تیوال مجموعه فصل هفتم یکشنبه های سوررئال: رویا در قاب
S3 : 12:06:07
با ۲۰% تخفیف تا ۲۱ مهر
پیوستن!
۲۲۰,۰۰۰ تومان
٪۲۵ تخفیف
 بها: ۲۲۰,۰۰۰ تومان

فصل هفتم یکشنبه های سوررئال: رویا در قاب
با پخش و تحلیل جمعی فیلمهایی از اینگمار برگمان
دبیر جلسات: پویا عاقلی زاده
محل جدید برگزاری جلسات یکشنبه های سوررئال: خانه هنر دیوار
**به علت محدودیت جا در فضای سینمایی جدید، ثبت نام این دوره، فقط به صورت کامل و برای تعداد محدودی امکان پذیر است**
مهلت ثبت نام دوره با ۲۰% تخفیف: ۱۷ مهر ۹۸
لیست فیلم های "رویا در قاب" به کارگردانی اینگمار برگمان:
۱. سونات پاییزی (1978) | ۷/۲۱
۲. چهره به چهره (1976) | ۷/۲۸
۳. مصائب آنا (1969) | ۸/۱۲
۴. پرسونا (1966) | ۸/۱۹
۵. چشمه ی باکره (1960) | ۸/۲۶
۶. چشم شیطان (1960) | ۹/۳
۷. توت فرنگی های وحشی (1957) | ۹/۱۰
۸. مهر هفتم (1957) | ۹/۱۷

در مورد فصل هفتم:
“نگاه” عنصر یکتای سینما؛ بارها شده که نگاه‌هایمان به نگاه‌های چندین ده‌برابر شده‌ی قهرمانان روی پرده‌ی نقره‌ای گره خورده تا آنها را در حالی که از بیرون نظاره‌گریم، به دورن آنها نیز راه پیدا کنیم و عمق معنای وجودشان را درک کنیم.
گویی شخصیت‌های روی این پرده‌ی نقره‌ای، با نگاهشان با ما صحبت می‌کنند. بله با خودِ ما. با هر کداممان، جداگانه و با احترام به ویژگی‌های متمایز و متفاوت ما با یکدیگر. آنها به ما احترام می‌گذارند و ما برایشان مهم‌ایم. شخصیتمان برای آنها مهم است. آنها ما را به خاطر خودمان می‌خواهند. در دنیای فیزیکیِ مسافت‌ها، از ما دورند اما با نگاهشان از نزدیکترین انسان‌ها در کنارمان، به ما نزدیکترند. زیرا به اعماق نگاهمان دست یافته‌اند و با نگاه مستقیمشان به ما– حتی اگر کمتر از هزارم ثانیه باشد- فکر و ذهن ما را به اعماق وجود خودمان می‌برند و راهنمای ما می‌شوند در کاوش خودمان؛ در شناخت آنچه هستیم، آنچه بوده‌ایم، آنچه میخواستیم باشیم و در لحظه‌ی ناب گره خوردن و همسو شدن نگاه‌هایمان، ما را به سمتی هدایت می‌کنند تا درک کنیم چقدر آنی شده‌ایم که خواسته‌ایم باشیم. پس از این شناخت، دیگر هر دو در یک سطحیم. دیگر هر یک می‌توانیم دیگری را همراهی کنیم، دلداری دهیم و گاهی از تجربیات خود برای تسلا بخشیدن برایش بگوییم تا ادامه‌ی راه زندگی را نه مانند قبل، بلکه با حضور رفیقی عمیق و همراه در دنیایی بی‌نهایت سرشار از زندگی پیش بریم؛ این رفیق کسی نیست جز سینما و ارمغان بی‌نظیرش چیزی نیست جز “نگاه”.

ژین موریو، لحظه‌ی هوس بازی شوهرش با یک پرستار را می‌بیند و راه می‌افتد در کوچه پس کوچه‌های شهر به نگاه کردن. ژین موریو فیلم “شب”، غم و رنج درونی خود را با نگاه کردن به دنیای بیرون، به کودکان، به ساختمان‌ها و به راه‌ها بیرونی می‌کند و خود را تسکین می‌بخشد. این روایت همان تسکینی است که ما نیز در همراهی با سینما و ژین موریوهای فیلم‌ها به دست می‌آوریم. ما نیز بر روی پرده‌ی نقره‌ای، به نوجوانی نگاه می‌کنیم که فقط می‌خواهد زندگی کند و در جهانی که محاصره شده، تاثیرگذار باشد (۴۰۰ ضربه، تروفو)، به ساختمان‌ها و تاثیر فضاها بر زندگی انسان‌ها می‌نگریم و چگونگی شکل‌گیری یک بنا تا نابودی آن را در تناظر با زندگی شخصیت‌های فیلم نظاره‌گر هستیم (دوست دخترها، آنتونیونی)، با شخصیت‌های مقتدر در لحظاتی اشتباه می‌کنیم، پشیمان می‌شویم و در صدد جبران آن برمی‌آییم که باعث می‌شود مسیر زندگیمان به کل تغییر کند (در بارانداز، الیا کازان – گاو خشمگین، اسکورسیزی)، بتی می‌شویم که حتی مرگش را خودش می‌سازد (سامورایی، ملویل – گوست داگ، جارموش) و در نهایت نگاه می‌کنیم که چگونه می‌توانیم کرده‌هایمان را در گذشته‌ی زندگیمان اعتراف کنیم و ترس از عاقبت این اعترافات بترساندمان (سونات پاییزی، برگمان) تا راه سخت زندگی را با همدلی و همراهی یاری فهیم و زندگی‌دان در آرامشی برآمده از تنها نبودنمکان طی کنیم.
در فصل ششم یکشنبه‌های سوررئال، قصد داریم تا “نگاه” کنیم. به نگاه کردن شخصیت‌ها نگاه کنیم، به خودمان نگاه کنیم و به نگاه کردنِ خودمان نگاه کنیم تا در این مسیر که تاکنون شش فصل از آن را با هم پیش رفته‌ایم، یعنی مسیر خودشناسی از دریچه‌ی منبع بی‌نهایت سینما، قدمی عمیق‌تر از پیش برداریم. سینمای مدرن با معرفی “نگاه” به عنوان مهمترین عنصر تاثیرگذار سینما، منبعی است گرانبها در راستای این هدف ما که با تماشا و تحلی جمعی فیلم – که نظر تک تکِ ما را در ارتباط با هر فیلم، تاثیرگذار و بااهمیت می‌شمارد، همچنان در مسیرِ این مهم، در کنار هم پیش می‌رویم.
در فصل جدید، می خواهیم با نگاه خاص یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما بیشتر آشنا شویم. فیلمهای اینگمار برگمان را در فضای سینماتک با هم تماشا کنیم و تجربه ی رویا در قاب سینما را با هم به اشتراک بگذاریم.
در جلسات فصل هفتم یکشنبه‌های سوررئال مانند گذشته، ابتدا در کنار هم به تماشای فیلم‌های ناب سینما می‌نشینیم و پس از آن، با ابراز نظرات و ارتباط  شخصی‌مان با فیلم، این تجربه‌ی ناب را به اشتراک خواهیم گذاشت.
پویا عاقلی زاده
دبیر یکشنبه های سوررئال

شهر:
تهران

مکان

خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه طالقانی، جنب بانک پارسیان، پلاک ١٥٨٥
تلفن:  ۸۸۹۰۱۵۵۳


«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال
در این بخش مطلبی نوشته نشده‌است.