تیوال نمایش کمدی جیجک علیشاه
S2 : 19:28:27
  ۰۷ مرداد تا ۰۳ شهریور ۱۳۹۴
  ۱۹:۳۰
 بها: ۱۲,۰۰۰ تومان

: ذبیح بهروز
: رحمت امینی
: (به ترتیب حروف الفبا): ابوالفضل حاجی علی خانی٬‌ پویان درزی٬‌ مسعودشاکرمی٬‌ احمدصمیمی٬ رضاعموزاد٬ فرامرزقلیچ خانی٬ پیمان کرامت٬ امیرکربلایی زاده٬ فرزین محدث٬‌ مسعودمیرطاهری

: اسماعیل خلج
: فرشاد منظوفی نیا
: شهرام نجاتی
: گروه عکاسان "تیاتر آنلاین"
: میترا صالحی
: علی بهرامی
: شقایق فرشته
: میترا اسماعیلی
: امیرحسین شفیعی٬ علی بهرامی٬‌ میلاد حاجی زاده٬ هیوا امینی٬ اکبر قهرمانی
: عماد دولتی
اجرای کمدی ایرانی"جیجک علیشاه" در حقیقت ، تلاشی است برای احیای یکی از نمایشنامه های کمدی ایرانی نوشته ی "ذبیح بهروز" که برمبنای شیوه ها و شگردهای نمایش سنتی ایران (تقلید) و شناخت نسبی تیاتر وارداتی تنظیم شده است و به نقد مناسبات دربار و حکومت می پردازد اما آنچه مرا برآن داشت تا پس از دو نوبت "اجراخوانی" در تالار حافظ و جشنواره نمایشهای آیینی-سنتی اقدام به اجرای کامل آن در تالار سنگلج کنم، ادای دین به نمایشنامه نویسانی چون ذبیح بهروز است که حدود صدسال پیش وبا بضاعتهای آن دوران ، آثاری چون "جیجک علیشاه" را نوشتند که هرچند با نگاه امروزی، دارای قواعد محکم دراماتیک ازجمله ساختار نمایشی ، شخصیت پردازی و دیالوگ نویسی نیست ، بااین وجود، معرف حرکتی پراهمیت برای تحول نمایش کمدی ایرانی است. گروه نمایش ما تلاش کرده است ضمن وفاداری به متن ،جذابیت های اجرایی اثر را برمبنای بداهه گویی بازیگران، برجسته سازد و بادعوت جمعی از بهترین بازیگران تیاتر که در نمایش کمدی تجربه های موفقی دارند، تماشاگران را در تالار خاطره انگیز سنگلج ، با یک اثر کمدی کاملا ایرانی شاد و سرگرم سازند.

گزارش تصویری تیوال از نمایش جیجک علیشاه / عکاس: بابک حقی

... دیدن همه عکس ها »

گزارش تصویری تیوال از تمرین نمایش جیجک علیشاه / عکاس: علیرضا قدیری

... دیدن همه عکس ها »

آواهای وابسته

مکان

پایین تر از میدان حسن آباد، ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت، تماشاخانه سنگلج
تلفن:  ۵۵۶۳۰۸۷۱، ۵۵۶۲۵۴۴۴


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
«جیجک علیشاه» میزبان هنرمندان می شود
نمایش کمدی «جیجک علیشاه» نوشته ذبیح بهروز و کار رحمت امینی در دو اجرای
پایانی خود در روز چهارشنبه 4 شهریور ماه  میزبان هنرمندان خواهدشد.
به گزارش روابط عمومی گروه، نمایش کمدی «جیجک علیشاه» که از 7 مرداد ماه
در تماشاخانه سنگلج با استقبال کم نظیر تماشاگران به روی صحنه رفته است،
روز چهارشنبه 4 شهریور ماه همزمان با آغاز هفدهمین جشنواره نمایش های
آیینی و سنتی، ساعت 30/17 و 30/19 میزبان هنرمندان خواهد بود.
این  اثر نمایش در جهت احیای یکی از نمایشنامه های کمدی ایرانی نوشته
ذبیح بهروز که بر مبنای شیوه ها و شگردهای نمایش سنتی ایران (تقلید) و
شناخت نسبی تئاتر وارداتی تنظیم شده است.
بازیگران این اثر (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از ابوالفضل حاجی علی
خانی٬‌ پویان درزی، مسعود شاکرمی، احمدصمیمی، رضاعموزاد، فرامرزقلیچ
خانی، پیمان کرامت، امیرکربلایی زاده، فرزین محدث،‌ مسعودمیرطاهری. دیگر
عوامل نیز شامل مشاور کارگردان: اسماعیل خلج، طراح صحنه و لباس: فرشاد
منظوفی نیا، آهنگساز: شهرام نجاتی، طراح پوستر و بروشور: میترا صالحی،
مدیر ... دیدن ادامه » تولید: علی بهرامی، مشاور رسانه ای: شقایق فرشته و تبلیغات: میترا
اسماعیلی هستند.
نمایش کمدی ایرانی «جیجیک علیشاه» تا روز چهارشنبه 4 شهریور ماه روی صحنه است.
شماره تماس جهت هماهنگی: 09301317155
مجتبی مهدی زاده این را دوست دارد
اگه میشه بعد از این جشنواره آیینی سنتی چند تا اجرای فوق العاده بزارید مخصوصا" جمعه
۰۲ شهریور ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایش بی ادعا و دوست داشتنی بود. بازی ها خوب بود . خسته نباشید که لبخند به لب مردم می آورید. سالن سنگلج بسیار مرتب و سر وقت برنامه را شروع کرد و نحوه ارائه بلیط به کسانی که رزرو اینترنتی داشتند خیلی عالی بود . بلیط ها داخل پاکت و مرتب ارائه میشد . کاری که در تالارهای بزرگ تر و معروف تر هم اتفاق نمی افتد .
احسان مشعل چی این را خواند
مجتبی مهدی زاده، شکیبا، مهدی.. و محمدعلی این را دوست دارند
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
به شخصه از جناب آقای دکتر رحمت امینی تشکر می کنم که نمایشی سنتی بر پایه تاریخ هنر نمایش ایران را با نگاهی هنرمندانه روی صحنه برده اند. سالن پرجمعیت نمایش نشان از اهمیت ساختار کلاسیک دارد. نوع میزانسنها و بازیهای روان بازیگران ... دیدن ادامه » بسیار عالی بودند و ریتم تند و رد وبدل شدن دیالوگهای مفرح که از شاخصه های این گونه از نمایش است مخاطب را خوب روی صندلی، هم نگه می داشت و هم دلشاد می کرد. جا به جایی وسایل صحنه در هنگام اجرای نمایش هیچ گونه وقفه ای در روند کار ایجاد نمی کرد و این مشخص است که حتی صحنه هم خوب هدایت و مدیریت شده است.
در پایان از همه دست اندرکاران و عوامل پروژه سپاسگزارم...
۲۷ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سیروس همتی پس از تماشای نمایش کمدی "جیجک علیشاه":
در میانه راه رفتن، سخت ترین نوع راه رفتن است


ضمن اینکه امینی به نمایشنامه وفادار بوده است توانسته به خوبی قابلیت
های خود و گروه اجرایی را به آن اضافه کند.
به گزارش روابط عمومی نمایش کمدی "جیجک علیشاه"، سیروس همتی پس از تماشای
این اثر نوشته ذبیح بهروز و کار رحمت امینی در گفت و گو با روابط عمومی
گروه نمایشی گفت: ذبیح بهروز نویسنده قابلی بوده است که همیشه سر زبان ها
خواهد بود زیرا معمولاً نویسنده باید از زمان خودش فراتر باشد که از نظر
من این اتفاق برای او افتاده است.
همتی "جیجک علیشاه" را یکی از آثار مکتوب مرجع در ادبیات نمایشی ژانر
آیینی و سنتی برشمرد و عنوان کرد: یکی ازمواردی که می شود در نگارش این
اثر بر آن خرده گرفت عدم پایان نمایشی مناسب و در خور این اثر و ذبیح
بهروز است و این تنها ایرادی است که بر نمایشنامه "جیجک علیشاه" وارد
است.
وی ... دیدن ادامه » در ادامه گفت: دکتر رحمت امینی یا هر کارگردان دیگری  دو راه حل بیشتر
ندارد؛ یا باید به نمایشنامه وفادار باشد و نعل به نعل متن را اجرا کند
که این اتفاق باعث از دست دادن تماشاگر می شود و یا همچون کارگردان این
اثر، نمایشنامه را آداپته و به روز کرده و برحسب شرایط موجود و با خلاقیت
گروه اجرایی چاشنی هایی به آن بیافزاید تا با سلیقه تماشاگران تماشاخانه
سنگلج هم خون و همسو شود. بنابراین اگر امینی به متن وفادارمی بود
تماشاگر و مخاطب خود را بی شک از دست می داد.
این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر حرکت رحمت امینی را روی خط باریک
برشمرد و گفت: ضمن اینکه امینی به نمایشنامه وفادار بوده است توانسته به
خوبی قابلیت های خود و گروه اجرایی را به آن اضافه کند و البته راه دیگری
نیز وجود داشته است که کارگردان این نمایش نخواسته به آن وارد شود و آن
اینکه رحمت امینی با کلماتی همچون با نگاه یا الهام یا اقتباس از "جیجک
علیشاه" می توانست از متن اصلی نمایشنامه بگریزد و باتوجه به قابلیت های
بازیگران این اثر در بداهه گویی، لذت تماشاگران را از دیدن این نمایش
بیافزاید ولی او به خوبی توانسته است با کارگردانی به جا و دقیق تفاوتی
ایجاد کند بین این اثر و آثاری که در تئاتر آزاد می بینیم.
سیروس همتی در ادامه خاطر نشان کرد: در میانه راه رفتن سخت ترین نوع راه
رفتن است. به این معنی که اگر دکتر رحمت امینی از این سو حرکت می کرد
وفاداری به متن نمایشنامه بود و اگر از آن سو قدم برمی داشت با سلیقه
تماشاگران هم سو می شد. اما او روی خطی گام برداشت که هر دو را به شکل
موازی داشته باشد.
او ضمن تبریک به رحمت امینی و گروه اجراییش گفت: در حالی که کارگردان و
گروه اجرایی این نمایش با این که قابلیت این را داشتند، طرح یا متنی
امروزی را انتخاب کنند یا بنویسند «همانند اکثر کارهایی که این روزها در
تالارهای مختلف تهران می بینیم» اما خود را مقید به انتخاب متنی از دوران
گذشته کردند که باید به این گروه دستمریزاد گفت.
همتی در پایان یادآور شد: انرژی شبی که اجرا را دیدم آن چیزی نبود که انتظارش را داشتم
که قطعاً در آن روز به خاطر از دست دادن هنرمند عزیزمان احمد علامه دهر
بود ومطمئنم در روزهای بعدی این اتفاق نیفتاده است و مورد دیگر در بعضی
وقت ها دیالوگ ها به خوبی شنیده نمی شد که این موارد از کاستی های نمایش
به شمار می رفت.
بازیگران نمایش کمدی "جیجک علیشاه" "به ترتیب حروف الفبا" عبارتند از:
ابوالفضل حاجی علی خانی٬‌ پویان درزی٬‌ مسعود شاکرمی٬‌ احمدصمیمی٬
رضاعموزاد٬ فرامرزقلیچ خانی٬ پیمان کرامت٬ امیرکربلایی زاده٬ فرزین محدث
و مسعودمیرطاهری.
گفتنی است نمایش کمدی "جیجک علیشاه" همه روزه به جز شنبه ها ساعت 30/19
در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه است.
مجتبی مهدی زاده و مهدی.. این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در نشست نقد و بررسی نمایش عنوان شد
«جیجک علیشاه» در خلق کمدی موفق است
http://www.ana.ir/news/44847
مجتبی مهدی زاده و مهدی.. این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
روزنامه ایران
گفت‌وگو با رحمت امینی، کارگردان نمایش «جیجک علیشاه یا اوضاع دربار قاجار»
کارم مرمت تاریخی است

رضا آشفته

نمایش کمدی ایرانی «جیجک علیشاه» نوشته ذبیح بهروز و کارگردانی رحمت امینی، در جهت احیای یکی از نمایشنامه‌های کمدی ایرانی نوشته و اجرا می‌شود. این اثر بر اساس شیوه‌ها و شگردهای نمایش سنتی ایران (تقلید) و شناخت نسبی تئاتر وارداتی تنظیم شده و از 7 مرداد در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته است. امینی که علاوه بر کارگردانی این اثر مدرس دانشگاه نیز هست توجه ویژه‌ای به جذب مخاطب دارد و به نظر می‌رسد که نمایش «جیجک علیشاه» با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. شناخت نسبی تئاتر وارداتی و شگردهای نمایش سنتی از جمله مباحثی است که در رابطه با آن با رحمت امینی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ë چگونه شد که به سراغ یک متن قدیمی ایرانی رفته اید و آن را مناسب برای اجرای عمومی دیده اید؟
این متن نسبتاً قدیمی است و اگر ورود ادبیات نمایشی ایرانی به زبان فارسی را با میرزاآقا تبریزی و شکل‌گیری بهترش را با بهرام بیضایی و اکبر رادی و غلامحسین ساعدی بدانیم در این بین جمعی هستند که متونشان به لحاظ تکنیکی هنوز کامل نیست و اشتباهاتی هم دارند اما اینان اگر نبودند نمایشنامه نویسان پس از خودشان هم هرگز شکل نمی‌گرفت. ذبیح بهروز، کمال الوزاره محمودی و حسن مقدم از این دست نمایشنامه نویسانی هستند که بین این دو گروه قرار گرفته‌اند. من در یکی از کلاس‌های درسم از دانشجویانم خواستم که به سراغ یکی از این طنزپردازان قدیمی بروند و خودم هم تصمیم گرفتم که کاری بکنم و برای همین جیجک علیشاه را انتخاب کردم که دو بار نمایشنامه خوانی شد. یکبار در تالار حافظ و یکبار هم در جشنواره آیینی سنتی دو سال پیش که پس از آن عده‌ای گفتند تو که نمایشنامه خوانی کرده‌ای بهتر نیست آن را اجرا کنی؟ دیدم نمایشنامه خوانی هم با اقبال تماشاگران مواجه شده و افرادی مثل فتحعلی بیگی هم توصیه می‌کنند حتماً اجرایش کن. بنابراین به ذهنم جرقه زد که اگر قرار باشد که کاری کنیم، همان بهتر که آن را در تالار سنگلج اجرا کنم چون بهتر است که احیای آن تالار با اجرای نمایش‌های ایرانی باشد. همه سعی ام این شد که بدون دخل و تصرف آن را به صحنه ببرم و به نظرم به نوعی مصداق مرمت بنای تاریخی در آن صورت گرفته است در عین حال دستی هم بر سر رویش کشیده ایم.
ë اگر بخواهید نمایشنامه جیجک علیشاه را دقیق تر ببینیم چه نکاتی در آن شاخص است که توانسته پس از 90سال همچنان ضرورت اجرایی بودنش را اثبات کند؟
من یک جمله در آخرین مراحل تمرین به ذهنم خطور کرد که اکنون هم در تراکت‌های تبلیغاتی از همان استفاده کرده ام: مردمی حدود صد سال پیش به جمله هایی می‌خندند که حالا هم به همان چیزها بلکه بیشتر هم می‌خندند. آن موقع مثل همه کمدی‌ها این متن از جمله کمدی‌های انتقادی بود. این کمدی، انتقاد از وضعیت دربار قاجار می‌کند و عنوانش دقیقاً این است؛ جیجک علیشاه یا اوضاع دربار قاجار. در واقع ضعف دربار از حوزه مدیریت مملکت گرفته تا به اصطلاح رقابت‌ها بر سر قدرت در آن پرداخته شده است. شخصیت کریم شیره‌ای دلقک دربار را شاید به این دلیل به کار گرفته که بازی نقد قدرت را ساده و همه فهم انجام می‌داده است و حالا انتظار و تحلیل خودم هم همین بوده است که کمدی انتقادی اجرا کنم. از آن مهم تر پرداختن به ساختار تقلیدهایی است که کریم شیره‌ای از بنیانگذاران آن بوده است. به همین دلیل مجبور شده ام که برخی از کلمات را به ناچار تغییر دهم برای اینکه شوخی هایش در زمانه ما مفهوم شده باشد. اما شاکله اثر همچنان نگهداری شده است و فقط شوخی‌ها و نکات طنزش برای جلب توجه مخاطب امروز تغییر داده شده است.
ë آیا جیجک علیشاه مهم ترین اثر نمایشی ذبیح بهروز است؟
این مهم ترین نمایشنامه اوست و علاوه بر آن در شب فردوسی هم نمایشنامه‌ای را اجرا کرده است. او آدمی با سواد بوده و دامنه مطالعات وسیعی داشته است.
ë آیا متن جیجک علیشاه با جعفر خان از فرنگ برگشته حسن مقدم که هر دو هم کمدی اند، برابری می‌کند؟
اشاره ... دیدن ادامه » درست کردید که این دو متن به لحاظ نوع شخصیت پردازی و نحوه دیالوگ نویسی و ساختار کمدی که متکی بر کلام و موقعیت هستند، به هم شباهت هایی دارند و البته تفاوت هایی بین آنها هم هست. اگر بخواهم برای تجربه دوم سراغ کاری بروم حتماً همین جعفرخان از فرنگ برگشته حسن مقدم را کار خواهم کرد. علی حاتمی هم بر اساس آن یک فیلم سینمایی ساخته است و همچنان می‌شود بر اساسش نمایشی در خور تأمل ساخت. اگر در ابتدا به سراغ ذبیح بهروز رفتم به این دلیل است که او نسبت به حسن مقدم ناشناخته تر است.
ë در حقیقت با انجام این اجراها یک کار پژوهشی انجام می‌دهید؟
دقیقاً نوعی پژوهش قبل از اجراست که به اصطلاح مخاطب امروزی ما متوجه قوت‌های درام خودمان بشود و برای مثال خودم بارها بازخوان متون نمایشی در جشنواره‌های مختلف بوده ام که به سیصد- چهارصد متن می‌رسد که از آن بین، سیصد و اندی متن بسیار ضعیف تر از جیجک علیشاه است. در این باره نکته‌ای هست که باید در این زمینه به آن بپردازم و با این کار دانشجویان و علاقه مندان به تئاتر را متوجه متون در خور تأمل ایرانی کنم. این شاید راهی برای تقویت ادبیات نمایشی باشد چون متأسفانه این متون قدیمی خوانده نمی‌شود و حتی متون خارجی روز هم خوانده نمی‌شود.
ë چه ویژگی هایی در متن جیجک علیشاه وجود داشت که آن را مناسب دیدید برای کار کردن؟
سؤال خوبی است چون جیجک علیشاه حد فاصلی بین نمایش سنتی ایرانی و تئاتر غربی وارداتی است و در عین حال ساختار درست و حسابی و دیالوگ‌های جذاب ندارد و زمانی که می‌خواستم آن را کار کنم برخی بی‌رودربایستی گفتند که آن را کار نکن. وقتی هم خواستم آن را کار کنم چند تا بازیگر به احترامم آمدند و اما بعد دو سه نفری خداحافظی کردند. ما برای آن نمایشنامه خوانی 14 تا 16 جلسه تمرین چهار ساعته گذاشتیم. خودمان کم‌کم دیدیم داریم به بنیان‌های کمدی ایرانی نزدیک می‌شویم و همه اذعان کردند که کار را خیلی دیر باور کرده‌اند. البته خودم این را باور داشتم با آنکه دو سه تا کارشناس تئاتر گفتند این کار را نکن و به اجرای عمومی نبرش. اما خواستم این ریسک را بکنم و به هر حال اعتقادی دارم که به همین دلیل هم ریسک می‌کنم و باور داشتم که یک کار صد در صد بکر و قابل دفاع خواهد شد.
ë چگونه است که ما در شناخت داشته هایمان کوتاهی می‌کنیم و اصلاً نظری به گذشته نداریم، در حالی که در تمام دنیا رسم بر این است که روی بسیاری از کارهای قبلی شان مطالعه و پژوهش مدام انجام می‌شود؟
تو خودت در سؤالت پاسخ هم دادی که منظورم ملتی است که گذشته خودش را مرور نمی‌کند و متأسفانه در آینده اش به مشکل برمی خورد. من خودم نزدیک به سه دهه در تمام بخش‌های تئاتر بوده ام. چه مدیریت و دبیری، چه تدریس و چه نوشتن واجرا و دانش این هنر را آموخته ام و با دانش دارم می‌نویسم. متأسفانه خیلی‌‌ها با آنکه دانش این کار را در دانشکده‌ها آموخته‌اند اما نوشته هایشان خیلی ضعیف تر از 100 سال پیش است واین وضعیت نگارش ما را با فاجعه روبه‌رو می‌کند. اینها مطمئناً متن ایرانی و خارجی کم خوانده‌اند در حالی که باید بدانیم چه داشته ایم و باید آنها را بخوانیم. هم دانشجویان و هم صاحبنظران را می‌خواهم با دیدن جیجک علیشاه متوجه خودشان کنم و این اتفاقی است که باید رقم بخورد.
ë آیا تأکید خاصی هست که حتماً باید جیجک علیشاه در سنگلج اجرا شود؟
بله. اگر می‌خواستند که این را در ایرانشهر اجرا کنم دقیقا نمی‌توانم بگویم آن را ترک می‌گفتم بلکه ابتدا پیشنهاد می‌کردم که در سنگلج اجرا شود و بعد به ایرانشهر می‌بردم...
ë دلایلی برای این اصرار دارید که حتماً باید ابتدا در سنگلج اجرا شود؟
تالار سنگلج مخصوص این نوع متون ایرانی است و در این سالن که برای تئاتر ایرانی طراحی شده است سه تا سویه هست. اول اینکه، سویه دراماتورژی برای ایجاد شکل و شمایل باید از فنون نمایش‌های سنتی خودمان بهره گرفت چنانچه در نمایش هزار شلاق احسان ملکی چنین چیزی رعایت شده است. دوم اینکه، به دنبال احیای شکل مرسوم هستم که باید با تغیراتی جزئی به اجرا در آید. سوم اینکه، به نظرم یک سویه دیگر هم هست، و این موضوعی است و اینکه وقتی ایده‌ای داشتیم در حوزه هنری به دنبال ایجاد کارگاه پژوهشی هستیم که به اصطلاح بشود با متد و روش آنچه به عنوان نمایش اجرا می‌شده است برای امروزی‌ها بازسازی و اجرا کنیم. کار من در واقع مرمت است که برای امروز هم قابل استفاده باشد. در هزار شلاق عناصر نمایش‌های ایرانی و شیوه‌های اجرایی اش به کار گرفته شده که در نهایت اجرایی تازه را پیش رویمان قرار دهد و این شیوه ترکیبی است.
ë بازیگران را چگونه آماده کرده‌ای که در فضای نمایش‌های ایرانی کار کنند چون متأسفانه ما در دانشکده‌های تئاتر شیوه‌های اجرایی و بازیگری نمایش ایرانی را آموزش نمی دهیم؟
