همینک تیم پشتیبانی تیوال از طریق چت آنلاین و ایمیل در خدمت شماست و موقتا پاسخگویی تلفنی متوقف شده‌است. اطلاعات بیشتر
تیوال نمایش هیپولیت
S3 : 13:12:47
امکان خرید پایان یافته
  ۰۹ تا ۱۸ تیر ۱۳۹۵
  ۲۱:۰۰
  ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
 بها: ۲۵,۰۰۰ تومان

: اوریپید
: فرزاد امینی
: بهرام عباسی فرد، الناز اسماعیل زادگان، ساناز پور دشتی، محمد رضا فرزام، سرور خسروانی، مجید جور، سروش حایری

: پارمیس امینی
: بهناز علی آبادی
: آیدا فرشادی
: حامد حکیمی
: کارمینا بورانا اثر کارل اُ رف، رکوییم جوزپه وردی، رکوییم آلفرد شنیتکه
: فرزاد امینی
: فرزاد امینیکارهای پیشین تیاتر پرومته (کارگردان: فرزاد امینی):
- پروا- آبان ۱۳۸۵ تالار مولوی
- منشاء همه نابود کنندهایت یک چیز بیشتر نیست- اردیبهشت ۱۳۸۶، جشنواره تیاتر دانشگاهی
- حکایت حیات سه‌ سگ و خیابان و شب- اردیبهشت ۱۳۸۷، جشنواره تیاتر دانشگاهی
- مکبث- ۱۳۸۹ جشنواره تیاتر دانشگاهی، کاندید بهترین کارگردانی/فرهنگسرای بهمن ، شهریور ۱۳۹۰
- من از سگ بودنم چیزهای جدیدی فهمیده بودم- مرداد ۱۳۹۲ خانه هنرمندان، سالن استاد انتظامی
- آه شهلا این گاوی که جلوم داره راه میره اسمش داوده _ دی ۱۳۹۳ خانه هنرمندان ایران. نمایشخانه استاد انتظامی
- عشق سال های وبا _  تیر ۱۳۹۴ ایرانشهر، سالن استاد سمندریان

نکته مهم: تماشاگران محترم دقت نمایند به دلیل تعمیرات در خیابان شهریار، امکان استفاده از پارکینگ مجموعه بنیاد رودکی و محدوده خیابان شهریار به عنوان پارکینگ فعلا وجود ندارد.

گزارش تصویری تیوال از نمایش هیپولیت / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش هیپولیت / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» سفیر یونان به تماشای «هیپولیت» نشست

» «هیپولیت» به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود

» «هیپولیت» شنبه هم به روی صحنه می رود

» "هیپولیت" به تالار حافظ می آید

مکان

خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، روبروی تالار وحدت، سالن حافظ
تلفن:  ۶۶۷۵۶۰۴۳


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
چند سطری در مورد اوریپید نویسنده نمایشنامه ( برگرفته از ئکی پدیا)
اوریپیدبه خدایان همچون انسان‌هایی می‌نگرد که برای رسیدن به اهداف خویش به دروغ و فریبکاری دست می‌یازند، اما در پایان تمامی خدعه‌ها و نیرنگ‌هایشان برملا می‌گردد. وی ایزدان را موجوداتی پست و قابل نفرین می‌نمایاند. خدایان علی‌رغم قدرت اساطیری خویش، برای رسیدن به هدف، به هر وسیله‌ای توسل می‌جویند. بدین ترتیب اوریپید ایشان را از قله خودکامگی افسانه‌ای تا به پایه موجودی فریبکار به زیر می‌کشد. حتی گناه آدمیان را نتیجه نیرنگ ایزدان می‌داند و این اعترافی است که از زبان آرتمیس باز گفته می‌شود: «هرگاه خدایان مقرر کنند، آدمیان ناگریز دست به گناه می‌زنند... !»
اوریپید به فرد اراده بخشید و قدرت خدایان را که تعیین‌کننده سرنوشت انسان بود، تضعیف نموده تقدیر آدمی را به خود او وا می‌نهد ... دیدن ادامه » و این عقیده را مطرح می‌کند که دست هیچ ذی‌شعوری در سرنوشت انسان دخیل نیست. وی نقش تقدیر را از زندگانی نفی کرده، عامل تصادف و اتفاق را سازنده تقدیر بشر می‌داند. همان‌گونه که بردگی را نه حکم طبیعی فرد، بلکه نتیجه تصادف می‌داند.
اوریپید بر قدرت اساطیری خدایان خط بطلان می‌کشد و از زیان تسئوس، خرافات و غیبگویی را به باد تمسخر گرفته، تکیه بر آن را عملی دور از عقل می‌انگارد و برای تمامی رخدادها در پی دلایل عقلانی است و به عاملی به نام معجزه خدایان اعتقادی ندارد.
اوریپید نویسنده‌ای آزاداندیش بوده و معتقد است اگر چه می‌توان زبان و قلم را به بند کشید، لیکن اندیشه را نمی‌توان در حصارها و باورها محصور کرد. هیپولوتوس می‌گوید: «زبانم سوگند خورده، اما ذهنم آزاد است». این سخن اعتراض تماشاچیان را برانگیخت.

منبع ویکی پدیا
دوستان عزیز
اجرای مجدد هیپولیت در تئاتر مستقل
هرشب ساعت21
لینک فروش بلیط:http://tik8.com/theater/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%DB%8C%D9%BE%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-97/#/
مکان اجرا: تئاتر مستقل تهران - سالن اصلی (دو سویه)

نویسنده: ... دیدن ادامه » اوریپید
۲۹ تیر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
هیپولیت را دوست دارم با سه "کاشکی"

اول اینکه کاشکی ویدئو آرت در اثر گنجانده نمی شد چراکه به نظر من وصلۀ ناجوری بر کلیّتِ کار بود و درست در اوجِ داستان، مخاطبان را از فضایی که با زحمتِ بسیارِ بازیگران ساخته شده بود ناگهان به بیرون پرتاب کرد بدون آنکه حاصلِ خاصی داشته باشد. حتی اگر قصد داشت به تکرارِ هیپولیتهای معاصر اشاره کند همچنان غیرضروری و ناموفق بود و بدونِ آن نیز مخاطب مرتکب تعمیم می شد.

دوم اینکه کاشکی طراحی لباس و گریم با حوصلۀ بیشتر و به نحو شایسته تری صورت می پذیرفت. فکر می کنم این مهم بخصوص در مورد افرودیته و آرتمیس که از عالمِ معنا بودند ضرورتی روح افزا برای نمایش می توانست باشد.

سومین و مهمترین کاشکی به متن بر می گردد که ای کاش نویسنده به تبعیت از اوریپید پرسوناژِ آرتمیس را زن می نوشت! چراکه او الهۀ نجابت است و او بود که موردِ ... دیدن ادامه » عشقِ هیپولیت واقع شده بود و همین پیوند باعثِ پشت کردنِ هیپولیت به افرودیته و فدر بود. در واقع آرتمیس نقطه مقابلِ افرودیته است ولی متن آرتمیس را تغییر جنسیت داده بود و نجابت را به جوانمردی بدل ساخته بود و بدینوسیله برجستگیِ عشق میان او و هیپولیت را از میان برداشته بود درحالیکه وجهِ تمایزِ قصۀ هیپولیتِ اوریپید با سیاوشِ شاهنامۀ فردوسی در همین ایفای نقش و نبرد میان الهگان است و نه فدر و تزه به مثابه سودابه و کیکاووس! این اتفاق در دراماتورژی را من اصلاً نپسندیدم.

با همۀ آنچه عرض شد، و در روزگاری که برخی هنرمندانِ عزیز حاضر نیستند به ایفای نقش هایی که 50 کالری از ایشان بسوزاند، به احترامِ هنرمندیِ بازیگرانِ سختکوش و متعهدِ هیپولیت و موفقیتِ متن در مواردی، سعی می کنم نمایش را دوست بدارم و از تمامیِ عوامل سپاسگزارم.
کیان گرانقدر ممنون از این اشتراک, متاسفانه من فرصت نکردم نمایش رو ببینم.
۱۸ تیر ۱۳۹۵
بانو نجاتی ارجمند خوشحالم که هیپولیت نگاه زیبا و رضایت شما را جلب نمود و از عنایتی که در مطلبتان به ابهامات بنده مبذول داشتید متشکرم.
۱۸ شهریور ۱۳۹۵
کیان عزیز ، مانا باشید.
۲۰ شهریور ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نگاه نو و ذهنیت خلاق کارگردان هیپولیت به لحاظ فرم ، برجسته ترین نکته در نمایش مذکور می باشد . تسلط گروه بازیگران بر روی حرکات تن و نیز میمیک صورت از مواردی است که به تماشاگر نوید دیدن اثری متفاوت را می دهد . هیپولیت به روایت فرزاد امینی ، یکی از بهترین اتفاقات هنری تئاتر این روزهاست . تبریک به کارگردان اثر و گروه تئاتر پرومته .
ابرشیر و رومینا خلج هدایتی این را خواندند
afsoon66، Marillion، رضا تهوری و مریم رودبارانی این را دوست دارند
دوستان عزیز
اجرای مجدد هیپولیت در تئاتر مستقل
هرشب ساعت21
لینک فروش بلیط:http://tik8.com/theater/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%DB%8C%D9%BE%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-97/#/
مکان اجرا: تئاتر مستقل تهران - سالن اصلی (دو سویه)

نویسنده: ... دیدن ادامه » اوریپید
۲۹ تیر ۱۳۹۷
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
دوست داشتمی بسیار و بزرگ. جذابیت و تأثیرگذاری هیپولیت مانند بسیاری از نمایش های اخیر نه از ابزار صحنه و تکنیک های آنچنانی است، نه از خطابه های جلوه فروشانه، نه از سه چهار جمله ی تند و تیز. شعر شاملو یا چند عبارت از اخوان هم اگر استفاده شده چنان در خدمت اجراست که بیشتر به نظر می رسد ادای دینی به این بزرگان باشد نه تمهیدی برای آشنایی زایی.
هیپولیت اوج خلاقیتی است که تا مرزهای وسواس و شوریدگی پیش رفته و اجرا که تمام می شود تماشاگر را به این فکر می اندازد که واقعاً این همه دقت و زحمت و چنین اجرای فوق العاده ای برای تنها 9 روز؟ یا حتی 90 روز! برای تماشاگر امروزی؟ که به بسیار کمتر از این هم قانع است؟
صمیمانه می نویسم که آقای امینی به شما و گروهتان افتخار می کنم.

پ.ن: اگر از دیدن شبه تله تئاترها خسته شده اید و دلتان می خواهد واقعاً تئاتر ببینید، گویا تنها ... دیدن ادامه » 4 اجرا مانده است.
نیلوفر ثانی و علی.م این را خواندند
شهرزاد فیروزبخت، سارا حائری، afsoon66 و رضا تهوری این را دوست دارند
مچکرم
۱۷ تیر ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به آگاهی می‌رساند امکان خرید بلیت روزهای جدید این نمایش فراهم شد.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
این کار از نظر فرم تقریبن جزو کارهای درجه ی یک کشور هست اش و شکی نیست که امینی فرم رو به خوبی مسلطه... ترکیب ویدیو آرت با تاتر هم مناسب بود.
اما چرا نصف نمایش بازیگرها خوابیده دیالوگ رو بیان می کنن که با توجه به لحن نمی فهمیم چی می گن؟!!
داستان پیچیده ای مثل هیپولیت باید کمی بیشتر روشن بشه و داستان بیان بشه وقتی یه تراژدی طولانی رو به اجرا می گزاریم باید اجزای اون هم به همون تناسب کوتاه بشه از وسط درام تقریبا تایم حقیقی تراژدی اجرا می شد که با توجه به ضرب آهنگ بسیار کند و غیر اکتیو شده بود.
بازی ها فوق العاده و میمیک های خوبی می دیدم اما نحوه بیان دیالوگ ها اونها رو گنگ کرده بود.
تکرار بعضی از دیالوگ ها به نظر من بی معنی و ملال آور بود.
لباس ها جالب المان دار و پویا بود.
استفاده از نمادهای کاتاکالی (دختر با فیگور الهه های هندی) ابتکار جالبی بود ولی زیاد ... دیدن ادامه » استفاده شده بود.
در کل این کار به نظر من بسیار ارزش دیدن داره ... یه تاتر به معنی تاتر
نه یه صندلی و شومینه که همه دور هم بشینن و دیالوگ بگن
میزانسن - فرم _ بازی و ویدیو آرت رو تو این کار ببینید
afsoon66 و الهام. ب این را خواندند
رضا تهوری این را دوست دارد
با توجه به میزان تسلط بازیگران بر بدن ها و بیان شان، و در بسیاری موارد فاصله گرفتن با زمین -در همان حالت خوابیده- برای جلوگیری از ایجاد پژواک، حس کردم جایی که دیالوگ ها خیلی قابل تشخیص نبود، قرار بر همین بوده.
۱۵ تیر ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رضا آشفته - نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی
روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار
نقدی فرمالیستی بر اجرای هیپولیت با طراحی و کارگردانی فرزاد امینی روزگار نفرین شدن مردمان ناپرهیزگار

رضا آشفته: گاهی دگرگونی متون کلاسیک که بر پایه ارائه فرم و ساختار نوین انجام می شود، برای مخاطب چالش بیشتری را به همراه دارد که آیا آن را بپذیرد یا ردش کند؟! در اجرای هیپولیت فرزاد امینی نیز بر اساس درام اوریپید مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. نگارنده نیز به دنبال کشف این مسیر متفاوت برآمده و به ناچار اتکایش بر نقد فرمالیستی است که در آن چند و چون متن کلاسیک اوریپید و اجرای مدرن فرزاد امینی را بررسی کند.

هیپولیت نمایشی دربارۀ یک عشق ممنوعه است که در آن فدر، همسر تزه (پادشاه) به پسر خوانده اش، هیپولیت بنا بر خواست آفرودیت، الهۀ عشق و شهوت علاقه مند می شود و فاش شدن این عشق ترس بر جان فدر می اندازد که خود را بکشد و برای برحذر ماندن از هر نوع بدنامی و تهمتی نامه ای می نویسد برای تزه که هیپولیت به او نظر داشته و برای در امان ماندن دست به خودکشی زده است. تزه هیپولیت را لعن و نفرین می کند که مرگ او را به دنبال دارد و...



فرزاد امینی بنابر نمایشنامۀ هیپولیت اثر جاودانۀ اوریپید نمایش خود را ساخته و پرداخته است و چندان هم وفادار به آن متن نیست چون هم متن اوریپید را دگرگون کرده و هم چندان وفادار به رئالیسم خاص اوریپید نیست و از آن نگاه روان شناسانه نیز خبری نیست.



اوریپید در آن روزگار زیستن اش در یونان باستان و پس از آن نیز همواره در آماج تهمت و تحسین های بسیار قرار داشته است و یکی از مخالفان سرسختش همانا آریستوفان، کمدی نویس بوده است و هدفش این بود که مردم را متوجۀ متون رمانتیک خودش کند و «آنان را به دشمنی با شیوۀ رئالیست اوریپید، که برای مردم آن دوره تازگی داشت، برانگیزد. اوریپید در نمایشنامه های خود، فرمانروایان تبعید شدۀ مأیوس و افسرده و در جامه های ژنده را نشان می داد... قهرمانان اوریپید با لهجۀ عامیانه با یکدیگر سخن می گفتند... اوریپید با نمایشنامه های خود سیل اشک از دیدگان تماشاگران جاری می ساخت.» (اوریپید، ۱۳۹۴: ده و یازده)

... دیدن ادامه »

فرزاد امینی نمی خواهد متکی به متن باشد و یا آنچه را از آن استنباط می شود، در اجرایش رعایت کند. این تخطی یا به چالش کشیدن فرم و زبان نوعی دراماتورژی است که در آن نکته هایی از بیرون به متن تزریق شده و شیوۀ اجرایی نیز بنابر خواست کارگردان است که سر سازگاری با متن کلاسیک ندارد و در اینجا به دلایلی موجه احساس می شود که زمانه ما می طلبد که چنین بشود.



همین طور باید دربارۀ اوریپید بدانیم که «نزد اوریپید بالاخره، پرسناژ ظاهرا همۀ استقلال خود را به دست می آورد. آنگاه خط شکافی ظاهر می شود بین جنایات ناشی از سرشت خاص انسانها و قضاوت خشنی که توسط خدایانی اعمال می شود که تظاهر به ندانستن محرک های هر کدام می کنند... پس بسیار طبیعی است که بیان تراژیک به سوی روان شناسی و رئالیسم تحول می یابد، یا مضافا، به سوی توهم شگفتی ها (هلن). ولی اوریپید، علی رغم علاقۀ آشکارش به کلمات قصار عاقلانه، به کشف مرزهای عواطف عاشقانه و انتقامجویانه (هیپولیت، مده، هکوب) و هیجان های لجام گسیخته و هوسناک (ایفی ژنی در اولیس) علاقه مند می شود. خدایان نیز با وحشت مجذوب این عواطف ویرانگر شده اند (باکانت ها) و این، به طور عجیبی آنها را به انسانها نزدیک می کند.» (ماری توماسو، ۱۳۸۶: ۴۸ و ۴۹)



در اینجا فقط وفاداری نسبت به عواطف عاشقانه و انتقام جویی شده است که البته باز هم خط مشی واقع گرایانه ای بر آن حاکم نیست بلکه در این اشارات زبانی است که همچنان تاکید بر بیان شاعرانۀ حس و حال فدر است و تاکیدات آفرودیت که از او می خواهد در ابراز عشق بکوشد و چندان مصلحت اندیشی و عقل گرایی را برای شوم بودن یک رابطۀ ممنوعه لحاظ نمی کند. به هر روی پیامدش هم خودکشی اوست که این نیز منجر به تهمت تزه به هیپولیت می شود که به حریم خصوصی و جنسی اش تعرضی شده و از خدایان می خواهد که نفرین اش کنند. نتیجه نفرین هم خروج و تبعید هیپولیت از کشور است که در مسیر با چپ کردن ارابه اش به دلیل هجوم یک گاومیش و رم کردن اسبها، هیپولیت زخمی می شود و بنا بر خواست آرتمیس، الهۀ شکار، او را به کاخ می آورند و به تزه اثبات می شود که هیپولیت پرهیزگار و با تقواست و به بهتانی ناروا دچار نفرین و مصیبت شده است و در کنار تزه جان می دهد.



آنچه در آثار اوریپید جلب توجه می کند، گرایش شدید او به روان شناسی است. و این روان شناسی هم اغلب از طریق بررسی و تحلیل رفتار شخصیتهای زن موجود در آثارش به عمل می آید؛ این شخصیتها اغلب رنج دیده و عصیانگر هستند و به هیچ روی تحمل تبعیضات و نارواییها را نمی کنند و بی محابا به فوران احساسات خود میدان می دهند. در تراژدیهای اوریپید، نسبت به اسلاف خود، نوعی رئالیسم زودرس مشاهده می شود که گاه بسیار جالب توجه بوده و شاید از همین رو است که بسیاری سرآغاز زوال تراژدی یونانی را در آثار دیده اند. این ادعا شاید صحت داشته باشد، اما آیا نمی توان آنچه را که زوال و انحطاط نامیده اند، در واقع نوعی بدعت و نوآوری یا دست کم شروع یک نوآوری دانست؟ (محرمیان معلم، ۱۳۸۵: ۲۲)

این روان شناسی بنابر فرم اجرایی فرزاد امینی کنار زده می شود و در اینجا ابعاد انسانی و فلسفی برجسته می شود چون ماهیت درونی انسانی محور بحث نیست بلکه ماهیت رابطه ها و تناقضات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی در این طغیان زنانه برجسته می شود و از سوی دیگر از آن نگاه تلخ و ضد زن اوریپید نیز کاسته می شود چون در متن لحاظ شده امینی به آن سخنرانی ضد زن اوریپید در متن هیپولیت پرداخته نشده است و بنابر نوع گفتارها و پندارها در متن فعلی چنین تفکری به اذهان تراوش می شود که تعدیلی در نگرش به زنان اعمال شده که به هیچ طریقی انگار با جنس مخالف نمی خواهد کنار بیاید.



برای اوریپید، همان طور که آندره بونارد* می گوید:«نشانۀ دور از دسترس و بسیار مطمئن نیروهای تراژیک در اعماق قلب انسان نهفته است. پس او می کوشد نور شعر را به همین اسرار مکتوم وجود ما بتاباند؛ اسراری که بعدها روانشناسی فرویدی با وضوح بیشتری از آن سخن می گوید.» (لکلرک و د سولیر، ۱۳۸۱: ۶۲)



ما دیگر ماهیت عشق را به لحاظ تاکیدات روان شناسانه فروید که بر غریزۀ جنسی (عشق و هوس) استوار است، در این فرارویی با اجرای فرزاد امینی نخواهیم دید، بلکه احساس گناهی که انسان را به انزوا و خودکشی می کشاند و نفرین و بلایای آسمانی که می تواند نظرگاه متافیزیکی و اخلاقی باشد که مبنای دینی دارد، برایمان برجسته سازی می شود و البته که ماهیت حقیقی تئاتر یونان و به ویژه نظرگاه اشیل و سوفوکل از چنین خاستگاهی برخوردار است و اوریپید نسبت به این نگاه مسیر دگرگونه ای را در پیش گرفته است که می تواند مبنای آغاز نمایشنامه نویسی نوین از اواخر قرن نوزدهم محسوب شود، که در آن رئالیسم و روان شناسی دو محور اصلی است در متون هنریک ایبسن و آگوست استریندبرگ که ایشان آغازگران نمایشنامه نویسی مدرن در جهان شده اند.



فرزاد امینی در اتکای به حرکات موزون و بر گرفته از کابوکی و کاتاکالی و کرئوگرافی نوین درصدد است که اجرایی مدرن و با حال و هوای نئواکسپرسیونیستی ایجاد کند. او پشت به داده های متن اوریپید جهان خود را تدوین می کند و در مداری دیگر بر آن است نوع مواجهه را تغییر دهد.



کاتاکالی نمایشی هندی با ۳۰۰ سال سابقه است که در آن «به موضوعاتی همچون شهوت و خشم و غضب خدایان و شیاطین و یا عشق و نفرت شخصیتهای فراطبیعی می پرازد» (علیرضا احمدزاده، ۱۳۸۹: ۴۵) این همان موضوعات مطروحه در هیپولیت را تداعی می کند که مناسبتهای موضوعی در شکل مشترک نیز تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر می دانیم که «بازیگران کاتاکالی رقصندگانی ماهر هستند و با پانتومیم و لباس های سنتی رنگی زیبا و آرایش های غلو شده به اجرا می پردازند.» (همان) که در اجرای هیپولیت چنین حس و حالت و تکنیکی به راحتی مشاهده می شود. رقصندگان ماهرانه حضور دارند و بسیار سخت با بدنهای روان و منعطف در جهت میزانسنها و ارائه فضاسازی فعال هستند. گریمها اغراق آمیز است و لباس ها هم نیز حالتی سنتی و کهنه به خود گرفته اند که البته باز هم غلوآمیز بودن را می رساند. کابوکی نیز یک نمایش جذاب ژاپنی است که از قرن ۱۷ در آن کشور شکل گرفته و در نیمه دوم قرن ۱۹ کامل شده است که در آن «تلفیقی از رقص، موسیقی و ملودرام است.» (همان، ۴۳) در کابوکی هم اجرا بر متن اهمیت می یابد و در اجرای فرزاد امینی هم چنین هدفی به شکل برجسته نمایان می شود چنانچه متن اوریپید به روایت و دلخواه فرزاد امینی پیش می رود و در آن شعرگونگی و بیان دیکلمه گونه ابزار کارآمدی است که اجرا خود بیانگر حال و هوایی باشد و متبادر کنندۀ فضایی غریب است. در آن عشق عامل نفرت و حاکمیت مرگ در فضایی رعب آور اتفاق خواهد افتاد. کلمات همچنین در بازنگری کرئوگرافی نوین مدنظر امینی، از هم پاشیده شده است و نه معنای ضمنی بلکه در ایجاد حرکت وابسته به فضاسازی است که به گونه ای غیر مستقیم ادراک خواهد شد. شاید هم نوعی رابطۀ کشف و شهودی بر آن دلالت می کند که این هم دقیقا پیامد توجه و تاکید بر خود رقص است که نمی خواهد با صراحت بیان همراه باشد و این در لفافه قرار گرفتن مفاهیم است که مسیر مواجهه را تغییر می دهد. به هر روی از تلفیق این سبکها و شیوه های غربی و شرقی است که اصل و اساس هیپولیت نیز به ناچار رو به تغییر خواهد رفت و ما می دانیم که پیامدش نیز درک و دریافتی متفاوت است و چه بسا برخی با این رویکرد مخالفت کنند چون آن روال عادی تر اوریپید را بر این پیچش فرم و نگرۀ افزونترِ امینی بهتر می دانند.



در اجرای فعلی که دو سویه است، گاهی در انجام حرکات خطی که رو به شمعهاست و مخاطب در طرفین است، بخشی از میمیکهای چهره و حرکات نادیده انگاشته می شود و این ضعف با حرکات چرخشی یا ایستاده بر سه رخ نمایان خواهد شد. همچنین برخی صداسازی ها مانند دایه چندان منطقی نیست و حتا شنیده نمی شود. با آنکه صدای سگ هم نامفهوم است؛ شاید به دلیل سگ بودنش توجیه پذیر است و در مواردی بازی با صداها که هر بازیگر مونولوگش را در چند حس و حالت و لحن ارائه می کند، بازی اش هم برجسته می شود. هر چند حرکات و یان بدنی آنان بسیار دلپذیر است.



منابع:



احمدزاده، علیرضا، فرهنگ واژگان تئاتری، تهران، نشر افراز، چ اول، ۱۳۸۹.

اوریپید، هلن و سه نمایشنامه دیگر، برگردان محمد سعیدی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چ دوم، ۱۳۹۴.

لکلرک، گی و د سولیر، کریستف، ماجراهای جاویدان تئاتر، برگردان نادعلی همدانی، تهران، نشر قطره، چ اول، ۱۳۸۱.

ماری توماسو، ژان، درام و تراژدی، برگردان نادعلی همدانی، تهران، نشر قطره، چ اول، ۱۳۸۶.

محرمیان معلم، حمید، تراژدی، مجموعه مقاله، تهران، انتشارات سروش، چ دوم، ۱۳۸۵.


http://theater.ir/fa/61458
الهام. ب این را خواند
afsoon66 این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش نامه «هیپولیت » نوشته «اوریپید» اَز تراژدی هایِ جذابی اَست کِه بَر اساس فرم بدن بازیگران، عواطف وَ خشم ها بِه مخاطب منتقل می شود

فرزاد امینی کارگردان نمایش «هیپولیت » دَر مصاحبه با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نمایش نامه این اثر بیان کرد: نمایش نامه «هیپولیت » یکی اَز تراژدی هایِ اوریپید، روایتگر جوانمردی اَست کِه شرارت اجتماع آن را احاطه کرده وَ دَر نهایت بِه او را نیستی وَ تباهی می کشاند وَ البته آنچه کِه فرد را بِه نیستی وَ تباهی کشانده مروت وَ جوانمردی اش بود.

وی ادامه داد: این اثر تراژدی بسیار زیبایی اَست کِه بَرای نخستین بار اجرا می شود. نمایش «هیپولیت » دهمین کار گروه تئا تر «پرومته» اَست کِه بِه مدت هفت ماه بَرای اجرای آن تمرینات مداوم انجام دادیم. امینی افزود: خشم وَ عواطف اَز طریق حرکات جسمانی ... دیدن ادامه » بازیگر بَر روی صحنه بِه مخاطب منتقل می شوَد وَ فیگور وَ فرم بدن بازیگران دَر این نمایش بسیار اهمیت دارد. این شیوه اجرایی هم براساس نمایش نامه شکل گرفت. همچنین لحظات دراماتیک هم بِه واسطه حرکات بدنی منتقل می شود.

وی بیان کرد: تغییرات بنیادی دَر نمایش نامه شکل نگرفت اما متن را بازنویسی کردم. دَر کل دراماتورژی کار با خودم بود وَ اَز 9 تیر بِه مدت ده شب دَر تالار حافظ اجرا خواهیم داشت.

نیلوفر ثانی، پرندیس و bahar z این را خواندند
afsoon66، ذوق زده و الهام. ب این را دوست دارند
درود
مدت زمان نمایش چقدره و امکانش هست یک سانس زودتر هم گذاشته شود؟
۱۱ تیر ۱۳۹۵
آقای تهوری عزیز پیج کار هیپولیت در اینستاگرام عکس هستش hippolytus_theatre
۲۱ تیر ۱۳۹۵
ممنونم بهرام عزیز
۲۲ تیر ۱۳۹۵
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید