تیوال فیلم شیفت شب
S3 : 15:43:16
: نیکی کریمی
: نیکی کریمی، علی اصغری (بر اساس طرحی از محمود آیدن)
: محمدرضا فروتن، لیلا زارع، سحر قریشی، امیرحسین آرمان، ترلان پروانه، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، اکبر رحمتی، روح‌الله محرابی، سعیده عرب، شایان خلیلی، یاس نوروزی
: نیکی کریمی
: علیرضا برازنده
: یداالله نجفی
: حسن لبافی
: افروز بوجاریا
: سولماز صدقی
: شهره مفیدی
: پیمان جعفری
: ایمان غیرتمند
: اشکان طلوعیان، محمدرضا حسین‌پور
: محمد عزت خواه
: ارسلان امیری، مهرنوش سلیمی
: محمود بیاتی
: جواد داودی
: پدرام کریمی
: مینا سلیمی
: پیام ایرایی
: حسن حیدرزاده
: شیما غفاری
خلاصه داستان: ناهید و فرهاد در شهر بزرگ تهران زندگی آرامی را می گذرانند اما..
این فیلم داستان زنی به نام ناهید است که در خیابانهای تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند.


گزارش تصویری تیوال از نشست خبری فیلم شیفت شب

... دیدن همه عکس ها »

اخبار وابسته

» نیکی کریمی: نمایش دغدغه‌های مردم مهمترین هدف فیلمسازی‌ام است

» محمدرضا فروتن: مشغول ادامه تحصیل هستم

» نیکی کریمی: شیفت شب روایت یک زن در کانون خانواده است

» معاون بانوان رئیس‌جمهور، مهمان ویژه‌ی فیلم نیکی کریمی

» پوستر فیلم‌سینمایی «شیفت شب» توسط محمدرضا فروتن رونمایی شد

» محمدرضا فروتن در فیلم نیکی کریمی

» کارن همایون‌فر، موسیقی «شیفت شب» را می‌سازد

ویدیوهای وابسته

آواهای وابسته


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
بنام خدا
ما که در کلاسهای فیلمنامه نویسی کار کلاسی می بریم و استاد انها را رد می کند و دلایل رد کارهای ما اماتورها هم در کارهایی همانند فیلم شیفت شب مشاهده می شوداز جمله موارد زیر :
1- ملعوم نبود که شخصیت فرهاد است یا ناهید ؟ داستان را ناهید مرور می کنیم در زیر سایه فرهاد یا فیلم در باره فرهاد است زیر سایه ناهید ؟

