تیوال نمایش خانمچه و مهتابی
S3 : 05:13:17
  ۰۵ اردیبهشت تا ۲۰ خرداد ۱۳۹۰
  ۱۹:۳۰
 بها: ۷,۰۰۰ تومان


: محبوبه بیات، سوده شرحی، افسون دلخواه، حمیدرضا هدایتی، الهام شکیب، آرش بدرطالعی، حسین طاووسیان، ایمان افشاریان، رویا بختیاری، اشکان صادقی و گیلدا احمدی
: حمیدرضا هدایتی
: نیما گودرزی
: حسین طاووسیان، افسون دلخواه
: پیرزنی 88 ساله به نام خانجون در خانه سالمندان رویاها و خاطرات گذشته خود را مرور می‌کند و...

مکان

تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن:  ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
درود بر شما،

روزها در گذرند و روزگار برای آدمیان و موجودات دیگر نقش ها می آفریند و میزان سنها تعیین می کند،گاهی آدمی از عهده نقش بر می آید و گاه ناباورانه آن را نمی پذیرد اما او باید بازی کند و سعی در بهترین بودن را داشته باشد،آدمی نسل به نسل رشد می کند و بقایی بر جای می گذارد که این چرخه زنجیروار تا زمانی نا معلوم ادامه خواهد داشت،چون درختی شاخه ها پدید آمده و بدین صورت شجره نامه ای شکل می گیرد،
حال زمانی که این "انسان"شکل دیگری از زندگی را تجربه می کتد ناخداگاه در صدد حرکت به سمت ادامه زنجیر و درواقع"تولد" انسانی دیگر بر می آید،حال اگر او نباشد بعضا مشکلاتی در "خانواده"بوجود خواهد آمد...



"خانمچه و مهتابیِ"مسعود دلخواه،
ساعت 19:30 تالار چهارسو،


در حضور نگاههایی کنجکاو و نگاهی کنجکاوتر از آنِ خود،در جایگاهی با عنوان تماشاگر می نشینیم،

نوایی از جنس کوچه باغ های خاطره و سرشار از طراوتی کهنه تارهایی که مشتاقانه در صددند تا شنیدن را معنا کنند،طنین می اندازد،
خانجون در جامه ای سپید و کلامی از گذشته شروع به گرفتن قالبی کرده که " او " را برای منِ تماشاگر تفسیر می کند،
پرستار ... دیدن ادامه » مهربانش که گاهی غرولند دارد،گاهی به حرفهایش گوش می سپارد و گاهی موارد لازم برای بهبود را به او متذکر می شود در کنارش نقش آفرینی می کند،
"سوده شرحی"پرستاری که صدای دل انگیزش ترانه ای زیبا را نجوا می کرد و بعضا تماشاگرانی نیز او همراهی می کردند،
هنوز هم دوست دارم در آن جایگاه بنشینم و برایم بخواند...


زمان به گذشته و بسوی زوج هایی متفاوت از لحاظ مادی و اخلاقی، سوق پیدا می کند،
در گذر این دقایق، خستگی کماکان نزدیک و نزدیکتر می شد،که ناگهان "گلین" این واژه را به فراموشی می سپارد،
"رویا بختیاری" با بیانی رسا ،جذاب و دلپذیر و تمرکزی قوی،هنرنمایی زیبایی را برایم به یادگار گذاشت،
زلزله ای که در حین این روایت سرد،گرمایی جان افزا بخشید،البته "آموتی" نیز در کنار "گلین" کم نگذاشت،زوجی سرشار از انرژی،با بازی باورپذیر و زیبا،


روایت داستان همچنان ادامه داشت،
در انتها "اشکان صادقی" برای تماشاگر نقش بازی کرد و تمامی قندِ ذوق بوجود آمده از زوج پیشین را نقش بر آب کرد،
براستی چرا اشکان،سامان نبود و فقط نقش بازی می کرد؟؟؟
اشکان صادقی عزیز، نباید نقش بازی کرد باید در قالب آنچنان فرو روی که سامان باشی نه اشکان با ادای سامان،
آری،اَدای سامان...

. . .
روایت رو به اتمام است و خستگی از چهرهایمان هویداست،
سوت پایان بازی را می فشارند و دست های تماشاگران شروع به نواختن می کند،
پله های نمایش زندگی را یکی پس از دیگری طی می کنیم و
این فضا را ترک می گوییم...
نور،دکور،لباس و ....را می سپاریم به دیگری...

"خانمچه و مهتابی"
گریبان حوصله امان را ستاند و واژه خستگی را بر جای نهاد،



امید آنکه روزی ساعاتی نمایشی تماشاگر را بر جای میخکوب کند و پس از اتمام،به این بیاندیشیم که دقایقی بیش نمایش طول نکشید...
*چون نمایش ...*
تئاتر یعنی "تنوع سلیقه"،
دوستانی نظراتی غیر داشتند که جمع همان نظرات مرا برای مرتبه دوم فریفت،
درواقع سلایق متفاوت است...

در هر صورت تمامی عوامل این کار خسته نباشند...
۱۲ خرداد ۱۳۹۰
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
اگه نمایش زیبای رویا بختیاری نبود همون وسطای نمایش خوابمون میگرفت
به نظر من اجرای مسعود دلخواه به مراتب منطقی تر و حساب شده تر از اجرای پیشین این نمایش توسط هادی مرزبان است و می توان گفت که کمبود جذابیت های بصری مشکلی است که تقریبا در اجرای کارهای اکبر رادی پیش می اید . اکبر رادی نویسنده ی بزرگی است ، اما شخصیت تئاتری ... دیدن ادامه » ندارد . خوشبختانه مسعود دلخواه به هر شکلی سعی در جذاب کردن نمایش نکرده است و همانند هادی مرزبان در دام لودگی نیفتاده است .
۰۹ خرداد ۱۳۹۰
برای من هم اونطور که انتظار داشتم جذابیت نداشت و کمی خسته کننده بود...
شایدم من متوجه نشدم!
۱۰ خرداد ۱۳۹۰
من که خوابیده بودم
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من این نمایش رو برای بار سوم دیدم...واقعا زیباست..بازی های حیرت انگیز ایمان افشاریان،اشکان صادقی ،سوده شرحی، رویا بختیلری ..دیالوگ های بسیار روان و در عین حال تامل بر انگیز...نمره ی این نمایش با این قیمت بلیط بسیار ناچیز از نظر بنده بیست...
البته که شیرین..نه سخت...!ممنون از شما دوست خوش ذوق
۰۶ خرداد ۱۳۹۰
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
عذر میخوام تو خط اول "یه کم هوا گرم بود " کمش" جا افتاده!!
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
سلام دوستان نمایش رو دوست داشتم آخرای نمایش یه هوا گرم بود و خسته شده بودم اما در کل طراحی صحنه و بازی همه بازیگران خوب بود و بازیگر نقش گلین خیلی خوب و عالی نقشش رو ایفا کرد. همینطور بازی خانم بیات در نقش خانم جون و ایمان افشاریان هم خوب بودن!سوده شرحی هم به نقشش مسلط بود.کار گردانی هم عالی بود.در نهایت به تمام گروه خسته نباشید می گمو امیدوارم موفق باشن.به دوستان عزیز هم پیشنهاد می کنم اگر تونستید کار رو ببینید به یه بار دیدنش می ارزه.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
واقعاً ازت متشکرم بابک جان. توضیحاتت کامل و جامع بود. حتماً کارهای دیگه از استاد رو هم که گفتی تعیه میکنم.
محمد مهدی ندّاف این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
احسان جان این نمایشنامه 2 بار چاپ شده یک با نشر "آگرا" بار دیگر نشر "قطره" عزیز خودمان آن را چاپ کرده که دومی به راحتی از کتابفروشیهای انقلاب و حتی کافه تریای تئاترشهر قابل تهیه است اما تاکید میکنم علاوه بر این "نمایشنامه دروان بازنشستگی استاد" حتما شاهکارهایی همچون "پلکان"،"مرگ در پاییز" و "ارثیه ایرانی" را بخوانی تا حسرت بخوری که چرا این گروه کاربلد انرژیش را صرف اجرای آن شاهکارها نکرده!
محمد مهدی ندّاف این را خواند
شقایق نیک اختر این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بچه ها کسی هست که بتونه به من بگه من چطور میتونم متن نمایشنامه این کار رو داشته باشم؟!
محمد مهدی ندّاف این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به نظر من هم نمایش خوبی بود محصوصاً بازی های دوستان عالی به نظر می اومد
محمد مهدی ندّاف این را دوست دارد
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خیلی خوب برای این نمایش کمه..واقعا فوق الهاده است...مخصوصا پارت دوم با بازی تحسین بر انگیز و بی نظیر ایمان افشاریان...البته رویا بختیاری و سوده شرحی هم بازی هایی بسیار دل نشین و خوب نسبت به دیگران ارایه دادند...تبریک به استاد دلخواه که چنین بازیگران توانمندی رو انتخاب کردند البته با احترام به محبوبه بیات ما فقط از ایشون یک اسم در نمایش میبینیم و نه بیشتر!!!
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
به نظر من کارگردان هوشمندی خوبی برای هرچه نمایشی تر کردن کار کرده و اگر کوتاه کردن بسیاری از صحنه ها نبود چه بسا زما اجرا نزدیک به 3 ساعت میشد که با این چنین متنی غیرقابل تحمل بود
اگر کسی از دوستان قبل از دیدن کار نمایشنامه را خوانده مشتاقیم نظر او را راجع به سبک اجرا بدانیم؟
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
کسی میدونه مدت اجرای نمایش چقدره؟
مـحمّدمـهدی ندّاف این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
در کل بد نبود نمایشنامه که خوب از اکبر رادی بود و در بین نمایشنامه های ایرانی قوی بود....... بازی ها در کل بد نبود البته میتونست بهتر از این باشه......... ولی خوب عیبی که دوستان گفتند وجود داشت .و ربط کاراکتر خانجون با باقی شخصیت ها که در وهمش شکل گرفته بود خیلی خوب در نیومده بود....... ضمن اینکه شخصیت اصلی خانجون در بین توهم هاش هم خیلی قابل تمیز دادن نبود..........
بر خلاف نظر دوستان موسیقی کار رو دوست داشتم و به نظر من درست انتخاب شده بود نور پردازی ها خوب بود طراحی لباس هم بد نبود......
.در کل کار خوبی بود و من از 5 به این کار 3.5 میدم.............
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
با سلام
روی هم رفته من این کار را پسندیدم.نمایشنامه خوبی از مرحوم اکبر رادی.دیالوگهاو گفتگوهای جالبی میان شخصیتها رد و بدل می شد و یس دلنشین.من کار دیگری از آقای دلخواه ندیدم اما این کار را خوب می دونم و دارای ارزش دیدن.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من کار آقای مرزبان رو ندیدم اما در مورد " خانمچه و مهتابی " ورژن دکتر مسعود دلخواه باید بگم که یه کار کاملا معمولیه و نسبت به کار قبلی ایشون یعنی " خدا در آلتونا حرف میزند " خیلی ضعیف تره و در همه ی زمینه ها یک گام به عقب محسوب میشه .
البته به استثنای صحنه ی بازی آموتی و گلین که خیلی خوب بود و انصافا بازی های ایمان افشاریان و خانم رویا بختیاری عالی بود .
حمید رضا هدایتی هم که توی کار قبلی دکتر دلخواه بازی قابل قبولی داشت اینجا حرفی واسه گفتن نداشت .
واما " اشکان صادقی " عزیز هر قدر تو اجرای برنامه های رادیو جوان و دوبله کولاک میکنه ، توی این کار بازیه ضعیفی داره .
در کل اگه این کارو نبینید چیز خاصی رو از دست ندادید !
مـحمّدمـهدی ندّاف این را خواند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
من فردا میخوام برم با خانومم ببینم......خدا کنه حوصله سر بر نباشه البته تم فمنیستیش خوبه ک روش کار کردن........
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
asemone18@yahoo.com
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
بازیها هم در کل خوبست فقط شاید بازیهای بازیگران شخصیت گلین و آموتی بخاطر وجه ناتورالیستی اش بیشتر خودنمایی میکند امیدوارم "ایمان افشاریان" در نقش آموتی با آن صحنه تشنج تا شب آخر اجرا بلایی سر خودش نیاورد از جمله اتهاماتی که به رادی در مورد این نماشنامه زده شد شباهت این نمایشنامه بویژه اپیزود گلین به "سنگ صبور" چوبک بود.
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نمایشنامه جز کارهای دوره بازنشستگی رادی است و خبری از آن صلابت و تنش دراماتیک شاهکارهای رادی در آن نیست به راستی چه چیز باید من مخاطب را وادارد که نزدیک به دو ساعت شاهد خیالات خانجون باشم! همین نقیصه مونولوگهای او را به ویژه در یک ربع آخر اجرا ملال آور کرده اما کارگردان تلاش کرده با در هم آمیختن مرز خیالات با یکدیگر و رویا و واقعیت تا حد امکان تماشاگر را درگیر اثر کند (مثلا صحنه دعوای چارواداری آموتی و گلین و ناگهان جاری شدن دیالوگهای سامان و ماهرو بر زبان آنها که با خنداندن تماشاگر به اجرا طراوت میدهد)
تم فمنیستی کمی کلیشه ای به نظر میرسد اما باز خوب پرداخت شده. میزانسنها پربار و تصویرپردازیهای کارگردان بدیع است (مثلا ایستادن زنها تنها در قاب بالای صحنه) در کل تیم اجرا به ویژه کارگردان باسواد کار هر دوز و کلکی بلد بودند زدند تا این متن تخت و بی ... دیدن ادامه » کنش رادی را در حد شاهکارهایی همچون "پلکان،مرگ در پاییز، ارثیه ایرانی" و... اجرا کنند.
ای کاش شرایط ممیزی تئاترمان جوری بود که این تیم اجرایی کاربلد بتوانند یکی از شاهکارهای رادی را آنچنان که حقش است اجرا کنند

اگر میخواهید کار راببنیید حتما یکی دو بار متن را بخوانید و خودتان را نکشید تا بفهمید که کدایک از داستانهایی که خانجون تعریف میکند سرگذشت اوست و کدامیک خیالات و اوهام او چون اصلا مهم نیست فقط روایت زندگی محنت بار جند زن مهم است
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خیر ، مهران رنجبر نیست .
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید