آنلاین کمدی کودک و نوجوان
چیدمان
تیوال فیلم‌تئاتر اپرای عروسکی مکبث
S3 : 21:20:45 | com/org
بها: ۱۰,۰۰۰ تومان

- این اثر از جمله شاهکارهای جوزپه وردی و به «زبان ایتالیایی» است که بر اساس نمایشنامه مکبث، ویلیام شکسپیر ساخته شده است.
این اجرا دارای زیرنویس فارسی خواهد بود.

» دریافت فایل ترجمه متن اپرای مکبث

 

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
گروه همیاری (support)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
به آگاهی می‌رساند اجرای این نمایش لغو شده است.
خریداران محترم لطفاْ ایمیلی با محتوای شماره کارت بانکی، نام صاحب کارت و کدپیگیری خود به نشانی support@tiwall.com ارسال و وجه بلیت خود را دریافت نمایند.
گروه همیاری (support)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
خرید بلیت این اپرای عروسکی (فقط ۳ اجرای محدود)، به نویسندگی ویلیام شکسپیر و طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور، پنجشنبه (۲۱ آذر) ساعت ۱۶:۰۰ آغاز خواهد شد.
هانی حسینی این را خواند
بهزاد هندی و M... این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
اسمال آقا (akhavan.khashayar)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
نمایش فوق العاده بود. نقش خوانان همگی از بالاترین سطح اپرای اروپا انتخاب شده بودند و طراحی صحنه، نورپردازی و بخصوص تعویض صحنه ها در نهایت دقت ظرافت و دارای بار دراماتیک فوق العاده بود. یکی از بهترین کارهای استاد غریب پور بود و قطعا در صورت اجرای مجدد باز هم به دیدن این اثر درخشان خواهم نشست. فقط قبل از تماشای این اثر حتما یا فیلم های ساخته شده از روی نمایشنامه مکبث را ببینید یا متن نمایشنامه را (که خلاصه داستان آن در بروشور نمایش موجود است) را مطالعه کنید تا لذت بیشتری از این اثر ببرید.
وحید اصغری (passbook)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
نمایش استانداردی با یک نمایشنامه استاندارد به قلم ویلیام شکسپیر و با اپرا و عروسکگردانی حرفه ای اجرا شد که بابت آن از استاد بهروز غریب پور هم تشکر شد. نمایش مولوی رو از این استاد قبلا دیده بودم با صدای همایون شجریان که واقعا لذت بخش بود. اپرای لیلی و مجنون هم از استادان فرهیخته و پرآوازه آذربایجان همچون رشید بهبوداف بهره گرفته که انشاالله اجرای اون رو هم خواهم دید. دکور و چیدمان هم عالی بود. تماشاچی ها هم عمدتا همراه بودند اما حتما باید دفترچه ای که قبل از نمایش در اختیار گذاشته میشه رو مطالعه بفرمایند تا از نمایش سر در بیارن و بتونن پیوسته دنبالش کنن. متن نمایشنامه در تیوال هم هست که دانلود کنید بخونید. تشکر
بنده الان حدودا دوماه هست که دارم پیگیری می کنم برای خرید بلیط در تاریخ 1 اسفند با توجه به اینکه اعلام رسمی نمایش از تاریخ 23 بهمن تا 4 اسفند بود. با کلی برنامه ریزی بعذ یهو ادم یه روز میاد میبینه 27 بهمن تمام شده واقعا جای تاسف داره برای شما و گروهتون.واقعا که
۲۸ بهمن ۱۳۹۶
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
یادداشت بهروز غریب‌پور پیرامون اپرای "مکبث" و "لیلی و‌ مجنون":

هواداران عزیز گروه تئاتر عروسکی آران شما را بدیدن سرنوشت "مکبث " خونریز و دیکتاتور ، که همچون همه ی دیکتاتور های تاریخ افسار گسیخته و بی پروا در جاده ی خونین قدرت طلبی قصد دارد که همه را از دم تیغ بگذراند و جهان را به آتش بکشد اما سرانجامش جنون مرگ و تباهی است ، دعوت می نمایم .باور دارم که زیر نویس یک اثر تماشاگر را از لحظه های ناب اجرا دور میکند و بهمین دلیل در مورد دو اثر "مکبث و" لیلی و مجنون" متن ترجمه شده را بصورت پی دی اف در دسترستان قرار میدهیم تا پس از قرائت آنها بابت فهم دیالوگها و اتفاقات بهنگام دیدن اثر ، دغدغه ای نداشته باشید . ذکر این نکته هم لازم است که اپرا ها هنگامی که از موسیقی و متن تنیده در هم بهره مند باشند بهمان شکل در جهان اجرا می شوند ، بعنوان مثال تراژدی مکبث در زادگاه شکسپیر و خالق این اثر ، نیز بزبان ایتالیائی اجرا می شود .درعین حال یکی از رسالتهای گروه تئاتر عروسکی مخاطب سازی اپرا ست و از طریق این اجراها شما را با اپرای جهان و در حد توانمان آشنا میکنیم به امید دیدنتان در تالار فردوسی در روزهای محدود اجرای مکبث و پس از آن لیلی و مجنون .

بهروز غریب پور
گروه همیاری (support)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
به آگاهی می رساند خرید بلیت این برنامه با ۵۰٪ تخفیف دانشجویی برای دارندگان کارت معتبر دانشجویی همینک آغاز شد.
هانی حسینی و سین.شین این را خواندند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید

یادداشت "بهروز غریب‌پور" ، کارگردان و مدیر گروه تئاتر عروسکی آران، پیرامون افزایش قیمت بلیت در این دوره‌ی اجرایی:


_یک درد دل بس است برای قبیله ای...

عزیزانم، گروه تئاتر عروسکی آران شانزده سال پیش تاسیس شد و امروز و طی پانزده سال فعالیت مداوم و سرشار از فراز و نشیب  و با تربیت بازی دهندگان، آواگران، عروسک سازان ، دکور سازان و ارائه ی آثار فاخر موفق شده است که هنر منحصر بفرد "اپرای ملی" و "اپرای عروسکی" ایرانی  را پدید آورد و بر خلاف چند نمونه ی دیگر، در اتریش و جمهوری چک  که صرفا به تکرار و تقلید اپراهای صحنه ای، آنهم بصورت جسته گریخته  پرداخته و کمابیش می پردازند، به تالیف آثار"اپرای عروسکی" ... دیدن ادامه ›› پرداخته و به شهادت همه ی شما موسیقی و آواز و شعر وفراتر ازآن نمایش عروسکی  سرزمین عزیزمان  را به گونه ای به نسل جوان معرفی کرده است که دیگر نسل امروز از شعر کلاسیک و آواز ایرانی  اپرای ملی و نمایش عروسکی گریزان نیست و روزی نیست که بخشی از آثار ما در جهان مجازی دست به دست نگردد و به جرئت می توان گفت: اگر حمایت بی و چون چرای شما نبود سالها پیش این روزنه بسته شده و به بایگانی تاریخ سپرده میشد – چرا و به چه دلیل و دلائلی را درز میگیرم تا این روزنه بماند تا شاید  به حیاتش ادامه بدهد ... اما غرض از ایستادن در حضور شما و با صدای بلند فریاد کردن این است که :در شرایط کنونی یک گروه چهل نفره با اندک درآمد حاصل از فروش با بلیت ارزان نمی تواند به ادامه ی حیات  خودش فکر کند و بنابراین برغم میل باطنی‌ام و صرفا از سر ناچاری تن به واقعیتی تلخ سپردیم تا این بارنیز  سر پا بایستیم و نگذاریم چراغ ایزدی ما خاموش بشود و بلیتهایمان را  با افزایش بها به معرض فروش گذاشته ایم .محض اطلاع شما عرض میکنم که  فروش بی نظیر خیام که حتی یک صندلی خالی در تمام طول اجراهایمان وجود نداشت و تماشاگران ایستاده  و نشسته بر پله ها را هم داشتیم جمعا قریب یکصد و بیست میلیون تومان فروش داشت !  و آنها که اهل حساب و کتابند می دانند تقسیم چنین مبلغی میان یک گروه وسیع  تا چه اندازه سخت و شرم آور است  به هرحال و هر چند که این افزایش قیمت بلیت هم چندان گره گشا نیست اما آنرا به حساب تنها راه حلی بگذارید که موسس یک گروه برای جلوگیری از تعطیل شدن "اپرای عروسکی آران"  و هنری که به آن عشق می ورزد به ذهن مشوشش خطور کرده است و به شما اطمینان میدهم که با احتساب سالن کوچک و ظرفیت بسیار کم آن اخذ این تصمیم ، به تاخیر انداختن مرگ یک "عشق" است... و من امیدوار ، من خوش بین ، من اهل خطر به چشم خود می بینم که با سلب همه حمایتها ولو حداقلی ، روزی نه چندان دور همچون باربد باید قطعه ای بسازم و پس از شنیدن شمایان با آه سرد حسرت بگوئید : آه ! شبدیز مرد ؟! و من بگویم :...آری  ، یک هنر ملی در شرایطی که خزانه خالیست راهی بجز خاموشی و مرگ  ندارد ...



(لازم به ذکر است، با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی جناب غریب‌پور و انجام هماهنگی های لازم با سایت محترم تیوال، تخفیف ویژه‌‌ی ۵۰٪ جهت رفاه حال دانشجویان گرامی برای تمامی آثار این دوره، در نظر گرفته شده است.)
با عرض سلام. من از طرفدارای پر و پا قرص این اجراها هستم و میدونم که زحمت زیادی کشیده شده براشون. اما اگر امکانش هست مثل سابق برای کسانی که دوباره میخوان این اجراهارو ببینن تخفیف در نظر بگیرید.
۱۳ آذر ۱۳۹۶
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هانی حسینی   (honey_hoseiny)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
آغاز بلیت فروشی دوره‌ی جدید رپرتوار گروه تئاتر عروسکی آران
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هانی حسینی (honey_hoseiny)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
اولین شب مکبث...
تنها 5 شب دیگر...
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هانی حسینی (honey_hoseiny)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
آغاز اجرای اپرای عروسکی مکبث...
از 20 مهر تا 25 مهر...
تنها 6 اجرا...
hengameh sazesh، شکیبا و hanieh.zahed این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
هانی حسینی (honey_hoseiny)
درباره اپرای عروسکی مکبث (برگه وابسته) i
|| مصاحبه جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک با بهروز غریب پور ||


○اپراهای عروسکی «عاشورا»، «رستم و سهراب»، «مولوی»، «حافظ» و «مکبث» این‌بار با اپرای «لیلی و مجنون» به جشنواره آمده که به زبان آذری است. غریب‌پور از اینکه امروز دنیا جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی ما را به نام «تهران‌مبارک» می‌شناسند، خوشحال است. چرا که خودش سال‌ها پیش این اسم را برای جشنواره انتخاب کرده است.

* تعریف شما از اپرای عروسکی چیست؟
اگر منظورتان اپراهای عروسکی من باشد، باید بگویم تلفیقی است از تئاتر، سینما و موسیقی. این تلفیق برای آن است که نمایش قدرت نفوذ، تاثیر و جامعیت بیشتری پیدا کند. آثاری که تا به امروز در حوزه اسطوره، حماسه، عرفان و مذهب روی صحنه برده‌ام، نشان داده است که جامعیت و قدرت اثبات‌شده‌ای در بیان اندیشه‌های مختلف دارد و دارای ... دیدن ادامه ›› زیبایی‌شناسی کامل‌تری است نسبت به آنچه که در گونه‌های دیگر اپرای عروسکی در جهان می‌بینیم. 10 سال است این اپراها را اجرا می‌کنیم و هربار که کار تازه‌ای روی صحنه می‌آوریم، انبوهی از تماشاگران به مخاطبان‌مان اضافه می‌شود. نکته دیگر این است که اپرای عروسکی برای مخاطب بزرگسال در نظر گرفته شده است، نه خردسال.

* فکر می‌کنید جذابیت اصلی اپرای عروسکی شما در چیست؟
عوامل بسیاری به یک اثر جذابیت می‌بخشد. از اپرای عاشورا به بعد تمام تلاشم این بوده است که قدرت آواز در ایران را به نمایش بگذارم. به همین دلیل نوع خوانندگی در این اپراها کاملا متفاوت است. بازی عروسک‌ها کاملا رئالیستیک است و روی صحنه زنده به نظر می‌رسند. تا به حال کسی نیامده است که اثر را ببیند اما رستم، سهراب، شمس، مولوی یا حافظ را باور نکند. همیشه تلاش من این است که اثر نشان‌دهنده پژوهش کامل یک مولف در ادبیات کلاسیک ایران باشد. خیلی از افرادی که به کلاس‌های مولوی‌شناسی، حافظ‌شناسی یا شاهنامه‌خوانی می‌روند، اغلب فیلم اپرای عروسکی ما را به‌عنوان وسیله‌ای برای تفهیم هرچه بیشتر اندیشه آن بزرگان به نمایش می‌گذارند.

* جایگاه اپراهای گروه شما در جهان کجاست؟
خوشبختانه اپرای عروسکی گروه ما از مرزهای سالن فراتر رفته است. اوایل وقتی در توصیف گروه عروسکی آران می‌گفتم که این شیوه اپرا در دنیا ممتاز است، عده‌ای تصور می‌کردند اینکه برای اجرا به کشورهای دیگر می‌رویم، زیره به کرمان بردن است. در حالی که امروز می‌بینید وقتی این اپراها در کشورهای اروپایی یا آسیایی اجرا می‌شود؛ همواره موجی از تحسین و توجه را به خود جذب می‌کند.

* از اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» بگویید. هدفتان از ساخت این اثر چه بوده است؟
ما پیش از انقلاب بیشتر مصرف‌کننده اپراهای غربی بودیم و همواره تلاش می‌شد در یک رقابت، مقلدهای خوب اپراهای غربی باشیم. از آنجا که هدفم این است به شمار مخاطبان اپرا بیفزایم، با توجه به توده مردم و موسیقی غنی فلات ایران، همچنین با عنایت به خود اثر، که ریشه در ادبیات ایران، ادبیات عرب و ادبیات ترک دارد، 8‌سال به‌صورت مداوم روی آن کار کردم تا برای اجرا آماده شود. پیدا کردن ورسیونی از موسیقی این اثر که پالایش شده باشد بسیار سخت بود. امیر بهزادی که بازآفرینی موسیقی این کار را برعهده داشت، نهایت تلاش خود را به کار گرفت تا یک موسیقی بدون نقص را بشنویم. در روزهای ابتدایی اجرای این اثر، بسیاری می‌گفتند چرا لیلی و مجنون به زبان آذری است و این تصور را نداشتند که با یک اثر ممتاز روبه‌رو هستند. البته من در این اجرا کوشش کردم که هویت لیلی و مجنون را با میان‌نویس‎هایی که ایجاد کرده‌ایم و اشعار نظامی گنجوی که روی پرده عریض سالن نمایش داده می‌شود، حفظ کنم.

* فکر نمی‌کنید این باعث عدم ارتباط اثر با مخاطبی باشد که به این زبان تسلط ندارد؟
جالب است بدانید اپرا تا 200سال در تمام دنیا به زبان ایتالیایی اجرا می‌شد. این نشان می‌دهد که اپرا دارای قابلیت‌های فرازبانی است، ویژگی‌های تصویری دارد و تاثیرات دیگری می‌گذارد. وقتی از تصویر استفاده می‌کنید، باید گویایی اثر را به حد کمال برسانید تا باعث عدم ارتباط با مخاطب نشود. نکته دیگر این است که زبان بین‎المللی در جهان، موسیقی است و این زبان خود به تنهایی قابلیت نفوذ در مخاطب را دارد. آثاری وجود دارند که به هنگام خلق، زبان، موسیقی، محتوا و شکل ارائه چنان در هم تنیده‌ است که اگر اثر مشابهی را به وجود بیاورید باید یا هم‌تراز با آن اثر باشد یا بالاتر. به طور مثال در مورد اپرای عروسکی «مکبث»، «ژوزپه وردی» اثری یگانه خلق کرده است. امروز با وجود اینکه اپراهای مختلفی به زبان‌های روسی، انگلیسی، فرانسوی و سایر زبان‌ها ساخته می‌شوند، هرگز کسی نیامده است اپرای مکبث را به زبان دیگری اجرا کند. می‌توان این طور گفت که وردی به‌عنوان آهنگساز این اثر به نقطه‌ای رسیده است که دیگر کسی نمی‌تواند با او رقابت کند و جایگزین‌ناپذیر است. در مورد اپرای لیلی و مجنون نیز چنین چیزی وجود دارد. «عزیر حاجی بیگف» زمان خلق این اثر از ملودی‌ها و دستگاه‌هایی استفاده کرد که زبان مشترک موسیقی فلات ایران است. ملودی‌های انتخاب شده توسط حاجی‌بیگف، چنان با روح این فلات عجین شده است که احساسات و عواطف این اثر به سرعت منتقل می‌شود.

* پس امیدوار باشیم که در آینده اپراهایی با زبان اقوام و ملیت‌های دیگر را روی صحنه ببینیم؟
خودم نسبت به این قضیه امیدوار هستم، اما این کار نیازمند حمایت‌های اصولی است. در اپرای لیلی و مجنون خودم بشخصه تهیه‌کننده بودم و نتوانستم از هیچ نهاد یا موسسه‌ای جلب حمایت کنم. طبیعی است هنوز اهمیت اپرا درک نشده است و افراد نمی‌دانند اپرا نمایان‌گر قابلیت‌های عمیق زبان موسیقیایی یک ملت است. متاسفانه مسئولان ما هنوز به این باور نرسیده‌اند که اپرا می‌تواند به طور جامع معرف پیشینه یک قوم یا یک ملت باشد.

* نظرتان درباره «مبارک» امسال چیست؟
خوشحالم که اکنون می‌بینم نامی که برای این جشنواره انتخاب کرده‌ام جواب داده و امروز «مبارک» در دنیا شناخته شده است. زمانی که می‌خواستیم جشنواره تئاتر بین‌المللی عروسکی را نام‌گذاری کنیم، اصرار داشتم که «تهران‌مبارک» باشد تا عروسک و شخصیت مبارک شناخته شود. در دوره هفتم این جشنواره بود که با انتشار کارت‌پستا‌ل عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی به معرفی مبارک پرداختیم و در همان دوره با ساختن و هدیه دادن عروسک مبارک به میهمانان خارجی، سعی در شناساندن او به دنیا داشتیم.

* نسبت به آثار منتخب در این جشنواره چه نظری دارید؟
در انتخاب آثار غیرایرانی کاملا وقت گذاشتم و پس از دیدن آثار، آنها را به جشنواره معرفی کردم. گفتنی است ایده‌آل‌هایی داشتم که خانم برومند هم موافق من بودند، اما متاسفانه مشکلات اقتصادی جشنواره مانع از تحقق ایده‌آل‌ها شد. با این حال انتخاب آثار خارجی جشنواره با نهایت حساسیت انجام شده است. متاسفانه مشکلی که همه جشنواره‌های عروسکی پیدا کرده‌اند این است که به دلیل محدودیت‌های مالی، گروه‌هایی دعوت می‌شوند که کمترین زحمت و هزینه را داشته باشند و در نهایت با دو چمدان بتوانند وسایل خود را جابه‌جا کنند.

* چه آرزویی برای «مبارک» دارید؟
متاسفانه از یک دوره‌ای به بعد تصمیم گرفته شد جشنواره مبارک هر دوسال ‌یک‌بار برگزار شود و من از همان ابتدا به‌شدت مخالف این تصمیم بودم. آرزو دارم جشنواره سالانه شود و تیم‌های تربیت‌شده برای برگزاری جشنواره با تمرین‌های هرساله به نیروهای متخصص و مجرب در این امر تبدیل شوند.
شکیبا، مهتاب برازنده و پیر مرد این را دوست دارند
ببخشید میشه یه توضیح بدید که این اپرا دقیقا به چه شکل اجرا میشه؟ آیا به فارسی اجرا نمیشه؟ با توجه به خوانندگان آن. ممنون میشم اطلاع رسانی کنید.مرسی
۰۳ مهر ۱۳۹۳
این اثر همانطور که در توضیحات هم ذکر شده از جمله شاهکارهای جوزپه وردی و به زبان ایتالیایی است که بر اساس نمایشنامه مکبث، ویلیام شکسپیر ساخته شده است.
همچنین این اثر از جمله کارهای تحسین شده گروه آران است که در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا به روی صحنه رفته است.
برای آگاهی بیشتر از حال و هوای این اثر به زودی کلیپی از این اجرا بر روی صفحه جای خواهد گرفت.
۰۳ مهر ۱۳۹۳
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید