آنلاین کمدی کودک و نوجوان
چیدمان
تیوال نمایش دیوان غربی-شرقی
S3 : 09:11:40 | com/org
امکان خرید پایان یافته
۱۵ بهمن تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
۱۹:۳۰
۱ ساعت و ۱۰ دقیقه
بها: ۲۰,۰۰۰ تومان

گروه تیاتر پرفرمنس استوویداتو
اثر یوهان ولفگانگ فن گوته در ۵ تابلو

گزارش تصویری تیوال از نمایش دیوان غربی-شرقی / عکاس: سید ضیا الدین صفویان

... دیدن همه عکس‌ها ››

آواها

مکان

تقاطع خیابان انقلاب و ولی‌عصر (عج)، مجموعه فرهنگی و هنری تئاترشهر
تلفن:  ۶۶۴۶۰۵۹۲-۴

«تیوال» به عنوان شبکه اجتماعی هنر و فرهنگ، همچون دیواری‌است برای هنردوستان و هنرمندان برای نوشتن و گفت‌وگو درباره زمینه‌های علاقه‌مندی مشترک، خبررسانی برنامه‌های جالب به هم‌دیگر و پیش‌نهادن دیدگاه و آثار خود. برای فعالیت در تیوال به سیستم وارد شوید
"احساس کسی رو دارم که از خواب بیدار شده و یه اثر هنری عالی رو دیده"
نمایشی که با هم آوایی هماهنگ ،حرکات موزون طاقت فرسا و آهنگ و آوای خوش همه و همه در خدمت انتقال مفهوم زیبایی فرهنگ شرق و غرب ، بسیار روح انگیز و زیبا عمل کرد.

با تشکر و خسته نباشید فراوان به گروه نمایشی
با سلام
دیشب نمایش را دیدم.تا بعد از رقص سماع به شدت درگیر نمایش بودم که البته بخش زیادی از آن به دلیل پشتوانه ادبی و عاشقانه نمایش بود.بعد از آن از ریتم کار از نماد های بکار رفته از فرم اجرا خسته شدم.از بعضی تکرارها حس خوبی نداشتم و بعضی از صحنه پردازی ها را نفهمیدم.
به طور کلی به نظرم چنین اجراهایی برای رسیدن به هماهنگی بیشتر در اجرا و فرم به تمرین بیشتری نیاز دارد.البته دوستی که به اتفاق ایشان کار را تماشا کردیم کاملن محظوظ از اجرا و با حس عمیق عاشقانه از سالن خارج شد و فکر میکنم با وجود فرم متفاوت اجرا، تم عاشقانه در همه قسمتهای نمایش دیده می شد.از همه کسانی که راجع به این نمایش بعد از دیدن آن توضیحاتی داده بودند و مراجعی برای فهم بهتر نمایش معرفی کرده بودند تشکر می کنم.
ابرشیر، نیلوفر ثانی و پردیس رمضان زاده این را خواندند
بهزاد م.ا این را دوست دارد
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
نمایش دیوان غربی شرقی از هر دو منظر پرفرمنس و نماشنامه اثری فاخر و بسیار مدرن و بی نظیر است. هفته گذشته این افتخار را داشتم تا شاهد این نمایشنامه بی نظیر باشم. دیوان غربی - شرقی در بخش پرفرمنس با هنر نمایی بی نظیر عوامل آن ؛ صحنه هایی کم مانند همانند انجام سماع بیش از 3 دقیقه توسط استاد حسینی و نیز اجرای دیالوگ گروهی بیش از 5 دقیقه ای در توصیف واژه دیوان را رقم زد که تنها دو مورد از هنرنمایی های بیشمار اجرایی محسوب میشدند اما در بخش نمایشنامه شاید بتوان به جرات گفت یکی از بی بدیل ترین شاهکارهای تاریخ تئاتر ایران را شاهدیم. در این نمایشنامه با تلفیق و ترکیب عناصر اسطوره ای یونان و شرق شامل هند و ایران و چین سیری ادبی و انتزاعی در تاریخ افسانه های غربی و شرقی را شاهدیم. من به شخصه در حین و پس از پایان این نمایش حیرت انگیز از احساسی شعف بار لبریز بودم. این نمایش به واقع مستحق واژه اعجاب آور میباشد. همچنین تعهد کاری هنرمندان و عوامل اجرایی این اثر مثال زدنی بود.
امیر همتی، ابرشیر، مجتبی مهدی زاده، behrad rad و n s این را خواندند
بهزاد م.ا و ژینا بابان این را دوست دارند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید

" دیوان شرقی _غربی، مرز مشترک ِ شور وخودباختگی فرهنگ شرق و غرب "

دیوان شرقی* نام کتابی از شاعرآلمانی "گوته" در وصف و ستایش حافظ واحوالات ِروحانی شرقی ست ،واز شوروشی هیجان انگیز عشق و آفریننده وبهشت میگوید
در بخش ابتدایی کتاب (مغنی نامه) گوته چنین میگوید :
"شرق و غرب ، خوان نعمت خود بر اهل نظر عرضه داشته اند،تا از ورای پوست به مغز بنگری و در پس جدایی، پیوستگی حقیقی را ببینی زیرا چون برسرخوان گسترده ی جهان نشینی میان شرق و غرب فرقی نتوانی گذاشت ..."
به نظر میرسد همین جمله از این کتاب دست مایه ی آفرینش این نمایش توسط محسن حسینی شده ست که خود با فرهنگ غربی نیز از نزدیک آشنایی دارد ومیتواند پیوند دهنده ی خوبی دراین موردباشد
او با طرح نمایشی، همراهِ بهره گیری از اسطوره های غرب(یونان) با حرکات موزون و پرفرمنس ها وتلفیق ِموسیقی با حضور سازهای شرقی و غربی و روایت های ... دیدن ادامه ›› عاشقانه و شورانگیز ، مرز پیوند شور دیونیزوسی غرب را با شور روحانی شرق درهم می آمیزد و نوعی جنون ِخودباختگی را به مخاطب عرضه میدارد
او برخطوط مشترک حرکت میکند و ترکیبی زیبا از آنها را با حفظ ِشوریدگی و خودباختگی می آفریند آنجا که شور دیونیزوسی ِپیگمالیون(مجسمه ساز ) در سماع عرفانی شرق تجلی می یابدویا اشاراتش به تاثیر عشق که از ابتدای نمایش با حضور خدای عشق و زیبایی،ونوس و پیکره های دیگر ودیالوگهای عاشقانه با همتایی ِمدام عشق و شیدایی در اشعارحافظ و شور شرقی و موسیقی سنتی وکلاسیک در فوران ِحس دلدادگی و دلباختگی حتی فراتر از دیوانگی میرود
و بهره گیری از دیگر داستانهای اساطیر غربی از تراژدی ها وعاشقانه ها که به همان شور دیونیزوسی میرسد که خود مرتبه ای برای شکوفایی هنر و خلاقیت ِهنرمندان و نام آوران ِآن سرزمین شده ست

در طول نمایش نمیشود روندی خطی و سروجمع داری را دید که اتفاقا به نظر میرسد با وجود این طرح و سوژه چنین انتظاری هم بیهوده ست چراکه بیان ِبعضی نمایش ها در قالبهای رایج نمیگنجد چنانکه این نمایش را میتوان به متنی تشبیه کرد که تنها بعضی جملات آن "های لایت" شده اند وخوانش پشت سر هم آنها باهم، ریتمی با حضور متعدد ِ نمادهاومعانی را همراه دارد که بطور شگفت انگیز انتخاب ِ نویسنده از تجانس ها و تشابهات معنایی در باب عشق و شور دو فرهنگ شرقی و غربی و پررنگ کردن ِپیوستگی آن دوست
طراحی حرکات موزون بازیگرها و استفاده از نورو سایه و فن آوری ِنمایش ِآثار نقاشان معروف در بک گراند صحنه از دیگر ابزارهای کارگردان در ارائه ی ترکیب ِشرقی غربی موردنظرست
بویژه صحنه ی پایانی که شور انگیزی خاصی را منتقل میکند

