای خالی توی سالن نباشه
۲۰ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
به آگاهی می‌رسد امکان خرید روزهای تازه این نمایش در تیوال فراهم شد
مجتبی مهدی زاده و آرمان نیازی این را خواندند
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید
به آگاهی می‌رسد خرید اینترنتی این نمایش از ساعت ۱۲ ظهر روز یکشنبه ۸ شهریورماه آغاز خواهد شد
وحید هوبخت، نورمندی و F L این را خواندند
بقیه عوامل چرا اسامیشان نمی باشد.
۱۰ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا وارد شوید