2- فرهاد از شرکت و حسابداری اخراج می شود اما علت و معلول ان برای بیننده مشخص نمی شود در آژانس مشغول بکار می شود و انجا را ترک می کند اما علت ان مشخص نمی شود سپس در یک خیاطی مشغول بکار می شود بدون دلیل انجا را ترک می کند تا اینکه می گویند شبها را در مسجد فاطمی می خوابد اما نه مسجدی دیده می شود و نه خوابی در ان .
3- فرید و ناهید بعد از اگاهی از خواب فرهاد در مسجد فاطمی راه می افتند و فرهاد را در حال موش کشی پیدا می کنند ؟؟؟؟؟؟
4- قرار است کارهایی ... دیدن ادامه » با بد اموزی را ترویج نکنیم اما فرهاد سرحال و بی دغدغه سیگار می کشد و همسایه ناهید هم از طلاق گرفتن از شوهرش می گوید و تاکید می کند که اری اینجوری بهتره یعنی یک جوری راه حل پیش پای ناهید و تماشاگران می گذارد.
5- وقتی فرید و ناهید نیمه شب فرهاد را حین موش کشی پیدا می کنند و با خود بر می گردند سه نفری توی ماشین نشسته بدون اینکه حرفی بزنند انها در حال حرکت نشان می دهدکه به گمان این صحنه حرکت به سوی ناکجا اباد و حرکت در تاریکی را القا می کرد .
6- فیلم شیفت شب تصویر نادرست و غلطی از مرد ایرانی را به نمایش می گذارد مردی که بدون حساب و کتاب 500 میلیون تومان از پول شرکت را بر می دارد ؛ بدون دلیل تند و اند شغلش را بدون دلیل عوض می کند و در نهایت به شغلی که خیلی اشتغال در ان توجیه ندارد مشغول می شود و نهایتا مثل یک ادم مغلول ذهنی اورا گیر می اورند
7- خانم کریمی گفته که جامعه هنری اورا بعد از 10 هنوز فیلم اولی می داند قطعا این نظر جامعه هنری هم خیلی بیراه نیست شاید بازیگری برای خانم کریمی بهتر از فیلمسازی باشد چون ما نگرانیم که هر چه ایشان بسازند به پای فیلم اولی نوشته شود.
8- ادعا شده که فیلم در باره اثار منفی تحریمها است اینکه تحریم بر اقتصاد و زندگی مردم فشار اورده شکی نیست و همه از این فشار تاثیر گرفته اند ولی تحریم که همگان را به اختلاس و سوء استفاده وادار نکرده است اگر درون مایه فیلم در باره تحریم باشد که خیلی ضعیتف و ناشیانه انجام شده گویا خواسته بگوید کسانیکه متولی امور تحریم در ایران هستند همانند فرهاد فیلم نمی توانند و نمی دانند تصمیم درست و حسابی بگیرند و کارشنان به شکار موش شبیه است !!!!! یک فیلمنامه نویس اماتور
الهه الف و امیر همتی این را خواندند
فهیمه تردست و تلخون این را دوست دارند
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
خانم کریمی به عنوان کارگردان رسالت کاری خودشون رو نمایش دغدغه‌های مردم بیان میکنن و شیفت شب هم بی شک گامی در تحقق همین هدف است اما روایتگر داستانی با موضوع تکراری و شاید حتی بدون نوع آوری !
آخرین نمونه‌ای از این دست کارها بی‌پولی بود البته این فیلم از نظر ساخت به نظر بنده خوش‌ساخت‌تر بود اما روایت داستان نقطه چشمگیری نداشت و فیلمی متوسط به نظر من بیننده اومد .
شاید انتظار بیشتری از بانوی هنرمندی که با هوشمندی بازی تو کارهایی مثل نیمه‌پنهان ،واکنش پنجم ،عروس و یا بوی‌پیراهن‌یوسف و ... داره و یا کارگردانی کاری مثل سوت پایان که جوایز مختلف بین‌المللی رو درو میکنه میره .
موضوع فیلم رو پسندیدم، اما طبق معمول ، بازی لیلا زارع با حالتی از بی حالی ....خیلی تو ذوق می زد.
۱۹ دی ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
-فیلم شروع خوبی دارد اما در ادامه و پس از مشخص شدن قضیه بدهکاری فرهاد، داستان کش دار می شود.
-وقتی فیلم دلچسب نباشد ناخواسته تماشاگر به دنبال ایراد های فیلمنامه می گردد:
نمی توان پذیرفت که مردی زنش را تهدید کند و بگوید"دفعه بعد دندوناتو خرد می کنم" و در ادامه همسرش را ضرب و شتم کند و گلوی او را تا سر حد مرگ بفشارد اما زن همچنان عاشقانه به دنبال همسرش برود و در پی حل مشکلات باشد.
فرهاد با کار در آژانس و بعدا با کار شبانه در شهرداری(کشتن موش با تفنگ بادی!)می خواهد قرض 500 میلیونی را بدهد؟
مدیر شرکت چگونه راضی می شود چک برادر فرد فراری را بدون هیچ ضمانتی قبول کند. و اساسا اگر راضی کردن مدیر شرکت و پس دادن خانه اجاره ای و جور کردن بخشی از پول تا این حد ساده بود چرا زودتر به فکر فرهاد یا همسرش نیفتاد؟
-پایان بندی فیلم هم نامناسب است. ابتدا دوربین در ... دیدن ادامه » اتومبیل همراه با ناهید است برادر فرهاد سمت او می رود و با او صحبت می کند و ما نمی شنویم. در ادامه فرهاد نزد همسرش داخل اتومبیل می رود. این بار دوربین بیرون است و ما باز هم صحبت های آن دو را نمی شنویم. این که بین آنها چه صحبتی رد و بدل شد که فرهاد را متحول کرد، قبل از آن که ایجاد کنجکاوی کند به نوعی سر هم بندی پایان فیلم است.
-نیکی کریمی بیش از دو دهه بازیگر موفقی بوده (بازی کوتاه او در فیلم خودش، بهتر و روان تر از سحر قریشی و لیلا زارع است) و 4 فیلم سینمایی ساخته. برای ساخت فیلم هایش تلاش کرده و تهیه کننده فیلم اخیر خودش است. اما اولین ساخته اش (یک شب)با توجه به اولین تجربه و سال ساخت(1383) از بعضی جهات از کار آخرش بهتر بود. ("سوت پایان" و "چند روز بعد" را ندیده ام)
-اگر بخواهم شخصا به سبک مجلات سینمایی فیلم را ارزش گذاری کنم(علی رغم آشکار بودن تلاش فلیم ساز) متاسفانه ستاره ای به آن تعلق نمی گیرد. از دوستان تیوالی دعوت می کنم در ارزش گذاری فیلم شرکت کنید
» تا ۵ پاسخ





یه نکته مهم چرا کسی اشاره نمیکنه اگه این مرد برادری داره که میتونه چک 160 میلیونی بده و یه مادر زن خوب که میتونه همسایه ها رو جمع کنه و 100 یا 200 میلیون جور کنه دیگه نیازی نبود خونه رو جهنم کنه و از خونه فرار کنه و این همه بد رفتاری و کم حرفی و .. همون اولش به ... دیدن ادامه » اونها میگفت کمک میکردن
۰۵ آذر ۱۳۹۴
میشه شرایط فرهاد رو درک کرد. فرهاد آدمیه که داداشش پولداره باجناقش پولداره فقط این یه نفره که به قول مادرزنش یه لا قباست! و همین مساله رو اتفاقا مدام تو سر ناهید هم می زنن. شما بودید برای گرفتن پول به این فک و فامیل رو می زدید؟ شاید آره ولی من فکر می کنم ... دیدن ادامه » نگفتن فرهاد خیلی م غیر منطقی نیست. خواهر ناهید م به محض این که قضیه رو فهمید پول رو داد. در کل سکته ای بین ترتیب اتفاقات نمی بینم فقط این مساله ی قبول چک از برادر فرهاد یه کم ماست مالی بود. در مورد کار آژانس و شهرداری هم موافقم با این تبصره که کار در شهرداری یه جور خالی کردن عقده ی درونی واسه آدمیه که فکر می کنه دیگه هیچی نداره و زندگیش رو رها کرده. در کل فیلم متوسطیه اما ضعف گل درشت و وحشتناکی نداره.

راستی ما یه کم اختلاف سلیقه هم داریم جناب هندی! من فکر نمی کنم دیگه نیکی کریمی بتونه فیلمی به بدی «یک شب» بسازه :)
۱۸ آذر ۱۳۹۴
ممنون از نظر خوب شما
در مورد شیفت شب تجربه اول و سال ساخت را در نظر گرفته ام. به هر حال هنر هست و اختلاف سلیقه!
۱۸ آذر ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
فیلمی معمولی, داستان های فرعی نچندان مرتبط, پایانی ایرانی!!

من نمی دونم چرا پایان فیلمامون اینجوریه!! من مطمین بودم به احتمال 90 درصد همه چیز ختم به خیر میشه, اما هر چی سعی کردم تو هیچ جای فیلم نتونستم بارقه های امید و ببینم و نهایتاً هم که پایان و دیدم پیش خودم گفتم: خب! من شانس زیادیم برای حدس زدن نحوه ی درست شدن ماجرا نداشتم, من فقط می دونستم که درست میشه!! این شاید از فرهنگ ما ناشی که خدا همه چیز و درست می کنه معمولاً هم از راه های غیر متعارف!!

سعی زیادی کردم شخصیت فرهاد (با بازی فروتن) رو درک کنم, بفهمم دقیقاً به کدوم قشر جامعه تعلق داره, اما با توجه به تناقض های زیادی اعم از سطح مالی خانواده ش, روابط زناشوییش و ... که ازش دیدم, اخر سرم نفهمیدم!

حقیقتش اینه که من چندان انتظارات بالایی از فیلم نداشتم و برای همین هم تو ذوقم نخورد, اما حضور بازیگرانی ... دیدن ادامه » مثل محمدرضا فروتن و گوهر خیر اندیش امیدوارم می کرد, که خیلیم راه به جایی نبرد.

اما از همه ی اینها که بگذریم با توجه به این که این تجربه ی اول نیکی کرمی بوده فکر می کنم باید دوستانه تر با فیلم برحورد کرد. شاید یکبار دیدنش خیلیم خالی از لطف نباشه.

در نهایت اینا تماماً نظرات شخصی و غیر کارشناسانه ی منه.
واقعا افتضاح بود نه کارگردانی خوبی نه فیلنامه خوبی
۲۹ آبان ۱۳۹۴
این فیلم چهارمین تجربه بلند سینمایی نیکی کریمی در مقام فیلمساز است و از نظر من تجربه خوب و قابل قبولی هم محسوب می شود.
۳۰ آبان ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
نقدی بر شیفت شب؛ فیلمی متوسط با پایان خوش
http://dorbargardoon.ir/%D8%B4%DB%8C%D9%81%D8%AA-%D8%B4%D8%A8/

آخرین ساخته تنها هنرمند زنِ جشنواره سی و سوم، یک فیلم معمولی بود. شیفت شب، روایتِ مصائب زنی که همسرش دچار مشکلاتی شده اما چیزی نمی گوید؛ پر از تعلیق است و در انتها هم، با یک پایان خوش، مخاطبانش را بدرقه می کند. قصه اصلی بسیار جذاب و پرکشش است؛ جایی که محمدرضا فروتن بعد از یک گافِ کاریِ ۵۰۰ میلیون تومانی، به بحران می خورد اما این مسئله را با همسرش درمیان نمی گذارد. همه عوامل دست به دست هم می دهد که به لیلا زارع ثابت کند که شوهرش یا دارد به او خیانت می کند یا معتاد شده و احتمال دارد که خودکشی کند! نیمه اول، در پی یافتن چرایی سکوتِ فروتن، مخاطب قصه را به خوبی دنبال می کند اما در نیمه دوم، خرده داستان ها و پایان بندی، بسیار کش دار و کند پیش می رود و کمی آزار دهنده می شود.

نیکی ... دیدن ادامه » کریمی در آخرین فیلمش می خواهد تعداد زیادی از مشکلات جامعه را به نمایش بگذارد اما در این راه موفق نیست. دعواهای بی منطقِ خیابانی یا دختر و پسری که مخفیانه در آسانسورِ ساختمان شیطنت می کنند، خرده پیرنگ های مناسبی برای شیفت شب نیستند. خرده پیرنگ هایی که ارتباط کمتری با قصه اصلی دارند و کمکی هم به داستان نمی کنند. تدوین غیرخطی و متفاوت کریمی در این فیلم هم که فلاش بک و فلاش فوروارد ندارد را نه می توان نقطه قوت دانست و نه نقطه ضعف؛ درست مانند حضور خودش و آتیلا حجازی که معلوم نیست ارتباطشان با قصه اصلی در کجاست؟ بازی لیلا زارع بسیار دیدنی و شگفت انگیز است. زارع التهاب ها و استرس های نقشش را خوب از آب درآورده؛ اما بازی فروتن چیز خاصی ندارد. صدایش که همان صدای فیلم های دهه ۷۰ است، جنس عصبانیتش هم کاملاً مصنوعی و نچسب! اما امیرحسین آرمان، فراتر از انتظار ظاهر شده است. نه از انفعال من مادر هستم نشانی دارد و نه از بازی های بی خاصیتش در فیلم های دیگرش! من به شبفت شب، سومین اثر نیکی کریمی، نمره ۶ از ۱۰ ، یا ۳ ستاره می دهم.

نقطه اوج: خرده پیرنگِ تفنگِ ساچمه ای، و تیر خلاصی که در انتهای فیلم به مخاطب می زند، نقطه اوج شیفت شب است… هر چند شاید پایان خوشش به مذاق خیلی ها خوش نیاید.

نقطه ناامیدکننده: ترلان پروانه، نیکی کریمی و آتیلا حجازی سه نفری هستند که نه کمکی به روند قصه می کنند و نه بازی خاصی انجام داده اند. جز یک دیالوگ با مضمون خوش و بر و روییِ نیکی کریمی که از زبان فروتن می شنویم(!)، حضور او در فیلمش کارکرد دیگری ندارد!
به نظر میرسه حضور نیکی کریمی ،ترلان پروانه و آتیلا حجازی مختص هیولای فیلم (فروتن)بود،شکاکی و عجول بودن در قضاوت مردم رو خواست تو شخصیت نمایون کنه .
کاملا با شما موافقم،داستان های فرعی هیچ ربطی به قصه اصلی نداشت و نه شخصیت ها رو ساخت نه تعلیق به وجود اورد.
آوردن ... دیدن ادامه » تفنگ ساچمه ای تو خونه و پنهون شدن خانم زارع تو کمد ، حمله حیوانی فروتن ( که احتمالا باید دعوای زن و شوهری از آب در میومد)،جنگ مسافر اتوبوس با موتور سوار،کشتن برفی و خیره شدن به سر بریدش،امضا کردن قولنامه ماشین تو پارکینگ !!! و خیلی از سکانس های دیگه این فیلم جزو نقاط تاریک و نا امید کنندست.

پیشنهاد میکنم فیلم احتمال باران اسیدی رو ببینید،تم فیلم از شیفت شب غمگنانه تره اما چقدر انسان بودن رو رعایت کرده بر عکس شیفت شب که پر از هیولا و دراکولا و موجودات حیوانی و عجیب غریب بود.این فیلم چندیدن چند قدم رو به عقب بود و این فاجعست
۲۸ آبان ۱۳۹۴
یکی از ایرادات مهم فیلم اینجاست که اگه مادر شوهر اونقدر آدمه خوبیه که میتونه همسایه ها رو جمع کنه و پول آماده کنه برای داماد عصبانی و اگر این داماد اونقدر برادر خوبی داره که میتونه چک 160 میلیونی بده پس چه لزومی داشت که چند روز و چند ماه خونه و زن و بچه ش ... دیدن ادامه » رو اذیت کنه و خون به شیشه شون کنه و خانواده رو جهنم کنه از همون اول عین یه آدم حرف می زد و دردش رو میگفت....
پایانبندی فیلم و جمع کردن پول با یک ساعت اول فیلم هیچ همخوانی نداره
۲۸ آبان ۱۳۹۴
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید
"شیفت شب" رو دوست نداشتم
فیلم به شدت دوپاره‌س
با یه موضوعی شروع می‌شه
و از میانه موضوع دیگه‌ای مطرح می‌شه که مرتبط با موضوع قبل هست
ولی فیلم خیلی دیر به‌ش ورود می‌کنه
همه حرفایی که فیلم می‌زنه رو می‌شد توی 30 دیقه هم گفت
بازیا خیلی معمولیه
و حتی بده
خیلی جاها داستان پیش نمی‌ره و ریتم می‌افته
یکی از بدترین پایان‌های ممکن رو هم داره.
بعید می‌دونم هیچ اتفاقی برای فیلم توی داوری بیفته
مگر برای "لیلا زارع" اونم فقط در حد نامزدی.

manimoon..
برای همراهی در تیوال لطفا درآغاز    وارد شوید