درباره ی تئاتر دیوان شرقی _غربی بدلیل حضور ِمداوم ِمعناها ونشانه ها ودرک بافت ها ،گفتگو بسیارست اما پیش از هرچیز به نظر میرسد این اجرا ، تبلور انتزاعی ذهن خالق آن ، بطور آزاد ست
به مخاطب توصیه میشود پیش از دیدن آن پیش زمینه ای از کتاب گوته و داستان های اساطیری داشته باشد تا فهم و درک بهتری ازنمایش برایش اتفاق افتد

باآرزوی موفقیت برای جناب محسنی و گروه پر تلاش شان در اجراهای ِآتی
نیلوفرثانی
29بهمن 94

پ.ن:
*دیوان شرقی : نوشته ی یوهان ولفانگ گوته ترجمه : شجاع الدین شفا
*ونوس یا آفرودیت : خدای کیمیاگری و عشق و زیبایی که میتواند مجسمه را تبدیل به زنی جاندار کند ونماینده الهام بخش شعر و سخنان شور آمیز و نماد نیروی عشق و خاصیت تبدیل بخشی آن ست
*پیگمالیون : پادشاه قبرسی مجسمه سازی که خود عاشق تندیس ش میشود واز آفرودیت میخواهد به آن جان دهد که آفرودیت این خواسته را اجابت میکند
*آپولون :ایزد شعر و موسیقی
بانو ثانی بزرگوار درود بر شما
قطعا بهترین توصیف رو از این قطعه هنری بینظیر داشتید که این مطلب مایه و بهره از مطالعه و شناخت بسیار بالای شما دارد . به وضوح میشه این بینش رو توی سایر نوشته ها و کارهایی که دنبال کردید هم دید ، لطفا درمورد سایر کارهای خوبی دیگری هم که میبینید بازبنویسید تا با دنبال کردن نوشته های حضرت عالی باکارهای خوب دیگه هم آشنا بشیم.
سپاس گذارم
۳۰ بهمن ۱۳۹۴
ابرشیر عزیز درست است که در مقطعی از زمان و مطابق شرایطی خاص، فرهنگی در مقابل فرهنگی دیگر قد علم می کند و داعیه برتری و سلطه جویی را با نفیر خود به رخ می گذارد اما برگشت به حافظه تاریخی نشان می دهد که نبود جذابیت، توجیه عقلانی و کاربردی یک فرهنگ از سوی مخاطبان، باعث عدم پذیرش و حذف آن می گردد.
بنابراین میتوان گفت حتی در مورد ترکیب دیدگاه شرقی با اسطوره ی یونانی این ذایقه و جذابیتی که برای مخاطب ایجاد می شود می تواند آنرا توجیه و ماندگار کند حتی اگر مابه ازاهای خارجی نداشته باشد.
۰۲ اسفند ۱۳۹۴
جناب راد از نظراتتان بسیار استفاده کردم
سپاس از حضورتان دربحث و تبادل نظر
۰۴ اسفند ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
تئاتر پست مدرن و معنا گریزی ؟

در "دیوان غربی-شرقی" با هجوم غنی و متراکمی از ایده ها،دنیاهای اسطوره ای ، سخن های غربی-شرقی، جهان های موازی و یا متقابل و نواها و تحرک و...مواجه می شویم که ظاهرا به طور سرخوشانه ای قصد دارد بر افتراق ها نایل شود و با تلفیق و ترکیب به یگانگی و وحدت به انجام برسد.. اما این اتفاق رخ نمی دهد.
ما با اجرایی دیوانه، انرژیک ، روان گسیخته و حتی کمی مالیخولیایی روبه رو هستیم که شیوه هاو ابزار اجرایی به روز را { گاه} مشنگ وار به کارمی گیرد اما در نهایت به یک انسجام معناساز و سرزنده رهنمون نمی شود. این شوریدگی و شیدایی حاکم در حرکت و روح اجرا بیشتر عامل ایجاد " فقدان" است تا تاویل کننده ی معنا یا معناهایی..
***
با تئاتر محسن حسینی از اجرای "مدآ(حرکت و کلام)" ، با بازی گلاب آدینه و بعدتر "اورفه" با اجراگری رویا نونهالی آشنا شدم. حس درک(هرچند ناقص) زیبایی و انرژی واجد برسازندگی معنایی این اجراها بعد از سالها با من است. محسن حسینی روی عناصر مشترکش در طراحی متمرکز بوده... نقش و عملکرد همسرایان...بازی از نوع پرفورماتیوی(مرز میان بازی،نه بازی و یا بازی مینیمال)، رقصندگی و زبان ،تلفیق تئاتر و پرفرمنس و حرکت نگاری و هنرهای تجسمی ....حسینی در بروشور مدآ ، ویژگی هنری تئاترش ... دیدن ادامه ›› را هنر تاویلی می خواند. هنری در فراسوی کلام....
بعد از این همه سال شروع درخشان اجرای اورفه را هنوز به یاد می آورم که با صدای روشن شدن همزمان مته های دستی حفاری در دستان هفت هم سرا، نیم متری از جا برجهیدم!!
**
دلگیرم که اجرای دیوان شرقی-غربی،بعد از این همه سال به جای اینکه مرا(این بار البته از لحاظ ذهنی ) برخیزاند ،خودش فقط بر می جهد!
درود ابرشیرعزیز
بدلیل زاویه داشتنم با نظراتت و طویل شدن آن ،انرا در قالب نوشته ای مستقل درج میکنم
امیدوارم بهم فکری های بیشتر ...
۳۰ بهمن ۱۳۹۴
نیلوفر جان ،چقدر عالی که می توانم از بحث هایت درباره ی این اجرا بهره مند شوم...ممنونم دوست ارجمندم
۳۰ بهمن ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
به آگاهی می رسد اجرای این نمایش در روز یک شنبه ۲ اسفندماه به دلیل ایام شهادت حضرت فاطمه لغو شده‌ است. خریداران محترم برای جابه‌جایی بلیت خود با شماره ی ۶۶۸۷۱۸۹۷ تماس بگیرند یا دوستانی که امکان یا تمایل به حضور ندارند می توانند با ایمیلی به پشتیبانی تیوال به نشانی support@tiwall.com دربرگیرنده شماره پیگیری، شماره کارت و نام صاحب کارت، بلیت خود را لغو فرمایند.
بهزاد م.ا این را خواند
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید
به دنیای شاعر ، پیکره تراش ، طراح ، فیلسوف و عاشق فرا زمان ، فرا مکان ، فرا فرهنگ گوته ، حافظ ، نیچه ، دولت آبادی ، شکسپیر ، محمد حسینی و ... خوش آمدید . تولد فرزند هنر مدرن ایران مبارک .
اگر بشود کارهای پل الوار ، آندره برتون ، لوئی آراگون و یا بوف کور صادق هدایت را توضیح داد بیشتر از سطور بالا می‌توان به تشریح این مولود خوش یمن پرداخت ، رقص بی رقصی ، قائده بی قائده گی .
اگر به سبک‌های هنری سورئالیسم و رمانتیسم علاقه مندید این پیوند زیبای هنر غرب - شرق را از دست ندهید . گویی فراتر از زمان به اواخر قرن 19 میلادی سفر کرده و شاهد ظهور مکتب نوپای Art Nouveau بوده‌اید .
پلی بینابین از اساطیر یونان باستان تا جهان بینی هندی ، از پیگمالیون تا شهرزاد قصه‌ها با نقش آفرینی نفس گیر و فوق العاده گروه تئاتر پرفرمنس استوویداتو .
و کلام آخر سپاس گذارم ، سپاس ، سپاس ، سپاس .
مى شه لطفن افراد دیگه اى هم که نمایش رو دیدن نظراتشون رو بنویسن ؟
من خودم بینِ دیدنِ رقص مرگ، بى لالا و دیوان غربى-شرقى موندم.
اگه یکم راهنمایى کنید ممنون مى شم
من نقد این تاتر رو دیدم خیلی لذت بردم، و حتما برای دیدنش برنامه ریزی میکنم
۲۵ بهمن ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید

به آگاهی می رساند امکان خرید بلیت این نمایش فراهم گردید.
چرا امکان خرید نیست؟
۲۱ اسفند ۱۳۹۴
برای بهره بهتر از تیوال لطفا عضو یا وارد شوید