من سراغ بروبچه‌های با تجربه و منعطف رفته ام. گروهی که با آنها کار می‌کنم 70 درصد از همان ابتدا با من بودند تا اجرا و طی فرآیند دو ساله که تا همین شهریور ماه دو سال از زمان برگزاری جشنواره آیینی سنتی می‌گذرد،همراهم مانده‌اند. برای مثال امیر کربلایی‌زاده بازیگر بسیار خلاقی است و عمدتاً بازی کمدی انجام می‌دهد و نمونه کارهای مشابه اش را فرزین محدث داشته است و در کارهایش کاملاً مشهود است. حتی مسعود میرطاهری انتخاب جالبی است چون هم کمدی امروزی انجام داده و هم در متنی از میرزاآقا تبریزی بازی کرده است. ابوالفضل حاجی علی خانی هم بازیگر خلاقی است. من به اینها آزادی داده‌ام هر چه دوست دارند در صحنه بکنند و مدام اتود بزنند و توانسته ام بازی هایشان را رتوش کنم. یعنی هیچکس را محدود نکرده ام و مدام رتوش انجام داده ام و هنوز هم این رتوش‌ها در روزهای نزدیک به اجرای عمومی ادامه دارد. البته این روزها به سیاق نمایش‌های ایرانی به دنبال برخورد با تماشاگر هستیم که شاخصه نمایش ایرانی است.
ë بنابراین بازیگران رها بوده‌اند برای جست‌و‌جو و کشف؟
بله! از همان ابتدا با بازیگران قرار گذاشتیم از آنچه اتود کرده‌اند براحتی دل بکنند چون آنها این مشقها را شیرین می‌دانند و دل کندن برایشان سخت است. اما باید از همه این لحظات بامزه دل کنده شود و نباید بازیگر با بسنده کردن به بازی اش لطمه بزند. از آن سو باید با تحلیل درست و مشخص شخصیت نمایشی را بشناسد و به درستی بازی اش کند. می‌دانم که فرم ایرانی بسیار سخت است اما سعی کرده ام بر این فرم هم غالب شویم.
ë در زمینه استفاده از موسیقی ایرانی آیا به نتیجه دلخواه نزدیک شده اید؟
هنوز به موسیقی دلخواهم نرسیده ام و تنها دلیلش هم مشکلات اقتصادی است که مانع از حضور یک گروه موسیقی برای نواختن در سر اجرا می‌شود. اما احتمالاً برای این نمایش از تنبک و سازهایی چون سه تار و سنتور بهره‌مند خواهیم شد. متأسفانه در این ساعتهای مانده به اجرا معلوم نیست که ما چگونه از پس این کار برخواهیم آمد.
ë مشکلات اقتصادی مانع می‌شود؟
صدر در صد! بازیگرها خودشان بنابر خواست قبلی شان می‌آیند اما گروه موسیقی باید به لحظ مالی تأمین باشد. اما بازیگران می‌مانند و با تو همراه می‌شوند که شاید به نتیجه بهتر برسند.
ë نکته پایانی؟
جیجک علیشاه را به امید معرفی کمدی ایرانی در تلفیق با تئاتر وارداتی کار کرده ام امیدوارم که تماشاگرانش هم بیایند و آن را ببینند و من به هدفم برسم.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
یادداشت احمد پورنجاتی پس از تماشای نمایش کمدی "جیجک علیشاه"
احمد پور نجاتی از مدیران اسبق فرهنگی کشور، شب گذشته پس از تماشای نمایش
کمدی "جیجک علیشاه" نوشته ذبیح بهروز و کار رحمت امینی که این روزها با
استقبال قابل توجه مخاطبین روبه رو است، یادداشتی را منتشر کرد.
به گزارش روابط عمومی گروه نمایشی، متن یادداشت بدین شرح است:
" درودهای گرم؛
بامدادتان به نیکی و روشنی؛
دیشب را التزام موکب همایونی در تماشاخانه سنگلج به تماشای تیاتر «جیجک
علیشاه» گذراندیم!
کلی خندیدیم و چه بسا به رغم میل کارگردان محترم، در بزنگاه هایی از
اجرا، دچار تداعی با اوضاع زمانه ی خود نیز شدیم!
از بخت یاری من، دیشب بلافاصله پس از اجرای نمایش، به همت «کانون ملی
منتقدان تاتر» و با حضور کارگردان "رحمت امینی" و برخی بازیگران و جناب
ناصربخت، به نقد این اجرا پرداخته شد و نکته هایی از ضعف و قوت آن بیان
شد.
این ... دیدن ادامه » نمایش کمدی موزیکال، برگرفته از نوشته «ذبیح بهروز» متعلق به دوران
نونهالی "نمایشنامه نویسی ایرانی پس از مشروطه" است. کتاب جیجک علیشاه را
در سال ها پیش از دوران دبیرستان، خوانده بودم. نوعی روایت طنزگونه و حتی
هجوانگیز از اوضاع ومناسبات مضحک دربار قاجار و متولیان حکومت.
از جناب کارگردان و همه بازیگران این نمایش، سپاسگزاری می کنم و البته
برخی کاستی ها را چه در ادبیات متن بانویسی شده ی نمایش و چه روزآمد کردن
آن و نیر میزانسن و ناپیوستگی ها در اجرای برخی بازیگران را به حساب
"تازه دم بودن چای" و برخی ملاحظات و محدودیت ها و البته خودسانسوری ها
می گذارم.
پیشنهاد می کنم به پاس "هنر نمایش ایرانی و تماشاخانه سنگلج" و برای دمی
شکفتن گل لبخند، بروید تماشایش کنید!"
اسماعیل خلج، جواد انصافی، سیروس همتی، حسن وارسته، محمد خاتمی، سیدعظیم
موسوی و ... از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این اثر نمایشی نشسته
اند.
بازیگران نمایش کمدی "جیجک علیشاه" "به ترتیب حروف الفبا" عبارتند از:
ابوالفضل حاجی علی خانی٬‌ پویان درزی٬‌ مسعود شاکرمی٬‌ احمدصمیمی٬
رضاعموزاد٬ فرامرزقلیچ خانی٬ پیمان کرامت٬ امیرکربلایی زاده٬ فرزین محدث
و مسعودمیرطاهری.
گفتنی است نمایش کمدی "جیجک علیشاه" همه روزه به جز شنبه ها ساعت 30/19
در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه است.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
 

نوزدهمین نشست از زنجیره نشست های دوشنبه های نقد تئاتر کانون ملی منتقدان تئاتر ایران با همکاری مرکز هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد:

عرفان پهلوانی، مدیر نشست های دوشنبه های نقد تئاتر با اعلام این خبر گفت: هجدهمین نشست از فصل نوین برنامه های دوشنبه های نقد تئاتر کانون ملی منتقدان تئاتر ایران که از مهر 1393 آغاز شده است و با حمایت مرکز هنرهای نمایشی برگزار می شود، به امید خدا دوشنبه 12 مرداد 1394 با حضور «دکتر محمدحسین ناصربخت» و «عرفان پهلوانی» به نقد و بررسی نمایش «جیکجک علیشاه» به نویسندگی «ذبیح بهروز» و کارگردانی «دکتر رحمت امینی» خواهد پرداخت. این نمایش ساعت 19:30 و در تماشاخانه ی سنگلج به صحنه می رود.  
کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در نظر دارد تا با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در راستای گسترش کمی و کیفی نقد حضوری تئاتر کشور و با یک برنامه ریزی ... دیدن ادامه » منظم و دقیق، در قالب برنامه ی «دوشنبه های نقد تئاتر» هر هفته با حضور منتقدان عضو این کانون و عوامل اجرایی نمایش ها به نقد و بررسی یکی از نمایش های روی صحنه بپردازد.
نشست نقد و بررسی نمایش «جیکجک علیشاه» پس از اجرای این نمایش و با حضور «دکتر محمدحسین ناصربخت» و «عرفان پهلوانی» انجام خواهد شد.
ورود به این نشست ها برای تمامی علاقه مندان به فرهنگ و هنر آزاد است.کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در نظر دارد تا با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در راستای گسترش کمی و کیفی نقد حضوری تئاتر کشور و با یک برنامه ریزی منظم و دقیق، در قالب برنامه ی «دوشنبه های نقد تئاتر» هر هفته با حضور منتقدان عضو این کانون و عوامل اجرایی نمایش ها به نقد و بررسی یکی از نمایش های روی صحنه بپردازد.
نشست نقد و بررسی نمایش «جیکجک علیشاه» پس از اجرای این نمایش و با حضور «دکتر محمدحسین ناصربخت» و «عرفان پهلوانی» انجام خواهد شد.
ورود به این نشست ها برای تمامی علاقه مندان به فرهنگ و هنر آزاد است.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
«جیجک علیشاه»، حرکت یک مدیر بر مرز تئاتر هنری و آزاد
جیجک علیشاه
خبرگزاری تسنیم: یکی از مسائلی که همواره مورد بحث بوده است مرز بین تئاتر هنری و تئاتر آزاد است، حالا رحمت امینی از مدیران تئاتر کشور نمایشی را روی صحنه برده است که به نحوی عبور او از این مرز باریک است.http://mobile.tasnimnews.com/fa/news/1394/05/10/815966
مهدی.. این را خواند
مجتبی مهدی زاده و علی اصغر شیرازیان این را دوست دارند
تئاترِهنری ؟ تئاترِآزاد ؟ آزاد ازچه ؟ ازجمله بانیانِ این مرزبندی(؟) ها یکی همین جنابِ رحمتِ امینی است که درواقع بانی نوعی ازپاک کردنِ صورتِ اصلی مسئله ی تئاتراست . درهرحال امیدواریم که به هرنحوی ازاین مرزِ باریک بگذرند ومسبوق باشند که هزارنکته ی باریکترازمو ... دیدن ادامه » درهمین بدعت هاو مرزبندی های اینچنینی است که تئاترِمارا دُچار خود کرده وقص علیهذا!
۱۰ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امیر کربلایی زاده در گفتگو با مهر:
وزیر دوّاب «جیجک علیشاه» هستم/ تماشای اثری ۹۲ ساله
http://www.mehrnews.com/news/2869878/وزیر-دو-اب-جیجک-علیشاه-هستم-تماشای-اثری-۹۲-ساله
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
جلسه نقد و بررسی نمایش کمدی"جیجک علیشاه"
شنبه 10 مرداد ماه با حضور کارگردان و چندتن از بازیگران در برنامه مجله تاتر شبکه 4 سیما
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
امشب نمایش را تماشا کردم و از هنرپیشگان و بازیگران این نمایش تشکر می‌کنم؛ ممنون زحمت بسیار کشیده‌اید. با عرض پوزش خدمت عزیزان؛ بنده نقدی به طراحی لباس این نمایش داشتم و آن اینکه بهتر نبود برای کفشهای عزیزان بازیگر نیز فکری می‌شد؟ تا آنجایی که من دقت کردم هر کدام از ایشان کفش متفاوتی به پا داشتند که با لباس سنتی و کلاه و قبایشان چندان سازگار نبود. حتی یکی دو نفر از عزیزان با قبای سنتی؛ کتانی ورزشی رنگی پوشیده بودند که اصلن شایسته نبود. به نظرم شاید بهتر بود که برای همهٔ بازیگران گیوه‌های یک دست و ارزان قیمت سفید رنگ تهیه می‌شد و آنکه تنی چند از بازیگران با رعایت نقش ایشان پابرهنه هنرنمایی می‌کردند که با فضای نمایش بسیار نزدیک بود.

البته نمی‌دانم و احتمال ضعیف می‌دهم که شاید چون نمایش کمدی بود؛ می‌خواستند با تضادی که در کفش و لباس سنتی به ... دیدن ادامه » وجود آوردند، مایه‌ای از طنازی به نمایش بی‌افزایند. که در این صورت نقص از درک این حقیر می‌باشد.

ممنون می‌شوم اگر عزیزان دست اندر کار این نمایش یا آگاهان و هنرپیشگان توضیحی در اینباره ارائه دهند.
سلام

علیرضا هستم،
امیدوارم حالتان خوب باشد.

دلم میخواهدامروز یک تئاتر شاد ببینم،
میتوانید یک کار شاد به یک هموطن معرفی کنید؟
امیوارم تا عصر این پیام را ببینید و پاسخ دهید.

با سپاس
۰۸ مرداد ۱۳۹۴
سلام آقای یزدی،

امیدوارم خوب باشید.

دیشب رفتم تئاتر جیجیک رو به پیشنهاد شما دیدم،
اونقدر که به عوض شدن حال و هوام کمک کنه خوب بود.

چقدر خوبه که شمااینجا هستید و به ادمهایی مثل من کمک میکنن تا یه عصر فرهنگی خوب رو داشته باشن.

اگه ... دیدن ادامه » همه مثل شما باشن وضعیت تئاتر و کلا فرهنگ ایران خیلی بهتر میشه.

با سپاس
آق پسر (علیرضا)
۰۹ مرداد ۱۳۹۴
سپاس از محبت شما. امیدوارم تماشای نمایش تیاتر و مطالعهٔ نمایشنامه؛ بخشی از اوقات فراغت شما بشود که یکی از بهترین لذتهای دنیا است. شاد باشید.
۱۰ مرداد ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اجرای ویژه نمایش کمدی "جیجک علیشاه" ویژه عکاسان روز سه شنبه 6 مرداد ماه ساعت 19/30 در تماشاخانه سنگلج.
علی اصغر شیرازیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
رحمت امینی؛ در نشست رسانه‌ای نمایش "جیجک علیشاه":
قصد ندارم پیشنهاد جدیدی به تئاتر کمدی کشور ارائه کنم

اگر جامعه‌ی دانشگاهی و حرفه‌ای تئاتر کشور، عنایت بیشتری به شاخه‌ی
نمایش ایرانی داشته باشد، در جذب مخاطب و ترویج تئاتر به معنای اخص کلمه،
موفق‌تر خواهیم بود.
به گزارش روابط عمومی نمایش، رحمت امینی؛ کارگردان نمایش "جیجک علیشاه"؛
صبح امروز، دوشنبه پنجم مرداد ماه در نشست رسانه‌ای اجرای این اثر، با
بیان این مطلب، گفت: بدنه‌ی تئاتر با معضلات مختلف و متعددی دست و پنجه
نرم می‌کند که البته برای برون رفت از این مشکلات، نیازمند حمایت است اما
نمایش ایرانی می‌تواند تئاتر را به سبد خانوارها بیاورد و از مشکلات
تئاتر، بکاهد.
وی ادامه داد:‌ گرچه این روزها تعداد نمایش‌های بر روی صحنه قابل توجه
است و در شبکه‌های مجازی و اجتماعی مختلف، صحبت از تئاتر، زیاد است اما
عمده‌ی تماشاگران، هنوز اهالی تئاتر و مخاطبین خاص هستند؛ ولی نمایش
ایرانی ... دیدن ادامه » می‌تواند مخاطبان بیشتری را به بدنه‌ی تئاتر جذب کند.
امینی که نمایش "جیجک علیشاه" نوشته‌ی ذبیح بهروز را از هفتم مردادماه 94
در تماشاخانه‌ی سنگلج به صحنه می‌برد در این‌باره، عنوان داشت: در تاریخ
نمایش‌نامه‌نویسی کشور، دهه‌ی 40 با ظهور نویسندگانی چون بیضایی و ساعدی
و رادی و امثال ایشان، درام‌نویسی به دوران اوج خود رسید اما پیش از این
دوره نیز نویسندگانی مانند ذبیح بهروز نیز بودند که آثار قابل تاملی
نوشتند.
وی افزود:‌ دو سال پیش از دانشجویان خود در دانشگاه، خواستم تحقیقی در
مورد نمایش‌نامه‌نویسان قدیم و صد سال پیش داشته باشند و قطعه‌ای از آثار
ایشان را نمایش‌نامه‌خوانی کنند. من هم در این راستا نمایش‌نامه‌ی "جیجک
علیشاه" نوشته‌ی ذبیح بهروز را در تالار حافظ و بعد از آن در جشنواره‌ی
آیینی سنتی، اجرا‌خوانی کردم. وقتی استقبال از این کار توسط دوستانِ
اساتید خودم و نیز عموم مردم دیدم تصمیم گرفتم، متن را برای اجرای صحنه
آماده کنم.
این پژوهشگر اضافه کرد: در اجرای "جیجک علیشاه" بنیانِ متن، عوض نشده اما
به نوعی در ساختار، مرمت شده و دیالوگ‌ها نیز کمی امروزی شده است. به
طوری که فکر می‌کنم اگر ذبیح بهروز امروز نیز به تماشای نمایش متن
اصلی‌اش می‌نشست، همین تغییرات را لحاظ می‌کرد.
وی با بیان این‌که هیچ ادعایی در اجرای این اثر ندارد، تصریح کرد:‌ در
اجرای این اثر هیچ ادعایی ندارم و قصد ندارم پیشنهاد جدیدی به تئاتر کمدی
کشور ارائه کنم اما می‌خواهم بگویم متونی که در صد سال پیش نوشته
شده‌اند، گاه خیلی بهتر از نمایش‌نامه‌های امروزی است. من سال‌هاست که
بعنوان بازخوان متون در سِمَت‌ها و جشنواره‌های مختلف حضور داشته‌ام و
آثار زیادی را از پیر و جوان تئاترمان خوانده‌ام اما بدون هیچ تعارفی
می‌گویم تعداد نمایش‌نامه‌ های خوب ما بسیار کم است. به گونه‌ای که با
وجود انتشار این همه نمایش‌نامه، باز هم کارگردان‌ها مدام به دنبال متن
مناسب ایرانی هستند.
امینی درباره‌ی کارگردانی نمایش‌های کمدی نیز اظهار داشت: کارگردانی
نمایش‌های کمدی بخصوص نمایش‌های کمدی ایرانی بسیار سخت است. اجرای آثار
چنان است که گویی کارگردانش هر لحظه امکان سقوط دارد اما من این ریسک و
خطر را پذیرفته‌ام هرچند از سوی دوستانی هشدار می‌شنیدم که این کار را
نکنم. گرچه ادعایی در کارگردانی نمایش‌های کمدی ندارم اما معتقدم می‌توان
بدون به خطر انداختن ارکان اخلاقی جامعه، کمدی خوب به صحنه بُرد.
وی ادامه داد: کارگردانی نمایش‌های ایرانی، قواعد صلبی متون غربی را
ندارد و دشواری کارش هم در همین است. از سوی دیگر تقریبا هیچ کتابی در
مورد کارگردانی نمایش‌های ایرانی منتشر نشده و کمتر در این باره سخن،
مکتوب شده و کمتر دانشگاهیان ما به آن پرداخته‌اند اما حتی اگر دانشجویی
در این عرصه، مطالعه و تحقیق و کار کرده ‌است در همه‌ی عرصه‌های
کارگردانی تئاتر موفق ظاهر شده که نمونه‌ی بارز آن سید محمد مساوات است.
این کارگردان تئاتر همچنین در مورد خط قرمز‌های نمایش‌های کمدی اظهار
داشت:‌ همانطور که گفتم معتقدم در اجرای هر نمایشی باید ارکان اخلاقی و
عرفی جامعه و نیز شأنیت تک‌تک تماشاگران حفظ شود. نباید صحبت‌ و جوک‌هایی
که متعلق به جمع‌های دو نفره است بر روی صحنه گفته شود. از این رو با
توجه به روحیه‌ی اخلاق‌گرای خودم، خطوط قرمز لازم را در اجرای نمایش
رعایت کرده‌ام اما به هر حال بازیگران نیز در بداهه، خلاقیت خود را دارند
و حتما اولین اجرا با آخرین اجرای نمایش تفاوت‌هایی خواهد داشت.
وی در مورد بازیگران "جیجک علیشاه" نیز گفت: گرچه نمایش ما بازیگر چهره،
به معنای سینمایی‌اش ندارد اما بازیگران صاحب‌تجربه و خوبی در کارمان
هستند که در کارنامه‌ی هنری خود،‌ توانایی‌هایشان را در کار کمدی ثابت
کرده‌اند. بازیگرانی همچون امیرکربلایی‌زاده، فرزین محدث، ابوالفضل‌
حاجی‌علی‌خانی و مسعود میرطاهری بازیگران توانمندی هستند که تا این‌جای
کار بدون هیچ چشمداشتی، خلاقانه با گروه همراه بوده‌‌اند.
رحمت امینی با بیان این‌که خودش در کسوت هنرمند و مدیر در تئاتر کشور
فعال است، تصریح کرد: وقتی قرار است نقدی از مدیریت تئاتر کشور انجام دهم
خودم را نیز خطاب قرار می‌دهم اما مهترین مشکل تئاتر کشور این است که
توجه به تئاتر از سطح مدیریت خودش بالاتر نرفته. منظور آن‌که اگر تئاتر
مورد حمایت مجلس و هیات دولت نیست به این خاطر است که هنوز ظرفیت هنر
تئاتر را نشناخته‌اند و بیشتر از این‌که از توانمندی‌های تئاتر خبر
داشته‌ باشند، شنونده‌ی حواشی و مشکلات آن بوده‌اند. بسیاری از این
عزیزان به تماشای هیچ تئاتری ننشسته‌اند و فقط بر اساس شنیده‌ها برای
اوضاع تئاتر تصمیم گرفته‌اند که این، اصلا خوب نیست.
وی ادامه داد: اگر نمایندگان، وزراء و مسئولین صدا و سیما بیشتر هنر
تئاتر را بشناسند، اوضاع تئاتر کشور بهتر می‌شود. تئاتر نیازمند حمایت
است و باید هنرمندان و مدیران برای تولید تئاتر خوب بجنگند. من به شخصه،
تلاش‌های آقای شفیعی؛ مدیرکل اداره هنرهای نمایشی؛ را برای عبور از این
وضعیت می‌بینم و از حمایت‌های ایشان متشکرم اما همه باید برای بهتر شدن
اوضاع بجنگیم.
امینی در پایان با تکرار این جمله که ادعایی در کارگردانی آثار کمدی
ندارد و نمی‌خواهد توقعات از اثر او بالا برود گفت:‌ امید زیادی دارم که
"جیجک علیشاه" مورد استقبال مخاطبین و تماشاگران تئاتر قرار بگیرد و اگر
اجرای نمایش موفقیت آمیز باشد، بعد از اجرای سنگلج، در صورت پیشنهاد،
اجرای این اثر را حتی به شهرستان‌ها نیز خواهم بُرد.
گفتنی است نمایش "جیجک علیشاه" نوشته‌ی ذبیح بهروز و با کارگردانی رحمت
امینی از هفتم مردادماه- ساعت 19:30- در تماشاخانه‌ی سنگلج به صحنه
می‌رود.
عوامل اجرای این نمایش به شرح زیر است:
بازیگران: (به ترتیب حروف الفبا): ابوالفضل حاجی‌علی‌خانی٬‌ پویان درزی٬‌
مسعودشاکرمی٬‌ احمدصمیمی٬ رضاعموزاد٬ فرامرزقلیچ خانی٬ پیمان کرامت٬
امیرکربلایی‌زاده٬ فرزین محدث٬‌ مسعود میرطاهری

مشاورکارگردان: اسماعیل خلج
طراح صحنه و لباس: فرشاد منظوفی نیا
موسیقی: شهرام نجاتی
طراح پوستر و بروشور: میترا صالحی
طراح نور: امیر ترحمی
طراح چهره‌پردازی: فریبا نورشعاع حسینی
عکس: تئاترآنلاین
مدیر تولید: علی بهرامی
مشاور رسانه‌ای: شقایق فرشته
تبلیغات: میترا اسماعیلی
گروه کارگردانی: امیرحسین شفیعی٬ علی بهرامی٬‌ میلاد حاجی‌زاده٬ هیوا
امینی٬ اکبر قهرمانی
خبر خوب: اجرای این نمایش قطعی شد. علاقه مندان همینک می توانند برای خرید بلیت اقدام نمایند.
علی اصغر شیرازیان این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بی صبرانه منتظرم این اثر رو ببینم.
بی مبالغه، آثار به نمایش درآمده در تماشاخانه سنگلج، بی بروبرگرد ارزش دیدن دارند.
از مدیران، فعالان نمایشی این تماشاخانه و دست‌اندرکاران بی‌نهایت سپاس‌گزارم.